Úterý 20. prosince 1983

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Niedobovi. Slovo má poslanec Slavíček.

Poslanec Antonín Slavíček: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, ve zprávě vlády ČSR přednesené soudruhem ministrem Jungem i ve zprávě soudružky Jarošové, místopředsedkyně ČNR bylo řečeno, že naše jednání si klade za cíl, abychom na základě poznatků a podkladů vlády ČSR a také vlastních poznatků poslanců ČNR posoudili, jak se plnění legislativních úkolů a dalších opatření projevuje v konkrétní činnosti národních výborů a já bych řekl, že zejména národních výborů základních stupňů, o které přece šlo.

Chtěl bych proto svým diskusním vystoupením navázat na obě předložené zprávy s poznatky a zkušenostmi, které jsem získal jednak na poslaneckých průzkumech a jednak z práce předsedy NV základního stupně.

Mohu říci, že tyto se téměř v plném rozsahu shodují s poznatky uvedenými zejména ve zpravodajské zprávě předsedkyně výboru pro národní výbory a národnosti a místopředsedkyně ČNR s. Jarošové.

Ukázalo se, že celá tato oblast je složitý a náročný proces, jehož výsledky jsou dlouhodobou záležitostí. Proto práci NV bude možno posoudit komplexně až za delší časové období, tak jak uvedl soudruh ministr. Přesto si ale myslím, že rovněž na základě našich poznatků je možno konstatovat, že došlo ke zkvalitnění činnosti a práce národních výborů, že došlo k pozitivnímu posunu, a to zejména u základních stupňů národních výborů. Podle mého názoru a poznatků došlo ke zlepšení zejména tam a u těch |národních výborů, kde se těmito otázkami již dříve zabývali, na základě dokumentu dubnového pléna strany z roku 1979, a tam, kde nečekali až to začne řešit někdo druhý, třeba nadřízený orgán nebo příslušná vyhláška, a tam, kde se nebáli jít i do určitého rizika.

U těchto národních výborů došlo k přiblížení výkonu státní správy k občanům vesnic a měst. Znám osobně mnohé národní výbory, kde se systematicky zlepšováním činnosti a práce zabývali a na nové podmínky byli připraveni. Ať již v Novém Městě nad Metují, Mnichově Hradišti, Horní Plané a mnoha dalších. Tam také jsou výsledky stabilně velmi dobré.

Stejně dobrý poznatek jsme měli společně z průzkumu ČNR i na okrese Bruntál, kde za dobrými výsledky je skrytá obrovská práce poslanců, a tady bych chtěl uvést kladný poznatek, kdy ONV a NV základních stupňů zvýšily oproti předpisu, který určuje minimální počty až o 100 % více poslanců. Je skutečnost, že si to vyžaduje složitější práci funkcionářů, aparátu, větší nároky, ale není duplicita jednoho poslance ve více komisích, volební obvody jsou menší a lépe se organizuje práce v nich, odráží se to i v kvalitnější práci orgánů NV a je to nakonec vidět i na výsledcích okresu a zejména těchto měst a obcí. Vždyť výsledky města Albrechtice, Krnova a dalších, oceněné několikráte i vládou ČSR, svědčí o správném přístupu.

Stejný poznatek mám i z našeho MěNV, kde na 6,5 tisíc obyvatel pracuje 112 poslanců. A také výsledky města tomu zodpovídají, třikrát bylo město a jeho části oceněno vládou ČSR a rovněž titulem "Vzorné město ČSR" za minulé volební období.

Doporučuji proto příslušným orgánům, aby se při přípravě příštích voleb a stanovení počtu poslanců a komisí vycházelo ze zkušeností těchto okresů a měst. Aby se dál zvyšoval počet zapojovaných občanů do správy budování a rozvoje naší vlasti.

Vždyť 6. plénu nešlo pouze o souhrn administrativních opatření, ale o to, aby se rozšířil podíl občanů na správě svých obcí, na tvorbě a naplánování politického programu jednotlivých měst. A toto je jedna z cest řešení.

Jsou další kladné poznatky z průzkumů, byly uvedeny i ve zpravodajské zprávě.

Ne všechno, uložené v dokumentu 6. pléna ÚV KSČ i 4. pléna ČNR, se ale podařilo naplnit zejména podle časového harmonogramu schváleného vládou pod číslem 162/82. Zaměřím se jen na tři okruhy, kde si myslím, že je potřeba zvýšit pozornost vlády ČSR a zejména příslušných ministerstev.  

První okruh je k předpisům, směrnicím, pokynům, zásadám a vyhláškám. Na minulém plenárním zasedání jsem v souvislosti se socialistickou zákonností hovořil o jejich neúměrném množství, a tím i koordinační činnosti ministerstva vnitra. Dnes o tom tady hovořil i posl. Kubát. Ale soudružky a soudruzi, právní či věcné předpoklady toho samy o sobě mnoho nezmění. Národní výbory se musí naučit je dokonale ovládat, umět je plně využít, aby pomáhaly, ne aby zakazovaly. Dokázat nejen stanovit cíle, ale hlavně správné prostředky k jejich dosažení. Ale jaká je skutečnost? V první řadě je to velmi dlouhá cesta od usnesení vlády, až po základní stupen trvá 3 - 4 měsíce, a někdy i více. A pak dochází předpisy, či vyhlášky nebo i usnesení vlády bez patřičného vysvětlení, bez výkladu. Jenom by prospělo věci, kdyby národní výbory základního stupně dostaly přímo s příslušným předpisem i podrobný výklad. Tak jako to např. dostáváme my poslanci ČNR v důvodové části zákona.

Soudruh ministr zde řekl, že rozbor úrovně výkonu státní správy ukazuje na pozitivní tendence, ale že nedostatků je stále dost a často vyplývají z nízké odborné kvalifikace na základních stupních. S tím je možno vyslovit souhlas, nemáme na základních stupních dostatek právníků, a ani je brzy mít nebudeme, aby mohli přesně vyložit některé nuance směrnic či předpisů. Proto je potřeba to národním výborům usnadnit a dát výklad možností aplikací nových opatření. Je nutné a nezbytné, aby se od vysvětlování obsahu právních norem urychleně přešlo k praktickému návodu jejich uplatňování v praxi. To jsou poznatky ze všech průzkumů a tytéž připomínky zazněly i na zasedání Slovenské národní rady, jehož jsem se minulý týden zúčastnil. Byl vysloven rovněž názor, že vydávané předpisy a směrnice by měly mít dlouhodobější platnost, alespoň pětiletku nebo volební období. Aby se neopakovala např. otázka DP - změny, doplnění, teď se připravují nové mzdové úpravy a stále není jistota u jejich zřizovatelů - NV - co vlastně všechno bude platit.

Druhý okruh se týká sladěnosti předpisů. Z poznatků vyplývá, že otázkou 6. pléna se zabývaly převážně jenom národní výbory. Že ostatní resorty toho pro zlepšení práce a spolupráce s NV mnoho neudělaly. Týká se to zejména ministerstev řízených federální vládou, ale i některých našich resortů. Uvedu to na příkladě "Zásad pro sdružování prostředků". Hovořil k tomu i soudruh Nádhera. Já si myslím, že problém je někde jinde. Byl vydán předpis na základě zákona o národních výborech, ale bez jednotného výkladu platného pro všechny resorty. A jaká je skutečnost, ne že se zvýšil objem sdružených prostředků, ale naopak poklesl. Poklesl i tam, kde dříve byly tyto formy používány. Protože žádný resort přesně nevymezil svým základním článkům, na co mohou sdružovat a na co ne. Zůstalo to jen u obecného výkladu. Ptám se proto ministra financí, kdy bude vydán jednotný praktický návod ke sdružování prostředků platných pro všechny resorty? Veškerá tíha zajišťování zůstává pak na národních výborech, protože v dnešních složitějších ekonomickým podmínkách národní výbory tyto prostředky potřebují pro další rozvoj měst a obcí. A naopak mnozí představitelé podniků či resortů nevidí to, že bez stabilizace lidí nebudou ani na jejich závodech a podnicích plnit plán výroby a dále se rozvíjet. Je proto nutné prosazovat, aby všechny resorty přispívaly k naplnění závěrů 6. pléna ÚV KSČ a prakticky prokazovaly svůj zájem na plynulé a dobré práci národních výborů základních stupňů.

Obracím se proto na předsedu ústavně právního výboru s. prof. Mečla s prosbou, aby se ve výboru podívali na účinnost a sladěnost resortních předpisů a na to, aby byl k nim dáván vždy i patřičný výklad tak jako je tomu např. k zákonům o národních výborech, který vydal Ustav státní správy a který je na všech národních výborech základního stupně k dispozici. Stejnou žádost mám i k legislativní radě vlády ČSR.

Soudružky a soudruzi poslanci, třetí okruh, o kterém chci hovořit, je výstavba bytů a jejich modernizace, zde je stejně poznatek, že stále přetrvávají úzká resortní stanoviska, třeba i protichůdná a někdy i morálně a časově zastaralá.

Ministerstvo zemědělství a výživy - jde se zásadou a správnou zásadou, snižování odnětí zemědělského půdního fondu pro výstavbu. Jsou dána opatření k rekultivaci, zvyšuje se od příštího roku odvod za vynětí zemědělského půdního fondu, hovoří se o tom, že úhrada bude i za budování bytů, komunikací a dalších zařízení národních výborů. Půdu potřebujeme a stále nám ubývá. Ale stále platí předpis Státní komise pro VTIR o odpadu bytového fondu, který je velmi přísný. Takže, když národní výbor má zájem asanovat zemědělskou usedlost a postavit zde další byty, nemůže, protože na pětiletku má schválenou asanaci jenom několika bytů. A přál bych autorovi tohoto předpisu, aby zkusil vyplnit všechny ty tabulky a zdůvodnění, které jsou k žádosti nutné. Na to navazuje další předpis, který platí i když proběhly integrace obcí, a to kategorizace obcí, předpis o němž si myslíme např. v našem městě, že je již zastaralý.

Integrovali jsme 5 okolních obcí, kde většinou byla stavební uzávěra, jedná se o velikost každé kolem 400 obyvatel. Jsou zde ale vybudovány inženýrské sítě, voda, kanalizace, základní technická vybavenost i občanská vybavenost, tzn. obchod, hospoda, sál, téměř všechno postavené v akcích "Z". Zůstalo zde mnoho domů prázdných, kde nedostal majitel státní příspěvek na opravu, nebo výstavbu nového rodinného domku. Proto staví dnes v centru města a my máme problémy se záborem zemědělské půdy na jedné straně a na druhé straně zůstává v části města téměř 90 domů pouze k rekreaci a zejména chybí stavební místa bez nároku na odnětí zemědělské půdy, která by zde v těchto většinou zemědělských usedlostech byla okamžitě k dispozici.

Ptám se proto, proč se tento předpis nemění v souladu s celospolečenskou spotřebou a proč není v pravomoci městského národního výboru rozhodnout, ve které lokalitě a komu státní příspěvek dát a proč to musí rozhodovat pracovník ONV, který ani mnohdy neví, jaká je zde situace a podmínky. Připomínka je i k dotacím na výstavbu rodinných domků v pohraničních okresech, které byly omezeny. Projevuje se to zde ve snížení individuální bytové výstavby. A lidi pak odcházejí do vnitrozemí. A tak pracně se pohraničí osídlovalo.

Této problematiky se dotýká i možnost vlivu národních výborů základního stupně na komplexní bytovou výstavbu, který je u základních stupňů téměř nulový. Neprospělo, že byla přenesena působnost na nadřízené orgány a zejména na Stavoinvestu. Účelnost tohoto postupu je v praxi mnohokrát zpochybněna. Veškeré problémy, které vznikají při bytové výstavbě i řešení základní technické vybavenosti a občanské vybavenosti musí stejně řešit a potýkat se s nimi národní výbory základního stupně, ale přitom nemají žádnou možnost ovlivnit investorskou činnost v KBV, přičemž v některých případech je u NV i kvalitnější aparát s podrobnějším přehledem o dané problematice toho kterého města nebo obce.  

Myslím si, že sladěním předpisů z celospolečenského hlediska by se vyřešilo mnoho věcí i na úseku bytové výstavby. Cožpak radě mladých rodin není třeba poskytnout pohotověji vhodné bydlení nebo státní příspěvek na výstavbu rodinného domku a na druhé straně jsme tak bohatí, že můžeme jen mávnout rukou nad volnými byty? A těchto není v naší republice málo. Vždyť se jedná o základní životní potřeby - jak jídlo ve vztahu k zemědělskému půdnímu fondu, tak bydlení.

Soudružky a soudruzi, nebylo by objektivní kdyby připomínky měly být větší než pozitiva, kterých bylo dosaženo. Vždyť přenesení pravomoci na národní výbory základního stupně z ONV vedlo k posílení jejich postavení, zvýšení autority i k lepšímu plnění jejich funkcí jako orgánu státní moci a správy. Ukazují to výsledky letošního roku. Musíme si být všichni vědomi toho, že zárukou úspěšné práce každého národního výboru je soustavná péče o dobrou a kvalitní práci jeho orgánů, poslanců a komisí. Současný stav v našich obcích a rozmach veřejného života v nich potvrzují, že pozornost, která se jim věnuje, přináší užitek všem jejich obyvatelům a tím i celé naší socialistické společnosti. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Slavíčkovi.

Zjišťuji, že promluvili všichni poslanci, kteří se přihlásili do rozpravy.

Přeje si slovo soudruh ministr Jung nebo další členové vlády?

Ministr vnitra ČSR ing. Josef Jung: Vzhledem k tomu, že diskuse nebyla v rozporu se zprávou, vzdávám se slova.

Ministr financí ČSR ing. Jaroslav Tlapák: Pokud jde o směrnici ke sdružování prostředků, bude vydána v nejbližší době - je připravována federálním ministerstvem financí.

Pokud jde o příspěvky na individuální bytovou výstavbu v pohraničí, ze zásadních důvodů jsme přestali rozlišovat naše území na pohraniční a nepohraniční - je zhruba 40 let po válce a není to únosné ani politicky. Příspěvky na individuální bytovou výstavbu se dávají podle potřeb rozvoje výrobních sil, podle výběrů, jak je navrhují jednotlivé KNV.

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji. Přeje si ještě někdo slovo? Nikdo.

Prosím společnou zpravodajku a předsedkyni návrhové komise místopředsedkyni ČNR Marii Jarošovou o závěrečné slovo a odůvodnění návrhu usnesení.

Společná zpravodajka a předsedkyně návrhové komise místopředsedkyně ČNR Marie Jarošová: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi, rozprava ke zprávě vlády se podstatně ztotožnila se zprávou společné zpravodajky i se zprávou vlády České socialistické republiky a jejich závěry k jednotlivým úsekům činnosti národních výborů dále rozvedla.

V průběhu jednání vám návrhová komise předložila návrh usnesení. Návrhové komisi došla k tomuto návrhu jedna připomínka, která v podstatě neměnila obsah příslušné části usnesení a byla poslanci vysvětlena. Doporučuji proto, aby Česká národní rada předložený návrh usnesení ke zprávě vlády České socialistické republiky o zabezpečování úkolů vyplývajících ze 6. zasedání ústředního výboru KSČ a 4. schůze České národní rady schválila.

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji soudružce Jarošové.

Slyšeli jste návrh na přijetí usnesení, jak byl předložen. Máte k tomuto návrhu usnesení nějaké připomínky? Nejsou.

Přistoupíme tedy k hlasování o návrhu usnesení.

Kdo souhlasí s návrhem usnesení České národní rady ke zprávě vlády České socialistické republiky o zabezpečování úkolů vyplývajících ze 6. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa a 4. schůze České národní rady předloženým návrhovou komisí, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.

Děkuji. Tím jsme projednali čtvrtý bod pořadu schůze.

Dalším bodem pořadu je

V

Návrh ústavně právního výboru České národní rady na zproštění některých soudců z povolání soudcovské funkce /tisk 76/

Prosím zpravodajku poslankyni Marii Migotovou, aby návrh výboru odůvodnila.

Poslankyně Marie Migotová: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, v období od schůze České národní rady 30. října a 1. listopadu 1983 požádalo podle zákona o organizaci soudů a o volbách soudců 12 soudců z povolání o zproštění soudcovské funkce.

Z uvedeného počtu je 8 soudců znovu navrhováno k jiným soudům, 2 soudci hodlají nastoupit jiné zaměstnání, 1 soudkyně odchází z důvodu následování manžela a 1 soudkyně odchází z důvodů péče o nezletilé děti.

Ústavně právní výbor České národní rady projednal došlé žádosti o zproštění soudcovské funkce ve své schůzi 29. listopadu 1983 a jeho jménem doporučuji, aby Česká národní rada zprostila funkce soudce z povolání soudce, kteří o toto zproštění požádali a jsou jmenovitě uvedeni v tisku č. 76.

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslankyni Migotové.

Máte nějaké otázky nebo připomínky k návrhu ústavně právního výboru?  

Nejsou. Navrhuji, abychom hlasovali najednou o celém písemném návrhu usnesení.

Jsou nějaké námitky k tomuto způsobu hlasování?

Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s návrhem ústavně právního výboru České národní rady /tisk 76/, aby Česká národní rada zprostila soudce z povolání uvedené v tomto návrhu soudcovské funkce, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.

Děkuji. Tím jsme projednali pátý bod pořadu schůze.

Posledním bodem pořadu je

VI

Návrh předsednictva ústředního výboru Národní fronty České socialistické republiky na volbu některých soudců z povolání k soudům České socialistické republiky /tisk 77/

Návrh odůvodní místopředseda ústředního výboru Národní fronty České socialistické republiky poslanec RSDr. Miloslav Vacík. Prosím soudruha Vacíka, aby se ujal slova.

Poslanec RSDr. Miloslav Vacík: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, dovoluji si vám jménem předsednictva ÚV NF ČSR, které zasedalo 9. listopadu 1983 předložit návrh ke schválení 41 kandidátů na volbu soudců z povolání pro Nejvyšší soud ČSR, ke krajským, okresním, městským a obvodním soudům v České socialistické republice.

Předkládaný písemný návrh je uveden v tisku č. 77. Obsahuje politicko-odborné charakteristiky 9 soudců, kterým uplyne desetileté funkční období. Uvedené návrhy jsou předloženy po provedené kontrole plnění závěrů komplexního hodnocení, které vyústilo u všech kandidátů v závěr, že splňují politické i odborné předpoklady pro výkon soudcovské funkce v dalším funkčním období. Dále je mezi navrhovanými kandidáty 24 soudců z řad justičních čekatelů, kteří úspěšně složili předepsanou justiční zkoušku a 8 soudců, kteří jsou navrhováni ke zvolení pro jiné soudy.

V předloženém návrhu je 25 mužů a 16 žen. Jejich věkové složení je následující: - do 25 let 14 kandidátů; - do 35 let 17 kandidátů; - do 60 let 10 kandidátů.

Při výběru kandidátů byla sledována jejich politická a odborná připravenost, zkušenosti z justiční praxe i angažovanost při uplatňování právních norem a předpisů socialistického soudnictví. Z provedených hodnocení jednotlivých kandidátů je možno konstatovat, že všichni splňují politické a odborné předpoklady stanovené v § 39 odst. 1 a 2 zákona č. 36/1964 Sb., o organizaci soudů a o volbách soudců z povolání ve znění vyhlášeném pod č. 19/1970 Sb. Všichni kandidáti se svou kandidaturou k uvedeným soudům souhlasí.

Dovolte mi, abych jménem předsednictva ÚV NF ČSR doporučil předložené návrhy ke zvolení.

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji soudruhu Vacíkovi za odůvodnění návrhu.

Jsou nějaké připomínky k předloženému návrhu? Nejsou.

Doporučuji, abychom o celém předloženém návrhu usnesení hlasovali najednou. Jsou nějaké námitky k tomuto způsobu hlasování? Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s návrhem usnesení na volbu soudců z povolání k soudům České socialistické republiky, jak je obsažen v písemném návrhu předsednictva ústředního výboru Národní fronty České socialistické republiky, tisk 77, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? Nikdo.

Nebo se zdržel hlasování? Nikdo.

Děkuji. Zvolili jsme navržené soudce do jejich funkcí a tím jsme projednali šestý bod pořadu schůze a prakticky tím jsme také projednali celý schválený pořad 11. schůze České národní rady.

Soudružky a soudruzi, dnešní jednání bylo naším posledním společným setkáním v tomto roce. Proto než se rozejdeme, dovolte mi, abych vám všem poděkoval za aktivní celoroční práci v orgánech České národní rady i ve volebních obvodech, která byla základem k úspěšnému splnění všech úkolů, které jsme si pro letošní rok naplánovali.

Chtěl bych poděkovat předsedovi vlády ČSR soudruhu Korčákovi a celé vládě za společnou práci v letošním roce a popřát jim do příštího roku mnoho úspěchů v jejich náročné práci. /Potlesk./

Vám všem, soudružky a soudruzi, přeji, abyste v klidu, míru a pohodě prožili v kruhu svých nejbližších vánoční svátky a do nového roku 1984 vám přeji pevné zdraví, mnoho pracovních úspěchů a spokojenosti v osobním životě a nám všem společně přeji, abychom mohli v míru pracovat a aktivně se podílet na dalším rozvoji naší socialistické vlasti.

Končím schůzi. Čest práci! /Potlesk./

/Schůze skončila ve 14.23 hodin./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP