ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1983

IV. volební období

78

Zpráva

předsedy České národní rady

o činnosti předsednictva České národní rady za dobu od 31. října do 19. prosince 1983

Podle § 60 zákona České národní rady č. 1/1969 Sb., o jednacím řádu České národní rady, ve znění pozdějších předpisů, předkládám České národní radě zprávu o činnosti jejího předsednictva za dobu od 31. října do 19. prosince 1983.

Předsednictvo České národní rady se v této době sešlo ke dvěma schůzím, a to 31. října a 22. listopadu 1983.

V oblasti svých ústavních úkolů předsednictvo České národní rady

1. vyhlásilo podle čl. 111 odst. 3 ústavního zákona o československé federaci

zákon České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky,

zákon České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 129/1975 Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení a

zákon České národní rady o stanovení působnosti národních výborů při provádění některých ustanovení občanského zákoníku a notářského řádu;

na těchto zákonech se Česká národní rada usnesla 31. října 1983 ve své 10. schůzi;

2. jmenovalo podle čl. 122 odst. 1 písm. a) ústavního zákona o československé federaci místopředsedu vlády České socialistické republiky ing. Františka Šrámka předsedou České komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj s účinností od 1. listopadu 1983;

3. podle § 50 odst. 1 zákona České národní rady o volbách do národních výborů v České socialistické republice vyhlásilo doplňovací volby do

- Východočeského krajského národního výboru ve volebním obvodu č. 120,

- Národního výboru hlavního města Prahy ve volebních obvodech č. 72, 193 a 194,

- Severomoravského krajského národního výboru ve volebním obvodu č. 182,

- Jihomoravského krajského národního výboru ve volebních obvodech č. 51 a 69,

- Jihočeského krajského národního výboru ve volebních obvodech č. 75 a 91

a stanovilo dny konání těchto doplňovacích voleb.

Ve své řídící a koordinační činnosti předsednictvo České národní rady

- schválilo pracovní plán České národní rady a jejích orgánů na rok 1984 s výhledem hlavních úkolů na rok 1985,

- schválilo rozpočet České národní rady na rok 1984 ve výši příjmů celkem 115 tis. Kčs a výdajů celkem 23 373 tis. Kčs,

- souhlasilo s rozhodnutím předsedy České národní rady, kterým přikázal žádosti 18 soudců z povolání o zproštění soudcovské funkce, které předložil ministr spravedlnosti 29. září 1983 se svým vyjádřením, ústavně právnímu výboru ČNR k projednání a předložení příslušného návrhu 10. schůzi ČNR,

- projednalo zprávu o činnosti ústavně právního výboru České národní rady; v přijatém usnesení konstatovalo, že se výbor svou činností podílel od počátku volebního období na prohlubování zákonodárné činnosti České národní rady, na účinné kontrole prováděni a působení zákonů ve společenské praxi a na dalším upevňování socialistické zákonnosti ve společnosti,

- schválilo zprávu o informačním systému České národní rady,

- vzalo na vědomí zprávu o plnění úkolů Kanceláře České národní rady,

- stanovilo termín a návrh pořadu 11. schůze České národní rady. Předsednictvo České národní rady schválilo politickoorganizační zabezpečení

- využití podnětů poslanců z 10. schůze České národní rady,

- přípravy jednání orgánů České národní rady o zprávě vlády České socialistické republiky o rozvoji školství v České socialistické republice a

- přípravy jednání předsednictva České národní rady o zprávě stálé pracovní skupiny předsednictva České národní rady pro mládež, tělesnou výchovu a sport o rozvoji tělesné výchovy a sportu v České socialistické republice a jejich ekonomickém zajištění.

Předsednictvo České národní rady dále projednalo a vzalo na vědomí

- zprávu o zabezpečování rekonstrukce budovy České národní rady,

- zprávu o využití podnětů poslanců z 8. a 9. schůze České národní rady (tato zpráva je obsažena v příloze) a

- doplnilo usnesení předsednictva České národní rady č. 77 z 8. září 1977 o stanovení dávek nemocenského pojištění a sociálního zabezpečení vedoucího Kanceláře České národní rady.

Dále vzalo na vědomí sdělení předsedy České národní rady o

- přijetí delegace mladých vynálezců, zlepšovatelů a novátorů, členů SSM, 8. listopadu 1983 a o

- obsahu dopisu předsedy Okresního národního výboru v Karviné s. Bystroně, v němž vyzdvihuje nové formy spolupráce poslanců České národní rady s okresem Karviná.

V zákonodárné oblasti předsednictvo České národní rady vzalo na vědomí informaci místopředsedy vlády ČSR doc. RSDr. Ladislava Adamce, CSc., o legislativních záměrech vlád České socialistické republiky a Československé socialistické republiky na léta 1984 a 1985 a jejím využití při dopracování pracovního plánu České národní rady a jejích orgánů na rok 1984 s výhledem hlavních úkolů na rok 1985.

Předsednictvo České národní rady přikázalo, případně souhlasilo s rozhodnutími předsedy České národní rady, kterými přikázal k projednání a předložení příslušných zpráv

1. návrhy vlády ČSR

vládní návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon č. 22/1964 Sb., o evidenci nemovitostí (tisk 66) a

vládní návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky (tisk 65)

 

- všem výborům České národní rady

 

(kromě mandátového a imunitního výboru);


 

na žádost předsedy vlády České socialistické republiky souhlasilo s upuštěním od předložení zásad uvedených zákonů České národní rady;

2. návrhy vlády ČSSR

vládní návrh zákona o zbraních a střelivu (tisk FS 112),

vládní návrh ústavního zákona o zřízení Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj (tisk FS 108) a

vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev (tisk FS 109)

 

- všem výborům České národní rady

 

(kromě mandátového a imunitního výboru),


 

zásady zákona o provozu na pozemních komunikacích (tisk FS 114)

 

- ústavně právnímu výboru ČNR

 

- výboru ČNR pro národní výbory a národnosti

 

- výboru ČNR pro obchod, služby a dopravu.


 

Sněmovní tisky uvedených republikových i federálních vládních návrhů byly poslancům České národní rady postupně zasílány.

Stanoviska k federálním vládním návrhům odeslal předseda České národní rady po jejich projednání ve výborech ČNR předsedovi Federálního shromáždění.

Ve své kontrolní činnosti předsednictvo České národní rady projednalo

- zprávu ministra průmyslu ČSR M. Kapouna, dipl. tech., o rozvoji kvalifikované chemie v resortu ministerstva průmyslu České socialistické republiky se zaměřením na potřeby elektronického a farmaceutického průmyslu; jednání se zúčastnili náměstek ministra zdravotnictví ČSR ing. V. Holát a generální ředitel VHJ Tesla - Elektronické součástky, Rožnov, posl. J. Hora,

- zprávu o populačním vývoji v České socialistické republice za účasti ministra práce a sociálních věcí ČSR RSDr. E. Hamerníka,

- zprávu o postupu realizace koncepcí rozvoje oborů potravinářského průmyslu za účasti náměstka ministra zemědělství a výživy ČSR MVDr. J. Radoše a

- zprávu stálé pracovní skupiny předsednictva ČNR pro životní prostředí o dodržování zákona č. 138/1973 Sb., o vodách, na toku řeky Labe ve Východočeském kraji.

Předsednictvo České národní rady vzalo na vědomí informace o

- současné situaci na vnitřním trhu a

- zapojení ekonomiky České socialistické republiky do mezinárodní dělby práce a integrace se zeměmi Rady vzájemné hospodářské pomoci z hlediska plnění pětiletého plánu.

Dále se seznámilo s dopisem rady Okresního národního výboru v Přerově o problémech znečišťování povodí řeky Bečvy a doporučilo příslušným výborům ČNR, aby se věcí zabývaly a informovaly předsednictvo ČNR v jeho únorové schůzi 1984.

V oblasti zahraničních styků předsednictvo České národní rady vzalo na vědomi sdělení předsedy České národní rady o návštěvě oficiální delegace Zemského sněmu Severního Porýní - Vestfálska v České socialistické republice ve dnech 22. - 25. září 1983 a o přijetí delegace sovětských odborníků na jedenáctých Československo-sovětských lékařských dnech dne 15. listopadu 1983.

V Praze 19. prosince 1983

prof. ing. Josef Kempý, CSc., v. r.

předseda České národní rady

 

Příloha ke zprávě předsedy ČNR o činnosti předsednictva ČNR za dobu od 31. 10. do 19. 12. 1983 (tisk č. 78)

Zpráva

o využití podnětů poslanců z 8. a 9. schůze České národní rady

Vláda ČSR na své schůzi dne 11. května 1983 projednala soubor podnětů a připomínek poslanců přednesených na 8. schůzi České národní rady a uložila usnesením č. 96/1983 členům vlády, do jejichž působnosti problematika spadá, aby zabezpečili jejich využití a podali o tom zprávu předsedovi vlády s. Korčákovi. Z předložených zpráv vyplývá, že podněty a připomínky poslanců byly v příslušných ústředních orgánech zodpovědně posouzeny a využity pro usměrnění a urychlení prací na plnění cílů, které sledují. Konečná realizace některých těchto podnětů a připomínek bude vzhledem k řešené problematice dlouhodobá; určitý počet podnětů je však možno již dnes považovat za splněný.

Po 8. schůzi ČNR předalo jeho předsednictvo vládě také soubor poznatků poslanců z konzultací k plnění programového prohlášení vlády ČSR, provedených na vybraných ONV a KNV. Těmito poznatky se rovněž ústřední orgány ČSR seriózně zabývaly a v maximální míře je využívají v rozhodovacích procesech, při úpravách předpisů při zpracování koncepcí rozvoje jednotlivých úseků výrobní a nevýrobní sféry. K řadě poznatků byla již přijata příslušná opatření, náročnější problémy budou postupně řešeny podle možností čs. ekonomiky. Rovněž pracovníci Úřadu vlády přihlížejí k poznatkům poslanců při jednáních na kolegiích ministrů a při posuzování materiálů předkládaných k projednání vládě a jejímu předsednictvu. Podrobné informace o jejich využití jsou shromážděny v sekretariátě ministra vlády ČSR s. L. Kopřivy.

Možno konstatovat, že všechny podněty, které vyplynuly z přípravy a jednání 8. schůze ČNR, jsou postupně realizovány v míře a termínech daných jejich pracovní náročností a prostředky, které má v současné době naše společnost k dispozici. Pro jejich plné využití lze doporučit, aby poslanci prostřednictvím výborů ČNR v přímém styku s resorty sledovali jejich realizaci.

Vláda ČSR na své schůzi dne 26. října 1983 projednala zprávu o zabezpečení podnětů a připomínek poslanců z 9. schůze České národní rady v resortech vlády ČSR. V přijatém usnesení č. 269/1983 vláda konstatovala, že velká část předložených podnětů je již v resortech vlády ČSR rozpracována a jejich realizace postupně zabezpečována.

V tomto usnesení vláda uložila ministru zemědělství a výživy a radě Národního výboru hlavního města Prahy zabezpečit řešení nových, dosud nerozpracovaných podnětů poslanců České národní rady. Jedná se o podněty posl. J. Cibelia, z nichž první požaduje trvale nebo alespoň částečně využít zemědělskou půdu na území hl. m. Prahy, která byla již vyčleněna pro investiční činnost, ale není dosud pro stanovený účel využita nebo došlo ke změně plánu zástavby a druhý zajistit zvýšení kvality běžných pekárenských výrobků v hlavním městě Praze.

V dalším bodě usnesení uložila vláda místopředsedům vlády Z. Krčovi a F. Šrámkovi, ministrům financí, stavebnictví, lesního a vodního hospodářství, obchodu, vnitra, zdravotnictví, radám krajských národních výborů a radě Národního výboru hlavního města Prahy informovat o výsledku realizace rozpracovaných podnětů příslušné výbory České národní rady.

 

Zpráva

o zajištění realizace podnětů a připomínek přednesených poslanci na 8. schůzi České národní rady v resortech vlády ČSR

Podnět č. 1 - posl. B. Rosický

Působit na to, aby Rada pro životní prostřelí při vládě ČSR urychleně dokončila vypracování souborné koncepce péče o životní prostředí v ČSR na 8. pětiletku s výhledem do roku 2000 a předložila ji k projednání vládě ČSR spolu s kontrolním materiálem o tom, jak jednotlivá ministerstva plní vládní usnesení na úseku životního prostředí.

Stav zajištění:

Federální ministerstvo pro technický a investiční rozvoj ustavilo v červenci 1983 pracovní skupinu, složenou ze zástupců zainteresovaných ústředních orgánů a krajských národních výborů, která rozpracuje směry dalšího zlepšení současné situace v ochraně a tvorbě přírodního prostředí, a to do konce tohoto roku.

Státní plánovací komise využije materiál zpracovaný federálním ministerstvem pro technický a investiční rozvoj při zpracování "Návrhu základních směrů hospodářského a sociálního rozvoje do roku 1995", kde úkoly do roku 1990 budou zároveň směrnicí pro zpracování návrhu 8. pětiletého plánu. Termín na zpracování tohoto materiálu je I. pololetí 1984.

Na tyto materiály naváže Rada pro životní prostředí při vládě ČSR při dopracování souborné koncepce péče o životní prostředí v ČSR.

Plnění usnesení vlády ČSR č. 58/1982 k program peče o životní prostřelí v letech 1982 - 1985 je soustavně kontrolováno. Rada pro životni prostředí projednává pravidelně zprávy gestorů o plnění jednotlivých úkolů a podle potřeby je projednává i vláda ČSR a přijímá k nim potřebná opatření.

Podnět č. 2 - posl. J. Onderka

Ministerstvo stavebnictví ČSR by spolu s ČPK měly hledat cesty (vč. příp. vývozu), jak lépe využít vybudované kapacity (panelárny, kamenolomy apod., které nejsou v současné době využity s ohledem na omezení investiční výstavby.

Stav zajištění:

a) v prefabrikaci

Koncepce jednotlivých podniků byly rozpracovány až na úroveň závodů a změny ve struktuře výroby orientovány i mimo resort stavebnictví, zvláště do sféry zemědělství, paliv a energetiky, národní obrany a dopravy.

Do výrobního programu byly zařazeny nové druhy prefabrikátů jako silážní žlaby, seníky, tratové dílce pro důlní dopravu o rozchodu 600 mm, prefabrikované autobusové zastávky, výrobky z pohledového betonu, důlní pažnice, stropní dílce pro individuální výstavbu. Podstatně byla rozšířena výroba terasových dlaždic, do výroby byly zařazeny doplňující dílce občanské výstavby skeletu MS 71, který je v současné době dodáván v komplexním sortimentu.

V závodě Hýskov byla rozšířena výroba velkoplošných tramvajových dílců, která plně pokrývá potřeby rekonstrukci tratí v hlavním městě Praze a po dobudování v roce 1984 budou plně pokryty veškeré požadavky v českých zemích. Plně jsou pokrývány nároky na metrodílce.

Výroba se dále zaměřila na zvýšení dříve nedostatkových dílců pro tržní fondy a zajištění betonářských výrobků zvýšením jejich produkce.

V rámci rozvoje výroby betonářského zboží budou, dle zpracovaného harmonogramu, odstraněny v roce 1987 disproporce ve výrobě betonářského zboží a podstatně zvýšeny dodávky pro obyvatelstvo.

Další prostor pro uplatňování prefabrikovaných dílců je vytvářen jednotnou technickou politikou resortu a jejím realizačním programem. V souladu s tendencemi zprůmyslnění stavebnictví byly založeny nové požadavky na uplatnění prefabrikace ve všech oborech staveb (kotelny, trafostanice, montované kolektory, výměníky a energocentra, nosné konstrukce průmyslových hal H 1 a H 2, rodinné domky, garáže, občanská vybavenost montovaná z bytových dílců).

Dalším požadavkem uplatňovaným technickou politikou resortu je náhrada úzkoprofilových materiálů (ocel, dřevo) prefabrikovanými dílci.

Lze tedy konstatovat, že dosavadní kapacity paneláren a výroben betonového zboží jsou plně využívány změnou sortimentní skladby, tj. rozšířením výroby o nové prvky se zaměřením na uspokojování potřeb obyvatelstva.

b) v kamenoprůmyslu

V průběhu 7. 5LP dochází ke strukturální změně ve výrobě přírodního kameniva. V důsledku ochrany zemědělského půdního fondu je omezována těžba přírodního těženého kameniva (štěrkopísku). Těžené kamenivo je proto postupně nahrazováno drceným. Vyšší využití provozoven na výrobu drceného kameniva je však limitováno energetickou situací, dopravními vzdálenostmi, sortimentem i různou kvalitou jednotlivých lomů. Pro vývoz těchto hromadných substrátů nejsou z hlediska přepravy vytvořeny podmínky.

Kamenolomy na výrobu hrubých kamenických prací (obrubníky, dlažební kámen a výlom surových bloků) pracují naplno bez omezení, stejně tak i výrobny na ušlechtilé zpracování kamene (výroba desek obkladových i dlažebních). Řada lomů o malé kapacitě je předávána různým organizacím (JZD, MNV apod.) pro místní využití.

Ke kamenoprůmyslu je možno přijmout závěr, že bilance zdrojů a potřeb je vyrovnaná, mimo pražsko-středočeskou aglomeraci, kde nejsou požadavky spotřebitelů plně kryty.

Podnět č. 3 - posl. Č. Adam

Usilovat o to, aby bylo přijato účinné řešení k racionalizaci zásobovacích procesů, které v současné době narušují plynulost hospodářských pochodů a uspokojování hmotných potřeb obyvatelstva.

Stav zajištění:

Dlouhodobé praktické zkušenosti ukazují, že celkově nepříznivý stav není způsoben jen nedodržováním stanovených postupů a pravidel, disciplíny a málo účinnou kontrolou. Hlavní příčina spočívá v tom, že ukazatele, kterými jsou řízeny i motivovány podniky, mohou být z hlediska těchto podniků jako dodavatelů plněny i takovými způsoby, které umožňují snadnější plnění plánem stanoveného ukazatele a přitom nevedou vždy k dostatečnému uspokojování potřeb odběratelů a spotřebitelů.

Řešení, které se odborně široce diskutuje u nás i v ostatních SZ, spočívá v nalezení způsobu jak zajistit a stabilizovat autoritu centrálního plánu vůči organizacím a přitom současně vytvořit hlubokou závislost dodavatele na kvalitním a seriózním uspokojování potřeb odběratele a spotřebitele.

Tento problém tvoří osu i těžiště úsilí při zdokonalování soustavy plánovitého řízení národního hospodářství pro období 8. pětiletky.

Česká plánovací komise ve spolupráci se Státní plánovací komisí a dalšími zainteresovanými orgány sleduje účinnost celého systému dodavatelsko-odběratelských vztahů s cílem postupně posilovat těsnější spojení hmotného bilancování s hodnotovými vztahy. Také SBČS přísnějším uplatňováním zásad úvěrové a úrokové politiky vůči VHJ a podnikům přispívá k racionalizaci zásobovacích procesů.

Podnět č. 4 - posl. Č. Adam

V zájmu sociálně ekonomického vyrovnávání mezi oblastmi ČSR se zaměřit na vyrovnání hustoty osídlení krajů a okresů hraničících s nesocialistickými zeměmi.

Stav zajištění:

V současné době probíhají mezi MPSV ČSR a ČPK konzultace o řešení dílčího úkolu, týkajícího se zhodnocení dosavadního mzdového zvýhodnění poskytovaného ve vybraných místech pohraničních oblasti vyznačujících se ztíženými životními podmínkami.

Je sledován cíl poskytovat mzdové zvýhodnění jen v místech s prokazatelně ztíženými podmínkami a podpořit tak stabilizaci osídlení.

Další náměty jako např. návrhy na rozmístění nových pracovních příležitostí apod., budou postupně zpracovávány v souladu s postupem prací na dlouhodobém výhledu rozvoje národního hospodářství.

Podnět č. 5 - posl. M. Smolíková

Dořešit některé existující problémy studia na gymnáziích podle nového pojetí, zejména aby sít gymnázií odpovídala potřebám našeho národního hospodářství, aby se odborná příprava studentů více přiblížila potřebám okresů a krajů; zvážit vyloučení méně náročných profesí z působnosti středních odborných škol a jejich přenesení do odborné přípravy na gymnázia a zaměřit ji rovněž na výuku cizích jazyků.

Stav zajištění:

Ve školních letech 1982/1983 a 1983/1984 dochází z podnětu MŠ ČSR k úpravě struktury volitelných skupin odborných předmětů na jednotlivých gymnáziích s cílem početně posílit obory, které jsou z celospolečenského hlediska prioritní, především základy strojírenství, elektrotechniky, stavebnictví a základy programování a počítačových systémů. Úpravu oborové struktury prováděly podle dispozic MŠ ČSR odbory školství KNV (NVP) ve spolupráci se školami s přihlédnutím k potřebám regionu i kraje. V průběhu 3 let bude v rámci těchto opatření zařazeno do preferovaných technických oborů na gymnáziích v ČSR celkem 62% žáků.

V novém pojetí gymnaziálního vzdělání a odbornou přípravou budou žáci připravováni pro studium na vysokých školách i pro přímý vstup do povolání, především do středně technických funkcí podle zaměření odborné přípravy. Absolventi gymnázia mohou (v souladu s kvalifikační doložkou na maturitním vysvědčení) nastoupit do pracovních funkcí, pro něž se vyžaduje úplné střední vzdělání (dříve i úplné střední odborné vzdělání). Vzhledem ke své dosavadní přípravě na gymnáziu a vysoké adaptabilitě se dobře uplatňují především v těch pracovních činnostech, kde se vyžaduje široké střední všeobecné polytechnické vzdělání integrované určitým vzděláním odborným, tzn. především v oblasti přípravy výroby, jejího zásobování, kontroly, na úseku technických služeb, v projekci, ve vědeckovýzkumné základně, v oblasti administrativy aj.

Podnět č. 6 - posl. J. Brisuda

Souběžně s rozvojem těžebních úkolů podpořit úsilí, aby byla zajišťována taková opatření, která by kompenzovala ztížené životní podmínky v Severočeském kraji a vedla k většímu uspokojování obyvatelstva.

Stav zajištění:

Ozdravná opatření, zaměřená na zmírnění negativních dopadů zhoršeného životního prostředí na zdraví obyvatel, především dětské populace a mládeže, jsou uspokojivě plněna. Např. ve školách v přírodě v roce 1982 bylo umístěno 24,6 tis. dětí, což představuje nárůst oproti roku 1981 9,4%. Podávání bezplatných přesnídávek bylo také rozšířeno a v současné době se poskytují přesnídávky více než 125 000 dětem, tj. všem dětem, které navštěvují mateřské, základní a zvláštní školy v postižených oblastech Severočeského kraje. Dobrých výsledků bylo také dosaženo ve vysílání dětské populace do ozdravoven, rekreačních zařízení u moře a respiračních léčeben. Do těchto zařízení bylo v průběhu roku vysláno více než 8000 dětí. Úspěchy byly zaznamenány i v práci národních výborů, které zajišťují výjezdy občanů pánevních okresů za zdravým ovzduším. Dále byl zvýšen počet poukazů na domácí a zahraniční výběrovou rekreaci ROH a příděl poukazů na lázeňskou péči pro obyvatele postižených oblastí. Významnou úlohu také má stabilizační příspěvek, poskytovaný jednou za rok občanům, žijícím, resp. pracujícím v postižených oblastech Severočeského kraje.

Rada pro životní prostředí při vládě ČSR každoročně provádí kontrolu, jak jsou zajišťována opatření ke kompenzaci ztížených životních podmínek v Severočeském kraji. Vychází se přitom z hodnocení úkolů obsažených v oblastním plánu rozvoje Severočeského kraje. Pravidelnou kontrolu provádí i Komise vlád ČSR a ČSSR pro řešení problémů Severočeského kraje. Závěry pak projednávají vlády ČSR a ČSSR a přijímají opatření, potřebná k odstranění zjištěných nedostatků.

Podnět č. 7 - posl. J. Brisuda

Pro potřebu hnědouhelných povrchových dolů zajistit v souladu se světovým trendem vývoj a výrobu nejprogresivnějších mechanismů.

Stav zajištění

Řešení tohoto úkolu není v možnostech ústředních orgánů ČSR. Zajištění vývoje a výroby progresivních mechanismů pro těžbu v hnědouhelných povrchových dolech je v působnosti především federálního ministerstva hutnictví a těžkého strojírenství. Uvedená problematika je rovněž pravidelně sledována a kontrolována Komisí vlády ČSSR vedenou místopředsedou vlády s. Gerlem.

Podnět č. 8 a) - posl. F. Vymětal

Při současném dostatku lékařů je třeba zajistit soulad struktury odborných zdravotnických služeb se strukturou a rozsahem jednotlivých skupin nemocí.

Stav zajištění:

Zajištění souladu struktury odborných zdravotnických služeb se strukturou a rozsahem jednotlivých skupin nemocí je záležitostí dlouhodobou a je ministerstvem zdravotnictví ČSR postupně řešeno. Jednotlivé koncepce oboru léčebně preventivní péče stanoví potřeby oborů pro rovnoměrné zajištění zdravotnických služeb v krajích a okresech, a to jak pracoviště jednotlivých oborů, tak i jejich personální vybavení. Rozvoj jednotlivých oborů v krajích a okresech je pravidelně kontrolován a sledován ministerstvem zdravotnictví ČSR, zejména hlavními odborníky.

Podnět č. 8 b) - posl. F. Vymětal

Zvážit, zda počty pracovníků na jednoho závodního lékaře a počty pacientů na jednoho obvodního lékaře nelze v současných podmínkách snížit, a to i za cenu přeskupení lékařských sil.

Stav zajištění:

Nové směrnice o poskytování obvodních služeb a poskytování zdravotnických služeb pracujícím v závodech, které zpracovalo ministerstvo zdravotnictví ČSR a které budou vydány ještě v tomto roce, nově stanoví normativy a vybavení zdravotnických zařízení poskytujících obvodní, územní a závodní služby a počty lékařských míst.

Podnět č. 8 c) - posl. F. Vymětal

Při přípravě 8. pětiletky důkladně zvážit posílení objemu investic pro zdravotnictví s ohledem na nezbytnou potřebu.

Stav zajištění:

V současné době se připravují první úvahy na 8. 5LP. Investiční program vychází z analýzy současného stavu ve vztahu ke stáří a kvalitě budov a nerealizovaných potřeb 7. 5LP. Hlavními zásadami pro sestavování programu jsou: dokončit rozestavěné akce, dobudovat rozestavěné areály fakultních nemocnic a nemocnic s poliklinikou III. typu, vybavit nová sídliště potřebnými ambulantními službami, systematicky na základě vyhodnocení současného stavu provádět rekonstrukce, modernizace a dostavby stávajícího fondu, a to především hospodářsko-technických provozů, postupně dobudovat síť hygienických stanic.

Posílení objemu investic pro odvětví zdravotnictví pro období 8. pětiletky je v současné době ve stadiu rámcových úvah a ověřování. Ministerstvo zdravotnictví za součinnosti ČPK již zpracovalo dílčí podkladové materiály k řešení nejvážnějších problémů rozvoje materiálně-technické základny zdravotnictví - rozvoje čs. lázní a rozvoje zdravotnictví na území hlavního města Prahy. ČPK bude tuto problematiku sledovat v průběhu dalších prací na přípravě návrhu 8. 5LP.

Podnět č. 8 d) - posl. F. Vymětal

Zvážit možnost využití kapacit některých strojírenských podniků, jejichž výroba nenachází efektivní užití, pro posílení výroby zdravotnické techniky n. p. Chirana, která je potřebná pro tuzemska i vývoz. Současně řešit věcnou a kvalitní výrobu protéz pro lidi s tělesnými vadami, v níž se projevuje u nás řada nedostatků.

Stav zajištění:

Výroba zdravotnické techniky je specifická s maximálními nároky na přesnost, kvalitu materiálu a provedení. Zatím usiluje resort o využití kapacit některých výrobních družstev.

V současné době se činí operativní opatření k okamžité likvidaci havárie v závodu Ergon a připravuje se výstavba nového závodu v Praze v 8. 5LP. Dále byla přijata některá opatření, jimiž bude zajištěna modernizace výroby dílců protéz a ortopedicko-protetických pomůcek, zejména pro stavbu protéz dolních a horních končetin a pro nové typy korzetů včetně rozvíjení zařízení pro jeho stavbu.

Podnět č. 8 e) - posl. F. Vymětal

Při přípravě 8. pětiletky vycházet ze zásady rovnoprávného přístupu občana k vymoženostem sociální a zdravotní péče a dbát přitom na sociálně ekonomické vyrovnání neodůvodněných rozdílů vybavenosti jednotlivých okresů a krajů kapacitami léčebné preventivní péče.

Stav zajištění:

V současné době se na ministerstvu zdravotnictví ČSR projednává ve spolupráci s krajskými národními výbory návrh koncepce rozvoje zdravotnictví v 8. a 9. 5LP, který vychází z provedené analýzy současného stavu. Jedním ze základních cílů dlouhodobého rozvoje zdravotnictví je odstraňování neodůvodněných rozdílů ve vybavenosti krajů a okresů. Jde však o dlouhodobý úkol, který je splnitelný pouze po etapách.

ČPK spolupracuje na realizaci tohoto námětu s ministerstvem zdravotnictví ČSR. Konkrétní možnosti budou společně posuzovány v jednotlivých etapách prací na přípravě návrhu 8. 5LP - obdobně jako u námětu bodu 8 c).

Podnět č. 8 f) - posl. F. Vymětal

Zvýšit úroveň rozpracování a léčení nemocí trávícího ústrojí; tuto otázku řešit v oblasti výzkumné a vývojové základny, na vysokých školách i ve specializovaných nemocničních lůžkách.

Stav zajištění:

Rozpoznávání a léčení nemocí trávicího ústrojí je součástí státního i resortního výzkumného plánu ministerstva zdravotnictví a školství. Výsledky dosažené výzkumem zejména v oblasti enzymové diagnostiky byly již také uplatněny při prevenci i léčení nemocí trávícího ústrojí. Byly vyvinuty nové léky, vypracována prevence tzv. stressových vředů, byla vyvinuta diferenční diagnostika v indikaci reoperací ve žlučových cestách apod.

V uvedeném programu jsou zapojena pracoviště lékařských fakult (koordinátorem je II. interní klinika lékařské fakulty UP Olomouc), která i v 7. pětiletce řeší úkoly související s novými diagnostickými metodami v gastroenterologii, resp. problémy klinické a experimentální gastroenterologie.

Největší problémy při včasném rozpoznávání onemocnění trávícího ústrojí jsou dnes v přístrojovém vybavení příslušných oddělení nemocnic s poliklinikou, neboť vhodná technika se musí do Československa dovážet. Rovněž chybí v ČSSR výrobce pro sety základních funkčních zkoušek jako je např. okultní krvácení.

Otázka léčení nemocí trávícího systému je obsažena také v námětech (nosných směrech vědeckovýzkumné činnosti lékařských fakult) na léta 1986 - 1990. Jejich zařazení do resortního plánu MZ a MŠ ČSR, příp. jiných programů vědeckovýzkumné činnosti, bylo předmětem jednání (přípravy plánu RVT na 8. pětiletku) v září 1983. Tuto přípravu organizuje MZ ČSR ve spolupráci s MŠ ČSR za účasti zástupců všech lékařských fakult a také zástupců klinické praxe.

Podnět č. 8 g) - posl. F. Vymětal

Realizovat opatření k zajištění další životnosti objektů našich lázní, především v Západočeském kraji. Současně zajistit, aby národními výbory za účinné pomoci vlády byla prováděna účinná opatření k rychlému odstraňování nastalých nebo hrozících havarijních stavů ve zdravotnických zařízeních.

Stav zajištění:

Problematika materiálně technické základny lázní je řešena samostatnou zprávou, která byla projednána ve vládě ČSR 14. září 1983, a jež obsahuje soubor konkrétních opatření.

Podnět č. 8 h) - posl. A. Král

Je třeba v této pětiletce zabezpečit ústavní umístění všech mentálně postižených osob. Současně je nezbytné zajistit prevenci, která by snižovala riziko a počty narození tělesně, smyslově a mentálně postižených dětí. Postupně umožnit všem snoubencům provedení komplexních lékařských prohlídek s vysvětlením případného nebezpečí vyplývajícího z jejich zdravotního stavu pro budoucí dítě.

Stav zajištění:

Ke zlepšení péče o mentálně postiženou mládež přijala vláda ČSR usnesení č. 164/1981. Při plnění stanovených záměrů bude do konce roku 1985 získáno v ústavech sociální péče pro mentálně postižené osoby 3580 míst (z toho 2500 pro mládež a 1080 pro dospělé). V prvních letech 8. pětiletky bude dokončeno dalších 790 míst, jejichž výstavba bude zahájena ještě v této pětiletce.

Snoubenci v ČSSR nemají povinnost se podrobovat zdravotním prohlídkám před uzavřením sňatku a státní zdravotní správa nemá reálnou možnost ovlivňovat snoubence, aby se těmto prohlídkám podrobovali. Pokud ovšem snoubenci o takovéto prohlídky požádají, provádí je příslušný obvodní lékař, popřípadě ve spolupráci s dalšími odbornými odděleními. Jedním z hlavních úkolů resortu zdravotnictví v této pětiletce je dobudování sítě oddělení lékařské genetiky, jako jedna z cest ke zkvalitnění populace především v rodinách s genetickou zátěží. Jedním z provedených preventivních opatření, které by snižovalo riziko a počty narození postižených dětí je zavedení očkování proti zarděnkám u dívek 6. ročníku základních škol. Toto očkování bylo zahájeno ve školním roce 1982 - 1983.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP