Pondělí 20. prosince 1982

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkují soudružce Janě Klasové, slovo má poslanec Jiří Fleyberk.

Poslanec Jiří Fleyberk: Soudružky a soudruzi, byl jsem pověřen klubem poslanců - členů Československé strany socialistické, abych - v návaznosti na stanovisko výboru pro národní výbory a národnosti, jehož jménem zde hovořím - zaujal také stanovisko k návrhu rozpočtu ČSR na rok 1983 jako celku.

Z projevu soudruha ministra financí a společného zpravodaje výborů pro plán a rozpočet a ústavně právního vyplývá, že rozpočet na rok 1983 jako celek je výrazně zaměřen na podporu intenzifikace rozvoje národního hospodářství, Je velmi náročný, mobilizační, respektuje však podle naše názoru reálné možnosti české ekonomiky, Nejnáročnější zřejmě bude úkol dosáhnout plánované efektivnosti. Splnění tohoto úkolu předpokládá, že do řídící praxe budou všude mnohem důsledněji než dosud prosazovány principy Souboru opatření a že - ve shodě s nimi - budou rozpočtové prostředky vynakládány co nejhospodárněji. Bude to mimo jiné vyžadovat zásadně změnit poměr režijních a jednicových pracovníků a nákladů - a to nejenom na úseku správy a řízení - normovat spotřebu materiálu, paliv, energie i strojních časů, právě tak jak materiálového odpadu. Důsledněji než dosud vázat výkony s odměnami za práci, zavádět odměňování na základě pohyblivých normativů. A konečně komplexně se zabývat otázkou, zda dosud převážně uplatňovaná hlediska pro hodnocení jednotlivců, kolektivů, ale i organizací zajišťují takovou motivaci, aby byla shodná s celospolečenskými cíli.

Zcela zvláštní otázkou je hmotné probilancování plánu. Myslím, že nebudu přehánět, když řeknu, že u nás máme z celého socialistického společenství nejvíce decentralizované plánování výrobní spotřeby, které se odráží i na zajišťování vývozních a tržních fondů, Domníváme se, že dozrál čas, kdy zejména při úzkostlivém hospodaření s prostředky na dovoz, je nutné úkoly plánu na základě prověřených technickohospodářských norem spotřeby materiálu, paliv a energie hmotně probilancovat.

Celkově je nutno ocenit skutečnost, že návrh státního rozpočtu je - pokud jde o příjmy a výdaje - vyvážen. Obtížnější než uskutečnit rozpočtové výdaje bude jistě vytvořit dostatečné zdroje příjmů. Nedomnívám se, že řešení je ve "škudlení" na malých položkách, v šetření za každou cenu, ale - při odpovědné hospodárnosti - v podstatném zvýšení výkonnosti národního hospodářství při menších nárocích na vstupy lidské práce i hmotných zdrojů. Jsme připraveni v tomto boji o intenzifikaci naší ekonomiky odvést odpovídající podíl práce.

Soudružky a soudruzi, kategorické požadavky maximální efektivnosti se samozřejmě promítají i do rozpočtů národních výborů, kde je - jaksi ještě navíc - nutno počítat s důsledky vyplývajícími z novel zákona o národních výborech, tj. posunem pravomoci a odpovědnosti na základní stupně naší zastupitelské soustavy, na místní národní výbory ve střediskových obcích a na městské národní výbory.

Objem rozpočtů národních výborů dosáhne v příštím roce téměř 70 mld Kčs. Co do obsahu jsou rozpočty orientovány hlavně na úkoly a činnosti, které souvisejí s životní úrovní obyvatelstva.

Několik slov k charakteristice rozpočtů. Z příjmové základny rozpočtů tvoří více než 1/3 vlastní příjmy národních výborů. Proti letošnímu roku jsou vyšší, zatímco odvody ze zisku národními výbory řízených organizací jsou nižší. Příčinou zhoršení salda hospodářských organizací je hlavně žádoucí růst podílu služeb v činnosti podniků, snížení obratu v podnicích veřejného stravování, zvýšení podílu oprav v podnicích místního stavebnictví a zvýšení mzdových nákladů. Mají-li národní výbory na tomto úseku objevit a využít existující rezervy, nebylo by zcela určitě zbytečné, kdyby si - třeba za období uplynulých třiceti let - udělaly rozbor vývoje produktivity práce vyjádřený v hmotných jednotkách a odpověděly si na otázku, kde šlo skutečně o růst produktivity a kde jen o růst vyfakturovaných částek na jednoho pracovníka. Stejně naléhavě se prosazuje otázka, proč došlo na tomto úseku k tak velkému nárůstu režijních přirážek, zda je to důsledek třeba prudké mechanizace, nebo nedobrého hospodaření atd.

V souladu s objektivní potřebou jsou na úseku placených služeb vytvořeny a dále vytvářeny další podmínky pro jejich rozvoj. Jde především o přechod na lineární formu zdanění hospodářského výsledku, systém slev a vazba základních a pobídkových složek mezd na ukazatele, které lépe charakterizují podstatu služeb. V zájmu jejich podpory zvýšení péče o jejich materiálně technickou základnu - ale i v zájmu větší stability plánu - se vytváří fond oprav a modernizace podniků místní výroby a služeb. Z tohoto fondu bude možno financovat opravy a údržbu základních prostředků, jejich rekonstrukci a modernizaci, financovat nákup použitých strojů a realizovat stavby do 2 mil. Kčs, a to nad rámec limitů investiční výstavby.

Pokud jde o komplexní bytovou výstavbu, rozpočet pokrývá vše, co je investorsky a dodavatelsky připraveno. Počet zahajovaných je o 4,3 % a počet dokončených bytů o 8,1 % nižší než očekávaná skutečnost letošního roku. Z dokončovaných bytů je více než polovina určena pro nábor a stabilizaci pracovníků. Na modernizaci téměř 3 tisíce bytů je k dispozici 390 mil. Kčs.

Objem akce Z je zhruba na úrovni plánu letošního roku. Nedosahuje však výše, která byla dosahována v jednotlivých létech 6. pětiletky. Jedním z důležitých zdrojů pro financování akce Z zůstává sdružování prostředků národních výborů a socialistických organizací. Národní výbory budou mít od nového roku výrazně vyšší pravomoc, protože v konkrétních případech budou moci sdružení prostředků dokonce uložit. Zvlášť dobré podmínky pro sdružování prostředků jsou u rekonstrukcí, modernizací a údržbě objektů v neinvestiční části akce Z.

Rozpočet národních výborů pokrývá také potřeby naší výchovně vzdělávací soustavy, zajišťuje další výstavbu předškolních zařízení a zvýšení počtu stravovaných dětí ve školních jídelnách.

Na zdravotní péči vydáváme v příštím roce o 500 mil. Kčs více než letos; rozpočet dále zajišťuje rozšíření kapacit pro přestárlé osoby vyžadující dohled a odbornou péči, umožňuje uvést do provozu další jesle a počítá s tím, že náklady na léky a zdravotnický materiál narostou o více jak 280 mil. Kčs.

Soudružky a soudruzi, závěrem bych rád znovu připomenul, že rozpočty národních výborů na rok 1983 bezpodmínečně vyžadují účinnou mobilizaci všech zdrojů a maximální péči o efektivnost a rozumnou úspornost při výdajích. Zkušenosti, které jsme nabyli v práci ve výboru pro národní výbory a národnosti, nás opravňují věřit, že národní výbory se se zdroji, které jim rozpočet poskytuje, i v těchto náročných podmínkách, s úkoly v příštím roce vyrovnají.

Jsem zmocněn proto navrhnout, aby Česká národní rada předložený návrh rozpočtu schválila. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Fleyberkovi, slovo má poslanec Plíva.

Poslanec Jaromír Plíva: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, ve všech stranických usneseních z posledních let i na posledním 7. plenárním zasedání ÚV KSČ se mimořádně zdůrazňuje hospodárnost a efektivnost ve všech oblastech našeho národního hospodářství. To se týká i resortu stavebnictví. Nebudu proto hovořit o tom, co bylo o hospodárnosti našimi nejvyššími stranickými i státními orgány již řečeno, ale chci se vrátit k některým doporučením jak našeho výboru, tak i posledního plenárního zasedání České národní rady ke stavebnictví z června t. r. Je to zároveň i zamyšlení nad tím, jak jsou výsledky našich průzkumů i doporučení využívány v praxi, Věřte mi, že jsem někdy na rozpacích, jak si mám některé problémy, se kterými se stavbaři potýkají vysvětlit.

Je pravdou, že po léta průmysl stavebních hmot plní úspěšně státní plán. Chci z tohoto místa poděkovat všem, kteří v tomto odvětví pracují - a především ženám, které obětavě plní úkoly. Je ovšem otázkou, jak je státní plán výroby stavebních hmot postaven. Z tohoto místa jsem v minulém roce poukazoval na situaci, kdy drobní stavebníci žádali od nás poslanců vysvětlení, že nemohou sehnat cement. Byli jsme tehdy ujištěni, že jde o přechodnou záležitost a že bude zjednána náprava. Dnes došlo k tomu, že v řadě míst není cement delší dobu k sehnání. Vznikla však vážná situace v tom, že jej nemají mimoresortní stavební organizace, jako kupř. ZRUP Příbram, který zajišťuje výstavbu v Severočeském kraji, ale nemají jej v dostatečném množství ani stavební organizace v rámci resortu stavebnictví. Mohl bych uvést např. výstavbu Barrandovského mostu, kde železáři a tesaři pracovali obětavě o sobotách a nedělích na přípravě k betonáži mostovky, která se pak pro nedostatek betonu neuskutečnila. Jaký to má dopad do myšlení a iniciativy lidí nemusím říkat. Brzdí to i přijímání vstřícných plánů, protože podniky nemají záruku, že se podobná situace nebude opakovat. Na této stavbě je i vážný nedostatek živice, která podmiňuje uvedení poloviny mostu do provozu v příštím roce. V měsíci říjnu t. r. jsme v našem výboru pro průmysl a stavebnictví projednávali dokončení staveb ve vysokém stupni rozestavěnosti. V téže době však již vznikla situace, kdy nebyl cement ani na vládou sledovaných stavbách. Jakou váhu potom mají doporučení, která v našem výboru přijímáme, Jako poslanci ztrácíme důvěru občanů i hospodářských pracovníků, se kterými jednáme, Všichni chápeme situaci, že musíme šetřit všemi druhy energií i materiálů. Těžko však lze pochopit stav, kdy se na jedné straně doslova zastavují stavby a pak se dodatečně najde východisko ve výrobě 100 tis. t cementu, To je však již v době, kdy samo stavebnictví se ocitlo ve svízelné situaci. Podle poslední informace z našeho výboru je dořešení bilance cementu pro spotřebu ministerstva stavebnictví klíčovým a dosud neuzavřeným problémem plánu roku 1983. Žádám proto o vysvětlení, jak bude celá situace v rámci resortu stavebnictví i mimo něj řešena.

Letitým problémem je dokončování bytů až ve 4. čtvrtletí. Uvedu příklad Prahy, kde bude letos dokončeno ke konci roku 90 % bytů. Zajímalo by mne, jaký tlak resort vyvine na to, aby odevzdané byty byly v náležité kvalitě a s potřebnou komplexní vybaveností předány ke kolaudaci a užívání. Neobyvatelné byty představují specificky druh závad, které zbytečně umrtvují společenské zdroje. S tím souvisí i rozsah nevyfakturovaných prací a dodávek, v nichž je vázáno cca 30 % celkového objemu zásob resortu, které činí 56 mld Kčs. Chtěl bych znát, jak tento problém bude resort řešit.

Současné úkoly v šetření zemědělského půdního fondu nutí investory přistoupit k modernizaci a rekonstrukci bytového fondu. To se týká zvláště Prahy, ale i Brna, Ostravy a dalších měst. Tímto problémem jsme se zabývali v našem výboru v roce 1981 a přijali řadu doporučení k urychlení této problematiky, Od té doby se však situace příliš nezměnila a přístup k rekonstrukcím bytového fondu ze strany resortu stavebnictví je spíše váhavý. V hlavním městě Praze má být v této pětiletce rekonstruováno 2000 bytů, Místní stavebnictví provedlo rekonstrukci u cca 140 bytů, velké stavebnictví z plánu jim určeného neudělalo dosud nic. Upozorňuji na tuto skutečnost proto, že to znamená vážné ohrožení tohoto úkolu v pětiletém plánu. Doporučují, aby tuto záležitost resort společně s NVP uzavřel a začal konečně realizovat. My si provedeme kontrolu realizace úkolů v příštím roce.

Důležitou oblastí, o které chci hovořit, je údržba bytového fondu a především panelových domů. Postavili jsme a stavíme sídliště v miliardových hodnotách. To však potřebuje pravidelnou údržbu - pro níž však, a uvedu opět Prahu, nejsou vyčleněny opravářské kapacity. O této problematice jsem již hovořil při projednávání státního závěrečného účtu MSv za rok 1980. Tehdy jsem řekl - cituji: "Současně s bytovou výstavbou je třeba pamatovat na opravy staršího bytového fondu. Po 15 letech je třeba v panelových domech vyměnit stoupačky vody, opravit střechy apod. Občané právem kritizují, že podniky dnes nemají zájem dělat malé a střední opravy, Dochází rychle k chátrání bytového fondu, u kterého pak nezbyde jiné řešení, než provést nákladné rekonstrukce. S tímto řešením nemůžeme souhlasit." Konec citátu. Při velkých objemech oprav není schopno v Praze místní stavebnictví tento úkol zvládnout, nehledě k tomu, že není pro tuto činnost vybaveno. Myslím, že tuto velkou údržbu by mělo zabezpečit ministerstvo stavebnictví. Zažili jsme již v hl. městě dobu, kdy nikoliv vinou městských orgánů padaly římsy z domů. Nerad bych se dožil toho, aby se do havarijního stavu dostávaly ve velikém množství známé paneláky. Současný stav je takový, že vznikají různé údržbářské čety u družstev, bez příslušné mechanizace, s nízkou produktivitou práce, do kterých je odliv pracovníků z velkého stavebnictví. Upozorňuji na tuto skutečnost proto, že se o této problematice jedná řadu let - bez konkrétního výsledku.

Soudružky a soudruzi, nechtěl bych, aby moje vystoupení bylo chápáno jako směs kritiky a nářků. K tomu není důvodů. Na adresu našich stavařů můžeme říci hodně dobrého. Především bych jim chtěl poděkovat za řadu dobrých výsledků v tomto roce, za stavby, které pro nás všechny v tomto roce dokončili. Myslím však, že na půdě České národní rady je třeba především hovořit o tom, kde jsou slabá místa naší ekonomiky a ve smyslu posledního - 7. plenárního zasedání ÚV KSČ přispívat v naší poslanecké - kontrolní činnosti k jejich odstranění.

K problémům, které jsem uvedl, žádám, aby náš výbor dostal písemnou odpověď s návrhem konkrétního řešení od ministra stavebnictví ČSR s. K. Poláka.

Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Jaromíru Plívovi. Slovo má poslanec ing. Josef Meier.

Poslanec ing. Josef Meier: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, při projednávání kapitoly zemědělství a výživy státního rozpočtu ČSR na rok 1983 jsme se ve výboru pro zemědělství a výživu pozastavili nad některými otázkami, o kterých se domníváme, že budou vyžadovat zvýšenou pozornost jak z hlediska realizace některých úkolů, tak i z hlediska uplatňování žádoucí ekonomické stimulace.

Přitom jsme si vědomi toho, že nenaplnění plánované efektivnosti v letošním roce a požadavky na realizaci úkolů roku 1983 vyplývající ze stanovených temp rozvoje, budou klást na zemědělské podniky zvýšené nároky. Tato náročnost je vyjádřena v návrhu rozpočtu na rok 1983 zejména tím, že kupříkladu v průmyslu mají proti roku 1982 vzrůst výkony o 1,4 % a zisk o 8,4 %, u státních zemědělských organizací však mají vzrůst výkony o 3,3 %, ale zisk již o 14,1 %. Přitom se předpokládá u státních zemědělských organizací zvýšení nákladů o 1,5 %.

Tato fakta ukazují, že půjde o dosažení podstatně větších výstupů s nižšími vstupy. Zabezpečit tyto předpoklady vyžaduje nejen podstatně zdokonalit úroveň řídící a organizátorské práce uvnitř zemědělství při současném uplatňování a využívání všech poznatků vědy a techniky, ale současně také - a to bych chtěl zvlášť zdůraznit - v podmínkách zprůmyslňování zemědělství a rozšiřující se dělby práce mezi zemědělstvím a ostatními odvětvími národního hospodářství musí k naplnění tohoto úkolu napomáhat i užitná hodnota a technická dokonalost výrobků, které efektivnost zemědělské produkce ovlivňují.

Stále více musí jít o to, aby technický pokrok přispíval k růstu účinnosti vkládaných prostředků a při rostoucích cenách nové techniky přinášel také vyšší celospolečenský efekt.

V této souvislosti bych chtěl připomenout, že nemůžeme být spokojeni ani s činností STS. V některých STS se projevuje neochota nakupovat stroje a zabezpečovat zemědělské práce. Současně se však rozvíjí v těchto podnicích činnost, která napomáhá zabezpečovat některé potřeby zemědělství a je zaměřena na potřeby jiných odvětví.

Další problém vidíme v tom, že plánem i rozpočtem jsou těmto organizacím stanoveny přírůstky zisku a odvodů tak, že se je podniky snaží zajistit výhodnější skladbou činnosti, ale též zvyšováním cen vůči zemědělství při zajišťování jak zemědělských prací, tak i služeb. Důsledkem je negativní dopad do nákladů zemědělské výroby.

Klademe si proto otázku, zda příčiny tohoto stavu lze hledat v ekonomických nástrojích, nebo v řízení, v cenové tvorbě vůči zemědělským podnikům či v jiných oblastech.

Pokládáme proto za nezbytné prověřit příčiny tohoto stavu a stanovit urychleně takové nástroje a pravidla, které budou orientovat činnost STS a případně i ostatních podniků služeb na přednostní zabezpečování úkolů, pro něž byly zřízeny. Přitom by se mělo vycházet z toho, aby tyto podniky svou činností též napomáhaly snižování nákladů zemědělské výroby.

Jedním z nejzávažnějších předpokladů dalšího zabezpečování zemědělské výroby je ochrana a zúrodňování půdního fondu. Oceňujeme zásadový přístup vlády k naplňování zákona o ochraně půdního fondu, který významně přispívá k podstatnému snížení úbytku půdy. Stojíme však před otázkou zapojování trvale nebo dočasně neobdělávaných půd do zemědělské výroby. Problém spatřujeme v tom, že ve většině případů jde o půdy v hornatých oblastech, kyselé, atd. vyžadující zvýšené vklady. Domnívám se, že to by bylo třeba si více uvědomovat při zajišťování zdrojů státního fondu pro zúrodnění půdy.

Soudružky a soudruzi, do působnosti našeho výboru patří i lesní a vodní hospodářství. Při zabezpečování hlavních úkolů lesního hospodářství - to jest zachování maximální produkční schopnosti lesů, plnění plánu těžby dřeva a jeho efektivní zužitkování - jsme ocenili a vyslovili plnou podporu resortu při orientaci jeho činnosti na přednostní zajišťování pěstební činnosti a výsadby lesních porostů, neboť tyto otázky pokládáme za důležité nejen pro produkční schopnost lesů a jejich dalších funkcí, ale také proto, že v řadě oblastí je nutné řešit dopady emisí.

Dále bych chtěl připomenout, že jsme vnitrozemský stát s omezenými zdroji vody a ne poprvé se však ve výboru pozastavujeme nad tím, že mezi resortem a plánovacími orgány se projevují rozpory o výši odběru povrchové vody.

Zatímco resort usiluje o snižování odběrů vody mimo jiné pro tepelné elektrárny, tedy prosazuje celospolečensky prospěšné a žádoucí tendence, na straně druhé pravděpodobně z důvodů plánovací techniky, nebo z jiných důvodů jsou požadavky na zvyšování výkonů, tedy odběrů vody.

I v této oblasti bychom uvítali, kdyby bylo provedeno zhodnocení uplatňovaných přístupů a hledány cesty k tomu, jak vzájemně sladit požadavky na racionální hospodaření s vodou s principy hmotné zainteresovanosti ve vodním hospodářství.

Soudružky a soudruzi, jak uvedl generální tajemník ÚV KSČ soudruh Husák na XVI. sjezdu KSČ - prvořadou důležitost přikládáme zabezpečení vysoké úrovně výživy lidu, zvyšování soběstačnosti ve výrobě potravin a zemědělských surovin,

I když se v roce 1982 nepodařilo naplnit všechny části plánu, je možno konstatovat, že v řadě úseků byl plán nejen splněn, ale i překročen. Jsme si vědomi náročnosti úkolů pro rok 1983. Plánem i rozpočtem jsou k tomu vytvářeny předpoklady. Jde však o to, že splnění těchto úkolů nemůže být výhradní záležitostí zemědělství a potravinářského průmyslu, i když zde budou sehrávat rozhodující úlohu. Je však třeba stále více si uvědomovat, že o výsledcích zemědělské výroby se rozhoduje i v průmyslu. Nová dokonalejší technika, dostatek náhradních dílů, hnojiv, chemických prostředků na ochranu rostlin spolu s ostatními potřebami budou spolurozhodovat o tom, jak úspěšně se s úkoly roku 1983 dokážeme vypořádat. Jsem přesvědčen, že nám v úsilí o naplnění náročných úkolů budou nápomocni dodavatelské i odběratelské organizace,

V tomto smyslu mi dovolte, abych z pověření výboru ČNR pro zemědělství a výživu doporučil návrh státního rozpočtu ČSR pro rok 1983 ke schválení.

Závěrem chci, soudružky a soudruzi poslanci, dodat, že s návrhem státního rozpočtu se v jednotlivých výborech České národní rady seznámili, stejně jako ve schůzi svého klubu, též poslanci - členové Československé strany lidové.

Mohu tedy jménem klubu prohlásit, že státní rozpočet České socialistické republiky je plně v souladu s cíli sociálně ekonomického rozvoje, stanovenými XVI. sjezdem KSČ, a proto doporučuji, aby předložený návrh byl beze změny schválen.

Poslanci - členové Československé strany lidové také vyvinou ve svých volebních obvodech i na pracovištích úsilí pro realizaci jeho záměrů. Děkuji. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Josefu Meierovi.

Nyní, soudružky a soudruzi, přerušíme jednání na 30 minut.

/Schůze byla přerušena ve 14.58 hodin a znovu zahájena v 15.25 hodin./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Soudružky a soudruzi, zahajuji přerušenou schůzi České národní rady. Budeme pokračovat v rozpravě o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1983. Hovořit bude poslanec Ladislav Matějka.

Poslanec Ladislav Matějka: Vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, základním cílem plánu ministerstva průmyslu České socialistické republiky je zvýšit exportní schopnost k zabezpečení aktivního salda a devizových prostředků na dovoz surovin a materiálů při současném zvyšování dodávek do tržních fondů. Proto při sestavování plánu resort hledal podmínky k minimalizaci vzniklých letošních propadů a vlivů na vývoz do nesocialistických zemí, kde dochází k dalšímu poklesu zakázkového krytí výroby provázeného v některých případech stornem již dříve potvrzených objednávek, dosahované cenové relace se dále snižují proti stanovenému plánu a celková situace je dále komplikována tím, že dochází ke stagnaci některých komodit, které se běžně dodávaly bez obtíží, jako např. sklo, kožená obuv, pneumatiky apod.

Ověřil jsem si proto, jak k úkolům letošního roku a plánu příštího roku přistupuje vlnařský průmysl, který patří mezi výrobní hospodářské jednotky, které dlouhodobě dosahují výsledky; i když zajišťování a plnění výrobních a hospodářských úkolů je mnohem náročnější, očekává se ve všech podnicích VHJ splnění letošního roku ve všech ukazatelích mimo vývozu do nesocialistických zemí ve franko cenách.

Oblast hospodaření je pozitivně ovlivňována plněním výroby zboží, výkonů a zisku. Negativně ale působí zvýšení manka a škod, pokut a penále. Na dobrých výsledcích výrobní hospodářské jednotky se podílela především komplexní socialistická racionalizace, inovační aktivita a zejména socialistická soutěž, ve které je zapojeno 87,9 % všech pracovníků.

Povoláním jsem strojař a uvědomil jsem si vynaložené úsilí pracovních kolektivů této hospodářské jednotky, teprve až když jsem viděl úroveň výrobní základny. Stroje jsou opotřebeny ve Vlněně ze 62 % a v Mosilaně Brno dokonce ze 73 % a některé pamatují i Rakousko-Uhersko. Přes dosažené výsledky je zde stejný problém, který se týká všech výrobních a hospodářských jednotek resortu a tím jsou zásoby.

K prvnímu listopadu tohoto roku byly zásoby překročeny cca o 240 mil. Kčs; u dřevařů např. o 185, u gumařů 124. Celý resort očekává ke konci t. r. překročení 1,4 miliardy, tj. 4 % ročního plánu. Tento nepříznivý vývoj se plně odráží i ve vývoji regulovaných zásob, u nichž obrátka zásob je proti státnímu plánu zpomalena o 2,78 dne. Vlivem poklesu zájmu spotřebitelů o průmyslové výrobky byly u některých druhů překročeny normy zásob v obchodě a docházelo k regulaci odběru zboží z výroby. Např. z textilního zboží obchod neodebral za I. pololetí 1982 výrobky ve struktuře nabízené výrobními organizacemi v rozsahu 440 mil. Kčs proti plánu.

Také v obuvi a dalších sortimentech byl překračován normativ zásob obchodu. Pokles poptávky po průmyslovém zboží je v neuspokojování co do struktury a kvality nabízeného zboží. Podniky ministerstva průmyslu zůstávají nám, spotřebitelům, hodně dlužni. Stále se vyrábí zboží, o které není zájem, zatímco jiné není k sehnání. To ukazuje na nutnost dalšího prohlubování spolupráce obchodu s výrobou. Obchod je zástupcem nás, spotřebitelů, ve výrobě. To tedy svědčí o tom, že v podnicích jsou jak rezervy, tak možnosti, zejména srovnáme-li některé výrobky se zahraničními - naši výrobci mají co dohánět. Růst zásob v důsledku neodbytu má však vážný dopad na inkaso daní z obratu. Ministerstvo průmyslu splnilo tuto povinnost k 31.10. jen na 73,17 %.

Na nižší výnos daně z obratu působilo také snižování výroby módních novinek a luxusních výrobků. Tak např. u podniků Oděvního průmyslu klesl letos proti prvnímu pololetí podíl módních novinek a luxusních výrobků z celkových dodávek do tržních fondů ve velkoobchodních cenách ze 41,75 % na 39,28 %. U vlnařského průmyslu z 28,23 % na 26,68 % a u bavlnářského průmyslu z 26,00 % na 23,98 %.

Ověřené poznatky z praxe plně potvrdily správnost stanoviska, které projednal a přijal k rozpočtu náš výbor, když resortu doporučil, aby v souladu se závěry 7. zasedání ÚV KSČ spolu s podniky vytvářel podmínky k minimalizaci působení nepříznivých ekonomických vlivů, zejména v oblasti vývozně dodavatelských vztahů, a společně s VHJ hledal a mobilizoval rezervy, zejména v nutných vyšších přínosech vědeckotechnického rozvoje v kapacitách uvedených do provozu v posledních letech, ve výrobkové inovaci a v růstu kvality výrobků, ve zprogresivnění technicko-hospodářských norem, zejména spotřeby materiálu a práce, ve zhodnocování druhotných surovin, v racionalizačních opatřeních k úsporám dovážených surovin, materiálů a ve využití všech zásob. V takové struktuře výroby, která odpovídá plánovanému ekonomickému užití produkce při vyloučení výroby odbytově nezajištěné,

V této souvislosti chci položit ministru průmyslu tyto otázky:

1. Jaký je vývoj na úseku zásob v resortu ministerstva průmyslu ČSR;

jaká opatření v této oblasti resort chystá;

zda pro zlepšení vývoje zásob uplatňuje ukazatel doby obratu zásob pro hmotnou zainteresovanost vedoucích pracovníků podniků a VHJ.

2. Jakým způsobem ministerstvo průmyslu v podřízených VHJ a podnicích řídí plnění plánu daně z obratu;

v souvislosti s tím, jak zabezpečuje maximální zhodnocování surovin a materiálů na žádané módní a vysoce kvalitní spotřební výrobky.

Děkuji za pozornost. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP