FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1981

_____IV. volební období

23

Vládní návrh

ZÁKON
ze dne............

o státním plánu rozvoje národního hospodářství
Československé socialistické republiky na léta 1981 - 1985
/zákon o sedmém pětiletém plánu/

Vycházejíc z generální linie výstavby rozvinuté socia-
listické společnosti, z Hlavních směrů hospodářského a sociál-
ního rozvoje Československé socialisticko republiky na léta
1901 - 1985 schválených XVI. sjezdem Komunistické strany Česko-
slovenska, z výsledků rozvoje dosažených v minulém období,
jakož i z vyvíjejících se vnitrních a vnějších podmínek sou-
časného pokračujícího rozvoje národního hospodářství, usneslo
se Federální shromáždění Československé socialistické republiky

na tomto zákoně:

Část první
Základní cíle a úkoly sedmého pětiletého plánu

§ 1

Tento zákon stanoví základní cíle a úkoly státního plánu
rozvoje národního hospodářství československé socialistické
republiky na léta 1981 - 1985 (dalo jen "sedmý pětiletý plán")
a rozhodující podmínky pro jeho realizaci jako závaznou směr-
nici pro řídicí činnost vlády československé socialistické
republiky, vlád republik, ústředních a jiných orgánů Českoslo-
venské socialistické republiky a republik a pro hospodářskou činnost
socialistických organizaci,

§ 2

Stěžejním cílem sedmého pětiletého plánu, vycházejícím
z hospodářské a sociální politiky Komunistické strany Českoslo-


- 2 -

venska, je i při podstatně obtížnějších vnějších a vnitřních
podmínkách udržet a zkvalitňovat dosaženou vysokou životní
úroveň obyvatelstva i jeho sociální jistoty, a to v souladu
s výsledky, kterých bude dosaženo v rozvoji národního hospo-
dářství.

§ 3

K dosažení tohoto cíle a k posílení socialistického státu
se stanoví tyto základní úkoly:

a) vytvářet podmínky pro postupný růst tempa společenské
výroby a pro dynamickou rovnováhu v průběhu let sedmé pětilet-
ky prosazením výrazné intenzifikace ekonomiky, efektivnosti

a kvality veškeré práce, vhodnými strukturálními změnami a ma-
ximálním využitím výsledků vědecko-technického rozvoje

b) vytvářet podmínky pro růst národního důchodu o 2 - 2, 6 %
ročně a jeho přírůstek krýt přírůstkem společenské produktivi-
ty práce zhruba z 90 - 95 %; dosáhnout předstihu růstu vytvá-
řeného národního důchodu před jeho užitím,

c) při tvorbě a užití společenského produktu a národního
důchodu počítat s výraznějším předstihem růstu vývozu před
dovozem, s úsporným vynakládáním prostředků pro výrobní spo-
třebu, zejména u dovážených surovin, materiálů a výrobků,

s přiměřeným (ve vztahu k tvorbě zdrojů) uspokojováním spole-
čenské a osobní spotřeby obyvatelstva a s hospodárným použí-
váním prostředků na investice a zásoby; snižovat podíl akumulace
na vytvořeném národním důchodu proti předchozím létam,

d) zabezpečovat další prohlubování účasti Československé
socialistické republiky v mezinárodní dělbě práce, zejména se
státy Rady vzájemné hospodářské pomoci a zvláště se Sovětským
svazem.


- 3 -

e) účinněji využívat socialistické ekonomicko integrace,
specializace, kooperace a vědecko-technické spolupráce tak,
oby přispěly k růstu technicko úrovně výroby, produktivity prá-
ce, zvýšení sériovosti o efektivnosti a ke snížení energetické
a materiálové náročnosti,

f) zvýšit exportní výkonnost československé ekonomiky,
snížit její dovozní náročnost a prosadit pružnější přizpůsobení
výroby i zahraničního obchodu požadavkům světových trhů; vytvá-
řet podmínky pro zvýšení výměny zboží v zahraničním obchodě

o 30 - 36 % v zahraničních cenách,

g) pokračovat v řešení klíčových problémů jednotné česko-
slovensko ekonomiky a orientovat tímto směrem i rozvoj České
socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky
při rychlejší hospodářsko dynamice ve Slovenské socialistické
republice a v zájmu zvyšováni jejího podílu na tvorbě celostát-
ních zdrojů; optimálně využívat přírodní a ekonomické podmínky
rozvoje, zejména výrobně technickou základnu a přírůstek počtu
práceschopného obyvatelstva,

h) zabezpečovat obranyschopnost země a dále ji upevňovat,

ch) soustavně zvyšovat účinnost řízení a plánování
národního hospodářství a na všech stupních cílevědomě reagovat na
měnící se věcné podmínky a předpoklady; k tomu důsledně využívat
a dále rozvíjet opatření ke zdokonalování soustavy plánovitého
řízení národního hospodářství.

§ 4

K realizaci úkolů v růstu efektivnosti národního hospo-
dářství a kvality veškeré práce a v prosazování hospodárnosti ve
všech odvětvích národního hospodářství se stanoví zejména:


- 4 -

a) zabezpečit trvalý růst produktivity práce v průmyslu,
stavebnictví o zemědělství, uplatňovat progresivní výkonové
normy a soustavně zvyšovat výkonnost v nevýrobní sféře; pod-
statně lépe využívat existujících zdrojů pracovních sil a

zlepšit současnou strukturu zaměstnanosti,

b) dosáhnout rozhodného obratu v intenzito využívání
základních a oběžných prostředků, zejména zásob,

c) prosazovat vyšší využívání základních prostředků,
úspornost a racionalizaci celého procesu investováni, snížení
rozestavěnosti, zmenšení počtu současné prováděných staveb,
omezení rozsahu zahajování staveb a zkrácení lhůt výstavby;
uplatňovat, zejména ve zpracovatelském průmyslu, investičně
nenáročné, rychle návratné, modernizační a racionalizační
akce,

d) účinněji přizpůsobovat výrobně technickou základnu
a strukturu výroby požadavkům progresivních změn a potřebám

v užití produkce,

e) podstatně zvýšit kvalitu a technickou úroveň výrobků,
zejména jejich užitkové a estéti ke vlastnosti a spolehlivost;
zavádět náročné normy kvality výrobků a realizovat opatření

k efektivnímu uplatňování nových technologií ve výrobě a služ-
bách,

f) racionálně využívat přírodní zdroje, zejména zemědělský
a lesní půdní fond v souladu s danými možnostmi a potřebami,

g) mobilizovat a využívat rezervy ve všech oblastech
výroby, služeb a spotřeby.


- 5 -

§ 5

K dosažení vyšších úspor, zhodnocování a hospodárnějšího
využívání všech druhů poliv a energie, surovin a materiálů
a ke snížení materiálové náročnosti společenské výroby se
stanoví zejména:

a) dosáhnout v letech 1901 - 1985 v národním hospodářství
minimálně 2 % průměrných ročních úspor a zhodnocování paliv

a energie a 4, 5 - 5 % ročních úspor a zhodnocováni kovů ve vý-
robě a zvýšit využití kovového odpadu a ostatních druhotných
surovin proti současnému stavu; přitom postupovat v souladu
se státními cílovými programy racionalizace spotřeby paliv
a energie a racionalizace spotřeby kovů a využívat k tomu i
zavádění nových vysoce hospodárných technologií výroby,

b) soustavně zavádět a zpevňovat normy spotřeby paliv
a energii, surovin a materiálů a uplatňovat Jo v plánování,
bilancování, při kontrole plnění plánu a v řízení na všech
stupních v přímé odpovědnosti odvětvových ústředních orgánů.

§ 6

K podstatnému zvýšení technicko-ekonomické úrovně výroby
a k rychlému uplatňováni výsledků cílevědomého zaměření vědy
a techniky se stanoví:

a) soustředit výzkumné a vývojové kapacity na řešení nej-
důležitějších úkolů ekonomiky s cílem urychlit práce a podstatně
zvýšit efekty z realizace jejich výsledků ve společenské praxi;
přitom dosáhnout podstatně vyššího podílu nových výrobků s vy-
sokými technicko-ekonomickými parametry a přispět tak ke zvý-
šení, rentabilního vývozu na světové trhy a k lepšímu uspokojo-
vání požadavků vnitřního trhu,

b) bezodkladně realizovat výsledky práce vědecko-technic-
kého rozvoje ve výrobě a v ostatní společenské praxi, o to
přednostní orientací na řešení a zavádění nových výrobků a
technologii s minimálními nároky na palivo-energetické, suro-
vinové, materiálové, investiční a devizové zdroje.


- 6 -

§ 7

V reprodukci základních prostředků se stanoví:

a) účinně využívat základní prostředky a uskutečňovat
jejich rádnou údržbu a opravy,

b) novou investiční výstavbu realizovat s maximální úspor-
ností vkládaných prostředků a řešit ji pouze nejnaléhavější
potřeby rozvoje národního hospodářství; nezvyšovat v jednot-
livých letech sedmo pětiletky rozsah investic nad současné
dosahovaný objem s tím, že průměrný roční objem investic ne-
přesáhne výši 135 - 150 mld Kčs,

c) orientovat investiční výstavbu především na akce za-
jištující zvýšení efektivního vývozu a omezováni ekonomicky

neodůvodněného dovozu, na program racionalizace spotřeby paliv
a energie a na nezbytný rozvoj jejich zdrojů, na modernizaci,
na akce pro vyšší využiti kapacit, úspor surovin, zejména kovů
a úspor pracovních sil, na realizaci výsledků vědecko-technického
rozvoje a na zvýšení soběstačnosti ve spotřebě potravin; zaměřit
se na včasné uvádění kapacit do provozu a zkracováni lhůt
výstavby,

d) nezahajovat investorsky a projektově nepřipravené
stavby, zvyšovat hospodárnost urbanistického, architektonického
a technického řešení projektů; více využívat typových podkladů
a opakovatelných projektů.

§ 8
V rozvoji průmyslové a stavební výroby se stanoví:

a) prvořadou pozornost v rozvoji průmyslové výroby věnovat
struktuře výroby a jejímu užiti; prosadit podstatné zvýšení hos-
podárnosti, kvality a technické úrovně výrobků, snížit energe-
tickou a materiálovou náročnost vyráběné produkce a lépe zhodnoco-
vat suroviny, včetně surovin domácího původu a druhotné surovino-
vé zdroje; celkový objem průmyslové výroby zvýšit v průběhu sedmé
pětiletky o 14-18 %, z toho v České socialistické republice o 10-
14 % a v Slovenské socialistické republice o 18-23 %,


- 7 -

b) zajistit další zvýšení produktivity práce ve všech
průmyslových odvětvích, zejména zdokonalováním organizace vý-
roby, práce a řízení, lepším využíváním a dalším zvyšováním
technického vybavení práce, prohlubováním zapojení českoslo-
venské ekonomiky do mezinárodní dělby práce, rozvojem socia-
listického soutěžení, rušením zastaralých a nevyhovujících
výrob a dalšími intenzifikačními faktory,

c) koncentrací pracovních sil do moderních kapacit do-
sáhnout jejich lepšího využití vyšší směnností,

d) vytvářet předpoklady pro těžbu uhlí a lignitu v roce
1985 v rozsahu 125 - 128 mil. tun; rozhodující podíl přírůst-
ku elektrické energie zajistit výrobou v jaderných elektrár-
nách,

e) ve výrobě kovů podstatně zlepšit kvalitu a sortiment-
ní skladbu zvyšováním podílu ušlechtilých ocelí a efektivních
druhů hutních výrobků,

f) ve struktuře průmyslové výroby posilovat úlohu stro-
jírenství; dosáhnout růstu strojírenské výroby o 28 - 33 %,

z toho v elektrotechnickém průmyslu o 36 - 42 % při rychlejším
rozvoji elektroniky a kompletačních oborů ovlivňujících růst
technické úrovně a kvality produkce a oborů zajištujících
realizaci státních cílových programů; lépe uspokojovat potře-
by v náhradních dílech,

g) rozvoj chemické výroby soustředit na obory kvalifi-
kované chemie; účinnými opatřeními zabezpečovat v potřebném
rozsahu snížení spotřeby ropných produktů,

h) lépe využívat dřevní hmotu v národním hospodářství;
zvýšit výrobu v dřevozpracujícím průmyslu o 22 - 25 %,

ch) rozvoj lehkého průmyslu zaměřit na zvyšování kvality
a technické úrovně výrobků, intenzivnější inovaci sortimentu
a zásobování vnitřního trhu novinkami a luxusními výrobky;
výrobu lehkého průmyslu zvýšit v sedmé pětiletce o 12 - 15 %,

i) rozvoj stavební výroby a její strukturu podřídit po-
třebám investiční výstavby, oprav a údržby a zabezpečit do-


- 8 -

končování staveb a finální dodávky; stavební kapacity koncen-
trovat na rozhodující stavby o do oblastí soustředěno inves-
tiční výstavby, zkvalitňovat a zefektivňovat technologii sta-
vění, snižovat jeho energetickou náročnost o orientovat se na
využití místních zdrojů stavebních materiálů.

§ 9

V rozvoji odvětví zabezpečujících výživu lidu se stano-
ví:

1. v rozvoji zemědělské výroby

a) v období sedmé pětiletky zvýšit zemědělskou pro-
dukci proti šesté pětiletce zhruba o 7 - 10 %: pokračovat

v intenzifikaci jednotlivých výrobních úseků při přednostním
zvyšování rostlinné produkce,

b) postupně dosáhnout soběstačnosti ve výrobě zrnin

a dále zvýšit celkovou soběstačnost ve výrobě potravin; k to-
mu vytvářet podmínky úsilím o harmonický rozvoj všech odvět-
ví podílejících se na zabezpečováni produkce potravin,

c) v rostlinné výrobě plně využívat zemědělský půdní
fond, zintenzívnit jeho ochranu a soustavně zvyšovat jeho
úrodnost; zajistit přísný režim hospodaření s obilním fondem,

d) živočíšnou výrobu rozvíjet v souladu s reálnými
možnostmi produkce krmiv a její přírůstek realizovat převážně
rozvojem chovu skotu při zvyšování užitkovosti hospodářských
zvířat;

2. ve výrobě potravin

a) dosáhnout ve všech oborech vysokého stupně zhod-
nocení surovin a vedlejších produktů; využívat rostlinné a
živočišné odpady,

b) zkvalitnit výrobky a urychlit zavádění nových vý-
robků a inovací; zvýšit trvanlivost a nutriční hodnotu po-
travin,

c) rozvíjet integrační vztahy mezi zemědělskou prvo-
výrobou, zpracovatelským průmyslem a obchodem;


- 9 -

3. v rozvoji a struktuře strojírenské a chemicko výroby
a v ostatních dodavatelských odvětvích zabezpečovat plánova-
né potřeby zemědělství.

§ 10
V rozvoji lesního hospodářství se stanoví:

a) zajistit předpoklady a podmínky pro další růst pro-
dukčních schopností a ostatních funkcí lesů a ochranu lesní-
ho fondu,

b) těžbu dřeva provádět v souladu s produkčními schop-
nostmi lesů; zvýšit využití vytěžené dřevní hmoty, jakož i
zhodnocení jejího odpadu*

§ 11
V rozvoji dopravy a spojů se stanoví:

a) uspokojovat plynule, kvalitně a efektivně přepravní
potřeby hospodářství i obyvatelstva,

b) snížit přepravní náročnost společenské produkce pře-
devším racionalizačními opatřeními u přepravců a odstraněním
neefektivních kooperací a nehospodárných přeprav zboží,

c) rozvíjet progresivní přepravní systémy a podstatně
snížit energetickou náročnost všech druhů dopravy; vytvářet
podmínky pro zvýšení objemu železniční dopravy o 5 % v průbě-
hu sedmé pětiletky,

d) pokračovat v automatizaci telefonního provozu, zkva-
litnit a zvýšit úroveň všech služeb spojů pro obyvatelstvo i
pro socialistické organizace a zvýšit jejich pohotovost.

§ 12
V rozvoji životní úrovně a zaměstnanosti se stanoví:

a) upevňovat životní úroveň obyvatelstva v oblasti osob-
ní i společenské spotřeby v souladu s výsledky růstu efektiv-
nosti společenské výroby a zvyšování produktivity práce,


- 10 -

b) ve vývoji mezd důsledně prosazovat závislost na vý-
sledcích práce kolektivů a jednotlivců a jejich přínosu pro
společnost; ve všech oblastech zvýšit důraz na stimulaci vy-
soké výkonnosti veškeré společenské práce,

c) zlepšovat bytové podmínky obyvatelstva výstavbou no-
vých bytů, obnovou a modernizací bytového fondu, lepší občan-
skou vybaveností a důraznou regulací odpadu bytů; k tomu
orientovat i účast obyvatelstva; v letech 1981 - 1985 dokončit
výstavbu 480 - 550 tisíc bytů,

d) při zachování dosavadního okruhu bezplatně poskytova-
ných služeb dále zdokonalovat rozvinutý systém zdravotní a
sociální péče, školskou a vzdělávací soustavu i péči o rozvoj
kultury a tělovýchovy; v této oblasti zvýšit hospodárnost a
účinněji využívat zdrojů pracovních sil,

e) vývoj zaměstnanosti orientovat tak, aby bylo dosaženo
dalšího zvýšení efektivnosti živé práce, a to zejména vytvo-
řením systému zainteresovanosti a ekonomických podmínek pro
racionálnější hospodaření se zdroji pracovních sil, moderni-
zací a lepší organizací práce, zlepšením pracovní kázně a zvý-
šením úrovně řízení,

f) zlepšovat životní prostředí, především v průmyslových
oblastech a pečovat o čistotu vodních toků a ovzduší,

g) za účasti odborových organizací zvyšovat péči o zlep-
šování pracovních podmínek a pracovního prostředí a o bezpeč-
nost při práci,

h) rozvíjet osvědčené formy péče o děti předškolního a
školního věku, o rodiny s dětmi a o starší a invalidní obča-
ny,

ch) zlepšit činnost vnitřního obchodu a placených služeb;
zdokonalit spolupráci vnitřního obchodu a výroby, aby se pruž-
něji reagovalo na uspokojování požadavků spotřebitelů.


- 11 -

Část druhá
Podmínky a předpoklady pro realizaci sedmého pětiletého plánu

§ 13

Vláda Československé socialistické republiky a vlády re-
publik

a) zabezpečují ve své řídící činnosti konkretizaci zá-
kladních cílů a úkolů stanovených tímto zákonem,

b) upřesňují úkoly stanovené tímto zákonem a soustavně
kontrolují jejich plnění,

c) koordinují v rámci své působnosti podle předchozích ustano-
vení činnost orgánů státní správy a orgánů hospodářského říze-
ní tak, aby úkoly stanovené tímto zákonem byly plněny opti-
málním způsobem a aby bylo dosaženo nejpříznivějších hospo-
dářských výsledků,

d) organizují práce na prováděcích (ročních) plánech
tak, aby se zabezpečilo optimální plnění sedmého pětiletého
plánu.

§ 14

(1) Orgány státní správy a orgány hospodářského řízení
odpovídají za důslednou realizaci základních cílů a úkolů
stanovených tímto zákonem, za stanovení konkrétních úkolů a
povinností podřízeným orgánům a organizacím a za jejich sou-
stavnou kontrolu a vyhodnocování.

(2) Hospodářské orgány a organizace jsou povinny aktivně
a iniciativně hledat a uplatňovat nejúčinnější cesty, postupy
a opatření při zabezpečování svých povinností a k tomuto úče-
lu využívat i vstřícného plánování.


- 12 -

(3) Realizaci plánovaných cílů musí orgány podle odstav-
ce 1 uskutečňovat při důsledném dodržení zásady proporcionál-
ního vývoje mezi tvorbou a použitím zdrojů v souladu s dodr-
žením závislosti každé organizace na výsledcích jejího hospo-
daření. Uplatnění tohoto principu budou organizace v součin-
nosti s orgány Revolučního odborového hnutí napomáhat přede-
vším zdokonalením mzdové praxe a zkvalitňováním norem spotřeby
živé a zhmotnělé práce, jakož i využíváním všech potenciálních
rezerv.

§ 15

(l) Vláda československé socialistické republiky, vlády
republik, ústřední orgány státní správy a orgány hospodářského
řízení odpovídají za soustavné zvyšování Úrovně řídící a or-
ganizátorské práce a kontroly na všech stupních řízení; po-
třebnou pozornost věnují zvyšování kvality a autority plánu
jako základního nástroje řízení a předpokladu zabezpečování
růstu společenské efektivnosti a výsledných národohospodář-
ských efektů. Orgány hospodářského řízení odpovídají zejména
za to, že hospodářské plány budou účinným nástrojem uplatňo-
vání výsledků vědecko-technického rozvoje a že zabezpečí zvy-
šování kvality výroby, snižování energetické a materiálové
náročnosti, zvyšování exportní schopnosti a vyšší využívání
základních prostředků a pracovních sil.

(2) Dosažení základních cílů a úkolů sedmého pětiletého
plánu musí orgány hospodářského řízení a organizace cílevědomě
podporovat rozvíjením tvořivých schopností lidí, jejich spo-

lečenskou angažovaností, vysokou aktivitou, iniciativou a
odpovědností v práci, posílením pracovní a řídící disciplíny,
organizováním dalšího rozmachu socialistického soutěžení
v jeho nejrůznějších formách a rozvojem vynálezeckého a zlep-
šovatelského hnutí; musí prohlubovat ve spolupráci s odboro-
vými orgány účast pracujících na tvorbě, realizaci a kontrole
plnění národohospodářských plánů a na ostatní řídící a kon-
trolní činnosti.


- 13 -

(3) Orgány a organisace jsou povinny na všech stupních
usilovat o snížení administrativní náročnosti řízení a o ra-
cionalizaci a snižování řídícího a správního aparátu při
současném zvyšování jeho odborná kvalifikace a schopností
a aktivity řídících kádrů.

(4) Všechny stupně řízení budou důsledně uplatňovat

kontrolu plnění sedmého pětiletého plánu a vytvářet podmínky
pro jeho realizaci.

§ 16

(1) Státní rozpočty československé federace a státní
rozpočty republik vycházejí ze základních cílů "a úkolů sedmého
pětiletého plánu a pětiletých plánů republik, z rozpočtového
výhledu československé socialistické republiky a rozpočtových
výhledů republik na léta 1981 - 1985 a ze zásad finanční
politiky stanovených vládou československé socialistické
republiky.

(2) Státní rozpočty československé federace a státní
rozpočty republik podporují cíle, záměry a úkoly státních
plánů a pomocí finančně ekonomických nástrojů aktivně působí
na jejich plnění a na prosazování hospodárnosti.

(3)Ke konkretizaci cílů a k zabezpečení celospolečen-
ských záměrů finanční, rozpočtové a měnové politiky stanoví
vláda československé socialistické republiky odpovídající
úkoly.

(4) Všechny orgány federace a republik odpovědné za
vypracování návrhů rozpočtů usilují při jejich přípravě
a v průběhu rozpočtového hospodaření o zpevnění úkolů ulo-
žených podle odstavce 3.


- 14 -

§ 17

(1) Státní rozpočty československé federace a státní
rozpočty republik jsou v zásadě vyrovnané.

(2) K zajištění vyrovnanosti státních rozpočtů, republik
se poskytují ze státního rozpočtu federace v návaznosti na
úkoly prováděcích státních plánů Československé socialistické
republiky a v souladu se zásadou hospodárnosti účelové a glo-
bální dotace do státních rozpočtů republik.

Část třetí
Závěrečná ustanovení

§ 18

(1) Vláda Československé socialistické republiky zajistí
vyjádření údajů stanovených tímto zákonem v nových velkoobchod-
ních cenách vyhlášených k 1. lednu 1982.

(2) Vláda Československé socialistické republiky, popří-
padě vlády republik, mohou pro účely experimentálního ověřová-
ní nových prvků plánovitého řízení národního hospodářství po-
volit výjimky z ustanovení zákonů, upravujících řízení národ-
ního hospodářství.

(3) K zajištění náležité kvality a efektivnosti výrobků
a výkonů, zejména ve výrobní a obdobné hospodářské činnosti
může vláda Československé socialistické republiky vydat obec-
ně závazné právní předpisy.

(4) K zabezpečení hospodárného využívání vybraných mate-
riálových a surovinových zdrojů mohou ústřední orgány státní
správy federace na základě tohoto zákona a zásad stanovených
vládou Československé socialistické republiky vydávat obecně
závazné právní předpisy.


- 15 -

§ 19

Státní plán rozvoje národního hospodářství československé
socialistické republiky na rok 1981, stanovený na základě zá-
kona č. 178/1980 Sb., je prováděcím státním plánem k sedmému
pětiletému plánu.

§ 20
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.



Důvodová zpráva

Část obecná

XVI. sjezd Komunistické strany Československa v dokumentu
"Hlavní směry hospodářského a sociálního rozvoje československé
socialistické republiky na léta 1981 - 1985" stanovil hlavní
záměry a politicko-ekonomické souvislosti sedmého pětiletého
plánu. Předložený návrh zákona z tohoto dokumentu vychází,
bere však v úvahu i nové náročnější podmínky a vytyčuje cesty
k řešení naléhavých hospodářských problémů.

Hlavní směry hospodářského a sociálního rozvoje stanovily
hospodářskou politiku státu na léta 1981 - 1985 takto:

"Generální linie výstavby rozvinuté socialistické společ-
nosti je základem dalšího hospodářského a sociálního programu
KSČ i pro období sedmé pětiletky.

Stěžejním cílem politiky strany je i při podstatně obtíž-
nějších vnějších a vnitřních podmínkách udržet a zkvalitňovat
dosaženou vysokou životní úroveň obyvatelstva a jeho sociální
jistoty, a to v souladu s výsledky, kterých bude dosaženo
v rozvoji národního hospodářství.

Splnění záměrů sedmého pětiletého plánu za této situace
vyžaduje důsledné prosazení výrazného růstu intenzifikace
ekonomiky, zvýšení efektivnosti a kvality veškeré práce, efek-
tivních strukturálních změn, především na základě urychlení
a maximálního využití výsledků vědeckotechnického rozvoje,
prohlubování účasti ČSSR v mezinárodní socialistické dělbě
práce, zejména se SSSR, a zdokonalování plánovitého řízení
při zvyšování účasti pracujících. "


- 2 -

Zákon stanoví závazný základ pro řídící činnost všech
státních orgánů a pro hospodářskou činnost všech organizací
v letech 1981 - 1985. V souladu s tím přijmou národní rady
zákony o pětiletých státních plánech rozvoje národního hospo-
dářství republik.

Návrh zákona o sedmém pětiletém plánu vymezuje konkrétní
odpovědnosti a povinnosti za důslednou realizaci závěrů XVI.
sjezdu KSČ a v hledání příslušných cest, postupů a opatření
všemi orgány a organizacemi.

Koncepce a obsah návrhu zákona odpovídá současné ekono-
mické situaci, poznaným souvislostem jejího vývoje a podmín-
kám jejího řešení. Návrh zákona vychází z příslušných ustano-

vení Ústavního zákona o československé federaci, zejména
z jeho čl. 36 písm. d/, čl. 10 odst. 5 a čl. 11 odst. 5.

Provedení zákona o sedmém pětiletém plánu si nevyžádá
zvýšení finančních nákladů. Naopak, jeho realizace přinese
zdroje potřebné pro další rozvoj národního hospodářství.

Část zvláštní

K § 1

Tento paragraf stanoví funkci zákona o sedmém pětiletém
plánu jako základ řízení národního hospodářství / závaznou směr-
nici/ v období let 1981 až 1985, a to v souladu s čl. 10 ústav-
ního zákona č. 143/1968 Sb., 6 československé federaci, ve
znění Ústavního zákona č. 125/1970 Sb. Dále rámcově vymezuje
obsah zákona jako stanovení hlavních národohospodářských úkolů
na léta 1981 až 1985 a rozhodující podmínky pro jejich reali-
zaci.


- 3 -

K § 2

Tento paragraf vytyčuje stěžejní cíl sedmého pětiletého
plánu s přihlédnutím k současné i předpokládané hospodářské
situaci a k podmínkám let 1981 - 1985. Vzhledem k rozhodu-
jící funkci materiální výroby a jejího kvantitativního a kva-
litativního rozvoje zdůrazňuje se v tomto ustanovení závis-
lost zkvalitňování životní úrovně na výsledcích rozvoje ná-
rodního hospodářství.

K § 3

K dosažení stěžejního cíle formulovaného v § 2 se sta-
noví soubor základních úkolů a cest, které mají všestranně
posílit socialistický stát. Jde jednak o úkoly, které při-
spějí k růstu tvorby národního důchodu, jednak o úkoly
k jeho efektivnímu užití, a to při dynamické ekonomické
rovnováze. Rozhodující úlohu tu mají intenzifikační fakto-
ry, zabezpečující plynulý a proporcionální růst společenské
výroby a náročné potřeby zahraničního obchodu. V neposlední
řadě k nim patří i zvyšování účinnosti řízení a plánování
národního hospodářství a jeho přizpůsobování měnícím se pod-
mínkám.

K § 4

V tomto paragrafu se stanoví hlavní intenzifikační fak-
tory, a to trvalý růst produktivity práce, vyšší využívání
základních a oběžných prostředků, vysoká úspornost, a racio-
nalita procesu investování, přizpůsobování struktury výroby
progresivním změnám, zvyšování kvality a technické úrovně
výrobků a jejich inovace, racionální využívání přírodních
zdrojů a zemědělského a lesního půdního fondu a maximální od-
halování a využívání všech rezerv.

Je ovšem nutné využívat i ostatních, v zákoně neuvedených
způsobů ke zvýšení efektivnosti národního hospodářství, a to
s ohledem na konkrétní odvětvové i místní podmínky.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP