Středa 20. června 1984

Avšak tak, jak narůstají ekonomické úkoly a jejich náročnost a jak je spolu s tím nutno zdokonalovat řídící procesy, roste i význam každé práce kontrolního charakteru.

Poznatky poslanců a stanoviska výborů proto nebyly při projednávání státního závěrečného účtu omezeny jen na posouzení ve zprávě uvedených finančních kontrol a revizí, i když jejich výsledky znamenají zlepšení příjmů státního rozpočtu, nebo ukazují na míru nepřesností a kázně v dodržování finančních předpisů a v nich obsažených požadavků.

Výbory poukazují při této příležitosti zejména na to, že je nyní nutné ve všech resortech a na všech generálních ředitelstvích uplatňovat zásady přijaté ke zvyšování účinnosti a kvality kontroly. Spojovat je také, a to nekompromisně, se zvyšováním náročnosti na plánovací a finanční ukázněnost, vyšší odpovědnost jednotlivců, a také samotné výsledky provedených kontrol více v řídící činnosti využívat.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, výbory pro plán a rozpočet posoudily v souvislosti s výsledky dosaženými v plnění rozpočtového zákona a rozpočtového hospodaření v roce 1983 návrh vlády na usnesení Federálního shromáždění ČSSR o schválení státního závěrečného účtu československé federace za uvedený rok.

Shledaly jej po stránce právní a obsahové správným a věcně odůvodněným. V souladu se svým stanoviskem ke znění tohoto účtu a k výsledkům jeho projednání ve výborech doporučujeme návrh vlády přijmout v obou sněmovnách v předloženém znění.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Brabcovi. Po zpravodajských zprávách budeme v jednání pokračovat rozpravou. Zatím se do rozpravy písemně přihlásili tito poslanci: Július Polák, Jaroslav Adamík, Hana Tenglerová, Viktor Sidor, Stanislav Charvát, Alena Grygarová, Dobromila Vávrová a Vladimír Bačík.

Zahajuji rozpravu a prosím, aby se slova ujal poslanec Július Polák. Připraví se poslanec Jaroslav Adamík.

Poslanec SL J. Polák: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, výsledky dosiahnuté v hospodáreni za minulý rok a poznatky s nimi spojené, tak pozitívne, ako aj tie niektoré menej uspokojivé - znovu len potvrdzujú význam sústavného zvyšovania úrovne riadenia na všetkých stupňoch pre úspešný rozvoj národného hospodárstva a jeho ďalšiu intenzifikáciu.

V širšom rámci tejto riadiacej činnosti má svoje nezastupiteľné miesto aj potreba sústavnej kontroly a dobre vykonávaných rozborov a analýz. V minulom roku boli podľa našich poznatkov dosiahnuté priaznivé výsledky v činnosti a v hospodárení všade tam, kde sa pristúpilo k zodpovednému, neformálnemu a dobre uváženému vypracovaniu a uplatňovaniu "Zásad kontroly v národnom hospodárstve a štátnej správe". Najmä však tam, kde bol dôsledne, v účelnom rozsahu uplatňovaný princip osobnej, neadministratívnej kontroly zo strany vedúcich hospodárskych pracovníkov, straníckych a odborových orgánov, kde sa nespoliehali len na to, čo odhalí činnosť kontrolných útvarov.

Významné postavenie v celom systéme rozborovej a kontrolnej činnosti má preto hodnotenie výsledkov hospodárskej činnosti štátnych hospodárskych organizácií. Ročné rozbory hospodárenia sa postupne stali súčasťou plánovitého riadenia a nástrojom kontroly plnenia zámerov hospodárskej a sociálnej politiky konkretizovanej v ročných vykonávacích plánoch.

Zo štatistických podkladov sa dá zistiť, že z celkového počtu 640 federálne riadených organizácií priemyslu, dopravy a spojov boli v 99 prípadoch, t. j. 15,5 % uzavreté výsledky hospodárenia zhoršeným stupňom. Ako vieme, sú výsledky hospodárenia VHJ a podnikov hodnotené na základe ôsmych rozhodujúcich ukazovateľoch. Pozitívne výsledky prinieslo rozhodnutie doplniť ročné rozbory o plnenie programu hospodárnosti. Okrem toho však môžu byť VHJ a podniky hodnotené aj podľa ďalších dodatkových ukazovateľov a finančné orgány majú naviac povinnosť preveriť plnenie úloh plánu za posledné mesiace hodnoteného roku v prípadoch, ak sa plnenie neprimerane líši od ostatných mesiacov v roku.

Tento systém hodnotenia bude potrebné preskúmať hlavne po metodickej stránke, pretože samotné pridávanie ďalších ukazovateľov nemôže zabezpečiť vyššiu kvalitu hodnotenia, ale skôr znižuje jej prehľadnosť a tým aj využiteľnosť. Pritom vplyv týchto doplnkových ukazovateľov na výsledky hodnotenie je značný. Vo vykázanom počte 94 organizácií, v ktorých boli výsledky hospodárenia uzavreté s výhradou, je zahrnutých 27 % organizácií, ktorým bol tento zhoršený stupeň stanovený pri splnení všetkých ôsmych rozhodujúcich ukazovateľov pre neplnenie doplnkových ukazovateľov.

Väčším problémom je preto otázka zjednotenia posudzovania výsledkov hodnotiacimi orgánmi, tvorenými pracovníkmi Štátnej banky československej, finančných správ, finančných odborov národných výborov a v rámci vybraných podnikov aj pracovníkov ministerstiev financií. Rozdielna miera náročnosti má za následok rôzne hodnotenia dvoch organizácií s rovnakými výsledkami, a naopak, rovnaké hodnotenie organizácií pri výsledkoch rôznej úrovne. Ako príklad možno uviesť VHJ ZŤS, Martin, kde podľa informácií Federálneho ministerstva financií bolo hodnotenie všetkých organizácií uzavreté bez výhrad, hoci u ôsmych podnikov boli dôvody pre uzavretie s výhradou. Táto situácia sa opakovala v rade ďalších prípadov u ZVL Žilina, LIAZ Jablonec, Brandýske strojárne a zlievárne a ďalšie. S týmto prístupom naopak kontrastuje nekompromisný postoj kontrolných orgánov voči zisteným nedostatkom v n. p. Strojsmalt, Medzev, alebo DESTA v Děčíne.

Nemožno obísť ani to, že výsledky rozborovej činnosti majú svoj začiatok už pri stanovovaní úloh plánu. Dokonalé rozpracovanie úloh a stanovenie presných cieľov s použitím noriem by malo byť hlavnou úlohou, ktorá by získala vyššiu autoritu v oblasti riadenia. Zmeny, ktoré sú v súčasnosti sprievodným nedobrým javom, majú nepriaznivý vplyv na priebeh hospodárskej činnosti. Navyše, tieto zmeny uskutočňované počas roka narušujú dodávateľsko-odberateľské vzťahy a sú tiež jednou z príčin rastu zásob.

Súdružky a súdruhovia poslanci, správa, ktorú máme o Štátnom záverečnom účte k dispozícii, práve tak, ako aj výklad ministra financií s. Léra, obsahuje súhrnné výsledky vykonaných rozborov a závery k nim prijaté. Je potrebné dodať, že za ich údajmi sa skrýva nemalé úsilie o to, aby nutnosť tolerovania niektorých vytýkaných nedostatkov vyskytujúcich sa najmä v uvedených oblastiach, bola obmedzená.

Na druhej strane je to však aj kvalita stanovených úloh pre výrobné hospodárske jednotky a podniky, ktoré tiež rozhodujú o množstve individuálne prerokovaných toleranciách v odchylnom plnení stanovených alebo doplnkových ukazovateľov. Pre ilustráciu možno uviesť, že len v rezortoch Federálneho ministerstva hút a ťažkého strojárstva, Federálneho ministerstva všeobecného strojárstva, Federálneho ministerstva elektrotechnického priemyslu bolo odchylné plnenie uznané šesťdesiatim organizáciám. Okrem toho bol rad ukazovateľov individuálne prerokovaný pre celé rezorty. Navyše bol podľa rozhodnutia Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj tolerovaný rad postupových termínov, neplnenie dodávok pre záväzné úlohy štátneho plánu a neplnenie úloh technického rozvoja. Nekomplexnosť pojatia priznávaných tolerancií dokumentuje prípad neplnenia investičnej výstavby jadrových elektrární, kde v Českých energetických závodoch a v Slovenských energetických závodoch bola uplatňovaná výhrada, zatiaľ čo výsledky hospodárenia mnohých dodávateľov, ktorí neplnenie plánu výstavby jadrových elektrární zavinili, boli v dôsledku povolených tolerancií Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj uzavreté bez výhrad.

Ani v prípade koncernu Čs. vogónky, Poprad, sa nedá hovoriť o rovnováhe medzi stanoveným plánom a hodnotením dosiahnutých výsledkov. Hospodárenie tohto koncernu blo uzavreté s výhradou pre nesplnenie vývozu do socialistických štátov vo FCO a vo VC na 95 %. Pritom ale stanovená úloha predstavovala medziročnú dynamiku takmer 150 %, teda jednu z najväčších priemyselných VHJ v celej ČSSR.

Aj napriek tomu považujem uplatňovanie tolerancií v zásade za správny postup, lebo sa v nich prihliada na to, aby odchýlky boli priznané v prípadoch, kde neplnenie bolo vyvolané vplyvmi, pred ktorými sa organizácia nemôže brániť, ako sú napríklad prípadné pohromy, nepriaznivé poveternostné podmienky, resp. v investičnej výstavbe také skutečnosti, ktoré organizácia preukázateľne nezavinila.

Nedeliteľnou súčasťou hodnotenia ročných výsledkov hospodárenia je zhodnotenie plnenia prijatých nápravných opatrení z minulého roku a navrhované nápravné opatrenia na zabezpečenie úloh vykonávacích plánov na rok 1984. Možno konštatovať, že prijímané opatrenia sú prevažne konkrétne, termínované, a preto kontrolovateľné. Týkajú sa najmä oblastí zásob, vývozu, rovnomernosti fakturácie, kvality výroby, využívania strojov z dovozu a postupových termínov.

Prácnosť rozborov na základe stanovenej jednotnej osnovy a ďalších požiadaviek nadriadených a kontrolných orgánov však vyžaduje veľkú časovú náročnosť.

Čas potrebný na vypracovanie týchto rozsiahlych rozborov je na úkor ich operatívneho použitia na riadenie podniku. Navrhnuté opatrenia na odstránenie nedostatkov a zlepšenie činnosti prichádzajú obvykle neskoro a stávajú sa do istej miery formálnymi, pretože výroba ich musí uplatňovať vlastne už pred ich prijatím. To je jedna z príčin určitej zdržanlivosti príslušných hospodárskych pracovníkov pri ich formulácii do záveru hodnotenia.

Pre vlastné potreby riadenia si podniky preto v mnohých prípadoch vypracúvajú samostatné správy, ktoré používajú vedúci pracovníci podniku operatívnejšie na odstraňovanie vzniknutých nedostatkov.

Ročné rozbory slúžia najmä všetkým politickým orgánom a ostatným mimopodnikovým zložkám ako komplexný materiál o prehľade hospodárskej činnosti celého podniku a sú odrazovým mostíkom pre hodnotenie kvality, úrovne a náročnosti úloh nasledujúceho obdobia.

Súdružky a súdruhovia poslanci, pri celkovom posudzovaní systému komplexných rozborov je potrebné konštatovať, že nedostatky, z ktorých niektoré som uviedol, bude potrebné v priebehu času postupne odstraňovať. Ale celkové pojatie rozborov súčasne ukázalo, že ide o jednu z účinných foriem riadenia národného hospodárstva, ktorá prispela v minulých mesiacoch k presadzovaniu záverov 9. a 10. pléna ÚV KSČ do hospodárskej praxe a pripravila podmienky pre spevnenie cieľových úloh hospodárskeho a sociálneho rozvoja Československej socialistickej republiky.

Predpokladám, že k niektorým poznatkom a záverom hodnotenia, ktoré majú slúžiť na dosiahnutie vyššej efektívnosti a hospodárnosti ekonomiky sa ešte budeme vracať v priebehu tohto roku.

Záverom by som chcel, súdružky a súdruhovia, vyjadriť názor, že celý systém ročného hodnotenia je potrebné považovať za významný nástroj sústavy riadenia, nezastupiteľnú súčasť analýz vývoja národného hospodárstva, ktoré je potrebné naďalej prehlbovať a aktualizovať. Tiež trvalá pozornosť, ktorá im bola venovaná zo strany straníckych a odborových orgánov, rozhodne prispela k tomu, aby sa tieto rozbory stávali dôležitou a trvalou súčasťou zvyšovania angažovanosti každého pracovníka a celej organizácie, a aby bola jedným z dôležitých podnetov pre rozvíjanie ďalšej pracovnej aktivity a socialistického súťaženia, a tým aj významnou formou zvyšovania účasti pracujúcich na riadení.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Polákovi. Slovo má poslanec Adamík, připraví se poslankyně Tenglerová.

Poslanec SN J. Adamík: Vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, vážení hosté, vedle oblasti paliv a energetiky je vysoce významným článkem národního hospodářství celá strojírenská oblast a nyní ve stále větší míře i elektrotechnický průmysl.

Pokud jde o strojírenskou výrobu, podařilo se ji do značné míry specializovat a tím zvýšit její sériovost. Tento proces nám přináší na jedné straně různé ekonomické výhody, jejichž přínos se promítá i do celkových výsledků hospodaření, které jsou dnes projednávány. Na druhé straně se však setkává také s potřebou, aby k němu byla dobře zajišťována nezbytná, mnohdy dost složitá a náročná výrobní kooperace a s ní spojené subdodávky, potřebné ke konečné finalizaci výrobků.

Ukázalo se totiž, jak také mj. vyplývá ze zpravodajské zprávy poslance Urbana, že nelze zrychlovat tempo realizace nových poznatků vědeckotechnického rozvoje a v duchu závěrů 8. zasedání ÚV KSČ je pružněji uvádět do hospodářské praxe v případech, pokud by to mělo zůstávat jen úkolem finálního výrobce.

Praxe naopak potvrdila nezbytnost, aby urychlování vědeckotechnického pokroku mělo všestrannější ráz. Ukázalo se, jak je důležité, aby získávání a uplatňování nových poznatků bylo stejně významným a energicky plněným úkolem každého subdodavatele různých prvků, dílů, součástek, uzlů i agregátů. Zatím si všichni jejich výrobci tuto potřebu ještě plně neuvědomují a setrvávají na oné pozici, která byla donedávna příznačná pro monopolního výrobce, který již z tohoto důvodu vždy měl o odbyt své produkce v podstatě postaráno.

Současně je však nezbytné, aby finální výrobci se svými subdodavateli důsledně spolupracovali při vývoji a řešení nových výrobků, které musí splňovat požadavky efektivnosti a kvality finálního výrobku.

Například současný podíl ceny příslušenství u osobních automobilů je 0,11 Kčs na 1 Kčs ceny finálního výrobku. Přitom v zahraničí je tento podíl příslušenství více než dvojnásobný. Pro dodržení cenových limitů finálního výrobku je spolupráce finalisty a subdodavatelů naprosto nutná.

Vývoj v roce 1983 přesvědčil a trend, který se dál rozvíjí, nás utvrzuje v přesvědčení, že stále větší slovo nalézá a zejména v zahraničí bude mít odběratel, na jehož představy a s nimi spojené nároky a požadavky se reaguje stále lépe a včas.

Chtěl bych proto při dnešní příležitosti poukázat zvláště na to, jak odpovědněji a v zájmu celé naší ekonomiky musí nyní k získávání a uplatňování nových poznatků technického pokroku přistupovat všichni subdodavatelé finálního výrobku, zvláště pak dodavatelé hutního materiálu, strojírenských a elektronických prvků a součástek. Podněty k tomu spočívají v záměrech 9. zasedání ÚV KSČ a promítají se v požadavcích odběratelů, kompletujících finální výrobek. Přístupy výrobců k tomuto úkolu by proto měly vyplývat z jejich vlastní iniciativy jako subdodavatelů a odrážet se věcně, časově i z hlediska zájmů odběratele v programech inovace postupně již překonávaných typů a druhů.

V mém volebním obvodu například n. p. Pal Magneton Kroměříž vyvíjí své nové výrobky elektrického příslušenství motorových vozidel s maximální snahou uplatnění elektronických prvků. Užití elektroniky v motorových vozidlech ovlivňuje zejména šetření pohonných hmot a materiálů. Zvyšuje bezpečnost provozu, ovlivňuje řešení ekologických problémů souvisejících s rozvojem automobilismu, zvyšuje užitnou hodnotu výrobků čs. automobilového průmyslu a s tím související schopnost konkurence na zahraničních trzích.

Základní podmínkou pro úspěšnou realizaci sériové výroby elektronických kompletů pro automobilový průmysl je zajištění potřebných elektronických prvků z elektronického průmyslu, které budou spolehlivě pracovat v podmínkách provozu automobilů.

Jedná se především o snímače neelektrických veličin - podtlaku, teploty, kmitů, polohy a otáček. Dále pak o výkonové tranzistory, diody, lineární integrované obvody a elektrický spojovací materiál vyhovující klimatickým a mechanickým vlivům autoprovozu, jakož i o výrobu plošných spojů s prokovenými otvory. Výbory pro plán a rozpočet se touto problematikou zabývaly již v roce 1981 v souvislosti se státním cílovým programem 08 - rozvoj výroby příslušenství motorových vozidel, jehož realizace nebyla v 7. pětiletce zajištěna, a dále v diskusním příspěvku na 2. schůzi Sněmovny lidu v roce 1982. S odstupem dalších dvou let lze konstatovat, že přes prokazatelný celospolečenský přínos elektronických výrobků příslušenství motorových vozidel, nemají bez dořešení vazeb mezi resorty federálního ministerstva všeobecného strojírenství a federálního ministerstva elektrotechnického průmyslu v otázkách zajištění výroby spolehlivých a cenově dostupných elektronických prvků, realizační výstupy naději na brzkou realizaci.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP