Středa 14. prosince 1983

Celkový objem souhrnu státních rozpočtů, tj. státního rozpočtu československé federace, státního rozpočtu České socialistické republiky, státního rozpočtu Slovenské socialistické republiky včetně rozpočtů národních výborů, má dosáhnout v příštím roce částky 324,3 mld. Kčs, což srovnatelně představuje zvýšení o 2 %. Již zmíněná úprava velkoobchodních cen a další změny znamenají zvýšení celkových rozpočtových příjmů, ale i výdajů, o 6,3 mld. Kčs.

Rozhodující část příjmů souhrnu státních rozpočtů - 86 % - bude jako dosud zajištěna příjmy od socialistických organizací. V celostátních rozpočtových výdajích tvoří největší část - 47 % - neinvestiční výdaje na školství, zdravotnictví, sociální zabezpečení a další služby a činnosti pro obyvatelstvo.

Na financování potřeb státních hospodářských organizací připadá 16 % výdajů. Další rozpočtové prostředky jsou určeny na financování rozvoje vědy a techniky a na investiční a neinvestiční výdaje rozpočtových a příspěvkových organizací. V souladu s úkoly stanovenými k zabezpečení obranyschopnosti naší republiky podílejí se výdaje na obranu a bezpečnost 7,6 % na celkových rozpočtových výdajích. Ve vazbě na snížení počtu pracovníků na úseku řízení a správy podle programu hospodárnosti budou výdaje na státní správu nižší než letos.

V naší rozpočtové soustavě připadá největší podíl z celkového objemu souhrnu rozpočtů na státní rozpočet československé federace, který tím plní i významnou integrační funkci.

Příjmy federálního rozpočtu dosáhnou v příštím roce částky 186,8 mld. Kčs. Z toho je určeno 58 mld. Kčs na financování federálně řízených orgánů a organizací a 128,8 mld. Kčs na dotace do státních rozpočtů republik.

Celkový objem rozpočtů národních výborů dosáhne částky 110,6 mld. Kčs. Je z nich financována větší část celostátních výdajů na odvětví společenské spotřeby obyvatelstva, bytovou výstavbu a další účely sloužící ke zkvalitňování životní úrovně obyvatelstva.

Vytváří se i dostatečný prostor pro uplatňování iniciativy národních výborů při plnění volebních programů. Národní výbory budou mít k dispozici doplňkové zdroje, jejichž objem se odhaduje k počátku příštího roku na cca 4 mld. Kčs. Tyto zdroje budou použity především k financování akce zvelebování měst a obcí.

Pro zajištění plánované tvorby finančních zdrojů a tím i příjmů státních rozpočtů mají rozhodující význam výsledky finančního hospodaření hospodářských organizací. Náročnost úkolů v této oblasti lze komplexně vyjádřit tím, že celkový přínos těchto organizací pro společnost, tedy ta část jimi vytvořených zdrojů, jež po odpočtu jejich potřeb je k dispozici pro financování celospolečenských potřeb, se má v příštím roce zvýšit o 7,4 mld. Kčs, tj. o 10,5 %. Přitom rozhodující část uvedeného aktivního přínosu má být dosažena zvýšením tvorby finančních zdrojů.

To se projevuje i ve vztahu hospodářských organizací ke státnímu rozpočtu, kde počítáme s růstem aktivního salda odvodů a dotací o 7,1 mld. Kčs, z čehož tvoří přírůstek odvodů do státního rozpočtu 4,9 mld. Kčs a pokles celkového objemu dotací z rozpočtu 2,2 mld. Kčs.

Tvorba zisku má v příštím roce vzrůst o 7,2 %, přičemž tohoto přírůstku má být dosaženo téměř ze tří čtvrtin snížením nákladů a z jedné čtvrtiny růstem výkonů. Celkové náklady se mají snížit o 0,6 %, což představuje relativní úsporu ve výši 6,1 mld. Kčs. Z toho připadá na úsporu materiálových nákladů 4 mld. Kčs a na relativní úsporu mzdových nákladů 1,7 mld. Kčs.

Je nezbytné, abychom snižování nákladů věnovali stále větší pozornost na všech stupních řízení i na všech pracovištích. Zatím se nám daří mobilizovat některé rezervy ve výrobní spotřebě, i když jde zřejmě o snadněji mobilizovatelné rezervy. V dalším období musíme proces vyššího zhodnocení materiálových a jiných zdrojů zakládat stále více na zvyšování technické úrovně a kvalitě vyráběné produkce, na účelných a efektivních změnách struktury výroby směrem k materiálově a energeticky méně náročné produkci, na větším využívání výhod plynoucích z rozšiřování a prohlubování mezinárodní dělby práce.

Každý obor i podnik by měl mít propracovanou koncepci, jak řešit tyto otázky. Přitom daleko větší důraz než dosud musíme klást na využívání nových poznatků vědy a techniky, na zvyšování požadavků na předvýrobní činnosti, na zdokonalování vnitropodnikového chozrasčotu, norem spotřeby času a materiálu, využívání druhotných surovin atd., kde máme nepochybně stále velké rezervy.

K hlavním problémům, a lze říci klíčovým bodům našeho boje o vyšší efektivnost, patří zlepšení výsledku zahraniční směny. Již deset let trvající zhoršování směnných relací v zahraniční směně omezuje možnost rozvoje ekonomiky i životní úrovně. Základní podíl na tomto nepříznivém vývoji má v dlouhodobějším pohledu rychlejší růst světových cen surovin než hotových výrobků, neboť v našem vývozu převažují hotové výrobky a v dovozu suroviny.

V oblasti efektivnosti zahraniční směny máme řadu významných, dosud ne plně využitých možností ke zlepšení. Především je známo, že vlivem menší konkurenční schopnosti některých našich výrobků z hlediska jejich technicko-ekonomických parametrů, kvality, dodacích lhůt, servisu, některých nedostatků v obchodní činnosti dosahujeme často nižších cen než konkurence.

Do popředí zájmu našich hospodářských pracovníků musíme proto dát srovnávání výrobků, které vyvážíme, a dosahovaných cen při vývozu s podmínkami světových trhů. Úroveň ekonomické činnosti našich organizací je třeba hodnotit nejen podle toho, jak plní plánované úkoly, ale i podle toho, jak jsou konkurenčně schopné na světových trzích.

Proto činíme postupné kroky k tomu, aby hospodářský výsledek podniků odrážel nejen jejich vnitřní efektivnost, ale i efektivnost zahraniční směny. Užší propojování výroby se zahraničním obchodem považujeme za účelný krok ke zlepšení práce obou těchto důležitých úseků naší ekonomiky a budeme v něm pokračovat.

Pro řešení řady závažných úkolů hospodářské politiky v současnosti i pro vytváření podmínek pro dlouhodobý rozvoj naší ekonomiky má mimořádný význam rozšiřování a prohlubování naší všestranné spolupráce se Sovětským svazem a ostatními socialistickými státy a další rozvoj socialistické ekonomické integrace. Na nedávném XXXVII. zasedání Rady vzájemné hospodářské pomoci v Berlíně byla přijata závažná opatření zejména v oblasti vědeckotechnického rozvoje, racionálního využívání palivoenergetických a surovinových zdrojů a v oblasti spolupráce v rozvoji odvětví zemědělskoprůmyslového komplexu, která reagují na požadavky hospodářského rozvoje v osmdesátých letech. Jejich splnění přispěje jak k dynamizaci hospodářského rozvoje, tak k vyrovnanosti našich vnějších ekonomických vztahů.

Jestliže klademe takový důraz na naše větší zapojení do mezinárodní dělby práce a na zlepšování parametrů vyvážených výrobků, musíme klást obdobná kritéria i na zajišťování potřeb vnitřního trhu, neboť i zde nároky neustále rostou.

Dobře a v souladu s poptávkou obyvatelstva zásobený vnitřní trh a dobrá úroveň služeb je nejen významným ekonomickým faktorem dosahování rovnováhy v této důležité oblasti, ale i důležitým politickým úkolem. Proto růst dodávek pro tržní fondy v příštím roce o 2 % a výnosu daně z obratu o 2,8 % má nejen tuto kvalitativní stránku. Klade současně značné nároky na kvalitu a na strukturu dodávek zboží pro vnitřní trh. Plnění těchto úkolů bude vyžadovat řadu opatření ve výrobě spotřebního zboží. Půjde především o omezování výroby tohoto zboží, které jde obtížně na odbyt a zůstává na skladech, a naopak o zvýšení dodávek nedostatkových druhů zboží. Také je třeba soustavně rozšiřovat výrobu technických a módních novinek, které uspokojují požadavky spotřebitelů a přinášejí též větší výnos daně z obratu. Cenovou kontrolou je nutno čelit skrytému zvyšování velkoobchodních cen, které vede ke snižování výnosu daně z obratu a ulehčuje plnění úkolů ve snižování nákladů i v růstu výkonů.

Již řadu let nejsme spokojeni s vývojem zásob, i když na základě opatření přijatých vládou a dalšími orgány se i zde letos vývoj poněkud zlepšil.

Od roku 1983 jde překročení plánované výše zásob v určité výši přímo na vrub rozdělení zisku a ovlivňuje tak možnosti přídělů do fondů hmotné stimulace. Rovněž se nyní regulují zásoby v zásobnících a odbytových organizacích, aby převodem zásob do těchto organizací se zamezila možnost některých výrobních podniků spekulativně unikat z plnění stanovených úkolů ve vývoji zásob. Od roku 1984 se u některých resortů bude regulovat vývoj nevyfakturovaných investičních prací a dodávek, poněvadž v této oblasti docházelo k nežádoucímu růstu a jejich stav dosáhl již částku přes 153 mld. Kčs. K zesílení postihu za nežádoucí vývoj zásob se intenzívněji využije i úrokových sankcí, které přímo snižují použitelný objem mzdových prostředků.

Přesto zůstává faktem, že naše ekonomika pracuje stále ještě s vysokými stavy zásob a že jejich struktura není plně vyhovující. Ke konci 3. čtvrtletí tohoto roku činil v hospodářských a družstevních organizacích stav zásob bez výše uvedených nevyfakturovaných prací a dodávek 465 mld. Kčs. To je objem, který se blíží roční tvorbě národního důchodu.

V nežádoucích zásobárnách máme umrtveno mnoho materiálu, energie a práce. Výroba, která nemá odbyt, představovala vždy celospolečenskou ztrátu. O to více se musíme starat o vývoj zásob dnes, kdy musíme počítat prakticky s každým kilogramem surovin a materiálu. Potřebujeme již existující zásoby lépe využít, zlepšovat jejich strukturu i rozmístění v národním hospodářství, tak abychom nejen uvolnili prostředky vázané v nadměrných zásobách, ale současně zlepšili i pružnost a plynulost dodavatelsko-odběratelských vztahů a zásobování vnitřního trhu.

Proto jsme na příští rok stanovili poměrně mobilizační úkol - dále zrychlit dobu obratu zásob v průmyslu a ve stavebnictví o 2 dny proti úrovni plánované na letošní rok. O případné neplnění letošního úkolu se zvýší úkol zrychlení obratu zásob na příští rok.

Významným úkolem přechodu k intenzifikaci je účinnější využívání základních fondů, které představuje jednu z hlavních rezerv zvyšování efektivnosti a zdokonalení procesu investování, kde máme stále ještě řadu nedostatků ve všech jeho fázích. K racionalizaci investiční výstavby má přispět úprava systému fakturování a placení investičních dodávek. Napříště bude možno fakturovat jen části staveb schopné samostatného užívání, což by mělo podněcovat k urychlenému dokončování investic. Citelně budou též zpřísněny finanční postihy za nekvalitní dodávky a nedodržování termínů dokončení prací.

Celkové výdaje na investice hospodářských, rozpočtových a příspěvkových organizací plánujeme v rozsahu 140,4 mld. Kčs, což je srovnatelně méně o 5,8 mld. Kčs než letos, avšak ve srovnání s pětiletkou to je vyšší objem investic. Tento vývoj je do značné míry důsledkem letošního vysokého překročení plánu investic. Realizace těchto vyšších investic bude v příštím roce ovšem záviset na nadplánové mobilizaci finančních zdrojů resortů.

V plánu na příští rok počítáme, že se zvýší podíl vlastních zdrojů podniků na financování investic, a to z letošních necelých 61 % skoro na 70 % v příštím roce. Přitom poklesne podíl dotací z rozpočtu z 11,3 % na 6,3 % a částečně poklesne i podíl investičních úvěrů.

Zásadní význam pro realizaci strategie intenzívního rozvoje má vědeckotechnický rozvoj. Rozsah prostředků, které do této oblasti vynakládá naše společnost, je srovnatelný s většinou vyspělých zemí. V příštím roce má činit celkový objem neinvestičních výdajů na rozvoj vědy a techniky 18,1 mld. Kčs, z toho vlastní zdroje hospodářské sféry činí 10,4 mld. Kčs a prostředky státního rozpočtu 7,7 mld. Kčs, tj. téměř o 6 % více než letos.

Rostoucí význam vědeckotechnického pokroku a jeho mimořádně důležité postavení v procesu intenzifikace hospodářského rozvoje byl opětovně zdůrazněn na 8. zasedání ÚV KSČ. K realizaci jeho závěrů přijala vláda řadu úkolů v oblasti plánování, financování, odměňování i v cenové politice směřujících k rychlejšímu a plnějšímu uplatnění vědeckotechnického pokroku v praxi. Jejich plnění a sledování účinnosti v praxi budeme věnovat ve vládě soustavnou pozornost.

V zájmu urychlení vědeckotechnického pokroku a zvyšování produktivity práce, k podpoře výroby a zavádění vybraných progresívních výrobků, zejména mikroelektronických prvků a průmyslových robotů, zavádíme systém dvojích cen, které budou vyšší pro výrobce a nižší pro odběratele. Rozdíl mezi těmito cenami budeme po určitou dobu a za stanovených podmínek uhrazovat ze státního rozpočtu. Kromě toho zavádíme účelové dotace ke stimulaci odběratelů při zavádění robotů.

Při řešení všech problémů našeho hospodářského rozvoje má nezastupitelné místo zvyšování úrovně a účinnosti řízení a soustavné zdokonalování přímé organizátorské a řídící práce.

Náročným stanovením plánovaných úkolů, využíváním ekonomických podnětů i některými administrativními opatřeními chceme podnítit ekonomicky racionální jednání všech článků našeho hospodářství v souladu se zájmy celé společnosti. Jde nám o to, aby se plně na všech úrovních řízení využíval chozrasčot, aby ekonomická kalkulace byla základem při volbě z možných variant hospodářských záměrů a rozhodnutí, aby se oživila podnikavost a zvýšila pružnost reagování na měnící se hospodářské podmínky, aby se všude prosazovala hospodárnost a péče o náš společný majetek a jeho využívání. To jsou dlouho známé, ale stále ještě ne vždy doceňované principy v práci podniků i nadřízených orgánů.

Nejednou bylo zdůrazněno, že řada nedostatků a problémů v naší ekonomice má subjektivní příčiny, pramení z činnosti lidí a kvality jejich práce a tudíž, že jde o řešitelné problémy. V podmínkách nezbytnosti přechodu k intenzívnímu rozvoji se mnohé z nich jeví v ostřejším světle, roste potřeba jejich účinnějšího řešení.

V současných a zejména budoucích podmínkách nemůžeme vystačit s metodami a stylem práce z období převážně extenzívního rozvoje. Boj o změnu přístupu k práci, zejména řídicí, který by odpovídal potřebám obratu v intenzifikaci, je proto jedním z hlavních úseků úsilí o zvýšení úrovně řízení. Kritérium pro hodnocení, zda jsme zde postoupili vpřed, je v podstatě jediné - zlepšení konečných výsledků práce.

Mnohé podněty v tomto směru může přinést rozborová činnost, kterou musíme na všech úrovních řízení neustále zdokonalovat a postavit plně do služeb řešení současných problémů a úkolů. Požadavku na jejich náročnost a vyšší účinnost musí odpovídat i úroveň hodnocení výsledků hospodaření za rok 1983. Všechny orgány řízení musí přistupovat k tomuto hodnocení s kritickou náročností a přísněji než dosud. Důsledněji je třeba bojovat se shovívavostí a se sklonem tolerovat neplnění úkolů.

Mezi trvalé úkoly finanční politiky patří soustavné upevňování hospodárnosti. Od roku 1982 se realizuje program hospodárnosti, který schválila vláda a který přináší již konkrétní výsledky v úsporách některých výdajů, ve snížení počtu řídícího a správního aparátu a v jiných oblastech. V návrhu státního rozpočtu na příští rok jsou zapracovány úspory vyplývající z plnění tohoto programu. Tak jako jsme pro letošní rok program hospodárnosti aktualizovali, počítáme i od roku 1984 s některými dalšími opatřeními, která mají tento program dále prohloubit a přinést i bezprostřední efekt ve formě dalších úspor.

Zde mezi jinými úkoly vystupují do popředí otázky kvality práce, úspor režijních nákladů všeho druhu a zvýšení účelnosti vynakládání finančních prostředků. Akce a činnosti, které nesplňují požadavky efektivnosti a nejsou nezbytné z hlediska celospolečenského přínosu, je třeba zrušit nebo podstatně omezit.

Soudružky a soudruzi, XVI. sjezd Komunistické strany Československa na základě analýzy vnitřních i vnějších podmínek rozvoje ekonomiky vytyčil linii udržet a dále zkvalitňovat dosaženou životní úroveň obyvatelstva podle dosahovaných ekonomických výsledků.

Zrychlení dynamiky ekonomického rozvoje v letošním roce ve srovnání s prvními dvěma lety 7. pětiletky a pokračování této tendence i v roce 1984 vytváří příznivé podmínky pro plnění této linie. Dokazuje to například skutečnost, že objem osobní spotřeby v letošním roce i její plánovaný objem na rok 1984 je na úrovni, se kterou počítala 7. pětiletka.

Hlavním zdrojem růstu životní úrovně může být pouze růst národního důchodu a společenské produktivity práce a na nich závislý růst peněžních příjmů obyvatelstva. Celkový objem těchto příjmů se má zvýšit příští rok o 1,6 %, z toho příjmů z mezd o 1,1 % a sociálních příjmů o 2,9 %. Výdaje obyvatelstva v maloobchodě se mají zvýšit o 1,6 % a výdaje za služby o 2,8 %.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP