Přítomni: 182
poslanci Sněmovny lidu
Omluveni poslanci:
Bahyl, Biľak, Boroš, Brabenec,
Chňoupek, Kalkus, Kapek, Kuželová, Laco, Pirč,
Polák, Svěrčina, Szabó, Takács,
Toms, Václavík, Zavadil
Předseda SL V. David: Vážená
Sněmovno lidu, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
vážení hosté, zahajuji pátou
schůzi Sněmovny lidu a srdečně vás
všechny vítám.
Vítám členy
předsednictva ústředního výboru
Komunistické strany Československa - předsedu
vlády Československé socialistické
republiky soudruha Lubomíra Štrougala (Potlesk.),
předsedu Federálního shromáždění
soudruha Aloise Indru (Potlesk.) a další členy
a kandidáty předsednictva ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
tajemníky a předsedu Ústřední
kontrolní a revizní komise ústředního
výboru strany. Vítám rovněž místopředsedy
federální vlády a další členy
federální vlády.
Vítám též
místopředsedy Federálního shromáždění,
místopředsedu Sněmovny národů
a další poslance Sněmovny národů
i poslance České národní rady a Slovenské
národní rady.
Rovněž vítám
naše hosty - ministra vnitra České socialistické
republiky soudruha Josefa Junga, ministra vnitra Slovenské
socialistické republiky soudruha Stefana Lazára,
vedoucí pracovníky oddělení ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
náměstky ministrů vlády Československé
socialistické republiky, představitele společenských
organizací Národní fronty, generální
ředitele jednotlivých resortů a vedoucí
hospodářské pracovníky ministerstva
dopravy Československé socialistické republiky,
členy brigád socialistické práce z
úseku dopravních organizací a další
hosty.
Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, podle zjištění je v zasedací
síni přítomno 170 poslanců Sněmovny
lidu, takže podle článku 40 odst. 1 ústavního
zákona o československé federaci je Sněmovna
lidu schopna se usnášet.
Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, dříve než přistoupíme
k dalšímu jednání, dovolte mi, abych
vzpomenul úmrtí dlouholetého poslance Sněmovny
lidu, předválečného člena Komunistické
strany Československa, soudruha Milana Grégra. Prosím,
abychom povstáním uctili jeho památku. (Poslanci
povstávají.)
Děkuji vám. (Poslanci
opět usedají.)
Soudružky a soudruzi, oznamuji
vám, že prezident Československé socialistické
republiky soudruh Gustáv Husák dopisem ze dne 6.
září 1985 sdělil, že dnem 9.
září 1985 svolává Federální
shromáždění Československé
socialistické republiky k podzimnímu zasedání.
Dopisem ze dne 4. října 1985 oznámil prezident
republiky, že odvolal soudruha Leopolda Léra z funkce
ministra financí Československé socialistické
republiky na jeho vlastní žádost.
Předsednictvo Sněmovny
lidu navrhlo dnešní schůzi Sněmovny
lidu jeden bod pořadu, kterým je
"Zpráva ministra dopravy
Československé socialistické republiky o
významu a úkolech dopravy při uspokojování
potřeb národního hospodářství
a obyvatelstva."
Soudružky a soudruzi, navrhuje
někdo z poslanců změnu nebo doplnění
návrhu pořadu? (Ne.) Není tomu tak.
Přistoupíme k hlasování.
V zasedací síni je přítomno 170 poslanců
Sněmovny lidu.
Kdo souhlasí s návrhem
předsednictva Sněmovny lidu, nechť, prosím,
zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo). Nikdo.
Konstatuji, že návrh
pořadu schůze Sněmovny lidu byl jednomyslně
schválen.
Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, problematikou dopravy se zabýváme
ve Sněmovně lidu prakticky od počátku
letošního roku. Doprava má v naší
společnosti nesporně velký význam,
její působnost se promítá do celé
řady oblastí národního hospodářství
a života lidí. Spolehlivá a dostatečně
kapacitní doprava je nezbytným předpokladem
intenzifikace národního hospodářství,
rozvoje zahraničního obchodu, obrany naší
země a zvyšování životní
úrovně obyvatelstva. Na dopravě do značné
míry závisí, jak úspěšně
plníme úkoly vyplývající ze
závěrů sjezdů Komunistické
strany Československa a národohospodářských
plánů.
Výbory i poslanci Sněmovny
lidu přistupovali k projednávání těchto
ekonomicky a politicky závažných otázek
a problémů i k přípravě dnešní
schůze velmi odpovědně. Dlouhodobá
a cílevědomá práce výborů
a poslanců sněmovny a také organizátorská
činnost předsednictva sněmovny vyúsťuje
v dnešní plenární schůzi.
Soudružky a soudruzi, úvodní
výklad k předložené písemné
zprávě přednese ministr dopravy ČSSR
soudruh Vladimír Blažek. Prosím, aby se ujal
slova.
Ministr dopravy ČSSR V.
Blažek: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, úvodem mého
výkladu ke "Zprávě o významu
a úkolech dopravy při uspokojování
potřeb národního hospodářství
a obyvatelstva" mi dovolte vyjádřit uspokojení
nad tím, že v posledních letech je naší
dopravě, její práci i úrovni věnována
trvalá a značná pozornost stranických,
vládních i zákonodárných orgánů
Československé socialistické republiky. Jedním
z důkazů je také zařazení komplexní
problematiky rozvoje dopravy na pořad dnešního
jednání 5. schůze Sněmovny lidu. Tento
fakt již sám o sobě dostatečně
svědčí o stále rostoucím významu
dopravy pro naše národní hospodářství
a pro uspokojování našich spoluobčanů.
Přes tento zájem, širokou
informovanost vás, poslanců, bych rád úvodem
alespoň stručně shrnul několik nejvýznamnějších
faktů z hlediska významu i poslání
dopravy, která tvoří významnou a nezastupitelnou
součást naší ekonomiky.
Doprava totiž plní celou
řadu významných úkolů, z nichž
chci připomenout jen ty nejzávažnější:
zejména ty, které mohou ovlivnit a někdy
i podnítit rozvoj ostatních odvětví
národního hospodářství. Jde
zejména o to, že v procesu společenské
reprodukce tvoří doprava spojovací článek
mezi jednotlivými výrobními hospodářskými
organizacemi a mezi výrobou a spotřebou.
V rámci prohlubující
se společenské dělby práce se kladou
stále větší požadavky nejen na
množství, ale zejména na rychlost a spolehlivost
přepravy.
Doprava je nezastupitelná
při rozvíjení mezinárodní dělby
práce a při vytváření podmínek
integračního programu členských států
Rady vzájemné hospodářské pomoci.
Můžeme tedy říci,
že rozvoj dopravy je zcela organickou a neoddělitelnou
součástí rozvoje celého našeho
národního hospodářství, a jestliže
základní vývojovou tendencí národního
hospodářství je proces intenzifikace československé
ekonomiky, pro nás pak - pro celou dopravu - to současně
a v první řadě znamená především
efektivní uspokojování, ale jen racionálních
přepravních potřeb.
Jak tedy tu efektivnost nezbytných
přepravních potřeb zajišťujeme?
Za prvé
- plně v souladu se základními dopravně
politickými cíli, zakotvenými v Zásadách
jednotné státní dopravní politiky,
posilujeme energeticky méně náročnou
železniční a vodní dopravu a v automobilové
přepravě pak veřejnou silniční
dopravu před dopravou závodovou.
Za druhé
- reagujeme i na změny ve struktuře přepravy,
především na skladbu přepravovaných
substrátů, což znamená, že v železniční
dopravě zvyšujeme podíl přepravy pevných
paliv, stavebnin a ostatního zboží při
snižujícím se podílu ropy a dehtů,
okopanin a kusových zásilek.
Ve vodní dopravě se
v důsledku zavedení přepravy energetického
uhlí pro elektrárnu ve Chvaleticích a vytvářením
dalších vhodných relací u plavby dunajské
změnil podíl vnitrostátní a zahraniční
přepravy.
V silniční dopravě,
kde dochází k mírnému poklesu přepravy
zemin, se orientujeme na přepravy, které jsou nezastupitelné
na krátké a střední vzdálenosti
z hlediska rychlosti, operativnosti, ale někde i energetické
výhodnosti.
Lze tedy konstatovat, že pro
určování dalšího vývoje
přepravních potřeb národního
hospodářství má a bude mít
i nadále rozhodující vliv přeprava
hromadných substrátů.
Za třetí
- od roku 1974 - kdy byla naposledy ve Sněmovně
lidu doprava projednávána - došlo také
ke značnému zvýšení objemů
i výkonů v přepravě osob, přičemž
nejrychlejší růst zaznamenala městská
hromadná doprava. Došlo zde z hlediska efektivnosti
k výraznému posunu v koordinaci dopravy vlakové
a autobusové, v letectví se rozvíjí
především mezinárodní a ve vnitrostátní
letecké dopravě zajišťujeme jen nejnutnější
spojení důležitých center republik.
Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, chceme-li však udělat přehledný
odpočet splněných úkolů v dopravní
soustavě - nebo alespoň těch hlavních
- musím se dotknout také dalších oblastí,
zejména těch, které měly, když
už ne předcházet, tak nejméně
doprovázet zmíněný rozvoj.
Není možné totiž
zakrýt fakt, že rozvoj technické základny
dopravy neodpovídal růstu přepravních
výkonů, což se obzvlášť negativně
projevilo ve vyčerpání kapacitních
rezerv, zejména v železniční dopravě,
ale i ve stárnutí dopravních prostředků
veřejné silniční dopravy.
Víme, že rozvoj technické
základny dopravy byl dán především
investičními možnostmi našeho národního
hospodářství. Ale i za takto daných
podmínek si musíme otevřeně říci,
že se zpožďoval zejména rozvoj stabilních
kapacit železniční dopravy, takže nebylo
dosaženo potřebného tempa zvyšování
propustné výkonnosti tratí a stanic. Jen
snad jeden údaj: pouze na 2700 km tratí je možno
z konstrukčního hlediska jezdit vyšší
rychlostí než 90 km/hod., ale maximálně
110 km/hod.
Bylo proto nevyhnutelné za
této situace, aby další proces intenzifikace
se soustředil zejména na vyšší
hmotnostní i časové využívání
dopravních prostředků i vlaků, širší
využívání návěsů
a přívěsů v silniční
dopravě i využívání tlačné
technologie ve vodní dopravě. Úspěchem
je, že v roce 1980 jsme v Československu ukončili
parní provoz na ČSD.
Vážné je to, že
nižším tempem než bylo potřebné
pokračovala i výstavba a přestavba železničních
uzlů především v Praze, ale rovněž
i v Bratislavě, Brně, Ostravě, Ústí
nad Labem a ostatních průmyslových a městských
aglomeracích a dostává se tak dnes už
do časového nesouladu, ale i do rozporu s územním
rozvojem těchto městských aglomerací.
V civilním letectví
byly investiční prostředky vloženy pouze
do nezbytné obnovy parku dopravních i speciálních
zemědělských letadel, přičemž
značně zaostala pozemní základna pro
civilní letectví.
Těžiště rozvoje
pozemních komunikací bylo položeno především
do jejich modernizace a zvyšování propustnosti.
Ve stanoveném rozsahu bylo v Praze budováno metro
a postupně byla rozvinuta také výstavba dálnic.
V Praze byla zahájena výstavba základního
komunikačního systému a v celém Československu
probíhala realizace souvislých úprav vybraných
úseků silnic I. třídy.
Po skončení 6. pětiletky
jsme byli nuceni konstatovat, že nedošlo ani k potřebné
modernizaci a rozvoji lodního parku, včetně
překládacích mechanismů, což
zejména značně podvázalo efektivnost
přepravy po vodě. V technické základně
vodní dopravy jsou proto i dosud s maximální
intenzifikací využívány některé
zastaralé prostředky.
Mezinárodní doprava
železniční i silniční byla zajišťována
ve stejných podmínkách jako doprava vnitrostátní.
tj. na kapacitách vybudovaných již v předchozích
obdobích. V důsledku toho se projevovaly některé
nedostatky zejména ve vzájemné výměně
zboží mezi Československem a Sovětským
svazem, která přitom sama o sobě představuje
70 % z celkového československého objemu
přepravy s členskými státy RVHP; silniční
doprava pak zaostala za zahraniční konkurencí.
Pro vytvoření lepších
podmínek k zajištění mezinárodní
přepravy byly v rámci Rady vzájemné
hospodářské pomoci přijaty programy
dlouhodobé spolupráce v dopravě provedena
analýza dopravy v jednotlivých státech a
na jejím základě dohodnut společný
postup, který má a musí vést ke zlepšení
situace.
Z uvedeného je zcela zřejmé,
že situace při vstupu do 7. pětiletky nebyla
tedy v technické základně právě
nejrůžovější pro tak náročný
úkol, jaký nám stanovil XVI. sjezd Komunistické
strany Československa, tj. včasné, plynulé
a zejména efektivní zajišťování
potřeb národního hospodářství
i obyvatelstva.
Otázka tedy zní: Jak
jsme se s těmito úkoly dokázali vyrovnat?
Myslím, že číselně vyčerpávající
odpověď lze nalézt v předložené
Zprávě, soudružky a soudruzi poslanci, a proto
se chci omezit jen na některá shrnující
fakta.
Nutno ocenit, že poměrně
dobrých výsledků bylo dosaženo zejména
v přesunu některých přeprav ze silniční
dopravy na železniční nebo vodní dopravu
- například v přepravě uhlí.
Přesto však i nadále zůstávají
značné rezervy ve zvyšování efektivnosti,
které čekají na řešení
v rámci další postupné strukturální
přestavby v celé dopravní soustavě.
Směrnice XVI. sjezdu Komunistické
strany Československa dále ukládala na období
7. pětiletky dosažení nejméně
70 % podílu železniční dopravy na celkových
výkonech v přepravě zboží a 55
% podílu veřejné silniční dopravy
ČSAD na celkových výkonech silniční
dopravy.
Již dnes můžeme
říci, že tento záměr se daří
vcelku plnit. V prvním pololetí letošního
roku bylo 74,5 % celkových výkonů dopravní
soustavy zajišťováno železniční
dopravou a podíl veřejné silniční
dopravy činil již v prvním pololetí
posledního roku 7. pětiletky 55 % celkových
výkonů silniční dopravy. Na léta
8. pětiletky dodržuje návrh rovněž
v zásadě záměry směrnice, i
když nepatrné odchylky jsou ovlivněny vysokým
stupněm využití železničních
kapacit.
Jistě ne náhodou postavil
XVI. sjezd naší strany před celou společnost
naléhavý úkol postupného snižování
přepravní náročnosti národního
hospodářství. Znovu zdůrazňuji,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
že tento závažný úkol se musí
stát dříve nebo později, ať chceme
nebo nechceme, takříkajíc věcí
všech zainteresovaných a tedy nejen dopravců,
ale především a hlavně věcí
samotných přepravců a zvláště
pak těch rozhodujících, kteří
mají největší nároky na přepravní
práci.
I když okolo této problematiky
je dosud stále mnoho nejasností a vedou se i tzv.
kompetenční spory, snižování
přepravní náročnosti pokračuje
vcelku úspěšně a dnes můžeme
říci, že sjezdový úkol bude splněn.
S tím se ovšem nemůžeme spokojit, protože
Směrnice pro 8. pětiletku stanoví snížení
přepravní náročnosti o dalších
8 %. Zůstává tedy otázka - co dál
v tomto směru.
Musíme vycházet z toho,
že hlavní příčinou je vysoká
materiálová a energetická náročnost
čs. národního hospodářství,
někdy složité dodavatelsko-odběratelské
vztahy, stupeň koncentrace a specializace, jakož i
rozmístění výrobních sil.
K tomu, abychom dosáhli cíle
stanoveného Směrnicí na 8. pětiletku,
je žádoucí, aby pokles přepravní
náročnosti činil cca 2 % ročně.
Z dosavadních rozborů
mimo jiné vyplynulo, že dosažení poměrně
příznivých výsledků při
snižování přepravní náročnosti
v současné pětiletce není zatím
odrazem komplexního působení centrálních
orgánů na snižování přepravní
náročnosti, ale jde spíše jen o výsledek
působení dílčích opatření
v návaznosti na prosazování hospodárnějšího
programu rozvoje národního hospodářství.
Opatření na snižování přepravní
náročnosti v podnicích jsou motivována
hlavně snižováním nákladů
na závodovou dopravu i dodržováním závazných
limitů pohonných hmot. To ovšem zdaleka nemůže
do budoucna stačit!