Pondělí 19. prosince 1983

Není to jistě pohodlná cesta a každý vedoucí pracovník, který se po ní dá, určitě narazí na řadu slabých míst v naší soustavě řízení a plánování např. ve formě administrativního přístupu k řešení problémů, někdy v přílišném formalismu, ve kterém se často úplně ztrácí vlastní podstata věcí, často však také na nedostatky v provázanosti plánu a na nedořešené systémové vazby. Jak zaznívá na jednáních jednotlivých výborů ČNR, je povinností každého na zjištěné zábrany poukázat, aby bylo možné objektivně analyzovat a hodnotit příčiny existujících negativních jevů a rychle je odstraňovat. Řešení však je možné.

Rada z těchto kritizovaných skutečností ztrácí na své aktuálnosti, jestliže se všude, kde je to jen trochu možné, přejde od byrokratického přístupu k formám přímého řízení. Jeho úroveň, jak všichni víme, je nedostatečná a tato skutečnost má v řadě případů společné jmenovatele: je to na jedné straně pohodlnost a na druhé straně bohužel zřejmě i neschopnost řešit vznikající konkrétní problémy. Neschopnost pramenící někdy z nedostatečné znalosti řízené oblasti resp. podstaty existujících věcných problémů, které se ztrácí pod nánosem přílišného formalismu, často však z pasivity. Příkladem pasivního přístupu je např. čekání resortů i VHJ na to, co dostanou shora vyčleněno a jaké dostanou úkoly, aby mohly začít plánovat. Administrativními zábranami brzdícími řešení problémů, jsou například případy vyřizování všech náležitostí a formalit, které musí podnik, jež nemá výrobu zboží pro vnitřní trh ve svém hlavním poslání, absolvovat, chce-li např. uvést do prodeje nedostatkový jednoduchý výrobek vlastního vývoje a výroby. Doba od výroby prototypu po uvedení do prodeje může také trvat celý rok a podnik po celou tuto dobu nedělá nic jiného jenom kolem celé záležitosti "úřaduje".

Jsou však i případy, kdy administrativní postup přináší značné zcela konkrétní ztráty naší společnosti. Jako ilustraci mohu uvést ze své oblasti činnosti konkrétní případ sedmi kusů razících kombajnů, každý v ceně 3,850 mil. devizových korun, jejichž dovoz se uskutečnil během tohoto roku. Prvý byl do OKR dovezen v únoru a ostatní v průběhu roku a ještě v současné době nejsou ukončena ověřovací měření a vyhodnocena provozuschopnost, neboť kombajny údajně nevyhovují našim normám. Pět kombajnů tedy stojí a čeká na povolení výjimky z platných norem. Přitom se jedná o polský výrobek, vyráběný podle rakouské licence a tyto rakouské kombajny u nás léta běžně pracují. Zde by bylo asi třeba postup příslušných orgánů zefektivnit a chceme-li mluvit o intenzifikaci, musí se tento požadavek týkat i oblasti práce s normami a podobnými předpisy.

Nedostatky v provázanosti plánu ilustrují nejen některé úkoly státních cílových programů, které jsou i v plánu roku 1984 nedostatečně zabezpečeny např. v investiční výstavbě, rozpory v dodavatelsko-odběratelských vztazích, ale i takové skutečnosti, jako je např. struktura nabídky a dodávek strojů pro zemědělce, nedostatečná nabídka prostředků na chemickou ochranu rostlin v potřebných agrotechnických lhůtách apod.

Jak vyplývá z poznatků poslanců, odeznívajících na jednáních výborů, dosud se snaha promítnout úkoly národohospodářského plánu co nejdokonaleji do plánů podniků ubírala převážně cestou přemíry ukazatelů. Je známo, že podnikům a organizacím je na základě ročního plánu rozepisováno řádově kolem stovky ukazatelů, jež se ne vždy doplňují a často působí protichůdně. Podnik je hodnocen podle jejich plnění, a to příliš často svádí k formálně administrativnímu přístupu. V situaci, kdy existují notoricky známé nedostatky v kvalitě norem všeho druhu, v kalkulacích a cenách a kdy jsou mezery v provázanosti plánu, potom nezajišťuje takto pojaté "ukazatelové" plnění plánu vždy potřebný přínos pro společnost. Potom je nezbytné trvat na prosazení požadavku hodnotit důsledně podle skutečných přínosů. Je otázkou, zda bychom také neměli začít hodnotit resorty, VHJ i podniky nejen podle číselného plnění plánu, ale podle uspokojování společenských potřeb pro které jsou garanty.

Současná situace je mimo jiné i důsledkem toho, že v rámci uplatňování principů Souboru opatření v praxi se relativně nejskromnějších úspěchů dosáhlo právě v jeho stěžejní části, ve zkvalitňování plánovacího procesu.

Soudružky a soudruzi, předložený návrh státního rozpočtu ČSR na rok 1984, navazuje plně na prováděcí plán se všemi jeho klady a riziky.

Náročné úkoly v požadavcích na tvorbu společenských zdrojů a růst efektivnosti reprodukčního procesu se promítly i do nároků na tvorbu finančních zdrojů státního rozpočtu. Zde se váha přesunuje do odvodů ze zisku státních hospodářských organizací a klesá výnos daně z obratu. I státní rozpočet působí na podporu intenzifikačního procesu. Pozitivně lze hodnotit jeho snahu aktivně působit na celkové snižování materiálových nákladů, omezování výplat mezd, které nejsou podloženy celospolečensky žádoucím efektem, na snižování finančních nákladů a další podobné snahy.  

Realizace navrženého rozpočtu bude vyžadovat ve všech sférách činnosti přísné uplatňování zásad hospodárnosti při vynakládání finančních prostředků. Je třeba ocenit, že i program hospodárnosti se zaměřuje na konkrétní oblasti, kde může docházet a také v mnoha případech dochází k nehospodárnému vynakládání finančních prostředků. Trvalou pozornost zasluhuje např. vývoj režijních nákladů všeho druhu, kde se situace i přes naše dosavadní kritické připomínky zatím nelepší.

Jak vysvítá z celého návrhu, a zaznělo to i v úvodním slově soudruha ministra, finanční politika sleduje i v příštím roce snahu po dalším omezování přerozdělovacích procesů. Je to ovšem spojeno s řadou administrativních aktů a omezení a řízení ekonomiky se ne vždy zjednodušuje. Je to problém, na který poukazují poslanci velmi často.

Při zajišťování stěžejního cíle naší politiky v příštím roce klade státní rozpočet důraz nejen na zajišťování osobní spotřeby, ale vytváří prostor pro rychlejší růst především společenské spotřeby. Zde je třeba zdůraznit kategorický požadavek na přísně účelové a hospodárné vynakládání prostředků. Každý zde musí hospodařit co nejlépe a dbát, aby vynaložené prostředky se naší společnosti vracely. Tady i orgány ČNR a poslanci musí prohloubit svůj aktivní podíl na prosazování politiky naší strany.

Soudružky a soudruzi, všechny výbory České národní rady v přípravě na dnešní jednání v souladu s přikázáním projednaly návrhy rozpočtů jednotlivých kapitol státního rozpočtu ČSR na rok 1984.

Na jednáních výborů bylo zdůrazněno, že přes všechny nedostatky a potíže, se kterými se potýkáme, a které vesměs nejsou nové, máme dosti vnitřních sil k tomu, abychom plánované záměry realizovali. Nejlepším dokladem toho jsou celkové pozitivní výsledky letošního roku, na něž musíme plně navázat. Státní plán a na něj navazující státní rozpočet ČSR na příští rok jsou reálným základem k dalšímu kroku v uskutečňování závěrů XVI. sjezdu, vyjádřených v zákoně ČNR o pětiletém plánu. Jak to vyjádřil soudruh Gustáv Husák ve svém závěrečném slově na 9. zasedání ÚV KSČ: "Stojí před námi i v příštím roce náročná práce, ale je to práce pro blaho našeho lidu, pro další rozvoj a posílení naší socialistické vlasti."  

Vyslovuji proto jménem Klubu komunistických poslanců ČNR i jménem poslanců bez stranické příslušnosti plnou podporu přijetí návrhu zákona ČNR o státním rozpočtu ČSR na rok 1984.

Soudružky a soudruzi, protože v jednáních výborů byly vytvořeny všechny předpoklady pro úspěšné završení dnešní schůze, doporučuji jako společný zpravodaj, aby Česká národní rada v souladu s příslušnými paragrafy ústavního zákona o čs. federaci a zákona o jednacím řádu ČNR schválila zákon o státním rozpočtu ČSR na rok 1984 ve znění předloženém vládou v tisku č. 73. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP