Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji generálnímu prokurátorovi ČSR dr. Jaroslavu Krupauerovi. Slovo má poslanec Jiří Němec, připraví se poslankyně Jaroslava Šenková.
Poslanec Jiří Němec: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, mezi nejzávažnější úkoly celé společnosti nejen současné, ale i budoucí doby, patří důsledná ochrana a využívání veškeré zemědělské půdy. Význam ochrany půdního fondu zdůraznila usnesení federální i české vlády přijatá v letech 1981 - 1982.
Je možno s uspokojením konstatovat, že na základě přijatých opatření byl v České socialistické republice v průběhu let 1981 - 1982 zaznamenán významný pokles úbytku zemědělské i orné půdy. V roce 1984 však došlo k dalšímu zvýšení těchto úbytků. Jak ukázaly prověrky Výboru lidové kontroly ČSR a provedené analýzy, vyvolává tento stav řada nedostatků, a to jak nesoulady v evidenci, tak i nedodržování platných předpisů o evidenci nemovitostí; dochází k nepovoleným změnám v zemědělském půdním fondu, včetně odnímání půdy bez rozhodnutí příslušného oprávněného orgánu. Soustavně zaostávají rekultivace půd za těžební činností.
Mezi nejzávažnější případy v hospodaření s půdou jsou její neoprávněné zábory, kdy investor půdu bez jejího řádného odnětí zabere a zahájí stavební činnost. Při prověrkách bylo zjištěno, že výstavba je realizována i na orné půdě I. bonitní kvality mimo zastavěné území obce.
K zabránění odnímání této zvláště chráněné půdy musela vláda České socialistické republiky přijmout usnesení, na jehož základě vydává předchozí souhlas k realizaci stavby na této půdě.
Mohl bych uvést řadu dalších příkladů, zejména o nedostatečném využívání dosud neobdělávané půdy. Ukazuje se, že ochrana zemědělského půdního fondu je ve značné míře závislá na subjektivních stanoviscích orgánů ochrany zemědělského půdního fondu, úrovni jejich práce i kádrovém vybavení. Je naším cílem působit k tomu, aby ochraně a využívání zemědělského půdního fondu byla věnována odpovídající pozornost nejen důsledným uplatňováním zákona a dalších předpisů, ale i výchovou občanů k uvědomování si významu půdy pro zajišťování výživy lidu.
Nejen půda, ale i další hodnoty, které jsou v zemědělství vytvořeny, vyžadují, aby jejich využívání i ochraně byla věnována trvalá pozornost. Jde o to soustavou předpisů, ale zejména pří stupy těch, kteří je realizují, účinně působit k tomu, aby ochrana celospolečenského vlastnictví se stala nedílnou součástí jejich každodenní praxe, aby vytvořené hodnoty nebyly snižovány nebo znehodnocovány nedbalostí pracovníků, umožňujících v řadě případů jejich zcizování.
Z prověrek, ale i z průzkumů máme řadu poznatků o porušování finanční, daňové a pracovní kázně, z nedodržování cenových předpisů i jiných druhů spekulací.
Naše poznatky ukazují, že i v zemědělství a potravinářském průmyslu není v některých podnicích dostatečně uplatňována zásada, že kdo řídí, ten kontroluje. Jinak bychom nemohli být svědky toho, že periodickými revizemi jsou zjišťovány závažné nedostatky. Vedle rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví jde o stále poměrně značný rozsah zaviněných škod a mank, nedostatečnou ochranu vytvořených hodnot před jejich poškozením nebo dokonce zničením.
Příčiny tohoto stavu spočívají, podle našich poznatků, zejména v nízké úrovni, řízení a nedostatečné kontrole na některých podnicích a pracovištích. Přesvědčila nás o tom různá úroveň evidence, nedostatky v inventarizaci, mnohdy i nedostatečná schopnost a kvalifikace kádrů odpovídajících za provozovanou činnost, ale i kontrolních a revizních orgánů. Na žádoucí úrovni zatím není ani odborná úroveň většiny volených revizních komisí v družstevních organizacích.
I v oblasti zemědělství a potravinářského průmyslu se setkáváme s nedostatky při uplatňování ustanovení o bezpečnosti práce. V roce 1984 bylo v zemědělství na území České socialistické republiky zaznamenáno celkem 237 těžkých pracovních úrazů. V 68 případech byly registrovány smrtelné úrazy. I když je to počet o 12 případů nižší než v roce 1983, je třeba vidět, že zemědělské organizace nedoceňují nebezpečí, zvláště při zajišťování stavebních prací, a vedoucí pracovníci nerespektují dostatečně, ať již z neznalosti nebo z jiných důvodů, platná ustanovení o bezpečnosti práce.
Závažné škody jsou způsobovány požáry. V roce 1984 bylo zaznamenáno ve sféře zemědělství a výživy 885 požárů s celkovou škodou ve výši skoro 29 miliónů korun.
Počty prověrek provedených kontrolními orgány resortu i organizacemi na nižších stupních řízení a postupný pokles zjišťovaných škod nasvědčují tomu, že ve sféře zemědělství a výživy dochází k dalšímu, i když postupnému prohlubování socialistické zákonnosti i ochrany majetku ve společenském vlastnictví. Dále zlepšovat a prohlubovat uplatňování celospolečenské kontroly, státní, hospodářské a pracovní kázně je trvalým úkolem nejen v oblasti zemědělství a výživy, ale jak ukazují téze Nejvyššího soudu České socialistické republiky, celé naší společnosti. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Jiřímu Němcovi. Slovo má poslankyně Jaroslava Šenková, připraví se poslanec František Kubát.
Poslankyně Jaroslava Šenková: Vážené soudružky, vážení soudruzi, ochrana lesů a vod je u nás zabezpečována federálními zákony, zákony České národní rady a dalšími předpisy.
Právní úprava platná od roku 1978 významným způsobem prohloubila a zpřísnila ochranu lesního půdního fondu nejen pokud jde o vlastní vyjímání pozemků z lesního půdního fondu, ale i pokud jde o vydávání souhlasů k různým stupňům územně plánovací dokumentace, projektové dokumentace, územním rozhodnutím apod. Změnou v dělbě působnosti orgánů státní správy lesního hospodářství směrem k vyšším stupňům se podařilo omezit místní zájmy a vlivy, což se projevilo tím, že bylo možno v řadě případů zabránit nebo alespoň značně omezit zábory lesních pozemků, a to zejména pokud šlo o pozemky v lesních ochranných a v lesích zvláštního určení.
Lze obecně říci, že v uplynulé době bylo zabráněno nadměrným požadavkům některých organizací pro těžbu štěrkopísku, sportovní a rekreační výstavbu, požadavkům pro výstavbu průmyslovou, bytovou, liniových staveb.
Přesto však vztah některých investorů a organizací požadujících odnětí půdy se řídí spíše ekonomickými hledisky než společenskými zájmy.
Při vedení liniových komunikačních, elektrovodních a jiných staveb jsou často šíře pracovních polí a trasy voleny tak, aby vyhovovaly optimálně investorům, použitým mechanismům apod. Přitom lze více využívat stávající lesní cesty a průseky bez nároků na zábor lesního půdního fondu. Rozhodnutí orgánů státní správy lesního hospodářství je často vynucováno poukazem na ohrožení plnění plánu investiční výstavby nebo výroby v případě, že by rozhodnutí nebylo vydáno okamžitě.
V České socialistické republice se podařilo zcela zastavit na lesním půdním fondu živelný vývoj ve výstavbě chat. V rámci prověrky stavu faktického se stavem právním se však zjistilo, že řada chat je postavena často v rozporu se stavebními předpisy, dále byly zjištěny četné případy nepovolených vedlejších staveb a úprav terénu, nepovolené elektrifikace chat, řada chat nebyla zkolaudována, vlastníci chat neuzavřeli dohody o užívání lesních pozemků s organizacemi lesního hospodářství apod.
Rozhodující roli na úseku ochrany lesního půdního fondu sehrávají orgány národních výborů. V minulém roce došlo k dalšímu zpřísnění postupu v rozhodovací činnosti orgánů státní správy lesního hospodářství, především ve vztahu k požadavkům sledujícím omezení a zábory lesního půdního fondu. Z prováděcí praxe orgánů státní správy lesního hospodářství a ze zjištění, plynoucích z dozorových činností KNV a ministerstva lesního a vodního hospodářství ČSR lze vyvodit, že se uplatňované návrhy a žádosti na zásahy do lesního půdního fondu posuzují důsledněji a že kvalita rozhodovacího procesu se vcelku zvyšuje. Na druhé straně je však třeba konstatovat, že ze strany organizací, které tyto požadavky uplatňují, nejsou stále ještě plně respektována v žádoucí míře hlediskem potřebné ochrany lesního půdního fondu a přetrvávají některé typické, opakující se nedostatky. Projevují se v tom, že organizace při vznášení svých požadavků neprokazují náležitosti nezbytné pro řádné posouzení takových žádostí, jak jsou stanoveny obecně závazným právním předpisem, své požadavky odpovědně nevyhodnocují, nedostatečně zdůvodňují, chybí přílohy a podklady, požadují řešení, které například narušuje celistvost lesního celku nebo hospodaření v něm, odkazují v podstatě na místní nebo podnikové zájmy, nerespektují širší ekonomické a společenské aspekty apod.
Je proto nezbytné, aby orgány výstavby dodržovaly zásady ochrany půdy při rozhodovací činnosti, nevydávaly stanoviska k žádostem a stavební povolení bez rozhodnutí příslušných orgánů státní správy o vynětí pozemků. Ve větším rozsahu než dosud je třeba zabezpečit zpracování územních plánů pro rekreační území a nepřipouštět další živelnost a nežádoucí zásahy zejména do lesního půdního fondu.
Hospodaření v lesích podle zákonných norem je vážně narušováno průmyslovými exhalacemi. Podle ustanovení zákona o lesích jsou organizace, z jejichž provozu unikají exhalace způsobující na lesních porostech škody, povinny provádět opatření k zabránění nebo zmírnění vzniku exhalací, platit náhrady za poškození lesů a pomáhat při odstraňování následků škod.
Ochrana vod je zabezpečována vodním právem, tj. soubory právních předpisů upravujících společenské vztahy k vodám. Z rozsahu problematiky upravené platnou soustavou vodního práva je patrno, že otázky vodního hospodářství ve vztahu k celospolečenskému zájmu na zdravém přírodním prostředí jsou v současné době legislativně upraveny v plné šíři tak, by odpovídaly rozvoji společnosti a jejím potřebám.
Pokrokový charakter a cíle právní úpravy ve vodním hospodářství se v některých směrech míjejí účinkem, případně jsou zeslabovány nedostatečným dodržováním socialistické zákonnosti. Dochází k porušování těch zákonných ustanovení, která ukládají investorským organizacím při výstavbě obytných souborů, nových závodů a obdobných zařízení, popřípadě při jejich rekonstrukcích, zabezpečit jejich zásobování vodou a odvádění, popřípadě zneškodňování odpadních vod. Likvidace a čištění odpadních vod se nezajišťuje především při výstavbě obytných souborů, některé organizace vypouštějí odpadní vody nad rámec vydaných povolení, popřípadě bez jakéhokoliv čištění.
Rychlý rozvoj bytové výstavby, růst průmyslové produkce a intenzifikace zemědělské velkovýroby se trvale projevuje i růstem produkovaného znečištění a znečištění vypouštěného do vodních toků. Hlavní příčinou tohoto stavu je skutečnost, že růst produkce znečištění není kompenzován potřebným rozsahem výstavby čistíren odpadních vod; dosavadní vývoj výstavby čistíren odpadních vod ukazuje, že k urychlení tohoto záměru bude nutné z hlediska celospolečenských zájmů přehodnotit současné plánovací přístupy a kapacitní připravenost.
Při jednání ve výboru jsme se shodli na tom, že není dostatečně využíváno všech zákonných ustanovení i ukládání pokut a jiných sankčních nástrojů k ochraně lesů, lesního půdního fondu, vody a vodních toků.
Trvale zdůrazňujeme význam našeho lesního bohatství i řádného hospodaření s omezenými zdroji vody jak pro naše národní hospodářství, tak zejména jako důležité faktory životního prostředí a života vůbec. Pokládám proto za nezbytné působit nadále na prohlubování socialistické zákonnosti v této oblasti a uchovat tyto životně důležité hodnoty nejen pro nás, ale i pro další pokolení. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslankyni Jaroslavě Šenkové. Slovo má poslanec dr. František Kubát, připraví se poslanec Jan Hluší.
Poslanec JUDr. František Kubát: Vážený soudruhu předsedo České národní rady, vážené soudružky a soudruzi poslanci, socialistický právní řád patří k významným prostředkům ochrany základních zájmů socialistické společnosti. Právní normy nejenže upravují nejdůležitější společenské vztahy, ale zabezpečují i pořádek a disciplinu a ukládají povinnost vyvozovat odpovědnost vůči všem, kteří právo porušili.
Z projednávání zprávy i z úvodního slova předsedy Nejvyššího soudu ČSR plyne, že při upevňování socialistické zákonnosti bylo i přes některé problémy a nedostatky dosaženo celé řady pozitivních výsledků a celkový stav možno charakterizovat příznivě.
Nejzávažnější a nejnebezpečnější formou porušování zákonů je kriminalita. Marxisticko-leninská koncepce boje s kriminalitou vychází z primární úlohy prevence, pouze pomocné role trestní represe a současně zdůrazňuje účast celé společnosti na tomto úsilí.
Boj s kriminalitou tudíž překračuje rámec i možnosti orgánů činných v trestním řízení a musí být věcí celé soustavy státních orgánů, všech resortů, hospodářských a kulturních organizací, hromadných sdělovacích prostředků, pracovních kolektivů, společenských organizací, vědeckých institucí i jednotlivců. Orientuje se na odstraňování, omezování či alespoň neutralizaci příčin a podmínek, které ji umožňují a na vytváření klimatu pro páchání trestné činnosti nepříznivému.
V těchto souvislostech je třeba položit zásadní otázku, zda dosažené výsledky odpovídají současným požadavkům rozvoje naší společnosti a zda výsledky boje proti kriminalitě jsou úměrné existujícím možnostem a vynaloženému úsilí.
Ani v současné době se nedaří totiž plně zabezpečovat realizaci přijatých opatření, výrazně převažuje represe, nedostatečné je i působení hospodářských organizací, orgánů státní správy, pracovních kolektivů a rovněž účast občanů není na potřebné úrovni.
Mám za to, že další postup při budování rozvinuté socialistické společnosti vyžaduje ještě cílevědoměji a energičtěji řešit problémy kriminality, jejího potlačování a omezování, zkrátka vytvářet všemi prostředky a nástroji takové sociální ovzduší, kde pro její existenci bude méně podmínek.
Významné nástroje boje s kriminalitou představuje platné právo. Z hlediska preventivního mají nemalý význam i normy hospodářského, občanského, pracovního práva i dalších netrestních odvětví, které - jsou-li dodržovány - vytvářejí celou soustavu zábran páchání trestné činnosti. Názorně se to projevuje na úseku hospodářské kriminality, o čemž už v diskusi byla také zmínka.
Jakékoliv porušení zákonnosti v této oblasti může být, ne-li příčinou trestného činu, tedy alespoň podmínkou usnadňující jeho páchání. Mám tu na mysli nejrůznější nedostatky v evidenci a ostraze majetku, v nízké úrovni vnitřní kontroly, které ve své podstatě představují porušení práva zpravidla v netrestní oblasti
Příčiny jsou po mnoho let stejné: lhostejnost, podcenění i preferování dílčích zájmů nad celospolečenskými. Přistoupí-li k těmto nikterak novým okolnostem ještě negativní charakterové vlastnosti pachatelů, poté skutečnost, že hospodářské kriminality se již po delší dobu dopouštějí v převážné míře vlastní pracovníci poškozených organizací, není tak zarážející. Je pak logické, že nejen samotné porušení práva, ale i nedůsledný boj proti němu nebo dokonce jeho tolerování, negativně ovlivňují vztahy občana k právu, zákonnosti, k právní kultuře, někdy i k celé společnosti Proto je třeba zvýšit iniciativu státních a hospodářských organizací, aktivizovat orgány vnitřní kontroly, působit na občany tak, aby správné koncepce boje s kriminalitou byly účinněji než dosud uváděny v život.
Soudružky a soudruzi, vývoj socialistické společnosti umožňuje stále více překonávat živelnost společenského vývoje a programově řídit nejen ekonomický, ale i sociální a kulturní vývoj. Zákonitě proto vzrůstá úloha strany a socialistického státu, roste význam subjektivního činitele, aktivity a uvědomělosti občanů.
Součástí řízení společnosti je i boj s kriminalitou, který musí být nejen komplexní, ale i koordinovaný. Významným nástrojem by tu mohly být i střednědobé státní plány ekonomického a sociálního rozvoje, které schvalují a jejich plnění prověřují nejvyšší zastupitelské sbory. V současné době je ve státních plánech rozvoje národního hospodářství do určité míry na plánování sociálního rozvoje pamatováno, je však k uvážení, zda by jejich součástí nemělo být i plánování boje s kriminalitou. Nabízí se úvaha, aby jako součást státního plánu byl vedle toho zpracován i komplexní plán boje s kriminalitou, podobně jako se již v 7. pětiletce zpracovával například plán sociálního zabezpečení a plán ochrany životního prostředí. Takové plány komplexních opatření jsou totiž časté u národních výborů, v některých podnicích i závodech, avšak na úrovni republik ani federace dosud neexistují.
Zdokonalení systému prevence v sociální oblasti, jeho propojení s plány hospodářského a sociálního rozvoje státu může přispět vedle pozitiv v boji s kriminalitou i k řešení některých problémů v mimotrestní oblasti, jako je rostoucí rozvodovost, upevňování pracovní kázně i k zvýšení úrovně právních služeb u organizací.
Tím, že jsem se pouze dotkl, a to ještě dílčím způsobem, zdokonalování systému prevence a poukázal na některé přetrvávající nedostatky neznamená, že možnosti orgánů činných v trestním řízení jsou již vyčerpány. Při ukládání trestů je nutné, aby tyto orgány více diferencovaly. Na jedné straně je třeba poskytovat společnosti ještě účinnější ochranu ve všech případech závažné trestné činnosti, avšak na druhé straně pečlivěji vážit potřebu ukládání nepodmíněných trestů odnětí svobody, zejména prvotrestaným osobám, mladistvým a mladým pachatelům, zejména pokud spáchali trestné činy menší společenské nebezpečnosti.
Nedostatečně, ale podle mého soudu, jsou využívány tresty majetkové povahy a ochranná opatření, pravda často i pro nedostatek kapacit. V popředí zájmu zůstává i nadále boj s recidivou trestné činnosti. Důležité je i zvýšení výchovného vlivu ve výkonu trestu odnětí svobody a postpenitenciální péče.
Soudružky a soudruzi, na orgány justice a prokuratury klade současná doba právem vysoké požadavky. Na nich spolu s orgány Sboru národní bezpečnosti v nemalé míře závisí, jak je uplatňována socialistická zákonnost, disciplina i pořádek ve společnosti zkrátka jaké je společenské klima pro plnění náročných cílů hospodářské a sociální politiky strany, strategické linie intenzifikace ekonomiky, pro zvyšování efektivnosti, společenské produktivity a kvality práce. Příznačná je pro tyto mocenské orgány socialistického státu vysoká intenzita pracovního zatížení. Názorně to ukazuje, pokud jde o justici grafické zobrazení, uvedené v závěru právě projednávané zprávy. Stejná situace je pak i u orgánů prokuratury.
Za období posledních deseti let výrazně vzrostly průměrné výkony připadající na jednoho prokurátora i soudce tak, že se připravuje narůstající rozpor mezi stanovenými počty pracovníků, a jejich skutečnou potřebou, rozpor, který podle mého soudu vyžaduje řešení.
Mimořádné pracovní zatížení však dopadá i na kategorie pracovníků odborného a administrativního aparátu. Tento aparát je navíc odměňován podle nomenklatury funkcí a základních platů vydaných v roce 1975 v návaznosti na nomenklaturu okresních a krajských národních výborů. Vysoká pracovní náročnost a skutečnosti, že ustanovení do odborných funkcí předpokládá složení náročných resortních zkoušek, kvalifikační předpoklady neúměrně dlouhé předchozí praxe, jsou příčinami nezájmu absolventů středních škol o tuto práci i mimořádně vysoké fluktuace, zejména v místech, kde je dostatek méně náročných a zpravidla i lépe odměňovaných příležitostí.
Pokud nedojde v dohledné době k celkové přestavbě systému odměňování odborných a administrativních pracovníků orgánů státní správy, jeví se nanejvýš naléhavá logická i spravedlivá potřeba aplikovat i na tento aparát novou nomenklaturu funkcí a základních platů, jež byla vydána s účinností od 1. ledna 1984 pro národní výbory. Umožnilo by to odstranění vážného problému v činnosti soudů a prokuratury, a to rychlejším funkčním postupem pracovníků i posílením společensko politické funkce mzdy.
Při celkově pozitivním stavu a úrovni socialistické zákonnosti jsem chtěl, soudružky a soudruzi, poukázat na některé nedostatky a problémy, jejich důslednějším překonáváním a řešením lze prohloubit účinnost boje proti kriminalitě. Jsem si přitom plně vědom, že ne každý problém lze řešit okamžitě, že ne na vše jsou potřebné prostředky. Přesto však řešení naznačených problémů považuji za vysoce aktuální. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.).
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Františku Kubátovi. Slovo má poslanec Jan Hluší.
Poslanec Jan Hluší: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, jak již bylo řečeno, nezabývá se Česká národní rada otázkami socialistické zákonnosti poprvé v tomto volebním období. Je to mimo jiné i odrazem toho, že socialistickou zákonnost chápeme jako trvalý a nepřetržitý proces aplikace socialistických právních norem v životě naší společnosti. Nedodržování a obcházení těchto norem, tedy porušování socialistické zákonnosti, má z hlediska zájmů této společnosti různý dosah a různou závažnost. Jedná se však o nežádoucí protispolečenskou činnost. Projevuje se i na rozhodujícím úseku výstavby rozvinuté socialistické společnosti - v ekonomice.
Jak je ze zprávy Nejvyššího soudu ČSR patrné, tvoří např. v kategorii trestných činů druhý nejvyšší podíl z odsouzených osob pachatelé rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví. V kategorii přečinů jsou to pachatelé přečinu proti majetku v socialistickém a v osobním vlastnictví a přečinu proti pracovní kázni.
S postupem intenzifikace, prohlubující se dělby práce a objektivně stále složitějším hospodářským mechanismem vystupuje více a více do popředí požadavek na zvyšování pracovní a technologické kázně, dodržování pořádku, řádnou péči o svěřený socialistický majetek apod.
V tomto směru bylo rozpracováno na okrese Přerov usnesení vlády ČSR č. 13/83 a přijata řada opatření, jak v působnosti okresního soudu, tak i okresní prokuratury. Hlavní pozornost byla zaměřena na důsledný postih pachatelů. Využívá se podle závažnosti protispolečenského jednání možnosti ukládat přísnější tresty a důsledně odčerpávat neoprávněný majetkový prospěch. Škody způsobené na socialistickém majetku jsou vymáhány i v občanskoprávním řízení.
Pozornost je také zaměřena na právní propagandu, která se např. stala součástí hlavních úkolů činnosti okresního soudu. Je využíváno především možností organizovat hlavní líčení za účasti širší veřejnosti. Těchto hlavních líčení za účasti veřejnosti bylo provedeno v roce 1984 25 a v této činnosti je nadále pokračováno. Neomezuje se jen na provedení hlavního líčení, ale za účasti prokurátora a advokáta po vyhlášení rozsudku je konána beseda s přítomnými. Pro tato hlavní líčení, konaná za účasti širší veřejnosti, jsou vybírány případy jak z oblasti ochrany majetku v socialistickém vlastnictví, tak i v oblasti trestné činnosti mládeže. Důležité je, že na této formě se aktivně účastní i soudci z lidu, kteří svým vystupováním z hlediska laického velice přesvědčivě uvádějí své zkušenosti z rozhodovací činnosti a ze svého pracovního či občanského prostředí.
Významná je spolupráce společenských organizací, neboť trestní řád i občanský soudní řád dává možnosti společenským organizacím účastnit se na soudním řízení. V této souvislosti není dostatečnou měrou využíváno oprávnění organizace vstupovat do řízení, a to jako společenští žalobci, obhájci a pokud jde o nabízení společenských záruk. Tyto jsou uplatňovány především u osob, které se dopustily trestné činnosti související s dopravou, kde hrozí ztráta řidičského oprávnění ve formě zákazu řídit motorová vozidla. V roce 1984 více než polovina nabízených společenských záruk byla okresním soudem v Přerově odmítnuta, neboť nesplňovala podmínky pro zajištění převýchovy pachatele trestného činu. Takto bylo nabídnuto 28 společenských záruk, když ani v jednom případě se nepodařilo zajistit společenského žalobce.
V současné době byla uzavřena dohoda o vzájemné spolupráci okresního soudu s nejmasovější společenskou organizací - Revolučním odborovým hnutím, a to prostřednictvím okresní odborové rady v Přerově. Tato dohoda o vzájemné spolupráci se zaměřila na pomoc soudců v pracovně právní komisi, a to na formy společenské kontroly, pomoci rozhodčímu řízení a poradenskou činnost. Byla vytvořena také komise pro negativní jevy, která soustředila svou pozornost na seznamování funkcionářů ROH s právní problematikou a stavem dodržování socialistické zákonnosti v rámci okresu. Pro tuto činnost jsou ze strany soudu dodávány podkladové materiály a aktivní účast zástupce okresního soudu zajišťuje, že připravované akce vycházejí z potřeb a požadavku stavu socialistické zákonnosti v okrese. Rovněž významnou je pomoc soudců při organizování školení funkcionářů ROH. Obdobná dohoda byla uzavřena s okresním výborem SSM.
Domnívám se, že to je jedna z možných forem právní výchovy a propagandy, kterou mohou orgány soudů, prokuratur, ale i další využívat všude. V ní máme totiž stále velké slabiny a mezery.
Ve skupinových průzkumech v přípravě na toto jednání jsme si znovu ověřili, jak potřebné je prosazovat do vědomí lidí celou podstatu dopisu předsednictva ústředního výboru KSČ o boji proti neoprávněnému obohacování a postihu majetkového prospěchu z nepoctivých zdrojů, totiž bezvýhradnou ochranu společenského majetku. Nejzávažnějších útoků proti socialistické ekonomice a nejčastěji se dopouštějí vlastní pracovníci socialistických organizací. V řadě míst ještě převládá v oznamovací povinnosti tendence trestnou činnost zatajovat nebo řešit v kompetenci podniku. Vedoucí pracovníci poškozených organizací jsou při uplatňování náhrad pasivní a nevyužívají plně svých oprávnění a podobně.
I to svědčí o nezbytnosti zdokonalovat právní výchovu a zvyšovat právní uvědomění lidí. Je to jeden z předpokladů pro další úspěšný postup vpřed. Svědomitost, iniciativní a odpovědný přístup ke svěřeným úkolům při dodržování stanovených pravidel a norem zaručuje také nezbytnou jednotu osobních a společenských zájmů.
V naší socialistické společnosti jsou pro to vytvořeny všechny podmínky mimo jiné i v oblasti zákonnosti. Je třeba jenom je umět lépe a důsledněji využívat. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Janu Hlušímu.
Soudružky a soudruzi, zjišťuji, že promluvili všichni řečníci, kteří se přihlásili do rozpravy. Hlásí se ještě někdo do diskuse? Nikoli.
Přeje si slovo předseda Nejvyššího soudu ČSR soudruh Kejzlar?