- 4 -

K § 5

Tento paragraf obsahuje úkoly k řešení napjaté palivo-
energetické bilance a bilance kovů a ke snížení vysoké mate-
riálové náročnosti výroby.

Stanoví se konkrétní úkoly v úsporách a zhodnocování
paliv a energie a v úsporách a zhodnocování kovů ve výrobě,
jakož i ve zvýšení využití kovového odpadu i jiných druhot-
ných surovin. Dále se stanoví odpovědnost všech stupňů řízení
především odvětvových ústředních orgánů za zavádění a zpevňo-
vání norem materiálové spotřeby, zejména paliv a energie a
za využívání těchto norem při plánování, bilancování, při
kontrole plnění plánu, při řízení a v dodavatelsko-odběratel-
ských vztazích.

K § 6

Tento paragraf orientuje vědu a techniku na potřeby ná-
rodního hospodářství, k podstatnému zvýšení technicko-ekono-
mické úrovně výroby a k urychlené aplikaci jejich výsledků.

K § 7

Zvláštní pozornost se věnuje zvýšení efektivnosti v re-
produkci základních prostředků, a to jednak při využívání
základních prostředků, jednak v investiční výstavbě, kde se
sleduje též snížení vysoké míry investování. Stanoví se rov-
něž žádoucí směry investiční výstavby se zákazem zahajovat
stavby investorsky a projektově nepřipravené.

Tento paragraf souvisí úzce s problematikou stavební vý-
roby /§ 8 písm. i/, i s problematikou strojírenství /§ 8
písm. f/.

K § 8 až 11

Zákon stanoví základní úkoly pro rozhodující odvětví ná-
rodního hospodářství, a to pro průmysl a stavebnictví /§ 8/,
pro zemědělsko-potravinářský komplex a lesní hospodářství /§ 9 a


- 5 -

§ 10/ a pro dopravu a spoje /§ 11/. Realizace těchto úkolů
je jedním z předpokladů dalšího rozvoje ekonomiky a plnění
stěžejního cíle podle § 2.

K § 12

Vzhledem k stěžejnímu cíli /§ 2/ je nutné zabývat se
podrobněji i rozvojem životní úrovně /včetně zaměstnanosti/
v nových podmínkách.

Především se stanoví závislost životní úrovně obyvatel-
stva na výsledcích v růstu efektivnosti společenské výroby
a ve zvyšování produktivity práce. S tím souvisí i znovu
zdůrazněný princip socialistického odměňování podle množství,
kvality a společenského významu práce.

Další ustanovení obsahují direktivy k rozvoji jednotli-
vých složek životní úrovně, a to zejména bytové výstavby,
bezplatně poskytovaných služeb, zaměstnanosti a pracovní kázně,
životního prostředí, pracovních podmínek a prostředí, péče
o děti a činnosti vnitřního obchodu a placených služeb.

K § 13

Konkrétní rozpracování sedmého pětiletého plánu v členění
podle let a na jednotlivá odvětví národního hospodářství spa-
dá do hospodářsko-organizátorské funkce vlády ČSSR a vlád
republik. Tato funkce vlád nabývá na náročnosti zejména nyní,

kdy se vnitřní a vnější hospodářské podmínky stávají složi-
tějšími. Proto též návrh zákona věnuje postavení vlád v plá-
novacím a řídícím procesu zvýšenou pozornost.

K zabezpečení realizace sedmého pětiletého plánu budou
sloužit i prováděcí /roční/ státní a hospodářské plány, orga-
nizované vládou československé socialistické republiky a
vládami republik.


- 6 -

K § 14

Stanoví se odpovědnost orgánů hospodářského řízení,
a to za realizaci hlavních úkolů stanovených zákonem o sed-
mém pětiletém plánu a úkolů uložených k této realizaci pří-
slušnou vládou.

Hospodářské orgány a organizace musí projevit potřebnou
aktivitu a iniciativu při hledání a využívání nejvhodnějších
cest, postupů a opatření ke splnění jim uložených úkolů a po-
vinností v souladu s čl. 13 Ústavy ČSSR.

K podpoře realizace hlavních úkolů sedmého pětiletého
plánu budou rozvíjeny též chozrasčotní principy hospodaření.
Zdokonalována bude mzdová regulace a zkvalitňovány normy
v oblasti živé i zhmotnělé práce.

K § 15

Tento paragraf stanoví podmínky, popř. předpoklady po-
třebné pro realizaci sedmého pětiletého plánu. Vymezuje se
úloha a zaměření systému řízení národního hospodářství a jeho
jednotlivých složek, stanoví se odpovědnost odvětvových ústřed-
ních orgánů za výsledky řízení jimi spravovaných odvětví
/oborů/, upevňuje se postavení státního plánu.

Hlavní podmínkou realizace sedmého pětiletého plánu je
cílevědomé utváření socialistického způsobu života a práce a
rozvíjení nových vlastností pracujících, zejména tvůrčí ini-
ciativy, aktivity, odpovědnosti, angažovanosti a kázně. Stále
účinnější zapojování pracujících do řízení a kontroly předsta-
vují významného činitele rozvoje společnosti.

Orgánům a organizacím se ukládá významná povinnost usilo-
vat o snížení administrativní náročnosti řízení a o raciona-
lizaci a snižování řídícího a správního aparátu při současném
zvyšování jeho odbornosti a účinnosti. Zde připadá významná
úloha i ústředním orgánům státní správy s funkční /průřezovou/
působností.


- 7 -

K § 16

Zdůrazňují se vzájemné vazby mezi státními rozpočty a
úkoly pětiletých plánů a prvořadá úloha státních rozpočtů
při podpoře a zajištování tvorby a realizace státních plánů.

K zabezpečení těchto úkolů se dává vládě československá
socialistické republiky, v souladu s jejími ústavními pravo-
mocemi a ustanoveními dalších zákonů, oprávnění stanovit od-
povídající úkoly příslušným orgánům.

K § 17

Ustanovení sledují zásadu vyrovnanosti státních rozpočtů
a v souladu s § 2 odst. 2 zákona č. 134/1970 Sb., o rozpočto-
vých pravidlech konkretizují zásady a údaje, z nichž mají vy-
cházet vztahy ročních státních rozpočtů federace a republik.

K § 18

Vzhledem k značnému rozsahu úpravy velkoobchodních cen
k 1. lednu 1982 se vládě československé socialistické repub-
liky ukládá zajistit vyjádření údajů zákona o sedmém pěti-
letém plánu v nových cenách.

Stejně jako v zákoně o šestém pětiletém plánu se zmocňuje

vláda Československé socialistické republiky, popřípadě vlády
republik, pro účely experimentů v řízení povolit výjimky
z příslušných ustanovení souvisících zákonů. Toto ustanovení
je nezbytné vzhledem k dalšímu rozvíjení soustavy plánovitého
řízení národního hospodářství v náročnějších podmínkách.

Vláda československé socialistické republiky se zmocňuje
k vydání obecně závazných právních předpisů k zajištění kvali-
ty a efektivnosti výrobků a výkonů. Jednou z forem tohoto za-
jištění bude i úprava postihování nejakostní výrobní a jiné
činnosti.


- 8 -

K zabezpečení hospodárného využívání vybraných materiá-
lových a surovinových zdrojů se umožňuje federálním ústřed-
ním orgánům státní správy vydávat na základě zásad stanove-
ných vládou ČSSR obecně závazné právní předpisy o hospodaření
s nimi. Obdobný postup se předpokládá i v zákonech národních
rad o pětiletém plánu.

K § 19

Toto ustanovení odpovídá obvyklému postupu, kdy se zákon
o pětiletém plánu vydává až v průběhu plánovacího období.

V Praze dne 20. listopadu 1981

Dr. Štrougal v. r.

o0023_01.jpg

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP