- 11 -

Shrnutí

Ani uvedená zmocnění ČSKAE předsednictvem vlády ČSSR
ani § 88 odst. 4 vyhlášky č. 83/1976 Sb., nejsou právním
předpisem, kterým by bylo možno státní dozor nad jadernou
bezpečností ČSKAE právně založit.

Je proto žádoucí, aby zákonnou úpravou byl tento stát-
ní dozor v celém rozsahu právně zřízen, vymezena jeho působ-
nost a stanoveny povinnosti i potřebná oprávnění k výkonu
jeho dozorné činnosti.

2. Právní úprava v jiných zemích

Právní úpravě mírového využívání jaderné energie se vě-
nuje značná péče jak v hospodářsky vyspělých zemích, tak i
v některých rozvojových zemích, které začaly rozvíjet jader-
nou energetiku.

Všechny socialistické země sdružené v RVHP právně upra-
vily oblast ochrany zdraví před ionizujícím zářením, a to
v podstatě předpisy správního práva, jak je tomu i v případě
čs. vyhlášek č. 59/1972 Sb. a č. 65/1972 Sb. a právně upra-
vily nebo upravují dozor nad zajištěním jaderné bezpečnosti
jaderných zařízení.

Dále uvedený přehled se zabývá právní úpravou v SSSR a
NDR tedy ve státech, které mají obdobné státní zřízení a ze
socialistických států pak i největší zkušenosti s výstavbou
a provozem jaderných zařízení a tím i zabezpečováním jejich
jaderné bezpečnosti a odpovídajícího dozoru, v závěru se pak
krátce zmiňuje o stavu v BLR a MLR.


- 12 -

SSSR

V SSSR upravuje státní dozor nad bezpečností jaderných
elektráren "Obecné nařízení o zajištění bezpečnosti jader-
ných elektráren při jejich projektování, stavbě a provozu"
schválené ministerstvem energetiky a elektrifikace SSSR,
Státním výborem SSSR pro využití atomové energie, minis-
terstvem zdravotnictví SSSR a vydané v roce 1973. Podle
odst. I. 4. 1. tohoto nařízení provádí státní dozor nad bez-
pečností jaderných elektráren:

- Správa dozoru v jaderné energetice Státního výboru pro dozor
nad bezpečností práce v průmyslu a pro báňský dozor při Radě
ministrů SSSR (Gosgortěchnadzor SSSR); předmětem jejího dozoru
je soulad konstrukce jaderných elektráren, jejich zařízení a
provozu s právními předpisy a normami upravujícími technickou
bezpečnost; dozírá tedy nad řešením vyloučení nekontrolovaných
výpustí radioaktivních látek nebo jejich udržení ve stanove-
ných mezích,

- Státní jaderný dozor (Gosátomnadzor SSSR) Státního výboru
pro atomovou energii, který dozírá nad dodržováním právních
předpisů a technických norem zajištujících jadernou bez-
pečnost při projektování, konstrukci a provozu jaderných
elektráren, která vylučují nekontrolovaný vznik kritičnosti,

- Státní hygienický dozor ministerstva zdravotnictví SSSR,
který dozírá nad dodržováním hygienických právních předpi-
sů a norem o ochraně před ionizujícím zářením při projekto-
vání, stavbě a provozu jaderných elektráren, aby se zabrá-
nilo exponování obsluhy a okolního obyvatelstva dávkami
vyššími než jsou povolené.

Z hlediska zajištění jaderné bezpečnosti a úlohy státní-
ho dozoru jsou v sovětských předpisech obsažena dále uvedená
významná ustanovení.


- 13 -

Organizace a resorty, které realizují výrobu zařízení,
výstavbu a provoz jaderné elektrárny, jsou povinny na zákla-
dě požadavku Gosatomnadzoru SSSR předložit podrobnou infor-
maci týkající se zajištění jaderné bezpečnosti ve formě
projektů, výsledků výzkumů a výpočtů, informaci o provozu
a rovněž dokladů o zkouškách a prověrkách zařízení, dokladů
o provozu zařízení a přípravě personálu.

Před zahájením provozu jaderné elektrárny musí organi-
zace provozovatele předložit orgánům státního dozoru k po-
souzení údaje o změnách, které byly provedeny do projekto-
vých konstrukcí a schémat, výsledky vyzkoušení a seřízení
systémů a zařízení, které mají vliv na bezpečnost jaderné
elektrárny, technické a organizační provozní instrukce a
rovněž opravené hodnoty základních parametrů jaderné
elektrárny na základě výsledků přípravných prací.

Program fyzikálního a energetického spouštění schvaluje
Gosatomnadzor SSSR.

Prověrku připravenosti jaderné elektrárny k fyzikálnímu
a energetickému spouštění provádí mimo jiné i Gosatomnadzor
SSSR, který rovněž prověřuje technickou připravenost jaderné
elektrárny ke spouštění, technickou dokumentaci a připrave-
nost personálu.

Ha základě dokumentu pracovní skupiny o připravenosti
systémů zařízení a personálu a na základě souhlasu Gosatom-
nadzoru SSSR přijímá Státní přejímací komise rozhodnutí
o zahájení jednotlivých etap spouštění.

Vedení jaderné elektrárny předkládá Gosatomnadzoru SSSR
ke schválení změny, které ovlivňují jadernou bezpečnost a
které byly na základě výsledků spouštění provedeny v projekčních
schematech a konstrukci zařízení jaderné elektrárny.


- 14 -

Požadovanou dokumentaci pro provoz jaderné elektrárny
musí tvořit m. j. souhlas Gosatomnadzoru k uvedení jaderné
elektrárny do provozu.

Provoz jaderné elektrárny se povoluje za podmínky, že
Gosatomnadzor SSSR schválil a hlavní inspektor vydal osvěd-
čení o reaktoru.

Provozní personál jaderné elektrárny předkládá orgánům
státního dozoru na základě jejich požadavku provozní zprávy
týkající se otázek spojených s bezpečností zařízení, podstat-
nou modernizací zařížení a systémů jaderné elektrárny a rovněž
informuje orgány státního dozoru o vážných případech narušení
normálního provozu zařízení, které mají vliv na bezpečnost
jaderné elektrárny. Změna základních limitních projektových
údajů a režimu provozu, rovněž změny v projektu zařízení a
systémů, které mají vliv na bezpečnost jaderné elektrárny
mohou být provedeny pouze po vydání souhlasu orgánů státního
dozoru.

Za bezpečný provoz jaderné elektrárny má odpovědnost
vedení elektrárny.

Provoz jaderné elektrárny s odchylkami od stanovených
limitů a podmínek může být povolen jen pokud je pro tento
provoz vypracován zvláštní program a přijata bezpečnostní
opatření schválená ministerstvem energetiky SSSR a orgány
státního dozoru.

Orgány státního dozoru jsou vybaveny mimořádnými pravo-
mocemi až po zastavení provozu při nedodržení předpisů a
norem z hlediska bezpečnosti jaderných elektráren.

Zprávy Gosatomnadzoru SSSR o stavu jaderné bezpečnosti
schvaluje hlavní státní inspektor pro jadernou bezpečnost
SSSR. Nedostatky uvedené ve zprávě musí být v termínech sta-
novených Gosattomnadzorem SSSR odstraněny.


- 15 -

NDR

Atomový zákon NDR z 28 3. 1962 (Gesetz über die
Anwendung der Atomenergie in der Deutschen Demokratischen
Republik - Atomenergiegesetz - GBI Nr. S. 1) ukládá, aby se
při použití jaderné energie uplatňovala všechna potřebná
opatření k ochraně života a zdraví zaměstnanců v oblasti
jaderného výzkumu a jaderné techniky a k ochraně obyva-
telstva (§ 1 odst. 2 tohoto zákona).

Umístění, stavby, provoz a změny jaderného zařízení

podléhají schválení Státního úřadu NDR pro jadernou bezpeč-

x/
nost a ochranu před zářením (dále jen "Úřad")x/, právě tak

jako používání výchozího materiálu, jaderného paliva a ra-
dioaktivních látek. Schvalovací řízení je u jaderných za-
řízení rozděleno do čtyř etap, tj. umístění, stavební po-
volení, povolení k zahájení provozu a povolení k trvalému
provozu. Investor (provozovatel) je povinen připojit ke své
žádosti u všech čtyřech etap schvalovacícho procesu soubor
přesně specifikované dokumentace. Rovněž používání radio-
atkivních látek, jejich doprava a provoz zařízení, ve kterých
se používají, podléhá takovému schválení. Schválení udělené
Úřadem nenahrazuje souhlas a povolení, které mají dát jiné
příslušné orgány státní správy (např. stavební povolení).

Úřad podle svého statutu z roku 1973 "zajišťuje stálou
spolupráci se SSSR a ostatními zeměmi socialistického spo-
lečenství v oblasti jaderné bezpečnosti a ochrany před zá-
řením ... stanoví s Ohledem na vývoj vědy a techniky a po-
žadavky národního hospodářství pro NDR závazné nejvyšší pří-
pustné dávky ionizujícího záření, jeho mezní dávky, normativ
a druh, rozsah a metody z nich vyplývajících opatření v ob-
lasti jaderné bezpečnosti a ochrany před zářením, rovněž

x/ podléhá přímo Radě ministrů NDR; předseda Úřadu je jmeno-
ván a odvoláván Radou ministrů a je jí zodpovědný


- 16 -

stanoví tyto dávky a opatření pro případ jaderných nehod
(havárií)... Úřad povoluje provoz pracovišť se zdroji zá-
ření, provoz jaderných zařízení a jiných zařízení, která
vysílají ionizující záření, dále přepravu radioaktivních
látek a jaderného materiálu... Úřad kontroluje dodržová-
ní právních předpisů v podnicích a zařízeních pracujících
se zdroji ionizujícího záření a provoz jaderných zařízení
a při zabraňování vzniku nebo snižování následků mimořád-
ných událostí a tyto události vyhodnocuje... předseda
Úřadu je oprávněn vyžadovat od státních a hospodářských
orgánů, podniků, kombinátů a zařízení všechny zprávy, sta-
noviska a podklady nutné z hlediska jaderné bezpečnosti a
ochrany před zářením, je oprávněn provádět přezkoumání na
místě odborníky z oblasti jaderné bezpečnosti a ochrany
před zářením a je-li to nezbytné ukládat vedoucím podnikům,
kombinátům a zařízení v tomto směru úkoly.

Znamená to, že v NDR vykonává jediný úřad jak funkci
státního dozoru nad jadernou bezpečností, tak i funkci orgá-
nů hygienické služby v oblasti radiační ochrany. Úkoly
státního dozoru nad bezpečností technických zařízení vykoná-
vá Úřad pro technický dozor.

BLR

Nařízením státní rady BLR č. 1306 o státní kontrole ja-
derné bezpečnosti ze dne 3. 7. 1980 je stanoveno, že státní
dozor nad jadernou bezpečností jaderných zařízení a kontrolu
evidence, skladování a přepravy jaderných materiálů vykonává
Státní výbor pro mírové využití atomové energie, který vydá-
vá obecně závazné předpisy pro jadernou bezpečnost. Operativ-
ní státní kontrola jaderné bezpečnosti je prováděna inspekto-
ry Státního výboru pro mírové využití atomové energie.

Při porušení předpisů k zajištění bezpečnosti zjištěných
inspektorem je oprávněn předseda Výboru pro mírové využití
atomové energie udělovat pokutu 500 leva, při dalším porušení


- 17 -

až do 1000 leva, pokud není stanoven jiný vyšší postih.

Pro případ události, která má bezprostřední vliv na bezpeč-
nost provozních pracovníků i obyvatelstva v okolí jaderného
zařízení navrhuje předseda Výboru pro mírové využití atomové
energie Radě ministrů omezení provozu jaderného zařízení nebo
jeho plné zastavení.

MLR

S účinností od 1. 7. 1980 nabyl v MLR platnosti zákon o jader-
né energii a nařízení Rady ministrů č. 12/1980 k provádění
zákona o využití jaderné energie.

Spouštění jaderné elektrárny na základě povolení dozorného
orgánu schvaluje Komise pro spouštění a kolaudaci složená z
představitelů orgánů s celostátní působností určených Radou mi-
nistrů MLR.

S ohledem na skutečnost, že MLR není výrobcem jaderných

zařízení a rozvoj jaderné energetiky je ve srovnání s ČSSR
v počátečním stádiu jsou v zákoně upraveny oblasti, které jsou
již řadu let v ČSSR právně zakotveny a dále i problematika
související s činností státního dozoru nad jadernou bezpečností,
kterou se zabývá předkládaný návrh zásad zákona.

Zmíněný zákon MLR je komplexní právní úpravou vztahující se
na činnosti spojené s využitím jaderné energie včetně problema-
tiky bezpečnosti, odpovědnosti a náhrady škod v dané oblasti.
Do působnosti ministerstva těžkého průmyslu patřit

- stanovení obsahu technického projektu,

- vymezení pravidel bezpečnostně-technického dohledu a upra-
vování bezpečnostních požadavků na výrobu nebo dovoz zařízení
potřebných pro jaderná zařízení,

- schvalování a vydávání povolení k výstavbě, spouštění a pro-
vozu, rekonstrukci a likvidaci jaderného zařízení a také k
výrobě nebo dovozu zařízení tvořících součást nebo příslu-
šenství jaderného objektu.


- 18 -

Stavební předpisy související s výstavbou jaderných
objektů stanoví ministerstvo stavebnictví.

Rakousko

V této zemi byla dosud vybudována pouze jedna jaderná
elektrárna ve Zwentendorfu, která na základě výsledku referen-
da v roce 1978 nemůže být zatím uvedena do provozu.

V Rakousku není dosud komplexní právní úprava, jsou
upraveny pouze některé dílčí problémy např. ochrana před
ionizujícím zářením, povinné ručení ap.

Pro jadernou elektrárnu Zwentendorf plnilo provizorně
úlohu státního dozoru Ministerstvo zdravotnictví a ochrany
životního prostředí.

NSR

NSR má rozsáhlý jaderný program. V roce 1960 byl vydán
atomový zákon, který má charakter komplexní právní úpravy s
cílem zajistit mírové využití jaderné energie v NSR.

Státní dozor je vykonáván resortem ministerstva vnitra
BMI, který využívá expertizy řady odborných organizací. Na
federální úrovni provádí dozor nad jadernou bezpečností
a radiační ochranou 85 pracovníků.

V Praze dne 30. června 1982

Předseda vlády ČSSR:
Štrougal v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP