Přítomno: | 180 poslanců Sněmovny lidu |
66 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
70 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Bagín, Bahyl, Biľak, Boroš, Cabalková,
Dzúr, Gubová, Chňoupek, Korčák,
Kuželová, Lichner, Malejovský, Nedvěd,
Panster, Pirč, Salvová, Štafa, Tenglerová,
Zelenka, Zubík
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice:
Auersperg, Kabrhelová, Kancírová, Krauskopf, Poledník, Samec,
Šupka, Švestka, Vedra
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice:
Jonáš, J. Kováč, Muržic, Sabolčík,
Železniková
(Řízení schůze převzal a druhý
den jednání zahájil místopředseda
Federálního shromáždění
a předseda Sněmovny lidu V. David.)
Předsedající předseda SL V. David:
Vážené Federální shromáždění,
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté, zahajuji druhý den 12. společné
schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů
Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky.
V zasedacím sále je přítomno 170 poslanců
Sněmovny lidu, 59 poslanců Sněmovny národů
zvolených v České socialistické republice
a 65 poslanců Sněmovny národů zvolených
ve Slovenské socialistické republice.
Podmínky článku 40 ústavního
zákona o československé federaci jsou splněny
a obě sněmovny jsou usnášení
schopné.
Jednání začne podle schváleného
programu.
Nyní projednáme
Vládní návrh odůvodní místopředseda
vlády Československé socialistické
republiky a předseda Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj soudruh Jaromír Obzina.
Místopředseda vlády ČSSR a předseda
SKVTIR J. Obzina: Vážený soudruhu předsedo,
milé soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, z pověření vlády
Československé socialistické republiky předkládám
Federálnímu shromáždění
k projednání a schválení návrh
zákona o státním dozoru nad jadernou bezpečností
jaderných zařízení.
V šedesátých a sedmdesátých letech
zahájily průmyslově vyspělé
země výstavbu jaderných zařízení
a především jaderných elektráren.
Do tohoto procesu se zapojila a intenzívně zapojuje
i Československá socialistická republika.
Dnes jsou v Československé socialistické
republice v úspěšném provozu dva reaktory
jaderné elektrárny v Jaslovských Bohunicích,
do konce roku 1990 je plánováno uvést do
provozu dalších 10 reaktorů typu VVER 440 MW.
Po roce 1990 se bude ve výstavbě pokračovat
budováním reaktorů o výkonu 1000 MW
a na rozhraní obou tisíciletí se očekává
výstavba nových typů reaktorů na principu
rychlých neutronů, na jejichž výzkumu
se Sovětským svazem se již dnes intenzívně
podílí i Československá socialistická
republika. Není tedy sporu, že před námi
je období několika desetiletí intenzívní
výstavby a provozu významných jaderných
zařízení k výrobě elektřiny
i užitkového tepla v jaderných výtopnách.
Ekonomická, technologická a technická náročnost
rozsáhlého programu výstavby čs. jaderné
energetiky objektivně vyžaduje zákonné
právní úpravy státního dozoru
nad jadernou bezpečností jaderných zařízení.
Proto dnes předkládáme k projednání
a schválení významný návrh
zákona, jehož cílem je vytvořit všechny
právní předpoklady pro spolehlivou bezpečnost
jaderných zařízení. Jde nám
o to, aby při intenzívním jaderném
programu byla zajištěna spolehlivá bezpečnost,
aby nedošlo k ohrožení životů a zdraví
našich občanů, pracovníků jaderných
zařízení, životního prostředí
a ostatních celospolečenských zájmů.
Základní rysy předkládaného
návrhu zákona charakterizují tyto skutečnosti:
1. Je stanovena zásada, že výroba, výstavba,
provoz a přeprava jaderných zařízení
podléhají státnímu dozoru, který
je vrcholově svěřen Československé
komisi pro atomovou energii. Tento orgán má předpoklady
pro objektivní a nezaujaté sledování
a hodnocení úrovně jaderné bezpečnosti.
Má k tomu odborné předpoklady a kvalifikaci
a splňuje i podmínku, že sama přímo
neřídí výrobu, výstavbu, provoz
a přepravu jaderných zařízení.
2. Je stanovena osobní odpovědnost za výkon
státního dozoru, a to odpovědnost předsedy
Československé komise pro atomovou energii.
3. Návrhem zákona je přesně vymezena
kategorie základních pojmů, jako jaderná
bezpečnost, jaderné zařízení,
odpovědná organizace, dále je zřízena
funkce inspektorů jaderné bezpečnosti a stanoveny
požadavky na jejich kvalifikaci a činnost, stanovena
organizační opatření, zejména
havarijní plány a havarijní řády,
a nakonec i zásady řízení a postupu
při projednávání problematiky jaderné
bezpečnosti jaderných zařízení.
4. Z hlediska pracovního a politického vyžaduje
předložený návrh zákona pregnantně
zobecněné domácí i mezinárodní
zkušenosti v této oblasti a představuje dokonalé
vyjádření vůle zákonodárce
intenzívně rozvíjet jaderná zařízení
v naší vlasti při maximálně možné
péči o bezpečnost občanů a
zajištění celospolečenských zájmů
našeho pracujícího lidu.
Tolik obecně k charakteristice podstaty návrhu nového
zákona. Jeho jednotlivé paragrafy jsou náležitě
zdůvodněny v předložené písemné
zprávě.
Chci současně Federální shromáždění
informovat, že se připravuje návrh dalšího
tzv. atomového zákona, jenž bude pokračováním
dnes projednávaného návrhu, který
obsáhne jadernou problematiku v celém komplexu.
Soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, předložený návrh zákona
byl řádně projednán a posouzen legislativními
radami vlád Československé socialistické
republiky, České socialistické republiky
a Slovenské socialistické republiky, určenými
výbory České národní rady a
Slovenské národní rady a příslušnými
výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů
Federálního shromáždění.
Závěry z těchto jednání jsou
zapracovány v předloženém návrhu.
Jsem přesvědčen, že navrhovaná
právní úprava znamená významné
opatření k dalšímu zlepšení
jaderné bezpečnosti jaderných zařízení,
a proto jménem vlády Československé
socialistické republiky doporučuji po projednání
schválení návrhu předloženého
zákona. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji soudruhu Obzinovi za výklad k projednávanému
vládnímu návrhu.
Návrh byl přikázán k projednání
výborům ústavně právním,
pro průmysl, dopravu a obchod a výborům pro
sociální politiku obou sněmoven.
Výbory Sněmovny lidu pověřily funkcí
společného zpravodaje člena výboru
pro průmysl, dopravu a obchod poslance Josefa Martince
a výbory Sněmovny národů členku
ústavně právního výboru poslankyni
Irenu Pažickou.
Prosím nejdříve poslance Josefa Martince,
aby přednesl zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Martinec (v. o. 27): Vážené soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, jaderná energie se
v posledních desetiletích stala novým druhem
energie v průmyslové přeměně
na energii tepelnou a elektrickou. Vede k tomu i několik
důvodů. Jednak postupné vyčerpání
základních druhů energetických zdrojů
- celkové světové zdroje černého
a hnědého uhlí se odhadují na 10 tisíc
miliard tun měrného paliva a využitelné
zásoby představují asi 6 %. Dále důvody
ekonomické - ceny ropy se za posledních 10 let více
než zdesateronásobily a neustále se zvyšují.
Měrné investice do jaderných elektráren
jsou nyní podstatně vyšší (zhruba
o 40-50 %) než u elektráren na fosilní palivo,
ale celkové investice do oboru průmyslu jaderných
paliv a energie jsou asi o 10 % nižší. A v neposlední
řadě je zde vliv na životní prostředí
- klasická elektrárna na uhlí, zejména
méněhodnotné uhlí o výkonu
380 MW vypustí denně do ovzduší 75 tun
oxidu siřičitého, 16 tun oxidu dusíku,
5 tun popílku, toxické kovy, ozón a radioaktivní
látky. Dále k tomu přistupuje devastace půdy,
hlavně při povrchové těžbě,
problémy s přepravou, se skladováním
uhlí - obsahuje až 30 % vody - i s ukládáním
popela, kterého je 30-40 %, ale i vlastní provoz
elektráren. Zejména kotelny klasických elektráren
mají nepříznivé hygienické
prostředí.
V současné době pracuje ve světě
kolem 300 energetických reaktorů s celkovým
výkonem všech jaderných energetických
zařízení přes 170 tis. MW. O tom,
jaké výkony se požadují v nejbližší
budoucnosti, hovořil přede mnou místopředseda
federální vlády a předseda Státní
komise pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj soudruh Obzina. Že je nutno trvale věnovat
pozornost výstavbě jaderných elektráren,
plyne i ze zprávy vlády Československé
socialistické republiky o plnění jejího
programového prohlášení, včera
zde přednesené jejím předsedou soudruhem
Štrougalem. Jde o úkoly vycházející
ze závěrů XVI. sjezdu Komunistické
strany Československa.
Tak jako v jiných oblastech i v oblasti využití
jaderné energie se opíráme o Sovětský
svaz. Základní kámen v rozvoji jaderné
techniky v ČSSR byl položen již v roce 1955,
kdy byla podepsána mezi Československem a Sovětským
svazem první mezivládní dohoda o pomoci SSSR
při výstavbě Ústavu jaderného
výzkumu v Řeži u Prahy. Ústav se nachází
v mém volebním obvodu. Sovětský svaz
zároveň dodal pro jaderný výzkum tohoto
ústavu hlavní zařízení a zaškolil
řadu odborníků. Tím bylo Československu
umožněno vybudovat vlastní vědeckovýzkumné
pracoviště a vytvořit základní
vědecký kádr pro jaderné obory, zaměřené
k mírovému využití jaderné energie.
V roce 1956, tedy rok po první dohodě, byla podepsána
významná dohoda o pomoci Sovětského
svazu při výstavbě první československé
jaderné elektrárny.
Vpravdě historickým mezníkem v hospodářských
vztazích mezi ČSSR a SSSR v oblasti jaderné
energetiky bylo podepsání mezivládní
dohody 30. dubna 1970 o výstavbě dvou jaderných
elektráren, z nichž každá je vybavena
dvěma bloky reaktorů VVER 440 MW. Touto dohodou
Československo prakticky přechází
na jednotnou řadu sovětských lehkovodních
reaktorů až na jednotkový výkon 1000
MW. Historický význam dohody tkví i v tom,
že umožňuje československému strojírenskému
průmyslu zapojit se v této oblasti do kooperačního
a integračního procesu se Sovětským
svazem a podílet se na výrobě náročných
zařízení energetického jaderného
komplexu a vědeckovýzkumné základně
společně řešit výzkumné
úkoly v oblasti jaderné energetiky.
Československý jaderný program shrnuje cíle
a opatření k zabezpečování
mírového využití jaderné energie
v národním hospodářství. Vychází
z československého surovinového bohatství,
z poznatků o rozvoji jaderné vědy a techniky
a zahrnuje cíle, ekonomické nástroje, lidské
a materiální zdroje a konkrétní technická
a organizační opatření včetně
mezinárodní spolupráce. Ta pak slouží
- jak již jsem se zmínil - soustředěnému
výzkumu a vývoji, rychlému praktickému
osvojení a mírovému využití jaderné
energie, ochraně životního prostředí
a jaderné bezpečnosti.
Základem československého jaderného
programu je jednak efektivní využití jaderných
materiálů pro energetické účely,
jednak všestranné využívání
ionizujícího záření v řadě
odvětví československého národního
hospodářství.
Na předním místě je i zdravotnictví
a jako příklad lze uvést výrobu radiofarmak
v Ústavu jaderného výzkumu v Řeži
na jaderném reaktoru VVR - S, které jsou využívány
v nukleární medicíně pro diagnostiku
onemocnění celé řady lidských
orgánů - mozku, plic, ledvin, jater, žaludku,
ale i zhoubných nádorů. V současné
době Ústav jaderného výzkumu Řež
vyrábí 11 preparátů, které
se používají v 50 zdravotnických zařízeních
v celém Československu.
Československý jaderný program připravuje,
koordinuje a zabezpečuje Československá komise
pro atomovou energii, která je federálním
orgánem státní správy. V oblasti mezinárodních
vztahů je Československá komise pro atomovou
energii i reprezentantem ČSSR ve vztahu k odborným
orgánům a organizacím jiných států
a mezinárodních organizací podobného
charakteru. Zastupuje Československo ve Stálé
komisi RVHP pro mírové využití atomové
energie a v Mezinárodní agentuře pro atomovou
energii ve Vídni. Tato mezinárodní agentura
byla zřízena v říjnu 1956 s cílem
urychlovat rozvoj a rozšiřovat přínos
jaderné energie ve prospěch míru, zdraví
a prosperity na celém světě a zaručit,
že nebude zneužita k vojenským účelům.
Československé komisi pro atomovou energii připadá
návrhem projednávaného zákona o státním
dozoru nad jadernou bezpečností jaderných
zařízení jeho výkon z hlediska bezpečnosti
při umísťování, výstavbě,
spuštění, provozu a vyřazování
z provozu jaderných elektráren.
Náklady vynaložené v jaderné energetice
k zajištění bezpečného provozu
jsou mimořádně velké, avšak přitom
zdůvodnitelné: slouží k tomu, aby byla
zajištěna maximální bezpečnost
provozování jaderných elektráren,
aby nedošlo k úniku škodlivých radioaktivních
látek.
Představy o fatální katastrofě jaderných
reaktorů jadernou explozí vycházejí
z falešného přirovnání jaderného
reaktoru k atomové zbrani. Podobnost je pouze v řetězových
reakcích při štěpení jaderného
paliva; tyto však probíhají v energetickém
reaktoru s maximálně čtyřprocentním
obohacením paliva kontrolovaně, naproti tomu je
v atomové bombě téměř se 100
% štěpitelného materiálu záměrně
nekontrolovaně, a to explozívně.
Vysoké množství radioaktivních štěpných
produktů je v jaderném reaktoru četnými
bariérami u zavřeno a chráněno, kdežto
jeho uvolnění při explozívním
procesu je základním požadavkem pro vojenské
uplatnění jaderných zbraní.
Četnost vážných nehod v jaderných
elektrárnách, ohrožujících jedince
a okolí, je podle statistik neobyčejně nízká
a je hluboko pod četností nehod v jiných
průmyslových odvětvích, a riziko ve
srovnání s rizikem denního života je
prakticky nepatrné, když na prvním místě
je provoz motorovými vozidly, dále požáry,
letecká doprava, tornáda, uragány a zcela
na posledním místě jaderné reaktory.
To je riziko srovnatelné s pádem meteoritu. To ovšem
za předpokladu, že byly splněny všechny
požadavky jaderné bezpečnosti.
Současně je nutno zdůraznit, že při
stále vzrůstající spotřebě
elektrické energie jaderná energetika má
pozitivní vliv na životní prostředí.
Radioaktivní emise z jaderné elektrárny ve
tvaru plynných a kapalných radioaktivních
odpadů je hluboko pod úrovní přirozeného
ionizujícího záření a umělého
záření při rentgenové diagnostice
a léčebných aplikacích. Jen neznalost
těchto skutečností, a zejména uměle
vyvolaná propaganda namířená proti
budování jaderných elektráren v Československu,
způsobila zastavení výstavby jaderných
elektráren v některých zemích bez
ohledu na potřebné energetické zdroje.
Radiační nehody v jaderných elektrárnách,
jež by vznikly v důsledku havarijní poruchy
v reaktoru nebo na jiném místě jaderné
elektrárny, a které by vedly ke zdravotnímu
poškození obyvatelstva nebo jednotlivých osob
vně provozů, nejsou závažného
charakteru. Tato pozitivní skutečnost je ovlivněna
vysokými požadavky na jadernou bezpečnost.