FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1982

IV. volební období

67

VLÁDNÍ NÁVRH

Zákon

ze dne.........1982

o důchodové dani

Federální shromáždění československé socialistické
republiky se usneslo na tomto zákoně

§ 1

Úvodní ustanovení

Tímto zákonem se upravuje:

a) důchodová daň,

b) příspěvek na sociální zabezpečení.

ČÁST PRVNÍ
DŮCHODOVÁ DAŇ

§ 2
Poplatníci důchodové daně

(1) Důchodové dani (déle jen"daň") podléhají:

a) organizace řízené národními výbory, které obstará ve jí ve-
řejně prospěšné služby, placené služby, místní staveb -
nictví, místní výrobu nebo sběr druhotných surovin a kraj-
ská dopravní střediska;

b) družstevní organizace;

c) společenské organizace;

d) Ústředí české advokacie a Ústředí slovenské advokacie i za
krajské (městská) sdružení advokátů;


- 2 -

e) ostatní socialistické organizace, jejichž vztah ke státní-
mu rozpočtu není upraven jinými právními předpisy;

f) mezinárodni organizace se sídlem na území Československé
socialistické republiky;

g) jiné organizace než socialistické, jsou-li právnickými
osobami;

h) subjekty se sídlem v cizině;
(dále jen "poplatníci").

(2) Od daně jsou osvobozeny:

a) výrobní družstva invalidů pro občany se změněnou pracovní
schopností s těžším zdravotním postižením a hospodářská
zařízení svazů invalidů zaměstnávající občany se změněnou
pracovní schopností s těžším zdravotním postižením;

b) zařízení svazů družstev zabezpečující výběrovou rekreaci
vlastních členů;

c) umělecké svazy, kulturní fondy a socialistické organizace
zastupující autory nebo výkonné umělce, podniky a zařízení
provozované těmito svazy, fondy a organizacemi;

d) vyšší orgány společenských organizací sdružených v Národní
frontě, podniky a hospodářská zařízení přímo napojené na
rozpočty těchto orgánů.

(3) Dani nepodléhají:

a) organizace Mžené národními výbory s převážně obchodní
činnosti, organizace Československé automobilové opravny
a organizace podléhající odvodu volného zůstatku zisku;

b) družstevní organizace, které podléhají dani ze zisku podle
zákona o zemědělské dani; 1)

c) rozpočtové a příspěvkové organizace;

1) § 8 písm. a) zákona č. 103/1974 Sb., o zemědělské dani,
ve znění pozdějších předpisů.


- 3 -

d) mezinárodní hospodářské organizace;

e) subjekty se sídle v cizině, jsou-li fyzickými osobami.

§ 3
Předmět daně

(1) Předmětem daně je veškerá činnost a příjmy z ní ply-
noucí s výjimkami uvedenými v odstavcích 2, 4 a 5.

(2) U stavebních bytových družstev, u lidových bytových
družstev, u družstev pro výstavbu a správu garáží, u družstev
pro výstavbu rodinných domků, u družstev vzájemné občanské po-
moci, u svazů bytových družstev (dále jen "bytová družstva")

a u poplatníků uvedených v s 2 odst. 1 písm. c) a f) jsou před-
mětem daně příjmy plynoucí z trvalé hospodářské činnosti.

(3) Trvalou hospodářskou činnosti se pro účely tohoto
zákona rozumějí veškeré činnosti směřující k dosahování zisku,
pokud převyšují příjmy z nich plynoucí v úhrnu částku 100 000
Kčs ve zdaňovacím období. Za trvalou hospodářskou činnost se
však vždy považuje provozováni obchodní činnosti při přiznáni
nároku na obchodní srážky.

(4) U církví a jejich organizací nejsou předmětem daně
příspěvky členů církvi, dary, výnosy kostelních sbírek a úpla-
ty za církevní úkony.

(5) U poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. h) jsou
předmětem daně příjmy plynoucí z činnosti vykonávaných ve stá-
lé provozovně na území Československé socialistické republiky

a dále všechny ostatní příjmy, jejichž zdroj je na území Česko-
slovenské socialistické republiky, pokud mezinárodni smlouva
nestanoví jinak.

§ 4
Základ daně

(1) Základem daně u poplatníků uvedených v § 2 odst. 1
plam. a) až g) je zisk z činností tvořících předmět daně, zjiš-
těný v účetnictví a zvýšený o:


- 4 -

a) částky, o které byly zvýšeny náklady nebo sníženy výnosy
v rozporu s právními předpisy;

b) rozdíl, o který placené penále, pokuty a sankční úroky pře-
vyšují přijaté penále, pokuty a úrokové bonifikace; za při-
jaté penále a pokuty se považuje i částka, kterou organi-
zace získala náhradou Škody za zaplacené penále a pokuty;

c) přirážky k základním úplatám za vypouštění odpadních vod;

d) poplatky za znečišťování ovzduší včetně přirážky.

(2) Základ daně podle odstávce 1 se snižuje o částky,
které již byly u téhož poplatníka podrobeny dani, jsou-li sou-
částí zisku.

(3) Výdaje, jejichž rozsah nebo výše je upravena pro stát-
ní hospodářské organizace zvláštními předpisy, zahrnou se pro
výpočet základu daně u poplatníků uvedených v § 2 odst. 1

písm. b) až g) do nákladů maximálně v rozsahu a do výše sta-

novené podle těchto předpisu. 2) Tohoto ustanovení se nepouži-
je u poplatníku, pro něž rozsah nebo výši výdajů upravily sva-
zy družstev nebo vyšší orgány společenských organizací v doho-
dě s příslušným ministerstvem financí.

(4) U poplatníků, u nichž předmětem daně jsou příjmy ply-
noucí z trvalé hospodářské činnosti (§ 3 odst. 2) s u poplatní-
ků uvedených v § 2 odst. 1 písm. g) se uznávají jako náklady
pouze výdaje vynaložené na dosažení a zajištění příjmů; které
jsou předmětem daně.

(5) U poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. a) až g),
kteří nevykáží zisk nebo vykáží ztrátu, je základem daně úhrn
částek uvedených v odstavci 1, převyšující součet vykázané
straty a částek uvedených v odstavci 2.

(6) U poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. g) s výjim-
kou církví a jejich organizací a u malých družstev služeb činí
základ daně nejméně 30 % nákladů na hrubé mzdy.

2) Např. vyhláška č. 90/1972 Sb., o financování některých zaří-
zení společenské spotřeby a některých činností státních hos-
podářských organizací a organizací zahraničního obchodu.


- 5 -

(7) Základem daně u poplatníků uvedených v § 2 odst. 1
písm. h) jsou:

a) příjmy z licenčních a jim podobných poplatků;

b) příjmy z autorských a provozovacích práv;

c) příjmy z úroků a nájemného;

d) všechny ostatní příjmy, které jsou předmětem daně po odečte-
ní nákladů nutně vynaložených na jejich dosažení a zajištění.
Zakladl daně nemůže být nižší, než jakého by dosáhla při
stejném nebo podobném rozsahu činnosti organizace se síd-
lem na území československé socialistické republiky, nejmé-
ně však 30 % nákladů na hrubé mzdy.

(8) Náklady no hrubé mzdy podle odstavce 6 a 7 ohrnují i
příspěvek na sociální zabezpečení (§ 7) nebo pojistné nemocen-
ského pojištění.

(9) U poplatníků v likvidaci a u poplatníků zaniklých bez
provedení likvidace, pokud nelze základ daně stanovit poule
předchozích odstavců, je základem dané likvidační přebytek.

§ 5
Sazba daně

(1) Sazbě daně činí ze základu daně:

a) 80 % u družstevních podniků pro zahraniční obchod;

b) 75 % u poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. a) s výjimkou
okresních (městských) stavebních podniků a u výrobních druž-
stev s výjimkou malých družstev služeb;

c) 70 % u okresních (městských) stavebních podniků;

d) 65 % u poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. g);

e) 60 % u poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. d);

f) 50 % u Ústřední rady družstev, u svazů družstev s výjimkou
svazů bytových družstev, u družstevních podniku s výjimkou
družstevních podniků pro zahraniční obchod, u okresních vý-
stavbových bytových družstev, u malých družstev služeb, u
poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. e) a dále u poplatní-
ků uvedených v § 2 odst. 1 písm. h) ze základu daně uvedeného
v § 4 odst. 7 písm. d);


- 6 -

g) 35 % u tylových družstev a u poplatníka uvedených v § 2
odst. 1 písm. c) a f);

h) 30 % u poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. h) ze základu
dané podle § 4 odst. 7 písm. a);

i) 25 % u poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. h) ze základu
daně podle § 4 odst. 7 písm. b) a c);

j) u spotřebních družstev

při rentabilitě %

ze základu daně %

do 7

10, -

nad 7 do 17

10, - + 2, - a

nad 17 do 30

30, - + 1, - a

nad 30 do 54

43, - + 0, 5 a

nad 54

55, -.

Rentabilita se vypočítává jako poměr základu daně k nákla-
dům celkem s přesností na desetiny (bez zaokrouhlení). Činitel
"a" se rovná procentu rentability (vypočtené s předností na de-
setiny) přesahujícímu spodní hranici příslušného daňového pásma.

(2) Nepřesahuje - li základ dnně 100 000 Kčs, činí sazba
daně 20%, je-li pro poplatníka výhodnější. Toto ustanovení se
nevztahuje na základ daně podle § 4 odst. 7 písm. a) až c) a na
případy, kdy základem daně je likvidační přebytek.

§ 6
Slevy na dani

(1) Organizacím, řízeným národními výbory, které obsta-
rávají veřejně prospěšné služby, placené služby nebo místní
výrobu a výrobním družstvům s výjimkou malých družstev služeb
se daň snižuje


- 7 -

při podílu redukovaných výkonů
služeb obyvatelstvu na celko-
vých redukovaných výkonech 3)
v %

za každé procento podílu
redukovaných vykoná služeb
obyvatelstvu na celkových
redukovaných výkonech o %

do 10

0,20

nad 10 do 20

0,25

nad 20 do 30

0,30

nad 30 do 40

0,35

nad 40 do 50

0,40

nad 50 do 60

0,45

nad 60 do 70

0,50

nad 70 do 80

0,55

nad 80 do 90

0,60

nad 90

0,70.

(2) Procento podílu redukovaných výkonů služeb obyvatel-
stvu ne celkových redukovaných výkonech a procento slevy podle
odstavce 1 se vypočtou s přesností na desetiny (bez zaokrouhle-
ní). Sleva může činit nejvýše 70 %.

(3) Poplatníkům, u nichž celková rentabilita vypočtená
jako poměr zisku k redukovaným výkonům přesahuje 30 %, se za
každé procento překročení uvedené rentability snižuje vypočte-
né procento slevy podle odstavce 1 o 0, 8 bodu. Maximální sní-
žení procenta slevy činí 80 %. Výše rentability i slevy se vy-
počítává s přesností na desetiny (bez zaokrouhlení).

(4) Výrobním družstvům invalidů se daň, snízená podle před-
chozích odstavců, dále snižuje o 30 %.

(5) Slevy na dani nepřísluší poplatníkům v případě, že
platí daň sazbou podle § 5 odst. 2, nebo u nichž je základem
daně likvidační přebytek.

3) Náplň těchto ukazatelů upravují jednotné metodické pokyny
pro vypracování návrhů plánů.


- 8 -

ČÁST DRUHÁ
PŘÍSPĚVEK NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ

§ 7

(l)Příspěvku na sociální zabezpečení (dále jen "příspě-
vek") podléhají poplatnici uvedení v § 2 odst. 1 písm. a), b),
d)a e) s výjimkou bytových družstev, okresních výstavbových
bytových družstev a organizaci od daně osvobozených (§ 2 odst.
2).

(2) Základem příspěvku je objem medových prostředků zúč-
tovaných k výplatě v běžném roce včetně doplňkových odměn,
snížený o odměny poskytnuté podle předpisů autorského práva
zúčtované k výplatě v běžném roce.

(3) Sazba příspěvku činí 20 % ze základu příspěvku s vý-
jimkou výrobních družstev invalidů, pro která činí sazba pří-
spěvku 10 % ze základu příspěvku.

(4) Příspěvek zahrnuje i pojistné nemocenského pojiště-
ní. 4) Příspěvek je součástí nákladů poplatníka.

ČÁST TŘETÍ
SPOLEČNÁ USTANOVENÍ

Daňová registrace a oznamovací povinnost
§ 8

(1) Poplatníci, u nichž předmětem daně jsou příjmy z veš-
keré činnosti, jsou povinni se přihlásil u orgánu vykonávající-
ho správu daně a příspěvku (dále jen "orgán vykonávající sprá-
vu daně") k daňové registraci do 15 dnů od svého vzniku.

(2) Zánik poplatníka uvedeného v odstavci 1 je povinen
oznámit do 15 dnů ode dne, kdy nastal, orgánu vykonávajícímu
správu daně jeho právní nástupce nebo orgán pověřený likvidaci,
a není-li jich, orgán, který o zrušení rozhodl.

4) § 57 zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměst-
nanců.


- 9 -

(3) Poplatníci, u nichž předmětem daně jsou příjmy z trva-
lé hospodářské činnosti, jsou povinni se přihlásit u orgánu vy-
konávajícího správu daně k daňové registraci do 15 dnů ode dne,
kdy nabylo účinnosti povolení k provozování hospodářské činnosti,
a je-li k jejímu provozování zapotřebí rozhodnutí orgánu státní
správy, do 15 dnů ode dne, kdy nabylo právní moci. Není-li povo-
lení udělováno, učiní tak do 15 dnů ode dne, kdy byla započata
činnost směřující k dosahování zisku. Ukončení trvalé hospodář-
ské činnosti nebo odnětí povolení jsou povinni oznámit do 15 dnů
ode dne, kdy byla tato činnost ukončena nebo nabylo právní moci
rozhodnutí o odnětí povolení.

(4) Poplatníci uvedení v § 2 odst. 1 písm. h) jsou povinni
přihlásit se k daňové registraci u orgánu vykonávajícího sprá-
vu daně do 15 dnů ode dne zřízení stálé provozovny na území
Československé socialistické republiky. Zrušení stálé provozov-
ny jsou povinni oznámit nejméně 30 dnů předem. V oznámení jsou
povinni uvést výši očekávané daňové povinnosti.

(5) Poplatníci jsou povinni oznámit orgánu vykonávajícímu
správu daně změnu svého sídla, a to do 15 dnů ode dne, kdy nas-
tala.

§ 9

(1) Orgán vykonávající správu daně může uložit pokutu
až do výše 50 000 Kčs poplatníkům, kteří se nepřihlásí k da-
ňové registraci nebo neoznámí změnu svého sídla ve lhůtách
uvedených v § 8.

(2) V řízení o uložení pokuty se postupuje podle správ-
ního řádu. 5)

(3) Řízení o uložení pokuty lze zahájit do jednoho roku
ode dne, kdy se orgán vykonávající správu daně o skutečnostech
podle § 8 dověděl, nejdéle však do deseti let ode dne, kdy tyto
skutečnosti nastaly.

5) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).


- 10 -

§ 10
Zdaňovací období

Zdaňovacím obdobím je kalendářní rok.

§ 11
Daňové přiznání

(1) Poplatník je povinen podat přiznání k dani a příspěv-
ku (dále jen "přiznání") tomu orgánu vykonávajícímu správu
daně, v jehož obvodu měl sídlo 31. prosince zdaňovacího obdo-
bí, a to do 15. února po uplynutí zdaňovacího období a připojit
k němu účetní závěrku a další podklady stanovené příslušným
ministerstvem financí. Orgán vykonávající správu daně může v
odůvodněných případech prodloužit lhůtu pro podání přiznání.

(2) Poplatník je povinen v přiznání daň a příspěvek sám
vypočítat a uvést též případné výjimky, zvýhodnění a slevy a
vyčíslit jejich výši.

(3) Poplatníci se sídlem na území Československé socia-
listické republiky si mohou od daně odečíst obdobnou daň
zaplacenou v cizině, nejvýše však do Částky daně připadající
podle tohoto zákona na příjmy plynoucí z ciziny.

(4) Pokud příjmy plynou ze státu, s nímž Československá
socialistická republika uzavřela smlouvu o zamezení dvojího
zdanění, postupuje se při vyloučení dvojího zdanění podle té-
to smlouvy. Daň zaplacená ve druhém smluvním státě se však za-
počte nejvýše částkou, která může být ve druhém smluvním stá-
tě vybrána v souladu se smlouvou o zamezení dvojího zdanění.

(5) Zanikne-li poplatník bez provedení likvidace, je jeho
právní nástupce povinen podat do konce následujícího měsíce od

jeho zániku přiznáni za uplynulou část zdaňovacího období.

(6) V případě likvidace trvá daňová povinnost i povinnost
podávat každoročně přiznání až do skončení likvidace. Po skon-
čení likvidace je orgán pověřený likvidací povinen podat do
konce následujícího měsíce přiznání za uplynulou část zdaňo-
vacího období a v přiznáni uvést též likvidační přebytek.
Přiznání je povinen doložit počáteční a konečnou likvidační
rozvahou a výkazem o použiti likvidačního přebytku.


- 11 -

(7) Při zrušení stálé provozovny na území československé
socialistické republiky jsou poplatníci uvedení v § 2 odst. 1
písm. h) povinní podat přiznání nejpozději do konce následují-
cího mršíce za uplynulou část roku.

(8) Zjistí-li poplatník po uplynutí lhůty stanovené v
Odstavci 1, že předložené přiznání je neúplné nebo nesprávné,
je povinen předložit do konce měsíce následujícího po tomto
zjištění dodatečné přiznání. Stejnou povinnost má poplatník

i tehdy, zjistí-li, že daň nebo příspěvek mají být vyšší než
byly vyměřeny.

(9) Nebylo-li přiznání nebo dodatečné přiznání podáno
včas, může orgán vykonávající správu daně zvýšit daň a příspě-
vek až o 10 %.

§ 12
Vyměření daně a příspěvku

(1) Daň a příspěvek vyměří orgán vykonávající správu da-
ně po uplynutí zdaňovacího období; v případech uvedených v § 11
odst. 5 až 8 může orgán vykonávající správu daně vyměřit daň
a příspěvek i před uplynutím zdaňovacího období.

(2) Skutečnosti rozhodné pro vyměření daně a příspěvku
se posuzují pro každé zdaňovací období samostatně.

(3) O vyměření daně a příspěvku vyrozumí orgán vykonáva-
jící správu daně poplatníka platebním výměrem.

(4) Dojde-li u poplatníka ke změně ve výši daňové
povinnosti nebo příspěvku, sdělí orgán vykonávající správu
daně nově upravenou výši daňové povinnosti popřípadě příspěvku
poplatníkovi dodatečným platebním výměrem.

§ 13

Zaokrouhlováni

(1) Daň a příspěvek se zaokrouhlují na celé slovky Kčs
nahoru. Základy daně a příspěvku se zaokrouhlují na celé tisí-
ce Kčs dolů. Zvýšení daně a příspěvku (§ 11 odst. 9) i penále
(§ 18 ) se zaokrouhlují na celé desítky Kčs dolů.


- 12 -

Placení daně a příspěvku
§ 14

(1) Poplatníci, kteří jsou povinni předkládat výkaz o
výsledku hospodaření měsíčně, platí měsíční zálohy na daň nej-
později třetího dne před koncem každého měsíce takto:

a) v lednu ve výši jedné dvanáctiny plánované roční daňové po-
vinnosti nebo ve výši jedné třetiny plánované daňové povin-
nosti na první Čtvrtletí, jde-li o poplatníka se značně di-
ferencovanou plánovanou tvorbou zisku;

b) v únoru ve výši daně vypočtené ze zisku uvedeného ve výkazu
o výsledku hospodaření za leden;

c) v následujících měsících ve výši rozdílu mezi daní vypočtenou
ze zisku uvedeného ve výkazu o výsledku hospodaření od počát-
ku roku a splatnými zálohami od počátku roku s výjimkou zá-
lohy splatné v lednu.

(2) Ostatní poplatníci platí měsíční zálohy na daň nejpo-
zději třetího dne před koncem každého měsíce ve výši jedné
dvanáctiny plánované (předpokládané) roční daňové povinnosti
nebo Ve výši jedné třetiny plánované (předpokládané) čtvrtlet-
ní daňové povinnosti, jde-li o poplatníka se značně diferenco-
vanou plánovanou tvorbou zisku. Po uplynutí každého čtvrtletí
(s výjimkou IV. čtvrtletí) vypočte poplatník, s výjimkou
poplatníků, kteří nesestavují výkazy o výsledku hospodaření,
kolik činí daň ze zisku uvedeného ve výkazu o výsledku hospoda-
ření od počátku roku a rozdíl, o který je daňová povinnost vyš-
ší nebo nižší než součet splatných záloh na den od počátku ro-
ku, zúčtuje se zálohou splatnou v prvním měsíci následujícího
čtvrtletí.

(3) Poplatnici, u nichž činila daň za uplynulé zdaňovací
období:

a) méně než 200 000 Kčs, neplatí zálohy a celoroční daňovou
povinnost uhradí ve lhůtě pro podáni přiznání;


- 13 -

b) 200 000 Kčs a více, avšak méně než 600 000 Kčs, platí nej-
později třetího dne před koncem prvního měsíce po skončení
I., II. a III. čtvrtletí zálohy na daň čtvrtletně, ve výši
daně vypočtené ze zisku vykázaného od počátku roku po odečtení
již dříve splatných záloh. Pokud tito poplatníci nesestavují
výkaz o výsledku hospodařeni, platí zálohy za I., II. a III.
čtvrtletí ve výši jedné čtvrtiny daňové povinnosti uplynu-
lého zdaňovacího období.

(4) Vznikne-li poplatníkovi přeplatek záloh na daň (s vý-
jimkou měsíce prosince nebo IV. čtvrtletí), zúčtuje se s nej-
bližší splatnou zálohou na daň nebo na žádost poplatníka může
být zúčtován na zálohy na příspěvek, popřípadě může být vrácen.

§ 15

(1) Poplatníci jsou povinni platit zálohy na příspěvek:

a) měsíčně, a to nejpozději třetího dne před koncem každého mě-
síce, ve výši jedné dvanáctiny povinnosti vypočtené podle
plánu na běžný rok;

b) čtvrtletně, činil-li příspěvek za uplynulé zdaňovací období
100 000 Kčs a více, avšak méně než 200 000 Kčs, a to ve výši jed-
né čtvrtiny povinnosti vypočtené podle plénu na běžný rok.
Zálohy jsou splatné nejpozději třetího dne před koncem posled-
ního měsíce čtvrtletí.

(2) Činil-li příspěvek za uplynulé zdaňovací období méně
než 100 000 Kčs, neplatí se v průběhu běžného roku zálohy a po-
platník uhradí celoroční povinnost příspěvku ve lhůtě pro podání
přiznání.

§ 16

(1) Jestliže daň a příspěvek vypočtené v přiznání jsou
vyšší než zaplacené zálohy, je poplatník povinen zaplatit rozdíl


- 14 -

ve lhůtě stanovené pro podání přiznání. Jsou-li zaplacené
zálohy vyšší než daň a příspěvek vypočtené v přiznání, zúčtu-
je se přeplatek za uplynulé zdaňovací období na zálohy daně a
příspěvku v běžném roce nebo se na žádost vrátí poplatníkovi.

(2) Rozdíl vyplývající z dodatečného přiznání je poplat-
ník povinen zaplatit ve lhůtě stanovené pro předložení doda-
tečného přiznání (§ 11 odst. 8).

(3) Jestliže daň a příspěvek stanovené platebním výměrem
jsou vyšší než daň a příspěvek vypočtené v přiznání, je poplat-
ník povinen zaplatit rozdíl do 15 dnů ode dne doručení plateb-
ního výměru.

(4) V odůvodněných případech může orgán vykonávající
správu daně na žádost poplatníka stanovit zálohy jinak; poplat-
níkům uvedeným v § 2 odst. 1 písm. h) může stanovit povinnost
složit k zajištění daně zálohu na daň již při zahájení činnosti.

(5) Zálohy na daň a na příspěvek se zaokrouhlují na celé
tisíce Kčs dolů.

§ 17

Daň vybíraná srážkou

(1) Daň, jejímž základem jsou příjmy z licenčních a jim
podobných poplatků, z autorských a provozovacích práv a příjmy
e úroků a nájemného (§ 4 odst. 7 písm. a)až c)), kterou jsou po-
vinni platit poplatníci uvedení v § 2 odst. 1 písm. h), se vybírá
srážkou. Srážku ve výši podle § 5 odst. 1 písm. h) a i) je po-
vinen provést dlužník, který má sídlo nebo bydliště na území

Československé socialistické republiky (dále jen "dlužník").

(2) Dlužník je povinen sraženou daň odvést příslušnému
orgánu vykonávajícímu správu daně nejpozději do 15 dnů ode
dne, v němž poplatníku (věřiteli) vyplácí nebo připisuje dluž-
né částky ve prospěch a současně oznámit příslušnému orgánu
vykonávajícímu správu daně částku, kterou poplatníku (věřiteli)
vyplácí nebo připisuje ve prospěch, a právní důvod svého závazku.


- 15 -

(3) Neprovede-li dlužník srážku daně nebo sraženou daň
neodvede, bude na něm vymáhána jako jeho dluh. Zaváže-li se
dlužník platit daň za poplatníka uvedeného v § 2 odst. 1

písm. h), zvyšuje se základ daně o tuto daň.

(4) Daňová povinnost poplatníka, pokud jde o příjmy uve-
dené v odstavci 1, se považuje za splněnou zaplacením daně
srážkou.

(5) K zajištění daně z ostatních dani podléhajících
příjmů (§ 4 odst. 7 písm. d) u poplatníků uvedených v § 2
odst. 1 písm. h) jsou povinni dlužnici srážet zálohu ve výši
5 % za podmínek uvedených v odstavcích 1 až 3.

(6) Orgán vykonávající správu daně může, vyžaduje-li to
zajištění daně, zvýšit zálohu podle odstavce 5 až na 10 %,
popřípadě může rozhodnout o tom, že záloha bude nižší nebo
nebude srážena. Proti rozhodnuti o změně výše zálohy se nelze
odvolat. Orgán vykonávající správu daně může považovat daň

z ostatcích dani podléhajících příjmů za vyrovnanou sraženou
zálohou.

(7) Základ daně vybírané srážkou se zaokrouhluje na ce-
lé stovky Kčs dolů a daň vybíraná srážkou (záloha na tuto daň)
ne celé desítky Kčs nahoru.

§ 18
Penále

(1) Nebyla-li daň nebo příspěvek (včetně zvýšení daně a
příspěvku podle § 11 odst. 9), popřípadě zálohy na ně zaplace-
ny včas a v plné výši, je poplatník povinen zaplatit za každý
den prodlení penále ve výši 0,1 % z nedoplatků daně nebo pří-
spěvku zjištěných ke dnům splatnosti. Penále ve stejné výši je
povinen platit i dlužník, který neodvedl včas a v plné výši
daň vybíranou srážkou, popřípadě zálohu na tuto daň.

(2) Uvede-li poplatník v přiznání (dodatečném přiznáni)
daň nebo příspěvek nižší částkou, než jakou měl uvést, přede-
píše orgán vykonávající správu daně penále ve výši 10 % toho-
to rozdílu. Z rozdílu mezi dodatečným přiznáním podaným na


- 16 -

základě výsledků vnitropodnikové kontroly nebo kontroly nad-
řízených orgánů a již podaným přiznáním nebo vyměřenou daní
a příspěvkem předepíše penále v poloviční výši.

(3) Předpis penále podle předchozích odstavců se sdělí
poplatníkovi, popřípadě dlužníkovi platebním výměrem. Penále
je splatné do 15 dnů ode dne doručení platebního výměru.
Proti platebnímu výměru o předpisu penále může podat poplat-
ník, popřípadě dlužník odvolání do 15 dnů ode dne jeho doru-
čení. Odvoláni nemá odkladný účinek.

(4) Penále se nepředepíše, nepřesáhne-li částku 100 Kčs.

(5) Orgán vykonávající správu daně může penále prominout,
snížit, popřípadě upustit i od jeho předpisu za portmonek a v
rozsahu, stanovených příslušným ministerstvem financí.

§ 19
Zánik práva vyměřit a vymáhat daň, příspěvek a penále

(1) Daň, příspěvek a penále nelze vyměřit ani vymáhat po
uplynutí tří let od konce kalendářního roku, v němž byl poplat-
ník povinen podat přiznání, popřípadě dlužník srazit daň nebo

zálohu na tuto daň.

(2) Je-li v této lhůtě proveden úkon k vyměření nebo vymá-
hání daně, příspěvku nebo penále, běží lhůta pro vyměření nebo
vymáhání znovu od konce roku, ve kterém byl poplatník, popří-
padě dlužník o tomto úkonu zpraven; vyměřit a vymáhat daň,
příspěvek a penále lze však nejpozději do deseti let počí-
taných od konce zdaňovacího období, v němž byl poplatník
povinen podat přiznáni, popřípadě dlužník srazit daň nebo
zálohu na tuto daň.

§ 20

Řízení

(1) Pro řízení ve věcech daně a příspěvku platí zvláštní
předpisy, pokud tento zákon nestanoví jinak.

6) Vyhláška č. 16/1962 Sb., o řízení ve věcech daní a poplatků.


- 17 -

(2) Ustanovení zvláštních předpisů o výkonu rozhodnutí
v řízení ve věcech daní a poplatků, platné pro státní hos-
podářské organizace, 7) platí pro všechny poplatníky. Použi-
je se obdobně i pro úhradu dlužných Částek z účtů u ostat-
ních peněžních ústavů.

(3) Orgán vykonávající správu daně může poplatníkům
uvedeným v § 2 odst. 1 písm. h) Stanovit jinak lhůtu oznamo-
vací povinnosti (§ 8 odst. ), zdaňovací období (§ 10), odchyl-
nou lhůtu pro podání přiznání (§ 11), stanovit daň paušálem

v případech, kdy by stanovení základu daně bylo spojeno s ne-
přiměřenými obtížemi, popřípadě dlužníkům stanovit jinak
lhůtu pro odvod daně vybírané srážkou, nebo sražené zálohy
na tuto daň (§ 17 odst. 2).

§ 21
Výnos daně, příspěvku a pokuty

Výnos daně, příspěvku, a pokuty od poplatníků řízených
orgány federace, od Ústřední rady družstev a organizací jí
řízených a od poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. f)
a h) plyne do státního rozpočtu Československé federace.

ČÁST ČTVRTÁ

PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY, VÝJIMKY A ÚLEVY

§ 22

Vláda československé socialistické republiky může naří-
zením snížit, popřípadě zvýšit sazbu daně, sazbu slevy na da-
ni a sazbu příspěvku poplatníkům uvedeným v § 2 odst. 1 písm.
a) až e) až o jednu čtvrtinu v návaznosti na zásadní úpravy
ekonomických nástrojů.

§ 23

(1) Federální ministerstvo financí může učinit ve vzta-
hu k cizině opatření k zajištění vzájemnosti a k zjednoduše-
ní vybírání daně.

7) § 27 vyhlášky č. 16/1962 Sb., o řízení ve věcech daní a
poplatků.


- 18 -

(2) Federální ministerstvo financí, pokud jde o poplat-
níky řízené orgány federace, Ústřední radu družstev a orga-
nizace jí řízené a poplatníky uvedené v § 2 odst. 1 písm. f)
a h), a ministerstvo financí České socialistické republiky
a ministerstvo financí Slovenské socialistické republiky, po-
kud jde o ostatní poplatníky, mohou:

a) rozhodnout ve sporných případech o způsobu zdanění;

b) zcela nebo zčásti osvobodit od daně nově zřízené organiza-
ce, a to nejvýše na dobu dvou let od zahájení činnosti;

c) učinit opatření, aby bylo zabráněno dvojímu zdanění téhož
základu daně:

d) učinit opatření k zamezení tvrdosti a nesrovnalostí, popří-
padě povolit úlevu, vyžadují-li to společenské zájmy a
určit orgány a vymezit jejich oprávnění k povolováni těch-
to úlev.

§ 24

Federální ministerstvo financí upraví obecně závazným
právním předpisem podrobnosti k § 2 až 6, 8, 11, 14 až 18.

ČÁST PÁTA

PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 25

(1) Osvobození od daně stanovená podle dosavadních před-
pisů zůstávají v platnosti až do uplynutí lhůty stanovené v
rozhodnutí o osvobození.

(2) Pro vybírání daně od poplatníků uvedených v § 2
odst. 1 písm. h) z příjmů uvedených v § 4 odst. 7 písm. a), po-
kud byly smlouvy sjednány před účinností tohoto zákona, se
nepoužije druhá věta § 17 odst. 3 a platí sazba daně 40 %.

8) § 36 odst. 2 písm. f) zákona č. 113/1971 Sb., o důchodové
dani a příspěvku na sociální zabezpečení.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP