Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Doležalovi. Slovo má poslankyně Dvořáková. Připraví se poslankyně MUDr. Černá.
Poslankyně Eliška Dvořáková: Soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, zpráva o boji proti kriminalitě a jejích příčinách upozorňuje na vzestup kriminality téměř ve všech ukazatelích po roce 1980, když předtím ve sledovaném období roku 1972 - 1979 byl v ČSR zaznamenán soustavný pokles kriminality.
Myslím, že by bylo správné připomenout si některé disproporce, nesrovnalosti v našem životě, hospodářství, které zde mohou sehrát predispoziční roli, zejména u nerozvážných, mladých a ne zcela socialismu oddaných lidí a které zákonný předpis neřeší, nebo řeší nedostatečně, opožděně.
V tomto smyslu chci v současné době upozornit na nesoulad mezi vstupem mladých lidí, jmenovitě středoškoláků a vysokoškoláků do práce, pracovního poměru a odchodem pracovníků na zaslouženy odpočinek co do počtu, kvalifikace, platového, pracovního a funkčního zařazení.
V této oblasti střetá se nám několik právních norem, několik ve své působnosti odlišných organizací, postavení a zájem občana, které vzájemně, jak říkáme, nejdou dohromady a nevedou ke společnému cíli.
Chtěla bych proto zdůraznit, že tato situace vyžaduje náročné a nekompromisní vyžadování pořádku, zejména uvnitř pracovních kolektivů, pracovní kázně ze strany odpovědných pracovníků a ne sociální, resp. solidární přístupy, větší orientaci na odpovědnost za plnění pracovních úkolů a dodržování socialistické zákonnosti.
Jde v této souvislosti i o to, aby naše socialistická zákonnost lépe a účinněji působila na podporu a k plnění usnesení nejvyššího stranického orgánu a sjezdových usnesení KSČ, jejíž vedoucí úlohu v socialistické společnosti uznáváme v základním článku naší Ústavy.
Toto připomínáme proto, že dochází k různých paradoxům, kdy mnozí pracovníci při iniciativním plnění některých hospodářských úkolů se střetávají s platnými právními normami, které nejsou dostatečně formulovány na podporu této iniciativy. V praxi pak dochází k tomu, že tito pracovníci jsou za iniciativu v souladu se stranickými usneseními podle platných zákonů souzeni.
Tím značně dochází k omezování iniciativy ve všech oblastech našeho života při plnění úkolů sociálního a ekonomického programu, protože podle těchto zkušeností se ne každý chce vystavit riziku střetu se zákonem.
Domnívám se, že v organizaci boje s kriminalitou má samostatné a důležité postavení prohlubování socialistického právního vědomí občanů, stav právní výchovy a propagandy.
My poslanci musíme potvrdit a kladně hodnotit, že v socialistické právní výchově a propagandě, která je součástí ideologické práce KSČ, bylo vykonáno mnoho. Jsem přesvědčena o tom, že se podařilo převážnou část našich občanů přesvědčit o nezbytnosti dodržování právních předpisů.
Doporučuji proto, aby v každém tomto systému permanentního vzdělávání a výchovy dospělých byl zařazen ucelený blok přednášek právní výchovy a aby také každý účastník této výchovy složil zkoušku z předepsaného minima právní výchovy.
Proto také souhlasím se zavedením právní výchovy do učebních osnov středních a vyšších středních škol, vysokých a ostatních škol v požadovaném rozsahu.
Naše právní výchova by měla mít též svoje místo v programu, obsahu našich hromadných sdělovacích prostředků v tisku, rozhlase a televizi. Chci ale doporučit, aby denní tisk, jmenovitě v sobotních přílohách, zařadil seriál komplexní právní výchovy pro čtenáře, obdobně jako je tomu např. pro motoristy apod.
Soudružky a soudruzi,
chtěla bych připomenout, že neuspokojujícím jevem je skutečnost, že za období let 1980 - 1982 došlo k nárůstu hospodářské trestné činnosti o 16,1 %. Jde o úsek hospodářské trestné činnosti, nedovolené podnikání, trestné činy proti hospodářské kázni, korupci a úplatkářství, trestnou činnost soudních znalců, případy nekvalitní výroby, nedostatečné iniciativy orgánů vnitřní i vnější kontroly a vedení socialistických organizací při oznamování trestné činnosti. To na jedné straně.
Ale jsou i jiné zkušenosti. Proto bych chtěla upozornit, že ve svém volebním obvodě, ale i na svém pracovišti, jsem se setkala několikrát s řešením porušování pracovní kázně, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci i na úseku požární ochrany. Při řešení jsem byla svědkem toho, že opravdu předpisy byly porušeny, ale na druhé straně také toho, že organizace a její vedení udělalo mnoho pro to, aby závady byly odstraněny a přesto se jim je nepodařilo v požadované lhůtě odstranit a byli za porušení předpisů kárně postiženi.
Soudružky a soudruzi, v samotném zemědělství a potravinářském průmyslu byl přijat resortem soubor opatření. Nutno však říci, že dosud plně nepronikl do vědomí všech občanů a funkcionářů, kterých se to týká. V tomto smyslu je proto potřeba znovu připomenout potřebu právní propagandy a výchovy tak, jak jsem již o ní hovořila.
Dovolte mi uvést některé příklady v tomto směru z našeho okresu. Dodržování socialistické zákonnosti je na okrese Jindřichův Hradec věnována pozornost nejenom okresních orgánů Komunistické strany Československa, orgánů státní moci a správy, ale na úseku zemědělství i všemi zemědělskými organizacemi.
Skutečnost je však taková, že stav socialistické zákonnosti přes snahu shora uvedených orgánů ještě zcela neodpovídá cílům vytýčeným XVI. sjezdem KSČ, kterými jsou i v oblasti zemědělství nejen přísné dodržování všech obecně závazných právních předpisů, zejména v oblasti ochrany majetku v socialistickém vlastnictví, dále snižování kriminality i zlepšování stavu na úseku životního prostředí.
Projevuje se to v některých případech při provádění inventarizací, v nedostatečném vymezování práv a povinností jednotlivých pracovníků, v prevenci protipožární ochrany.
Proto je také velká pozornost i nadále věnována podnětům občanů, a to nakonec i z toho důvodu, že upozorňují na nedostatky z úseků, které nejsou prověřovány kontrolními orgány. O tom, že podněty občanů jsou stále důležitým zdrojem pro odstraňování přetrvávajících nedostatků nakonec svědčí skutečnost, že z pěti podnětů občanů adresovaných okresní prokuratuře v Jindřichově Hradci, v letošním roce obsahově patřících do úseku zemědělství, byly dva oprávněné, přičemž poukazovaly i na nevyužití národního majetku, který zemědělská organizace užívala.
K důležité oblasti socialistické zákonnosti též patří dodržování právních norem, týkajících se ochrany zemědělského a lesního půdního fondu.
Proto bych se též několika slovy chtěla zabývat touto problematikou v okrese Jindřichův Hradec.
Hodnotíme-li základní vývojové tendence zemědělského a lesního půdního fondu v našem okrese za období od r. 1966, kdy platí zákon na ochranu zemědělského půdního fondu můžeme konstatovat, že z 1122 ha zemědělské půdy zabrané v letech 1966 - 1982 pro investiční výstavbu a těžbu bylo 439 ha orné půdy.
Počínaje rokem 1981 dochází však k výraznému obratu, neboť se výrazně snižují zábory půdy pro investiční výstavbu, a to především v důsledku omezení investic a počínaje rokem 1982 i v důsledku zpřísněné ochrany zemědělské půdy.
Výrazně se mění skladba zabírané zemědělské půdy - klesá zábor orné půdy a investiční výstavba se výrazně přesouvá do zastavěných obvodů měst a obcí a stávajících areálů podniků.
V celkovém záboru půdy pro investiční výstavbu zaujímají větší podíl zábory půdy použité ke zvýšení intenzity ostatní zemědělské půdy /zábory pro meliorační stavby, polní hnojiště/ a zemědělské výroby /mechanizované seníky, silážní žlaby/ a další zemědělskou a investiční výstavbu.
Celkově možno říci, že zábor pro investiční výstavbu za rok 1982 a 1983 bude zhruba poloviční proti průměru let předcházejících, z toho zábory orné půdy poklesnou na třetinu.
Je však třeba říci, že účinnost tohoto opatření se v bilancích zemědělské půdy projeví se zpožděním, protože předepsané náhradní rekultivace musí být dokončeny v termínu dokončení stavby, pro níž byla odnímána zemědělská půda - tzn. většinou se zpožděním 1 - 2 let.
K této problematice bych chtěla konstatovat, že uvedené poznatky svědčí o tom, že v oblasti ochrany Z PF bylo v našem okrese v posledním období v důsledku celostátně přijatých zpřísněných opatření pro odnímání zemědělské půdy dosaženo příznivějších výsledků. Řešení některých problémů ve využití rezerv musíme věnovat nadále soustavnou pozornost.
Vážené soudružky a soudruzi,
jak ukazují poznatky poslanců z volebních obvodů i z jednání orgánů ČNR jsou otázky socialistické zákonnosti velmi složité a dosažené úspěchy nás nesmí uspokojit při řešení problémů, které život denně přináší.
Socialistické právo a jeho uplatňování je jednou z forem vztahů mezi lidmi i odraz jejich postojů mezi sebou a ke společnosti. Domnívám se, že toho si musíme být vždy plně vědomi ve své další práci. V tomto smyslu bychom se měli též vyjádřit k předložené zprávě a vyjádřit to v usnesení.
Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslankyni Elišce Dvořákové. Slovo má poslankyně MUDr. Marcela Černá.
Poslankyně MUDr. Marcela Černá: Vážené soudružky a soudruzi, ve výboru pro obchod, služby a dopravu věnujeme trvalou pozornost ochraně majetku v socialistickém vlastnictví v obchodě i ochraně spotřebitelů. Přes resortní opatření přetrvávají některé problémy v ochraně socialistického majetku v obchodě, zejména manka. Objem mank se v posledních letech pohybuje kolem 28 mil. ročně, přičemž závažná jsou zejména manka přesahující 100 tis. Kčs, manka u starších zkušených vedoucích prodejen, kde léta bylo zdánlivě vše v pořádku. Organizace neprovádějí důsledně ohlašování přečinů, zjištěná manka jsou vyrovnána a jako by se nic nestalo. Rozkrádání tržeb i zboží je často prováděno delší dobu a trestná činnost je zakrývána nejrůznějšími machinacemi. Pachatelé využívají nedůsledné práce inventarizačních komisí, které řádně nezjišťují fyzický stav zásob. Nám všem je jasné, že je to mj. i otázka kádrové práce, o které nelze pouze mluvit. Vítáme proto připravovanou resortní novelu Souboru opatření k řešení nejzávažnějších problémů v ochraně spotřebitele a socialistického vlastnictví v obchodě.
Specifickým rysem práce obchodu je každodenní kontakt pracovníků obchodu s velkým počtem našich spoluobčanů. Šizení spotřebitelů, nevšímavý přístup některých pracovníků prodejen ke kupujícím, nedodržování prodejní a provozní doby, nezajištění dostatku základních potravin pro celou prodejní dobu, přednostní prodej, či prodej nedostatkového zboží za úplatu má nepříznivý politický dopad a projevuje se nejen nárůstem připomínek občanů. Toto zároveň škodí i naprosté většině poctivých pracovníků obchodu, kteří své povolání vykonávají s největší možnou svědomitostí a pečlivostí.
Poslanci našeho výboru navrhují, aby při připravované novelizaci zákona č. 122/1962 Sb., o státní obchodní inspekci byly zvýšeny horní hranice postihů nedostatků v činnosti pracovníků obchodu.
Zároveň bych chtěla uvést i některé náměty ze skupinového průzkumu k dodržování socialistické zákonnosti v okrese Chomutov i z vlastního volebního obvodu.
V podstatě již druhé volební období požadujeme urychlenou novelizaci zákona č. 120 o boji proti alkoholismu. Současně platné znění nedovoluje účinněji chránit zejména mládež před alkoholem a toxikomániemi, nedostatky zákona znemožňují účinnější postih. Rostoucí podíl trestné činnosti páchané pod vlivem alkoholu nás nutí nespokojit se s dalším oddalováním novelizace zákona č. 120.
Při besedě v jednom pionýrském oddíle se mne děti zcela lapidárně zeptaly, jestli vím, kolik železa je v jednom stožáru pouličního osvětlení a proč se na novém sídlišti stožáry stavějí, když od začátku svítí každý druhý nebo třetí. Ani jsem se jim raději nepokoušela vysvětlit, co jsou to normy veřejného osvětlení a na druhé straně úsporná opatření. Na tuto otázku jsme upozorňovali opakovaně, zatím se nic neděje. Spatné příklady také táhnou a nevím, jak jednou budeme od těchto dětí vyžadovat hospodárné přístupy.
Obdobně jako při projednávání problematiky hlavního města Prahy, i my jsme se při průzkumu setkali s požadavky, aby bylo možno postihovat neplatiče nájemného, aby dlužné za nájem nepředstavovalo miliónové ztráty.
Ne poprvé na této půdě zaznívají připomínky ke složitosti a přílišné detailnosti platných předpisů ve stavebním právu. Složitost čs. norem má při důsledném dodržování zákonů a vyhlášek vliv na dobu vyřizování žádostí občanů a je předmětem oprávněné nespokojenosti našich voličů.
Věřím, že jednání dnešního pléna přispěje k řešení některých problémů, tak jak o nich hovořili i ostatní diskutující. /Potlesk./
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslankyni MUDr. Marcele Černé.
Soudružky a soudruzi, zjišťuji, že promluvili všichni řečníci, kteří se přihlásili do rozpravy. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Nikdo. Můžeme tedy rozpravu ukončit.
Dávám nyní závěrečné slovo společnému zpravodaji a předsedovi návrhové komise prof. JUDr. Josefu Mečlovi, CSc.
Společný zpravodaj a předseda návrhové komise poslanec prof. JUDr. Josef Mečl, CSc.: Soudružky a soudruzi, v průběhu schůze předložila návrhová komise návrh usnesení ke zprávě generálního prokurátora ČSR o stavu socialistické zákonnosti v naší republice. Komisi v průběhu odpoledního zasedání nebyly předloženy žádné doplňky ani jiné návrhy k návrhu usnesení.
Pokud jde o jednotlivé konkrétní podněty poslanců, které byly předneseny v dnešní rozpravě, upozorňuje návrhová komise na to, že budou pokryty v návrhu usnesení v bodu III/1, kde se vládě České socialistické republiky doporučuje, aby při projednávání výsledků jednání Česká národní rada věnovala pozornost námětům z rozpravy k této zprávě.
Soudruhu předsedo, vzhledem k tomu, že nebyly předloženy žádné doplňující návrhy, návrhová komise doporučuje, aby návrh usnesení byl projednán ve znění, ve kterém byl schůzi České národní rady předložen.
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji. Slyšeli jste doporučení návrhové komise přednesené soudruhem Mečlem.
Má někdo k předloženému návrhu připomínky či doplňky? Nejsou. Přistoupíme tedy k hlasování o návrhu usnesení ve znění doporučeném návrhovou komisí.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení České národní rady ke zprávě generálního prokurátora ČSR o stavu socialistické zákonnosti v České socialistické republice, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.
Tím Česká národní rada projednala podle článku 106 a/ Ústavy ČSSR zprávu o stavu socialistické zákonnosti.
Soudružky a soudruzi, tím jsme projednali program plánovaný na dnešní den. Děkuji vám všem za účast. Děkuji našim hostům.
Přerušuji schůzi s tím, že zítra budeme pokračovat v jednání v 9.00 hodin. Děkuji vám, čest práci!
/Schůze byla přerušena v 16.54 hod./