Předseda FS A. Indra: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, pouhých deset dní nás dělí
od chvíle, kdy se otevřou volební místnosti.
Ve všeobecných volbách vyjádří
občané svůj vztah k vnitřní
i zahraniční politice Komunistické strany
Československa a Národní fronty, prokáží
své vlastenectví a znovu potvrdí svoji oddanost
zásadám socialistického internacionalismu.
Zvolí národní výbory, jejichž
působnosti se přednosti socialistické demokracie
projevují nejhmatatelněji - v přímé
účasti co největšího počtu
občanů na řešení místních
a oblastních problémů, včetně
jejich podílu na uskutečňování
volebních programů.
Voliči zvolí také zákonodárné
sbory, včetně Federálního shromáždění,
tohoto nejvyššího orgánu státní
moci a jediného zákonodárného sboru
federace. Budou volit poslance zákonodárných
sborů, své spolupracovníky, sousedy a známé
veřejné činitele. Svými hlasy jim
uloží podílet se aktivně na řízení
života naší země; prosazovat urychlení
hospodářského i sociálního
rozvoje cestami, které určil XVII. sjezd Komunistické
strany Československa; přispívat k prohlubování
procesu ekonomické integrace zemí Rady vzájemné
hospodářské pomoci a k uskutečnění
jejich programu vědeckotechnického rozvoje do roku
2000; podporou iniciativy Sovětského svazu a v jednotě
s ostatními státy socialistického společenství
zvyšovat československý podíl na obraně
míru. To je, stručně řečeno,
mandát, který svěří milióny
voličů poslancům nového Federálního
shromáždění.
Takovéto přesvědčení voličů
se opírá o znalosti práv i povinností,
jež zákonodárným zborům vymezuje
ústavní zákon o československé
federaci. V zásadě jsou obecně známy
i poznatky z praktické činnosti Federálního
shromáždění ve IV. volebním období,
které uzavíráme dnešní společnou
schůzí Sněmovny lidu a Sněmovny národů.
Jak všichni víte, zhodnotilo předsednictvo
Federálního shromáždění
podrobně plnění našich hlavních
úkolů v posledních pěti letech - všechny
výbory tento materiál měly k dispozici.
Mohli jsme konstatovat, že Federální shromáždění
v podstatě dosáhlo cílů, které
pro jeho činnosti vyplynuly ze závěrů
XVI. sjezdu a z jednotlivých plenárních zasedání
ústředního výboru Komunistické
strany Československa. Federální shromáždění
přispívalo k upevňování socialistického
zřízení a moci pracujícího
lidu v čele s dělnickou třídou; podílelo
se na zdokonalování socialistické demokracie,
na využívání předností
federativního uspořádání a
tím na upevňování jednotného
československého státu; přispělo
aktivně i ke zvládání úkolů
zahraniční politiky Československé
socialistické republiky a celého socialistického
společenství.
Obraz činnosti Federálního shromáždění
za hodnocené období představuje pestrou mozaiku.
K její úplnosti přispěly svou prací
všechny orgány: předsednictvo Federálního
shromáždění, obě sněmovny,
jejich předsednictva, výbory i jednotliví
poslanci. Jsem přesvědčen o tom, že
kolektivnost ve všech jednáních, přípravách
na společné a samostatné schůze sněmoven
i v rozhodování byla jedním z příznačných
rysů naší práce. V ní se zračila
politická uvědomělost i životní
zkušenost poslanců, jejich schopnost rozeznávat
a prosazovat celospolečenské zájmy; respektovat
moudrost našeho lidu, uplatňovat v souladu s možnostmi
podněty a žádosti voličů - stručně
řečeno, v tom nejlepším slova smyslu
složit lidu.
Nikdy ovšem nesmíme zapomínat na to nejpodstatnější:
na to, že naše práce se mohla úspěšně
rozvíjet a přinášet dobré plody
jen díky podmínkám, které byly vytvořeny
závěry XVI. sjezdu a celkovou politikou Komunistické
strany Československa. Tuto politiku s porozuměním
přijímaly a aktivně podporovaly orgány
Národní fronty, spojenecké politické
strany, všechny společenské a zájmové
organizace. Politická stabilita a tvůrčí
rozvoj společnosti byly úhelnými kameny morálně
politické jednoty všech poslanců Federálního
shromáždění bez rozdílu politické
příslušnosti. K politické jednotě
nás vedla snaha přispět co nejúčinněji
k plnění úkolů, které přísluší
parlamentům v socialistických zemích - tedy
neztrácet čas neplodnými debatami, ale soustřeďovat
všechny síly na řešení rozhodujících
problémů společenského rozvoje. Jedním
z nejvýraznějších důkazů
politické zralosti a vysoké politické odpovědnosti
poslanců byla i loňská jednomyslná
volba prezidenta republiky.
Podle ústavního zákona o československé
federaci patří zákonodárství
k prvořadým úkolům a výsadám
Federálního shromáždění.
Na začátku volebního období jsme zdůraznili
požadavek neusilovat o co největší množství
přijímaných zákonů , ale věnovat
více pozornosti jejich kvalitě. Společenský
vývoj si však vyžádal projednání
a přijetí 43 zákonů, které
podporovaly uplatnění nových prvků
v řízení a plánování
národního hospodářství, umožňovaly
řešení některých dílčích
sociálních problémů a pracovního
zákonodárství , sloužily rozvoji školství,
vědy a kultury, přesněji vyjadřovaly
občanská práva a povinnosti. Ve většině
případů byla zákonodárným
aktům věnována odpovídající
pozornost - při posuzování jednotlivých
návrhů zákonů využívali
poslanci výsledků konzultací s odborníky,
s národními výbory, společenskými
a hospodářskými orgány. Většina
poslaneckých podnětů zdokonalovala původní
návrhy. Pečlivě jsme posuzovali a většinou
akceptovali i stanoviska výborů České
a Slovenské národní rady k federálním
zákonům. Množství a zejména závažnost
projednávaných a schválených zákonů
opravňují k tvrzení, že se Federální
shromáždění i ve svém IV. volebním
období zasloužilo o další zdokonalení
a jednotu československého právního
řádu.
V souladu s adresným požadavkem XVI. sjezdu Komunistické
strany Československa jsme ve Federálním
shromáždění soustředili pozornost
na účinnější kontrolu státních
a hospodářských výkonných orgánů.
V tomto směru je ústavní pravomoc Federálního
shromáždění velmi rozsáhlá
a potvrzuje tak přednosti socialistické demokracie.
Šlo nám o to, aby naše kontrolní činnost
měla výrazně společenský charakter,
aby nerozšiřovala a neprohlubovala specializované
kontroly. V individuálních a organizovaných
poslaneckých průzkumech jsme se zabývali
zejména plněním společensky nejvýznamnějších
úkolů v péči o lidi, v sociální
politice, v investiční výstavbě, ve
využívání výsledků vědeckotechnického
rozvoje, ve mzdové a cenové praxi, v technické
úrovni a jakosti výrobků. Mnohé ze
zjištěných nedostatků byly odstraňovány
na místě už v průběhu průzkumu,
ostatní poznatky jsme dávali k dispozici ministrům
a dalším vedoucím státním a hospodářským
funkcionářům.
Za nejdůležitější kontrolní
akty jsme považovali každoroční kontrolu
plnění programového prohlášení
vlády, projednávání státního
rozpočtu a státního závěrečného
účtu federace. Dodržování socialistické
zákonnosti, ochranu zájmů společnosti
i občanských práv zase umožňovaly
zprávy generálního prokurátora a Nejvyššího
soudu Československé socialistické republiky.
Způsob přípravy společenských
schůzí sněmoven s těmito tématy
umožňoval výborům sněmoven i
jednotlivým poslancům podílet se na rozhodování
o nejdůležitějších záležitostech
vnitřní i zahraniční politiky. Na
kontrolní činnosti se volbou společensky
důležitých otázek významně
podílely obě sněmovny ve svých samostatných
schůzích. I takto poslanci v zastoupení svých
voličů naplňovali vůdčí
zásadu naší ústavy, že "všechna
moc v Československé socialistické republice
patří pracujícímu lidu".
Aktivně jsme podporovali i zahraniční politiku
Komunistické strany Československa, naší
vlády a zemí socialistického společenství.
Dělo se tak pravidelným posuzováním
souhrnných zpráv ministra zahraničních
věcí, zaujímáním stanovisek
k aktuálním problémům mezinárodních
vztahů, pečlivou přípravou jednání
zahraničních výborů a schvalováním
mezinárodních dohod. Pro prezentaci naší
a spojenecké zahraniční politiky měly
svůj význam i bohaté oficiální
mezinárodní styky Federálního shromáždění
s mnoha partnery na všech kontinentech. Pro výměnu
pracovních zkušeností pochopitelně měly
největší užitek vztahy s Nejvyšším
sovětem Svazu sovětských socialistických
republik a s parlamenty ostatních spojeneckých zemí.
Československá skupina plnila principiálně
a aktivně své poslání i v orgánech
Meziparlamentní unie.
Politická vyspělost a organizačně
dobře zajišťovaná informovanost umožňovaly
poslancům aktivní činnost ve volebních
obvodech I v krajských sdruženích poslanců.
Většina poslanců byla často a poměrně
pravidelně ve styku se svými voliči, skládali
jim účty ze své práce, informovali
je o zákonodárné a kontrolní činnosti
Federálního shromáždění,
vysvětlovali a obhajovali politiku Komunistické
strany Československa a Národní fronty. Praxe
potvrzovala, že naši poslanci tvoří nejbližší
a velmi užitečný aktiv ústředního
výboru Komunistické strany Československa
a ústředního výboru Národní
fronty. Jednou z forem styku s voliči je i postupně
se zlepšující a pestřejší
publicita o práci Federálního shromáždění
v hromadných sdělovacích prostředcích.
Soudružky a soudruzi, ani viditelný pokrok ve všestranné
činnosti Federálního shromáždění
nás ovšem nesmí vést k sebeuspokojení.
Duch XVII. sjezdu Komunistické strany Československa,
jeho průběh a výsledky, nás nabádají
ke kritickému pohledu na vše, co jsme vykonali. Z
hlediska současných nároků vyplívajících
z urychlení společenského, ekonomického
i sociálního rozvoje, tedy i z nezbytnosti dalšího
zdokonalování socialistické demokracie, jsme
povinni odhalovat i vlastní slabiny a hlásit se
i k tomu, co jsme svým povinnostem zůstali dlužni.
Takový postup nám diktuje i čestný
vztah k voličům a snaha přispět k
dalšímu zlepšování práce
Federálního shromáždění
v V. volebním období.
"Produktivitu a efektivnost" zákonodárství
nesmíme měřit jen množstvím schválených
zákonů. Zkušenosti ukazují, že
i v uplynulém období jsme zřejmě měli
mnohem náročněji zkoumat nezbytnost každého
nově navrhovaného zákona a přísněji
posuzovat, zda nejsou motivovány příliš
úzce resortními pohledy. Jisté je, že
v některých případech by k žádoucím
změnám vedlo zlepšené řízení
a dokonalejší kontrola, že nový zákon
není vždy všelékem na existující
neduhy. Více úsilí jsme měli zřejmě
vynaložit i v zájmu lepší přehlednosti
a srozumitelnosti nových zákonů. Ne vždy
jsme dost dbali o to, aby zpracovatelé zásad a osnov
zákonů časově a věcně
respektovali možnosti poslanců k širší
konzultaci návrhů na různých stupních
státního a hospodářského řízení
a ve společenských organizacích.
I od projednávání zásad nově
navrhovaných zákonů by se mělo upouštět
jen ve skutečně výjimečných
případech. Vždy to bude tak, že většinu
zákonů bude předkládat vláda,
ale tím se nedá omluvit naprosto nedostatečná
zákonodárná iniciativa samotného Federálního
shromáždění, jeho orgánů
a poslanců. Ač za to neneseme přímou
odpovědnost, přece jen od nás voliči
právem očekávali rozhodnější
postup proti přebujelému byrokratismu - zejména
pak proti neúnosnému množství zbytečně
podrobných, a proto i nepřehledných prováděcích
předpisů a jiných takzvaných "podzákonných
norem".
I v kontrolní činnosti jsme trpěli tu a tam
se objevující prvky formalismu. To, že zákonodárné
i výkonné orgány se řídí
politikou Komunistické strany Československa, že
na této bázi těsně spolupracují,
že mají totožné cíle, ještě
neopravňuje k pokusům tlumit kritické názory
a vyhýbat se nepříjemnostem v názorových
střetech Smiřovali jsme se, žel v některých
případech i s neuspokojujícími odpověďmi
soudruhů ministrů na otázky poslanců,
aniž jsme si uvědomovali, že takový postup
škodí věci a snižuje i autoritu samotných
ministrů. Za mnohé z nedostatků, o nichž
jsem se je kuse zmínil, neseme ovšem osobní
odpovědnost především my, vedoucí
funkcionáři Federálního shromáždění
a jeho sněmoven.
Musím ještě dodat, že pokud obecně
hodnotíme aktivitu poslanců kladně, neplatí
to o každém jednotlivci. Někteří,
přes všechnu snahu svých soudruhů a
poskytovanou pomoc, zůstali zejména ve výborech
velmi pasívní. Jiní zase zanedbávali
své povinnosti ve volebních obvodech, podceňovali
politickou závažnost mnoha takzvaných místních
problémů, nepodíleli se na jejich řešení.
Takové počínání ovšem
podvazuje možnosti socialistické demokracie, zejména
v podněcování aktivity pracujících
- je to špatný příklad pro poslance
nižších zastupitelských sborů.
Soudružky a soudruzi, za vše, co jsme udělali
užitečného, vám chci upřímně
poděkovat - a to i jménem všech uvolněných
funkcionářů. Poděkování
za řídící práci si zaslouží
předsednictvo Federálního shromáždění,
předsednictva Sněmovny lidu a Sněmovny národů,
výbory sněmoven, jejich předsedové
i místopředsedové. Nanejvýš záslužná
byla činnost Klubu komunistických poslanců;
k politické jednotě přispívaly i kluby
poslanců ostatních politických stran. A snad
se mnou budete souhlasit, že by bylo nevděčné
přehlédnout zlepšující se práci
Kanceláře Federálního shromáždění
- její pracovníci poskytovali užitečnou
pomoc zejména výborům, ale i jednotlivým
poslancům.
Je to už tak, soudružky a soudruzi, že každé
volby jsou provázeny obměnou určitého
počtu poslanců. Dovolte mi proto zvláště
poděkovat těm, kteří po nové
volební období nekandidují. Jsem přesvědčen,
že se nepřestanou politicky angažovat, že
získané zkušenosti využijí pro
pomoc politickým a společenským organizacím
na svých pracovištích a ve svých bydlištích.
Ještě jednou vám všem děkuji za
vykonanou práci a přeji Federálnímu
shromáždění, které vzejde z nynějších
všeobecných voleb, mnoho úspěchů
ve zdokonalování zákonodárné
i kontrolní činnosti.
Přeji vám všem, soudružky a soudruzi,
pevné zdraví, úspěchy v práci
i osobní štěstí. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi Indrovi za záverečné
slovo.
Súdružky a súdruhovia poslanci, dovoľte
aby som vám za Klub komunistických poslancov poďakoval
za spoluprácu a poprial vám všetkým
do ďalšej práce veľa pracovných i
osobných úspechov. Program dnešného
zasadania sme vyčerpali. Týmto 21. spoločnú
schôdzu Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho
zhromaždenia končím a ďakujem vám
za účasť.