Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji předsedovi Nejvyššího soudu ČSR soudruhu Kejzlarovi za jeho zprávu.
Nyní dávám slovo společnému zpravodaji výborů ČNR poslanci prof. Josefu Mečlovi. Prosím, aby se ujal slova.
Společný zpravodaj poslanec prof. JUDr. Josef Mečl, CSc.: Soudruzi a soudružky, Česká národní rada požádala Nejvyšší soud ČSR, aby jí podle článku 106 a) Ústavy ČSSR podal zprávu o stavu socialistické zákonnosti. Projednáváním této zprávy nejvyšší orgán státní moci České socialistické republiky posuzuje, jak je provádění zákonů zabezpečováno rozhodováním soudů.
V říjnu 1983 se Česká národní rada stavem socialistické zákonnosti zabývala na základě zprávy generálního prokurátora ČSR. V této souvislosti se v usnesení soustředila na otázky, které se ukazují jako podstatné i podle zprávy Nejvyššího soudu.
Usnesení správně orientovalo orgány, které uplatňují hlavní právní záruky zákonnosti. Připomeňme, že šlo zvláště o prohloubení koordinace v boji proti kriminalitě, zejména odhalování příčin a předcházení protispolečenským činům, problém převýchovy pachatelů, kteří se opakovaně dopouštějí trestných činů stejného druhu, a ochrany mládeže před škodlivými vlivy. Přes dosažené úspěchy zůstává v platnosti požadavek posilovat ochranu socialistického vlastnictví a upevňovat hospodářskou a pracovní kázeň.
Usnesení České národní rady dále sledovalo cíle shodné s Dopisem předsednictva ústředního výboru Komunistické strany Československa. Podstatnou složkou zabezpečování socialistické zákonnosti je ochrana práv a oprávněných zájmů občanů, a proto usnesení zdůraznilo potřebu věnovat jí soustavnou pozornost v činnosti soudů a prokuratury.
Vycházíme z toho, že důsledné uplatňování socialistické zákonnosti a právní pořádek je důležitým činitelem ekonomického a sociálního rozvoje. Vytváří ve společnosti ovzduší bezpečnosti a jistoty. Jen v podmínkách vysoké organizovanosti hospodářských a pracovních vztahů a dodržování zákonnosti se může rozvíjet společensky prospěšná iniciativa lidí a kolektivů. Právě vlivem Dopisu předsednictva ústředního výboru Komunistické strany Československa a opatření vlád k prohloubení socialistické zákonnosti, morálky a discipliny se zvýšil zájem občanů o poznání socialistického práva, posiluje se i autorita a úloha práva v postojích lidí. Upevnilo se vědomí, že socialistický zákon je na straně čestných a poctivých občanů, na straně socialistické morálky.
Při posuzování zprávy Nejvyššího soudu ČSR o stavu socialistické zákonnosti je nutno brát v úvahu působnost Nejvyššího soudu, jak je vymezena ústavou a zákony. Zpráva se zaměřuje na stav zákonnosti v těch oborech práva, kde se mezi zárukami socialistické zákonnosti uplatňuje soudní rozhodování. Jde hlavně o právo trestní, občanské, rodinné a pracovní. Přitom Nejvyšší soud zabezpečuje zákonnost rozhodování všech ostatních soudů republiky svou dozorovou činností.
Je třeba vyzvednout, že Nejvyšší soud, jak je zřejmé z předložené zprávy, vykonává tuto svou působnost přísně v duchu ústavní a zákonné úpravy, která má na zřeteli potřebu důsledně zajistit dodržování zákonů v činnosti soudů.
Další upevňování zákonnosti v etapě budování rozvinutého socialismu vyžaduje důsledně respektovat v praktické činnosti základní ústavní principy výstavby socialistického soudnictví, zejména soudcovskou nezávislost, vázanost soudu jenom právním řádem a jeho povinnost vykládat je v duchu socialistického právního vědomí, rovnost občanů před zákonem, kolektivní rozhodování, veřejnost jednání před soudy, zásadu objektivní pravdy, právo na obhajobu a účast pracujících na soudní činnosti.
I když se tyto zásady obecně uznávají a vžily se do vědomí většiny našich pracujících, setkáváme se s případy, které signalizují potřebu resortních orgánů justice a v zákonodárných sborech, sledovat jejich realizaci v nových právních úpravách.
Soudružky a soudruzi, dá se říci, že vývoj kriminality, jak vysvítá ze statistických údajů, z rozborů obsažených ve zprávě i z úvodního slova předsedy Nejvyššího soudu, nevyžaduje kvalitativně nová doporučení oproti těm, jež Česká národní rada přijala v usnesení ke zprávě generálního prokurátora. Není nutné ani dnes navrhovat nějaké změny v zákonech nad rámec těch, které se již připravují a jsou v plánu činnosti příslušných orgánů.
Již při projednávání zprávy generálního prokurátora a znovu nyní v souvislosti se zprávou Nejvyššího soudu výbory České národní rady se zvláštní starostlivostí věnovaly pozornost opatřením zaměřeným na předcházení trestné činnosti, Je důležité, že i v pracovním návrhu usnesení ke zprávě Nejvyššího soudu se klade důraz na prevenci protispolečenské činnosti v širokém smyslu tohoto slova.
Právě v socialistickém zřízení je zákonité, že prevence se stává hlavní cestou odstraňování protispolečenských jevů a uplatňování zákonnosti. Praktické zkušenosti potvrzují platnost učení marxismu-leninismu o tom, že základním předpokladem vykořenění zločinnosti je odstranění kapitalistického společenského řádu a že generální prevencí je zde pokračující rozvíjení socialistických společenských vztahů. Jde však také o to, abychom co nejlépe, co nejúčinněji pro předcházení kriminalitě využívali všech možností, které za socialismu existují. Znamená to pojímat preventivní činnost v opravdu nejširším smyslu, jako zamezování a potlačování materiálních i ideologických příčin a podmínek trestné činnosti a posilování všeho, co může trestnou činnost snížit, odstranit. Je zapotřebí podporovat okolnosti, motivace, které přispívají k upevňování socialistického právní pořádku v každém závodě, v pracovním kolektivu, v územním obvodu, ve škole i v okruhu rodiny.
Činnost soudů patří k hlavním způsobům nejen postihu trestnosti, ale i prevence. Sám trest nemá v socialistické společnosti funkci odplaty, nýbrž preventivní účel. Má chránit společnost a zároveň má vychovat pachatele k dodržování pravidel socialistického soužití.
Prevence se pochopitelně zdaleka neomezuje na trestní řízení a na výkon soudních rozhodnutí. Úkolem zastupitelského sboru, jeho orgánů a poslanců je sledovat předcházení kriminalitě již v raných stadiích, a zapojování různých složek našeho politického systému, zejména národních výborů a jejich aktivů, organizací Národní fronty do plnění tohoto významného úkolu. Tato práce se musí zaměřovat též na zajišťování pořádku v evidenci a zacházení s majetkem v socialistickém vlastnictví, na pěstování úcty ke společenským hodnotám.
Soudružky a soudruzi, rozhodovací činnost soudů na občansko právním úseku má svá specifika oproti úseku trestnímu. V majetkových věcech, jak se o tom již zmínil předseda Nejvyššího soudu, vzestup počtu případů rozhodovaných soudy a zvláště také státním notářstvím je do jisté míry průvodním jevem stoupající životní úrovně. Jestliže naši občané mají dnes více chat, osobních automobilů a jiných předmětů dlouhodobé spotřeby, bytových práv, množí se i počet sporných případů, ve kterých musí rozhodnout soud. S tím je zřejmě nutné počítat a činit opatření, aby soudy a notářství mohly zvládat svou agendu tak, jak to odpovídá zásadám socialistického soudního procesu, tzn. mimo jiné také požadavkům rychlosti, včasnosti soudní ochrany, která patří k předpokladům skutečné právní jistoty chráněných práv i hospodárnosti.
Správně se ve výkladu Nejvyššího soudu poukazuje na to, že se vyskytuje mnoho případů, ve kterých k soudnímu řízení nemuselo dojít, kdyby organizace důsledně dbaly svých občansko právních povinností vůči spotřebiteli. Také zde jde o předcházení sporům, o prevenci v nejširším smyslu. Patří sem zabezpečování kvality ve výrobě i ve službách. Jde i o odstraňování takové praxe, kdy organizace nechává dojít k soudnímu projednávání, i když její odpovědnost je zcela evidentní, jen proto, že potřebuje rozsudek jako potvrzení k tomu, aby mohla vyhovět právnímu nároku občana.
Ztotožňuje se s tím, že zvláštní pozornost na občansko právním úseku je nutno věnovat zamezování neoprávněného majetkového prospěchu, a dále pak celému komplexu záležitostí, které jsou upraveny rodinným právem.
Soudružky a soudruzi, značnou důležitost má činnost soudů v pracovně právních věcech. Soudní rozhodování má významný vliv na celkové ovzduší na všech pracovištích. Může hodně přispět k upevňování pracovní kázně, náročnosti na plnění pracovních úkolů, vytváření takového prostředí, jaké je potřebné k zabezpečování intenzivního rozvoje naší ekonomiky. Je správné, že ve smyslu usnesení České národní rady ze dne 14. října 1980 byla věnována zvýšená pozornost rozhodování soudů právě v pracovně právních vztazích. V této linii je, podle našeho názoru, třeba pokračovat. Úkolem orgánů a poslanců České národní rady je přitom opět podporovat aktivitu vedení podniků a závodů, organizací i orgánů Revolučního odborového hnutí a všech pracovních kolektivů v zájmu upevňování pracovní discipliny.
Soudružky a soudruzi, poslanci České národní rady projednali zprávu Nejvyššího soudu České socialistické republiky na schůzích výborů a konzultovali konkrétní otázky stavu socialistické zákonnosti na národních výborech, s funkcionáři soudů, prokuratury, bezpečnosti a s představiteli společenských organizací. Podle své působnosti výbory spojovali otázky zákonnosti a právního řádu především s věcnými úkoly v národním hospodářství, v obchodu, ve službách, ve zdravotnictví, v životním prostředí, v péči o mladou generaci i ve státní správě. Ze schůzí výborů vzešla řada závažných zjištění a podnětů. Půjde nyní o to, aby výbory České národní rady a všichni poslanci sledovali jejich řešení a pomáhali ústředním orgánům i národním výborům v úsilí o upevňování zákonnosti a právního pořádku.
Celý průběh projednávání zprávy Nejvyššího soudu v orgánech České národní rady znovu potvrdil, že socialistická zákonnost je důležitou stránkou hospodářského, politického, sociálního a občanského života. Případy jejího porušování, různé nešvary, tolerance k příživnictví a jiné zdánlivě drobné nepořádky, jak o tom hovořil soudruh Gustáv Husák na slavnostním zasedání Ústřední rady odborů, v úhrnu způsobují značné škody a ztráty celé společnosti. Proto, podle našeho názoru, úsilí všech složek politického systému o překonávání všech těchto negativních jevů a o důsledné dodržování právního řádu má a musí mít jednoznačně pozitivní smysl: vytvářet podmínky pro úspěšný a pokojný rozvoj naší vlasti, pro dobrou práci na každém úseku. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji prof. Mečlovi za zpravodajskou zprávu.
Soudružky a soudruzi, předsednictvo ČNR doporučilo, aby ke zprávě Nejvyššího soudu ČSR přijala Česká národní rada usnesení.
Navrhuji, abychom pro přípravu usnesení zvolili pětičlennou návrhovou komisi ve složení: předseda komise - společný zpravodaj posl. Josef Mečl, členové komise - poslanci Jiří Němec, Alena Hanzlová a Pavel Krystyník.
Máte k tomuto návrhu nějaké připomínky, doporučení nebo doplnění? Nikoli.
Kdo tedy souhlasí, aby uvedení poslanci byli zvoleni do návrhové komise, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.
Děkuji. Zvolili jsme návrhovou komisi a prosím její členy, aby se podle pokynů soudruha Mečla sešli a připravili návrh usnesení.
Můžeme zahájit rozpravu ke zprávě Nejvyššího soudu České socialistické republiky o stavu socialistické zákonnosti. Do rozpravy se zatím přihlásili poslanci Alena Hanzlová, Josef Marušák, František Mařas, Jan Kotvald, Anna Langerová, ministr spravedlnosti ČSR Antonín Kašpar, poslanci Petr Krátký, Jiří Burian, generální prokurátor ČSR Jaroslav Krupauer, poslanci Jiří Němec, Jaroslava Šenková, František Kubát a Jan Hluší.
Dávám slovo prvnímu přihlášenému řečníkovi, soudružce Aleně Hanzlové. Prosím, aby se ujala slova. Připraví se poslanec Josef Marušák.
Poslankyně Alena Hanzlová: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, chtěla bych říci několik poznámek ke zprávě Nejvyššího soudu ČSR, tak jak vyplynuly z jejího projednávání ve stálé pracovní skupině předsednictva ČNR pro mládež, tělesnou výchovu a sport.
Zpráva Nejvyššího soudu konstatuje, že náročné úkoly dalšího rozvoje socialismu kladou zvýšené nároky i na současnou mladou generaci a těmto nárokům musí odpovídat i výchova mladých lidí. Je to důležité zejména dnes, kdy další pokrok a rozvoj socialistické společnosti vyžaduje zcela nové přístupy k řešení řady problémů, které starými metodami a způsoby již řešit nelze. Zde je skutečně velký revoluční úkol mladých lidí dát vše, co se naučili a co znají, ve prospěch společnosti, socialismu a pokroku.
Je tu však problém - máme mládež chytrou a vzdělanou, ale čím to je, že část jí stojí opodál a nezúčastněně pozoruje všechno pracovní a společenské dění? Dokonce jsou i takoví, kteří záměrně naší společnosti a tím své vlastní generaci škodí, ať již nemorálním životem, alkoholismem nebo chytračením, pácháním trestné činnosti apod. Kde se vzaly tyhle typy mladých lidí? Vždyť ve stejné generaci je mnoho kladných vzorů. Podívejme se na obětavou práci tisíců mladých v závodech, v dolech, hutích, v zemědělství i jinde. Někteří z nich nosí titul hrdina socialistické práce.
Nebo například - jakých výsledků a mimořádného úspěchu dosáhla mezi mládeží štafeta internacionálních a vlasteneckých činů Paměť.
Chtěla bych vás, vážené soudružky a soudruzi poslanci, upozornit na některé skutečnosti.
Počet odsouzených mladistvých osob od roku 1982 vzrůstá. Podíl uložených nepodmíněných trestů (16 %) se nemění, ale jejich počet rovněž od začátku 80. let vzrostl. Snížil se počet mladistvých, u kterých soudy upustily od potrestání. Výrazně vzrostla četnost uložení ochranné výchovy, je však problém s jejím včasným výkonem, a to zejména v Severočeském kraji a v Praze. Proti roku 1983 se zvýšil počet osob odsouzených za trestné činy proti rodině a mládeži. Výrazně se zvyšuje počet potrestaných pro trestný čin zanedbání povinné výživy, ohrožení mravní výchovy mládeže i podávání alkoholických nápojů mladistvým.
Mimo těchto informací nám zpráva Nejvyššího soudu připomíná, že v druhé polovině sedmdesátých let byl opačný trend trestná činnost se snižovala.
Soudružky a soudruzi, ve stále pracovní skupině jsme dospěli k názoru, že vedle poměrně velkých znalostí a vědomostí, které naše mládež má ze školy, rodiny, sdělovacích prostředků a vlastního studia, se projevují určité nedostatky v její výchově. Ve výchově v pravém slova smyslu, jejíž prvky se jí vžijí a podle kterých bude pak ve svém životě jednat a jimi se řídit.
Na souvislosti výchovné práce mezi dospívající mládeží a odstraňováním všech negativních jevů upozornilo i nedávné jednání představitelů ČNR s představiteli ČÚV SSM v České národní radě i 19. společná schůze sněmoven Federálního shromáždění, zabývající se stavem socialistické zákonnosti v československé federaci.
Je tu také otázka využívání volného času mládeže. I když vláda ČSR ve spolupráci s příslušnými dalšími orgány a SSM již řadu opatření učinila, zájem o volný čas mládeže musí být celospolečenskou záležitostí a je nutné postupovat podle komplexních programů a ne resortně a přijatá usnesení naší vlády urychleně uskutečnit.
Dále jsme se zabývali kategorií mladých lidí ve věku 14 - 16 let. To je věk, kdy mladí přestávají být dětmi a nejsou ještě natolik dospělými, aby mohli jako dospělí myslet a jednat. Tato mládež je obzvláště vnímavá ke všem podnětům kladným i záporným a špatných návyků se těžko zbavuje.
Má-li mladý člověk mezery nebo nedostatky ve znalostech a vzdělání, projeví se to nanejvýš ve zhoršené klasifikaci nebo v tom, že je zařazen na odpovídající pracovní místo. Má-li však mladý člověk nedostatky a mezery ve výchově, pak to nekončí jen špatnou známkou, ale bohužel často i trestnou činností.
Kromě rodiny má snad druhý největší vliv na výchovu dětí škola. Z poznatků, které jsem získala, mám za to, že rozsah právní výchovy zatím značně pokulhává za možnostmi škol. Zatímco např. v SSSR je podle mých informací v osmých třídách zaveden samostatný předmět "Základy státu a práva", u nás je to jen několik hodin v rámci občanské výchovy, které nemohou splnit požadavky.
Škola dává vzdělávací složce přednost na úkor složky výchovné a spolehnout se v tomto jen na rodiče nelze. Na semináři, který uspořádal klub poslanců Čs. strany socialistické v České národní radě, nás předseda Obvodního soudu pro Prahu 6 informoval o tom, jak často se setkává s tím, že rodiče mladistvých pachatelů jejich trestnou činnost bagatelizují nebo omlouvají.
Při průzkumu ve svitavském okrese jsem se dověděla, že jednorázové akce v právní výchově mládeže nejsou dost účinné. Účinnější je systematické působení. Orgány okresní prokuratury, soudu a odboru školství již třetí rok pořádají v některých osmých třídách zdejších škol cyklus přednášek s právní tematikou, uzavřený účastí na veřejném soudním líčení s následnou závěrečnou besedou. Takovýto přístup má velký vliv na zvyšování právního vědomí této kategorie mládeže, stejně jako již druhým rokem pořádaná právní olympiáda.
K výchově ve volném čase, mimo školu, jsem se setkala s názorem, že poměrně malé věkové rozdíly vedoucích a jimi vedených mladých lidí v mládežnických organizacích a pionýrských oddílech nejsou vhodné. Bylo by třeba získat daleko více vedoucích těchto kolektivů z řad lidí středního věku, kteří by byli mladým vzorem a měli i dostatečnou vážnost. Je však třeba práci těchto dospělých vedoucích náležitě společensky ocenit jako společensky prospěšnou a žádoucí činnost a ne jak se to dosud mnohdy děje - dívat se na ni jako na soukromou záležitost. Mládež nemusí být na každém kroku kontrolována, to ne, ale je nezbytné vytvořit jí takové podmínky, aby své zájmy ztotožňovala se zájmy společnosti. Mladí, kteří se pro takový zájem nadchnou a jsou správně vedeni, obvykle neskončí u soudu tak, jako skupina mladíků u okresního soudu ve Svitavách, kteří si obstarávali zbraně dokonce až ze sousedního kraje. Šlo o různé zbraně - od pistolí až po samopal a také náboje. A jaký byl motiv? Přirozená klukovská záliba ve zbraních, která, bohužel, nebyla včas podchycena např. Svazarmem.
Je žádoucí podstatně zvýšit úroveň ve výchovné práci ROH, SSM i SČSP, které ve snaze o co nejvíce napomáhat v řešení ekonomických problémů suplují mnohdy hospodářská vedení a zapomínají na to, že jejich hlavní poslání je působit směrem k členstvu a jeho socialistické morální výchově.
Uznáváme nutnost diferenciace ve výchovné a pedagogické práci s mládeží. Mnohdy je to opodstatněné, ale uvedu vám jeden zajímavý příklad.
Okresní výbor Českého svazu invalidů ve Svitavách pořádá jako jediný v republice již osmý rok společné letní rekreace zdravotně postižených dětí v letních táborech spolu se zdravými dětmi. Výsledky jsou výborné. Jde nejen o umožnění rekreace invalidním dětem, ale také o působení na zdravé děti, které si v průběhu pobytu v táboře vytvoří správný vztah k postiženým dětem. Vztah přirozené ohleduplnosti, který si jistě přenesou i do dospělého věku.
Pobytem v takovémto táboře i invalidní děti pozbývají pocit méněcennosti, který by mohl někdy vyústit v záporný postoj ke společnosti. Okresní odborová rada tuto myšlenku podporuje.
Nebo některé poznatky z diagnostického ústavu pro mladé delikventy. Při poslaneckém průzkumu jsem se setkala s názorem, že největší problémy jsou s kategorií 14 - 16letých dětí, se kterými se v těchto ústavech nepočítá. Právě v tomto věku jsou mladí náchylní získat návyk na užívání alkoholu a narkotik. Při zkoumání vývoje mladistvých delikventů se tak ukazuje, že jednou z hlavních příčin je i nedostatečné zabezpečení naplnění a využití volného času, a to už od útlého věku.
Setkala jsem se také s názorem, že chovanci ze zařízení pro mladistvé delikventy by měli odcházet z ústavu přímo do základní vojenské služby. Tím by se výchovné působení bez přerušení prodloužilo o další dva roky. Právě v tomto přerušení mezi 18. rokem a nástupem na vojnu dochází k mnoha recidivám. Podmínkou pro důsledné provádění prevence by bylo zřízení nové kapacity pro 30 - 50 chovanců v každém kraji.
Mohla bych hovořit ještě dále o dalších opatřeních, která by bylo nutno udělat pro zdravý vývoj naší mládeže, o otázkách využívání a úhrady za užívání sportovních zařízení ČSTV i jiných organizací, ale myslím, že hlavní myšlenku, že jednou z hlavních cest k dodržování socialistické zákonnosti mladou generací je podstatné zkvalitnění komplexního výchovného působení na tuto generaci, se mi snad v těch několika minutách podařilo ukázat.
My, mladí poslanci České národní rady, se budeme snažit k dosažení tohoto cíle co nejvíce napomoci. (Potlesk.)
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslankyni Aleně Hanzlové. Slovo má poslanec Josef Marušák, připraví se poslanec František Mařas.
Poslanec genpor. ing. PhDr. Josef Marušák, CSc.: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci! Ve svém vystoupení se budu zabývat třemi problémy:
- stavem právní výchovy ve školách a školských zařízeních
- ochranou mládeže před protispolečenskými vlivy
- stavem zabezpečení a ochrany sbírek v muzeích a galeriích.
V resortu školství lze vymezit tři objekty právní výchovy:
- pracovníci v oblasti státní správy ve školství a pracovníci škol
- žáci a studenti
- občanská veřejnost.
Tyto tři objekty právní výchovy nelze v žádném případě chápat izolovaně. Správně orientované právní vědomí pracovníků ve školství má vliv i na formování právního vědomí jak žáků a studentů, tak i občanské veřejnosti.
Jedna poznámka k právní výchově zaměřené k pracovníkům v oblasti státní správy ve školství a pracovníkům škol.
Tito pracovníci bezprostředně ovlivňují postoje žáků a studentů k právní politice socialistického státu. Jako příklad pro formování právního vědomí a stanovení nezbytného minima právních znalostí lze uvést funkční náplň školních inspektorů. Školní inspektor musí mít takové znalosti práva, aby chápal právní řád, rozlišoval co je právní norma, co pedagogická, co je aktem řízení a co je obecně závazným právním předpisem.
Právní výchovu žáků a studentů lze rozdělit na dvě části: výchovu přímo ve škole při výchovně vzdělávacím procesu, a výchovu mimo školu, ve společenských organizacích, rodině a všude tam, kde se působí na formování právního vědomí žáků a studentů.
Při vytváření právního vědomí žáků, jejich postojů k socialistickému právnímu řádu, socialistické zákonnosti hraje významnou roli spolupráce školy s pracovníky orgánů ochrany práva, tj. pracovníky prokuratury, soudů a orgány Sboru národní bezpečnosti. Pozitivní ohlas v práci s rodičovskou veřejností má na školách tzv."akademie pro rodiče". Zde aktivní roli sehrávají lektoři Socialistické akademie. Přednášejí témata "Občan Československé socialistické republiky a socialistické právo", "Zásady právní politiky strany a státu", "Manželství a rodina", "Kriminalita mládeže" apod. Podněty z těchto přednášek pozitivně ovlivňují výchovu i výuku žáků a studentů.
Příslušné odbory školství KNV a ONV, školy i výchovná zařízení věnují otázkám právní výchovy potřebnou pozornost. Přesto zůstávají mezery ve vědomostech žáků, které jsou zdůvodňovány malým počtem učebních hodin.
Předmět vlastivěda pěstuje u žáků zájem o veřejné otázky, občanskou nauku, a tvoří logicky uspořádanou soustavu poznatků o státním společenském zřízení ČSSR, o občanství v socialistickém společenství.
Občanská nauka zahrnuje v sobě elementární prvky právní výchovy a poučení o socialistickém státním zřízení. Tím má vliv na upevňování politických, světonázorových i mravních postojů žáků.
Významné místo má právní výchova a propaganda na středních školách. Dobré výsledky lze konstatovat tam, kde dochází ke spojování výchovných cílů s poznatky praxe. Besedy s pracovníky Veřejné bezpečnosti, pracovníky justice, poslanci apod.
Ukazuje se, že žáci ve většině chápou nutnost existence právních norem a v nich stanovených práv a povinností. Většinou více však znají obsah svých práv, méně již své povinnosti.
Právní výchova a propaganda pokračuje ve studiu na vysokých školách v předmětu základy práva. Tento studijní předmět zahrnuje základní právní otázky, jako je ústavní právo, hospodářské právo, pracovní právo, bezpečnost a ochrana zdraví při práci apod.
Je nutno konstatovat, že zvýšenou pozornost je třeba věnovat přípravě budoucích učitelů a pedagogických pracovníků. Praxe prozatím ukazuje, že nedostávají dostatečný základ z oblasti právních norem ve školství a o organizaci státní správy.
Jistě by bylo správné dále rozpracovat systém právní výchovy mládeže a využít přitom zkušenosti ze Sovětského svazu a NDR.
Za významný činitel při formování právního vědomí občanské veřejnosti je nutno považovat správné chápání a vysvětlování norem v oblasti práva. Občanská veřejnost je různorodá, od rodičů ke společenským organizacím. Intenzita působení na tuto skupinu má určitá zlepšení, lze ale konstatovat, že prozatím neodpovídá celkovému stupni vývoje naší společnosti. Mnozí občané se neradi zapojují do boje proti negativním jevům ve vztahu k osobám, které narušují právní řád, a málo se projevuje společenské odsouzení protizákonného chování.
Proces právní výchovy nutno chápat jako nedílnou součást komunistické výchovy v dialektickém vztahu s ostatními složkami vlastní výchovy. Smyslem je vytvářet osobnost člověka, chovajícího se v souladu s normami v socialistické společnosti.
Z oblasti ministerstva kultury chci pohovořit o uplatňován socialistické zákonnosti při zabezpečování ochrany sbírek v muzeích a galeriích.
Odbor kontroly a revize ministerstva kultury nezjistil v posledním období žádný případ přímého rozkrádání nebo úmyslného poškozování národního majetku. Při kontrolní činnosti se vsak odhalují závady v zabezpečení dostatečné ostrahy a některé nedostatky ve vedení evidence národního majetku, v oběhu účetních dokladů apod. Příčinou těchto nedostatků bývá nedostatečná nebo neúplná kvalifikace pracovníků, neúplná nebo nesprávná aplikace předpisů o správě národního majetku, o evidenci a účetnictví.
Klasické zabezpečení objektů, v nichž jsou sbírky uloženy, je zabezpečeno u 86 % objektů. Zbytek má být realizován v průběhu 8. pětiletky. Lze uvést nedostatky v Západočeském kraji, kde takto je zabezpečeno jen 13 % muzeí, přičemž jako hlavní důvod je udáván nedostatek stavebních kapacit.
Základní protipožární technikou je vybaveno 96 % muzeí a galerií, což za pětiletku znamená zvýšení o 15 %. V zavádění protipožárního signálního zařízení, například ve Východočeském kraji, jsou časové skluzy. Tyto jsou zapříčiněny dlouhými dodacími lhůtami zařízení a adaptací objektů. Podle přijatých opatření ministerstvem kultury a krajskými národními výbory jsou vytvořeny předpoklady ke splnění tohoto úkolu taktéž v 8. pětiletce.
Vážným problémem zůstává neuspokojivý stav při zajišťování běžného dozoru v expozicích a výstavách a noční ostraha objektů. Bilance pracovních sil v oblasti kultury způsobila, že počet dozorců se výrazně nezvýšil. Průměrně o 2 %. Potřeby ochrany sbírek by vyžadovaly zvýšení mnohem větší. Nežádoucím jevem je, že návštěvníci expozic a výstav se v prostorách pohybují bez nezbytného dohledu, nebo že funkci dozoru musí plnit na úkor svých povinností odborní pracovníci. Velmi tíživá situace je v organizacích přímo řízených ministerstvem kultury, kde na jednoho pracovníka denního dozoru připadá více jak 500 m2 výstavní plochy a na jednoho pracovníka noční ostrahy téměř 4000 m2. Nepříznivá je i věková skladba pracovníků, v průměru 70 let, v Národním muzeu dokonce 75 let. Toto jistě ovlivňuje kvalitu výkonu dozorčí práce. Ministerstvo kultury přijalo opatření ke zlepšení stavu.
V závěru mého vystoupení mi dovolte, abych vás informoval o některých problémech z diskuse při projednávání této problematiky na jednání kulturního a školského výboru.
V diskusi bylo poukázáno na tyto problémy:
- zvýšení toxikomanie mezi mládeží
- velký počet trestných činů pod vlivem alkoholu
- potřeba zanalyzovat tarifikaci platů v oboru soudnictví
- případy šikanování na průmyslových odborných školách
- celková malá účinnost právní výchovy
- potřeba zvýšení spolupráce v oblasti právní výchovy s televizí a rozhlasem
- bylo poukázáno na to, že existují případy, kdy matka po narození dítěte se jej vzdá, dítě po dobu 15 let je vychováváno péčí státu, a v době, kdy dítě začne být výdělečně činné, matka projeví o něj zájem
- bylo poukázáno na otázku potřeby zvýšení autority a pravomoci orgánů Veřejné bezpečnosti při zásazích proti protispolečenským živlům.
Závěrem jedno doporučení: kulturní a školský výbor České národní rady doporučuje lépe a důrazněji využívat stávajících možností našeho právního řádu při postihování protispolečenských jednání a jevů, a tím vytvořit jednu z podmínek ke snížení recidivy. Děkuji. (Potlesk.)