Úterý 30. března 1982

Poslanec SL V. Kratochvíl: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, nedílnou a podstatnou součástí při řešení strategické linie našeho socialistického zemědělství - zabezpečit soběstačnost ve výrobě základních potravin - je okamžité zastavení dalšího úbytku zemědělského půdního fondu a jeho lepší využívání. Tuto skutečnost celé naší společnosti velmi důrazně a rozhodně připomnělo 4. zasedání ÚV KSČ, a oprávněně. To proto, že přes novelizování zákona o ochraně půdního fondu Federálním shromážděním v roce 1976 a vydáním řady dalších usnesení a vyhlášek federální i národních vlád, byl dosavadní stav v tom směru velmi neuspokojivý a znepokojující.

Ukázaly to i průzkumy organizované výbory Federálního shromáždění, federálním ministerstvem zemědělství a výživy, orgány lidové kontroly i dalšími institucemi.

Vždyť od roku 1976, tedy od přijetí již zmíněného zákona, který mimo jiné byl a je vysoce hodnocen i v mnoha evropských zemích a je dáván za příklad, ubylo do konce roku 1981 v celé ČSSR od roku 1976 celkem 152 890 ha zemědělské půdy. Není neznámou skutečností, že na jednoho občana našeho státu připadají 43 ary zemědělské půdy a z toho 32 ary orné půdy. Tato výměra je jedna z nejnižších v Evropě.

Hovoříme-li o ochraně zemědělského půdního fondu a jeho využívání, dovolte, abych navázal na vystoupení poslance Martince a potvrdil, že ve výborech Federálního shromáždění byl projednáván oblastní plán rozvoje Severočeského kraje. Při jeho projednávání bylo mimo jiné konstatováno, že i v tomto vysoce průmyslovém kraji jsou značné reservy ve využití a hlavně rekultivaci půdy. Oblastním plánem jsou stanovena opatření v oblasti rekultivace ploch devastovaných důlní těžbou. Je nutno zajišťovat a sledovat úkol, uložený generálnímu ředitelství Severočeských hnědouhelných dolů Most, předat z rekultivačního cyklu minimálně 1600 ha a rekultivační práce zahájit nejméně na 1700 ha ploch.

Závažnost tohoto úkolu není jen v návratnosti půdy, ale v tomto kraji návratnost půdy podstatně musí přispívat k zlepšení celkového životního prostředí. Proto plán klade důraz na další výsadbu zeleně, výstavbu vodních ploch a nádrží i rekultivaci mimo vlastní území důlní těžby. Také je nutno věnovat pozornost ochraně lesních porostů Krušných hor.

Doporučuji proto všem příslušným orgánům soustavně sledovat úkoly obsažené v oblastním plánu Severočeského kraje - kraje, který je důležitý pro další plynulý rozvoj celého našeho národního hospodářství.

Nejinak je tomu i v našem okrese Přerov, v typicky zemědělském okrese, kde za rok 1981 ubylo dalších 66,91 ha zemědělské půdy, zejména pro účely investiční a bytové výstavby a těžbu štěrkopísku. Průzkum ukázal, že nebyly v mnoha okresech přehodnoceny územní plány rozvoje obcí, že investoři v rozporu se zákonem požadovali pro výstavbu vynětí půdy i zvlášť chráněné, a odpovědné orgány těmto snahám nejenže nečelily, ale např. v okrese Olomouc všechny tyto požadavky investorů doporučily bez připomínek schválit, aniž byly předloženy další alternativy. Prokuratura při kontrole zjistila, že docházelo k umístění a povolení staveb na zemědělské půdě bez rozhodnutí orgánů ochrany zemědělského půdního fondu o souhlas s vynětím. Tato porušení mají zpravidla neodstranitelné následky proto, že znamenala vynaložení značných nákladů na stavby a za tohoto stavu nezbývá jiného východiska, než souhlas dodatečně udělit. Zákon o stavebním řádu však pamatuje i na povinnost takovou stavbu beze zbytku odstranit. Nedostatky tohoto rázu byly zjištěny při výstavbě hlavně obytných a rekreačních objektů, ale i průmyslových a hlavně zemědělských objektů a zařízení. Přitom počet uložených pokut zdaleka neodpovídá stavu porušování zákonnosti na tomto úseku. Například v České socialistické republice bylo za roky 1978-1980 uloženo 9 pokut organizacím a 37 pracovníkům, ve Slovenské socialistické republice byly v roce 1980 uloženy pokuty organizacím ve 32 případech a pracovníkům ve čtyřech případech. Je třeba říci, že mnohdy převládaly úzké lokální zájmy bez ohledu na zájmy celospolečenské. Často se obcházel zákon i v přidělování pozemků pro bytovou výstavbu, zneužívaly se proluky v intravilánu obcí a šlo se raději cestou lehčího odporu - tj. záborem nových lokalit zemědělského půdního fondu.

Společenským organizacím, hlavně Svazu zahrádkářů, se mnohdy přidělovaly pozemky vhodné pro velkovýrobní hospodaření blízko sídlišť, místo aby se pro tyto účely hledaly parcely opravdu pro zemědělské podmínky nevhodné a nepřístupné.

Ukázalo se, že jenom samotné orgány ochrany zemědělského půdního fondu bez porozumění a přístupu i odpovědnosti ostatních orgánů, organizací a celé široké veřejnosti nemohou zabezpečit plnění tohoto důležitého úkolu. Na základě těchto a dalších připomínek přijala federální vláda v říjnu loňského roku závažné usnesení, které by mělo definitivně zabránit poklesu zemědělského půdního fondu a vést k řádnému využití pro výrobu potravin každého i sebemenšího kousku půdy. Jde hlavně o tu část usnesení, kde se stanoví, že za každý hektar zemědělské půdy odňaté pro jiné účely je povinen investor tuto plochu plně nahradit rekultivací stejné výměry, za zábor nejlepších půd i větší výměry dosud nevyužité ladem ležící půdy. Intenzívně se připravuje i úprava výše odvodu za vyňatou zemědělskou půdu tak, aby její hodnota byla úměrná stále se zvyšujícím cenám potravin na světových trzích. Ráznější opatření budou třeba i proti těm investorům, kteří neplní termíny navrácení pro zemědělské účely půdy dočasně vyňaté pro jiné účely, nebo nevyužívají řádně kulturních vrstev půdy. Například příslušný odbor ONV ve Frýdku-Místku povolil vynětí 150 ha zemědělské půdy pro výstavbu celulózky Paskov. Skrývka ornice se sice na této půdě provedla, ale není pro zúrodňovací akce plně využívána.

Dalším důležitým opatřením je i to, že zemědělské závody jsou povinny spolu s orgány státní správy vyčlenit v rámci své působnosti pozemky naprosto nevhodné pro zemědělskou velkovýrobu a tedy ve velké většině pozemky doposud neobdělávané a tyto nabídnout k využití přednostně složkám a organizacím Národní fronty, svým zaměstnancům i dalším zájemcům z řad občanů. Tento proces v současném období probíhá i v našem okrese, kde pro tyto účely byly vytypovány celkem 152 ha zemědělské půdy, z toho 40 ha orné, 85 ha luk a pastvin a 28 ha zahrad a sadů. Do konce roku 1981 byly převedeny na společenské organizace na základě hospodářských smluv 24 ha zemědělské půdy, z toho 7 ha orné. To může přinést společnosti nejméně 100 tun sena a 50 tun zeleniny ročně a řadu dalších produktů.

Dosavadní poznatky v našem okrese ukazují, že o využití této půdy je velký zájem, půjde však o to, aby uživatelé měli možnost si nakoupit dostatečné množství potřebného materiálu i nářadí.

Národní výbory na Přerovsku a dalších měst Severomoravského kraje v místech větší koncentrace obyvatel poskytují možnost odprodeje přebytku zemědělských produktů vyčleněním vhodných prodejních středisek. Toto - a jistě i zrušení daně za tuto činnost - podnítí širší zájem veřejnosti o využívání zemědělské půdy, nehledě na rozšíření samozásobení obyvatelstva ovocem a zeleninou a masem z chovu drobného domácího zvířectva a drůbeže.

Značné rezervy máme ve využívání stávajícího půdního fondu přímo v zemědělských závodech. Dokazují to nejlépe rozdílné výsledky hospodaření mezi zemědělskými podniky hospodařícími v přibližně stejných klimatických a půdních podmínkách a rozdíly mezi jednotlivými hony v rámci jednoho podniku. Značné rezervy jsou například ve využívání trvalých travních porostů, kde jsou většinou dosahovány nízké hektarové výnosy i nižší kvalita. Chtěl bych uvést, že v okrese Přerov se za poslední roky mírně zvýšil především výnos víceletých pícnin na orné půdě a za období 6. pětiletého plánu bylo sklizeno z 1 ha 9,95 tuny a v roce minulém to bylo 11,5 tuny. Louky a pastviny zaujímají z celkové výměry zemědělské půdy 8,61 %, na těchto plochách bylo však sklizeno z 1 ha luk pouze 4,39 tuny a z 1 ha pastvin 3,69 tuny suché píce po hektaru. To ukazuje na dosud značné rezervy. V mnoha případech je výše výnosů na trvalých travních porostech negativně ovlivněna častými záplavami v povodí některých vodních toků.

V dalším období půjde tedy o to, využívat těchto a dalších rezerv rychleji, optimalizovat půdní úrodnost každého i sebemenšího pozemku komplexem zúrodňovacích opatření. Jedním z nich bude zastavit pokles humusu v půdě a postupně i jeho obsah zvyšovat větší péčí o organické hnojení, hlavně chlévskou mrvou. Současný stav v tomto směru je ve většině zemědělských závodů naprosto neuspokojivý a dochází každoročně k obrovským ztrátám a těžko vyčíslitelným škodám.

Zemědělská prvovýroba i nadřízené orgány musí tuto základní problematiku okamžitě radikálně řešit intenzívním budováním zpevněných polních hnojišť, systematickým ošetřováním chlévské mrvy, okamžitou zaorávkou chlévské mrvy po rozmetání pokud možno v optimálních klimatických a půdních podmínkách a řadou dalších opatření.

Ke splnění těchto úkolů potřebují zemědělské závody více výkonné nakládací techniky, autorozmetadel i investičních prostředků a samozřejmě i podstatné zlepšení vlastní řídící a organizátorské činnosti i větší odpovědnosti zainteresovaných pracovníků. Pozornost je třeba věnovat i dalšímu zvyšování ploch zeleného hnojení, dodržování osevních postupů s ohledem na přijaté plány, v boji proti větrné a hlavně vodní erozi, a dalším agrotechnickým opatřením, z nichž mnohé nejsou náročné na investiční prostředky, ale jsou spíše vázány na uplatnění větší odbornosti zaváděním nových progresívních poznatků do praxe a zlepšení práce řízení a organizace. Konkrétně v okrese Přerov je pro období 7. pětiletky ve všech zemědělských závodech vypracován komplexní program zúrodněné půdy. V minulém roce bylo například provedeno zúrodnění písčitých a těžkých půd na ploše cca 650 ha, meliorační vápnění na cca 3500 ha zemědělské půdy a rekultivace luk a pastvin na 226 ha v celkové hodnotě přes 9 mil. Kčs. Je však nutné v našich zemědělských závodech věnovat zvýšenou pozornost rekultivaci a využití ploch, na nichž byly umístěny stohy, siláže nebo komposty. Jde ve všech závodech o velké plochy, využití je minimální a je nutné co nejdříve je vrátit výrobě.

V nastoupené cestě budeme i nadále pokračovat. Očekáváme přitom větší pomoc i od ostatních resortů národního hospodářství, protože jde o důležitý celospolečenský zájem.

Soudružky, soudruzi poslanci, poslanci zemědělských výborů obou sněmoven ve své kontrolní činnosti i v námětech a připomínkách se problematikou ochrany zemědělského půdního fondu i jejím řádným využitím, jak na schůzích výborů, tak ve svých volebních obvodech i na pracovištích velmi často zabývali. V tomto směru zaměřují svou činnost i v současném období, kdy se uskutečňují rozsáhlé poslanecké průzkumy v 10 okresech za účasti poslanců ostatních výborů sněmoven Federálního shromáždění a zemědělských výborů České a Slovenské národní rady jako součást přípravy 2. samostatné schůze Sněmovny národů k problematice zemědělství. Věříme, že tyto cíle se stanou předmětem zájmu širokého okruhu našich občanů a že se nám podaří splnit závěry usnesení XVI. sjezdu a 4. zasedání ÚV KSČ - zamezit úbytku zemědělského půdního fondu a hospodařit s půdou jako nenahraditelným výrobním prostředkem a nesmírným bohatstvím všeho našeho lidu.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, chtěl bych vás ujistit, že plnou podporu záměrům vlády ČSSR v zemědělství i v ostatních oblastech národního hospodářství dají všichni poslanci a všichni členové Československé strany lidové a že se budou ze všech sil na jejich plnění podílet. Jménem Klubu poslanců Československé strany lidové ve Federálním shromáždění vyslovuji zároveň plný souhlas se zprávou vlády Československé socialistické republiky o plnění jejího programového prohlášení.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Kratochvílovi. Prosím poslankyni Sagovou. Připraví se poslankyně Veselá.

Poslankyně SL A. Sagová: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, hlavnou úlohou vlády je zabezpečovanie všestranného rozvoja našej spoločnosti a uspokojovanie kultúrnych a hmotných potrieb. Miera uspokojovania týchto potrieb sa v prevažnej časti odráža vo vývoji nášho vnútorného trhu a v jeho celkovej úrovni. Na túto úroveň právom pozeráme ako na výsledok spoločného úsilia a vzájomnej spolupráce obchodných zložiek a výrobcov spotrebného tovaru, ich spoločnej zodpovednosti za všestranné zásobovanie trhu.

Bolo by tu možné konštatovať, v čom sa úroveň trhu z roka na rok mení, v čom je ponuka tovaru pestrejšia a sortiment širší. Čo zodpovedá požiadavkám kupujúcich, ako sa mení vzhľad tovaru a jeho balenie, ako sa postupne zvyšujú jeho dodávky, či ako sa mení pri raste životnej úrovne obyvateľstva i jeho dopyt po tovare.

Vo svojom príspevku by som sa chcela zamerať na to, čo stále podmieňuje celkovú vyváženosť vzťahov medzi tovarom a trhovými fondami a zvlášť fondu priemyselného spotrebného tovaru.

Situáciu na vnútornom trhu možno posudzovať globálne, podľa toho, ako sa odvíja maloobchodný obrat. Súčasne je však nutné sledovať, či množstvo a štruktúra ponúkaného tovaru je vyhovujúca a obchod plynule a v dostatočnom množstve zásobovaný tým tovarom, ktorý si ľudia chcú zakúpiť v ktoromkoľvek ročnom období. Nedobre sa vedľa seba vynímajú často publikované správy o tom, že tá ktorá VHJ svoje dodávky pre vnútorný trh splnila, či dokonca prekročila a pritom v obchode sa javí nedostatok jej výrobkov.

Plán maloobchodného obratu je v podstate naplňovaný, ale priznajme si, koľko problémov pretrváva v štruktúre uspokojovania potrieb nášho obyvateľstva. Svedčí o tom nielen situácia v odbyte niektorého tovaru a prekračovanie noriem jeho zásob, ale i dopyt po výrobku, ktorý sa na trhu veľmi ťažko zháňa. Myslím, si že nedostatky v ponuke tovaru nie je možné prisudzovať len možnému nedostatku surovín či vplyvu menších kapacít výroby.

Nemalú úlohu tu vždy hrajú i nedostatky v koordinácii spolupráce výroby s obchodom, v riadiacej činnosti obidvoch zložiek a nepriamo i v pôsobení ukazovateľov ich plánu, keď chýba súlad s meniacou sa spoločenskou potrebou či jej štruktúrou a možnosťami pokrytia.

Už veľakrát bolo i z tohto miesta zdôraznené - a ja to môžem znovu pripomenúť - že obchod musí dobre sledovať vývoj potrieb a jeho smery, konfrontovať s nimi zámery svojej obchodnej politiky a svoje plány. Tlmočiť pohotovo svojím dodávateľom zodpovedajúcu spoločenskú objednávku. Výrobcovia potom musia svojej produkcie pre vnútorný trh venovať rovnakú pozornosť, ako svojím dodávkam pre vývoz. Rýchlejšie teda reagovať na zmeny v dopyte, aby napr. produkcia, o ktorú klesá záujem, sa nehromadila na skladoch a nepredstavovala zbytočne vynaloženú prácu, materiál a umŕtvené prostriedky, alebo - inakšie povedané - aby napríklad typicky letný tovar neponúkali až v jeseni alebo v zime.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP