Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Charvátovi.
Po přestávce vystoupí jako první soudružka
poslankyně Grygarová. Další část
jednání bude řídit místopředseda
Federálního shromáždění,
předseda Sněmovny národů s. Dalibor
Hanes. V jednání budeme pokračovat ve 13.30
hodin. Přerušuji jednání.
(Jednáni přerušeno ve 12 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 13.30 hodin.)
(Řízení schůze převzal místopředseda
Federálního shromáždění
a předseda Sněmovny národů D. Hanes.)
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Vážené súdružky poslankyne, súdruhovia
poslanci, budeme pokračovať v rozprave k štátnemu
záverečnému účtu československej
federácie za rok 1983.
Udeľujem slovo poslankyni Alene Grygarovej, pripraví
sa poslankyňa Dobromila Vávrová.
Poslankyně SL A. Grygarová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, ve
svém vystoupení se chci dotknout podmínek
rozvoje naší socialistické kultury včetně
požadavku na současnou uměleckou tvorbu.
Budování rozvinuté socialistické společnosti
staví i sféru kultury a umění před
nové, v mnoha směrech vyšší a náročnější
úkoly, než tomu bylo doposud. Jejich společného
jmenovatele lze nejobecněji charakterizovat jako stále
intenzívnější růst účasti
kultury na všestranném rozvoji socialistického
člověka a naplňování jeho života
mnohotvárným bohatstvím socialistických
kulturních hodnot.
V období budování socialismu v Československé
socialistické republice byla uskutečněna
výstavba materiální základny kultury
a vytvořeny podmínky pro rozmach všech jejích
forem. Otevřely se nebývalé možnosti
k tvořivé práci v kultuře všem,
kdož mají talent a předpoklady. Kultura se
stala záležitostí všech pracujících.
Vláda ČSSR ve smyslu politiky KSČ dlouhodobě,
koncepčně a cílevědomě vytváří
pro rozvoj kultury a umění dobrou materiálně
technickou základnu a z celospolečenských
zdrojů uvolňuje dostatek finančních
prostředků k jejich dalšímu rozvoji.
Stačí pouze připomenout širokou síť
našich profesionálních a stálých
kulturních a uměleckých zařízení
- kulturních domů, divadel, kin, galerií,
muzejí, knihoven a řadu dalších specializovaných
zařízení, v nichž denně kypí
bohatý kulturní život.
Takovou základnou se nemohou pochlubit ani nejvyspělejší
kapitalistické země, pro které je kultura
většinou jenom synonymem komerčních
zájmů. Tyto skutečnosti jsou všeobecně
známy. Ze statistiky jen namátkou uvedu, že
v ČSSR například máme přes
90 scén ve stálém provozu, na nichž
pracuje přes 100 souborů. Máme přes
20 státních symfonických orchestrů,
dvanáct a půl tisíce lidových knihoven,
přes 500 muzejí, více než 1200 kin,
přes 40 galerií, atd.
Pokud jde o činnost těchto institucí, je
stejně pestrá a bohatá. Tak například
se uskuteční ročně kolem 3 a půl
tisíce koncertů, více než 2 a půl
tisíce výstav, které zhlédne kolem
5 a půl miliónu návštěvníků,
naše filmová studia natočí přes
50 hraných celovečerních filmů, je
vyrobeno přes 12 a půl miliónu gramofonových
desek, atd.
Neodmyslitelnou součástí našeho kulturního
života kromě toho tvoří řada
významných, dnes již tradičních
kulturních a uměleckých akcí, známých
a uznávaných i v zahraničí jak pro
jejich jasnou ideově politickou koncepci, tak pro trvale
vysokou uměleckou úroveň. Za všechny
bych připomněla alespoň nejznámější,
nedávno zakončený mezinárodní
hudební festival Pražské jaro, pořádaný
letos v kontextu Roku české hudby, nebo Bratislavské
hudební slavnosti. Z divadelní oblasti alespoň
celostátní divadelní přehlídku
v Ostravě Divadlo dnešku.
Podobných, neméně významných
akcí se však pořádá celá
řada. Nedá mi, abych přitom také nevzpomněla
na loňský velkolepý Rok českého
divadla. Jeho vyvrcholení máme stále v živé
paměti, a to zejména v souvislosti se 100. výročím
Národního divadla.
Profesionální divadelní soubory nesly hlavní
odpovědnost za tvůrčí naplnění
ideových a uměleckých záměrů
tohoto roku. Divadla měla na repertoáru na 180 inscenací,
k nimž přibyly 193 premiéry her české,
slovenské a světové klasiky i současné
tvorby. V podobném výčtu akcí bych
mohla pokračovat ještě dlouho. Jestliže
zde uvádím řadu pozitivních faktů,
neznamená to, že je v oblasti kultury a umění
všechno v pořádku, a že nás dosažený
stav může vést k sebeuspokojení.
V kulturní politice nejde jenom o rozsah umělecké
a kulturně společenské činnosti těles,
jednotlivců a zařízení, ani jen pouze
o její úroveň. Jde i o to, aby vytvářené
kulturní hodnoty byly také co nejvíce využívány.
I když se účast pracujících na
kulturním životě zvyšuje, je v některých
oblastech kultury tento růst příliš
pomalý a někdy i stagnuje.
Je možné kladně hodnotit například
zájmovou uměleckou činnost, růst návštěvnosti
muzejí a vlastivědných akcí, nebo
vzestup zájmu o literaturu. Stagnuje však návštěvnost
divadel a kin a jen velmi pomalu roste zájem o koncerty.
Nezvyšuje se ani návštěvnost výstav.
Je to následek nejen vlivu televize, ale i úrovně
výchovné práce a v neposlední řadě
i samotné úrovně děl, která
jsou veřejnosti předkládána.
Právě z tohoto poznání je potřebné
usilovat o takové zprostředkování
kulturních hodnot, aby bylo dosaženo vyššího
stupně souladu zájmů společnosti s
potřebami občanů. To vyžaduje, aby umělecká
díla měla nejen ideovou hodnotu, ale aby respektovala
princip lidovosti umění. Více bychom se měli
zamýšlet nad tím, že zájmy části
mladých lidí a mládeže o socialistickou
kulturu a umění nejsou dosud na takové úrovni,
která by odpovídala potřebám rozvoje
naší socialistické společnosti.
Například návštěvnost na některých
filmech je zabezpečována často organizovanou
účastí školní mládeže.
I na výstavách politického charakteru převažují
hromadné školní výpravy. To samo o sobě
není špatné, avšak za předpokladu,
že organizovaná návštěva mládeže
nebude trpět formalismem, který se projevuje tehdy,
když mladí lidé přicházejí
ze škol nedostatečně připraveni pochopit
a vnímat obsah ideově estetického a kulturně
politického poslání těchto akcí.
Na dokreslení toho mi dovolte, abych použila slov
tajemníka ÚV KSČ soudruha Havlína,
která pronesl minulý týden ve svém
referátu na celostátní konferenci učitelů
zde v Praze, kdy mimo jiné řekl:
"V daleko větší míře než
dosud musíme prosazovat do každodenního života
škol a výchovných zařízení
estetickou výchovu. Na její výuce se musí
ve školách podílet vedle erudovaných
a ideově vyspělých učitelů
i veškeré kulturně politické akce, jako
koncerty, divadelní představení, výstavy,
ale i seznamování se s kulturním a uměleckým
bohatstvím zachovaným nám minulými
generacemi, jež jsme povinni ochraňovat a rozmnožovat."
(Konec citátu.)
Umění ve struktuře dnešního způsobu
života musí člověku odkrývat
jeho estetické bohatství a plnit přitom své
nejzákladnější poslání,
to jest, přispívat k jeho celkové kultivovanosti.
Z tohoto hlediska, vedle zmíněné sítě
kulturních a uměleckých zařízení,
plní ve společnosti důležité
poslání umělecké tvůrčí
svazy, které mají možnost významně
ovlivňovat uměleckou tvorbu.
To se netýká jenom literární, dramatické
nebo výtvarné tvorby, ale i tvorby hudební,
především populárního žánru.
Právě populární hudba je pro svůj
masový vliv významným společenským
činitelem, který v nejširším měřítku
ovlivňuje city člověka a působí
- často negativně - na myšlení i jednání
zejména mladé generace. V tomto žánru
se nejvíce projevuje nekritické přejímání
cizích vlivů, estetických názorů
i životního stylu, jejichž politické aspekty
nejsou vždy v souladu s naší socialistickou morálkou.
Z uvedeného hlediska by proto měly projevit více
politické odpovědnosti především
instituce a organizace, které se podílejí
na masovém šíření tohoto hudebního
žánru.
Soudružky a soudruzi poslanci, v souvislosti s projednáváním
státního závěrečného
účtu jsem v tomto krátkém vystoupení
chtěla upozornit alespoň na některé
aspekty využívání prostředků
ze státního rozpočtu na další
rozvoj kultury a umění. Tyto celospolečenské
prostředky jsou opravdu značné a proto musíme
mít všichni zájem na tom, aby se s nimi efektivně
hospodařilo i v oblasti kultury a umění.
Efektivnost v kultuře a umění však nelze
zpravidla vyjádřit finanční nebo materiálovou
úsporou, nebo ji posuzovat kritériem zisku, i když
tato hlediska jsou také důležitá. Jedním
nejdůležitějším kritériem
je a zůstane účinnost ideově výchovného
a estetického působení na člověka
tak, aby pomáhalo aktivizovat jeho vztah k životu,
ke společnosti, k práci a zpětně i
ke kultuře a umění.
Proto si myslím, že je potřebné, aby
všechny příslušné státní
orgány, národní výbory, společenské
a další organizace a instituce v rámci své
kompetence věnovaly otázkám estetické
působnosti kultury a umění trvalou pozornost
a považovaly ji za neoddělitelnou součást
komunistické výchovy pracujících a
mládeže. To bude také nejspolehlivější
zárukou toho, že veškeré materiální
prostředky, které náš stát do
této oblasti investuje, nejsou vynakládány
neefektivně nebo zbytečně. Děkuji
za pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslankyni Grygarovej. Udelujem slovo poslankyni
Dobromile Vávrovej. Do rozpravy sa pripraví poslanec
Vladimír Bačík.
Poslankyně SL D. Vávrová: Soudružky
a soudruzi, soudruh Husák na XVI. sjezdu KSČ hovořil
o tom, že při zabezpečování cílů
7. pětiletky bude třeba daleko důsledněji
realizovat dlouhodobou hospodářskou strategii vysoké
efektivnosti výroby a kvality veškeré práce.
Tuto myšlenku zdůrazňujeme a vysvětlujeme
v současné době, kdy probíhá
příprava plánů pro rok 1985 a zabezpečení
úkolů roku 1984. Splnění těchto
dvou roků může bezesporu v mnohém ovlivnit
výsledek celé 7. pětiletky, která
si nese označení "pětiletka kvality
veškeré práce".
Podmínkou oprávněnosti tohoto zavazujícího
názvu je zlepšování kvality, rozhodování
na všech stupních, zvyšování úrovně
řídící práce, zvyšování
plánování, ekonomické i pracovní
disciplíny a důsledné dodržování
platných právních předpisů.
Při tomto výčtu si uvědomujeme, že
o potřebě kvalitní práce mluvíme
sice už dlouho, ale protože se ji nedaří
všude prosazovat, je třeba o ní hovořit
i dnes.
Od roku 1981 byl postupně realizován v naší
ekonomice Soubor opatření. Jeho jednotlivé
části směřovaly ke stálému
zvyšování nejen kvality plánu, ale i
úrovně ostatních stránek řídícího
mechanismu.
Jedním z prvních právních předpisů,
který byl vydán k zavádění
Souboru, byla velice potřebná vyhláška
č. 48/1980 Sb., o hmotném bilancování
a projednávání dodavatelsko-odběratelských
vztahů v plánovacím procesu. Z toho je zřejmé,
že centrálními orgány nebyla a není
podceňována důležitost utváření
dodavatelsko-odběratelských vztahů.
Dodavatelsko-odběratelské vztahy nechápeme
izolovaně, jako samostatnou problematiku, ale jako výslednici
úrovně řízení a plánování
na všech stupních, jako důsledek kázně
a disciplíny v nejširším slova smyslu.
V praxi se musí projevovat v plnění plánovaných
úkolů nejen vcelku, ale v potřebném
sortimentu, kvalitě i čase. A že úkol
sortimentu nebere mnoho podniků vážně,
dokazuje příklad z našeho Východočeského
kraje: z 35 strojírenských podniků jich jen
7 splnilo v roce 1983 sortiment na 100 %, u ostatních chybělo
až 16 %.
Smluvní kázni musíme v našich výrobních
organizacích věnovat více pozornosti. Právě
zde je totiž nejvíce nedostatků, které
se často rafinovaně skrývají za úspěšné
plnění globálních ukazatelů.
Bylo by asi dobré rychleji zavést a využít
sovětské zkušenosti v hodnocení, protože
kritériem úspěšnosti práce podniku
je v Sovětském svazu právě plnění
uzavřených hospodářských smluv.
Značně složitou a jednou z rozhodujících
oblastí naší ekonomiky je plnění
vývozních úkolů v plánované
výši a efektivnosti. Ze závažných
negativních vlivů, které zde působí,
je dlouhodobě nevyjasněná perspektiva potřeb
vývozu v detailním sortimentním členění.
Podniky zahraničního obchodu mají nezastupitelnou
roli v průzkumu trhu a prognózami vývozu
a úrovní své komerční práce
spolurozhodují o současných i budoucích
vývozních možnostech. Pracovníci PZO
při znalostech výrobní problematiky mohou
svou dobrou prací výrobky našich pracujících
zhodnotit - v opačném případě
znehodnotit. Důsledkem pozdního vyjasnění
výrobního sortimentu je odklad řešení
dodavatelsko-odběratelských vztahů na období
běžného roku. Tím dochází
k řadě zásadních změn, které
nebyly známy v době přípravy plánu.
Projednání dodavatelsko-odběratelských
vztahů pak nemůže plnit svoji funkci protože
právě objasnění struktury dodávek
je jeho základním posláním a je také
základním předpokladem pro zabezpečování
vývozu.
Dodavatelsko-odběratelské vztahy výroby a
zahraničního obchodu jsou v období přípravy
plánu, tj. v období hmotného bilancování
a přípravy dodávek, vyjasněny pouze
rámcově v hmotných proporcích, a právě
to umožňuje prosazování změn
v průběhu hospodářského období.
Tato možnost se projevuje často jako popření
proporcí vložených do plánu vývozu
u výrobních organizací.
Závaznost dodavatelsko-odběratelských vztahů
v oblasti vývozu i tuzemska je jednoznačná,
striktní pro dodavatele. Odběratel má naopak
vždy řadu možností, např. provést
změny nebo rebilanci k úpravě dodavatelsko-odběratelských
vztahů v průběhu plánovaného
období. Tím je vnášen prvek nestability
do plnění plánovaných úkolů.
Mezi další nedostatky, se kterými se v dodavatelsko-odběratelských
vztazích setkáváme, patří i
případy nekvalitních nebo nevyhovujících
dodávek, které způsobují značné
ztráty našemu národnímu hospodářství.
Velice konkrétní je příklad ze závodu
Vertex Broumov, který je monopolním výrobcem
filtračních papírů v ČSSR,
na které spotřebuje ročně 350 tun
celulózy. Jejím dodavatelem byla Celulózka
Vratimov, po likvidaci tamní výroby stanovilo generální
ředitelství v Praze nového dodavatele, Chemicelulózu
Žilina. Celulóza od tohoto nového dodavatele
není vhodná pro výrobu kvalitních
filtrů ani při největší snaze
Vertexu. Odběratelé filtrů - zdravotníci,
vinaři, pivovary aj. - už poznali problémy
zapříčiněné doslova svéhlavostí
pracovníků generálního ředitelství,
kteří o umístění bilance celulózy
rozhodly. Jinak jejich přístup k zajištění
základním materiálem nelze označit,
protože by toto množství, které pro zajímavost
Papírny v Hostinném zpracují bez problémů
za jediný den, mohlo být disponováno z Paskova
či Rožumberka, odkud kvalita vyhovuje.
Dochází i k případům, kdy výroba
setrvává u výrobků, o které
už odběratelé nemají zájem. Svůj
nezájem projevují často až při
uzavírání dodávkových smluv
a dochází tak i k předsmluvním sporům,
rozhodovaným orgány hospodářské
arbitráže. Dodavatelé se v nich dožadují
uzavření smluv na výrobky, pro které
na vnitřním trhu není zajištěn
odbyt. Nejčastěji jde o černobílé
televizory, některé ledničky, pračky
a některé druhy konfekce.
Tyto poznatky na jedné straně svědčí
o nasycenosti trhu výrobky, kterým chybí
vysoké parametry či módnost, na druhé
straně o nedostatcích v činnosti organizací
a orgánů hospodářského řízení,
především o nedostatečném průzkumu
potřeb vnitřního trhu. Důsledky jsou
pak obdobné jako u nejakostní výroby, protože
často zůstávají tyto výrobky
na skladech jako nepoužitelné a převáděné
do zlevnění.
Objevují se i případy, kdy dodavatelé
ve snaze co nejrychleji splnit úkol, uplatnit výsledky
výzkumu v praxi, zdokonalovat a inovovat, dodávají
výrobky konstrukčně nedořešené
a nedostatečně vyzkoušené. Inovace pak
probíhá odtrženě od potřeb a
zájmů spotřebitelských organizací.
Někdy je diktována samotnou výrobou namísto
toho, aby vycházela z potřeb odběratelů.