K zabezpečení rychlejšího
snižování přepravní náročnosti
v budoucím období musí proto přispět
vypracování komplexního souboru opatření,
který by působil jednotně a cílevědomě
ve všech úrovních řízení
národního hospodářství. Soubor
opatření by měl v prvé řadě
zahrnovat oblast plánování, a to od přípravy
až po kontrolu plnění stanovených úkolů.
Musíme si však být vědomi, že musíme
současně řešit na základě
vyhodnocení výsledků a přínosů,
plynoucích ze snižování přepravní
náročnosti v našem národním hospodářství
i dopady do dopravních organizací z hlediska jejich
financování, hodnocení a tvorby zdrojů.
Ne vždy totiž mají snížené
přepravní objemy a tržby naprosto přímou
úměrnost s požadavkem na snížení
nákladů v dopravní soustavě.
Na základě výsledků
řešení státního výzkumného
úkolu bude třeba podle našeho názoru
k této problematice zaujmout cílově programový
přístup a připravit k přijetí
státní cílový program "Snižování
přepravní náročnosti národního
hospodářství".
Mezi významné úkoly
7. pětiletky zařadil XVI. sjezd Komunistické
strany Československa i některé investiční
akce, jako je vybudování nového železničního
přechodu do Sovětského svazu, další
elektrifikaci tratí v rozsahu 450 km a výstavbu
380 km automatického zabezpečovacího zařízení.
I když zde vzniklo určité časové
napětí, mohu dnes říci, že těchto
náročných cílů bude dosaženo.
S lnění obou sjezdových úkolů
je o to důležitější, že jde
o hlavní racionalizační cíle v železniční
dopravě, zahrnující všechny požadavky
jejího intenzivního rozvoje, a to zejména
zvětšení propustnosti vlakové dopravy,
úsporu energie, snížení počtu
provozních pracovníků a v neposlední
řadě také zlepšení ekologických
podmínek.
V této souvislosti je však
nutné zdůraznit, že plné využití
elektrizovaných tratí je a bude vždy závislé
především na dodávkách elektrických
lokomotiv. Proto jsme byli nuceni soustředit prostředky
na nákup strojů a zařízení
převážně na obnovu a modernizaci dopravního
parku. Takto jsme sice dosáhli částečné
obnovy dopravních prostředků, ale z hlediska
jejich technické úrovně nemůžeme
vždy být s celkovým stavem spokojeni. Soudružky
a soudruzi poslanci, kladné hodnocení sjezdových
úkolů, zejména v globálu, však
není celá činnost resortu. Proto musím
říci, s čím nemůžeme být
absolutně spokojeni.
Pro omezené finanční
prostředky nemohl resort dopravy zahájit žádné
rozsáhlejší investiční akce,
které by zásadně řešily nedostatečnou
propustnost hlavních tratí a uzlů. V důsledku
toho pracují naše železniční tahy
dále převážně na horní
hranici propustné výkonnosti a počet tzv.
úzkých míst na železniční
síti ČSD převyšuje již více
než stovku.
Naproti tomu poměrně
značný rozsah investic musel být vynaložen
v Severočeském kraji, kde došlo zejména
k výstavbě přeložek železničních
tratí a k dobudování mosteckého koridoru
- tedy staveb vyvolaných důlní činnosti.
Jen na přeložky tratí jsme za posledních
10 let vynaložili bezmála 4 miliardy korun, i když
jejich přínos pro vlastní resort dopravy
jistě neodpovídá vynaloženým
investičním prostředkům. Ke kladným
výsledkům v rozvoji je samozřejmě
nutné započítat to, že poměrně
značné prostředky byly vynaloženy na
výstavbu automatizace třídících
prací v České Třebové a Bratislavě,
na výstavbu třídících kapacit
v Žilině - Tepličce, na zvýšení
výkonnosti tratí v oblasti jaderné elektrárny
Temelín a na některé další stavby
v Trnavě, Děčíně a Štúrově,
i do opravárenské základny ve Vrútkách.
Rovněž musím říci, že úkoly
ve výstavbě dálnic budou v tomto směru
splněny.
I když v ostatních oblastech
technické základny železniční
dopravy rozvoj prakticky stagnoval nebo byl jen minimální,
neplatí to pro oblast sociálních, školských
a zdravotnických zařízení, kde je
podle možností dále zajišťována
výstavba středních odborných učilišť
(Ostrava, Česká Třebová, Ústí
nad Labem, Košice a Bratislava) a železničních
poliklinik v Praze a v Bratislavě.
Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, čas, který je do jisté
míry vymezen pro mé vystoupení, nedovoluje
dotknout se všech problémů dopravní
soustavy. Protože však naší veřejností
jsme hodnoceni především za úroveň
osobní dopravy, rád bych se u ní zastavil.
V průběhu 7. pětiletky
byla soustředěna pozornost zejména na otázky
kvality a úrovně cestování. Pozitivní
výsledky jsme dosáhli v oblasti koordinace mezi
jednotlivými dopravními obory a zlepšila se
spolehlivost hromadné veřejné dopravy jako
celku. Bohužel, jen dílčí výsledky
byly zaznamenány ve všech druzích dopravy u
zvyšování kultury cestování a
zvláště pak v oblasti čistoty a hygienického
vybavení nebo na úseku podávaných
informací a poskytovaných služeb cestujícím.
V železniční dopravě
byla snaha, aby došlo zejména ke zlepšení
grafikonu osobní dopravy. To se daří jen
částečně. Zlepšila se však
nabídka tzv. posilové dopravy a jmenovitě
hromadné přepravy dětí a stavebních
dělníků.
Kladně lze hodnotit, že
na základě vlastních průzkumů
i připomínek cestujících byla vytvořena
nová dopravní spojení např. Bratislavy
a Košic s Libercem nebo Košic s Českými
Budějovicemi a Děčínem a od nového
jízdního řádu 1985/86 i Košic
s Chomutovem, Prahy s Luhačovicemi apod.
Problémy ale zůstávají
i nadále v oblasti čistoty a hygieny, která
je spojena s nedořešenými otázkami rozvodů
vody pro plnění souprav osobních vozů.
Nedostatečné čištění a
úklid vozů ještě stále naráží
na problém využití vhodné a účinné
mechanizace, zejména pro vnitřní čištění,
ale hlavně problém pracovních sil, který
musí být překonáván brigádnickou
výpomocí, bohužel zatím bez valného
úspěchu.
Musím však říci,
že snaha železničářů o udržení
pořádku ve vlacích je často mařena
neukázněnými cestujícími, kteří
v průběhu jediného roku dokáží
zničit, poškodit nebo odcizit zařízení
a vybavení vozů ve výši 15 mil. Kčs.
Myslím si, že případem vrcholného
vandalství byla nedávná cesta sparťanských
fanoušků na utkání do Banské
Bystrice, avšak o výtržníky není
nouze ani v ostatních vlacích.
O tom, jak se naši železničáři
dokáží vypořádat i s nejnáročnějšími
úkoly, svědčí úspěšné
zvládnutí přepravy cvičenců,
turistů i návštěvníků
letošních spartakiád, počínaje
od okrskových nebo okresních až po ústřední
Československou spartakiádu v Praze. Od května
do počátku července bylo přepraveno
1180 tis. účastníků. Pro tyto přepravy
bylo nutno přistavit přes 900 osobních vozů,
bezmála tisíc hnacích vozidel a zabezpečit
stovky pracovníků lokomotivních a vlakových
čet, kteří bez nároku na mzdu společně
odpracovaly téměř 37 tis. hodin.
Tento příklad pracovní
obětavosti velké většiny příslušníků
modré armády je příslibem, ale i zárukou,
že železničáři se čestně
vyrovnají i s dalšími úkoly osobní
dopravy.
Mezi pozitivní jevy v rozvoji
autobusové dopravy ČSAD patří zejména
postupné zavádění automatizovaného
místenkového systému, nasazování
autobusů nové typové řady a některé
dobré úpravy jízdních řádů.
I přes úsporná opatření z titulu
omezení energetických zdrojů v letech 1982
- 1983 se podařilo zabezpečit dopravní spojení
všech významných hospodářských,
kulturních a správních center i další
spojení s krajskými městy.
I když bylo dosaženo příznivých
výsledků v koordinaci vlakové a autobusové
dopravy, bude nutné i nadále prohlubovat koordinaci
se železniční dopravou všude tam, kde
to umožní její kapacita, dále zlepšovat
služby na dálkových linkách, doplňovat
park o moderní autobusy a dobudovat automatizaci místenkového
systému až po všechna krajská města.
Současně apelujeme
na výrobce autobusů - stejně jako ostatních
dopravních prostředků - aby v souladu se
světovým trendem urychlili jejich technickou inovaci
s cílem dalšího snižování
spotřeby pohonných hmot.
V některých případech
se v mimoresortní spolupráci setkáváme
s tím, že československý průmysl
oddaluje vývoj i výrobu dopravních prostředků,
jako je tomu například v případě
vlakové soupravy pro předměstskou dopravu
a podobně.
Soudružky a soudruzi poslanci,
zlepšení bylo zaznamenáno u letecké
dopravy ve vnitrostátní dopravě, kde nabídka
odpovídá poptávce. Dobrých výsledků
dosáhla v závěru pětiletky mezinárodní
letecká doprava ve všech kvalitativních ukazatelích.
Přesto však, abychom mohli úspěšně
čelit silné konkurenci zahraničních
přepravců, k tomu bude zapotřebí podstatně
zkvalitnit služby Československých aerolinií.
Tolik tedy krátce k osobní dopravě.
Soudružky a soudruzi poslanci,
přestože údaje o technickém rozvoji
máte k dispozici, považuji za potřebné
dále zdůraznit, že na všech dobrých
pracovních výsledcích, kromě zvýšené
obětavosti lidí v dopravě, se podílel
a podílí vědeckotechnický rozvoj.
V uplynulém období byl zaměřen zejména
na řešení úzkých míst
v celé dopravní soustavě. Dá se říci,
že vydatně přispěl zvláště
ke zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti
dopravy, částečně i ke zmírnění
negativních dopadů z nedostatku pracovních
sil, ale také k úspoře paliv a energie.
l při tomto konstatování,
jak vědeckotechnický rozvoj nám pomohl nahradit
pracovní síly, mi dovolte několik slov k
problematice pracovních sil a s tím spojených
otázek výchovy mladých pracovníků
a naplňování programu sociální
politiky v dopravě.
Nemám v úmyslu citovat
tu dlouhou řadu různých opatření,
která byla v uplynulém období v dopravě
uplatněna na základě několika závažných
usnesení vlády. Připomenu jen známé
usnesení č. 14 nebo 123 z roku 1978, jejichž
realizace výrazně podpořila nábor
a stabilizaci pracovníků v železniční
dopravě. Nepodařilo se však naplnit ani zastavit
úbytky pracovníků v některých
oblastech u městské hromadné dopravy i u
řidičů autobusů ČSAD. Tuto
problematiku by mělo řešit až v současné
době připravované jednání ve
federální vládě.
Stále pracujeme s vysokým
podílem přesčasové práce, který
je způsoben kromě nekvality řízení
tím, a to zejména, že současné
stavy pracovníků jsou stále podstatně
nižší než jejich potřeba podle provozních
norem nebo turnusových řádů, anebo
i podle toho, co by zejména v osobní dopravě
přispělo ke zvýšení kvality i
množství poskytovaných služeb.
Jestliže v 7. pětiletce
měl resort dopravy za úkol zastavit úbytky
pracovních sil, pak se to sice podařilo, ale nepodařilo
se postupně naplňovat plán práce na
plánované počty. V příštích
letech musíme tedy zaměřit hlavní
pozornost na naplnění stavů, ale zejména
na kvalitativní stránky lidského činitele
v dopravě. I nadále v této oblasti se počítá
s vysokou aktivitou železničního vojska jako
nedílnou součástí resortu při
zabezpečování jeho úkolů.
S kvalitní stránkou
lidského činitele souvisí výchova
dorostu a vzdělávání mladých
pracovníků s cílem získání
středoškolských a vysokoškolských
kádrů pro náš resort.
Rozhodující úlohu
samozřejmě musí sehrát výchovná
zařízení jak v resortu dopravy, tak i u dopravních
organizací řízených ministerstvy vnitra.
U nás na federálním ministerstvu dopravy
je ve školním roce 1985/86 do celostátní
sítě učňovských zařízení
začleněno také 29 resortních středních
odborných učilišť s výukovou kapacitou
pro cca 15 tis. žáků.
Protože máme mimořádný
zájem i o úroveň kvality středoškoláků
a vysokoškoláků, v oblasti dopravních
středních škol a Vysoké školy dopravy
a spojů vedeme organizace resortu k tomu, aby vysokým
a středním školám poskytovaly všestrannou
kádrovou i materiální pomoc, zejména
pak Vysoké škole dopravy a spojů.
Zvláštností dopravy
je to, že její pracovníci jsou roztroušeni
na tisíce pracovišť po celé republice.
To, co je v závodech dnes už samozřejmostí
v oblasti péče o pracovníky, např.
podávání teplých jídel, sociální
zařízení jako jsou umývárny,
šatny apod., to se v celé dopravě zajišťuje
velmi obtížně. Nejde jen o výši
prostředků, ale i o možnost zajistit tyto samozřejmé
požadavky organizačně. Proto mimořádná
pozornost je věnována v celé dopravní
soustavě zpracování a naplňování
kádrového a sociálního programu. Dílčí
výsledky ukazují, že se podařilo najít
účinné formy podávání
teplých jídel, podávání stravy
jízdnímu personálu ve vlacích, autobusech
i pracujícím na širé trati apod. Půjde
o to, abychom je dále rozvíjeli a zkvalitňovali
podle místních podmínek a možností.
Vážené soudružky
a soudruzi, dovolte mi závěrem k hodnocení
kladů i nedostatků v dopravní soustavě
znovu připomenout, že doprava je a zůstane
i nadále významnou součástí
oběhových procesů našeho národního
hospodářství, a proto nelze dopustit, aby
se jejímu rozvoji věnovala menší pozornost
než výrobním, případně
dalším odvětvím. Naopak, domníváme
se, že rozvoj dopravy by měl v podstatě předcházet
rozvoji ostatních odvětví národního
hospodářství, neboť máme řadu
příkladů o tom, že kde se v rozvoji
nebo strukturálních změnách na dopravu
tak trochu zapomnělo, mělo to vždy za následek
dodatečné řešení dopravy, což
ne vždy vyznělo komplexně a už vůbec
ne efektivně.
My sami si uvědomujeme, že
i pro dopravu plně platí současná
základní strategická linie, spočívající
ve zvyšování efektivnosti a kvality cestou
intenzifikace.
Z tohoto pohledu jsme také
posoudili náš základní dokument, a to
Zásady státní dopravní politiky, a
došli jsme k závěru, že má plnou
platnost i pro příští období.
Proto zůstává
naším hlavním cílem další
zefektivnění československé dopravní
soustavy, a to pokračováním její strukturální
přestavby a posilováním železniční
a vodní dopravy. V rámci silniční
dopravy budeme i nadále sledovat především
posilování veřejné dopravy před
dopravou závodovou.
Pro 8. pětiletý plán
byl stanoven podíl železniční a vodní
dopravy ve výkonech 78 % a v roce 2000 by měl dosáhnout
cca 80 %. V silniční dopravě dosáhne
podíl veřejné dopravy ČSAD cca 59
% a v roce 2000 to budou necelá 64 % z celkových
výkonů silniční dopravy.
U kontejnerových přepravních
systémů by v průběhu 8. pětiletého
plánu mělo dojít k růstu objemu přepravy
o 80 % a v dalším desetiletí, tj. k roku 2000
o více než 95 %. V osobní dopravě počítáme
s nejrychlejším růstem městské
hromadné dopravy, v 8. pětiletém plánu
o 3,5 % a v dalším desetiletí o 15 %.
I přes některé
negativní vlivy se i nadále počítá
s rozvojem dopravy individuální, přičemž
tempo bude nutno ovšem teprve stanovit, aby odpovídalo
záměrům v rozvoji automobilového průmyslu
i tempům růstu životní úrovně,
jehož je součástí.
Většímu zrychlení
tempa uvedených strukturálních přeměn
v dopravě brání, jak už jsem uvedl,
nízká kapacita v některých oborech
dopravy. Její zvyšování je možné
uskutečnit především investiční
výstavbou. Prostředky vyčleněné
pro dopravu v 8. pětiletém plánu zatím
však neodpovídají plně potřebám.
Je to důsledek toho, že v údobí růstu
nároků na dopravu v minulosti se adekvátně
nevkládaly prostředky do vytvoření
určitých kapacitních rezerv, někde
dokonce ani ne k jejich uchování a v intenzifikaci
stávajících kapacit nebyly respektovány
nutné budoucí nebo lépe řečeno
dnešní požadavky na vyšší kvalitu
dopravy: rychlost, vyšší spolehlivost, pohotovost,
před jejichž řešením nyní
stojíme a jimž se prakticky nelze vyhnout. Snižování
přepravní náročnosti a z toho plynoucí
vyšší tempa růstu přepravních
nároků totiž nevytvoří v dopravní
soustavě rezervy, zajistí jen, že se nebudou
tak výrazně prohlubovat vlivy nedostatku kapacit.
Hlavní záměry
a cíle v dalším rozvoji technické základny
jednotlivých oborů dopravy lze tedy shrnout do několika
bodů, které vycházejí z analýzy
vývoje nejen u nás, ale i z rozborů rozvoje
dopravy v sousedních zemích i požadavků
na dopravu, plynoucích z analýzy dopravní
soustavy RVHP přijaté v roce 1984. Vycházíme
zejména z toho, že je bezpodmínečně
nutné udržet si postavení tranzitního
státu v Evropě i při vzrůstajících
požadavcích na kvalitu a spolehlivost. Je nevyhnutelné
do budoucna řešit zejména rychlost, včasnost
a kulturnost cestování právě vzhledem
ke geografickému postavení čs. dopravní
soustavy. Nezbytné je respektovat velmi tvrdé požadavky
Mezinárodní železniční unie na
železniční dopravní prostředky
určené pro mezinárodní přepravu.
Záměry sousedních železnic vybudovat
ve směru sever - jih kapacitní a rychlé tratě,
by mohly vyvolat přesměrování dopravy
doposud tranzitující přes Československou
socialistickou republiku ze severních přístavů
na jih, kdybychom na tuto situaci nereagovali včas.
Ve vodní dopravě je
nutné vycházet z předpokladu, že podepíšeme
dohodu o využití vodních cest v Německé
spolkové republice a z toho, že dále budou
splavňovány Labe, Vltava, Váh a Odra.
V silniční dopravě
pak půjde i o dořešení problémů
mezinárodní kamionové dopravy, jejího
postavení, ale zejména rozvoje technické
základny založené jak na využití
vozidel vyráběných v Československé
socialistické republice, tak i nezbytných dovozů
vozidel speciálních.
V letectví pak musíme
vycházet z nutnosti reagovat na požadavky mezinárodní
organizace ICAO o hluku z leteckého provozu a ochraně
životního prostředí, požadavek
na pohodlí a spolehlivost leteckého provozu.