- 3 -

úprava v zákoně chybí. S ohledem na ústavně-právní principy
tvorby právo se jeví nutný, aby zákon byl o úpravu základních
otázek tohoto rozhodování rozšířen. Přitom se navrhuje i vhodné
omezení možnosti rozhodovat hospodářské spory rozhodci, neboť
Je to potřebná nejen k posílení kontrolní funkce arbitráže,
ale i proto, že jak ukazuji zkušenosti, nebylo této zvláštní
formy rozhodováni vždy využíváno v souladu se zamýšlenými zá-
měry.

V Souboru opatření se dále ukládá budovat výrobní hospo-
dářské Jednotky Jako základní článek řízení, který jako celek
Je komplexním stupněm řízení s právní subjektivitou. V souladu
s tím novela umožňuje vládě stanovit, v kterých případech se vy-
jímá z pravomoci hospodářsko arbitráže rozhodování hospodářských
sporů uvnitř koncernu a jejich řešení se přenechává generálnímu
řediteli. O možnost obdobná úpravy rozhodováni hospodářských sporů
mezi organizacemi seskupenými v téže "vyšší státní organizaci"
(trustu) může být návrh novely doplněn až budou zcela vyjasněny
otázky postavení o vnitřního uspořádání "vyšší statni organizace",
stejně jako u oborových podniků s přidruženými národními podniky,
popř. účelovými organizacemi. Dosud se tímto způsobem řešily tyto
spory v rámci VHJ koncernového typu na základě nařízení vlády
ČSSR č. 91/1974 Sb., o organizaci VHJ a o Jejich statutech.

Další druh nově navržených úprav Je vyvolán nezbytnosti
transformovat některé hmotně-právní úpravy, navržené novelou
hospodářského zákoníku, do procesního předpisu tam, kde pří-
slušná materiální úprava bezprostředně s úpravou procesně-práv-
ní souvisí. Ode především o institut hospodářských pokut, který
zavádí novela hospodářského zákoníku jako nový druh postihu
protispolečenského chováni socialistických organizací a jejich
řídicích orgánů. To vyvolává nutnost úpravy nejen řízení o je-
jich ukládání jako specifického druhu arbitrážního řízení
(neboť nejde o spor mezi organizacemi, na který by bylo možné
použit obecných ustanovení o arbitrážním řízení), ale i nut-
nost úpravy vymezení pravomoci hospodářské arbitráže. Tento


- 4 -

nový druh řízení současně vyžaduje, aby potřebným způsobem
byla doplněna i ustanovení o příslušnosti k Jednáni a rozho-
dováni o návrzích na projednáni a rozhodnuti o uložení hospo-
dářských pokut. Vzhledem k závažnosti postihováni jednáni a
k tomu, že účastníky řízení budou též ústřední orgány a že
hospodářskými pokutami mohou být postihovány i některé orgány
hospodářského řízení, je nutná, aby o těchto návrzích rozhodo-
valy jen Státní arbitráž ČSSR a státní arbitráže republik, a
to ve zvláštních senátech. Z obdobných důvodů se upravuje též
zvláštní řízení při rozhodováni o odvodech penále do státního
rozpočtu v případech, kdy organizace porušily povinnost penále
účtovat, vymáhat a zaplatit.

Další hmotně - právní úprava, která musí být promítnuta do
zákona o hospodářské arbitráži, Je nově navržená úprava právní
subjektivity. Jestliže hospodářský zákoník napříště přizná
oprávnění vystupovat v hospodářsko-právních vztazích svým jmé-
nem a nést majetkovou odpovědnost i jiným útvarům než socia-
listickým organizacím (koncernové podniky, družstevní územní
orgány a nižší složky společenských organizaci) je zapotřebí
těmto subjektům hmotně-právních vztahů přiznat i způsobilost
být stranou arbitrážního řízení. Stejně tak je zapotřebí při-
znat procesní způsobilost i těm organizacím a orgánům, které
budou vystupovat v řízení o hospodářských pokutách.

Poslední okruh navržených úprav se týká těch ustanovení
zákona o hospodářské arbitráži, která upravují postup arbi-
tráže při výkonu její rozhodovací činnosti. Tyto návrhy mají
za účel- při respektování specifičnosti rozhodovací činnosti
arbitráže a při zachováni zásad ovládajících arbitrážní řízení -
zdokonalit stávající právní úpravu zejména tím, že ji doplní
o takové úpravy, které v zákoně chybí vůbec nebo jejichž pří-
lišná stručnost neposkytuje dostatečný návod pro postup orgá-
nů hospodářské arbitráže ani stran hospodářského sporu a ná-
sledkem toho vyvolává při aplikaci práva problémy. Dosavadní
stav tak neodpovídá nejen potřebám praxe, ale ani ústavním


- 5 -

principům normotvorby. Jde proto především o úpravu zahájení
arbitrážního řízení, o úpravu překážek postupu řízení, o roz-
hodováni o nákladech řízení, o rozšíření oprávnění prezidia
Státní arbitráže ČSSR při jednání o přezkoumání vadná rozhod-
nutí též změnit (což přispěje k prohloubení zásady urychleného
rozhodováni sporů) a konečně o doplnění úpravy přezkoumání
arbitrážních rozhodnutí.

Náročnost úkolů, které má arbitráž plnit, vyžaduje táž,
aby v hospodářských sporech rozhodovali jen pracovnici, kteří
mají potřebnou politickou a odbornou kvalifikaci, jakož i po-
třebnou praxi o zkušenost v oboru hospodářského práva. Novela
proto upravuje kvalifikační předpoklady pro výkon funkce stát-
ního arbitra, podmínky jeho jmenování a další výkony, čímž vy-
plňuje závažnou mezeru v právním řádu.

Hospodářské arbitráži přijetím navržená novely zákona o
hospodářské arbitráži a novely hospodářského zákoníku přibudou
k rozhodováni tři nová okruhy, a to

1. hospodářské pokuty,

2. odvody za prekludované penále,

3. odvody při zjištění neplatnosti právních úkonů.

Při stanovení počtu pracovníků v rámci soustavy orgánů
hospodářské arbitráže bude na tuto okolnost vzat zřetel v plánu
pracovních sil. Tato otázka bude řešena samostatně pro celou
7. pětiletku.

V Praze dne 9. července 1981

Předseda vlády ČSSR:
Štrougal v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP