K bodu 46 - § 67a:

Vzhledem k tomu, že koordinace činnosti ministerstev a dalších ústředních orgánů státní správy je výslovně svěřována vládě, dochází v souladu se závěry 6. zasedání ÚV KSČ v dubnu 1982 i k úpravě funkce ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy k zabezpečení řídící a kontrolní úlohy vlády ve vztahu k národním výborům. Navrhovanou úpravou se posílí rozvoj všech odvětví v působnosti národních výborů a zvýší se úroveň řízení i po odborné linii. Ministerstvo vnitra bude sjednocovat postup ústředních orgánů státní správy při přípravě materiálů pro vládu týkajících se činnosti národních výborů, při přípravě podkladů pro kontrolní činnost vlády ve vztahu k národním výborům, bude koordinovat vydávání směrnic (instrukcí) ministerstvy a ostatními ústředními orgány státní správy pro národní výbory a jejich organizace a zabezpečovat ve spolupráci s ministerstvy (ústředními orgány státní správy) zvyšování politické a odborné úrovně pracovníků národních výborů.

Předpokládá se, že vláda jako dosud bude ministerstvo vnitra pověřovat zabezpečováním konkrétních úkolů, jako je vyhodnocování plnění volebních programů, usměrňování a vyhodnocování soutěže národních výborů, organizování průzkumů činnosti národních výborů, jednotná aplikace správního řádu v soustavě národních výborů apod. Kromě toho ministerstvo vnitra ČSR bude zabezpečovat úkoly ústředního orgánu státní správy na svěřených úsecích jako ostatní ministerstva a ústřední orgány státní správy (viz bod 47).

K bodu 47 - § 68:

Posiluje se odpovědnost ústředních orgánů státní správy za výkon státní správy a za dodržování socialistické zákonnosti na národních výborech s cílem zvýšení účinnosti práce národních výborů v této oblasti.

Za účelem rozvoje odvětví řízených a spravovaných národními výbory se prohlubuje podíl ústředních orgánů státní správy na řízení a správě těchto odvětví, zejména při ovlivňování odborné činnosti organizací a zařízení národních výborů v otázkách vědeckotechnického rozvoje a racionalizace řídících a správních činností. Rozšiřují se úkoly ústředních orgánů státní správy též v péči o výchovu kádrů na národních výborech.

Navrhovaná úprava s ohledem na § 38 zákona (tzv. samostatná působnost národních výborů) i nadále rozlišuje dvě sféry odborného řízení ze strany ústředních orgánů státní správy. Zatím co při zabezpečování výkonu státní správy u národních výborů a odborného vedení organizací a zařízení spravovaných národními výbory budou ministerstva vydávat i interní resortní normativní akty, při řízení činnosti národních výborů na základě koncepcí rozvoje odvětví budou ministerstva ve věcech, které patří do tzv. samostatné působnosti národních výborů, vydávat pouze obecně závazné právní předpisy, a pokud k tomu nejsou zákonem zmocněny, předkládat vládě návrhy potřebných opatření.

Vzhledem k tomu, že dochází k posílení pravomoci národních výborů ve vztahu k ústředně řízeným organizacím, zabezpečují se tomu odpovídající povinnosti ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy působících v ústředně řízených odvětvích vůči jim podřízeným organizacím.

K bodům 48 a 49 - § 76 a 77:

V obou případech navrhované úpravy odpovídají změnám provedeným v § 38 a § 62.

K čl. II

Rozšiřuje se působnost městských národních výborů první a druhé kategorie na některých úsecích státní správy. Tyto městské národní výbory budou ve větším rozsahu než dosud vyřizovat záležitosti na úsecích územního plánování a stavebního řádu, zemědělství, financí, zásobování, obchodu, společného stravování a cestovního ruchu, dopravy a silničního hospodářství, ochrany veřejného pořádku, všeobecné vnitřní správy, a to diferencovaně podle toho, jde-li o městské národní výbory první kategorie (§ 10 odst. 3 zákona) nebo o městské národní výbory druhé kategorie (§ 10 odst. 4 zákona). Pokud jde o úsek sociálního zabezpečení, bude přenesení působnosti na městské národní výbory řešeno novelou zákona ČNR č. 129/1975 Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení a novelou prováděcí vyhlášky k tomuto zákonu č. 130/1975 Sb. Novelizaci těchto předpisů připravuje v současné době ministerstvo práce a sociálních věcí ČSR.

Usnesením vlády ČSR č. 74/1982 bylo schváleno i posílení pravomoci městských národních výborů na úseku školství. Vzhledem k tomu však, že v tomto případě nejde jen o přenesení působnosti, ale především o zřizování nových druhů školských zařízení, která dosavadní právní úprava nezná, bylo dohodnuto, že tyto změny v působnosti městských národních výborů budou řešeny v souvislosti s právní úpravou soustavy výchovy a vzdělávání, která je v současné době již připravována a má nabýt účinnosti nejpozději k 1. lednu 1984.

Nedochází k přesunu působnosti ani v oblasti správních poplatků, protože postačí, aby v souladu s § 10 odst. 3 zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění č. 138/1960 Sb. ministerstvo financí ČSR pověřilo městské národní výbory, uvedené v § 10 odst. 2 a 3, povolováním úlev ze správních poplatků.

K čl. III

V souvislosti s úpravou působnosti některých městských národních výborů na některých úsecích státní správy zpřesňuje se na základě návrhů krajských národních výborů i působnosti národních výborů měst Brna, Ostravy a Plzně na úseku silničního hospodářství, vymezená v příloze C zákona ČNR č. 146/1971 Sb.

K čl. IV

S ohledem na nové ustanovení § 10 odst. 1, kdy obce městského charakteru, v kterých bude působit městský národní výbor, bude určovat napříště vláda, je nutno v přechodném ustanovení vyjádřit, že městské národní výbory působící ke dni počátku účinnosti tohoto zákona zůstávají zachovány.

V § 57 se nově upravuje postavení správních komisí, volba jejich členů a některé další otázky. Vzhledem k tomu, že řada dosavadních právních předpisů upravuje některé z těchto otázek odchylně, je třeba tyto předpisy zachovat do té doby, než bude provedena jejich novelizace.

K čl. V

V připravované novele občanského zákoníku se doplňuje ustanovení § 27 o zákonném zastoupení tak, že se umožňuje, aby opatrovníkem občana, který byl zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo jehož způsobilost k právním úkonům byla omezena, mohl být soudem ustanoven i národní výbor, popřípadě jeho zařízení. Vzhledem k tomu je potřebné v zákoně o národních výborech stanovit konkrétní stupně a druhy národních výborů, které budou tuto působnost vykonávat.

K čl. VI

Pravomoc ukládat a vybírat pokuty za porušování právních předpisů o vytváření a ochraně zdravých životních podmínek, jakož i oprávnění používat výnosu těchto pokut, dosud příslušející okresním národním výborům a jim na roveň postaveným národním výborům se svěřuje též městským národním výborům uvedeným v § 10 odst. 3 a 4 zákona o národních výborech (viz bod 7).

K čl. VII

Dosud platný Vzorový statut městských národních výborů nebyl důsledně uveden do života a v současné době již zastaral. Kromě toho není v souladu s novým diferencovaným postavením a působností městských národních výborů. Z těchto důvodů je třeba tento statut zrušit.

Rovněž zákon ČNR č. 57/1971 Sb., kterým se mění zákon o národních výborech, jímž byly stanoveny počty poslanců místních nebo městských národních výborů, byl již nahrazen zákonem ČNR č. 49/1982 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech a upravuje působnost místních národních výborů ve střediskových obcích, protože tento zákon nově upravil počty poslanců místních národních výborů, místních národních výborů ve střediskových obcích a městských národních výborů. Proto se zákon ČNR č. 57/1971 Sb. též zrušuje.

K čl. VIII

Vzhledem k tomu, že od vyhlášení úplného znění zákona o národních výborech v roce 1972 dochází již k druhé podstatné změně tohoto zákona, je pro potřeby praxe účelné znovu vyhlásit úplné znění zákona o národních výborech.

V Praze dne 29. září 1982

Josef Korčák v. r.

předseda vlády České socialistické republiky

Josef Jung v. r.

ministr vnitra České socialistické republiky

Příloha A

zákona České národní rady č. …/1982 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech

a upravuje působnost městských národních výborů na některých úsecích státní správy

 

Pol.

Na úseku

státní správy

se přenáší na městské národní výbory první a druhé

kategorie působnost příslušející okresním národním výborům

     

podle

Předmět působnosti

předpisu

§ (čl.)

1

2

3

4

5

1

zásobování,

obchodu,

veřejného

a závodního

stravování

a cestovního

ruchu

zák. ČNR

č. 127/19-81 Sb.

§ 34

písm. g)

zařazování ubytovacích závodů a zařízení do kategorie B a odbytových středisek restauračního stravování do IV. až II. skupiny

2

všeobecné

vnitřní správy

vyhl.

č. 320/1951 Ú. l.

I

§ 4 odst. 2

vedení evidence údajů o dobrovolných organizacích a jejich složkách, pokud mají sídlo na území města a jejich činnost nepřesahuje území města a vydávání osvědčení o jejich právních poměrech

3

vyhl. č.

320/1951 Ú. l. I

ve znění

vyhl. č.

158/1957 Ú.l.

§ 8

přijímání hlášení dobrovolné organizace o pořádání veřejné schůze v místnosti a udělování obecného povolení na pořádání takových schůzí bez ohlášení

4

vyhl. č.

320/1951 Ú. l.

I

§ 10

přijímání hlášení o pořádání shromáždění v obvodu města, pokud nejde o případy, kdy se hlášení nevyžaduje

5

zák. č.

60/1961 Sb.

vyhl. č.

61/1961 Sb.

§ 29 odst. 1

§ 2

pověřování jiných orgánů, popřípadě osob, k ukládání a vybírání pokut v blokovém řízení na území města


 

 

Příloha B

zákona České národní rady č. …/1982 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech

a upravuje působnost městských národních výborů na některých úsecích státní správy

 

Pol.

Na úseku

státní správy

se přenáší na městské národní výbory první

kategorie působnost příslušející okresním národním výborům

podle

Předmět působnosti

předpisu

§ (čl.)

1

2

3

4

5

1

územního

plánování

a stavebního

řádu

zák. č.

50/1976 Sb.

§ 18 odst. 2

§ 30

pořizování územně plánovací dokumentace sídelních útvarů a zón a jejich doplňků a změn

2

§ 26 odst. 2

schvalování územních plánů a územních projektů sídelních útvarů a zón

3

§ 31

odst. 1 a 3

schvalování změn a doplňků závazné části územně plánovací dokumentace sídelních útvarů a zón a rozhodování o úpravě její směrné části

4

zemědělství

zák. č.

53/1966 Sb.

ve znění zák.

č. 75/1976 Sb.

zák. ČNR

č. 77/1976 Sb.

§ 14 a 15

§ 3 odst. 1

písm. 1)

rozhodování o odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě, nejde-li o půdu uvedenou v § 7a zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, a o odnětí součástí zemědělského půdního fondu, které nejsou zemědělskou půdou, v intravilánu města pro výstavbu rodinných domků, garáží a ostatních drobných staveb v osobním vlastnictví, pokud má město schválený územní plán

5

financí

obč. zák. č.

40/1964 Sb.

§ 205

odst. 1

rozhodování o přidělení pozemku do osobního užívání

6

zák. č.

60/1961 Sb.

zák. č.

142/1970 Sb.

§ 20 odst. 2

§ 27

projednávání přestupků proti devizovému hospodářství

7

zásobování,

obchodu,

veřejného

a závodního

stravování

a cestovního

ruchu

zák. ČNR č.

127/1981 Sb.

§ 34

písm. g)

zařazování ubytovacích závodů a zařízení do všech kategorií a tříd a odbytových středisek restauračního stravování do všech skupin

8

dopravy

a silničního

hospodářství

zák. č.

51/1964 Sb.

§ 14

odst. 1 a 2

rozhodování o náhradě škody způsobené v okolí dráhy při stavbě, údržbě nebo provozu drážních vedení, jestliže nedojde k dohodě

9

zák. č.

51/1964 Sb.

vyhl. č.

52/1964 Sb.

§ 25 odst. 2

§ 35 odst. 2

rozhodování o snesení zrušené dráhy celostátní a vlečky na území města

10

vyhl. č.

52/1964 Sb.

§ 13 odst. 5

provádění obhlídky přejezdů, zjišťování závad, přezkušování podmínek pro zabezpečení přejezdu, stanovení nebo doporučování opatření k odstranění závad

11

zák. č.

135/1961 Sb.

vyhl. č.

136/1961 Sb.

§ 3 odst. 1

§ 4 odst. 2

část první

věty před

středníkem

správa silnic na území města a výkon dozoru nad nimi

12

zák. č.

135/1961 Sb.

§ 7

rozhodování o uzavírkách a objížďkách na silnicích II. a III. třídy na území města

13

§ 18 odst. 2

povolování výjimek z povinnosti zřizovat nové křižovatky silnic s drahami mimo úroveň kolejí, na území města

14

ochrany

veřejného

pořádku

zák. č.

126/1968 Sb.

§ 1

rozhodování o zákazu, popřípadě rozpuštění veřejného shromáždění, manifestace a průvodu

15

§ 2 odst. 1

a odst. 2

písm. a)

rozhodování o zastavení činnosti, popřípadě rozpuštění dobrovolné organizace nebo její složky, pokud obvod její činnosti nepřesahuje území města

16

nař. vl. ČSR

č. 18/1975 Sb.

§ 9 odst. 1

vydávání písemného pokynu okresnímu oddělení Veřejné bezpečnosti k provedení služebního zákroku směřujícího k rozpuštění veřejného shromáždění, manifestace nebo průvodu

17

všeobecné

vnitřní správy

vl. nař. č.

30/1969 Sb.

§ 4 odst. 1

vykonávání dozoru nad zvláštními sdruženími nepodléhajícími platným předpisům o sdružování

18

zák. č.

68/1951 Sb.

vl. nař. č.

122/1951 Sb.

§ 2 odst. 2

příloha D

pol. 3

přivolování ke zřízení složek dobrovolných organizací, jestliže jejich obvod působnosti nepřesahuje území města

19

zák. č.

68/1951 Sb.

§ 10 odst. 2

ukládání povinnosti spolkům, pokud jejich působnost nepřesahuje území města, předkládat informace potřebné k posouzení jejich činnosti

20

vyhl. č.

320/1951 Ú. l.

I

§ 5 odst. 3

rozhodování o rozpuštění spolku, sídlícího na území města, a o opatření s jeho majetkem

21

vyhl. č.

320/1951 Ú. l. I

ve znění

vyhl. č.

158/1957 Ú. l.

§ 11

rozhodování o vynětí některých shromáždění z ohlašovací povinnosti; ukládání povinnosti hlásit ve stanovené lhůtě předem některá shromáždění s udáním programu, místa a doby konání, která lze jinak konat bez ohlášení



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP