FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNI ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1982
IV. volební období
37
Vládní návrh,
kterým se předkládá Federálnímu shromáždění Československé socialistické
republiky k souhlasu Statut Organizace spojených národů pro
průmyslový rozvoj, přijatý ve Vídni dne 8. dubna 1979
Návrh schvalovacího usnesení:
Federální shromáždění Československé socialistic-
ké republiky souhlasí s tím, aby Československá
socialistická republika se stala smluvní stranou
Statutu Organizace spojených národů pro průmys-
lový rozvoj, přijatého ve Vídni dne 8. dubna 1979.
DŮVODOVÁ ZPRÁVA
Organizace spojených národů pro průmyslový rozvoj (UNIDO) byla zřízena na základě rezolucí
VS OSN z roku 1965 a 1966 (2089/XX a 2152/XXI). Organizace zahájila svou činnost k 1. 1. 1967 -
stala se novou mezinárodní odbornou organizaci. Byla však zřízena jako autonomní organizace
v rámci OSN. Její specifikum (autonomnost) spočívá v tom, že její administrativní a výzkumné ná-
klady
jsou hrazeny z pravidelného rozpočtu OSN, zatímco operativní činnost, jež představuje
hlavní
složku její činnosti, je hrazena z dobrovolných příspěvků a z účasti na rozvojovém programu OSN.
Jejím hlavním cílem je napomáhat industrializaci rozvojových zemi. UNIDO je hlavním koordiná-
torem v oblasti industrializace rozvojových zemí v rámci OSN. V roce 1975 byl na II. generální kon-
ferenci vytyčen globální strategický cil "do roku 2000 dosáhnout 25 % podíl rozvojových zemí na
světovém průmyslovém potenciálu" a zároveň bylo doporučeno přeměnit UNIDO na odbornou orga-
nizaci Spojených národů.
ČSSR je zakládajícím členem UNIDO a svého členství využívá především v oblasti politické a eko-
nomické.
V politické oblasti prosazuje návrhy na zabezpečení trvalého míru, ukončení horečného
zbrojení
a postupný přechod k odzbrojení, nastolení spravedlivých mezinárodních ekonomických vztahů
v duchu nového mezinárodního ekonomického řádu, odstranění neokolonialismu a ukončení vyko-
řisťování rozvojových zemí ze strany nadnárodních monopolů. ČSSR úzce spolupracuje s rozvojo-
vými zeměmi při prosazování jejich spravedlivých požadavků na překonání důsledků koloniální de-
formace jejich ekonomik a hospodářské závislosti na bývalých metropolích a odstranění setrváva-
jících přežitků kolonialismu a neokolonialismu v mezinárodních hospodářských vztazích. Země
socialistického společenství spolu s rozvojovými zeměmi bojují proti tendencím k neomezenému
využíváni přírodních zdrojů rozvojových zemi ze strany nadnárodních monopolů, odlivu zisků zahra-
ničního kapitálu z rozvojových zemi a dalším negativním důsledkům působení neokolonialismu. Vý-
znam politického působení a upevňováni spolupráce s rozvojovými zeměmi v UNIDO zesílil zejména
v posledním období, kdy se výrazně projevily především v rozvojových zemích negativní vlivy in-
flačního vývoje ve vyspělých kapitalistických státech a krize
jejich měnového systému.
Pro ČSSR je významné i propagační působení v organizaci. Na výsledcích a zkušenostech z in-
dustrializace v ČSSR a v ostatních členských zemích RVHP země socialistického společenství
ukazují
přednosti socialistického ekonomického řádu, založeného na socialistickém vlastnictví výrobních
prostředků a přírodního bohatství.
Při prioritě politických zájmů v rámci činnosti ČSSR v mezinárodních vládních organizacích a ve
shodě s těmito zájmy je čs. členství v těchto organizacích - mezi kterými má UNIDO významné
postavení - využíváno v zájmu rozvoje čs. národního hospodářství a vytváření podmínek k rozši-
řování vzájemně výhodné hospodářské, obchodní a vědeckotechnické spolupráce s třetími zeměmi,
mezi kterými mají rozvojové země zvláštní postavení.
V ekonomické oblasti je členství ČSSR v UNIDO využíváno zejména v těchto směrech:
- vysíláni čs. odborníků prostřednictvím UNIDO do rozvojových zemí;
- poskytování konzultantských a projekčních služeb pro projekty technické pomoci UNIDO z růz-
ných výrobních oborů;
- účast na výchově odborných kádrů z rozvojových zemí každoročním pořádáním tříměsíčního
kursu o naftových motorech v ČSSR. Tato forma přispívá k propagaci a zvyšováni znalosti o kapa-
citě čs. průmyslu a vytváří i nepřímou pomoc ke zvyšováni vývozů čs. strojního zařízení do rozvo-
jových zemí;
- 1 -
- příprava odborníků rozvojových zemí v oboru keramiky, stavebních a nemetalických minerálů
v rámci společného programu ČSSR-UNIDO v Plzni, se zaměřením na tzv. nejméně vyvinuté roz-
vojové země, které disponují potřebnou surovinovou základnou;
- zajišťování odborných stáží v ČSSR pro zájemce z rozvojových zemí v přímé spolupráci PZO
Polytechna s UNIDO;
- aktivní účast čs. odborníků na konzultacích o perspektivách světového vývoje vybraných prů-
myslových odvětví a o možnostech budování těchto průmyslů v rozvojových zemích;
- přímý podíl čs. pracovníků sekretariátu UNIDO ve Vídni na zaměření a realizaci programů
a projektů UNIDO pro rozvojové země;
- obstarávání odborných publikací a materiálů, které tato organizace vydává a jež jsou využí-
vány čs. odbornými organizacemi a výzkumnými ústavy.
V rámci jednání o přeměně UNIDO v odbornou organizaci se socialistické státy snažily prosadit
do statutu progresivní politické principy. Bylo docíleno přijetí takové formulace v preambuli statutu,
která obsahuje závislost mezi průmyslovým rozvojem a udržením míru a bezpečnosti ve světě.
Socialistické země konstruktivním přístupem při jednání o přeměně organizace UNIDO na odbor-
nou organizaci docílily pozitivního ocenění ze strany rozvojových zemí, které měly na výsledcích
jednání zásadní zájem.
Statut obsahuje preambuli, 29 článků členěných do šesti kapitol a tři přílohy.
Preambule má politický charakter, obsahuje odvolání na nový mezinárodní ekonomický řád, při-
jatý na 6. zvláštním zasedání OSN a dále na Limskou deklaraci a
akční plán přijatý na II. gene-
rální konferenci UNIDO. Preambule obsahuje výzvu ke všem členským státům bez ohledu na jejich
společenské zřízení rozšiřovat mezinárodní ekonomickou spolupráci na základě suverenity a rovno-
právnosti, při posilování ekonomické nezávislosti rozvojových zemí a tím přispívat k zajištění mezi-
národního míru, bezpečnosti a prosperity všech národů v souladu s principy Charty OSN.
Kapitola I stanoví cíle a funkce nové organizace. Základním úkolem UNIDO bude přispívat
k urychlení průmyslového rozvoje v rozvojových zemích v duchu nového mezinárodního ekonomic-
kého řádu. K dosažení tohoto cíle organizace podněcuje a rozšiřuje pomoc rozvojovým zemím pře-
devším při rozvoji, modernizaci a rozšíření průmyslu, vytváří a rozvíjí koncepce racionálního růstu
průmyslového potenciálu, rozšiřuje a zavádí nové metody řízení, plánování a rozmisťování průmys-
lových kapacit, organizuje výměnu informací, školení kádrů apod.
Kapitola II formuluje zásady členství v nové organizaci, která je otevřena pro všechny státy,
které souhlasí s cíli organizace. Stanoví podmínky pro získání statutu pozorovatele, řeší otázku
pozastavení práv a vystoupení z organizace.
Kapitola III obsahuje zásady týkající se mechanismu činnosti nové organizace, jejímž nejvyšším
orgánem bude generální konference, rada pro průmyslový rozvoj a sekretariát. Generální konference
budou svolávány každé dva roky, což představuje změnu proti současnému stavu, kdy se konference
konaly v rozmezí čtyř až pěti let. Rada pro průmyslový rozvoj bude složena z 53 členů zvolených
na generální konferenci na základě rovnoměrného geografického zastoupení. Z tohoto počtu bude
mít skupina rozvojových zemí celkem 33 členů, skupina kapitalistických států 15 a skupina socialis-
tických zemí 5 členů. Pomocným orgánem rady bude Výbor pro program a rozpočet, který bude mít
- 2 -
27 členů zvolených na generální konferenci na stejných zásadách jako členové rady. Ze skupiny
rozvojových zemí bude 15 členů, ze skupiny kapitalistických států 9 a ze skupiny socialistických
států 3. Výkonným orgánem nové organizace bude sekretariát v čele s generálním ředitelem voleným
na období čtyř let. Při obsazení sekretariátu má být uplatňována zásada rovnoměrného geografic-
kého zastoupení.
Kapitola IV řeší program práce a finanční otázky. Určuje složení rozpočtu, kde výdaje spojené
s činností organizace budou hrazeny z členských příspěvku tvořících řádný rozpočet a z dobrovol-
ných příspěvků pro operativní rozpočet. Rádný rozpočet je určen pro financování sekretariátu, vý-
zkumu a ostatní běžné výdaje organizace. Z operativního rozpočtu bude hrazena technická pomoc
a s ní spojená činnost. Návrh socialistických států, aby technická pomoc nebyla financována z řád-
ného rozpočtu UNIDO, ale pouze z dobrovolných příspěvků, nebyl přijat. Skupina rozvojových zemí
prosadila, aby na tuto činnost bylo vyčleněno 6 % z řádného rozpočtu UNIDO. Socialistické státy
přistoupily na tento požadavek proto, aby se nedostaly do rozporu s rozvojovými zeměmi. Pro zvý-
šení zdrojů organizace na technickou pomoc je zřízen průmyslový rozvojový fond, do kterého budou
členské státy přispívat dobrovolnými příspěvky. Socialistické státy podporují princip dobrovolnosti
při poskytování prostředků na technickou pomoc v národních měnách.
Kapitola V řeší vztahy k ostatním mezinárodním organizacím.
Kapitola VI upravuje otázky právní způsobilosti, výsad a imunit UNIDO a procedurální otázky
související se vstupem statutu v platnost. Ze strany ČSSR se bude podle čl. 21 odst. 2 a) statutu na
tuto organizaci aplikovat Úmluva o výsadách a imunitách mezinárodních odborných organizací ze
dne 21. listopadu 1947, jíž je ČSSR vázána.
Způsob řešení sporů mezi státy a výklad nebo provádění statutu je v jeho čl. 22 řešen v souladu
se svrchovanými zájmy socialistických států tak, jak jej prosazují na všech mezinárodních jednáních,
tj. pouze spory nevyřešené cestou
jednání se předkládají radě, jestliže se sporné strany nedohodnou
na jiném způsobu urovnání. Se souhlasem obou stran se spory předkládají Mezinárodnímu soudnímu
dvoru, arbitráži nebo v jiném případě smírčí komisi. Pravidla arbitrážního a smírčího řízení tvoří
přílohu statutu.
Smluvní stranou statutu se mohou stát všechny státy, které souhlasí s cíli a zásadami organizace
a statut podepíší s následnou ratifikací. Statut byl do 7. října 1979 otevřen k podpisu na Spolkovém
ministerstvu zahraničních věcí Rakouské republiky a poté v úřadovně OSN v New Yorku. Tento
statut vstupuje v platnost poté, kdy nejméně 80 států, jež uložily ratifikační listiny, listiny o přijetí
nebo o schválení, sdělí depozitáři, že po provedení vzájemných konzultací se shodly na tom, že
tento statut vstupuje v platnost.
Tento statut podléhá ratifikaci, přijetí nebo schválení států, které jej podepsaly. Za ČSSR byl
statut podepsán 26. listopadu 1980.
ČSSR má politický a ekonomický zájem na udržení a dalším rozšíření politických a hospodářských
vztahů s rozvojovými zeměmi a jakožto průmyslově vyspělý stát se aktivně podílí na Industrializaci
rozvojových zemí ať již na bilaterální nebo multilaterální bázi, prostřednictvím UNIDO. Tím, že se
ČSSR stane smluvní stranou statutu UNIDO, budou vytvořeny předpoklady pro další zintenzívnění naší
průmyslové spolupráce s rozvojovými zeměmi.
Dosavadní zkušenosti z více než desetiletého členství ČSSR v UNIDO dokazují jeho vysokou efek-
tivnost. Tento fakt podtrhuje skutečnost, že činnost UNIDO je financována z členských příspěvků
států OSN a nevznikají další přímé devizové náklady.
Pro financování programu technické pomoci poskytovala ČSSR UNIDO dobrovolný příspěvek ročně
ve výší 1, 25 mil. Kčs, který byl od roku 1978 zvýšen na 2 mil. Kčs. Dobrovolný příspěvek je plně vy-
užíván k financování kursů o naftových motorech a k činnosti společného programu ČSSR-UNIDO
v oboru keramiky, stavebních a nemetalických materiálů.
- 3 -
Vznikem nové odborné organizace UNIDO vznikne všem členským státům povinnost platit řádný
roční členský příspěvek ve volné měně, ze kterého bude v zásadě financována celá činnost organizace
s výjimkou technické pomoci, která bude hrazena nadále převážně z dobrovolných příspěvků člen-
ských států.
Vstupem ČSSR do nové organizace vznikne tedy i ČSSR povinnost platit řádný členský příspěvek
ve výši přibližně 600 000 US dolarů ročně, přičemž se předpokládá, že ČSSR bude i nadále poskytovat
dobrovolný příspěvek 2 mil. Kčs ročně.
Vzhledem k tomu, že se UNIDO stane odbornou organizaci OSN se samostatným systémem finan-
cováni, mělo by tedy dojít i k úměrnému snížení příspěvků členských států do řádného rozpočtu OSN,
pokud finanční výbor a VS OSN nerozhodne jinak.
Dosavadní činnost UNIDO prokázala, že UNIDO je významnou organizaci, která zaměřuje svoji
činnost na průmyslový rozvoj zemí třetího světa. ČSSR jako průmyslově rozvinutá země s nedosta-
tečnou surovinovou základnou má prioritní politický a ekonomický zájem na rozšiřování hospodář-
ské spolupráce s těmito zeměmi, které jsou jak potencionálním odběratelem čs. průmyslového zaří-
zeni, tak i významným dodavatelem surovin a základních materiálů.
Z těchto důvodů je pro ČSSR politicky a ekonomicky žádoucí, aby se - tak jako ostatní země
socialistického společenství - stala členem Organizace spojených národů pro průmyslový rozvoj.
V souladu s článkem 36 odst. 3 ústavního zákona o čs. federaci č. 143/1968 Sb. statut podléhá
schválení Federálního shromáždění, neboť je významnou politickou smlouvou. Po vyslovení sou-
hlasu Federálním shromážděním a ratifikaci prezidentem ČSSR bude text statutu uveřejněn ve Sbírce
zákonů ČSSR.
V Praze dne 12. března 1982
Předseda vlády ČSSR:
Štrougal v. r.
- 4 -
STATUT
ORGANIZACE SPOJENÝCH NÁRODU PRO PRŮMYSLOVÝ ROZVOJ
PREAMBULE
Členské státy tohoto statutu
v souladu s Chartou Organizace spojených národů,
berouce v úvahu široké cíle, vyjádřené v rezolucích 6. mimořádného zasedání Valného shro-
máždění o ustavení nového mezinárodního ekonomického řádu, v Limské deklaraci a v Plánu čin-
nosti průmyslového rozvoje a spolupráce, které byly přijaty na 2. generální konferencí UNIDO,
a v rezoluci 7. zvláštního zasedání Valného shromáždění o rozvoji a mezinárodní ekonomické spo-
lupráci;
prohlašujíce, že
je nezbytné vytvořit spravedlivý a rovnoprávný ekonomický a sociální systém, kterého by bylo
dosaženo cestou likvidace ekonomické nerovnosti, dále vytvořením racionálních a rovnoprávných
mezinárodních ekonomických vztahů, uskutečněním dynamických sociálních a ekonomických změn
a stimulováním nezbytných strukturálních přeměn v rozvoji světového hospodářství;
industrializace je hybnou silou růstu, nutnou pro rychlý ekonomický a sociální rozvoj, zvláště
v případě rozvojových zemí, pro zvýšení životní úrovně a kvality života lidu ve všech zemích a pro
vytvoření rovnoprávného ekonomického a sociálního řádu;
svrchovaným právem všech zemí je dosažení industrializace a jakýkoli proces takovéto indus-
trializace musí odpovídat širokým cílům samostatného a
integrovaného sociálně ekonomického roz-
voje a musí zahrnovat příslušné změny, které by zabezpečily spravedlivou a efektivní účast všeho
lidu v industrializaci svých zemí;
jelikož mezinárodní spolupráce v zájmu rozvoje je společným cílem a společnou povinností všech
zemí, je nutno cestou všech možných opatření přispívat k
industrializaci, zahrnujíce vývoj, přenos
a přizpůsobení technologie na globální, regionální, národní a stejně tak i odvětvové úrovni;
všechny země, bez ohledu na Jejich sociální a ekonomický systém, jsou plně odhodlány přispět
k všeobecnému blahobytu svého lidu prostřednictvím individuálních a kolektivních akci, zaměře-
ných na rozšíření mezinárodní ekonomické spolupráce na základě svrchované rovnosti, na upevně-
ní ekonomické nezávislosti rozvojových zemí, zabezpečení jejich spravedlivé účasti na světové prů-
myslové výrobě a na přispění k mezinárodnímu míru a bezpečnosti a rozkvětu všech států v sou-
ladu s cíli a zásadami Charty Organizace spojených národů;
jsouce pamětlivy těchto zásad;
přejíce si vytvořit v rámci ustanovení kapitoly IX Charty Organizace spojených národů odbornou
organizaci, která se bude jmenovat Organizace spojených národů pro průmyslový rozvoj (UNIDO)
(níže uváděnou jako "organizace") a která sehraje ústřední úlohu a ponese odpovědnost za hod-
nocení a podporu koordinace všech druhů činnosti systému Organizace spojených národů v oblasti
průmyslového rozvoje, v souladu s odpovědnosti Hospodářské a sociální rady podle Charty Organi-
zace spojených národů a v souladu s příslušnými dohodami;
tímto se dohodly přijmout tento statut.
- 5 -
Kapitola l
CÍLE A FUNKCE
Článek 1
Úkoly
Prvořadým úkolem organizace bude podporovat a urychlovat průmyslový rozvoj v rozvojových
zemích s čilém napomáhat vytvoření nového mezinárodního ekonomického řádu. Organizace přispě-
je také průmyslovému rozvoji a spolupráci na globální, regionální, národní a také odvětvové
úrovni.
Článek 2
Funkce
Pro dosažení svých výše uvedených cílů organizace podniká nezbytná a vhodná opatření, a to
zvláště
a) vhodně podněcuje a rozšiřuje pomoc rozvojovým zemím v zájmu podpory a urychlení jejich
industrializace, a to zvláště rozvojem, rozšířením a modernizací jejich průmyslu,
b) v souladu s Chartou Organizace spojených národů podněcuje, koordinuje a sleduje činnost
systému Organizace spojených národů s cílem umožnit, aby organizace hrála ústřední koordinační
úlohu v oblasti průmyslového rozvoje,
c) vytváří nové a rozvíjí existující koncepce a přístupy ve vztahu k průmyslovému rozvoji na
globální, regionální, národní a také odvětvové úrovni, provádí studie a přehledy s cílem formulovat
nové směry činnosti k harmonickému a vyrovnanému průmyslovému rozvoji se zřetelem na metody,
které země s rozdílným společemsko-ekonomickým zřízením používají pro řešení problémů industria-
lizace,
d) podporuje a podněcuje rozvoj a využití metod plánování a pomáhá při stanovování rozvoje,
vědeckých a technologických programů a plánů industrializace ve státním, družstevním a soukro-
mém sektoru,
e) podněcuje a napomáhá rozvoji integrovaného a mezi odvětvového přístupu k urychlení indus-
trializace rozvojových zemí,
f) skýtá fórum a vystupuje jako nástroj sloužící rozvojovým zemím a průmyslově vyspělým ze-
mím v jejich kontaktech, konzultacích a na žádost zainteresovaných zemí v oblasti jednání zaměře-
ných na industrializaci rozvojových zemí,
g) pomáhá rozvojovým zemím při zakládání a provozu průmyslových odvětví včetně těch, která
navazují na zemědělství a která jsou základními odvětvími průmyslu, za účelem dosažení plného
využití existujících místních přírodních a lidských zdrojů a výroby zboží pro vnitřní a zahraniční
trh a též napomáhá soběstačnosti těchto zemí,
h) slouží jako středisko výměny průmyslových informací a v souladu s tím shromažďuje a na
základě výběru soustřeďuje, analyzuje a rozpracovává informace za účelem rozšiřování těchto in-
formací o všech aspektech průmyslového rozvoje na globální, regionální, národní a také na odvet
vové úrovni, včetně výměny zkušeností a technologických poznatků průmyslově vyspělých a rozvo-
jových zemí s rozdílným společensko-ekonomickým zřízením,
- 6 -
i) věnuje zvláštní pozornost přijímání mimořádných opatření, zaměřených na podporu nejméně
rozvinutým, vnitrozemským a ostrovním rozvojovým zemím a také těm rozvojovým zemím, které
byly nejvíce postiženy hospodářskými krizemi a přírodními pohromami, neztrácejíc ze zřetele zá-
jmy ostatních rozvojových zemí,
j) přispívá, podporuje a napomáhá rozvoji, výběru, přizpůsobení, přenosu a využití průmyslové
technologie s patřičným ohledem na sociálně ekonomické podmínky a specifické potřeby příslušné-
ho průmyslového odvětví, kladouc zvláštní důraz na přenos technologie z průmyslově vyspělých
zemí do rozvojových zemí, stejně jako mezi rozvojovými zeměmi navzájem,
k) organizuje a podporuje výcvikové programy kádrů v oblasti průmyslu, zaměřené na pomoc
rozvojovým zemím při přípravě technických a jiných příslušných kategorií kádrů, které jsou ne-
zbytné v různých etapách urychlování jejich průmyslového rozvoje,
1) doporučuje a napomáhá v těsné spolupráci s příslušnými orgány Spojených národů, speciali-
zovanými organizacemi a Mezinárodní agenturou pro atomovou energii rozvojovým zemím v oblasti
využívání, uchovávání a místního zpracovávání jejich přírodních zdrojů s cílem dalšího rozvoje in-
dustrializace rozvojových zemí,
m) poskytuje zkušební a vzorové návrhy závodů pro urychlení industrializace v jednotlivých
odvětvích,
n) rozvíjí speciální opatření, zaměřená na rozvoj spolupráce v oblasti průmyslu mezi rozvojo-
vými zeměmi a mezi vyspělými a rozvojovými zeměmi,
o) ve spolupráci s jinými příslušnými orgány napomáhá v regionálním plánování průmyslového
rozvoje rozvojových zemí v rámci regionálních a subregionálních seskupení dle zemí,
p) podněcuje a podporuje vytvoření a upevnění průmyslových, obchodních a odborných sdruže-
ní a podobných organizací, které mohou přispět k plnému využití vnitřních zdrojů rozvojových
zemí za účelem rozvoje odvětví
jejich průmyslu,
q) napomáhá vytvoření a činnosti institucionální infrastruktury pro poskytování právních a kon-
zultačních služeb a také rozvojových služeb v oblasti průmyslu,
r) na žádost vlád rozvojových zemí napomáhá poskytování finančních prostředků z vnějších
zdrojů pro jednotlivé průmyslové projekty, a to za spravedlivých, rovnoprávných a vzájemně přija-
telných podmínek.
Kapitola II
ČLENSTVÍ
Článek 3
Členové
Členy organizace se mohou stát všechny státy, které souhlasí s cíli a zásadami organizace:
a) členské státy Organizace spojených národů nebo specializovaných organizací nebo Meziná-
rodní agentury pro atomovou energii se mohou stát členy organizace tím, že se stanou smluvní
stranou tohoto statutu podle článku 24 a odst. 2 článku 25,
b) jiné státy, které nejsou uvedeny v písm. a), se mohou stát členy organizace tím, že se stanou
smluvní stranou tohoto statutu podle odst. 3 článku 24 a odst. 2 písm. c) článku 25, poté co jejich
členství bude podle doporučení rady schváleno konferencí, a to dvoutřetinovou většinou přítom-
ných a hlasujících členů.
- 7 -
Článek 4
Pozorovatelé
1. Statut pozorovatele v organizaci je poskytován na žádost těm, kdož mají tento statut na Val-
ném shromáždění Organizace spojených národu, jestliže konference nerozhodne jinak.
2. Bez újmy odst. 1 má konference právo pozvat jiné pozorovatele, aby se účastnili práce orga-
nizace.
3. Podle příslušných procedurálních pravidel a ustanovení tohoto statutu je pozorovatelům do-
voleno účastnit se práce organizace.
Článek 3
Pozastavení Členských práv
1. Kterýkoliv člen organizace, jenž byl dočasně zbaven výkonu svých práv a výsad, spojených
s členstvím v Organizaci spojených národů, je automaticky zbaven výkonu práv a výsad, spojených
s členstvím v organizací.
2. Kterýkoliv člen, který organizaci nezaplatil svůj členský příspěvek, se nemůže účastnit hlaso-
vání v organizaci, Jestliže částka nezaplacených příspěvků je stejná nebo větší než částka povin-
ných příspěvků, uložených mu za dva předcházející finanční roky. Nehledě na to, kterýkoliv orgán
může však tomuto členu dovolit, aby se účastnil hlasování v tomto orgánu, a to za předpokladu,
jestliže shledá, že k nedoplatku došlo pro okolnosti nezávisející na tomto členu.
Článek 6
Vystoupení z organizace
1. Člen může vystoupit z organizace tím, že uloží u depozitáře listinu o výpovědi tohoto sta-
tutu.
2. Toto vystoupení z organizace vstupuje v platnost posledním dnem finančního roku, který ná-
sleduje za rokem, v němž byla uložena tato listina.
3. Příspěvek, který musí být zaplacen členem vystupujícím z organizace za finanční rok, který
následuje za rokem, v němž byla uložena tato listina, bude stejný jako příspěvek stanovený pro fi-
nanční rok, v
jehož průběhu byla uložena tato listina. Kromě toho člen vystupující z organizace
splní všechny nepodmíněné závazky, které vznikly před uložením listiny.
- 8 -
Kapitola III
ORGÁNY
Článek 7
Hlavní a pomocné orgány
1. Hlavními orgány organizace jsou:
a) generální konference (nazývaná "konferencí"),
b) rada pro průmyslový rozvoj (nazývaná "radou"),
c) sekretariát.
2. Na pomoc radě v přípravě a posuzování programu práce, řádného a operativního rozpočtu or-
ganizace a pro jiné finanční otázky, které se týkají organizace, se vytváří Výbor pro program a roz-
počet.
3. Jiné pomocné orgány, včetně technických výborů, mohou být ustaveny konferencí nebo ra-
dou, která bude věnovat patřičnou pozornost zásadě odpovídajícího geografického zastoupení.
Článek 8
Generální konference
1. Konference se skládá ze zástupců všech členů organizace.
2. a) Konference se pravidelně schází na řádném zasedání každé dva roky, nepřijme-li
jiné roz-
hodnutí. Zvláštní zasedání svolává generální ředitel na žádost rady nebo většiny všech členů.
b) Rádná zasedání se konají v sídle organizace, nerozhodne-li konference jinak. Místo koná-
ní zvláštního zasedání určí rada.
3. Jako doplnění k výkonu dalších funkcí, uvedených v tomto statutu, konference dále:
a) určuje hlavní zásady a politiku organizace,
b) projednává zprávy rady, generálního ředitele a pomocných orgánů konference,
c) schvaluje program práce, řádný a operativní rozpočet organizace podle článku 14, podle
článku 15 ustanovuje stupnici povinných příspěvků, schvaluje finanční předpisy organizace a kon-
troluje účinné využívání finančních zdrojů organizace,
d) má pravomoc přijímat dvoutřetinovou většinou členů přítomných a hlasujících úmluvy ne-
bo dohody o kterékoliv otázce, která je v pravomoci organizace a dávat členům doporučení, která
se týkají těchto úmluv nebo dohod,
e) dává členům a mezinárodním organizacím doporučení, která se týkají otázek, spadají-
cích do pravomoci organizace,
f) přijímá jakákoliv jiná příslušná opatření, která by dovolila organizaci dosáhnout jejích cí-
lů a plnit
její funkce.
- 9 -
4. Konference může radě předat svoji pravomoc a funkce, jež uzná za vhodné, s výjimkou pra-
vomocí a funkcí uvedených v článku 3 písm. b); v článku 4; v článku 8 odst. 3 písm. a), b), c),
d); v článku 9 odst. 1; v článku 10 odst. 1; v článku 11 odst. 2; v článku 14 odst. 4 a 6; v článku
15; v článku 18; v článku 23 odst. 2 písm. b) a odst. 3 písm. b) a v příloze I.
5. Konference schvaluje svoje vlastní procedurální pravidla.
6. Každý člen má na konferenci jeden hlas. Rozhodnutí jsou přijímána většinou přítomných
a hlasujících členů, pokud není jinak stanoveno v tomto statutu nebo v procedurálních pravidlech
konference.
Článek 9
Rada pro průmyslový rozvoj
1. Rada se skládá z 53 členů organizace volených konferencí, která náležitým způsobem bere
v úvahu princip odpovídajícího zeměpisného rozdělení. Při volbách členů rady se konference drží
následujícího rozdělení míst: 33 členů rady je zvoleno ze států uvedených v části A a C, 15 ze států
uvedených v části B a 5 ze států uvedených v části D přílohy I tohoto statutu.
2. Členové rady se ujímají funkce skončením řádného zasedání konference, na němž byli zvole-
ni, až do skončení řádného zasedání konference po uplynutí čtyř let s tím, že členové zvolení na
prvním zasedání jsou ve funkci od doby tohoto zvolení; přitom polovina je ve funkci pouze do skon-
čení řádného zasedání po uplynutí dvou let. Členové rady mohou být zvoleni znovu.
3. a) Rádné zasedání rady se koná nejméně jednou za rok a schází se v době, kterou si rada
může určit. Zvláštní zasedání svolává generální ředitel na žádost většiny všech členů rady.
b) Zasedání se konají v sídle organizace, nerozhodne - li rada jinak.
4. Vedle plnění jiných funkcí, uvedených v tomto statutu nebo postoupených jí konferencí, rada:
a) jednajíc podle zplnomocnění konference projednává plnění schválených programů práce
a příslušného řádného rozpočtu a operativního rozpočtu a stejně tak i jiných závěrů konference,
b) doporučuje konferenci stupnici povinných příspěvků pro výdaje řádného rozpočtu,
c) na každém svém řádném zasedání podává konferenci zprávu o své činnosti,
d) žádá členy, aby poskytovali informace o své činnosti, týkající se práce organizace,
e) v souladu se závěry konference a s ohledem na okolnosti, které vznikly v období mezi za-
sedáními rady nebo konference, pověřuje generálního ředitele přijímat taková opatření, která rada
považuje za nutná k tomu, aby se vyrovnala s nepředvídanými událostmi, berouc náležitě v úvahu
funkce a finanční zdroje organizace,
f) jestliže v období mezi dvěma zasedáními konference se uvolní úřad generálního ředitele,
jmenuje úřadujícího generálního ředitele, který vykonává tuto funkci do následujícího řádného nebo
zvláštního zasedání konference,
g) připravuje předběžný program konference,
h) plní také další funkce, které mohou být vyžadovány pro uskutečnění cílů organizace, a to
se zřetelem na omezení, která jsou uvedena v tomto statutu.
5. Rada přijímá svoje vlastní procedurální pravidla.
- 10 -
6. Každý člen rady má jeden hlas. Není-li stanoveno jinak v tomto statutu nebo procedurálních
pravidlech rady, jsou rozhodnutí přijímána většinou přítomných a hlasujících
členů.
7. Rada zve kteréhokoliv člena, který není zastoupen v radě, aby se účastnil, bez práva hlaso-
vání, projednávání jakékoliv otázky, na níž má tento člen bezprostřední zájem.
Článek 10
Výbor pro program a rozpočet
1. Výbor pro program a rozpočet se skládá z 27 členů organizace volených konferencí, která be-
re náležitě v úvahu zásadu odpovídajícího zeměpisného rozdělení. Při volbě členů výboru konfe-
rence dodržuje následující rozdělení míst: 15 členů výboru je zvoleno ze států, uvedených v části
A a C, 9 ze států uvedených v části B a 3 ze států uvedených v části D přílohy 1 tohoto statutu.
Při jmenování svých představitelů pro práci výboru musí státy brát v úvahu jejich osobní kvality
a zkušenosti.
2. Členové výboru vykonávají funkci od zakončení řádného zasedání konference, na němž byli
zvoleni, až do skončení řádného zasedání konference po uplynutí dvou let. Členové výboru mo-
hou být zvoleni znovu.
3. a) Výbor koná nejméně jedno zasedání ročně. Další zasedání výboru jsou svolávána generál-
ním ředitelem na žádost rady nebo výboru.
b) Jestliže rada nepřijme jiné rozhodnutí, zasedání se konají v sídle organizace.
4. Výbor
a) plní funkce, které mu ukládá článek 14,
b) připravuje k předložení radě návrh stupnice povinných příspěvků pro výdaje řádného roz-
počtu,
c) plní také jiné funkce týkající se finančních otázek, které mu mohou být uloženy konfe-
rencí nebo radou,
d) na každém řádném zasedání referuje radě o veškeré své činnosti a na základě vlastní
iniciativy předkládá radě návrhy a doporučení ve finančních záležitostech.
5. Výbor schvaluje svoje vlastní procedurální pravidla.
6. Každý člen výboru má jeden hlas. Rozhodnutí se přijímají dvoutřetinovou většinou hlasů pří-
tomných a hlasujících členů.
Článek 11
Sekretariát
1. Sekretariát se skládá z generálního ředitele a z takového počtu náměstků generálního ředite-
le a jiných zaměstnanců, jaké může organizace potřebovat.
- 11 -
2. Generální ředitel je jmenován konferencí na doporučení rady na období čtyř let. Může být
opětovně jmenován na následující čtyřleté období, přičemž již nemůže být jmenován na další období.
3. Generální ředitel je hlavním správním úředníkem organizace. V souladu s obecnými a zvlášt-
ními nařízeními konference nebo rady se na generálního ředitele klade veškerá zodpovědnost a pra-
vomoc na řízení práce organizace. Na základě pravomoci udělené radou a pod její kontrolou gene-
rální ředitel odpovídá za
jmenování, organizaci a práci personálu.
4. Při vykonávání svých povinností nesmí generální ředitel a ani personál žádat nebo přijímat
pokyny od žádné vlády nebo kohokoliv jiného mimo organizace. Zdrží se jakýchkoliv akcí, které by
mohly mít vliv na Jejich postavení jako mezinárodních představitelů, kteří jsou odpovědni pouze
organizaci. Každý člen bere na sebe povinnost respektovat výhradně mezinárodní charakter povin-
ností generálního ředitele a personálu a nebude se snažit je ovlivňovat při plnění jejich povinností.
5. Podle ustanovení, která na doporučení rady přijme konference, je personál jmenován gene-
rálním ředitelem. Jmenování na úrovni náměstka generálního ředitele podléhá schválení rady. Pod-
mínky služby personálu odpovídají podle možností podmínkám služby personálu systému Organiza-
ce spojených národů. Nejdůležitějším faktorem při přijímání personálu a při určování podmínek
služby je nutnost zabezpečení nejvyšší úrovně výkonnosti, účinnosti a celistvosti. Patřičná pozor-
nost Je věnována důležitosti náboru personálu na širokém a odpovídajícím zeměpisném základě.
Generální ředitel v tomto duchu pracuje na všech zasedáních konference, rady a výboru pro
program a rozpočet a plní i jiné funkce, které jsou mu svěřeny těmito orgány. Vypracovává vý-
roční zprávu o činnosti organizace. Kromě toho, je-li to vhodné, předkládá konferenci a radě i ji-
né zprávy, které mohou být požadovány.
Kapitola IV
PROGRAM PRÁCE A FINANČNÍ OTÁZKY
Článek 12
Výdaje delegací
Každý člen i pozorovatel nese výdaje svých vlastních delegací na konferencí, v radě nebo v kte-
rémkoliv jiném orgánu,
jehož práce se účastní.
Článek 13
Složení rozpočtů
1. Činnost organizace je uskutečňována v souladu s jejím schváleným programem práce a roz-
počty.
2. Výdaje organizace se rozdělují na následující kategorie:
- 12 -