Pondělí 2. dubna 1984

Vláda ČSR ve velké šíři své "Zprávy", jak to odpovídá významu její práce v řízení vysokých škol prostřednictvím ministerstva školství, poskytuje vám poslancům obraz o jejich poslání v ČSR. Akcent proto položím jen na některé otázky a úkoly. Jinak odkazuji na "Zprávu".

Vysoké školy v celé ČSSR v souladu s úkoly a cíli KSČ a socialistického státu připravují teoreticky, vědecky, politicky a morálně vyspělé absolventy, erudované odborníky pro práci v národním hospodářství, kultuře, vědě, správě i v ostatních oblastech společenského života. K tomu byla stanovena nová struktura studijních oborů, nově byl určen obsah studia i jeho optimální délka. Obě MŠ jednotně přistoupila k tvorbě knižních pomůcek, studijních materiálů a modernizaci forem studia. Uskutečňují se účinná opatření v řízení vysokých škol na základě vysokoškolského zákona, aby se například zlepšil pedagogicko výchovný proces, tedy kvalita přednášek, seminářů, cvičení a zvýšila se celková úroveň vzdělávacího procesu, uskutečňovala se a plnila práva a povinnosti studentů, rozvoj vědecké práce apod.

Na základě rozborů prováděných oběma ministerstvy školství ve spolupráci s resorty se ukazuje, že novou soustavu studijních oborů na vysokých školách bude nutné pro každou pětiletku včas zpřesnit.

Zvláštní důraz v obsahové přestavbě vysokoškolského studia se klade na posílení jeho teoretického širokého základu, na odstranění zastaralých a naopak uplatnění a prosazení nových vědeckých poznatků, plynoucích z rozvoje vědy a techniky včetně konstituování již zmíněných nových studijních oborů. Na některých vysokých školách se vyučuje nejen biotechnologiím, elektronice, kybernetice, automatizaci apod., ale zároveň se začíná fakultativní výuka estetiky, morálky, sociální psychologie, sexuální výchovy apod. Prohlubuje se i spolupráce se zeměmi socialistického společenství při výchově vysokoškolských odborníků.

Vláda ČSR a ministerstvo školství jsou si vědomy, že některým absolventům vysokých škol chybí schopnost teoretické poznatky uplatňovat v praxi a vést pracovní kolektivy! Také zde se proto činí účinná opatření - zvláště v realizaci obsahové přestavby na vysokých školách.

Značné pedagogicko-výchovné úsilí věnují vysoké školy otázkám náročnosti, kvality i jednoty výchovy a vzdělání. Přitom hlavní důraz je kladen na to, aby si studenti osvojovali marxistický vědecký světový názor - cestu, prací ÚML - a dokázali ho nejenom využívat, ale svou společenskou angažovaností se též aktivně podíleli na dalším rozvoji socialistické společnosti. Společně s úspěchy jsou zde problémy, které musíme řešit.

Dobudován rovněž není systém postgraduálního studia. Hlavní problémy dosud spočívají v nevyjasněnosti pracovněprávních důsledků absolvování postgraduálního studia a v otázkách úhrady jeho nákladů organizacemi, které své pracovníky k postgraduálnímu studiu vysílají. Zásady zákona o postgraduálním studiu budou však po spolupráci s resorty v nejbližší době zpracovány, a budou se také projednávat na příslušných místech.

Vědeckovýzkumná činnost vysokých škol - jak uvádí "Zpráva vlády" - v sobě zahrnuje prakticky všechny vědní obory. Vysoké školy jsou zapojeny do všech druhů plánů rozvoje vědy a techniky. Rozšiřuje se a upevňuje plodná spolupráce s ČSAV. Ve státním plánu základního výzkumu zajišťují vysoké školy přibližně 35 % z jeho celkového objemu. Významně jsou zapojeny do státního plánu technického rozvoje, státního plánu ekonomického výzkumu, řeší rozhodující část resortního plánu zdravotnictví, celý objem resortního plánu školství. Vysoké školy se též významně podílejí i při dalších resortních plánech, zejména zemědělství a výživy, což lze podepřít konkrétními doklady a "Zpráva vlády" tak činí! Zejména 8. zasedání ÚV KSČ dalo vysokým školám náročné úkoly a vneslo aktivitu do práce vysokoškolských učitelů i studentů. Výrazem jejich tvůrčího úsilí jsou mimo jiné i socialistické závazky, nově ustavované racionalizační brigády, vědeckopedagogická sdružení v těsné návaznosti na závody, vytváření nových integrovaných pracovišť, další rozvoj SVOČ atd.

Aby bylo možno důsledně plnit úkoly plynoucí z 8. zasedání ÚV KSČ, je mimo jiné zapotřebí postupně zlepšovat vybavenost vysokých škol potřebnou přístrojovou, laboratorní i výpočetní technikou a technickými i pomocnými pracovníky. Určitý zdroj zde představují nadaní, talentovaní vysokoškolští studenti. Zatím se s nimi v této oblasti bohužel málo počítá. Zároveň pak také na ministerstvu školství musíme zlepšit, prohloubit obsahovou stránku řízení vědy v resortu školství.

V posledním období došlo i k jistému zlepšení přijímacího řízení na vysokých školách. Zájem o vysokoškolské studium se neustále zvyšuje, dosud však není plně v souladu s potřebami společnosti. Vláda každoročně projednává problematiku přijímacího řízení a přijímá potřebná opatření. Velmi diskutovanou otázkou v široké veřejnosti jsou "počty" přijímaných studentů na vysoké školy (a někdy i samotný akt tohoto řízení).

Loni mohlo být přijato na základě plánu 22 tisíc studentů. Také letos dochází k jistému snížení počtu přijímaných vysokoškoláků do 1. ročníků. Vláda ČSR bude usilovat, aby se po roce 1985 obnovila dynamika rozvoje vysokých škol a v průměru bylo přijímáno nejméně 15 % vysokoškoláků z celkové populace osmnáctiletých.

Často se ve veřejnosti diskutuje i o rozmísťování absolventů vysokých škol. Také zde existují problémy a vysoké školy se snaží je eliminovat na minimum. Analýza kvalifikační struktury pracovních sil v jednotlivých odvětvích a skupinách profesí však ukazuje, že hospodářská společenská praxe má dostatek prostoru, aby absolventi vysokých škol byli umístěni na odpovídajících místech. Absolventy vysokých škol se tedy daří umístit - (někde je jich dokonce velká potřeba) - ovšem ne vždy tam, kde si přejí pracovat podle svých představ a přání. Důsledněji a koordinovaněji musíme při rozmísťování postupovat; tedy ministerstvo školství a ostatní resorty, VŠ, společenské organizace Národní fronty.

"Zpráva vlády" konstatuje, že se v posledních letech dále upevnil socialistický charakter vysoké školy, zlepšila se i práce studentů a učitelů, její intenzita i odpovědnost, a to přes dílčí problémy. Jsou vytvořeny předpoklady k tomu, aby se vysoké školy ještě více než dosud podílely na dalším rozvoji socialistické společnosti. K tomu však bude zapotřebí účinně přizpůsobovat jejich strukturu, obsah i formy studia praxi, dlouhodobým potřebám ekonomiky, vědeckotechnického, ale i společenského rozvoje. Dále pak preferovat technické obory studia, vytvářet podmínky pro vědeckovýzkumnou činnost a soustavně zvyšovat kvalitu výchovně vzdělávacího procesu s důrazem na účinnost socialistické a komunistické výchovy. Je zřejmé, že na cestě za kvalitou a účinností práce vysokých škol v etapě vyspělé socialistické společnosti, musí ministerstvo školství dále náročně, racionálně, důsledně řídit vysoké školy, a to v celém rozsahu jejich působení. To znamená včetně jejich organizace, přípravy kádrů, při kontrole hospodárnosti, rozvoje investic, ochrany socialistického vlastnictví apod. Inspekce a kontrola musí lépe v celé šíři plnit své úkoly a urychleně, dle usnesení vlády, se i personálně ustavit!

"Zpráva vlády" v souladu s programem péče o mladou generaci ukazuje, jak velkoryse se řeší v oblasti vysokých škol mnohé ekonomicko sociální, materiální, zdravotní, kulturní, tělovýchovné a další podmínky pro úspěšné studium vysokoškoláků, ale i středoškoláků. Neopomíjí se ani oblast perspektivního rozvoje středních, vysokých škol ve sféře další investiční výstavby, technického rozvoje, vybavenosti audiovizuální technikou, moderními řídícími systémy apod. Pracuje se též na řadě prognóz vztahujících se až do roku 2000.

Soudružky a soudruzi poslanci, důsledné plnění úkolů ve výchově a vzdělávání na všech stupních a typech škol je přímo závislé na vysoké politické a odborné úrovni učitelů, mistrů odborné výchovy, vychovatelů a všech ostatních pracovníků škol a výchovně vzdělávacích institucí. Ještě několik slov ke zmíněnému významnému usnesení předsednictva ÚV KSČ z 2. 3. t. r., kde se mimo jiné zdůrazňuje, že "učitelé mají nezastupitelnou odpovědnost za spoluvytváření socialistického profilu mladých lidí. To vyžaduje, aby neustále dbali o růst své politické a odborné kvalifikace a svou prací byli těsně spjati se životem lidu. Pro práci pedagogických pracovníků je třeba i nadále vytvářet potřebné podmínky, starat se o řešení jejich pracovních, sociálních a dalších problémů."

Česká vláda, ministerstvo školství i další resorty náročně přistupují k přípravě, výchově, dalšímu růstu učitelů pro všechny typy a stupně škol. Váží si jejich práce, kterou také náležitě oceňují. Jak zmíněné usnesení předsednictva ÚV KSČ, tak výsledky jednání celostátní konference učitelů se stanou právě zde, v oblasti pedagogických učitelských kádrů, nejpřednějším úkolem, který bude ministerstvo školství plnit.

Úspěšné zavádění přijatých opatření a realizace úkolů XVI. sjezdu KSČ v dalším období předpokládá, že nejenom učitelé, ale také všichni, kdo ve škole působí a se školou spolupracují nebo pracují v řídící sféře, budou s velkou odpovědností, pochopením a uvědomělostí plnit náročné požadavky, které jsou na školu kladeny. K tomu učiním jednu malou poznámku. V roce 1983 dosáhly v ČSR prostředky poskytované ze státního rozpočtu více než 18,5 miliardy korun. Tento rozsah finančních prostředků a potřeby školství vyžadují, aby všechny orgány a pracovníci jich racionálně a hospodárně využívali. Je ale skutečností, že tomu tak vždy není. Ukazují to například i finanční náklady u KNV na vybavení jedné třídy a tzv. průměrné věcné výdaje na jednotku výkonu dosažených u vybraných typů škol a školských zařízení s finančními ukazateli stanovenými. (Dokladem toho je například rok 1982.) Je třeba k tomuto stavu přijmout příslušná opatření nejen na MŠ, ale hlavně u KNV. Tu praxi soudružky a soudruzi, velmi dobře znáte a pro některé z nás není překvapující.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci,

děkuji vám, že za vedení KSČ, jednotlivých územních stranických orgánů, ve spolupráci s národními výbory, se složkami Národní fronty se živě zajímáte o rozvoj socialistické vzdělanosti, výchovy a vědy. Zároveň svými kritickými připomínkami, náměty, životními zkušenostmi pomáháte realizovat dokument o dalším rozvoji československé výchovně vzdělávací soustavy a tím výrazně napomáháte mladé generaci na cestě do života.

Děkuji vám všem jménem vlády ČSR a zvláště pak předsedovi České národní rady členu předsednictva ÚV KSČ soudruhu Josefu Kempnému Vaše cenná pomoc při řešení otázek rozvoje školství se projevila jak v jednotlivých výborech ČNR, tak přímo v závodech, mezi lidmi, vůči národním výborům apod.

Vláda ČSR si vysoce váží také úlohy celé Národní fronty, především ROH, SSM, SČSP, SPB atd., jejich přínos k rozvoji socialistické školy - v těsné spolupráci se socialistickou rodinou - je mimořádně významný. Nadále potřebujeme tuto široce založenou spolupráci prohlubovat a zároveň kvalitně rozvíjet celou škálu účinné propagandy, kde velký podíl náleží tisku, rozhlasu a televizi v koordinaci s pokyny ministerstva školství.

Jsem přesvědčen, že naše dnešní jednání, "Zpráva vlády o rozvoji školství v ČSR", a to v návaznosti na usnesení předsednictva ÚV KSČ z 2. 3. t. r. i s přípravou celostátní konference učitelů, se stane důležitým mezníkem na cestě dalšího kvalitativního rozvoje školství, vzdělanosti, socialistické výchovy mladé generace v ČSSR. Výsledky jednání České národní rady se v plné šíři promítnou do další práce vlády a zvláště pak se projeví v plnění hlavních úkolů ministerstva školství, stejně jako volebních programů národních výborů všech stupňů i v účinném, odpovědném působení každého pedagogického kolektivu.

Důslednost, náročnost a kvalita práce všech učitelů i celé řídící školské struktury se odráží ve znalostech, vědomostech, v socialistické výchově mladého pokolení, které se připravuje převzít štafetu úspěšného díla generací předchozích a nést ji tvořivou prací v míru k obraně socialistické vlasti i k dalším vítězstvím socialismu. Je velmi významné, že naše zasedání se koná v době velkých zápasů za mír, který vedeme po boku Sovětského svazu.

Boj za naše ideje, za socialistickou výchovu mladé generace a její co nejkvalitnější vzdělanost představuje náročný, složitý úkol. Musíme jej zvládnout především tvořivou, kvalitní prací, pevnou jednotou našich národů, za vedení KSČ! /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji ministru školství ČSR soudruhu Vondruškovi za jeho zprávu. Prosím nyní společnou zpravodajku poslankyni ing. Marii Smolíkovou, aby podala zprávu o projednání rozvoje školství v České socialistické republice ve výborech České národní rady.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP