Úterý 13. května 1986

Zvýšené prostředky byly rovněž poskytnuty na provoz rozhlasu a televize, což bylo vyvoláno zejména růstem nákladů na spoje, zvýšením sazeb v mezinárodních přenosech a podílu barevného vysílání televize.

Jedním ze stěžejních úkolů v oblasti životní úrovně je zajištění dostatku kvalitních bytů a stále vyšší úrovně bydlení. V loňském roce bylo dokončeno téměř 105 tis. bytů. Na výstavbu, provoz a udržování bytového fondu bylo ze státního rozpočtu vynaloženo 26,4 mld. Kčs.

Ne vždy jsou však tyto značné prostředky využívány s maximální hospodárností. Nedostatky přetrvávají zejména v kvalitě dokončovaných bytů a dochází i k neodůvodněnému zvyšování nákladů na jejich pořízení. Vláda Československé socialistické republiky proto počátkem letošního roku přijala zásadní opatření ke zvýšení hospodárnosti při výstavbě nových bytů.

Náš stát se prostřednictvím státního rozpočtu ve stále větším rozsahu podílí na zabezpečování životní úrovně obyvatelstva, na jejím zkvalitňování, na zlepšování životního standardu včetně životního prostředí. Nemalý je přitom i vlastní podíl našich občanů na výstavbě různých veřejně prospěšných zařízení a zvelebování prostředí ve městech a obcích a dalších akcích organizovaných národními výbory. Hodnota díla vytvořeného v rámci akce "Z" v loňském roce dosáhla téměř 5 mld. Kčs.

V jednání XVII. sjezdu Komunistické strany Československa zaujímaly otázky životní úrovně významné místo. Stále vyšší uspokojování hmotných a duchovních potřeb obyvatelstva na kvalitativně vyšším stupni, upevňování jeho sociálních jistot, harmonický rozvoj člověka vždy představovaly a představují i do budoucna hlavní cíl hospodářské a sociální politiky strany. Další růst životní úrovně a celý sociální rozvoj je možno zajistit pouze na základě urychlení procesu intenzifikace. Proto klademe takový důraz na řešení základních věcných úkolů v rozvoji vědy a techniky, efektivnosti investic a zahraničního obchodu, struktury a kvality výroby. A právě v těchto oblastech máme stále ještě nemálo rezerv, nedostatků i slabin.

Především musíme výrazněji pokročit ve zvyšování úrovně zhodnocovacích procesů. Snížení výrobní spotřeby se v roce 1985 podílelo na přírůstku vytvořeného hrubého národního důchodu pouze z 15 %, přitom v 8. pětiletce bychom měli dosáhnout podílu 470 %. Místo předpokládaného snížení materiálových nákladů v roce 1985 o 1,1 % bylo dosaženo 0,7 %. V průměru za léta 1981 až 1985 však bylo dosaženo snížení o 1,1 %, přičemž pro období 8. pětiletky se počítá s jejich průměrným snižováním o 1,6 %.

Je zřejmé, že splnění těchto úkolů bude vyžadovat podstatně účinnější využití surovin, paliv, energie a materiálů. Na tom se musí ve vyšší míře než dosud podílet především věda a technika. 8. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa v červnu 1983 položilo mimořádný důraz na urychlené uplatňování výsledků vědy a techniky v praxi. V uplynulých letech i v roce 1985 byla vyřešena řada výzkumných a vývojových úkolů, jejichž praktická realizace významně přispěla k růstu produktivity práce.

V roce 1985 pracovalo ve výzkumné a vývojové základně přes 192 tis. pracovníků, což znamená o 3,5 tis. více než v roce 1984. Celkové neinvestiční výdaje na rozvoj vědy a techniky vzrostly o 6 % a dosáhly 18,8 mld. Kčs, z toho prostředky státního rozpočtu činily téměř 8 mld. Kčs. Ve srovnání se světem však přínos, který by měl plynout z našeho relativně silného výzkumného a vývojového potenciálu, stále nemůžeme považovat za dostatečný. Inovační aktivita, vyjádřená podílem nových výrobků na výrobě zboží, ve srovnání s předchozím rokem prakticky stagnuje, udržuje se na úrovni 18 %. Co představují ekonomické přínosy technického rozvoje pro vývoj celkové efektivnosti, dokazují například výsledky n. p. Elektro-Praga Hlinsko. Na dosažených úsporách paliv a energie v minulém roce se podílely více než 35 %, na úsporách pracovních sil 48 %, na zvýšení výroby 32 % a na přírůstku zisku téměř 58 %.

Na druhé straně některé výrobní organizace zařazují do plánu technického rozvoje úkoly s parametry, které nezabezpečují konkurenceschopnost výrobků v období realizace.

Nejde však jen o technickou úroveň výrobků, ale stejně tak o jejich kvalitu. Ani v tomto směru nejsou naše opatření stále ještě dostatečně účinná. Kvalitě určitě neprospívá "šturmovština" a nedůslednost technické kontroly.

V kvalitě výroby máme ne značné rezervy, jak se někdy opatrně říká, ale značné nedostatky, jejichž odstranění je mnohdy jen věcí kázně a pořádku, odpovědnosti a zvýšení úrovně přímého řízení. V tomto smyslu je kvalita dnes jak hospodářským, tak i politickým úkolem. To platí nejen pro pracovníky technické kontroly, ale především pro vedoucí hospodářské pracovníky,kteří musí důsledněji zabezpečovat opatření, jež v tomto směru přijala vláda.

S otázkou technické úrovně a kvality výroby úzce souvisí efektivnost našeho zahraničního obchodu. Zevrubnější pohled na efektivnost vývozu, zejména do nesocialistických zemí ukazuje, že právě z těchto důvodů není dosahovaná efektivnost na potřebné výši. Těžiště řešení je nepochybně v oblasti výroby. Je však rovněž třeba rozhodněji pokročit v propojování výroby se zahraničním obchodem, dosáhnout toho, aby zahraniční obchod nesl spolu s výrobou ekonomické důsledky zahraniční směny a podstatně zvýšil úroveň komerční práce.

Základem našeho zahraničního obchodu je obchod se socialistickými zeměmi, především se Sovětským svazem. Z celkového vývozu připadlo v roce 1985 na členské země RVHP více než 72 % a z celkového dovozu více než 76 %. Jeho další rozvoj bude spolu s prohlubováním socialistické integrace a uskutečňováním Komplexního programu vědeckotechnického pokroku členských zemí Rady do roku 2000 sehrávat v našich vzájemných vztazích objektivně stále větší roli. Je především na nás, abychom aktivněji a iniciativněji hledali konkrétní formy dalšího zlepšování a prohlubování spolupráce se socialistickými zeměmi a byli schopni stále lépe uspokojovat jejich vzrůstající požadavky.

Naše společnost vynakládá značné prostředky na investice. V loňském roce dosáhly provedené investiční práce a dodávky v národním hospodářství celkem částky více než 156 mld. Kčs. Plán byl překročen téměř o 3 % a ve srovnání s předchozím rokem investice vzrostly o 5,5 %.

Problémy od přípravy přes projekci až k realizaci investiční výstavby však i nadále přetrvávají. Účinnost a přínos investiční výstavby je snižována prodlužováním lhůt výstavby a nedodržováním technicko-ekonomických parametrů staveb. Stále zápasíme s růstem rozpočtových nákladů. V minulém roce byly překročeny o 3,5 mld. Kčs. Vlivem pomalé realizace tuzemské investiční připravenosti jsme nedovezli stroje a zařízení pro investice z nesocialistických zemí téměř v rozsahu 1 mld. Kčs. Ze 115 kapacit stanovených jako závazné úkoly, byly předány do zkušebního provozu v loňském roce jen 103 kapacity.

Stále se prosazují silné tlaky na růst investic, především na zahajování nových staveb. V řadě případů je však možno dosáhnout růstu produkce racionálnějším využitím stávajících kapacit. To je spolu s modernizací, rekonstrukcí a rychlejším vyřazováním zastaralých základních prostředků rozhodující cesta k zastavení poklesu produkční účinnosti základních prostředků.

Mluvíme-li o efektivnosti, nemůžeme opomenout ani oblast zásob, které koncem minulého roku dosáhly objemu téměř 400 mld. Kčs a jejichž rozsah představuje stále značnou rezervu dalšího rozvoje.

V průmyslu a stavebnictví se doba obratu zásob sice zrychlila o 2 dny, avšak plán zpevněny o nesplnění úkolů v roce 1984 činil 4,3 dne. Zrychlením obrátky zásob došlo k relativnímu uvolnění prostředků ve výši 4,4 mld. Kčs. Nejlépe se s úkoly ve využití zásob vyrovnaly organizace federálního ministerstva paliv a energetiky, nejhůře organizace federálního ministerstva elektrotechnického průmyslu.

Vývoj zásob v průběhu roku je značně nerovnoměrný. Kvůli ročním odměnám se vyskytují i spekulace se staven zásob na konci roku. Tak například n. p. Tiskařské závody Praha na konci roku 1984 fingovaně provedl prodej zásob papíru v hodnotě více než 2 mil. Kčs. Tento papír nebyl ze skladu podniku nikdy odvezen a v únoru a březnu 1985 byl formálně koupen zpět.

Souhrnnému bilancování výsledků hospodaření za minulý rok předcházelo hodnocení výsledků jednotlivých státních hospodářských organizací. Řada organizací splnila a překročila plánované úkoly. Například: Východoslovenské železárny Košice, VHJ Aero, ZAVT Praha, Rudý Říjen Otrokovice, Sklopast Trnava. A bylo by možno uvést celou řadu dalších. Na druhé straně bylo nemálo těch, které se s plánovanými úkoly plně nevyrovnaly. Z 1900 ústředně řízených organizací to byla téměř jedna pětina podniků a VHJ. Počet organizací, jejichž hospodaření bylo uzavřeno s kontrolním nebo zvláštním režimem, se zvýšil ze 37 na 95. Jde například o organizace: JAWA Týnec nad Sázavou, Elitex Chrastava, Elitex Třebíč, Tesla Bratislava, Elektromont Košice, Drevoindustria Žilina, Nábytek Brno, Oděvy Olomouc, Chemicelulóza Žilina a další.

Při hodnocení organizací se stále setkáváme s tím, že některé z nich usilují o snížení plánovaných úkolů a při jejich nesplnění hledají tzv. objektivní důvody a vyvíjejí tlak, aby akceptovaly podnikové zájmy, bývá značný.

V souladu s požadavky zvýšit účinnost rozborové práce a celého systému hodnocení a uzavírání hospodářských výsledků podniků vláda ČSSR schválila začátkem března tohoto roku zásady, které upravují tuto činnost pro období 8. pětiletky. Vycházíme z toho, že zápas za efektivnost je především bojem proti průměrnosti a zaostávání. Proto spolu s hodnocením plnění ukazatelů plánů budou organizace napříště hodnoceny a diferencovány také podle úrovně hospodaření a ekonomického přínosu pro společnost.

Za celkovými čísly o plnění překračování zisku je skryto více než 200 ústředně řízených organizací, jejichž hospodaření skončilo v roce 1985 ztrátou. I když v řadě případů byla ztráta plánována, výrobní hospodářské jednotky a ústřední orgány by měly situaci analyzovat a vyvodit odpovídající závěry.

Součástí hodnocení organizací bylo i plnění programu hospodárnosti, jehož úkoly byly v roce 1985 i v předcházejících třech letech splněny. Například stav řídícího a správního aparátu v ústředních orgánech poklesl o 2203 osob, tj. o více než 11 %, celkový počet služebních automobilů se snížil o 14,7 tis., spotřeba benzínu téměř o 40 %.

Kontrola ukázala, že při plnění programu hospodárnosti se vyskytly snahy zkreslit údaje. Např. n. p. Sfinx České Budějovice vykázal úsporu administrativních pracovníků tř. 7 jednotné klasifikace zaměstnání. Při prověrce bylo však zjištěno zvýšení jejich počtu. Nejde o nějaká závratná čísla, ale o neodpovědnost a porušování disciplíny. O hospodárnosti se nedá mluvit ani v případě Chemických závodů W. Piecka Nováky, které překročily výrobní režii téměř o 12 mil. Kčs a jako objektivní důvod uvedly vyšší poplatky za vypouštění odpadových vod. Proto otázkám hospodárnosti budeme i nadále věnovat zvýšenou pozornost.

Stejně tak musíme zvýšit i účinnost kontrolní práce finančních správ i orgánů vnitropodnikové kontroly. I v minulém roce bylo zjištěno nemálo případů nesprávného použití prostředků, podnikových fondů, krácení odvodů do rozpočtu a nemálo nedostatků v ochraně a správě národního majetku.

Např. v závodě Trutnov podniku Potraviny Hradec Králové byl zjištěn neevidovaný sklad automateriálů za 21 tis. Kčs, který vznikl nesprávným vykazováním spotřeby: navíc závod odprodal pod cenou dva automobily (jeden z nich - VAZ 2101 za 18 tis. Kčs, ačkoli na jeho opravu bylo vynaloženo necelý rok před prodejem cca 60 tis. Kčs) ; závod 06 Agrozet Brno zaplatil 520 tis. Kčs penále za porušení fakturačních předpisů a porušení přepravních podmínek. Z 82 škodních protokolů vztahujících se k uvedeným částkám pouze 2 protokoly obsahovaly návrh na postih odpovědné osoby, a to ve výši 67,- a 43,- Kčs. Myslím, že tento přístup netřeba komentovat.

Kázeň, disciplína, pořádek, dodržování předpisů a socialistické morálky platí bez výjimky pro každého. Ve smyslu nedávno zveřejněného dopisu předsednictva ÚV KSČ je proto třeba daleko rozhodněji a energičtěji bojovat proti všem negativním jevům.

Soudružky a soudruzi, prvé měsíce letošního roku jsou charakteristické vyšší dynamikou rozvoje ve srovnání se záměry plánu v průmyslu i stavebnictví. Dosahované výsledky však nepřeceňujeme, víme, že jsou ovlivněny nižší srovnávací základnou počátku předchozího roku. Vývoj některých finančních ukazatelů, zejména vývoj nákladů zatím plně neodpovídá plánu. Přitom situaci komplikují některé nepříznivé důsledky cenového vývoje v oblasti vnější směny. Proto musíme nejen trvat na plnění plánovaných úkolů a nepřipouštět jejich změkčování, ale naopak mobilizovat síly k jejich překročení v žádoucích směrech. Rovněž v oblasti rozpočtového hospodaření musíme pracovat s maximální hospodárností, a to v celé rozpočtové soustavě, ve všech rozpočtech.

Základní parametry ekonomického rozvoje jsou stanoveny a konkrétně budou vyjádřeny v 8. pětiletém plánu. Jejich praktická realizace bude v rozhodující míře záviset na prosazení nových přístupů a na podstatném zvýšení úrovně a účinnosti řídící práce na všech stupních. To se týká nejen podniků a výrobních hospodářských jednotek, ale celé centrální sféry, jak odvětvových resortů, tak průřezových ústředních orgánů. Rozhodněji než dosud musíme přijímat potřebná opatření ke zvyšování účinnosti soustavy plánovitého řízení národního hospodářství, a to jak z hlediska vytváření prostoru pro rozvoj iniciativy a aktivity podniků, tak z hlediska zvyšování jejich odpovědnosti za zabezpečování celospolečenských úkolů.

Jsme si plně vědomi, že nové náročnější úkoly kladou vyšší požadavky i na úroveň práce federálního ministerstva financí a celé finanční a úvěrové soustavy. Aktivnější finanční a úvěrovou politikou a její praktickým prováděním musíme vytvářet vyšší tlak na růst efektivnosti a hospodárnosti a současně stále účinněji podněcovat zájem organizací na dosahování lepších výsledků.

Jak zdůraznil v závěrečném projevu na XVII. sjezdu Komunistické strany Československa její generální tajemník s. Husák: "Tím hlavním nyní je s plnou energií a rozhodností přikročit bezodkladně a všude k důsledné realizaci úkolů, které sjezd přijal. Jde o to, aby se cíle a záměry sjezdu staly zdrojem širokého proudu konkrétních činů, které budou v každém článku naší společnosti znamenat posun kupředu, přinášet praktické výsledky. . . Víme, že nás čekají složité a náročné úkoly. Ale víme také, že je plně v silách naší strany, našeho lidu, proměnit ve skutečnost vysoké cíle, které sjezd vytyčil. "

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP