Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Stanislavu Chytráčkovi a slovo má poslanec Oldřich Paul.
Poslanec ing. Oldřich Paul: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, protože ve vystoupení soudruha ministra Kapouna a soudruha akademika Kubíčka i v diskusi již bylo hovořeno o nutnosti právních úprav sběru a hospodaření s druhotnými surovinami, dovolte mi k tomu jenom několik poznámek.
Základním právním předpisem pro tuto oblast je vládní nařízení z roku 1960 o hospodaření kovovým odpadem a sběrnými surovinami. Na toto vládní nařízení pak navazuje řada resortních vyhlášek, upravujících hospodaření s některými druhy odpadů a další dílčí opatření obsažená v usneseních federální vlády a vlády ČSR. Nepřímo se dotýkají této otázky i některé další zákony jako například zákon o opatřeních proti znečišťování ovzduší, zákon o lesích, o ochraně půdního fondu. Rovněž i zákon o péči o zdraví lidu ukládá podnikům a organizacím povinnost vytvářet v rámci své působnosti opatření k ochraně zdravých životních podmínek a zdravého způsobu práce. Je nutno si tato opatření připomenout a vyžadovat jejich dodržování.
Žádný z těchto právních předpisů však neřeší problematiku komplexně. Některé předpisy, které by měly mít všeobecnou platnost, platí jen pro určitý resort. Například právní úprava hospodaření textilními druhotnými surovinami platí jen v odvětví ministerstva průmyslu a v organizacích jemu podřízených. Roztříštěnost právní úpravy má vliv na celkovou situaci na tomto úseku.
Postrádáme proto v našem právním řádu rámcový zákon o sběru a hospodaření druhotnými surovinami, který by v plném rozsahu řešil tuto problematiku, a z něhož by měly vycházet prováděcí předpisy a opatření příslušných resortů k výskytu druhotných surovin, jejich zpracování, využití i odbytu - dle specifických podmínek jednotlivých sortimentů.
Tento rámcový zákon by měl především organizacím uložit povinnosti zavádět bezodpadové technologie nebo aspoň minimalizovat jejich vznik. Pokud vznikají, shromaždovat je ve vlastním výrobním procesu a buď je odevzdávat určitým výkupním organizacím, nebo i vlastní doplňkovou výrobou, případně i kooperací a integračními vztahy s jinými podniky zabezpečovat jejich využití. Čili počítat s nimi, bilancovat je jako základní suroviny.
Také u mnohých výrobků měli by mít výrobci povinnost už předem promýšlet druhotné využití. Chci to dokumentovat na obalovém skle. Při diskusi o této surovině na ONV v Teplicích jsme se zamýšleli nad otázkou, proč například v NDR je 70 % lahví vratných, zatímco u nás jich jde značná část do střepů. Odběratelský průmysl má vážný důvod, proč některé lahve nebere zpět: máme jich tak rozsáhlý sortiment, že se to nevyplatí třídit. Ale stojí zde otázka: zda musí mít každá u nás vyráběná láhev na víno jiné hrdlo, neprospěla by v tomto případě unifikace k podstatnému snížení výroby lahví a uvolnění kapacit pro jinou výrobu? A nemám na mysli jen lahve, ale myslím, že podobně by bylo třeba se podívat na tyto otázky i u jiných výrobků.
Mluvíme-li o odpadech, většinou máme na mysli jen to, co sbíráme buď přímo z podniků nebo z domácností. Ale dle ministerstva průmyslu je to jen nepatrná část všech odpadů, které v republice máme. Starosti nám dělá například elektrárenský popílek, který nám navíc ještě do značné míry devastuje půdu. Podobně nám dělá starosti dřevitý odpad, ojeté pneumatiky apod. Zákon by měl přímo vyžadovat s vysokou náročností povinnosti resortů a podniků zařazovat do vědeckých plánů a výzkumných úkolů hledání možností rychlého a efektivního využití těchto a podobných odpadů.
Čas od času se některé dobré náměty např. i u toho popílku, teď je to u pneumatik, objeví, ale řešení v praxi je velmi pomalé. Myslím si, že to není vždy jen problém investic, někdy to může být u některých vedoucích pracovníků i zásada nekomplikovat si život, protože využívání druhotných surovin je někdy nákladnější než použití nových a kromě toho klade značné nároky na organizaci jejich zajištění. Také k posuzování efektivnosti používáme neúplná nebo i nesprávná kritéria, a to nám zkresluje výsledky.
Takové problémy jsou např. i u využívání odpadového skla. Soudruh Šafařík zde hovořil o dřevu. Ředitel podniku Obalové sklo nás upozornil, že i když je odpadové sklo dražší než primární surovina, nemůže se bez něj obejít a potřebovali by ho ještě daleko více. V jeho hodnotě však není zachycena úspora energie, prodloužení životnosti pecí, a v neposlední řadě i fakt, že kdyby se tento odpad vyvážel na smetiště, vyžádalo by si to náklad asi 500 Kčs na tunu. Přitom ještě nelze nevidět, že stejně důležitý, jako je ekonomický přínos, je i úklid těchto odpadů a mnohem důležitější než ekonomický přínos je i zdraví lidu a ochrana životního prostředí. A to platí i u celé řady dalších odpadů. K tomu dřevu bych chtěl ještě dodat, že 1 t papíru nám zachrání 1 ar lesa, který roste 80 let. Čili zásadně je třeba zdůraznit, že prvořadé je třeba vidět národohospodářské hledisko a ne resortní a oborové zájmy.
Domnívám se, že nemůžeme přehlížet nutnost vyřešení cenových otázek, a to ať jde o výkupní ceny, tak i o velkoobchodní a cenové relace mezi podniky Sběrné suroviny a výrobními podniky.
Pokud jde o organizaci sběru odpadů z domácností, měli bychom hledat i jiné způsoby než dosavadní. Hovoří se o kontejnerech. Mám takové obavy, že instalace kontejnerů na bílé a barevné sklo, později k tomu možná přibude kontejner na plechovky od konzerv i další, přinese problémy s umístěním, bude dlouho trvat, ale také je investičně velice náročná. Např. Severočeský kraj má dostat letos asi 200 kontejnerů, což by nepokrylo ani potřebu krajského města. Chce to zvážit, zda i za cenu nadhodnocení odměn, nestimulovat občany k donášení na určitá místa, např. u obchodů, kam stejně chodí apod. Je třeba hledat takové možnosti, jako je třídění na skládkách nebo i problémy řešit sítí soukromých sběračů jako je tomu v NDR apod. Systém asi nemůže být jednotný, vycházet musíme z místních podmínek, ale chce to nejen volat po investicích, ale iniciativně vycházet z možností, které máme.
Rámcový zákon by neměl opomenout ani podíl národních výborů a společenských organizací Národní fronty a jejich spolupráci při organizaci sběru druhotných surovin od obyvatelstva. Známe všichni z volebních obvodů, jaký mají z tohoto hlediska dopad akce jarního úklidu, soutěže ve sběru surovin, iniciativa mládeže apod. Nebudu to podrobně rozvádět, protože soudruh Hrdlička, s. Havlíček, s. Trochtová o těchto otázkách hovořili.
Chci to jen podtrhnout a zdůraznit, že tu nejde jen o ekonomický přínos, ale i o zlepšení vzhledu obcí a měst, zpříjemnění životního prostředí a v neposlední řadě i o výchovu k hospodárnosti a pořádku.
Soudružky a soudruzi, z těchto poznatků ve volebních obvodech i z vlastních zkušeností jsme v ústavně právním výboru ČNR konstatovali, že vedle vyřešení základních problémů v oblasti plánování, bilancování materiálů je nutno přijmout i odpovídající právní úpravu, zabezpečující komplexní řešení této otázky a uvítali jsme, že vláda s tím počítá. Současně považujeme za nutné doporučit, aby byl v této oblasti zajištěn i výkon koordinující funkce centra a určen koordinující činitel tak, jak to již ve svém vystoupení požadoval a zdůvodnil akademik Kubíček. Domnívám se, že tato opatření budou účelná, že posílí odpovědnost organizací za hospodárné využití všech surovin a svým dílem přispějí také k naplňování závěrů XVI. sjezdu o intenzifikaci a efektivnosti našeho národního
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Oldřichu Paulovi.
Soudružky a soudruzi, zjišťuji, že promluvili všichni poslanci, kteří se přihlásili do rozpravy. Hlásí se ještě někdo z poslanců o slovo? Nikoli. Hlásí se o slovo ministr Kapoun nebo některý jiný člen vlády?
Ministr průmyslu ČSR Miroslav Kapoun, dipl. tech.: Ne, všechny diskusní příspěvky prakticky podporovaly stanovisko vlády a její záměry, všechny využijeme k dalšímu rozpracování.
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji. Rozprava je skončena.
Prosím společného zpravodaje a předsedu návrhové komise akademika Kubíčka o závěrečné slovo a odůvodnění návrhu usnesení ke zprávě vlády, který vám byl rozdán.
Společný zpravodaj a předseda návrhové komise poslanec akademik Ladislav Kubíček: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté. Dovolte mi konstatovat, že příprava jednání tohoto bodu pořadu, která v podstatě trvala půl roku, našla svůj plný odraz v rozpravě poslanců a svědčí o tom, že všichni ti, kteří vystupovali, mohli dokumentovat celou řadu příkladů a z nejrůznějších pohledů posuzovat otázky využití druhotných surovin v České socialistické republice.
Chtěl bych konstatovat také to, že zpráva vlády, kterou přednesl jménem vlády soudruh ministr Kapoun, odrážela stav, který v této oblasti v České socialistické republice je. Rozprava, kterou poslanci vedli k tomuto bodu, odrážela všechny pohledy i aspekty hospodaření s druhotnými surovinami, tj. jak stanovisko ekonomické, ekologické, cenové, zdravotní a vůbec i celospolečenské, ukázala na to, že otázka využití druhotných surovin se stává jedním z rozhodujících odvětví našeho národního hospodářství a že v podstatě druhotné suroviny v nedaleké budoucnosti zřejmě se stanou primárními surovinami a v podstatě surovinami, se kterými budeme muset ve svých národohospodářských bilancích počítat, že to budou ty suroviny, o které se bude také opírat i další intenzivní rozvoj našeho národního hospodářství.
A nyní dovolte, abych vám jménem návrhové komise doporučil některé drobné úpravy v návrhu usnesení, který vám byl rozdán.
Na str. 2 za odstavec II. se doporučuje zařadit odstavec III. který začíná slovy "doporučuje
1. vládě České socialistické republiky vzhledem k tomu...".
Slovo "vzhledem" nahrazuje původní výraz "s přihlédnutím". Ve třetím odstavci ve čtvrtém řádku slova "doporučuje vládě ČSR" škrtnout.
Čili třetí odstavec by zněl:
"III. doporučuje
1. vládě České socialistické republiky vzhledem k tomu, že vývoj hospodaření s druhotnými surovinami na celém území České socialistické republiky vyžaduje komplexní přístup, zachycují celý reprodukční proces i zlepšování životního prostředí a další související otázky, trvale sledovat a vytvářet podmínky zejména pro: "Pokračuje se normálně, jak je navrženo v písemném návrhu na usnesení.
Dále pak na str. 3 usnesení, druhý odstavec, který začíná III., škrtnout III. a nahradit číslicí 2 a škrtnout slovo "doporučuje", protože to už je v předcházející části.
Tento odstavec by zněl
"2). předsednictvu ústředního výboru Národní fronty České socialistické republiky využít výsledků jednání České národní rady pro činnost společenských a zájmových organizací Národní fronty;"
To jsou všechny připomínky, které byly projednány v návrhové komisi. Prosil bych, vážený soudruhu předsedo, abyste dal hlasovat o návrhu usnesení.
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji zpravodaji akademiku Kubíčkovi. Máte, soudružky a soudruzi, k předloženému návrhu usnesení, tak jak byl doporučen včetně úprav nějaké připomínky? Nikoli.
Můžeme tedy hlasovat. Kdo souhlasí s návrhem usnesení České národní rady ke zprávě vlády České socialistické republiky o využití druhotných surovin v České socialistické republice, jak jej předložila návrhová komise a odůvodnil zpravodaj, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? Ne.
Děkuji. Tím jsme, soudružky a soudruzi, projednali třetí bod pořadu schůze.
Můžeme projednat
IV
Návrh ústavně právního výboru České národní rady na zproštění některých soudců z povolání soudcovské funkce /tisk 82/
Prosím zpravodajku poslankyni Marii Migotovou, aby návrh výboru odůvodnila.
Zpravodajka poslankyně Marie Migotová: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, v období od schůze České národní rady 19. a 20. prosince 1983 požádalo podle zákona o organizaci soudů a o volbách soudců 17 soudců z povolání o zproštění soudcovské funkce.
Z uvedeného počtu je 10 soudců znovu navrhováno k jiným soudům, 2 soudci hodlají nastoupit jiné zaměstnání, 1 soudkyně nastupuje do Kanceláře prezidenta republiky, 1 soudkyně nastupuje na ministerstvo financí ČSR, 1 soudkyně odchází ze zdravotních důvodů a 2 soudkyně odcházejí z důvodů péče o dítě.
Ústavně právní výbor České národní rady projednal došlé žádosti o zproštění soudcovské funkce ve své schůzi 6. března 1984 a jeho jménem doporučuji, aby Česká národní rada zprostila funkce soudce z povolání soudce, kteří o toto zproštění požádali a jsou jmenovitě uvedeni v tisku č. 82.
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslankyni Migotové.
Máte, soudružky a soudruzi, nějaké otázky nebo připomínky k návrhu ústavně právního výboru? Nejsou.
Navrhuji, abychom hlasovali najednou o celém písemném návrhu usnesení. Jsou nějaké námitky k tomuto způsobu hlasování? Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s návrhem ústavně právního výboru České národní rady obsaženém v tisku 82, aby Česká národní rada zprostila soudce z povolání uvedené v tomto návrhu soudcovské funkce, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.
Děkuji. Tím jsme projednali čtvrtý bod našeho pořadu.
Pátým bodem je
V
Návrh předsednictva ústředního výboru Národní fronty České socialistické republiky na volbu některých soudců z povolání k soudům České socialistické republiky /tisk 83/
Návrh odůvodní místopředseda ústředního výboru Národní fronty ČSR poslanec RSDr. Miloslav Vacík. Prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda ústředního výboru Národní fronty ČSR poslanec RSDr. Miloslav Vacík: Vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, dovoluji si vám jménem předsednictva ústředního výboru Národní fronty ČSR, které zasedalo 15. února t. r., opět předložit návrh ke schválení 30 kandidátů na volbu soudců z povolání pro Nejvyšší soud ČSR, ke krajským, okresním, městským a obvodním soudům v České socialistické republice.
Předkládaný písemný návrh je uveden v tisku č. 83. Obsahuje politicko-odborné charakteristiky 13 soudců, kterým uplyne 10 leté funkční období. Uvedené návrhy jsou předloženy po provedené kontrole plnění závěrů komplexního hodnocení, které vyústilo u všech kandidátů v závěr, že splňují politické i odborné předpoklady pro výkon soudcovské funkce v dalším funkčním období.
Dále je mezi navrhovanými kandidáty 7 soudců z řad justičních čekatelů, kteří úspěšně složili předepsanou justiční zkoušku a 10 soudců, kteří jsou navrhováni ke zvolení pro jiné soudy.
V předloženém návrhu je 15 mužů a 15 žen. Jejich věkové složení je následující: do 25 let jsou 3 kandidáti, do 35 let 15 a do 60 let 12 kandidátů. Při výběru kandidátů byla sledována jejich politická i odborná připravenost, zkušenosti z justiční praxe i angažovanost při uplatňování právních norem a předpisů socialistického soudnictví.
Z provedeného hodnocení jednotlivých kandidátů je možno konstatovat, že všichni splňují politické i odborné předpoklady stanovené § 39 odst. 1 a 2 zákona č. 36/1964 Sb., o organizaci soudců a o volbách soudců z povolání ve znění vyhlášeném pod č. 19/1970 Sb. Všichni kandidáti se svou kandidaturou k uvedeným soudům také souhlasí.
Dovolte tedy, abych jménem předsednictva ústředního výboru Národní fronty ČSR doporučil předložené návrhy ke schválení.
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji soudruhu Vacíkovi za odůvodnění návrhu.
Má někdo nějaké dotazy nebo připomínky k předloženému návrhu? Nemá.
Doporučuji, abychom hlasovali najednou o celém předloženém návrhu usnesení. Jsou nějaké námitky k tomuto způsobu hlasování? Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s návrhem usnesení na volbu soudců z povolání k soudům České socialistické republiky, jak je obsažen v písemném návrhu předsednictva ústředního výboru Národní fronty ČSR /tisk 83/, nechť zvedne ruku: /Hlasuje se./
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.
Tím jsme zvolili navržené soudce do jejich funkcí a projednali tak pátý bod pořadu.
Posledním bodem našeho jednání je
VI
Zpráva předsedy České národní rady o činnosti předsednictva České národní rady za dobu od 19. prosince 1983 do 2. dubna 1984 /tisk 84/
Tato zpráva vám byla včera před schůzí rozdána. Máte k ní nějaké připomínky nebo otázky? Nejsou.
Navrhuji, aby Česká národní rada schválila zprávu o činnosti svého předsednictva za dobu od poslední schůze České národní rady podle tisku 84.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.
Děkuji. Tím jsme projednali všechny body pořadu 12. schůze České národní rady.
Soudružky a soudruzi, na závěr bych vám chtěl připomenout, že včera před zahájením schůze jste dostali písemnou informaci o realizaci podnětů z 10. schůze České národní rady, která se konala v listopadu minulého roku. Doporučuji, aby všichni poslanci nadále sledovali obsahovou realizaci podnětů a v rámci svých výborů kontrolovali, zda a jak je výkonné orgány zabezpečují a plní.
Tím jsme projednali celý náš pořad. Končím schůzi a přeji vám hodně úspěchů při plnění všech usnesení, která jsme přijali. Děkuji vám, čest práci! /Potlesk./
/Schůze skončila ve 12,53 hodin./