Úterý 25. června 1985

Projednávaná zpráva Nejvyššího soudu České socialistické republiky o stavu socialistické zákonnosti zevrubně shrnuje poznatky o jejím dodržování na základě poznatků z rozhodování soudů a činnosti státního notářství.

K velmi obdobným závěrům o stavu zákonnosti dospívají i orgány prokuratury, a to i na základě poznatků z těch úseků právního řádu, jež zpráva Nejvyššího soudu nezahrnuje. Stav zákonnosti v republice za posledních asi 10 let lze označit za vyrovnaný, stabilizovaný, bez podstatných výkyvů na kterémkoliv úseku právního řádu. K odstraňování zjištěných nezákonností a jejich příčin nebylo a není zapotřebí žádných mimořádných opatření.

Na druhé straně však rozsah zjišťovaných porušení zákonnosti nemůže být důvodem k uspokojení nebo k oslabení našeho úsilí. Trvale třeba vycházet z toho, že základním předpokladem pro účinné předcházení všem porušením zákona, zejména pak páchání protispolečenské činnosti, je všestranné upevňování kázně, posilování odpovědnosti za každodenní svědomité plnění pracovních úkolů na každém pracovišti a na každém místě. A k tomu přistupuje nezbytnost soustavně posilovat atmosféru nesmiřitelnosti společnosti vůči každé nekázni a porušování zákona a mobilizovat veřejné mínění na podporu těch poctivých občanů, kteří nezištně brání celospolečenské zájmy.

V souladu s těmito požadavky je orientována i činnost prokuratury v České socialistické republice s cílem, aby přispívala k řešení aktuálních úkolů výstavby rozvinuté socialistické společnosti, zejména však napomáhala k posilování kázně a zákonnosti v jednotlivých oblastech života i v územních obvodech.

V uplynulých dvou letech bylo pro činnost orgánů prokuratury v České socialistické republice významným vodítkem usnese ní České národní rady číslo 66 ze dne 31. října 1983, přijaté ke zprávě generálního prokurátora o stavu socialistické zákonnosti.

Po celé uplynulé období hlavním předmětem naší pozornosti byla ochrana socialistické ekonomiky a prosazování socialistické zákonnosti v ekonomické oblasti. I současné poznatky prokuratury potvrzují, že v organizacích není na uspokojivé úrovni dodržování pracovní kázně ani vyvozování důsledků z jejího porušování. Socialistické organizace věnují malou pozornost uplatňování náhrad způsobených škod. Ke zlepšení stavu je třeba, aby socialistické organizace a jejich odpovědní pracovníci dbali o dodržování zákonnosti ve vlastní činnosti a v rámci vlastní pravomoci uplatňovali zákonnou odpovědnost a aby trvale zajišťovali, že ke škodě socialistické ekonomiky se nikdo nebude moci beztrestně obohacovat. Je nezbytné, aby zvlášť vedoucí hospodářští pracovníci a kontrolní orgány důsledně využívali svých oprávnění k vyvozování odpovědnosti za porušení kázně, aby uplatňovali nároky na náhradu škody způsobené na socialistickém majetku a aby plnili zákonem uloženou povinnost oznamovat podezření z trestné činnosti.

Porušování socialistické zákonnosti je závažným projevem nízké kázně a odpovědnosti. Problémy naší ekonomiky nelze však řešit trestním stíháním, neboť rozhodující jsou vždy opatření organizátorské a řídící sféry. Prokuratura nemůže nahradit orgány hospodářských řízení ani orgány kontroly při plnění jejich povinností, ale musí důsledně uplatňovat všechna oprávnění, která jí svěřil zákon k výkonu dozoru nad dodržováním socialistické zákonnosti.

Útoky proti socialistické ekonomice trvale představují téměř třetinu celkové kriminality. Omezení kriminality poškozující ekonomiku a zabránění vážných hospodářských škod je možné jen tenkrát, budou-li důsledně dodržovány všechny právní normy týkající se řídící a kontrolní činnosti, ochrany majetku v socialistickém vlastnictví, technologické kázně, bezpečnosti práce a protipožární ochrany. Právě v ekonomice se zvlášť zřetelně projevuje závislost úspěšného boje proti kriminalitě na dodržování zákonnosti v nejširším smyslu.

Orgány prokuratury soustřeďují pozornost zejména na účinnou ochranu majetku v socialistickém vlastnictví před přímým rozkrádáním i před jiným poškozováním v důsledku neodpovědnosti a lhostejnosti. Aktivněji musí přispívat k uplatňování odpovědnosti za nekvalitní výrobu, za porušování předpisů a bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a všech forem porušování pracovní a jiné kázně.

Zvlášť vážným problémem je uplatňování odpovědnosti za porušování kázně v ekonomice. Trestné činy proti hospodářské kázni působí finanční škody srovnatelné s rozkrádáním, ačkoliv počet jejich pachatelů je nesrovnatelně menší. Postih těchto trestných činů je pak obtížnou záležitostí nejenom pro odbornou náročnost věci, ale také pro nezbytnost překonávat vedlejší vlivy, které se snaží zabránit vyvození trestné odpovědnosti, nebo alespoň zmenšit jejich důsledky.

Není přirozeně vyloučeno, aby méně závažná porušení hospodářské kázně byla postižena jinak než podle trestního zákona, ale vždy k tomu může dojít jenom za podmínek zákonem stanovených. K prosazení zdánlivě samozřejmého požadavku, že každý, kdo porušil zákon, bude volán k zákonné odpovědnosti, musí orgány trestního řízení, zejména prokuratura, vyvíjet mnohdy značné úsilí, které se nesetkává vždy s plným pochopením.

S posilováním ochrany ekonomiky souvisí i ta opatření, která byla v posledních dvou letech přijata k prohloubení účinnosti boje proti porušování zásad socialistické zákonnosti, morálky a discipliny, předcházení neoprávněnému obohacování, k zajišťování účinnějšího postihu majetku a majetkového prospěchu z nepoctivých zdrojů. Naše poznatky svědčí o tom, že překonávání konstatovaných nedostatků v této oblasti pokračuje pouze pomalu.

Závažnou příčinou nízké aktivity při potírání protispolečenských jevů tohoto druhu ve veřejnosti je zejména snaha některých pracovníků socialistických organizací zastírat nedostatky, jejich malá náročnost při odhalování negativních jevů, nedůsledné vyvozování odpovědnosti vůči pracovníkům a uplatňování nároků na náhradu škody způsobené činností, přijímáním málo konkrétních preventivních opatření. A přece požadavek důsledně upevňovat kázeň a prosazovat zásady socialistické zákonnosti, morálky a discipliny lze uskutečnit jen při výrazné aktivizaci celé společnosti, naprosté většiny zcela poctivých, obětavých občanů k tomu, aby odpovědně plnili své povinnosti a náročněji vyžadovali jejich od všech, aby postupovali nesmiřitelně vůči všem, kteří se proti zákonům a morálce obohacují na úkor společnosti a spoluobčanů.

Orgány prokuratury budou přispívat svými opatřeními k posílení těch rysů socialistické společnosti, které zvlášť výstižně byly vyjádřeny ve slovech Michaila Gorbačova nedávno v Leningradě: "Musí u nás platit stejná kázeň pro všechny, stejný zákon pro všechny, stejné požadavky na všechny - a především, aby životní úroveň všech, každého jednotlivce byla přímo úměrná vynaložené práci, jejímu množství a kvalitě".

Orgány prokuratury věnují pozornost všem častěji se vyskytujícím případům porušování zákonnosti a rozboru jejich příčin. O svých zjištěních a závěrech z nich informují stranické a státní orgány, popřípadě hospodářské organizace, a navrhují jim přijímat potřebná opatření. Je tomu tak proto, že rozhodujícím předpokladem účinného předcházení všem porušením zákona je důsledné reagování na konkrétní příčiny v místech, závodech i kolektivech. Prostřednictvím společenských organizací je třeba výrazněji aktivizovat účast veřejnosti na plnění těchto úkolů.

Orgány prokuratury se v posledních letech soustavně zabývají péčí o upevňování zákonnosti v činnosti národních výborů jako orgánů státní správy. Využívají k tomu nejen prostředků všeobecného dozoru, ale i účasti na zasedáních orgánů národních výborů, informují tam o stavu zákonnosti v obvodu a s tím cílem uplatňují svůj poradní hlas. Právě v uplynulém období se významně rozšířila účast prokuratury při tvorbě obecně závazných předpisů vydávaných národními výbory.

Rozšiřující se záběr činnosti prokuratury v oblasti preventivně výchovného působení k dobrovolnému dodržování zákona neznamená omezování nebo oslabování úlohy represe při prosazování zákonnosti a při uplatňování odpovědnosti za její porušování.

Trestní stíhání pachatelů trestných činů a přečinů pro prokuraturu v ČSR představuje trvale 70 % její agendy. Jak známo zákon prokurátorovi ukládá dbát, aby žádný pachatel protispolečenského deliktu neunikl trestní odpovědnosti, a zároveň zajistit, aby nikdo nebyl bezdůvodně stíhán nebo jinak omezován ve svých právech. Opatření prokuratury v této oblasti při trestním stíhání směřovala k přesnému dodržování všech ustanovení zákona, k celkovému zrychlení trestního řízení, jmenovitě ke zrychlení vyšetřování, pokud je obviněný ve vazbě, k účinnějšímu odhalování dosud neznámých pachatelů a k tomu, aby před soud nepřicházely ty osoby, které se jen výjimečně dostaly do málo závažného konfliktu se zákonem. Naproti tomu o důrazný postih jsme usilovali u asociálních živlů, recidivistů a pachatelů závažných činů se škodlivými následky. U pachatelů, kteří se trestné činnosti dopustili ze ziskuchtivosti, se větší měrou dařilo navrhovat ukládání majetkových trestů.

Jsem přesvědčen, že tato linie trestní politiky je v plném souladu s potřebou účinné ochrany socialistické společnosti a jejích občanů a chceme v ní nadále důsledně pokračovat.

V plném souladu s ní je i požadavek nekompromisního postihu osob dopouštějících se výtržnictví, vandalismu, útoků na veřejné činitele, násilných a majetkových trestných činů nebo jiného porušování pořádku. Namnoze jsou jejich pachateli morálně hluboce narušení mladí lidé, jednající pod vlivem alkoholu nebo nealkoholové toxikománie, vyhýbající se práci a porušující pravidla soužití ne pouze v socialistické společnosti, ale v jakémkoliv organizovaném kolektivu.

Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, za hlavní měřítko veškeré naší činnosti jsme stanovili účinnost dozoru prokuratury k zvýšení společenského vlivu našich opatření. Naši pracovníci vědí, že jejich práce je úspěšná jen tehdy, jestliže se jim daří kladně ovlivňovat stav zákonnosti, odstraňovat příčiny jejího porušování a tak zcela konkrétně napomáhat k posílení kázně a pořádku ve společnosti.

V posledních pěti letech podstatně vzrostla aktivita prokurátorů a vyšetřovatelů prokuratury v republice. Zvýšil se počet, ale také kvalita a výslednost opatření, která připadají v průměru na pracovníka prokuratury.

Naprosté většině prokurátorských pracovníků, včetně nejmladších a méně zkušených, jsme vštípili vědomí vysoké odpovědnosti za důslednost dozoru nad dodržováním zákonnosti a za nesmiřitelnost s každým porušením zákona.

I do budoucna jsme připraveni uplatňovat zásadu, že zákony u nás platí pro každého, že každý, kdo porušil zájmy socialistické společnosti chráněné zákonem, bude volán k zákonné odpovědnosti, ale také, že nikdo nebude bezdůvodně omezován ve svých zákonem zaručených právech. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP