Přítomno: | 180 poslanců Sněmovny lidu |
62 poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice | |
75 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Bendžák, Biľak, Bobková, Boroš, Dvořáková,
Feketeová, Hoffmann, Humajová, Kalkus, Korčák,
Martinec (v. o. 20), Obzina, Sidor, Sommer, Srb, Stejskal, Šimek,
Vavřincová, Zavadil
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice:
Auersperg, Erban, Fassati, Fojtík, Haman, Havlín,
Jurásková, Kempný, Procházka, Rusov,
Samec, Šupka
(Řízení schůze převzal a druhý
den jednání zahájil první místopředseda
Federálního shromáždění
J. Marko.)
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Vážené Federálne zhromaždenie,
súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, vážení
hostia! Otváram druhý deň rokovania 20. spoločnej
schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho
zhromaždenia Československej socialistickej republiky.
V zasadacej sieni je prítomných 163 poslancov Snemovne
ľudu, 60 poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej socialistickej republike, 72 poslancov Snemovne
národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Zisťujem teda, že podľa článku 40
ústavného zákona o československej
federácii sú obidve snemovne schopné sa uznášať.
Budeme pokračovať v rozprave k vládnym návrhom
zákonov o štátnom pláne rozvoja národného
hospodárstva Československej socialistickej republiky
a o štátnom rozpočte československej
federácie na rok 1986.
Dávam slovo poslancovi Vlastimilovi Barušovi, pripraví
sa poslanec Josef Andrš.
Poslanec SL V. Baruš: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, péče
o ochranu a tvorbu životního prostředí
je u nás a v dalších socialistických
státech trvalou součástí stranické
a státní politiky. Je důležitým
kritériem životní úrovně lidu,
v podstatě je to však nová potřeba,
kterou musí rozšířená reprodukce
uspokojovat.
V období 7. pětiletky bylo vynaloženo na významné
ekologické stavby k ochraně životního
prostředí téměř 7 mld. Kčs.
Další značné prostředky byly
trvaje soustřeďovány v jednotlivých
odvětvích, výrobních organizacích
a národních výborech k prioritnímu
řešení nepříznivého stavu
v nejvíce ohrožených oblastech Severočeského
kraje, hlavního města Prahy, Bratislavy a ostravské
aglomerace.
Po velmi dobrých výsledcích i dílčích
neúspěších v zabezpečování
této nesmírně složité problematiky
vstupujeme do období příprav na jednání
XVII. sjezdu Komunistické strany Československa
s jasnou orientací, kterou vytvářejí
Zásady státní koncepce tvorby a ochrany životního
prostředí a racionálního využívání
přírodních zdrojů, zpracované
Státní komisí pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj za široké spoluúčasti
odborníků a schválené vládou
Československé socialistické republiky. Jde
o významný dokument vytyčující
reálné cíle, určující
hlavní směry řešení, formulující
požadavky i potřeby na prostředky. Výrazem
skutečného socialistického humanismu je,
že zachování ekologické rovnováhy
cestou zlepšování životního prostředí
představuje nealternativní cíl, který
musí naše společnost zabezpečit.
Konkrétní úkoly ukládají zásady
koncepce rozpracovat v odvětvových i krajských
a okresních koncepcích péče o životní
prostředí. Jde o to, vypracovat soustavné
realizační programy v ochraně a využívání
vodních zdrojů, v ochraně a využívání
půdy, v péči o lesní porosty, v ochraně
ovzduší, v racionálním využívání
přírodních neobnovitelných zdrojů,
v hospodaření s odpady, v minimalizaci zatížení
prostředí cizorodými látkami, v ochraně
genofondu rostlin a živočichů, v ekologické
optimalizaci hospodaření v krajině, ve sféře
urbanizace a také ve vybraných regionech a sídelních
aglomeracích. Neméně důležité
úkoly směřují i do oblasti vědy
a vědeckotechnického rozvoje, investiční
výstavby, legislativy, do sféry plánování
a řízení, do výchovné a propagační
činnosti a konečně mezinárodní
spolupráce. Tento soubor úkolů je výrazem
reálné ekologické politiky socialistického
státu.
Jak vyplynulo ze zprávy předsednictva ústředního
výboru Komunistické strany Československa
o stavu prací na 8. pětiletém plánu
hospodářského a sociálního
rozvoje a plánu na rok 1986, projednané na 16. zasedání
ústředního výboru Komunistické
strany Československa, budou zahájeny v rámci
státního programu ekologických investic v
8. pětiletce stavby o celkovém rozpočtovém
nákladu 15,4 mld. Kčs, přičemž
na náklady vynaložené na ekologické
stavby v 7. pětiletce i zahajované stavby v 8. pětiletce
se vynaloží cca 13 mld. Kčs. Předpokládané
investiční prostředky, vyčleněné
pro oblast životního prostředí v předběžném
návrhu 8. pětiletého plánu, jsou téměř
dvojnásobné výše oproti odhadu skutečnosti
v 7. pětiletce, což ve svém úvodním
slově řekl místopředseda vlády
ČSSR a předseda Státní plánovací
komise soudruh Potáč. Návrh 8. pětiletky
tak vytváří základ pro postupné
plánovité zlepšování stavu životního
prostředí, jak to předpokládají
dlouhodobé koncepční záměry.
Ochrana životního prostředí se promítá
v 8. pětiletce především do ochrany
čistoty vod, čistoty ovzduší a zčásti
i do zneškodňování tuhých průmyslových
i komunálních odpadů, což jsou úkoly
mimořádně významné.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, musíme nejen připustit, ale na
základě reálných výsledků
dynamiky tvorby zdrojů a mobilizace rezerv požadovat,
aby stanovené úkoly byly ještě vyšší.
Rozhodující vliv na čistotu ovzduší
má struktura palivo-energetické základny,
neboť téměř 90 % znečišťujících
látek odcházejících do ovzduší
pochází ze spalovacích procesů. Je
však nutno zdůraznit, že v současných
podmínkách přechodu k intenzivnímu
typu hospodaření zdaleka již není rozvoj
československého palivoenergetického systému
jen záležitostí resortu federálního
ministerstva paliv a energetiky, ale je to záležitost
celého reprodukčního procesu národního
hospodářství. Jedinou alternativou je intenzifikace.
Pokles spalování domácího hnědého
uhlí a jeho nahrazení jadernou energetikou je cestou
ke zlepšení a dosažení zásadního
obratu v čistotě ovzduší v Československé
socialistické republice. Prognózy Státní
plánovací komise s tímto trendem postupného
poklesu těžby do roku 2000 počítají.
Jednou z hlavních podmínek je však dodržení
plánovaného poklesu energetické náročnosti
vytvářeného národního důchodu
zhruba o 2,1 % ročně, při dodržení
tempa růstu produkce elektřiny z jaderných
elektráren. Proces intenzifikace je pevně vázán
na společnou realizaci komplexního programu vědeckotechnického
pokroku států Rady vzájemné hospodářské
pomoci. Tyto tolik potřebné tendence obsahuje pět
základních prioritních směrů
vědeckotechnické spolupráce: jsou to elektronizace,
automatizace výroby, jaderná energetika, nové
materiály, technologie a biotechnologie. V jejich rozvoji
a uplatnění je cesta k řešení,
jak jednoznačně vyplývá ze záměrů
a cílů 8. pětiletky a dalšího
plánovacího období, předložených
na 16. zasedání ústředního
výboru Komunistické strany Československa.
Důležité místo v ochraně a tvorbě
životního prostředí sehrává
zemědělsko-potravinářský komplex.
Naše zemědělství dnes v podstatě
uspokojuje kvantitativní potřeby obyvatelstva, v
současnosti však přechází na
etapu vyšší intenzifikace; požadavkem je
zvýšit kvalitu - snížit náklady.
Tento úkol se však netýká jen zemědělců,
ale i dodavatelských odvětví, především
strojírenství a chemického průmyslu.
Ve své podstatě zemědělství
je a zůstane biologickou výrobou, jejíž
strategie rozvoje je obohacování živé
přírody a nikoliv zhoršování
životního prostředí. Zvláštní
význam mají již známé a především
nově vyvíjené biotechnologie, které
jsou z ekologického hlediska cenné v tom, že
nepoškozují životní prostředí.
Široké pole pro užití biotechnologií
je při zpracování odpadů z výroby
papíru a buničiny, z živočišné
výroby a potravinářského průmyslu.
Biotechnologie se úspěšně vyrovnávají
i s výrobou bakteriálních prostředků
na ochranu rostlin.
Svůj mimořádný význam mají
i výsledky ekologického plánování.
Nelze např. jednoznačně říci,
že bychom využívali příliš
mnoho průmyslových hnojiv, pravda je v tom, že
je využíváme dosud na našich polích
většinou neracionálně a nediferencovaně.
Československá akademie věd a Slovenská
akademie věd, také Československá
akademie zemědělská, vysoké školy
a další vědecké instituce přinesly
řadu poznatků o ekologické optimalizaci hospodaření
v krajině. Za všechny jeden konkrétní
příklad z JZD Zálesí na Gottwaldovsku,
které realizuje projekt optimalizace při současné
ochraně vod, zeleně a krajiny a při zachování
růstu hrubé zemědělské produkce
v rozsahu 2-3 % ročně. Podobné jsou i záměry
optimalizačních studií na Východoslovenské
nížině, nebo v oblasti vodohospodářských
úprav na jižní Moravě. Tyto metody se
dnes také ověřují v Dolní Malantě,
Fryšávce, Medzibodroží, Horní Oravě,
Pálavě a jiných lokalitách. K zabezpečení
těchto úkolů bude přispívat
v 8. pětiletce i "Jednotný plán rozvoje
vědy a techniky zemědělsko-průmyslového
komplexu" a zejména tři programy základního
výzkumu - biologicko-ekologické vědy, zemědělsko-potravinářské
vědy a molekulárně genetický výzkum.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, na soustavné a plánovité
péči o životní prostředí
se v našem socialistickém státě podílejí
stranické a státní orgány, hospodářské
organizace, národní výbory všech stupňů,
orgány Národní fronty i organizace v ní
sdružené. V koordinované a plánovité
činnosti těchto složek je obrovská síla
našeho socialistického systému. Zde se naskýtá
příležitost a povinnost pro poslance Federálního
shromáždění, působit ve svých
volebních obvodech na jednotlivce i kolektivy, odpovědné
vedoucí hospodářské pracovníky
v tom smyslu, aby se upevňovalo vědomí, že
ochrana a zlepšování životního
prostředí není jen úkolem centra,
ale že je součástí jejich denních
pracovních úkolů a občanských
povinností. Zde mají nezastupitelnou úlohu
národní výbory a především
volební programy Národní fronty.
Se zvláštním důrazem na řešení
problémů životního prostředí
jsou proto v současné době připravovány
a projednávány volební programy Národní
fronty pro volební období 1986-1990. Měly
by v maximální míře obsahovat akce
na zlepšení komplexní péče o
pracující a zlepšování tzv. malého
životního prostředí. Hlavními
úkoly v akci "Z" by měly být
výstavba čistíren odpadních vod, úpravny
vody, řízené skládky odpadů,
vodovody a kanalizace a zařízení na získání
netradičních zdrojů energie. Jde ve své
podstatě o menší ekologické stavby,
na které je však předpokládáno
vynaložit v 8. pětiletce téměř
2 mld. Kčs a je zde proto dostatečný prostor,
aby se plně využilo iniciativy občanů,
aby byla dobře organizována a usměrňována.
Zkušenosti z našich volebních obvodů svědčí
o tom, že naši lidé nečekají se
založenýma rukama, ale chtějí stále
více sami přispívat ke zlepšování
prostředí, ve kterém žijí a pracují.
Ze svého volebního obvodu v Brně 2 mohu např.
uvést některé akce, které byly v rámci
pInění volebního programu již vykonány.
Jde o údržbu technických zařízení
a zeleně v Jiráskově lese, sloužícím
k aktivnímu odpočinku a krátkodobé
rekreaci občanů, podobné úpravy na
Palackého vrchu, vybudování rozsáhlého
areálu zdraví, rekonstrukce a obnova lesoparku Holedná
a další. Mnoho úsilí si vyžaduje
řešení problémů rekreačního
využití brněnské přehrady, které
je nutno dát do souladu s její funkcí doplňkového
zdroje pitné vody pro město Brno. V našem obvodě
se plánovitě obnovuje poškozená zeleň
a věnuje se pozornost její další údržbě.
Je to velký prostor pro práci občanských
výborů, které vedou k péči
o nově vysazenou zeleň občany a mládež.
Tradicí jsou již jarní směny Národní
fronty, velmi dobré výsledky přináší
i soutěž o titul "Vzorný socialistický
dům". Problematice ochrany životního prostředí
bylo věnováno i jednání Krajského
sdružení poslanců, které přineslo
velmi prospěšnou výměnu zkušeností,
z nichž upozorňuji na význam sdružování
prostředků podniků a organizací působících
ve volebních obvodech, i když nejsou národními
výbory přímo řízeny. Vždyť
obecně platí, že čím lepší
životní podmínky v tom kterém místě
jsou, tím větší je spokojenost občanů
a vyšší je jejich pracovní aktivita. Je
třeba však přiznat, že právě
v této oblasti, v plném rozvoji aktivity občanů
a také na úseku výchovy k ochraně
životního prostředí máme dosud
značné rezervy, kterých musíme v budoucnu
lépe využívat.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, při hodnocení dosažených
výsledků v oblasti ochrany a tvorby životního
a pracovního prostředí v 7. pětiletce
můžeme s pocitem odpovědnosti konstatovat,
že jsme tento úkol zabezpečovali s plným
zaujetím. Nicméně nikoho z nás nemůže
dosažený stav plně uspokojovat. Je stále
ještě nemálo úseků, kde je zapotřebí
udělat mnohem více. V 8. pětiletce proto
musíme ještě rozhodněji chránit
a cílevědomě tvořit naše životní
a pracovní prostředí, ještě účinněji
pomáhat rozvoji všeho, co vytváří
příjemnější a zdravější
podmínky pro život a práci. To je v rukou všech
občanů. Je to cesta poctivé práce,
cesta intenzifikace národního hospodářství,
uskutečňování revolučního
úkolu současnosti - plného využití
vědy a techniky pro život v míru.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Barušovi, slovo
má poslanec Josef Andrš, pripraví sa poslankyňa
Eva Kokavcová.
Poslanec SN J. Andrš: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci! 16. zasedání
ústředního výboru Komunistické
strany Československa posoudilo návrh státního
plánu pro příští rok a stav prací
na návrhu 8. pětiletky, který bude předložen
XVII. sjezdu Komunistické strany Československa.
Ke splnění všech záměrů
a k prosazení nové kvality ekonomického růstu
vede jediná cesta - vědeckotechnický rozvoj
a jeho rychlé a pohotové uplatňování
ve výrobě. Významné místo má
přitom výchova a vzdělávání
mladé generace, příprava vysoce odborných
pracovníků a zapojování škol,
zejména vysokých, do vědecko-výzkumné
a vývojové činnosti. Přitom myslíme
i na náročnost úkolů v budoucnosti.
Proto se poslanci výborů pro kulturu a výchovu
při přípravě na projednávání
plánu a rozpočtu zaměřili také
na kontrolu uplatňování školských
zákonů, které vytváří
právní předpoklady pro dosažení
stanovených cílů výchovného
a vzdělávacího procesu. Vysokoškolský
zákon je v platnosti pět let. Jeho uplatňování
umožňuje zabezpečovat obsahovou přestavbu
vysokoškolského studia podle potřeb a požadavků
společenské praxe, jsou vytvořeny podmínky
pro zapojování vysokých škol do řešení
vědecko-výzkumných úkolů a
širší spolupráci s výzkumnými
pracovišti akademie věd a výzkumnými
ústavy.
Doba pěti let platnosti a aplikace zákona není
příliš dlouhá, ale přesto již
přinesla řadu významných poznatků
a zkušeností, a to právě v návaznosti
na plnění celospolečenských úkolů.
Ukazuje se, že je třeba upřesnit soustavu studijních
oborů, v některých oborech přehodnotit
perspektivu jejich dalšího rozvoje a znovu posoudit
obsah a strukturu studia ve vztahu k potřebě přípravy
budoucích odborníků.
Pozitivně se rozvíjejí způsoby samostatné
práce studentů, o čemž svědčí
rostoucí počet nadaných a talentovaných
studentů na vysokých školách, připravovaných
pro vědeckou práci, rostoucí počet
studentů, kteří pracují v rámci
studentské vědecké odborné a umělecké
činnosti nebo se zapojují do vědecko-výzkumné
činnosti kateder vysokých škol a fakult. Můžeme
konstatovat, že každoročně stoupá
počet absolventů s vynikajícími studijními
výsledky. Poslanci se však při průzkumech
setkali také s tím, a to se týká nejen
vysokých škol, ale i nižších stupňů,
že studentům a žákům často
dostačuje průměrnost. Odůvodňují
to tím, že se v praxi, v zaměstnání,
nikdo neptá na studijní výsledky, stačí,
že absolvoval, ale že vynikající výsledky
nezaručují, že absolvent bude také vynikajícím
praktickým odborníkem. Je jistě pravda, že
teprve praxe prověří znalosti i schopnosti,
ale průměrnost je v každém případě
škodlivá, zejména v současné
době, kdy se náročnost na odbornost řízení
a intenzifikaci práce neustále zvyšuje. Je
to problém výchovný a má širší
souvislosti. Na jeho řešení nebude stačit
jen školská výchova, ale vliv a působení
celé společnosti a zejména odpovědná
výchova v rodinách.