Úterý 13. května 1986

Předseda FS A. Indra: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, pouhých deset dní nás dělí od chvíle, kdy se otevřou volební místnosti. Ve všeobecných volbách vyjádří občané svůj vztah k vnitřní i zahraniční politice Komunistické strany Československa a Národní fronty, prokáží své vlastenectví a znovu potvrdí svoji oddanost zásadám socialistického internacionalismu. Zvolí národní výbory, jejichž působnosti se přednosti socialistické demokracie projevují nejhmatatelněji - v přímé účasti co největšího počtu občanů na řešení místních a oblastních problémů, včetně jejich podílu na uskutečňování volebních programů.

Voliči zvolí také zákonodárné sbory, včetně Federálního shromáždění, tohoto nejvyššího orgánu státní moci a jediného zákonodárného sboru federace. Budou volit poslance zákonodárných sborů, své spolupracovníky, sousedy a známé veřejné činitele. Svými hlasy jim uloží podílet se aktivně na řízení života naší země; prosazovat urychlení hospodářského i sociálního rozvoje cestami, které určil XVII. sjezd Komunistické strany Československa; přispívat k prohlubování procesu ekonomické integrace zemí Rady vzájemné hospodářské pomoci a k uskutečnění jejich programu vědeckotechnického rozvoje do roku 2000; podporou iniciativy Sovětského svazu a v jednotě s ostatními státy socialistického společenství zvyšovat československý podíl na obraně míru. To je, stručně řečeno, mandát, který svěří milióny voličů poslancům nového Federálního shromáždění.

Takovéto přesvědčení voličů se opírá o znalosti práv i povinností, jež zákonodárným zborům vymezuje ústavní zákon o československé federaci. V zásadě jsou obecně známy i poznatky z praktické činnosti Federálního shromáždění ve IV. volebním období, které uzavíráme dnešní společnou schůzí Sněmovny lidu a Sněmovny národů. Jak všichni víte, zhodnotilo předsednictvo Federálního shromáždění podrobně plnění našich hlavních úkolů v posledních pěti letech - všechny výbory tento materiál měly k dispozici.

Mohli jsme konstatovat, že Federální shromáždění v podstatě dosáhlo cílů, které pro jeho činnosti vyplynuly ze závěrů XVI. sjezdu a z jednotlivých plenárních zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa. Federální shromáždění přispívalo k upevňování socialistického zřízení a moci pracujícího lidu v čele s dělnickou třídou; podílelo se na zdokonalování socialistické demokracie, na využívání předností federativního uspořádání a tím na upevňování jednotného československého státu; přispělo aktivně i ke zvládání úkolů zahraniční politiky Československé socialistické republiky a celého socialistického společenství.

Obraz činnosti Federálního shromáždění za hodnocené období představuje pestrou mozaiku. K její úplnosti přispěly svou prací všechny orgány: předsednictvo Federálního shromáždění, obě sněmovny, jejich předsednictva, výbory i jednotliví poslanci. Jsem přesvědčen o tom, že kolektivnost ve všech jednáních, přípravách na společné a samostatné schůze sněmoven i v rozhodování byla jedním z příznačných rysů naší práce. V ní se zračila politická uvědomělost i životní zkušenost poslanců, jejich schopnost rozeznávat a prosazovat celospolečenské zájmy; respektovat moudrost našeho lidu, uplatňovat v souladu s možnostmi podněty a žádosti voličů - stručně řečeno, v tom nejlepším slova smyslu složit lidu.

Nikdy ovšem nesmíme zapomínat na to nejpodstatnější: na to, že naše práce se mohla úspěšně rozvíjet a přinášet dobré plody jen díky podmínkám, které byly vytvořeny závěry XVI. sjezdu a celkovou politikou Komunistické strany Československa. Tuto politiku s porozuměním přijímaly a aktivně podporovaly orgány Národní fronty, spojenecké politické strany, všechny společenské a zájmové organizace. Politická stabilita a tvůrčí rozvoj společnosti byly úhelnými kameny morálně politické jednoty všech poslanců Federálního shromáždění bez rozdílu politické příslušnosti. K politické jednotě nás vedla snaha přispět co nejúčinněji k plnění úkolů, které přísluší parlamentům v socialistických zemích - tedy neztrácet čas neplodnými debatami, ale soustřeďovat všechny síly na řešení rozhodujících problémů společenského rozvoje. Jedním z nejvýraznějších důkazů politické zralosti a vysoké politické odpovědnosti poslanců byla i loňská jednomyslná volba prezidenta republiky.

Podle ústavního zákona o československé federaci patří zákonodárství k prvořadým úkolům a výsadám Federálního shromáždění. Na začátku volebního období jsme zdůraznili požadavek neusilovat o co největší množství přijímaných zákonů , ale věnovat více pozornosti jejich kvalitě. Společenský vývoj si však vyžádal projednání a přijetí 43 zákonů, které podporovaly uplatnění nových prvků v řízení a plánování národního hospodářství, umožňovaly řešení některých dílčích sociálních problémů a pracovního zákonodárství , sloužily rozvoji školství, vědy a kultury, přesněji vyjadřovaly občanská práva a povinnosti. Ve většině případů byla zákonodárným aktům věnována odpovídající pozornost - při posuzování jednotlivých návrhů zákonů využívali poslanci výsledků konzultací s odborníky, s národními výbory, společenskými a hospodářskými orgány. Většina poslaneckých podnětů zdokonalovala původní návrhy. Pečlivě jsme posuzovali a většinou akceptovali i stanoviska výborů České a Slovenské národní rady k federálním zákonům. Množství a zejména závažnost projednávaných a schválených zákonů opravňují k tvrzení, že se Federální shromáždění i ve svém IV. volebním období zasloužilo o další zdokonalení a jednotu československého právního řádu.

V souladu s adresným požadavkem XVI. sjezdu Komunistické strany Československa jsme ve Federálním shromáždění soustředili pozornost na účinnější kontrolu státních a hospodářských výkonných orgánů. V tomto směru je ústavní pravomoc Federálního shromáždění velmi rozsáhlá a potvrzuje tak přednosti socialistické demokracie. Šlo nám o to, aby naše kontrolní činnost měla výrazně společenský charakter, aby nerozšiřovala a neprohlubovala specializované kontroly. V individuálních a organizovaných poslaneckých průzkumech jsme se zabývali zejména plněním společensky nejvýznamnějších úkolů v péči o lidi, v sociální politice, v investiční výstavbě, ve využívání výsledků vědeckotechnického rozvoje, ve mzdové a cenové praxi, v technické úrovni a jakosti výrobků. Mnohé ze zjištěných nedostatků byly odstraňovány na místě už v průběhu průzkumu, ostatní poznatky jsme dávali k dispozici ministrům a dalším vedoucím státním a hospodářským funkcionářům.

Za nejdůležitější kontrolní akty jsme považovali každoroční kontrolu plnění programového prohlášení vlády, projednávání státního rozpočtu a státního závěrečného účtu federace. Dodržování socialistické zákonnosti, ochranu zájmů společnosti i občanských práv zase umožňovaly zprávy generálního prokurátora a Nejvyššího soudu Československé socialistické republiky. Způsob přípravy společenských schůzí sněmoven s těmito tématy umožňoval výborům sněmoven i jednotlivým poslancům podílet se na rozhodování o nejdůležitějších záležitostech vnitřní i zahraniční politiky. Na kontrolní činnosti se volbou společensky důležitých otázek významně podílely obě sněmovny ve svých samostatných schůzích. I takto poslanci v zastoupení svých voličů naplňovali vůdčí zásadu naší ústavy, že "všechna moc v Československé socialistické republice patří pracujícímu lidu".

Aktivně jsme podporovali i zahraniční politiku Komunistické strany Československa, naší vlády a zemí socialistického společenství. Dělo se tak pravidelným posuzováním souhrnných zpráv ministra zahraničních věcí, zaujímáním stanovisek k aktuálním problémům mezinárodních vztahů, pečlivou přípravou jednání zahraničních výborů a schvalováním mezinárodních dohod. Pro prezentaci naší a spojenecké zahraniční politiky měly svůj význam i bohaté oficiální mezinárodní styky Federálního shromáždění s mnoha partnery na všech kontinentech. Pro výměnu pracovních zkušeností pochopitelně měly největší užitek vztahy s Nejvyšším sovětem Svazu sovětských socialistických republik a s parlamenty ostatních spojeneckých zemí. Československá skupina plnila principiálně a aktivně své poslání i v orgánech Meziparlamentní unie.

Politická vyspělost a organizačně dobře zajišťovaná informovanost umožňovaly poslancům aktivní činnost ve volebních obvodech I v krajských sdruženích poslanců. Většina poslanců byla často a poměrně pravidelně ve styku se svými voliči, skládali jim účty ze své práce, informovali je o zákonodárné a kontrolní činnosti Federálního shromáždění, vysvětlovali a obhajovali politiku Komunistické strany Československa a Národní fronty. Praxe potvrzovala, že naši poslanci tvoří nejbližší a velmi užitečný aktiv ústředního výboru Komunistické strany Československa a ústředního výboru Národní fronty. Jednou z forem styku s voliči je i postupně se zlepšující a pestřejší publicita o práci Federálního shromáždění v hromadných sdělovacích prostředcích.

Soudružky a soudruzi, ani viditelný pokrok ve všestranné činnosti Federálního shromáždění nás ovšem nesmí vést k sebeuspokojení. Duch XVII. sjezdu Komunistické strany Československa, jeho průběh a výsledky, nás nabádají ke kritickému pohledu na vše, co jsme vykonali. Z hlediska současných nároků vyplívajících z urychlení společenského, ekonomického i sociálního rozvoje, tedy i z nezbytnosti dalšího zdokonalování socialistické demokracie, jsme povinni odhalovat i vlastní slabiny a hlásit se i k tomu, co jsme svým povinnostem zůstali dlužni. Takový postup nám diktuje i čestný vztah k voličům a snaha přispět k dalšímu zlepšování práce Federálního shromáždění v V. volebním období.

"Produktivitu a efektivnost" zákonodárství nesmíme měřit jen množstvím schválených zákonů. Zkušenosti ukazují, že i v uplynulém období jsme zřejmě měli mnohem náročněji zkoumat nezbytnost každého nově navrhovaného zákona a přísněji posuzovat, zda nejsou motivovány příliš úzce resortními pohledy. Jisté je, že v některých případech by k žádoucím změnám vedlo zlepšené řízení a dokonalejší kontrola, že nový zákon není vždy všelékem na existující neduhy. Více úsilí jsme měli zřejmě vynaložit i v zájmu lepší přehlednosti a srozumitelnosti nových zákonů. Ne vždy jsme dost dbali o to, aby zpracovatelé zásad a osnov zákonů časově a věcně respektovali možnosti poslanců k širší konzultaci návrhů na různých stupních státního a hospodářského řízení a ve společenských organizacích.

I od projednávání zásad nově navrhovaných zákonů by se mělo upouštět jen ve skutečně výjimečných případech. Vždy to bude tak, že většinu zákonů bude předkládat vláda, ale tím se nedá omluvit naprosto nedostatečná zákonodárná iniciativa samotného Federálního shromáždění, jeho orgánů a poslanců. Ač za to neneseme přímou odpovědnost, přece jen od nás voliči právem očekávali rozhodnější postup proti přebujelému byrokratismu - zejména pak proti neúnosnému množství zbytečně podrobných, a proto i nepřehledných prováděcích předpisů a jiných takzvaných "podzákonných norem".

I v kontrolní činnosti jsme trpěli tu a tam se objevující prvky formalismu. To, že zákonodárné i výkonné orgány se řídí politikou Komunistické strany Československa, že na této bázi těsně spolupracují, že mají totožné cíle, ještě neopravňuje k pokusům tlumit kritické názory a vyhýbat se nepříjemnostem v názorových střetech Smiřovali jsme se, žel v některých případech i s neuspokojujícími odpověďmi soudruhů ministrů na otázky poslanců, aniž jsme si uvědomovali, že takový postup škodí věci a snižuje i autoritu samotných ministrů. Za mnohé z nedostatků, o nichž jsem se je kuse zmínil, neseme ovšem osobní odpovědnost především my, vedoucí funkcionáři Federálního shromáždění a jeho sněmoven.

Musím ještě dodat, že pokud obecně hodnotíme aktivitu poslanců kladně, neplatí to o každém jednotlivci. Někteří, přes všechnu snahu svých soudruhů a poskytovanou pomoc, zůstali zejména ve výborech velmi pasívní. Jiní zase zanedbávali své povinnosti ve volebních obvodech, podceňovali politickou závažnost mnoha takzvaných místních problémů, nepodíleli se na jejich řešení. Takové počínání ovšem podvazuje možnosti socialistické demokracie, zejména v podněcování aktivity pracujících - je to špatný příklad pro poslance nižších zastupitelských sborů.

Soudružky a soudruzi, za vše, co jsme udělali užitečného, vám chci upřímně poděkovat - a to i jménem všech uvolněných funkcionářů. Poděkování za řídící práci si zaslouží předsednictvo Federálního shromáždění, předsednictva Sněmovny lidu a Sněmovny národů, výbory sněmoven, jejich předsedové i místopředsedové. Nanejvýš záslužná byla činnost Klubu komunistických poslanců; k politické jednotě přispívaly i kluby poslanců ostatních politických stran. A snad se mnou budete souhlasit, že by bylo nevděčné přehlédnout zlepšující se práci Kanceláře Federálního shromáždění - její pracovníci poskytovali užitečnou pomoc zejména výborům, ale i jednotlivým poslancům.

Je to už tak, soudružky a soudruzi, že každé volby jsou provázeny obměnou určitého počtu poslanců. Dovolte mi proto zvláště poděkovat těm, kteří po nové volební období nekandidují. Jsem přesvědčen, že se nepřestanou politicky angažovat, že získané zkušenosti využijí pro pomoc politickým a společenským organizacím na svých pracovištích a ve svých bydlištích.

Ještě jednou vám všem děkuji za vykonanou práci a přeji Federálnímu shromáždění, které vzejde z nynějších všeobecných voleb, mnoho úspěchů ve zdokonalování zákonodárné i kontrolní činnosti.

Přeji vám všem, soudružky a soudruzi, pevné zdraví, úspěchy v práci i osobní štěstí. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi Indrovi za záverečné slovo.

Súdružky a súdruhovia poslanci, dovoľte aby som vám za Klub komunistických poslancov poďakoval za spoluprácu a poprial vám všetkým do ďalšej práce veľa pracovných i osobných úspechov. Program dnešného zasadania sme vyčerpali. Týmto 21. spoločnú schôdzu Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia končím a ďakujem vám za účasť.

(Schůze skončena v 16. 15 hodin.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP