Středa 1. července 1981

Předseda vlády ČSSR L. Štrougal: Vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci, rozprava k návrhu vládního prohlášení federální vlády, která proběhla včera a dnes, obsáhla všechny oblasti ekonomické i společenské sféry. Dotkla se všech základních otázek, které jsou zakotveny v programu XVI. sjezdu Komunistické strany Československa, v programu Národní fronty. Vyznačovala se především velice konkrétní kritičností, která vyvolává v nás pocit velké odpovědnosti za splnění úkolů, které jsme si ve vládním prohlášení vytyčili.

Je to v souladu s linií XVI. sjezdu Komunistické strany Československa, je to v souladu s linií Federálního shromáždění, jak to zde také zdůraznil v nástupním projevu předseda Federálního shromáždění s. Indra, kde jasně řekl, že kritičnost a náročnost v kontrolní práci výkonných orgánů je nezbytná z hlediska zájmu výstavby rozvinuté socialistické společnosti v této etapě a je ku prospěchu jak autority Federálního shromáždění, tak autority federální vlády, ku prospěchu nás všech. Myslím, že tento přístup XVI. sjezdu - být k sobě velmi kritičtí, adresní, vyvozovat odpovědnost, být důslední v realizaci toho, co si jak předsevzetí vytyčujeme, to je důležité v této etapě - etapě prvního pětiletí 80. let. Myslím, že v tomto kritickém tónu, důsledném vyvozování odpovědnosti máme pokračovat v nejvyšším zákonodárném sboru, ale hlavně v naší práci, v práci federální vlády a pochopitelně i v práci nižších článků výkonné moci a státní správy. To je nezbytný předpoklad, abychom velmi náročné úkoly, které před námi stojí, zvládli.

Za druhé se rozprava vyznačovala tím, že přinesla náměty, měla programový přístup, kriticky rozebírala jednotlivé oblasti ekonomické i mimoekonomické sféry, ukazovala východiska.

My jsme si, soudružky a soudruzi poslanci, vědomi, že v oblasti 7. pětiletky jsme ve vládním prohlášení nemohli odpovědět na všechny základní otázky konkrétněji. Souvisí to se současnou etapou prací na 7. pětiletce, pro kterou sice jsou hlavní směry hospodářského a sociálního rozvoje XVI. sjezdem schváleny, ale na druhé straně musíme otevřeně přiznat, že u mnoha klíčových problémů ještě hledáme východiska, která se týkají i základních proporcí jednotlivých odvětví a celkové proporcionálnosti národního hospodářství. Proto návrh 7. pětiletky, který budeme předkládat Federálnímu shromáždění ke konci letošního roku, bude doplňkem návrhu vládního prohlášení. Pochopitelně je třeba propracovávat cesty, jak realizovat společenský a ekonomický rozvoj v prvním pětiletí 80. let, ale hlavní důraz musíme položit na to, co je rozhodnuto, kde cesty jsou známy, tedy na důslednou realizaci našich záměrů.

V rozpravě padlo nemálo kritických připomínek a námětů, jak to někde jde a jak to někde nejde. Vstoupili jsme do 7. pětiletky, máme první pololetí za sebou a můžeme, soudružky a soudruzi poslanci, s plnou odpovědností jako federální vláda prohlásit, že s plněním plánu v prvním pololetí roku 1981 nemůžeme být spokojeni. Naopak, máme vážné problémy ve vývozu jak do socialistických, tak i do nesocialistických zemí, plnění plánu zde zaostává. Máme problémy v investiční výstavbě, kde stavebníci i ostatní účastníci investičního procesu jsou mnoho dlužni - o tom jsme též hovořili ve vládním prohlášení. Máme problémy ve spotřebitelské oblasti, ve výrobní sféře, tzn. v účinnosti opatření ke snížení spotřeby paliv, surovin a energie. Soudruh poslanec Rigo i další poslanci o tom mluvili.

V některých průmyslových a zemědělských závodech se úkoly dobře plní a přeplňují, i v kvalitativních ukazatelích, strukturálních základních článcích plánu, a někde to nejde. Na tyto otázky musíme pochopitelně hledat konkrétní odpověď, rozebírat se v nich, hledat příčinné souvislosti a vyvozovat z nich důsledky a konkrétní odpovědnost. Někdo je přece konkrétně odpovědný - buď ministr, nebo generální ředitel, nebo ředitel podniku, závodu nebo mistr - někde je konkrétní osoba, která to či ono zanedbává.

Základní cesta je v mobilizaci subjektivního činitele. My ekonomické jevy ve světě nezměníme, ty musíme brát jako fakt. A ukazuje se i na naší československé skutečnosti, že východiska jsou možná, když společně pod vedením komunistické strany, za účasti všech organizací Národní fronty, za účinné organizátorské a řídící práce státních a hospodářských orgánů půjdeme po té linii, která je vytyčená.

Mnohé otázky musíme i programově dopracovat a všechna ekonomická opatření směrovat k tomu, aby pří zachování centrálně plánovaného řízení chozrasčotní principy v celé naší ekonomice, i v nejmenších jednotkách, byly maximálně posíleny, aby jednotlivé pracovní kolektivy byly z hlediska všech svých zájmů závislé na výsledcích své práce, obzvláště na její kvalitě.

V letošním roce vyvolává mnoho problémů otázka nižšího tempa snižování spotřeby paliv, energie a surovin. Pochopitelně i tento problém a nejenom tento, vyvolává potíže v dodavatelsko-odběratelských vztazích, v rytmičnosti výroby. Více surovin, paliv a energie však dovážet nemůžeme. Otázka zadlužení nad úroveň plánu - to je cesta do pekla. Proto snižování spotřeby, a podle mého názoru jsou to minimální procenta, obzvláště v oblasti paliv a energie, to jsou mobilizovatelné rezervy. Soudruh poslanec Rigo to včera ve svém vystoupení velmi konkrétně dokazoval a je to skutečně strategická otázka národního hospodářství. Znovu říkám - zadlužování, větší dovozy i značně rostoucí ceny dovozu, a my přes polovinu surovin a materiálů dovážíme z kapitalistických států, kde je cenový vývoj živelný, to není schůdná cesta. Proto musíme přidat do kroku a na všechny problémy, které zatím máme v plánu na letošní rok - se musíme důkladně podívat a vyvodit z nich závěry. Nic není ztraceno, je před námi ještě šest měsíců. Když přidáme, můžeme věci napravit a zvládnout.

Chtěl bych vám, soudružky a soudruzi poslanci, poděkovat za vaši podporu, kterou jste jménem jednotlivých výborů sněmoven, jménem politických stran a organizací Národní fronty vyjádřili návrhu programového prohlášení federální vlády. Vážíme si vašeho souhlasu a vaší aktivní podpory, se kterou počítáme a bez níž bychom nemohli dobře pracovat.

Bude-li, soudružky a soudruzi poslanci, vyslovena vládě Československé socialistické republiky důvěra, budeme pracovat tak, abychom této důvěry nejvyššího zákonodárného sboru - Federálního shromáždění - byli hodni.

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Štrougalovi. Nyní prosím pověřeného člena návrhové komise, aby nám předložil návrh usnesení Federálního shromáždění.

Místopředseda SL R. Nejezchleb: Vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, bohatá a podnetná rozprava k programovému vyhláseniu vlády Československej socialistickej republiky, v ktorej poslanci uplatnili mnohé poznatky a skúsenosti z poslaneckej práce, jednoznačne vyznela na podporu vlády v budúcom období. Návrhová komisia vám preto predkladá tento návrh uznesení a Federálneho zhromaždenia:

Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky prerokovalo na druhej spoločnej schôdzi Snemovne ľudu a Snemovne národov v dňoch 30. júna a 1. júla 1981 programové vyhlásenie vlády Československej socialistickej republiky, ktoré predniesol predseda vlády súdruh Lubomír Štrougal.

Federálne zhromaždenie

1. súhlasí s programovým vyhlásením vlády; bude jeho plnenie pravidelne kontrolovať a pomáhať pri jeho realizácii

2. vyslovuje podľa článku 69 ústavného zákona o československej federácii dôveru vláde Československej socialistickej republiky.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Nejezchlebovi.

Má někdo k předloženému návrhu usnesení připomínku? (Nikdo.) Nikdo se nehlásí.

Můžeme přistoupit k hlasování. Při schvalování programového prohlášení vlády Československé socialistické republiky a při hlasování o návrhu na vyslovení důvěry vládě platí podle článku 42 odst. 3 ústavního zákona o československé federaci zákaz majorizace. Ve Sněmovně národů hlasují proto odděleně poslanci zvolení v České socialistické republice a odděleně poslanci zvolení ve Slovenské socialistické republice.

V této chvíli je v zasedací síni přítomno 177 poslanců Sněmovny lidu a ve Sněmovně národů 64 poslanci zvolení v České a 69 poslanců zvolených ve Slovenské socialistické republice.

Obě sněmovny jsou tedy schopny se usnášet.

Nejdříve prosím, aby se hlasováním vyjádřili poslanci Sněmovny lidu.

Kdo z nich souhlasí s návrhem usnesení? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

Poslanci Sněmovny lidu hlasovali jednomyslně.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů zvolené v České socialistické republice.

Kdo z nich souhlasí s návrhem usnesení? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Hlasování bylo jednomyslné.

Prosím, aby se vyjádřili poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice.

Kdo souhlasí s návrhem usnesení? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikoliv.

I poslanci zvolení do Sněmovny národů ve Slovenské socialistické republice hlasovali jednomyslně.

Konstatuji, že Sněmovna lidu i Sněmovna národů Federálního shromáždění jednomyslně vyslovily souhlas s programovým prohlášením vlády Československé socialistické republiky a současně vyslovily vládě plnou důvěru. (Potlesk.)

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, pořad 2. společné schůze obou sněmoven jsme vyčerpali.

Upozorňuji členy předsednictva Federálního shromáždění, že se ve 13.30 hodin v místnosti č. 214 ve II. patře koná schůze předsednictva Federálního shromáždění.

Děkuji vám za účast a končím 2. společnou schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů IV. volebního období Federálního shromáždění Československé socialistické republiky. (Potlesk.)

(Schůze skončila ve 12.35 hodin.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP