Pondělí 17. prosince 1984

Vážené soudružky a vážení soudruzi, důležité postavení při naplňování hospodářské a sociální politiky Komunistické strany Československa zaujímají národní výbory. Vláda České socialistické republiky je v souladu se závěry 6. zasedání ústředního výboru KSČ plně podporuje v jejich společensky významné a politicky nezastupitelné činnosti.

Vážíme si dobrých výsledků, kterých dosáhly a dosahují. Oceňujeme aktivitu a úsilí poslanců a funkcionářů, zaměřenou na kvalitnější plnění úkolů.

Jejich rozpočty na příští rok představují téměř 79 mld Kčs, tj. 44 % z celkového objemu rozpočtové soustavy. Vlastními příjmy hradí 35,1 % plánovaného objemu výdajů a zbývající část připadá na dotace ze státního rozpočtu.  

Jde o rozsáhlé společenské prostředky. Nadcházející období znovu zvýší nároky na nekompromisní prosazování hospodárnosti a ekonomicky účelné úspornosti, na plánovací a rozpočtovou disciplinu, na prohlubování kontrolní činnosti a na efekt úsilí o vyšší mobilizaci vlastních příjmů.

Významnou úlohu sehrávají národní výbory v oblasti placených služeb. Je dobré, že podniky místního hospodářství v rámci ukazatele redukovaných služeb obyvatelstvu zvyšují výkony pro socialistické organizace. Nejméně stejnou starostlivost, spíše ještě větší, je však třeba věnovat i rozvoji služeb placených přímo obyvatelstvem. Zatím tomu tak všude není. To je i jedním z důvodů oprávněné kritiky občanů na nízkou dostupnost a špatnou kvalitu služeb. Zkrátka i zde hrubé zjednodušování svěřených povinností ze strany některých funkcionářů má negativní politický a společenský ohlas.

Pro rozvoj služeb byly v ekonomických nástrojích vytvořeny žádoucí předpoklady. Došlo k úpravám cen, snížili jsme administrativní náročnost, přistoupili jsme i ke zpřesnění ukazatelů v samotném plánu. Nic tedy nabrání tomu, aby podniky řízené národními výbory, ale i výrobní družstva, zvýšenou pohotovostí a kvalitou zajišťovaly linii vytýčenou stranickými orgány. Hlavním měřítkem odpovědnosti se musí stát naplňování oprávněných potřeb lidí, jejich spokojenost. Nesmíříme se s tím, aby se v honbě za procenty, za snahou co nejsnadněji se vyrovnávat s indexy růstu, ztrácel dělný vztah k rychlejšímu odstraňování starostí jednotlivců. Schopnost a nápaditost málokde schází. Ne vždy ji ovšem plně využíváme. Co nám ale chybí, to je neústupné prosazování vyspělého, uvědomělého a iniciativnímu zájmu o věc.

Rozsáhlé úkoly plní národní výbory v bytové oblasti. V roce 1985 bude dokončeno 65 350 bytů a zahájíme stavbu dalších více než 50 tisíc. Podporujeme soustředěné dodržování pravidla, aby bez zbytečných odkladů byly dokončovány potřebné objekty občanské a technické vybavenosti.

Neuspokojivé výsledky zatím máme v modernizaci bytového fondu, prováděné v rámci komplexní bytové výstavby. Z dosavadního plnění lze předpokládat, že úkol, který zněl na 25 tisíc jednotek, se podaří zajistit jenom na necelých 57 %. Místo věcného uskutečňování úkolů se doposud a často zbytečně ztrácel čas na hledání tzv. "příčin", proč to či ono nejde. Zkrátka došlo k podcenění celé problematiky, a tento přístup je třeba změnit.

Nelze však veškeré síly vyčerpat jenom na výstavbu a modernizaci. Významným úkolem je údržba bytového fondu. Současný stav v mnoha případech varuje a řešení nesnese odkladu. Přitom se trvale zvyšují náklady na provoz a údržbu a při stabilním nájemném roste i ztráta z bytového hospodářství. V roce 1985 bude činit 3657 Kčs na jeden byt.

Chtěl bych zdůraznit, že nelze stále zvyšovat vynakládané prostředky, zejména když jejich přínos není prakticky viditelný. Podniky bytového hospodářství v řadě případů nehospodaří s dostatečnou odpovědností, mnohdy vysloveně plýtvají. Existuje malá kontrola množství a kvality provedených prací a vynaloženého materiálu. Někdy se dokonce vůbec nekontroluje. Národní výbory, jako odpovědné orgány musí také zde sehrávat aktivnější roli, odmítat falešnou solidaritu, důsledněji plnit povinnosti vůči socialistické společnosti a urychleně zjednávat nápravu.

Značné sumy jsou předurčeny pro veřejně prospěšné služby. I zde je co zlepšovat. Především je nezbytné napomáhat rychlejšímu rozvíjení prioritních oborů, jako je čištění měst a obcí, odvoz a likvidace odpadků, veřejná zeleň a veřejné osvětlení. Se současným stavem se nemůžeme spokojit. Je zapotřebí zdokonalovat využití základních fondů a pracovních sil, upevňovat kázeň a disciplínu, prohlubovat hospodárnost.

Mnohokrát bylo zdůrazněno, že si nemůžeme dovolit plýtvat s pitnou vodou. Ztráty ve vlastní rozvodné síti jsou obrovské a představují 24 % z celkové výroby vody, v Praze dokonce více než 32 %. Proto se bude s naším konkrétním pochopením setkávat intenzifikace údržby vodovodních řádů a vodovodního potrubí a jejich další výstavba a rozšiřování.

Významnou součástí klíčových koncepčních dokumentů, volebních programů Národní fronty, zůstává akce "Z". V minulosti přinesla mimořádně cenné hodnoty, které zpříjemňují a obohacují život lidí. Její řízení, usměrňování i konečné výsledky znovu a znovu prokazují, čeho lze docílit dobrovolnou, veřejně prospěšnou iniciativou a angažovaností.

Plnění účelných cílů, které jsou jejím prostřednictvím vytyčovány, podporujeme. Zasazujeme se o to, aby i v budoucnu měla pevné místo v systému naší práce a v souladu s tímto principem jsme se shodli na jednoznačných výsledcích jejího dlouhodobého vzestupu.

V roce 1985 počítáme v investiční části akce "Z" s dílem v hodnotě 2,5 mld Kčs. Vedle zajišťování kapacit pro služby obyvatelstvu a akcí ke zlepšení životního prostředí budou podle místních potřeb budována i rozsáhlejší celospolečensky prospěšná zařízení. Rozsah nové výstavby bude žádoucí přizpůsobovat stavu, jaký je v rozestavěnosti a nedopustit, aby se přijímal větší rozsah povinností, než na jaký objektivně stačíme. Zkrátka - aby všechny objekty byly dokončovány ve stanovených lhůtách a předávány uživatelům.

Chtěl bych s neobyčejnou vážností podtrhnout, že v přípravě a při schvalování každé jednotlivé akce musíme odpovědně posuzovat, jaké náklady po dokončení vzniknou z provozu a kdo je ponese. Nevyhneme se analýze jejich společenské prospěšnosti a celkové únosnosti. Jedině tak se dá předejít pozdějším problémům s financováním. O aktuálnosti a naléhavosti těchto skutečností svědčí poznatky z krajů, okresů a míst.

Zásadně se musí změnit přístup zastupitelských sborů ke sdružování prostředků k akci "Z". Dá se říci, že v roce 1984 byly vytvořeny všechny podmínky, aby se v tomto směru mohla rozvinout větší aktivita. Očekávali jsme, že se to projeví jak v počtu nově uzavíraných smluv, tak v objemech sdružených prostředků. Prozatím se však projevuje spíše váhavost, námitky a plané obavy. Některé výhrady jsou, pravda, opodstatněné a vyplývají ze složitější hospodářské situace. Dost a dost je však případů slabého pochopení pro účast na harmonickém rozvoji územních celků.

Ekonomická součinnost národních výborů s podniky je nesporně užitečná. Dotýká se nejenom finančních prostředků, ale i různých forem materiální pomoci, zapůjčování mechanismů, výpomoci údržbářskými kapacitami, odborných porad a podobně. Také k těmto formám spolupráce dáváme nové podněty a vytváříme pro ně zázemí vzájemné působnosti a soudružského porozumění.

Vážené soudružky a soudruzi, za několik dní vstoupíme do posledního roku 7. pětiletky. Pozorně a odpovědně se ohlížíme za vykonaným dílem. Chceme spravedlivě ocenit příznivé výsledky a zároveň nekompromisně odhalovat příčiny nedostatků.

Posuzujeme-li vývoj v uplynulém období, jedno je nesporné - byly vytýčeny náročné a reálné záměry. Plně se potvrdilo, že hospodářský a sociální program Komunistické strany Československa, zaměřený na upevňování spokojenosti lidí, na vyšší výkonnost, kvalitu a efektivnost, sjednocuje a usměrňuje naše společné úsilí, je zdrojem iniciativy a tvůrčího snažení.

To, čeho jsme dosáhli, nás zavazuje. I v roce 1985 si musíme klást takové úkoly, abychom se vyrovnali se základními cíli 7. pětiletky, abychom dobře vstoupili do příštího pětiletí. V tom také spatřujeme náš podíl na uskutečňování závěrů 12. zasedání ÚV KSČ.

Směry úsilí, které jsme zapracovali do státního rozpočtu České socialistické republiky na rok 1985, vybízejí k aktivitě. Musí sjednotit a usměrnit síly, ochotu, dobrou vůli, dovednost a um všech řídících pracovníků, ekonomů, konstruktérů, technologů i všech ostatních. Jsou doslova opatřeny adresou všech pracovišť ve výrobě i mimo ni. Ještě významnější úlohu než dosud musí v boji o jejich naplňování sehrát i pracovníci finančních správ.

Mohu vás ubezpečit, že vláda podpoří nové přístupy orientované na zajišťování vyšší efektivnosti reprodukčního procesu, na růst výkonnosti české ekonomiky.

Generální tajemník ÚV KSČ a prezident ČSSR s. Gustáv Husák na 12. zasedání ÚV KSČ řekl: "Naše ekonomika má zdroje a předpoklady, aby produkovala lépe a kvalitněji a aby také lépe a kvalitněji uspokojovala všechny potřeby společnosti. Možnosti naší ekonomiky plně opravňují k očekávání, že budou splněny a v žádoucích směrech překročeny jak úkoly plánu příštího roku, tak i úkoly 7. pětiletky jako celku. Je to věc cti a společenské odpovědnosti všech podniků a závodů."

Jsme si vědomi toho, že i finanční hospodaření musí důsledně přispívat k naplňování tohoto cíle. Státní rozpočet na rok 1985 jsme sestavovali v souladu s těmito hledisky.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, navrhuji, aby Česká národní rada předložený státní rozpočet České socialistické republiky na rok 1985 schválila. (Potlesk.)  


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP