- 18 -

Oddíl 2
Stavba silnic a jejich styk s okolím

10. Styk s jinými komunikacemi, vedeními všeho druhu,
vodami, vodohospodářskými a jinými díly a s úze-
mím v němž jsou dobývány nerosty /§8 §13, §18/

Zásada;

1. Elektrické, telekomunikační/ vodovodní, kana-
lizační a jiná vedení, zařízení pro rozvod tepla a za-
řízení pro rozvod topných plynů, pokud nejsou zřizová-
na pro potřeby dálnic, silnic nebo místních komunika-
ci, nesměji být umisťována v tělese pozemní komunika-
ce a na silničním pomocném pozemku, kromě výjimek níže
uvedených:

A. V zastavěném území, při výstavbě nových
sídlišť a při ucelené přestavbě stávající zástav-
by se nevyžaduje souhlas silničního správního or-
gánu

a/ při umísťování v chodnících podél obrubní-
ku elektrická, telekomunikační, vodovodní a
jiná vedení, zařízení pro rozvod tepla a za-
řízení pro rozvod topných plynů, a to v ta-
kové úpravě, aby při opravách a údržbě ve-
dení nebylo třeba chodník rozkopávat /kabe-
lový kanál, kolektor, štola apod. /,

b/ při umísťování kanalizačního vedení i v tě-
lese pozemní komunikace.

B. V zastavěném území / stávající zástavbě/
se dále nevyžaduje souhlas silničního správního
orgánu

a/ při zřizování vodovodního vedení též v tě-
lese pozemní komunikace pokud nebude jiné
technické řešení bez neúměrně vysokých


- 19 -

nákladů možné s tím, že v tělese pozemní
komunikace I. tř. je povoleno zřizovat pou-
ze hlavní vodovodní rozváděči řad. Při ob-
nově /rekonstrukci/ vodovodního vedení ulo-
ženého v pozemní komunikaci I. tř. nebo při
velké opravě /rekonstrukci/ pozemní komuni-
kace I. tř., V niž je vedení uloženo, platí
povinnost uložit je do chrániček /kolektorů/,
b/ zřizovat na základě povolení silničního správ-
ního orgánu nová telekomunikační podzemní
vedení bez povinnosti ukládat je do kabelo-
vého kanálu nebo kolektoru, neni-li jiné
technické řešení bez neúměrně vysokých ná-
kladů možné.

C. Mimo zastavěné území obci /sídlištních
útvarů/ může silniční správní orgán povolit výjim-
ku ze zákazu umisťovat v tělese pozemní komunikace
a na silničním pomocném pozemku vedení všeho dru-
hu pouze v případech, kdy je vyloučena možnost ji-
ného technického řešení bez neúměrně vysokých ná-
kladů, a to

a/ provést křížení těchto vedení s pozemními
komunikacemi; tato křížení je třeba zřizo-
vat v chráničkách nebo kolektorech tak, aby
při jejich údržbě a opravách nemusela být
pozemní komunikace rozkopávána. V případech,
kdy chráničky zřízeny nebudou, bude vedení
vybudováno tak, aby při jeho údržbě a opra-
vách nedošlo k narušení komunikace,
b/ umístit telekomunikační podzemní vedení v
silničním pomocném pozemku.


- 20 -

2. Vedení a zařízení, která neodpovídají poža-
davkům podle odst. 1, musí být postupně v rámci jejich
plánovaných rekonstrukci s ohledem na hospodářskou
účelnost a zájem ochrany pozemních komunikaci a bez-
pečnosti provozu na nich uvedena do bezpečného, těle-
so pozemní komunikace a provoz na ní neohrožujícího
stavu.

3. Silniční správní orgán může nařídit správci
vedení umístěných v tělese pozemní komunikace, jejichž
stav ohrožuje komunikaci nebo její užíváni, zejména
bezpečnost provozu na ni, aby tato vedení byla v při-
měřené lhůtě odstraněna.

4. Ke způsobu umístění vedení na silnicích nebo
v silničním tělese, k provedení jejich oprav a údrž-
by, jakož i k jejich odstranění je třeba souhlasu sil-
ničního správního orgánu. Na udělení souhlasu se nevz-
tahují obecné předpisy o správním řízení.

Dosavadní stav:

Dosavadní ustanovení § 18 odst. 3 zákona, které
upravuje poměry vznikající ze styku pozemních komuni-
kaci s nadzemními a podzemními vedeními všeho druhu,
poskytuje příliš široký prostor pro volné uvážení přís-
lušných orgánů při povolování nadzemních a podzemních
vedení v tělese pozemní komunikace.

Odůvodnění:

Zkušenosti, které vyplývají z aplikace ustanovení
§ 18 odst. 3 v praxi, jak jsou obsaženy v části II po-
tického a ekonomického rozboru, ukazuj i, v jaké obtíž-
né situaci se v důsledku toho ocitá silniční hospodář-
ství, a to jak při rekonstrukcích a opravách pozemních
komunikaci, tak i při rekonstrukcích a opravách pod-
zemního vedení.


- 21 -

Rekonstrukce a údržba podzemních vedení vyžaduje
vždy zásah /výkop/ do tělesa pozemní komunikace, a
proto jejich umístění v tomto tělese má nepříznivý vliv
jednak na stav dotčené komunikace, jednak na provoz na
ní. Rovněž tak rekonstrukce a opravy pozemních komuni-
kací jsou znesnadňovány skutečnosti, že podzemní vedeni
uložená v tělese pozemní komunikace vyžaduje řadu opat-
ření k jejich ochraně /včetně jejich přeložek/, a tím se
zvyšují neúměrně náklady na rekonstrukce a opravy po-
zemních komunikaci. Obdobně i podzemní vedení umístěná
v silničních pomocných pozemcích komplikuji moderniza-
ci pozemních komunikaci v kategorii oprav, tj. jejich
rozšíření o přidavné pruhy, ztěžuji a prodražují pro-
vádění přestaveb a rekostrukci v kategorii velkých
oprav a investic.

Proto vyslovení zákazu umísťovat podzemní vedení
jak v tělese pozemní komunikace, tak v silničním po-
mocném pozemku je kvalitativním stupněm zvýšené ochra-
ny jak pozemních komunikaci, tak i dotčených vedeni.
Umísťování podzemních vedení mimo pozemní komunikace
přispěje rovněž k zjednodušení a zlevnění jejich re-
konstrukci, v současné době velmi často blokovaných
právě z titulu překládky vedení.

Tento zákaz nelze v plném rozsahu uplatnit v úze-
mí zastavěném. Proto se ze zákona umožňuje zřizovat
vedení v chodnících /podél obrubníků/, ovšem v tako-
vém technickém řešeni, aby nebylo nutno při opravě
vedení chodníky rozkopávat. Vzhledem ke specifickým
podmínkám vodovodního vedení je ze zákona povoleno,
za stanovených podmínek, jeho zřizování i v tělese
pozemní komunikace. Se zřetelem k funkci kanalizace
se povoluje její umístění i v tělese místní komuni-
kace.


- 22 -

Kromě toho je třeba umožnit, aby silniční správ-
ní orgán mohl povolit výjimku i v dalších odůvodněných
případech /např. při umístění podzemních telekomunikač-
ních vedení v silničním pomocném pozemku/.

V souladu s touto zásadou bude upraveno znění § 8
odst. 2 silničního zákona tak, že ke způsobu umístění
vedení na silnicích nebo v silničním tělese/ provede-
ní jejich oprav a údržby/ jakož i k jejich odstraněni
je zapotřebí souhlasu silničního správního orgánu/ a
znění § 13 silničního zákona tak/ že z něho bude vypuš-
těno/ že silniční pomocné pozemky slouží k umisťování
nadzemních a podzemních vedeni. Zároveň budou v § 18
odst. 1 silničního zákona vypuštěna slova "... elektric-
ká/ telekomunikační/ vodovodní/ kanalizační a jiná ve-
deni/ zařízení pro rozvod tepla a zařízení pro rozvod
topných plynů... ".

V návaznosti na vyslovení zákazu umísťovat před-
mětná vedení v tělese pozemní komunikace a na silnič-
ních pomocných pozemcích je třeba i technicky dořešit
křížení pozemních komunikaci a podzemních vedení. Ta-
kovým řešením je umísťováni těchto vedení v chránič-
kách/ kabelových kanálech/ kolektorech apod. Zkušenos-
ti z vyspělých států/ zejména ve velkých městech /SSSR/
NDR apod. / jsou základním vodítkem pro správnost to-
hoto řešení.

Pojem "zastavěné území" je nutno chápat tak/ že
se jedná o územ/ které je v současné době skutečně
souvisle zastavěno. Pojem "neúměrně vysoké náklady"
bude v osnově zákona formulován tak/ aby bylo zřejmé/
že se jedná o posouzení celospolečenských výdajů přís-
lušného řešení/ které bude provádět správce dotčeného
vedení ve spolupráci se správcem pozemní komunikace.


- 23 -

11. Používání silnic při velkých stavbach /§ 19/

Zásada:

Má-li se při stavbách, vyžadujících stavební po-
volení nebo povolení /schválení/ podle zvláštních
předpisů /např. horních/, anebo při terénních úpra-
vách, pracích a zařízeních vyžadujících povolení sta-
vebního úřadu /§ 71 stavebního zákona/, jakož i při
provozu vybudovaných staveb /výrobních závodů/, použí-
vat silnic nebo místních komunikaci, jejichž stavebně
technické vybavení neodpovídá provozu na pozemních
komunikacích, musí být v přípravné a projektové doku-
mentaci těchto staveb zajištěny potřebné úpravy komu-
nikace, a to v dohodě s jejím správcem. Nedojde-li k
dohodě, urči rozsah potřebných úprav komunikace silnič-
ní správní orgán. Provedení těchto úprav na vlastní
náklad je povinen zajistit investor, popř. užívatel
stavby /terénních úprav, prací, zařízení/.

Tato zásada platí obdobně i o úpravách silnic a
místních komunikaci, jejichž stavebně technické vyba-
vení neodpovídá v důsledku změny nebo zvýšení výrob-
ních programů anebo změn technologie pracovní činnos-
ti organizace.

Dosavadní stav:

Ustanovení § 19 zákona ukládá povinnost investo-
rům velkých staveb zahrnout do projektové dokumentace
a rozpočtových nákladů stavby potřebné úpravy silnic,
které budou při stavbě těchto objektů nebo při jejich
provozu používány v podstatně zvýšené míře.


- 24 -

Odůvodnění:

Růst výroby podniků a případné změny výrobních
programů ovlivňují obdobně jako velké stavby zvýšením
intenzity provozu dopravní poměry a nároky na nosnost
stávajících vozovek v jejich okolí. Podniky nepřispí-
vají na řešení narůstajících problémů a způsobuji tak
vysokou intenzitou provozu svých motorových vozidel
přímo chátrání a rozpadávání komunikací v bezprostřed-
ní blízkosti svých závodů, což ovlivňuje další změny
a přesuny dopravních proudů v průmyslových oblastech
a vyvolává řetězové nároky na výstavbu a rekonstrukci
pozemních komunikaci.

Návrh současně upřesňuje, a do jisté míry i zpřís-
ňuje režim ochrany pozemních komunikaci, pokud jde o
povahu staveb, resp. činnosti rozhodujících pro uplat-
nění nároku vůči investorovi, resp. uživateli stavby.
Upřesnění bylo zapotřebí již z toho důvodu, že v praxi
nebyl vždy jednotný názor, co je velká stavba, a dále
že rozhodujícím faktorem není vždy velikost stavby,
nýbrž druh moderní techniky, která je pro stavbu pou-
žita. Rozšíření povinnosti investora, resp. uživatele
stavby nahradit náklady úpravy pozemní komunikace o
další povinnost zajistit provedení dotčených úprav je
motivováno obtížemi při získáváni potřebné stavební
kapacity.

12. Odstranění pevných překážek z pozemních komunikací

Zásada:

S výjimkou dopravních značek a dopravních zaří-
zení nesmí být na vozovce a krajnicích dálnic, silnic
a místních komunikaci umisťovány předměty tvořící


- 25 -

pevnou překážku. Stávající pevné překážky musí být
v termínech stanovených prováděcím předpisem odstra-
něny. Výjimky povoluje silniční správní orgán. Na po-
volení výjimky se nevztahují obecné předpisy o správ-
ním řízení.

Dosavadní stav:

Odstranění pevných překážek z pozemních komunika-
cí zákon dosud neupravuje.

Odůvodnění:

Jedním z podstatných cílů silničního zákona je
spoluvytvářet podmínky ke zvyšování bezpečnosti a ply-
nulosti silničního provozu. Takovou podmínkou je
- kromě jiného - odstranění předmětů tvořících pevnou
překážku umístěných na vozovce, popř. na krajnicích
pozemní komunikace. Těmito předměty jsou zejména od-
razníky, betonové sloupky, sloupy nadzemního vedeni/
silniční stromoví a poutače všeho druhu. Jak vyplývá
z politického a ekonomického rozboru v části II, tvo-
ři náraz na pevnou překážku velký podíl dopravních
nehod. Proto se jeví žádoucí zákonný zákaz umísťová-
ní zmíněných předmětů na vozovce a krajnicích pozem-
ní komunikace.

Naproti tomu je účelné umožnit, aby ve zvlášť
odůvodněných případech mohl silniční správní orgán
povolit výjimku pokud jde o nadzemní telekomunikační
vedení umístěné v krajnicích /např. v horském terénu,
soutěskách apod. / a o stromoví v krajnicích silnic
II. a III. třídy, které je žádoucí zachovat z hledis-
ka ochrany přírody.


- 26 -

13. Pokuty za porušení některých ustanovení zákona

Zásada:

1. Silniční správní orgán uloží pokutu ve výši
do 500 000, - Kčs organizaci za porušení povinnosti
vyplývajících ze zákona, a to za

a/ provádění výkopových práci v tělese pozem-
ní komunikace, zřizováni nadzemních a pod-
zemních vedení všeho druhu a nebo umísťo-
váni různých jiných zařízení a předmětů na
komunikaci bez předepsaného povolení nebo
za nedodržení podmínek v povolení stanove-
ných /§ 8 zákona/,

b/ včasné neodstranění poškození nebo znečiš-
tění dálnice, silnice nebo místní komunika-
ce, které způsobí nebo může způsobit závadu
ve sjízdnosti, popr. schůdnosti a neuvede-
ni dotčené komunikace do původního stavu
/§ 6 odst. 2 zákona/,

c/ překročení lhůt stanovených pro uzavírku
provozu na dálnici silnici nebo místní ko-
munikaci /§ 7 zákona/.

Řízení o uložení pokuty lze zahájit jen do tří
měsíců ode dne, kdy se o porušení povinnosti uvedených
v písm. a/ až c/ silniční správní orgán dozvěděl, nej-
déle však do jednoho roku ode dne, kdy k porušeni
těchto povinnosti došlo.

2. Nejde-li o trestní čin nebo přečin, přestupku
se dopustí a

a/ pokutou až do výše 3 000, - Kčs bude potres-
tán ten, kdo

aa/ zničí, odstraní, poškodí, znečistí,
neoprávněně zamění nebo zakryje


- 27 -

dopravní značku nebo jiné zařízení,
které je součásti dálnice, silnice
nebo místní komunikace,
bb/ zničí nebo poškodí silniční zeleň,

b/ pokutou až do výše 5 000, - Kčs bude potres-
tán ten, kdo

aa/ znečistí pozemní komunikaci tak, že

tím může být způsobena závada ve sjízd-
nosti nebo schůdnosti,

bb/ používá pozemní komunikaci jiným způ-
sobem nebo k jiným účelům, než ke kte-
rým je určena, bez povolení přísluš-
ných orgánů státní správy nebo v roz-
poru s tímto povolením,

cc/ provozuje činnost v ochranném pásmu
pozemní komunikace bez povolení sil-
ničního správního orgánu.

O řízení ve věcech přestupků, o podmínkách od-
povědnosti za přestupky, jakož i o příslušnosti k pro-
jednáváni přestupků platí obecné předpisy.

3. Pokuty plynou do státního rozpočtu federace
nebo do rozpočtů národních výborů, a to podle působ-
nosti orgánu státní správy, který pokutu uložil.

Dosavadní stav:

Pokuty za porušení některých ustanovení silnič-
ního zákona zákon dosud neupravuje.

Odůvodnění:

Z politického a ekonomického rozboru v části III
vyplývá potřeba zavést účinné sankce vůči organizacím
za porušováni některých povinnosti stanovených silnič-
ním zákonem.


- 28 -

K porušování povinností dochází převážně v oblas-
ti zvláštního užívání pozemních komunikaci. Tuto oblast
upravuje zejména § 8 silničního zákona v tom smyslu,
že k takovému užívání je třeba povolení příslušného
správního orgánu. Pojem zvláštního užíváni pozemních
komunikaci zahrnuje však řadu případů užívání těchto
komunikací jiným než obvyklým způsoben nebo k jiným úče-
lům, než ke kterým jsou určeny, jako např. jízda vozid-
ly/ jejichž rozměry a hmotnost, popř. i s nákladem, pře-
sahuje míru stanovenou zvláštními předpisy, umisťováni
zařízení nebo předmětů na komunikaci, zřizování nadzem-
ních a podzemních vedeni, hnaní stád dobytka apod.

Proto se v zásadě taxativně vymezuji nejzávaž-
nější a z hlediska bezpečnosti silničního provozu a
pro společnost nejškodlivější případy porušováni záko-
na, jako jsou zejména výkopové práce v silničním těle-
se bez povoleni. Přitom nebude dotčeno ustanovení vy-
hlášky č. 136/1961 Sb. /§ 22 odst. 4/, a to, že k od-
stranění havárie vedení není třeba předchozího povole-
ni silničního správního orgánu. Toto vymezení vychází
z dlouhodobých zkušenosti národních výborů, zejména ná-
rodních výborů velkých měst. Inženýrské sítě uložené
v tělese komunikaci je třeba pochopitelně opravovat a
modernizovat. Ovšem doba, způsob zásahu a následná
úprava komunikace musí být předložena k rozhodnutí přís-
slušnému silničnímu správnímu orgánu. Za účelem koordi-
nace těchto práci a k jejich řádnému provedení vydáva-
jí některé městské národní výbory podmínky - tzv. vý-
kopové řády. Protože ale organizace neplní důsledně
své povinnosti a národní výbory nemají možnost posti-
hu, navrhuje se zavedení peněžitých pokut, a to ve
výši do 500 000, - Kčs podle závažnosti případu.

Obdobně je tomu i při uzavírkách pozemních komuni-
kaci. V těchto případech není zákon porušován v tom,


- 29 -

že by organizace nepožádala o povolení uzavírky, ale
v tom, že překračují dobu v povolení stanovenou, aniž
by předem žádaly o její zdůvodněné prodloužení.

K neméně častému a závažnějšímu porušování zá-
kona dochází při poškozování a znečišťování pozem-
ních komunikaci /viz odůvodnění k zásadě č. 4/.

V zájmu komplexnosti se navrhuje v novele silnič-
ničního zákona taxativně vyjmenovat skutkové podstaty
přestupků občanů spočivajících v jednání proti pořád-
ku na úseku dopravy a silničního hospodářství, které
lze postihnout vyššími pokutami, než to umožňuje zá-
kon č. 60/1961 Sb., o úkolech národních výborů při za-
jišťování socialistického pořádku, a stanovit výši
pokut. Sledovanou úpravou dojde /v souladu s připravo-
vaným návrhem zásad zákona o přestupcích/ k přímé no-
velizaci citovaného zákona.

14. Prováděcí předpisy /§ 24/

Zásada:

Federální ministerstvo dopravy upraví obecně
závazným právním předpisem nad rámec dosavadního zmoc-
nění také

- plánováni rozvoje dálnic, silnic, místních komu-
nikaci a výkon investorské činnosti,

- povinnosti správců pozemních komunikaci z hle-
diska zajišťováni sjízdnosti a schůdnosti po-
zemních komunikaci,

- rozdělení pozemních komunikaci do jednotlivých
tříd,


- 30 -

- povinnost orgánů státní správy ve věcech do-
pravy zajišťovat podklady nezbytné pro povolo-
váni mezikrajových přeprav předmětů a vozidel
o hmotnosti nad 60 tun,

- zřizování přejezdů z pozemních komunikaci na
sousední pozemky,

- šířku silničních ochranných pásem podle jednot-
livých tříd pozemních komunikací,

- pěstování silniční zeleně,

- postup při stavbách a rekonstrukcích pozemních
komunikací,

- postup pro určení trasy staveništní nebo provoz-
ní přepravy,

- podrobnosti o styku pozemních komunikací s ve-
deními všeho druhu,

- pojem pevné překážky na pozemní komunikaci, po-
stup při jejím odstraňováni a rozsah výjimek

ze zákazu.

Příslušné národní výbory, ve smyslu zásady č. 5,
upraví obecně závazným nařízením povinnosti

- správců pozemních komunikaci odstraňovat záva-
dy ve schůdnosti vzniklé náledím nebo sněhem,

- správců /vlastníků/ nebo uživatelů přilehlých
nemovitosti odstraňovat závady ve schůdnosti
vzniklé náledím nebo sněhem na chodnících.

Dosavadní stav:

Zmocňovací ustanovení § 24 zákona uvádí některé
předměty úpravy jen příkladmo.


- 31 -

Odůvodnění:

Zmocňovací ustanovení je třeba upravit tak, aby
odpovídalo novému právnímu stavu a umožnilo i noveli-
zaci prováděcího předpisu v rozsahu uvedeném v části
VI politického a ekonomického rozboru.



- 32 -

POLITICKÝ A EKONOMICKÝ ROZBOR

k zásadám zákona, kterým se mění a doplňuje zákon
č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích
/ silniční zákon/

I.

Zákon č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích
/ silniční zákon/ je prvním právním předpisem, jehož cí-
lem bylo v daných podmínkách a na daném stupni poznání
řešit komplexně problematiku pozemních komunikaci. Do
jeho vydání byla normativní úprava právních poměrů po-
zemních komunikaci roztříštěna do řady zastaralých díl-
čích úprav, které již nemohly vyhovovat potřebám moder-
ního socialistického státu.

Silniční zákon není však pouze kodifikačním opat-
řením, který sjednotil nebo nahradil dosud roztříštěné,
zastaralé, popřípadě často i těžko dostupné předpisy.
Stal se současně jedním z opatřeni, které směřovalo k vy-
rovnáni rozdílu mezi tehdejším stavem silnic a rychle
se rozvíjející silniční dopravou.

Silniční zákon i jeho prováděcí vyhláška / vyhláš-
ka č. 136/1961 Sb. / splnily tehdejší požadavky na ochra-
nu pozemních komunikací, na zabezpečení specifických po-
žadavků jejich výstavby a údržby, na účelné uspořádáni
sítě pozemních komunikaci a zajištění jejich účelné sprá-
vy a odpovědnosti za porušení povinnosti z toho vyplýva-
jících, na plné uplatnění výkonu státní správy a státní-
ho odborného dozoru. Oba předpisy se staly důležitým
právním instrumentem pro činnost orgánů působících ve vě-


- 33 -

cech pozemních komunikaci, zejména národních výborů,
jak v rozvoji sítě pozemních komunikací, tak 1 při za-
bezpečování jejich provozuschopnosti.

Zkušenosti s aplikaci těchto předpisů v praxi pro-
věřily jejich účinnost a dokazuji, že dosavadní právní
úprava poměrů pozemních komunikaci se osvědčila a že
do její podstaty není zapotřebí větších zásahů.

Postupné změny v investorství a organizačním uspo-
řádáni silničního hospodářství, rozvoj čs. dálnice, poz-
ději novelizované související právní normy spolu s novým
státoprávním uspořádáním ČSSR však přesto ukazují, že
některá ustanovení silničního zákona, a v důsledku toho
i ve větší míře ustanovení jeho prováděcí vyhlášky, ne-
poskytuji v žádoucí míře ochranu pozemním komunikacím/
a tím dostatečnou bezpečnost silničního provozu.

Na úseku správy pozemních komunikaci a dozoru nad
nimi se jeví účelným

- pojmově oddělit správu státní od správy majetko-
vé a tím vyloučit jejich vzájemné prolínání;

- vymezit kompetenci příslušných orgánů státní sprá-
vy a orgánů odborného hospodářského řízení, což

je odůvodňováno rozdílnou pravomoci a působnosti
federálních a republikových orgánů, stejně jako
nutnosti pružněji reagovat na nové podmínky a okol-
nosti;

- formulovat obsah, rozsah a kompetence výkonu stát-
ního dozoru;

- vymezit odpovědnost a příslušnost organizaci sil-
ničního hospodářství za zajišťování sjízdnosti a


- 34 -

zajištování schůdnosti pozemních komunikaci,
zvláště se zřetelem na výměru komunikací a roz-
dílnost technického zajištování ve volné trati
a technického zajištováni schůdnosti komunikaci
uvnitř sídelních útvarů.

V dosavadní právní úpravě užívání pozemních ko-
munikaci je patrná nedostatečná ochrana oprávněných záj-
mů silničního hospodářství ve srovnáni se zavedenou
ochranou zájmů v jiných resortech /např. spojů, vodní-
ho a lesního hospodářství, zdravotnictví apod. /, je ta-
ké postrádána možnost finančního postihu za nedodržení
podmínek povolených uzavírek, objížděk, zvláštního užívá-
ni nebo užíváni nad obvyklou míru, cizích stavebních zá-
sahů do tělesa pozemní komunikace. Proto je v návrhu za-
kotveno odpovídajíci postavení a pravomoc příslušných
orgánů i organizací silničního hospodářství.

Pokud jde o problematiku styku pozemních komunika-
ci s cizími vedeními nebo záři zeními, je žádoucí zásadně
vyloučit umístováni cizích zařízení a vedení do nově bu-
dovaných nebo již vybudovaných pozemních komunikaci,
ovšem s možnosti povolení výjimky silničním správním orgá-
nem nebo již přímo ze zákona.

Dosavadní zákonná ustanovení o dálnicích a místních
komunikacích odkazem na analogii ustanovení týkajících se
silnic jsou nedostatečná, zvláště při jejich vzájemném
styku v šiti pozemních komunikaci, při uzavírkách a ob-
jížďkách, při zvláštním užíváni apod., a při různorodém
organizačním uspořádáni výkonu správy a údržby.

Při novelizaci je třeba také stanovit jednotný výklad
některých pojmů jako je sjízdnost, schůdnost, závada ve
sjízdnosti nebo schůdnosti apod.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP