Zvýšené prostředky byly rovněž
poskytnuty na provoz rozhlasu a televize, což bylo vyvoláno
zejména růstem nákladů na spoje, zvýšením
sazeb v mezinárodních přenosech a podílu
barevného vysílání televize.
Jedním ze stěžejních úkolů
v oblasti životní úrovně je zajištění
dostatku kvalitních bytů a stále vyšší
úrovně bydlení. V loňském roce
bylo dokončeno téměř 105 tis. bytů.
Na výstavbu, provoz a udržování bytového
fondu bylo ze státního rozpočtu vynaloženo
26,4 mld. Kčs.
Ne vždy jsou však tyto značné prostředky
využívány s maximální hospodárností.
Nedostatky přetrvávají zejména v kvalitě
dokončovaných bytů a dochází
i k neodůvodněnému zvyšování
nákladů na jejich pořízení.
Vláda Československé socialistické
republiky proto počátkem letošního roku
přijala zásadní opatření ke
zvýšení hospodárnosti při výstavbě
nových bytů.
Náš stát se prostřednictvím státního
rozpočtu ve stále větším rozsahu
podílí na zabezpečování životní
úrovně obyvatelstva, na jejím zkvalitňování,
na zlepšování životního standardu
včetně životního prostředí.
Nemalý je přitom i vlastní podíl našich
občanů na výstavbě různých
veřejně prospěšných zařízení
a zvelebování prostředí ve městech
a obcích a dalších akcích organizovaných
národními výbory. Hodnota díla vytvořeného
v rámci akce "Z" v loňském roce
dosáhla téměř 5 mld. Kčs.
V jednání XVII. sjezdu Komunistické strany
Československa zaujímaly otázky životní
úrovně významné místo. Stále
vyšší uspokojování hmotných
a duchovních potřeb obyvatelstva na kvalitativně
vyšším stupni, upevňování
jeho sociálních jistot, harmonický rozvoj
člověka vždy představovaly a představují
i do budoucna hlavní cíl hospodářské
a sociální politiky strany. Další růst
životní úrovně a celý sociální
rozvoj je možno zajistit pouze na základě urychlení
procesu intenzifikace. Proto klademe takový důraz
na řešení základních věcných
úkolů v rozvoji vědy a techniky, efektivnosti
investic a zahraničního obchodu, struktury a kvality
výroby. A právě v těchto oblastech
máme stále ještě nemálo rezerv,
nedostatků i slabin.
Především musíme výrazněji
pokročit ve zvyšování úrovně
zhodnocovacích procesů. Snížení
výrobní spotřeby se v roce 1985 podílelo
na přírůstku vytvořeného hrubého
národního důchodu pouze z 15 %, přitom
v 8. pětiletce bychom měli dosáhnout podílu
470 %. Místo předpokládaného snížení
materiálových nákladů v roce 1985
o 1,1 % bylo dosaženo 0,7 %. V průměru za léta
1981 až 1985 však bylo dosaženo snížení
o 1,1 %, přičemž pro období 8. pětiletky
se počítá s jejich průměrným
snižováním o 1,6 %.
Je zřejmé, že splnění těchto
úkolů bude vyžadovat podstatně účinnější
využití surovin, paliv, energie a materiálů.
Na tom se musí ve vyšší míře
než dosud podílet především věda
a technika. 8. zasedání ústředního
výboru Komunistické strany Československa
v červnu 1983 položilo mimořádný
důraz na urychlené uplatňování
výsledků vědy a techniky v praxi. V uplynulých
letech i v roce 1985 byla vyřešena řada výzkumných
a vývojových úkolů, jejichž praktická
realizace významně přispěla k růstu
produktivity práce.
V roce 1985 pracovalo ve výzkumné a vývojové
základně přes 192 tis. pracovníků,
což znamená o 3,5 tis. více než v roce
1984. Celkové neinvestiční výdaje
na rozvoj vědy a techniky vzrostly o 6 % a dosáhly
18,8 mld. Kčs, z toho prostředky státního
rozpočtu činily téměř 8 mld.
Kčs. Ve srovnání se světem však
přínos, který by měl plynout z našeho
relativně silného výzkumného a vývojového
potenciálu, stále nemůžeme považovat
za dostatečný. Inovační aktivita,
vyjádřená podílem nových výrobků
na výrobě zboží, ve srovnání
s předchozím rokem prakticky stagnuje, udržuje
se na úrovni 18 %. Co představují ekonomické
přínosy technického rozvoje pro vývoj
celkové efektivnosti, dokazují například
výsledky n. p. Elektro-Praga Hlinsko. Na dosažených
úsporách paliv a energie v minulém roce se
podílely více než 35 %, na úsporách
pracovních sil 48 %, na zvýšení výroby
32 % a na přírůstku zisku téměř
58 %.
Na druhé straně některé výrobní
organizace zařazují do plánu technického
rozvoje úkoly s parametry, které nezabezpečují
konkurenceschopnost výrobků v období realizace.
Nejde však jen o technickou úroveň výrobků,
ale stejně tak o jejich kvalitu. Ani v tomto směru
nejsou naše opatření stále ještě
dostatečně účinná. Kvalitě
určitě neprospívá "šturmovština"
a nedůslednost technické kontroly.
V kvalitě výroby máme ne značné
rezervy, jak se někdy opatrně říká,
ale značné nedostatky, jejichž odstranění
je mnohdy jen věcí kázně a pořádku,
odpovědnosti a zvýšení úrovně
přímého řízení. V tomto
smyslu je kvalita dnes jak hospodářským,
tak i politickým úkolem. To platí nejen pro
pracovníky technické kontroly, ale především
pro vedoucí hospodářské pracovníky,kteří
musí důsledněji zabezpečovat opatření,
jež v tomto směru přijala vláda.
S otázkou technické úrovně a kvality
výroby úzce souvisí efektivnost našeho
zahraničního obchodu. Zevrubnější
pohled na efektivnost vývozu, zejména do nesocialistických
zemí ukazuje, že právě z těchto
důvodů není dosahovaná efektivnost
na potřebné výši. Těžiště
řešení je nepochybně v oblasti výroby.
Je však rovněž třeba rozhodněji
pokročit v propojování výroby se zahraničním
obchodem, dosáhnout toho, aby zahraniční
obchod nesl spolu s výrobou ekonomické důsledky
zahraniční směny a podstatně zvýšil
úroveň komerční práce.
Základem našeho zahraničního obchodu
je obchod se socialistickými zeměmi, především
se Sovětským svazem. Z celkového vývozu
připadlo v roce 1985 na členské země
RVHP více než 72 % a z celkového dovozu více
než 76 %. Jeho další rozvoj bude spolu s prohlubováním
socialistické integrace a uskutečňováním
Komplexního programu vědeckotechnického pokroku
členských zemí Rady do roku 2000 sehrávat
v našich vzájemných vztazích objektivně
stále větší roli. Je především
na nás, abychom aktivněji a iniciativněji
hledali konkrétní formy dalšího zlepšování
a prohlubování spolupráce se socialistickými
zeměmi a byli schopni stále lépe uspokojovat
jejich vzrůstající požadavky.
Naše společnost vynakládá značné
prostředky na investice. V loňském roce dosáhly
provedené investiční práce a dodávky
v národním hospodářství celkem
částky více než 156 mld. Kčs.
Plán byl překročen téměř
o 3 % a ve srovnání s předchozím rokem
investice vzrostly o 5,5 %.
Problémy od přípravy přes projekci
až k realizaci investiční výstavby však
i nadále přetrvávají. Účinnost
a přínos investiční výstavby
je snižována prodlužováním lhůt
výstavby a nedodržováním technicko-ekonomických
parametrů staveb. Stále zápasíme s
růstem rozpočtových nákladů.
V minulém roce byly překročeny o 3,5 mld.
Kčs. Vlivem pomalé realizace tuzemské investiční
připravenosti jsme nedovezli stroje a zařízení
pro investice z nesocialistických zemí téměř
v rozsahu 1 mld. Kčs. Ze 115 kapacit stanovených
jako závazné úkoly, byly předány
do zkušebního provozu v loňském roce
jen 103 kapacity.
Stále se prosazují silné tlaky na růst
investic, především na zahajování
nových staveb. V řadě případů
je však možno dosáhnout růstu produkce
racionálnějším využitím
stávajících kapacit. To je spolu s modernizací,
rekonstrukcí a rychlejším vyřazováním
zastaralých základních prostředků
rozhodující cesta k zastavení poklesu produkční
účinnosti základních prostředků.
Mluvíme-li o efektivnosti, nemůžeme opomenout
ani oblast zásob, které koncem minulého roku
dosáhly objemu téměř 400 mld. Kčs
a jejichž rozsah představuje stále značnou
rezervu dalšího rozvoje.
V průmyslu a stavebnictví se doba obratu zásob
sice zrychlila o 2 dny, avšak plán zpevněny
o nesplnění úkolů v roce 1984 činil
4,3 dne. Zrychlením obrátky zásob došlo
k relativnímu uvolnění prostředků
ve výši 4,4 mld. Kčs. Nejlépe se s úkoly
ve využití zásob vyrovnaly organizace federálního
ministerstva paliv a energetiky, nejhůře organizace
federálního ministerstva elektrotechnického
průmyslu.
Vývoj zásob v průběhu roku je značně
nerovnoměrný. Kvůli ročním
odměnám se vyskytují i spekulace se staven
zásob na konci roku. Tak například n. p.
Tiskařské závody Praha na konci roku 1984
fingovaně provedl prodej zásob papíru v hodnotě
více než 2 mil. Kčs. Tento papír nebyl
ze skladu podniku nikdy odvezen a v únoru a březnu
1985 byl formálně koupen zpět.
Souhrnnému bilancování výsledků
hospodaření za minulý rok předcházelo
hodnocení výsledků jednotlivých státních
hospodářských organizací. Řada
organizací splnila a překročila plánované
úkoly. Například: Východoslovenské
železárny Košice, VHJ Aero, ZAVT Praha, Rudý
Říjen Otrokovice, Sklopast Trnava. A bylo by možno
uvést celou řadu dalších. Na druhé
straně bylo nemálo těch, které se
s plánovanými úkoly plně nevyrovnaly.
Z 1900 ústředně řízených
organizací to byla téměř jedna pětina
podniků a VHJ. Počet organizací, jejichž
hospodaření bylo uzavřeno s kontrolním
nebo zvláštním režimem, se zvýšil
ze 37 na 95. Jde například o organizace: JAWA Týnec
nad Sázavou, Elitex Chrastava, Elitex Třebíč,
Tesla Bratislava, Elektromont Košice, Drevoindustria Žilina,
Nábytek Brno, Oděvy Olomouc, Chemicelulóza
Žilina a další.
Při hodnocení organizací se stále
setkáváme s tím, že některé
z nich usilují o snížení plánovaných
úkolů a při jejich nesplnění
hledají tzv. objektivní důvody a vyvíjejí
tlak, aby akceptovaly podnikové zájmy, bývá
značný.
V souladu s požadavky zvýšit účinnost
rozborové práce a celého systému hodnocení
a uzavírání hospodářských
výsledků podniků vláda ČSSR
schválila začátkem března tohoto roku
zásady, které upravují tuto činnost
pro období 8. pětiletky. Vycházíme
z toho, že zápas za efektivnost je především
bojem proti průměrnosti a zaostávání.
Proto spolu s hodnocením plnění ukazatelů
plánů budou organizace napříště
hodnoceny a diferencovány také podle úrovně
hospodaření a ekonomického přínosu
pro společnost.
Za celkovými čísly o plnění
překračování zisku je skryto více
než 200 ústředně řízených
organizací, jejichž hospodaření skončilo
v roce 1985 ztrátou. I když v řadě případů
byla ztráta plánována, výrobní
hospodářské jednotky a ústřední
orgány by měly situaci analyzovat a vyvodit odpovídající
závěry.
Součástí hodnocení organizací
bylo i plnění programu hospodárnosti, jehož
úkoly byly v roce 1985 i v předcházejících
třech letech splněny. Například stav
řídícího a správního
aparátu v ústředních orgánech
poklesl o 2203 osob, tj. o více než 11 %, celkový
počet služebních automobilů se snížil
o 14,7 tis., spotřeba benzínu téměř
o 40 %.
Kontrola ukázala, že při plnění
programu hospodárnosti se vyskytly snahy zkreslit údaje.
Např. n. p. Sfinx České Budějovice
vykázal úsporu administrativních pracovníků
tř. 7 jednotné klasifikace zaměstnání.
Při prověrce bylo však zjištěno
zvýšení jejich počtu. Nejde o nějaká
závratná čísla, ale o neodpovědnost
a porušování disciplíny. O hospodárnosti
se nedá mluvit ani v případě Chemických
závodů W. Piecka Nováky, které překročily
výrobní režii téměř o
12 mil. Kčs a jako objektivní důvod uvedly
vyšší poplatky za vypouštění
odpadových vod. Proto otázkám hospodárnosti
budeme i nadále věnovat zvýšenou pozornost.
Stejně tak musíme zvýšit i účinnost
kontrolní práce finančních správ
i orgánů vnitropodnikové kontroly. I v minulém
roce bylo zjištěno nemálo případů
nesprávného použití prostředků,
podnikových fondů, krácení odvodů
do rozpočtu a nemálo nedostatků v ochraně
a správě národního majetku.
Např. v závodě Trutnov podniku Potraviny
Hradec Králové byl zjištěn neevidovaný
sklad automateriálů za 21 tis. Kčs, který
vznikl nesprávným vykazováním spotřeby:
navíc závod odprodal pod cenou dva automobily (jeden
z nich - VAZ 2101 za 18 tis. Kčs, ačkoli na jeho
opravu bylo vynaloženo necelý rok před prodejem
cca 60 tis. Kčs) ; závod 06 Agrozet Brno zaplatil
520 tis. Kčs penále za porušení fakturačních
předpisů a porušení přepravních
podmínek. Z 82 škodních protokolů vztahujících
se k uvedeným částkám pouze 2 protokoly
obsahovaly návrh na postih odpovědné osoby,
a to ve výši 67,- a 43,- Kčs. Myslím,
že tento přístup netřeba komentovat.
Kázeň, disciplína, pořádek,
dodržování předpisů a socialistické
morálky platí bez výjimky pro každého.
Ve smyslu nedávno zveřejněného dopisu
předsednictva ÚV KSČ je proto třeba
daleko rozhodněji a energičtěji bojovat proti
všem negativním jevům.
Soudružky a soudruzi, prvé měsíce letošního
roku jsou charakteristické vyšší dynamikou
rozvoje ve srovnání se záměry plánu
v průmyslu i stavebnictví. Dosahované výsledky
však nepřeceňujeme, víme, že jsou
ovlivněny nižší srovnávací
základnou počátku předchozího
roku. Vývoj některých finančních
ukazatelů, zejména vývoj nákladů
zatím plně neodpovídá plánu.
Přitom situaci komplikují některé
nepříznivé důsledky cenového
vývoje v oblasti vnější směny.
Proto musíme nejen trvat na plnění plánovaných
úkolů a nepřipouštět jejich změkčování,
ale naopak mobilizovat síly k jejich překročení
v žádoucích směrech. Rovněž
v oblasti rozpočtového hospodaření
musíme pracovat s maximální hospodárností,
a to v celé rozpočtové soustavě, ve
všech rozpočtech.
Základní parametry ekonomického rozvoje jsou
stanoveny a konkrétně budou vyjádřeny
v 8. pětiletém plánu. Jejich praktická
realizace bude v rozhodující míře
záviset na prosazení nových přístupů
a na podstatném zvýšení úrovně
a účinnosti řídící práce
na všech stupních. To se týká nejen
podniků a výrobních hospodářských
jednotek, ale celé centrální sféry,
jak odvětvových resortů, tak průřezových
ústředních orgánů. Rozhodněji
než dosud musíme přijímat potřebná
opatření ke zvyšování účinnosti
soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství, a to
jak z hlediska vytváření prostoru pro rozvoj
iniciativy a aktivity podniků, tak z hlediska zvyšování
jejich odpovědnosti za zabezpečování
celospolečenských úkolů.
Jsme si plně vědomi, že nové náročnější
úkoly kladou vyšší požadavky i na
úroveň práce federálního ministerstva
financí a celé finanční a úvěrové
soustavy. Aktivnější finanční
a úvěrovou politikou a její praktickým
prováděním musíme vytvářet
vyšší tlak na růst efektivnosti a hospodárnosti
a současně stále účinněji
podněcovat zájem organizací na dosahování
lepších výsledků.
Jak zdůraznil v závěrečném
projevu na XVII. sjezdu Komunistické strany Československa
její generální tajemník s. Husák:
"Tím hlavním nyní je s plnou energií
a rozhodností přikročit bezodkladně
a všude k důsledné realizaci úkolů,
které sjezd přijal. Jde o to, aby se cíle
a záměry sjezdu staly zdrojem širokého
proudu konkrétních činů, které
budou v každém článku naší
společnosti znamenat posun kupředu, přinášet
praktické výsledky. . . Víme, že nás
čekají složité a náročné
úkoly. Ale víme také, že je plně
v silách naší strany, našeho lidu, proměnit
ve skutečnost vysoké cíle, které sjezd
vytyčil. "