Avšak tak, jak narůstají ekonomické
úkoly a jejich náročnost a jak je spolu s
tím nutno zdokonalovat řídící
procesy, roste i význam každé práce
kontrolního charakteru.
Poznatky poslanců a stanoviska výborů proto
nebyly při projednávání státního
závěrečného účtu omezeny
jen na posouzení ve zprávě uvedených
finančních kontrol a revizí, i když
jejich výsledky znamenají zlepšení příjmů
státního rozpočtu, nebo ukazují na
míru nepřesností a kázně v
dodržování finančních předpisů
a v nich obsažených požadavků.
Výbory poukazují při této příležitosti
zejména na to, že je nyní nutné ve všech
resortech a na všech generálních ředitelstvích
uplatňovat zásady přijaté ke zvyšování
účinnosti a kvality kontroly. Spojovat je také,
a to nekompromisně, se zvyšováním náročnosti
na plánovací a finanční ukázněnost,
vyšší odpovědnost jednotlivců,
a také samotné výsledky provedených
kontrol více v řídící činnosti
využívat.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
výbory pro plán a rozpočet posoudily v souvislosti
s výsledky dosaženými v plnění
rozpočtového zákona a rozpočtového
hospodaření v roce 1983 návrh vlády
na usnesení Federálního shromáždění
ČSSR o schválení státního závěrečného
účtu československé federace za uvedený
rok.
Shledaly jej po stránce právní a obsahové
správným a věcně odůvodněným.
V souladu se svým stanoviskem ke znění tohoto
účtu a k výsledkům jeho projednání
ve výborech doporučujeme návrh vlády
přijmout v obou sněmovnách v předloženém
znění.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Brabcovi.
Po zpravodajských zprávách budeme v jednání
pokračovat rozpravou. Zatím se do rozpravy písemně
přihlásili tito poslanci: Július Polák,
Jaroslav Adamík, Hana Tenglerová, Viktor Sidor,
Stanislav Charvát, Alena Grygarová, Dobromila Vávrová
a Vladimír Bačík.
Zahajuji rozpravu a prosím, aby se slova ujal poslanec
Július Polák. Připraví se poslanec
Jaroslav Adamík.
Poslanec SL J. Polák: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, výsledky dosiahnuté
v hospodáreni za minulý rok a poznatky s nimi spojené,
tak pozitívne, ako aj tie niektoré menej uspokojivé
- znovu len potvrdzujú význam sústavného
zvyšovania úrovne riadenia na všetkých
stupňoch pre úspešný rozvoj národného
hospodárstva a jeho ďalšiu intenzifikáciu.
V širšom rámci tejto riadiacej činnosti
má svoje nezastupiteľné miesto aj potreba sústavnej
kontroly a dobre vykonávaných rozborov a analýz.
V minulom roku boli podľa našich poznatkov dosiahnuté
priaznivé výsledky v činnosti a v hospodárení
všade tam, kde sa pristúpilo k zodpovednému,
neformálnemu a dobre uváženému vypracovaniu
a uplatňovaniu "Zásad kontroly v národnom
hospodárstve a štátnej správe".
Najmä však tam, kde bol dôsledne, v účelnom
rozsahu uplatňovaný princip osobnej, neadministratívnej
kontroly zo strany vedúcich hospodárskych pracovníkov,
straníckych a odborových orgánov, kde sa
nespoliehali len na to, čo odhalí činnosť
kontrolných útvarov.
Významné postavenie v celom systéme rozborovej
a kontrolnej činnosti má preto hodnotenie výsledkov
hospodárskej činnosti štátnych hospodárskych
organizácií. Ročné rozbory hospodárenia
sa postupne stali súčasťou plánovitého
riadenia a nástrojom kontroly plnenia zámerov hospodárskej
a sociálnej politiky konkretizovanej v ročných
vykonávacích plánoch.
Zo štatistických podkladov sa dá zistiť,
že z celkového počtu 640 federálne riadených
organizácií priemyslu, dopravy a spojov boli v 99
prípadoch, t. j. 15,5 % uzavreté výsledky
hospodárenia zhoršeným stupňom. Ako
vieme, sú výsledky hospodárenia VHJ a podnikov
hodnotené na základe ôsmych rozhodujúcich
ukazovateľoch. Pozitívne výsledky prinieslo
rozhodnutie doplniť ročné rozbory o plnenie
programu hospodárnosti. Okrem toho však môžu
byť VHJ a podniky hodnotené aj podľa ďalších
dodatkových ukazovateľov a finančné
orgány majú naviac povinnosť preveriť
plnenie úloh plánu za posledné mesiace hodnoteného
roku v prípadoch, ak sa plnenie neprimerane líši
od ostatných mesiacov v roku.
Tento systém hodnotenia bude potrebné preskúmať
hlavne po metodickej stránke, pretože samotné
pridávanie ďalších ukazovateľov nemôže
zabezpečiť vyššiu kvalitu hodnotenia, ale
skôr znižuje jej prehľadnosť a tým
aj využiteľnosť. Pritom vplyv týchto doplnkových
ukazovateľov na výsledky hodnotenie je značný.
Vo vykázanom počte 94 organizácií,
v ktorých boli výsledky hospodárenia uzavreté
s výhradou, je zahrnutých 27 % organizácií,
ktorým bol tento zhoršený stupeň stanovený
pri splnení všetkých ôsmych rozhodujúcich
ukazovateľov pre neplnenie doplnkových ukazovateľov.
Väčším problémom je preto otázka
zjednotenia posudzovania výsledkov hodnotiacimi orgánmi,
tvorenými pracovníkmi Štátnej banky
československej, finančných správ,
finančných odborov národných výborov
a v rámci vybraných podnikov aj pracovníkov
ministerstiev financií. Rozdielna miera náročnosti
má za následok rôzne hodnotenia dvoch organizácií
s rovnakými výsledkami, a naopak, rovnaké
hodnotenie organizácií pri výsledkoch rôznej
úrovne. Ako príklad možno uviesť VHJ ZŤS,
Martin, kde podľa informácií Federálneho
ministerstva financií bolo hodnotenie všetkých
organizácií uzavreté bez výhrad, hoci
u ôsmych podnikov boli dôvody pre uzavretie s výhradou.
Táto situácia sa opakovala v rade ďalších
prípadov u ZVL Žilina, LIAZ Jablonec, Brandýske
strojárne a zlievárne a ďalšie. S týmto
prístupom naopak kontrastuje nekompromisný postoj
kontrolných orgánov voči zisteným
nedostatkom v n. p. Strojsmalt, Medzev, alebo DESTA v Děčíne.
Nemožno obísť ani to, že výsledky
rozborovej činnosti majú svoj začiatok už
pri stanovovaní úloh plánu. Dokonalé
rozpracovanie úloh a stanovenie presných cieľov
s použitím noriem by malo byť hlavnou úlohou,
ktorá by získala vyššiu autoritu v oblasti
riadenia. Zmeny, ktoré sú v súčasnosti
sprievodným nedobrým javom, majú nepriaznivý
vplyv na priebeh hospodárskej činnosti. Navyše,
tieto zmeny uskutočňované počas roka
narušujú dodávateľsko-odberateľské
vzťahy a sú tiež jednou z príčin
rastu zásob.
Súdružky a súdruhovia poslanci, správa,
ktorú máme o Štátnom záverečnom
účte k dispozícii, práve tak, ako
aj výklad ministra financií s. Léra, obsahuje
súhrnné výsledky vykonaných rozborov
a závery k nim prijaté. Je potrebné dodať,
že za ich údajmi sa skrýva nemalé úsilie
o to, aby nutnosť tolerovania niektorých vytýkaných
nedostatkov vyskytujúcich sa najmä v uvedených
oblastiach, bola obmedzená.
Na druhej strane je to však aj kvalita stanovených
úloh pre výrobné hospodárske jednotky
a podniky, ktoré tiež rozhodujú o množstve
individuálne prerokovaných toleranciách v
odchylnom plnení stanovených alebo doplnkových
ukazovateľov. Pre ilustráciu možno uviesť,
že len v rezortoch Federálneho ministerstva hút
a ťažkého strojárstva, Federálneho
ministerstva všeobecného strojárstva, Federálneho
ministerstva elektrotechnického priemyslu bolo odchylné
plnenie uznané šesťdesiatim organizáciám.
Okrem toho bol rad ukazovateľov individuálne prerokovaný
pre celé rezorty. Navyše bol podľa rozhodnutia
Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný
rozvoj tolerovaný rad postupových termínov,
neplnenie dodávok pre záväzné úlohy
štátneho plánu a neplnenie úloh technického
rozvoja. Nekomplexnosť pojatia priznávaných
tolerancií dokumentuje prípad neplnenia investičnej
výstavby jadrových elektrární, kde
v Českých energetických závodoch a
v Slovenských energetických závodoch bola
uplatňovaná výhrada, zatiaľ čo
výsledky hospodárenia mnohých dodávateľov,
ktorí neplnenie plánu výstavby jadrových
elektrární zavinili, boli v dôsledku povolených
tolerancií Štátnej komisie pre vedeckotechnický
a investičný rozvoj uzavreté bez výhrad.
Ani v prípade koncernu Čs. vogónky, Poprad,
sa nedá hovoriť o rovnováhe medzi stanoveným
plánom a hodnotením dosiahnutých výsledkov.
Hospodárenie tohto koncernu blo uzavreté s výhradou
pre nesplnenie vývozu do socialistických štátov
vo FCO a vo VC na 95 %. Pritom ale stanovená úloha
predstavovala medziročnú dynamiku takmer 150 %,
teda jednu z najväčších priemyselných
VHJ v celej ČSSR.
Aj napriek tomu považujem uplatňovanie tolerancií
v zásade za správny postup, lebo sa v nich prihliada
na to, aby odchýlky boli priznané v prípadoch,
kde neplnenie bolo vyvolané vplyvmi, pred ktorými
sa organizácia nemôže brániť, ako
sú napríklad prípadné pohromy, nepriaznivé
poveternostné podmienky, resp. v investičnej výstavbe
také skutečnosti, ktoré organizácia
preukázateľne nezavinila.
Nedeliteľnou súčasťou hodnotenia ročných
výsledkov hospodárenia je zhodnotenie plnenia prijatých
nápravných opatrení z minulého roku
a navrhované nápravné opatrenia na zabezpečenie
úloh vykonávacích plánov na rok 1984.
Možno konštatovať, že prijímané
opatrenia sú prevažne konkrétne, termínované,
a preto kontrolovateľné. Týkajú sa najmä
oblastí zásob, vývozu, rovnomernosti fakturácie,
kvality výroby, využívania strojov z dovozu
a postupových termínov.
Prácnosť rozborov na základe stanovenej jednotnej
osnovy a ďalších požiadaviek nadriadených
a kontrolných orgánov však vyžaduje veľkú
časovú náročnosť.
Čas potrebný na vypracovanie týchto rozsiahlych
rozborov je na úkor ich operatívneho použitia
na riadenie podniku. Navrhnuté opatrenia na odstránenie
nedostatkov a zlepšenie činnosti prichádzajú
obvykle neskoro a stávajú sa do istej miery formálnymi,
pretože výroba ich musí uplatňovať
vlastne už pred ich prijatím. To je jedna z príčin
určitej zdržanlivosti príslušných
hospodárskych pracovníkov pri ich formulácii
do záveru hodnotenia.
Pre vlastné potreby riadenia si podniky preto v mnohých
prípadoch vypracúvajú samostatné správy,
ktoré používajú vedúci pracovníci
podniku operatívnejšie na odstraňovanie vzniknutých
nedostatkov.
Ročné rozbory slúžia najmä všetkým
politickým orgánom a ostatným mimopodnikovým
zložkám ako komplexný materiál o prehľade
hospodárskej činnosti celého podniku a sú
odrazovým mostíkom pre hodnotenie kvality, úrovne
a náročnosti úloh nasledujúceho obdobia.
Súdružky a súdruhovia poslanci, pri celkovom
posudzovaní systému komplexných rozborov
je potrebné konštatovať, že nedostatky,
z ktorých niektoré som uviedol, bude potrebné
v priebehu času postupne odstraňovať. Ale celkové
pojatie rozborov súčasne ukázalo, že
ide o jednu z účinných foriem riadenia národného
hospodárstva, ktorá prispela v minulých mesiacoch
k presadzovaniu záverov 9. a 10. pléna ÚV
KSČ do hospodárskej praxe a pripravila podmienky
pre spevnenie cieľových úloh hospodárskeho
a sociálneho rozvoja Československej socialistickej
republiky.
Predpokladám, že k niektorým poznatkom a záverom
hodnotenia, ktoré majú slúžiť na
dosiahnutie vyššej efektívnosti a hospodárnosti
ekonomiky sa ešte budeme vracať v priebehu tohto roku.
Záverom by som chcel, súdružky a súdruhovia,
vyjadriť názor, že celý systém
ročného hodnotenia je potrebné považovať
za významný nástroj sústavy riadenia,
nezastupiteľnú súčasť analýz
vývoja národného hospodárstva, ktoré
je potrebné naďalej prehlbovať a aktualizovať.
Tiež trvalá pozornosť, ktorá im bola venovaná
zo strany straníckych a odborových orgánov,
rozhodne prispela k tomu, aby sa tieto rozbory stávali
dôležitou a trvalou súčasťou zvyšovania
angažovanosti každého pracovníka a celej
organizácie, a aby bola jedným z dôležitých
podnetov pre rozvíjanie ďalšej pracovnej aktivity
a socialistického súťaženia, a tým
aj významnou formou zvyšovania účasti
pracujúcich na riadení.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Polákovi.
Slovo má poslanec Adamík, připraví
se poslankyně Tenglerová.
Poslanec SN J. Adamík: Vážený
soudruhu předsedo Federálního shromáždění,
vážené soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, vážení hosté, vedle oblasti
paliv a energetiky je vysoce významným článkem
národního hospodářství celá
strojírenská oblast a nyní ve stále
větší míře i elektrotechnický
průmysl.
Pokud jde o strojírenskou výrobu, podařilo
se ji do značné míry specializovat a tím
zvýšit její sériovost. Tento proces
nám přináší na jedné straně
různé ekonomické výhody, jejichž
přínos se promítá i do celkových
výsledků hospodaření, které
jsou dnes projednávány. Na druhé straně
se však setkává také s potřebou,
aby k němu byla dobře zajišťována
nezbytná, mnohdy dost složitá a náročná
výrobní kooperace a s ní spojené subdodávky,
potřebné ke konečné finalizaci výrobků.
Ukázalo se totiž, jak také mj. vyplývá
ze zpravodajské zprávy poslance Urbana, že
nelze zrychlovat tempo realizace nových poznatků
vědeckotechnického rozvoje a v duchu závěrů
8. zasedání ÚV KSČ je pružněji
uvádět do hospodářské praxe
v případech, pokud by to mělo zůstávat
jen úkolem finálního výrobce.
Praxe naopak potvrdila nezbytnost, aby urychlování
vědeckotechnického pokroku mělo všestrannější
ráz. Ukázalo se, jak je důležité,
aby získávání a uplatňování
nových poznatků bylo stejně významným
a energicky plněným úkolem každého
subdodavatele různých prvků, dílů,
součástek, uzlů i agregátů.
Zatím si všichni jejich výrobci tuto potřebu
ještě plně neuvědomují a setrvávají
na oné pozici, která byla donedávna příznačná
pro monopolního výrobce, který již z
tohoto důvodu vždy měl o odbyt své produkce
v podstatě postaráno.
Současně je však nezbytné, aby finální
výrobci se svými subdodavateli důsledně
spolupracovali při vývoji a řešení
nových výrobků, které musí
splňovat požadavky efektivnosti a kvality finálního
výrobku.
Například současný podíl ceny
příslušenství u osobních automobilů
je 0,11 Kčs na 1 Kčs ceny finálního
výrobku. Přitom v zahraničí je tento
podíl příslušenství více
než dvojnásobný. Pro dodržení cenových
limitů finálního výrobku je spolupráce
finalisty a subdodavatelů naprosto nutná.
Vývoj v roce 1983 přesvědčil a trend,
který se dál rozvíjí, nás utvrzuje
v přesvědčení, že stále
větší slovo nalézá a zejména
v zahraničí bude mít odběratel, na
jehož představy a s nimi spojené nároky
a požadavky se reaguje stále lépe a včas.
Chtěl bych proto při dnešní příležitosti
poukázat zvláště na to, jak odpovědněji
a v zájmu celé naší ekonomiky musí
nyní k získávání a uplatňování
nových poznatků technického pokroku přistupovat
všichni subdodavatelé finálního výrobku,
zvláště pak dodavatelé hutního
materiálu, strojírenských a elektronických
prvků a součástek. Podněty k tomu
spočívají v záměrech 9. zasedání
ÚV KSČ a promítají se v požadavcích
odběratelů, kompletujících finální
výrobek. Přístupy výrobců k
tomuto úkolu by proto měly vyplývat z jejich
vlastní iniciativy jako subdodavatelů a odrážet
se věcně, časově i z hlediska zájmů
odběratele v programech inovace postupně již
překonávaných typů a druhů.
V mém volebním obvodu například n.
p. Pal Magneton Kroměříž vyvíjí
své nové výrobky elektrického příslušenství
motorových vozidel s maximální snahou uplatnění
elektronických prvků. Užití elektroniky
v motorových vozidlech ovlivňuje zejména
šetření pohonných hmot a materiálů.
Zvyšuje bezpečnost provozu, ovlivňuje řešení
ekologických problémů souvisejících
s rozvojem automobilismu, zvyšuje užitnou hodnotu výrobků
čs. automobilového průmyslu a s tím
související schopnost konkurence na zahraničních
trzích.
Základní podmínkou pro úspěšnou
realizaci sériové výroby elektronických
kompletů pro automobilový průmysl je zajištění
potřebných elektronických prvků z
elektronického průmyslu, které budou spolehlivě
pracovat v podmínkách provozu automobilů.
Jedná se především o snímače
neelektrických veličin - podtlaku, teploty, kmitů,
polohy a otáček. Dále pak o výkonové
tranzistory, diody, lineární integrované
obvody a elektrický spojovací materiál vyhovující
klimatickým a mechanickým vlivům autoprovozu,
jakož i o výrobu plošných spojů
s prokovenými otvory. Výbory pro plán a rozpočet
se touto problematikou zabývaly již v roce 1981 v
souvislosti se státním cílovým programem
08 - rozvoj výroby příslušenství
motorových vozidel, jehož realizace nebyla v 7. pětiletce
zajištěna, a dále v diskusním příspěvku
na 2. schůzi Sněmovny lidu v roce 1982. S odstupem
dalších dvou let lze konstatovat, že přes
prokazatelný celospolečenský přínos
elektronických výrobků příslušenství
motorových vozidel, nemají bez dořešení
vazeb mezi resorty federálního ministerstva všeobecného
strojírenství a federálního ministerstva
elektrotechnického průmyslu v otázkách
zajištění výroby spolehlivých
a cenově dostupných elektronických prvků,
realizační výstupy naději na brzkou
realizaci.