Pondělí 19. prosince 1983

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci ing. Jiřímu Krátkému.

Nyní následuje třicetiminutová přestávka, po níž bude diskutovat poslanec František Přibyl.

/Schůze byla přerušena v 15.00 hodin a znovu zahájena v 15. 30 hodin./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: /Po přestávce./ Diskutovat bude poslanec František Přibyl, připraví se poslanec Hanzelka.

Poslanec František Přibyl: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté. Při současném projednávání návrhu plánu a rozpočtu na rok 1984 jsme vyslechli již řadu kvalifikovaných informací o jejich struktuře, úkolech i prostředcích, určených k jejich zajištění, obsahujících také kritické hodnocení současného stavu i cenné náměty řešení v příštím období. Důležitou součástí nadstavby naší ekonomiky je školství, jehož nezastupitelnou úlohu ve výchově mladé generace v řádné a socialismu oddané občany, v dobré, kvalifikované dělníky, techniky a pracovníky ostatních kategorií, jistě každý z nás uznává a respektuje. I když o něm již byla ve zprávě zmínka, považuji za potřebné alespoň krátce se k jeho problematice vrátit, a to především z hlediska projednávaného návrhu jejich rozpočtu na příští rok. U ústředně řízeného školství zajišťuje plán výkonů na rok 1984 úkoly uložené jednak Dokumentem o dalším rozvoji československé výchovně vzdělávací soustavy, dále usnesením vlády ČSR č. 126 z 12. května 1982 o státním plánu rozvoje národního hospodářství ČSR na léta 1981 - 1985 a konečně usnesením vlády ČSR č. 167 z 6. července letošního roku k plánu kvalifikovaných pracovníků na rok 1984.

V souladu s těmito dokumenty bude v roce 1984 pokračovat pokles přijímaných studentů na vysoké školy započatý v letošním roce. Oproti plánu letošního roku činí pokles necelých 1 tis. studentů, oproti skutečnosti roku 1982 činí snížení 2 tis. 800 studentů. V oborové struktuře mají ve shodě se závazným ukazatelem směrnice nejsilnější zastoupení technické obory, při čemž se jejich podíl ve srovnání se skutečností roku 1982 zvyšuje ze 44 % na 49 %. Vzroste podíl ubytovaných studentů ve vysokoškolských kolejích z 56,7 % v roce 1982 na 63 % v roce 1984. Vysokoškolské studium při zaměstnání bude mít shodný rozsah a úroveň jako v letošním roce.

S poklesem přijímaných žáků v roce 1984 počítá plán výkonů i u středních odborných škol. Pokles proti skutečnosti roku 1982 činí více než 7 tisíc žáků a je dán celkovým poklesem zdrojů dorostu při zachování stanoveného podílu 18,7 % z její celkové bilance. Přitom - opět v souladu se směrnicí - vzroste podíl technických oborů ze 49 % v roce 1982 na 52 % v roce 1984.

Rovněž rozsah studia při zaměstnání bude v této kategorii zachován na úrovni letošního roku, tedy cca 7500 žáků.  

Střední odborná učiliště včetně doznívajících odborných učilišť a učňovských škol přijmou v roce 1984 celkem 60,2 % z celkových zdrojů dorostu. Přesto, že je dodrženo stanovené procento, také zde dochází k mírnému absolutnímu poklesu žáků ze stejných důvodů jako u předchozích typů škol.

Oblast školství v působnosti národních výborů je i v roce 1984 charakterizována v plánu posunem populační vlny do 2. stupně základních škol se všemi průvodními jevy, jež byly středem naší pozornosti v minulých letech na úrovni mateřských škola základních škol 1. stupně.

U mateřských škol dosáhne podíl umístěných dětí 94,1 % z dětí příslušného věku a překročí úkol daný dlouhodobou směrnicí.

Ve školách pro mládež vyžadující zvláštní péči se stabilizuje počet na 4 % z počtu žáků základních škol, počet chovanců v dětských domovech se zvýší o 1 tisíc a počet ubytovaných v domovech mládeže bude činit cca 39 tisíc osob. Zachován zůstává i podíl 11,4 % žáků základních škol, přijímaných na Lidové školy umění, naopak o 8 tisíc žáků se zvýší účast ve školních družinách a klubech a dále vzroste také podíl žáků, stravujících ve školních jídelnách.

Tyto dílčí úkoly, vážené soudružky a soudruzi, jsou stavebními kameny, jimiž naše školství dlouhodobě naplňuje cíle školské politiky naší strany. Tím mám na mysli dokument, zpracovaný na základě závěrů XV. sjezdu KSČ a který vyjadřuje Další rozvoj československé výchovně vzdělávací soustavy, schválený předsednictvem ústředního výboru KSČ 4. června 1976. Připomeneme si, že postupná obsahová a organizační přestavba školské soustavy podle tohoto dokumentu začala 1. září 1976 a bude ukončena v roce 1988. Jde tedy opravdu o dlouhodobý úkol, jehož naplňování je věnována soustavná pozornost a péče jak ministerstvem školství, tak pochopitelně také našimi nejvyššími stranickými orgány. Ke cti pracovníků ve školství slouží výsledky hodnocení na tomto úseku práce i skutečnost, že také XVI. sjezd KSČ potvrdil správnost a úspěšnost školské politiky v oblasti základního a středního školství v uplynulém období a svými závěry zcela napojil cíle dlouhodobé přestavby našeho školství na úkoly rozvoje národního hospodářství v období 7. pětiletky. V něm je charakteristický stále důraznější a naléhavější posun naší ekonomiky k intenzívním formám jejího vývoje, vyznačující se vysokou efektivností výroby a kvalitou veškeré práce. V tomto směru 8. zasedání ÚV KSČ zvlášť potvrdilo význam vědeckotechnického rozvoje, jehož uskutečňování je revolučním úkolem celé naší společnosti, tedy i školství.

Dlouhodobé cíle školské výchovy jsou tedy správně doplňovány a zpřesňovány tak, aby stále obrážely aktuální a živé potřeby rozvoje naší ekonomiky i celé společnosti.

V našem kulturním a školském výboru se snažíme, aby nám tato oblast plnění úkolů našeho školství neunikala - aby každoroční projednávání jak plánu a rozpočtu na příští rok, tak také schvalování závěrečného účtu za rok minulý, byly také příležitostí k posouzení plnění programových úkolů a společenského poslání našeho školství, tedy - zda realizace úsporných opatření nejde na úkor kvality výkonů.

Mohu říci, že jsme se s vážnějším nedostatkem tohoto druhu v našem výboře nesetkali.

Při projednávání návrhu rozpočtu na rok 1984 jsme také posuzovali dodržování rozpočtové kázně resortu školství v letošním roce. Zjistili jsme, že rozpočtové náklady na školství budou značně překročeny. Podrobnou analýzou jsme dospěli k závěru, že národní výbory za účinné pomoci ministerstva financí ČSR finančně kryjí nad rámec a rozsah předpokládaným rozpočtem některé naléhavé potřeby našeho školství. Jsou to například modernizace školních budov, pobyt dětí ve školách v přírodě, vybavování nových škol a školských zařízení a další. Účelové prostředky z rezerv státního rozpočtu byly poskytnuty také na úhradu specifických potřeb odvětví školství Severočeského kraje, zejména na zlepšení stravování dětí a žáků ve školách v přírodě, zvýšení kalorické hodnoty bezplatných přesnídávek, podávaných dětem z oblastí postižených exhalacemi apod. Nejde tedy o rozpočtovou nekázeň v oblasti školství, nýbrž o cílevědomé úsilí lépe a šířeji naplňovat přijatá usnesení v rámci daných finančních možností.

Ocenění zasluhují v tomto směru také národní výbory i objektivní orgány vlády za pozitivní přístup k řešení této problematiky.  

Při projednávání návrhu rozpočtu resortu školství na příští rok bylo možno tuto kladnou tendenci znovu ověřit. Lépe než v předchozích letech jsou kryty potřeby školství jak na úrovni resortu, tak i v působnosti národních výborů. U resortu počítá rozpočet s krytím dalších 60 mil. Kčs na vybavení nových kapacit, 40 mil. Kčs na rekonstrukci vysokoškolských objektů a s dalšími milióny korun na moderní učební pomůcky, rekonstrukci budovy ministerstva i na finanční zajištění celostátní konference učitelů v červnu příštího roku. V působnosti národních výborů je v rozpočtu počítáno s posílením výkonů škol o 65 mil. Kčs, se 120 milióny Kčs na další rozšíření škol v přírodě /chci poznamenat, že takto rozpočet počítá na školy v přírodě celkovou částkou 464 mil. Kčs/, se 100 milióny Kčs na vybavení nových kapacit, s 21 miliony na zřizování a provoz sportovních škol a s přiměřeným podílem nákladů na Spartakiádu. V oblasti mzdových nákladů počítá rozpočet s nárůstem průměrných výdělků o 1,16 %.

Mohli jsme tedy v našem výboře konstatovat, že výkony našeho školství v roce 1984 odpovídají cílům školské politiky a jejich realizace je předloženým návrhem rozpočtu plně zabezpečena. V tom také existuje shoda mezi resortem ministerstva školství a ministerstvem financí ČSR a Českou plánovací komisí.

Proto také z pověření kulturního a školského výboru doporučuji, abychom předložený vládní návrh zákona schválili.

V úvodu svého vystoupení jsem zdůraznil důležitost společenského poslání našeho školství. Z jeho významu vychází i předsednictvo České národní rady i celý náš zákonodárný orgán, což dokumentuje tím, že zanedlouho se touto problematikou budeme velmi podrobně zabývat i ve schůzi České národní rady. Významný podíl na přípravě našeho jednání připadl našemu kulturnímu a školskému výboru, za který vás chci, soudružky a soudruzi poslanci, požádat, abyste osobní angažovaností ve svých volebních obvodech získali co nejširší poznatky, jež by nám ve svém souhrnu umožnily co nejkvalifikovaněji problematiku školství projednat a přijmout účinná opatření k dalšímu zlepšení celého výchovně vzdělávacího procesu, ke zvýšení účinnosti zejména výchovy mladé generace, neboť nám všem jde zajisté o to, abychom měli mladé lidi nejen vzdělané, ale také dobře a v duchu socialismu vychované. /Potlesk./  

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Přibylovi, slovo má poslanec Hanzelka.

Poslanec Josef Hanzelka: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, úkoly státního rozpočtu a finančního plánu pro rok 1984 mohou navázat na pozitivní tendence ve vývoji našeho hospodářství dosažené v první polovině 7. pětiletky. V resortu ministerstva průmyslu ČSR je plnění státního prováděcího plánu ve svém celku příznivé. Dobré výsledky letošního roku dávají předpoklady k tomu, aby resort překročil - až na položky plánu ve vztahu k zahraničnímu obchodu - ostatní části plánu a aby se vyrovnal i s úkoly plánu příštího roku.

Dosavadní předstih ve výrobě by měl znamenat překročení plánu hrubé výroby o 700 mil. Kčs. O více než 4 % by měl být překročen vývoz do socialistických zemí. Problémy jsou v oblasti vývozu do nesocialistických zemí. I když zde jde o překročení plánu ve velkoobchodních cenách, není zabezpečeno naplnění plánovaného vývozního úkolu. Odbytové potíže jsou v komoditách jako je broušené sklo, bižuterie, stavební sklo, hudební nástroje, nábytek a další. Některé VHJ přes všechna opatření stanovené úkoly neplní. Je potěšitelné, že i v letošním roce došlo k vzájemné dohodě resortů s plánovací komisí a že část zboží z nerealizovaného vývozu obohatila náš vnitřní trh. Návrh plánu a rozpočtu ministerstva průmyslu byl sestaven odpovědně a velmi náročně. Jedenáct VHJ z 20 přijalo vstřícné plány se všemi dopady podle Souboru opatření, a to můžeme považovat za velmi pozitivní.

Jsou ještě otevřené problémy v oblasti vývozu, např. neuzavřená cenová jednání, dosud není odbytově vyjasněn celý vývoz apod. Úkol pro zajištění dodávek do tržního fondu je stanoven velmi náročně, a to o 3,4 miliardy Kčs více, než byl plán letošního roku. Je však třeba dodržet také ukazatele výroby, které budou znamenat neustálé zvyšování podílu výrobků technicky pokrokových, tzn. I. stupně jakosti.

Ministerstvo průmyslu ČSR i všechny organizace tohoto resortu budou muset v příštím roce vyvinout značné úsilí, aby všechny plánované úkoly splnily.  

Chtěl bych vás, soudružky a soudruzi poslanci ubezpečit, že budeme v našem výboru pro průmysl a stavebnictví průběžně projednávat otázky plnění plánu resortu ministerstva průmyslu a plnit tak konkrétní a kontrolní funkci orgánu zákonodárného sboru.

Chtěl bych se zmínit ještě o jedné otázce, která je sledována rozpočtovou politikou příštího roku a je zároveň důležitým předpokladem efektivního naplnění závěrů plánů. Je to otázka dosahování nejužšího vztahu mezi výrobou a způsobem jejího využití. Je třeba neustále a důsledně zabezpečovat plný strukturální soulad výroby a plánovaného odbytu. To je podmínkou tvorby prostředků, které společnost potřebuje, a se kterými plány příštího roku počítají, ať již v korunové nebo devizové oblasti.

K tomu je třeba lépe využívat zdroje, které má naše ekonomika, ať již v kvalifikaci a schopnostech pracujících, nebo které jsou v hodnotách základních prostředků výroby, a nebo které tkví v zásobách hospodářských organizacích. Vzestup zásob nad plánovaný stav znamená, že určitá část výroby - a nejde při tom o zanedbatelné hodnoty - nenachází v procesu reprodukce pohotový odbyt a představuje tak dočasně umrtvené prostředky společnosti.

Byla již přijata některá opatření, která přinášejí určité zlepšení ve způsobu využívání zásob, především zařazení ukazatelů vývoje zásob mezi ukazatele rozhodující pro poskytování odměn a prémií vedoucím a jiným pracovníkům. Dále zařazení sankčních úroků mezi položky, které jsou připočítávány k základnímu odvodu ze zisku, upravený postup při vytřiďování nevyužitých zásob, při jejich likvidaci a další.

Dosavadní výsledky přesto nejsou plně uspokojivé, a proto budeme této otázce věnovat trvalou pozornost, zejména v našem výboru pro průmysl a stavebnictví. Například využití tzv. nepotřebných zásob v podnicích naráží v praxi na různé problémy: nedostatky nábytkových lisů a s nimi spojená administrativa, nedorozumění mezi nabízejícími a zprostředkujícími organizacemi vznikají v souvislosti s existencí dvou cenových oblastí - ceny s daní a ceny bez daně, problémy s likvidací nabídnutých zásob, které se dodávkově likvidují až po dvou letech apod.

V úvahu je třeba vzít i takovou otázku, že vůbec nemusí být společenským přínosem, trvají-li někteří dodavatelé na tom, že někteří odběratelé musí odebrat určité množství výrobků, i když se to opírá o nějakou normu a organizace takové množství výrobků nepotřebuje. V podstatě se jí tak zvyšují tzv. nepotřebné zásoby.

Celá problematika vývoje zásob je sledována a bude sledována v plánu příštího roku s mimořádnou pozorností s celou řídící sférou. Významný úkol bude mít zejména Státní banka, která bude svými nástroji prosazovat žádoucí vývoj. S opatřeními Státní banky jsme měli možnost se podrobně seznámit i při projednávání návrhu rozpočtu resortu ministerstva průmyslu a domnívám se, že opatření Státní banky mohou i k řešení situace v zásobách účinně přispět.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, nezbytnou součástí naší činnosti je kontrolní funkce. Chtěl bych se proto zmínit o naplňování zde již uvedených zásad ve dvou podnicích našeho okresu Nový Jičín - tj. v n. p. Tonak Nový Jičín /výroba klobouků/ a n. p. Koh-i-noor Bílovec. Zastavuji se u těchto podniků z toho důvodu, že již dlouhá léta vykazují nadprůměrné výsledky, zejména pokud jde o oblast vývozu do socialistických i nesocialistických zemí. Společné oběma podnikům jsou ¨ další skutečnosti. Síří svého sortimentu nemají tyto podniky obdoby u žádné konkurenční firmy ve světě. Svých pozic na světovém trhu dosáhly především dobrou kvalitou svých výrobků, které jen n. p. Tonak vyváží do více než 40 zemí všech kontinentů.

Oba podniky rovněž plní roční vývozní úkoly, které splnily a překročily nejen v prvních dvou letech 7. pětiletky, nýbrž také v letošním roce mají své vývozní úkoly v plném rozsahu zajištěny. Těchto výsledků n. p. Tonak dosáhl přesto, že relativně v krátkých časových intervalech je nutno ve výrobě provádět strukturální změny, které nejsou vždy jednoduché a příjemné. Vyplývá to z toho, že klobouk je vysoce módní výrobek. Konkrétně v letošním roce splní vývoz do nesocialistických zemí místo 93 mil. na 120 a půl mil. kusů a do socialistických zemí dodají místo 130 mil. o 13 mil. kusů více.

Významná je skutečnost, že celou produkci vyrábí z tuzemské suroviny, dá se říci z tuzemských druhotných surovin - králičích a zaječích kožek. Své výrobky vyvážejí do vyspělých nesocialistických zemí bez nároků na dovoz, tedy při vysokém devizovém saldu.

Dále národní podnik Koh-i-noor Bílovec, který vyrábí přes 2000 druhů výrobků od nejmenších až po ty největší. I zde je předpoklad, překročení výroby zhruba o 1 milión Kčs. Plnění vývozu do nesocialistických zemí představuje 133 %. Na kvalitu výrobků upozorňuje ukazatel ztrát z nekvalitní výroby, to je 0,1 %. Těchto výsledků zde však dosahují při stáří strojního zařízení 30 a více let. Přitom je devizová zainteresovanost při vývozu za 70 milionů Kčs téměř nulová.

Z uvedeného vyplývá, že oba podniky plní svěřené úkoly velmi dobře, i když, jak jsem si osobně ověřil, jsou investiční prostředky z nadřízeného orgánu velmi malé a slouží v podstatě jenom k údržbě mnohdy zastaralého strojního parku. Přesto jsou na rok 1984 připravovány vstřícné plány s cílem dosažení zkvalitnění práce.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, protože předložený návrh plánu a rozpočtu je v plném souladu s potřebami naší společnosti a na jeho projednávání se ve výborech aktivně podíleli též poslanci - členové Československé strany lidové - doporučuji dnešnímu jednání jeho schválení jménem celého klubu poslanců Československé strany lidové. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Hanzelkovi, slovo má poslankyně Škarydková. Připraví se poslanec Fleyberk.

Poslankyně Olga Škarydková: Vážené soudružky a soudruzi, nejen údaje o plnění plánu vnitřního obchodu, ale i celková konsolidovaná situace na vnitřním trhu dokazuje, že přes ztížené podmínky se daří plnit základní úkol XVI. sjezdu strany udržovat a dále zkvalitňovat dosaženou životní úroveň, především tu část osobní spotřeby, která je realizována prostřednictvím vnitřního trhu.

Pozitivní tendence se projevují v upevňování stability vnitřního trhu, ve zlepšeném zásobování potravinářskými výrobky i ve zvýšené dynamice prodeje průmyslového zboží. Mohli jsme proto ve výboru pro obchod, služby a dopravu dále konstatovat, že překračování plánu maloobchodního obratu v letošním roce vytváří příznivou základnu pro rok 1984, kdy plánovány objem ve výši 194 miliard je dokonce o 400 milionů vyšší, než počítala pětiletka pro poslední rok, to je pro rok 1985. Obrat na jednoho obyvatele v roce 1984 má podle plánu dosáhnout 18 812 Kčs, tj. o 1,6 % více než se očekává v letošním roce.

Tyto pozitivní výsledky jsou umožněny především dodávkami zboží pro tržní fondy, které se za tři čtvrtletí letošního roku zvýšily o 4 % a překročily plánovaný trend o 4,1 bodu. Toto překročení se projevuje u průmyslového zboží a odráží se i v realizaci maloobchodního obratu za tuto skupinu. Kladně bych chtěla rovněž zhodnotit i to, že se podařilo odstranit nedostatkovost některých druhů, např. hygienického zboží, pracích prostředků, což je příznivě přijímáno našimi ženami.

Překračování plánovaných dodávek se projevuje i ve stavu zásob zboží v obchodě, které vzrostly k 30. 9. t. r. o 2,1 mld Kčs proti stejnému datu loňského roku. Přes toto zvýšení však zásoby dosahují zhruba 78 % normy. Pokud jde o strukturu zásob, není příznivá. U řady skupin potravinářského i průmyslového zboží jsou zásoby hluboce pod normou a neumožňují plynulé zásobování. Naproti tomu má obchod problémy s některými konkrétními druhy zboží, kde se projevují nadnormativy, poptávka je nízká, takže obchod musí odmítat nabídku výroby. Příčiny tohoto stavu vidíme jak na straně obchodu, tak i výroby a jsou to především nedostatečně fundovaný výzkum trhu, pomalá přizpůsobivost výroby potřebám trhu, surovinové problémy a v neposlední řadě i cenová politika.

Z hlediska celkové situace v nabídce spotřebního zboží pro rok 1984, vývoje na trhu i z hlediska závěrů 8. zasedání ÚV KSČ o urychleném uplatňování výsledků technického rozvoje přes dosažené pozitivní výsledky nemůžeme být však plně spokojeni, tím spíše, že i kvalita a technická úroveň řady druhů zboží zaostává.

Ke kvalitě trhu samozřejmě náleží i úroveň nákupních podmínek. Jde o rozsah prodejní doby, kde by mělo být podpořeno úsilí o účelné prodlužování, o kulturnost prodeje, o ochotu prodávajících a úroveň služeb. V tomto směru mají podle zákona o vnitřním obchodě významnou úlohu národní výbory, které jako orgány státní správy dohlížejí na otázky obchodu a služeb v rámci vymezeného území.  

Vážené soudružky a soudruzi,

dovolte mi, abych ještě poukázala na některé problémy, které lidem ztrpčují život. Již přes dva roky probíhá jednání mezi výrobci konfekce, Sdružením přádelen a čistíren, generálním ředitelstvím obchodu s textilem a dalšími složkami ve věci fixační vložky vyráběné n. p. Textilanou, kterou naše konfekční podniky používají do obleků. V jednotlivých sběrnách čistíren se vedou stálá jednání mezi zákazníky a pracovníky čistíren, kdy zákazník reklamuje vzniklé puchýřky na vyčištěných kabátech, které čistírny odmítají zažehlovat s tím, že je to výrobní vada konfekčních závodů, avšak zákazník již nemůže uplatnit reklamaci vůči obchodu a výrobě, neboť zpravidla dává čistit oblek po uplynutí šestiměsíční lhůty. Nechci to dál rozvádět, popsalo se mnoho papíru, uskutečnila se četná jednání i konference, avšak bezvýsledně. Dochází ke snížení užitné hodnoty výrobků a k nespokojenosti spotřebitelů. Žádám tímto ministerstvo průmyslu spolu s ministerstvem vnitra a ministerstvem obchodu o zjednání nápravy.

Obdobná situace je v oblasti nekvalitních potahových látek u čalouněného nábytku vyráběného jak družstevní výrobou, místním hospodářstvím, tak i nábytkářskými národními podniky, na které je mnoho stížností. Zákazníci si stěžují, že např. po dvou letech se již u sedacích souprav v ceně cca 10 tis. Kčs čalouněné potahy rozsypávají apod. Přitom si stěžují bezvýsledně, neboť podle hospodářského zákoníku je reklamační lhůta 6 měsíců. Domnívám se, že nejsme tak bohatí, abychom tímto znehodnocovali užitnou hodnotu výrobků a poškozovali spotřebitele, ale abychom i tuto otázku, na kterou bylo poukázáno i v závěrech XVI. sjezdu KSČ ministerstvem průmyslu, již dořešili. Nedivme se, že čalouněný nábytek nejde na odbyt a že rostou jeho zásoby.

Dále chci připomenout vládním zásobovacím komisím, aby věnovaly pozornost zabezpečení výroby "Omnia" víček, a to již začátkem příštího roku a nenechávat to na sezónu. Letošní nedostatkovost "Omnia" víček na zavařování v letní i podzimní sezóně se vyřešila vlivem sucha. Jednou se vymlouváme na nedostatečnou výrobní kapacitu, jindy zas to svádíme na nedostatek dovozních limitů na těsnící hmotu, v poslední době na nedostatek plechu.

Podobně není zajištěna výroba koaxiálních kabelů s koncovkami na společné televizní antény. Předáváme nové byty, zřizujeme společné antény, ale nejsou k dostání normálním způsobem přípojné kabely k televizi.

Dlouhodobě poukazujeme na nedostatek náhradních dílů jak u Mototechny, tak i autoservisů z hlediska bezpečnosti silničního provozu, jako jsou např. reflektorové paraboly, žárovky, brzdová obložení, stěrače apod.

To jsou některé příklady, které v porovnání např. s výstavbou jaderných elektráren jsou maličkostmi, ale přesto signalizují na nekomplexnost řešení úkolů, ukazují na obezličku a snižují celkově dosažené pozitivní výsledky v uspokojování potřeb naší společnosti.

Děkuji za pozornost. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP