Požadavky na státní rozpočet
Nová právní úprava v České socialistické republice si vyžádá zvýšení finančních prostředků ze státního rozpočtu ročně v následující výši:
1. Náklady na výdaje spojené s poskytnutím věcných prostředků potřebných ke zdolávání požárů (zásada č. 14 a 22)
Ojedinělé výdaje související s poskytnutím dopravních prostředků, zdrojů vady, spojovacích zařízení, energie apod. lze odhadem vyčíslit na jeden okres v průměru částkou 5000 Kčs, tedy roční náklady by činily
425 000 Kčs
2. Náklady na jednorázové mimořádné odškodnění (zásada č. 69)
Statistické údaje týkající se této oblasti úrazů ukazují, že průměrně ročně dochází k 5 smrtelným úrazům. Při průměrném zvýšení odškodnění jednoho případu na dvojnásobek sumy náležející pozůstalým podle pracovněprávních předpisů, tj. o 11 000 Kčs, by roční náklady činily
55 000 Kčs
Pokud jde o mimořádné odškodňování úrazů, statistické údaje z hlediska sledovaných ukazatelů nejsou uvedeny. Odhadem lze však předpokládat, že by se jednalo asi o 15 případů. Při navrhovaném jednorázovém mimořádném odškodnění úrazů v rozpětí 5000 až 25 000 Kčs by průměrné odškodnění u jednoho případu činilo 15000 Kčs, takže roční náklady by činily
225 000 Kčs
3. Náklady na náhradu věcné škody v souvislosti s pomocí poskytnutou při zdolávání požárů, činností v jednotce požární ochrany anebo s činností v kontrolní skupině (zásada č. 70)
Statistické údaje týkající se náhrady této škody nejsou v současné době vedeny. Z dosavadní praxe lze vyvodit závěr, že jde o ojedinělé případy. Odhadem lze vyčíslit požadavky na státní rozpočet na jeden kraj průměrně ve výši 60 000 Kčs, tedy roční náklady by činily
cca 500 000 Kčs
4. Náklady na poskytování odměn v souvislosti s oceněním odvahy a obětavosti při záchraně životů a majetku před požáry (zásada č. 75)
Odměny související s oceněním odvahy a obětavosti při záchraně lidských životů a majetku před požáry se příslušníkům jednotek požární ochrany a občanům poskytovaly jen ojediněle. Z dosavadní praxe lze odhadem vyčíslit průměrné náklady na jeden kraj a pro ministerstvo vnitra ve výši 30 000 Kčs, tedy roční náklady by činily
270 000 Kčs
Rekapitulace: |
|
ad 1. |
425 000 Kčs |
ad 2. |
280 000 Kčs |
ad 3. |
500 000 Kčs |
ad 4. |
270 000 Kčs |
CELKEM |
1 475 000 Kčs |
Předpokládá se, že dodatková dovolená (zásada č. 48) by se poskytovala přibližně 4350 příslušníkům Sboru požární ochrany. Jejím zavedením vzniknou jen minimální náklady spočívající v rozdílu mezi mzdou a průměrným výdělkem příslušníka při poskytování náhrady mzdy. Z tohoto titulu nevzniknou zvýšené požadavky na státní rozpočet.
Poznamenává se, že se přezkoumává možnost řešit zmírnění dopadu nepříznivých následků výkonu služby na zdravotní stav příslušníků Sboru požární ochrany popřípadě i jiným způsobem, než formou dodatkové dovolené.
Pro úplnost se uvádí, že souběžně s přípravou zásad zákona České národní rady o požární ochraně se připravuje též návrh úpravy odměňování příslušníků Sboru požární ochrany. Návrh odměňování bude však předmětem samostatného posouzení příslušnými ústředními orgány.
V souvislosti s finančním zabezpečením Sboru požární ochrany bude třeba řešit, počínaje osmou pětiletkou, i některé otázky plánovací metodiky a vytvořit samostatnou rozpočtovou kapitolu pro úsek požární ochrany.
V Praze dne 7. prosince 1983
Josef Korčák v. r.
předseda vlády České socialistické republiky
Ing. Josef Jung v. r.
ministr vnitra České socialistické republiky