Populační vlna se stejně jako v roce 1980 promítla do požadavků na základní školy. V prvních třídách přibylo ve srovnání s rokem 1979 zhruba 10 % dětí. Naše vláda proto vytváří podmínky pro urychlení přístaveb a nástaveb škol a pro jejich modernizaci.
V oblasti vysokého školství byla pozornost soustředěna na zvyšování intenzity studia a na další posílení materiálně technického vybavení. Tato skutečnost je charakterizována celkovými výdaji ze státního rozpočtu, které zde činí téměř 1,7 mld Kčs. Neinvestiční výdaje spojené s výukou jednoho studenta dosáhly přes 15 tisíc Kčs ročně. Tím závažnější je i snaha o další prohloubení efektivní průpravy nastupujícího pokolení.
V souvislosti se strukturální přestavbou naší ekonomiky se mění požadavky na množství a strukturu absolventů středních a vysokých škol. Zodpovězení otázek, které takto vznikají, nelze ponechávat náhodě. Disproporcím je třeba zamezit. Vláda ČSR se shodla na opatřeních, která uvádějí do plného souladu počty vychovávaných odborníků s potřebami naší ekonomiky a zároveň vytvářejí podmínky pro plné uplatnění získané kvalifikace.
V souladu s přijatými programovými záměry jsme v roce 1981 poskytli na kulturu 3,21 mld Kčs. Tyto neinvestiční prostředky byly orientovány ve značné míře i na údržbu, opravy a modernizaci kulturních zařízení a historických památek. V minulém roce byl uveden do provozu Palác kultury. Hned po svém otevření se stal dějištěm XVI sjezdu KSČ. V dalších měsících se v něm scházela významná politická a společenská shromáždění, uskutečnily se hodnotné kulturní akce. Zkrátka plní ušlechtilé poslání, které mu bylo svěřeno při jeho zrodu.
S naší podporou se též setkává rekonstrukce a dostavba Národního divadla. Za loňský rok se tady prostavělo celkem 277 mil. Kčs. Práce na této významné národní památce úspěšně pokračují, aby mohla v nové nádheře vyniknout při znovuotevření v roce 1983.
Nelitujeme prostředků, které se na oblast kultury vynakládají. Ovšem i zde platí a musí platit princip hospodárnosti. Kultura v socialistické společnosti není a nebude komerční záležitostí. To ovšem neznamená, že při vydávání společenských prostředků určených na tuto oblast si nebudeme počínat ekonomicky. Za oprávněným požadavkem priority kulturně-politických cílů se nesmí skrývat nehospodárnost, neskromnost, někdy nadbytečná okázalost při jejich zabezpečování a vůbec tak říkajíc "lehká ruka" při čerpání peněz z rozpočtových zdrojů.
Vážené soudružky a vážení soudruzi ,
důležitou součástí naší finanční politiky je hospodaření národních výborů.
V dokumentech 6. zasedání ÚV KSČ je zdůrazněno, že tyto zastupitelské sbory tvoří základní článek skutečné moci lidu, výrazně charakterizují podstatu socialistické demokracie, jsou neodmyslitelně spojeny s budováním našeho společenského socialistického řádu.
Vláda pro všestranné rozvíjení těchto úkolů vytváří nezbytné podmínky, zabezpečuje kádrové, materiálové a finanční předpoklady. O tom za jiné svědčí též objem jejich rozpočtů, který v roce 1981 činil téměř 43 % celkové rozpočtové soustavy ČSR.
Výsledky loňského hospodaření národních výborů v souhrnu charakterizuje soulad s přijatými záměry tak, jak je předurčil schválený rozpočet. Příjmy celkově dosáhly 71,58 mld Kčs a proti rozpočtu byly o více než 2 mld Kčs vyšší. Rovněž výdaje byly překročeny a činily 71,42 mld Kčs. Tyto částky však plně vyniknou tehdy, když si uvědomíme, že za jejich přispění byla vybudována kupř. zdravotnická a kulturní zařízení, postaveny, rozšířeny a zmodernizovány školy, otevřeny nové provozovny služeb a místního průmyslu, že výrazně vzrostl bytový fond, zlepšil se stav silnic a místních komunikací. Mnohé se změnilo na vzhledu měst a obcí, přibyly plochy zeleně, pokročili jsme v rozvoji úsilí o upravenost a čistotu jednotlivých míst. Stručně řečeno - upevnily se podmínky pro spokojený život lidí.
S tradičně dobrou odezvou se i v roce 1981 setkávala akce "Z ". Díky iniciativě občanů se v investiční části zrodilo dílo v hodnotě 2,8 mld Kčs. Zaujetí pro společnou věc výstižně vyjadřují odpracované brigádnické hodiny. Bylo jich téměř 21 milionů. Do provozu tak mohlo být uvedeno například 55 tříd jeslí, 457 tříd mateřských škol, 55 tříd základních škol, 30 školních jídelen apod.
Tuto osvědčenou a zkušenostmi prověřenou efektivní formu budování objektů a zařízení, sloužících obyvatelstvu, a sepětí národních výborů a občanů, poslanců a voličů bude vláda ČSR nadále podporovat. Chceme promyšleně rozvíjet také v tomto ohledu tradiční i netradiční způsoby práce a uvážlivě hledat cesty k efektivnější činnosti. Dovolte mi, abych při této příležitosti ocenil obětavé snažení národních výborů a vyslovil jménem vlády poděkování funkcionářům, poslancům, aparátu, stejně jako složkám Národní fronty a všem občanům, závodům a jednotným zemědělským družstvům. Zásluhou jejich společného přičinění jsme i v roce 1981 postoupili na cestě komplexního vzestupu územních celků.
Docílený pokrok však posuzujeme s uvážlivostí. Víme, že mají-li národní výbory dostát novým povinnostem, musí ve shodě se závěry 6. zasedání ÚV KSČ podstatně zesílit péči o plnění hospodářských úkolů. Koneckonců ne právě dobré poznatky, získané v letošním roce na mnohých úsecích se zabezpečováním plánu, jsou poučné i zavazující. Zákonitě vyúsťují do důraznějšího prosazování požadavků efektivnosti a kvality, do přísné hospodárnosti, do prohlubování věcné kontroly účelného vynakládání prostředků a do důsledného podřizování představ celospolečenským možnostem. Další intenzifikace ekonomiky a zvýšení její výkonnosti se bezesporu neobejde bez všestrannějšího zapojení národních výborů.
Soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych se alespoň v několika poznámkách zmínil z pohledu letošního roku o současné situaci v rozpočtovém hospodaření. Hospodářské organizace řízené vládou ČSR splnily za prvních 5 měsíců svou odvodovou povinnost na úrovni loňského roku. I ostatní druhy příjmů jsou v podstatě proporcionálně plněny a drobnější odchylky proti ročnímu plánu posuzujeme jako vliv časového průběhu působení nových opatření. Vlastní příjmy se proti loňskému roku zvýšily o 2,3 % a částkou 27,8 mld Kčs uhradily z 55,1 % rozpočtové výdaje.
Lze konstatovat, že úroveň rozpočtového hospodaření v prvých měsících roku odpovídá státnímu rozpočtu, neodchyluje se od dlouhodobých tendencí a směřuje k vyrovnanosti příjmové a výdajové části.
V květnu vláda ČSR schválila 7. pětiletý plán a rozpočtový výhled na léta 1981 - 1985. To umožňuje sestavit střednědobý plán ve všech oblastech národního hospodářství. Zároveň se tím vytvářejí zásadní předpoklady pro plnější uplatnění Souboru opatření, zejména pro vstřícné plánování. Sestavení pětiletky na nižších článcích řízení, zejména v podnicích, by se mělo stát skutečným nástupem ke splnění a překročení kvalitativních úkolů roku 1982.
Při dopracování pětiletého plánu byla věnována mimořádná pozornost úkolům na rok 1983. Je tomu tak proto, že po určité stagnaci v letech 1981 a 1982 se v tomto roce přijímají záměry sledující obnovení dynamiky rozvoje - ve shodě se směrnicí XVI. sjezdu KSČ.
Plnění státního rozpočtu letos též ovlivňuje zabezpečování programu hospodárnosti v 7. pětiletce, který naše vláda přijala před několika měsíci. Jde o soubor systémových opatření, zaměřených na zvýšení hospodárnosti a efektivnosti a na ráznější prosazování společensky žádoucích úspor.
Důležitou součástí této orientace je postupné snižování správního aparátu ve výrobní i nevýrobní sféře. Chci zdůraznit, že zodpovězení této otázky nelze chápat jako formální administrativní záležitost. Musí být spojováno s promyšlenou přestavbou nynějších řídících struktur na jednotlivých stupních, s odstraňováním nadbytečné a duplicitní práce. Jde tedy o to, abychom prohlubováním racionalizace zvyšovali účinnost působení řídící sféry.
Je třeba mít na zřeteli, že těžiště budoucího rozvoje spočívá v efektivnějším zhodnocování všech výrobních činitelů, pracovních sil, materiálu, surovin a základních prostředků. Podstatně větší pozornost musí resorty a nižší články řízení věnovat kvalitativním parametrům produkce, užitné hodnotě i schopnosti konkurence na světových trzích. Nelze hledat výmluvy, omlouvat nedostatky a zakrývat chyby.
Známe pouze jedinou cestu, která při omezených zdrojích surovin, materiálů, paliv a energie vede k obnovení dynamiky rozvoje - je vyznačována intenzifikací výroby, nekompromisním prosazováním všestranných úspor. Víme, že naplňování těchto náročných cílů je bezprostředně spjato s účastí každého pracovníka, s přispěním kolektivů dílen, cechů, závodů a podniků, s dalším vzestupem a promyšleným usměrňováním iniciativy a aktivity.
Za rozhodující pokládáme, abychom v hlavním článku, ve výrobě, dokázali při nižších vstupech zvýšit tvorbu materiálních a finančních zdrojů, soustavněji zhodnocovat přínos vědeckotechnického rozvoje, využívat chozrasčotu včetně vnitropodnikového, zlepšovat přípravu, organizaci a řízení výroby, upevňovat kázeň a disciplinu, zvyšovat produktivitu práce a nekompromisně dbát na princip zásluhovosti při odměňování. Tvrdý boj musíme vyhlásit jakýmkoliv projevům nehospodárnosti a plýtvání, vyžadovat plnění povinností vyplývajících z konkrétního pracovního zařazení. Jednou provždy nutno skoncovat i s takovým nešvarem, jakým je neodpovědnost. Nestalo se dosud výjimkou, že vedoucí pracovníci žádají od vyšších článků řízení rozhodnutí v těch otázkách, které jsou v jejich výlučné pravomoci.
Toto poslání je jednoznačné. Vyžaduje zvýšení výkonnosti každého a na každém úseku, poctivé a obětavé úsilí. To je v našich podmínkách hlavní zárukou udržení vysoké životní úrovně obyvatelstva, oporou pro to, jak se vyrovnat s náročnějšími vnějšími vlivy.
Velmi výstižně tyto principy vyjádřil s. Husák na X. všeodborovém sjezdu, když řekl: "Hlavní důraz nyní musíme položit na účinnější využívání všech možností k rychlému dosažení konkrétních efektivních výsledků v našem hospodářství a především v plnění hospodářského plánu na letošní rok. Jde o to, abychom mnohem pohotověji, pružněji, s větším důrazem a důsledností než dosud mobilizovali všechny politické, ekonomické, společenské i morální zdroje i organizační rezervy k rychlému zvýšení výkonnosti ekonomiky".
Vážené soudružky a vážení soudruzi, rozhodující kapitoly návrhu státního závěrečného účtu ČSR byly projednány v příslušných výborech České národní rady. Podněty a připomínky poslanců budou využity v další práci orgánů, kterým byly určeny.
Jménem vlády ČSR vám děkuji za podporu politiky zaměřené na splnění závěrů XVI. sjezdu KSČ. Chci ocenit váš aktivní přístup k projednávanému dokumentu.
Navrhuji, aby Česká národní rada návrh státního závěrečného účtu České socialistické republiky za rok 1981 schválila. /Potlesk./