Pondělí 17. prosince 1984

- k zajištění rozvoje zemědělské výroby a nezbytných rekonstrukcí a modernizací v potravinářském průmyslu,

- k lepšímu zajištění komplexní bytové výstavby a účelové výstavby národních výborů,

- k zabezpečení výstavby bytů v Praze z účelových investic ministerstva stavebnictví.

Vláda je si vědoma toho, že ani při zvýšení objemu investic a rozsahu zahajovaných staveb není možné v příštím roce uspokojit všechny, byť i oprávněné potřeby a požadavky. Je si vědoma i toho, že často jde o potřeby dlouhodobě neřešené a tím naléhavější. Rozdělovat však můžeme jen zdroje, které si vytvoříme, a ty nejsou neomezené. Řešení nejnaléhavějších potřeb je nutné připravovat tak, abychom další kroky k jejich řešení mohli učinit v jednotlivých letech příští pětiletky. Všichni si však musíme uvědomit, že také musíme hledat řešení nejefektivnější. Nepřipustit nadsazování potřeb a nečekat, že všechno musí řešit státní plán a dodavatelské stavební kapacity. Dobře promyšlené a dobře připravené akce mají největší naději na rychlou realizaci.

V souladu s direktivou XVI. sjezdu strany KSČ i zákona České národní rady o pětiletém plánu došlo v minulých letech k výraznému snížení rozestavěnosti v investiční výstavbě: v roce 1985 ve srovnání s rokem 1980 se zůstatky rozpočtových nákladů rozestavěných staveb sníží v hospodářství řízeném vládou ČSR téměř o 30 %.

K pozitivním rysům vývoje investiční výstavby patří i skutečnost, že podíl strojů na celkovém objemu investic v hospodářství řízeném vládou ČSR se v roce 1985 zvýší na 35 %.  

V příštím roce se v jednotlivých resortech dále zvýší podíly staveb k modernizaci a rekonstrukci z celkového limitu rozpočtových nákladů nově zahajovaných staveb. Tak např. v organizacích ministerstva průmyslu bude dosaženo podílu 40 %, v potravinářském průmyslu 26 % a v průmyslu stavebních hmot 51 %.

Ze staveb, které jsou stanoveny jako závazné úkoly státního plánu, se v příštím roce uvede do provozu 16 nových výrobních kapacit. Po ukončení náběhu výroby budou tyto kapacity znamenat přínos ve výkonech 4 mld korun, pro vývoz 1,2 mld korun a současně umožní úspory na dovozech z nesocialistických zemí. Odpovědným úkolem orgánů ČSR bude zajistit náběh výroby podle plánovaných termínů.

V bytové výstavbě - podaří-li se splnit úkoly stanovené státním plánem na rok 1985 - dokončíme více než 300 tis. bytů, takže úkol stanovený v pětiletém plánu bude nejen splněn, ale mírně překročen. Se splněním pětiletého programu počítáme i v hlavním městě Praze.

Vláda není spokojena s dosavadním průběhem realizace závěrů 8. zasedání ÚV KSČ k urychlenému uplatňování výsledků vědy a techniky v praxi. Přes některé nesporné úspěchy jako například zavedení výroby potiskované vyšívané podlahové textilie, zavádění nových odrůd genetiky jednoklíčové cukrovky na převážné většině ploch, zavádění užitkových typů skotu pro velkovýrobní technologii v rámci hybridizačního programu, v cihlářské výrobě přidávání popílku do plastických směsí, není intenzita přínosů z vědeckotechnického rozvoje zejména u oborových a podnikových plánů dostatečná. Je to o to závažnější, že vědeckotechnický rozvoj by měl být hlavním zdrojem intenzifikace a zvyšování efektivnosti rozvoje ekonomiky.

Ve státním plánu na rok 1985 vláda proto stanovila jednotlivým resortům konkrétní úkoly k zabezpečení vědeckotechnického rozvoje.

Tak např. stanovila relativní úspory paliv a energie ve státním cílovém programu 02 s uvedením účelově vázaných investičních prostředků k zabezpečení úspor. V rámci státního cílového programu 03 stanovila jednotlivým resortům úkoly v racionalizaci spotřeby kovů. Hlavní úkoly realizace v roce 1985 stanovila v rámci státního cílového programu 12 - vybrané chemické výrobky.

Vláda dále stanovila jednotlivým resortům úkoly ve výrobě na základě realizace úkolů státního plánu technického rozvoje; v orgánech řízených vládou ČSR mají realizační výstupy dosáhnout celkové výše 8,5 mld Kčs.

Podíl výroby zboží vysoké technickoekonomické úrovně na celkové výrobě zboží dosáhne v příštím roce 16,6 % v organizacích ministerstva průmyslu, 12,8 % v organizacích ministerstva stavebnictví a 9,4 % v potravinářském průmyslu. Tyto podíly považuje vláda za minimální a uložila resortům hledat možnosti jejich zvýšení.

Zabezpečení náročných úkolů státního plánu vyžaduje, aby v jednotlivých odvětvích soustředily resorty pozornost zejména na tyto úkoly:

Rozhodujícím úkolem lehkého průmyslu bude zabezpečit efektivní výrobu dodávek kvalitních výrobků pro vnitřní trh i pro vývoz. Bude nezbytné zajišťovat strukturu dodávek pro vnitřní trh v souladu se strukturou poptávky obyvatelstva, a to ve všech cenových polohách. Přitom vzhledem k růstu kupní síly zabezpečovat růst podílu dodávek takových výrobků, v nichž jsou více zhodnocovány suroviny a produktivita práce. V dodávkách pro vývoz je nezbytné společně s organizacemi zahraničního obchodu zabezpečovat co nejvyšší zhodnocování národní práce a co nejlépe uspokojovat potřeby zahraničních odběratelů. V příštím roce bude rovněž nutné založit potřebné zvýšení výroby pro vývoz do Sovětského svazu po roce 1985.  

V chemickém průmyslu bude nutné přednostně rozvíjet výrobu kvalifikované a malotonážní chemie a další energeticky méně náročné obory. Ve struktuře výroby zabezpečit zvýšení podílu chemického zpracování ropy. Důsledně zabezpečovat uvedení nových kapacit do provozu tak, aby byly dodrženy náběhové křivky a projektované parametry výroby.

V průmyslu zpracování dřeva zabezpečit růst výroby, jehož dynamika je v rámci odvětví řízených ministerstvem průmyslu nejvyšší. Dosažením plně projektované kapacity nově vybudované celulózky v Paskově zabezpečit úkol státního plánu ve výrobě buničin. U zpracovatelů i v dodávajících pilařských podnicích vytvářet podmínky pro vyšší zpracování jehličnatých průmyslových štěpek. Růst výroby papíru zajistit především náběhem nové kapacity v Krkonošských papírnách v Hostinném.

V zemědělské výrobě a v potravinářském průmyslu důsledně plnit závěry 11. zasedání ÚV KSČ a X. sjezdu JZD. Upevnit a dále prohlubovat pozitivní výsledky dosažené v intenzifikaci rostlinné a živočišné výroby. Příznivou situaci ve zdrojích krmiv vytvořených v letošním roce využít k posílení rezerv. Cílevědoměji usměrňovat rozvoj živočišné výroby, k tomu zabezpečit potřebnou regulaci stavu hospodářských zvířat. Postoupit dále v racionalizaci spotřeby jaderných krmiv na jednotku produkce, ve snižování ztrát ve výrobě a v jejím užití, radikálněji řešit úspory motorové nafty. V potravinářském průmyslu se soustředit na vyšší zhodnocování zemědělských surovin v souladu s potřebami vnitřního trhu.

Ve stavebnictví za rozhodující úkol považujeme stabilizaci pracovních sil a postupné rozšiřování stavební kapacity na území ČSR. Stavebních kapacit přednostně použít k zabezpečování závazných staveb, k dokončování rozestavěných staveb, na stavby zabezpečující státní cílové programy a na zajištění plynulého postupu na rozestavěných stavbách. Mimořádnou pozornost věnovat dodržení kvalitativních ukazatelů státního plánu.

Ve zdravotnické výrobě považovat za hlavní úkol dodržení vysoké dynamiky růstu výroby, zajištění dodávek pro léčebně preventivní péči i vysokých objemů dodávek pro vývoz. V tuzemské spotřebě léčiv s vysokou závislostí na dovozech z nesocialistických zemí a s výrobky z deficitních surovin efektivně hospodařit. Ve vývozu do Sovětského svazu zabezpečit plánované zvýšení dodávek humánních i veterinárních léčiv Ve vývozu do nesocialistických zemí dbát především o jeho efektivnost. To bude vyžadovat, aby zdravotnická výroba přišla na zahraniční trhy s nabídkou nových vývozních položek.

Ve struktuře prací v lesním hospodářství zabezpečit zvýšení pěstební a ochranářské činnosti. Pozornost přitom soustředit na těžbu dříví poškozeného průmyslovými exhalacemi a na odstranění škod způsobených větrnými kalamitami v letošním roce.

V hospodářství řízeném národními výbory považovat za hlavní úkol důsledné plnění závěrů 6. zasedání ÚV KSČ, maximální uspokojení potřeb v místní výrobě a ve službách placených obyvatelstvem. Ve struktuře výroby v místním stavebnictví dodržet úkoly státního plánu ve zvýšení počtu modernizovaných bytů a oprav bytového fondu. V potravinářských podnicích řízených národními výbory zabezpečit plynulé zásobování vnitřního trhu, zamezit plýtvání chlebem a pečivem a zaměřit se na zvýšení podílu baleného zboží a výrobků s nižší gramáží. V silniční automobilové dopravě dosáhnout podílu veřejné dopravy na celkových přepravních výkonech minimálně ve výši 55 %.

Zásady efektivnosti a kvality práce a požadavek maximální hospodárnosti prosazovat i v nevýrobních odvětvích. Účelně využít zvýšených počtů pracovníků pro nevýrobní odvětví řízená národními výbory ke kvalitnějšímu plnění úkolů. Ve zdravotnických zařízeních urychleně odstranit trvající nedostatky ve styku zdravotnických pracovníků s pacienty. Ve školství využít podmínek, které státní plán vytváří pro realizaci dalšího rozvoje československé výchovně vzdělávací soustavy. Efektivně využít i zvýšených prostředků na školy v přírodě pro děti ze zdravotně ohrožených oblastí.

Úkoly státního plánu rozvoje národního hospodářství ČSR na rok 1985 jsou náročné a nemůže to ani být jinak. Vždyť rok 1985 je posledním rokem 7. pětiletky a úspěšné splnění úkolů v příštím roce je podmínkou úspěšného splnění celé pětiletky. Státní plán na rok 1985 má současně vytvořit dobrou výchozí základnu pro příští pětiletku. Splnění úkolů příštího roku je tak základní podmínkou pro splnění náročných cílů, které jsme vytýčili pro příští pětiletku a které musíme začít realizovat počínaje rokem 1986.

Státní plán na rok 1985, tak jak jej vláda ČSR schválila nenaplňuje všechny požadavky, které resorty, VHJ, podniky, KNV, předložily. Například: resorty a KNV požadují

- nižší tvorbu zisku o 3,8 mld Kčs,

- nižší celkové náklady o 3,7 mld Kčs,

- vyšší hmotné zdroje investic o 12 mld Kčs,

- vyšší hmotné náklady nevýrobních odvětví o 3,3 mld Kčs a další vyšší vstupy a nižší výstupy.

Kdybychom tyto požadavky přijali, byl by růst objemu národního důchodu v příštím roce pouze 1,4 % a ne 2,9 %, jak je schválen ve státním plánu. Ve svých důsledcích by návrhy resortů ve struktuře vnitřního užití národního důchodu znamenaly značné snížení osobní spotřeby proti úrovni dosažené v roce 1984 a tedy snížení životní úrovně - a to nemůžeme dopustit.

V plánovací praxi resortů to není nic nového, opakuje se to každým rokem, i když výsledky roku jsou pak zcela jiné. V roce 1983 navrhovaly resorty objem vytvořeného národního důchodu o 3 mld Kčs nižší, než stanovil státní plán. Tento pak byl překročen o 2,5 mld Kčs, což je rozdíl proti návrhu resortů o 5,5 mld Kčs vyšší. Na rok 1984 navrhovaly resorty výrobu, která by znamenala nižší národní důchod oproti pětiletce o 6 mld Kčs. Státní plán byl schválen oproti pětiletce vyšší o 1 mld Kčs a dnes můžeme říci, že i tento bude překročen.

Svědčí to o tom, že ne všichni ještě ve své činnosti plně a důsledně prosazují celospolečenské zájmy a potřeby, že není plně prosazován kurs intenzifikace a efektivnosti. Intenzifikace, efektivnost je diktována objektivními podmínkami potřebami rozvoje naší země. Jiné alternativy nemáme. Jedině intenzívní ekonomika, která se rozvíjí na moderní vědeckotechnické bázi může být spolehlivou materiální základnou růstu blahobytu pracujících. Potřebujeme se zbavit zastaralých přístupů k plánu, metod práce, ještě energičtěji prosazovat hledání nejcílevědomějších forem a metod spojení ekonomických zájmů společnosti se zájmy pracujících kolektivů a každého pracujícího. Stále více budeme posuzovat pracovní kolektivy a pracující podle výsledků práce a ne podle slov a přijatých "opatření".

Úkoly plánu na příští rok jsou reálné a splnitelné. Vyžaduje to však, abychom všichni k plnění úkolů státního plánu aktivněji přistoupili od prvního pracovního dne roku 1985.

Za úkoly příštího roku musíme vidět pracující, bez nich náročné úkoly nezrealizujeme. Kolektivy pracovníků v podnicích na závodech i v ostatních organizacích musíme zapojit do závěrečných prací na podnikových plánech, musíme je přesvědčit o správnosti a reálnosti našich cílů. Zejména jim musíme vysvětlit, že splnění úkolů v tvorbě zdrojů, v urychlení intenzifikace a v růstu ekonomické efektivnosti je základní podmínkou splnění cílů v užití zdrojů, v růstu životní úrovně.

Velkou rezervu máme v rozdílné úrovni práce jednotlivých podniků a VHJ. I pro nás proto platí slova soudruha Černěnka, která řekl na zasedání politického byra ÚV KSSS při projednávání návrhu státního plánu rozvoje národního hospodářství SSSR na rok 1985: "Stručně řečeno, soudruzi, čeká nás mnoho práce. Proto bych chtěl zcela jednoznačně zdůraznit, že ti, kdo dosud zaostávají, musejí bez meškání dohnat ostatní, ti, kdo plán plní, se musí vyrovnat těm nejlepším, a ti, kdo jsou vpředu, nesmějí polevit v tempu."

Vláda je si vědoma toho, že značné rezervy jsou i v kvalitě řídící činnosti na úrovni centrálních orgánů ČSR a po celé řídící ose. Vyšší náročnost úkolů v rozvoji ekonomiky vyžaduje i vyšší náročnost na řízení, zvýšení plánovací discipliny a pracovní kázně. Jsme si vědomi i toho, že ve státním plánu na rok 1985 jsou úzká místa, že realizace úkolů plánu bude spojena s některými problémy. Úkolem řídících orgánů a vedoucích pracovníků je, aby místo upozorňování jen na rizika plánu, včas a tvůrčím způsobem problémy společně s pracujícími řešili. Vláda zdůrazňuje, že v průběhu realizace plánu nepřipustí změkčování úkolů, že všichni musí považovat vstupy do výroby, s nimiž se ve státním plánu počítá, za maximální a úkoly ve výrobě, jeho výstupy za minimální.

Značné rezervy jsou i v kvalitě kontroly plnění plánu. Celá řada problémů by vůbec nevznikla, kdyby se na signály jejich vzniku při soustavné kontrole včas upozornilo a kdyby se nedostatky odstraňovaly už v zárodku. Důsledná a tvůrčí kontrola plnění uložených úkolů po celé vertikální linii i přímo v podnicích a závodech se musí stát významným nástrojem zvýšení kvality veškeré práce.

Státní plán na rok 1985 projednala vláda s předsednictvem ČOR, které k úkolům plánu předložilo souhlasné stanovisko. Předsednictvo vlády dohodlo s předsednictvem ČOR společný postup při zabezpečování a kontrole plnění plánu a kolektivních smluv v roce 1985.

Významným činitelem, který bude v roce 1985 spolupůsobit na plnění úkolů státního plánu, bude 40. výročí vyvrcholení národně osvobozeneckého boje československého lidu a osvobození naší vlasti Sovětskou armádou. Iniciativa kolektivů pracujících, která se již rozvíjí na základě Provolání ústředního výboru KSČ, ústředního výboru Národní fronty ČSSR a vlády ČSSR, významně přispěje ke splnění a v žádoucích směrech i k překročení úkolů příštího roku.

V usnesení 12. zasedání ÚV KSČ se jasně a jednoznačně stanoví, na co je nyní nutné soustředit pozornost. Zejména se zdůrazňuje, že je nezbytné mobilizovat pracující k využití všech vnitřních rezerv, ke splnění úkolů státního plánu na rok 1985 a k jejich překročení v žádoucích směrech.

Všichni si však musíme být vědomi toho, že náročné úkoly příštího roku se nesplní samy, že za jejich důsledné plnění v průběhu celého roku budeme muset bojovat od prvního pracovního dne roku 1985.

Obracím se na vás jménem vlády, vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, s žádostí o podporu a pomoc při prosazování tohoto plánu do života ve vašich volebních obvodech a na vašich pracovištích. Děkuji. (Potlesk.)  


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP