Úterý 27. dubna 1982

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Antonymu. Slovo má poslanec Miroslav Novotný, připraví se poslanec Břetislav Vařečka.

Poslanec Miroslav Novotný: Vážené soudružky, vážení soudruzi, zabýváme se významnými návrhy dalšího zdokonalení práce národních výborů, přenesení pravomoci na nižší stupně. Je nesporné, že navrhovaně úpravy ve své podstatě jsou žádoucí a odpovídají vývoji i perspektivám v práci národních výborů. V souvislosti s tím, a zvláště pod vlivem nedávného 6. pléna ÚV strany, se nad celou činností NV zamýšlíme, a hlouběji posuzujeme výsledky práce, ale i účelnost jednotlivých především správních aktů, zda racionálně zabezpečují společenské potřeby a neúčelně nezatěžují aparát NV i občany.

Jednou z oblastí celospolečensky velmi významných, které se dotýkají mnoha lidí a jsou pracovně velmi náročné, je činnost NV na úseku oblastního plánování a stavebně správní činnosti. Vždyť jen např. v Západočeském kraji NV vydávají ročně na 13 000 stavebně správních rozhodnutí.

V přípravě na dnešní jednání České národní rady se proto ústavně právní výbor zabýval účinností práce národních výborů v uvedených oblastech, především však stavebním řízením při individuální bytové výstavbě.

Celá tato oblast je po léta předmětem kritiky a řady připomínek. Hovořila o tom i s. Langerová a konečně kriticky o této oblasti hovořil na plenárním zasedání ÚV s. Poledník ve zprávě předsednictva ÚV strany.

Ústavně právní výbor soustředil poznatky, jak jsou v praxi realizovány závěry XVI. sjezdu KSČ směřující k další podpoře výstavby bytů v rodinných domcích. Z poznatků získaných individuálními průzkumy poslanců ve volebních obvodech považujeme za potřebné uvést zejména ty, které nepříznivě ovlivňují průběh stavebního řízení a jejichž řešení by mohlo přispět k lepšímu uspokojování oprávněných potřeb a zájmů občanů - stavebníků rodinných domků i ke snížení náročnosti v práci aparátu NV.

Výstavba rodinných domků se promítá do činnosti národních výborů, které plní funkci stavebních úřadů velmi výrazně již při výběru vhodných lokalit a pořizování jejich seznamu. V místech s větší intenzitou výstavby rodinných domků se NV bez pořízení a projednání těchto seznamů neobejdou. Metodické pokyny federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj vydané 2.3.1981 a týkající se pořizování, vypracování a schvalování seznamu pozemků pro výstavbu rodinných domků, však zvýšily náročnost na jejich zpracování dokonce tak, že si je odbory výstavby některých národních výborů nejsou s to zabezpečovat samy, ale musejí si jejich zpracování objednávat u projektových organizací. To vede k prodlužování doby vyhotovení seznamů a ke zvyšování nákladů na jejich pořizování.

Myslíme si, že by bylo proto žádoucí změnit metodický pokyn federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj, nebo alespoň upravit jeho závaznost s cílem umožnit použití i jednodušších forem pořizování těchto seznamů, které se již v minulosti osvědčovaly.

V projektování výstavby rodinných domků jsou rovněž mnohé problémy. Na jedné straně je nedostatek vhodných typových projektů, které by variabilností vnitřních úprav, účelností a ekonomickou výhodností odpovídaly širšímu okruhu stavebníků a přitom splňovaly i estetické požadavky na architektonické začlenění staveb do okolí. Na druhé straně, chce-li stavebník získat individuální projekt - /např. pro zástavbu v prolukách, kde nelze použít typový projekt/, naráží na řadu překážek. Projektové služby mohou sice poskytnout projektanti - jednotlivci na základě povolení stavebního úřadu, je to však omezováno souhlasem organizace, u níž je projektant v pracovním poměru. Ale tyto organizace příliš ochotně k této vedlejší činnosti souhlas nedávají. Pokud se podaří vyčlenit část kapacity projektových organizací - a to je spíše jen výjimečné - je opět problém s vysokou cenou projektu. Občan - stavebník, když je postaven před tyto problémy, hledá schůdnost jejich řešení v tom, že se obvykle obrací na projektanty - důchodce. To často vede k tomu, že mnohá projektová řešení nejsou z hlediska současnosti vhodná, např. pokud jde o použití nových materiálů, dosahování energetických úspor atd. Na začlenění do okolí se přitom příliš nedbá a tak se mnohde setkáváme s celými ulicemi doslova nevkusně začleněných nových staveb rodinných domků.

Výjimkou nejsou ani případy obcházení předpisů. Jako oficiální projektant vystupuje důchodce, ale ve skutečnosti projekty zpracovává pracovník projektové organizace.

Bylo by proto účelné, aby pro projektování rodinných domků byla buď plánovitě uvolněna určitá kapacita projektových organizací a hlavně zájem občanů o tyto služby byl podpořen přiměřenou cenou projektů, nebo do doby než budou vydány nové řady katalogových projektů, byly uděleny třeba časově omezené výjimky z ustanovení vyhlášky č. 88/1976 Sb. o oprávnění k projektové činnosti v tom smyslu, že by projektant mohl zpracovat projekty např. do určitého počtu nebo určité hodnoty projektových prací, aniž by k tomu potřeboval souhlas projektové organizace, u níž je v pracovním poměru. Povolení takové výjimky z ustanovení vyhláška připouští.

I když k celému tomuto problému si myslím, že není normální, když ceny našich projektových organizací jsou tak podstatně vyšší pro drobného stavebníka, než práce individuálního projektanta. Když nejsme schopni zabezpečit dodání projektů od příslušných organizací, nemělo by nám dělat tak velké potíže vytvoření podmínek, aby je mohli dělat individuální projektanti mimo svou práci, i když si vydělají nějakou korunu navíc.

Podle stavebního zákona patří mezi doklady, které stavebník předkládá stavebnímu úřadu, když žádá o vydání stavebního povolení, také rozhodnutí o odnětí pozemku ze zemědělského půdního fondu. Pro zajištění pořádku a kázně ve výstavbě a v zájmu ochrany zemědělské půdy, je nesporně tento podklad nezbytný. Mělo by se však zvážit, zda je nutné, aby docházelo k řízení o vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu také u ploch v intravilánu obcí, které souvisejí úzce s obytnými domy. Jde o případy staveb garáží a přístaveb, které se provádějí přímo u budov nebo v jejich zahradách. Zábory zemědělské půdy a zemědělský zájem na těchto pozemcích je zde minimální a přitom administrativní potíže značné. Stavební úřady se většinou snaží vytvářet podmínky k tomu, aby stavební řízení probíhalo rychle, bez průtahů a v zákonem stanovených lhůtách. Společenskému zájmu, podporovat výstavbu rodinných domků, však neodpovídá složitost a náročnost celého stavebního řízení, které předepisuje celou dlouhou řadu rozhodnutí, než může být stavba zahájena. Nejde jen o to, opatřit si projekty a zajistit financování výstavby, ale o další různá povolení a vyjádření, jejichž získání představuje často pro stavebníka několikaměsíční běhání. Na řadě míst se především okresní národní výbory snaží řešit všechna povolení, které je možné pořídit v jejich pravomoci, společně. Formy jsou různé, například racionalizační brigády složené z pracovníků příslušných odborů ONV, jak o tom hovořil soudruh Burian, určení odboru výstavby jako odpovědného za soustředění všech podkladů atd. Přesto většinou nebo na většině místech tyto doklady neopatřují stavební úřady, ale bezprostřední stavebníci. Tato praxe je národním výborům právem vytýkána, ale ty namítají, že nejsou dostatečně personálně vybaveny, aby byly schopny zvládat v celém rozsahu úkoly vyplývající pro ně ze zákona o územním plánování a stavebním řádu, ale hlavně z různých dalších předpisů.

Připomínají, že při uvádění zákona do života se počítalo s kádrovým posílením stavebních úřadů, ale k tomu většinou nedošlo. Částečným řešením by bylo důsledné oddělení investorské činnosti národních výborů od činností stavebně správních, jak to umožňuje nařízení vlády České socialistické republiky o zřizování odborů národních výborů.

Výraznější pomoc očekáváme také od postupného přenášení stavebně správního řízení do některých střediskových obcí. Přitom plně chápeme, že činnosti stavebních úřadů jsou velmi důležité, že jde o akty, které významně dotýkají jak zájmů celospolečenských, tak i oprávněných zájmů účastníků řízení, a to mnohdy i z hledisek majetko-právních

To však také limituje omezování rozsahu řízení. K zajištění nezbytné kvality řízení je proto nutné jednak prosazovat racionalizaci řízení, např. cestou koncentrace všech potřebných věcí a jednak zvětšovat kvalitu a úroveň pracovníků na stavebních úřadech a vytvářet podmínky pro jejich stabilizaci.

Nedostatečným personálním vybavením co do počtu i kvality, které by odpovídalo požadavkům zvládnutí předpisů, je také zdůvodňováno, že stavební úřady nevykonávají předepsaný státní stavební dohled v plném rozsahu. Zpravidla, jak ukázal průzkum poslanců, členů našeho výboru, je prováděn jen na základě stížností či upozornění, která stavebním úřadům docházejí. Za těchto podmínek zůstávají nepovšimnuty mnohé stavební úpravy, zvláště změny uvnitř existujících objektů.

Soudružky a soudruzi, hovořil jsem o některých problémech, které souvisejí se stavebním řízením při výstavbě rodinných domků. Je jich daleko více a dosti stavebníkům ztrpčují život, a to nejen v přípravné fázi stavby, ale i při výstavbě samotné. Všichni znáte problémy s materiálem, jeho dovozem apod. V nemálo případech se u stavebníků setkáváme po skončení stavby s názorem, že by se již nikdy do něčeho takového po zkušenostech nepouštěli.

Jistě, stavba rodinného domku není procházka, je to především velká dřina. Je to však společensky žádoucí a potřebné. Předpisy a zásady, které ji upravují - a i to je samozřejmě nezbytné - by ale měly tuto činnost usnadňovat a ne ztěžovat. Řada úprav ve znění předpisů v poslední době byla nesporně vedena snahou celé stavebně správní řízení urychlit. Tak se například osvědčuje novela vyhlášky č. 85 z roku 1976 Sb., která upravuje rozsah jednoduchých a drobných staveb. Nejsou také problémy v délce vyřizování podkladů od geodézie a kartografie atd. Ale stále převládá značná administrativní náročnost a zdlouhavost řízení. Základní řešení vidíme především v racionalizaci státní správy na stavebně správním úseku, v účelných méně složitých právních předpisech, metodických pokynech a instrukcích, které omezí nároky na aparát a především usnadní práci občanům. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Novotnému. Slovo má soudruh Břetislav Vařečka, připraví se poslankyně soudružka Zdena Žáková.

Poslanec ing. Břetislav Vařečka: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, další zdokonalování činnosti národních výborů, jak je dnes projednáváno a které vychází ze závěrů 6. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa, se v mnoha směrech úzce dotýká rozvoje zemědělské družstevní velkovýroby, života družstevníků i ostatních obyvatel vesnice. Národní výbory se od počátku účinně podílely na zakládání a budování JZD. Jako představitelé dělnické třídy a všech pracujících jsou i dnes organizátory zemědělské velkovýroby, politického a společenského života na vesnici. Mají zde rozhodující podíl na utváření socialistického způsobu života i na řešení sociálních a ekonomických potřeb života obyvatel. V této činnosti se národní výbory mohou plně opírat o Svaz družstevních rolníků, především o vysokou angažovanost a účast družstevníků i dalších organizací Národní fronty, protože plně vyjadřují jejich zájmy a potřeby. Velký počet družstevních rolníků se bezprostředně podílí na práci národních výborů jako poslanci v komisích a aktivu. Vedle politicko-organizátorské činnosti se JZD, jeho členové významně podílejí svou prací a ekonomickou účastí na rozvoji vesnice, zejména na plnění volebních programů.

Spolu s národními výbory usiluje Svaz družstevních rolníků a JZD o to, aby pro práci a život lidí na vesnici byly vytvořeny příznivé podmínky. To je hlavní předpoklad k tomu, aby se zde družstevníkům, především mladé generaci i ostatním obyvatelům líbilo a jejich práce byla úspěšná. Vítáme proto cenné podněty ze zasedání ústředního výboru KSČ k dalšímu prohlubování činnosti národních výborů v oblasti služeb, sociální a zdravotní péči a životního prostředí, na jejíž realizaci se JZD budou nadále aktivně podílet. Za základní úkol v součinnosti Svazu družstevních rolníků a JZD s národními výbory považujeme všestranně přispívat ke zvýšení soběstačnosti ve výrobě potravin. To především předpokládá důslednou ochranu a plné využití zemědělského půdního fondu. Takový luxus, jakým byl úbytek půdy v 6. pětiletce, nemůžeme již nikdy v zájmu zajištění výživy připustit.

V plnění ochrany půdního fondu bude Svaz družstevních rolníků národním výborům všestranně nápomocen. Například po 4. zasedání ÚV KSČ Svaz družstevních rolníků společně s národními výbory a ostatními organizacemi Národní fronty přispívá k organizovanému využití z různých příčin dosud neobdělávané půdy. Ve výboru pro zemědělství a výživu chceme otázkám plného využití zemědělské půdy i tomu, jak zabránit dalším úbytkům, věnovat pravidelnou pozornost. Plně pro nás platí slova generálního tajemníka ÚV KSČ a prezidenta republiky soudruha Gustáva Husáka: Chránit každý ar půdy a nedovolit s ní hazardovat je v životním zájmu celé společnosti."

Soudružky a soudruzi poslanci, pokud jde o plnění volebních programů má účast JZD pozitivní bilanci. ZD se svou finanční a materiálovou i brigádnickou účastí významně podílela na zlepšování životního prostředí, na vybavení a výstavbě společenských kulturních a sociálních zařízení, které slouží nejen družstevníkům, ale i ostatním obyvatelům naší vesnice.

Například v obcích do 2000 obyvatel jsou v polovině obcí mateřské školy, 44 % obcí má školní jídelny, 74 % restaurační zařízení, 59 % kulturně výchovná zařízení, 96 % jednotlivé knihovny. V 11 a půl % obcí jsou obvodní zdravotní střediska, sběrny a provozovny služeb jsou v každé desáté obci. Na plnění volebních programů Národní fonty přispěla JZD v období 6. pětiletky 947 milióny korun, z toho připadlo 414 miliónů na přímou finanční účast a 533 miliónů připadá na materiál, dopravu, mechanizační a především odborné práce.

Největší podíl byl vynaložen na výstavbu a provoz mateřských škol a jeslí. Koncem roku 1980 měla JZD ve vlastní režii 161 mateřských škol a 14 jeslí. Formou sdružených prostředků se podílela na zřízení dalších 857 předškolních zařízení. V 609 JZD, to je více jak 55 %, bylo pro provoz školek a jeslí vyčleněno 1377 družstevníků s ročním mzdovým fondem 20 miliónů 400 tisíc korun. Příkladná péče o děti umožnila vyšší zaměstnanost našich žen v zemědělství.

Další oblast, v níž JZD pozitivně přispívají ke zlepšování životních podmínek, je budování společného stravování, které využívají i družstevníci - důchodci a další starší občané na vesnici. Družstevní kuchyně jsou dnes téměř v 70 % JZD.

Značnými prostředky a úsilím přispívala JZD v obcích na budování kulturních, tělovýchovných a branných zařízení. Jen v posledních 4 letech se podílela na výstavbě nebo adaptaci 309 kulturních domů a zařízení pro 240 tělovýchovných jednot. Umožnila družstevníkům a ostatním občanům napojit se na družstevní vodovody, podílela se na budování kanalizační sítě, osvětlení, veřejných cest a dalších úprav obcí.

V součinnosti s národními výbory se JZD podílela i na rozvoji vesnického osídlení, a to jak novou výstavbou, tak i modernizací stávajícího bytového fondu. Výstavba je soustřeďována do střediskových obcí a zabezpečuje úroveň městského bydlení i vybavenosti. Na vesnici zároveň postupně mizí dřívější zemědělské objekty jako jsou stodoly, kůlny a stáje, čímž se mění celkový vzhled obcí. Velkokapacitní provozy živočišné výroby jsou budovány mimo intravilány obcí, což přispívá ke zlepšování životního prostředí. V letech 1978 - 1980 se ročně průměrně postavilo 2237 bytů, JZD mají celkem k dispozici 30 tisíc vlastních bytových jednotek, což nedopovídá potřebám získávání mladých lidí a stabilizaci pracovníků v družstvech Zároveň, je třeba v nové bytové výstavbě více využívat střediskových obcí a existujících komunikací, vodovodních a kanalizačních sítí, nezabírat další zemědělskou půdu na okraji obcí. Při uskutečňování volebních programů jsou také úseky, v nichž nebylo dosaženo uvažované úrovně. Neuspokojivý je např. stav v budování a organizování zdravotnických služeb pro členy JZD. Ve většině okresů se nepřistoupilo dost důsledně k realizaci opatření vlády ČSR č. 277 z roku 1978. Byly sice zpracovány harmonogramy, ale musíme konstatovat, že dosud nejsou plněny. S ohledem na vzrůst onemocnění zemědělských pracovníků klademe zvýšený důraz na preventivní lékařské prohlídky a celkovou vyšší dostupnost zdravotnických středisek pro členy JZD. Ověřujeme zřizování prvních několika zdravotnických středisek přímo v JZD, v dalším zabezpečování úkolu volebního programu se chceme společně s národními výbory zaměřovat na ty okresy a JZD, kde se v poslední době akce uspokojivě neplní.

V současné době je rovněž snaha JZD z důvodů hospodárnosti, především s naftou, některé formy materiální účasti družstev snižovat. Z Českého výboru Svazu družstevních rolníků vyvineme proto úsilí, aby se pomoc JZD při plnění volebních programů maximálně zachovala Dost dobře si vůbec neumíme představit, jak by to na vesnici - především v akci "Z" a v budování společných zařízení - vypadalo bez přímé pomoci zemědělských podniků. Chtěl bych říci ještě jednu věc, že otázka nafty se nesmí stát otázkou klíčovou pro poskytování služeb na vesnici. Na vesnici přece žádné ČSAD, ani žádný komunální podnik nebude odklízet nejen odpadky, vozit stavební materiál, poskytovat pomoc sportovcům při odvozu na utkání anebo při takových věcech jako jsou třeba poslední rozloučení s občany. Tam přece, ať chceme nebo nechceme, tak naši družstevníci a občané na vesnici, především

ti starší, těžko pochopí nějaké problémy, které máme, protože oni stáli u zrodu zakládání družstev a rozvoje zemědělství. A já si myslím, že si plně zaslouží naše pochopení a naši podporu. Snad je dost problematické zde hovořit o tom, že můžeme mít na vesnici sebelepší kulturní dům a jakékoli nové zařízení, pokud takovou drobnou pozornost nebudeme věnovat těmto našim občanům - družstevníkům, kteří jsou na odpočinku, tak si myslím, že jsme to, co se od nás očekávalo nesplnili. Proto se na mne nezlobte, že jsem se u této problematiky pozastavil, protože se domnívám, že tyto věci vyřešíme i za takto obtížných podmínek. Jsme si plně vědomi jedné věci - jestliže přijdeme o toto období, o období jara, kdy na vesnici jsme schopni do žňových prací zaktivizovat a udělat kus dobré práce ve prospěch nás, kteří na vesnici žijeme, bydlíme a pracujeme, tak určitě o žních to nedoženeme, protože tam už nastává zemědělská špička. Omezit tuto pomoc by znamenalo i snížit cennou aktivitu družstevníků a ostatních občanů, kterou bychom později v dalších letech těžko znovu získávali.

Soudružky a soudruzi poslanci, těchto několik poznámek ke spolupráci JZD s národními výbory zdaleka nevyčerpává bohatost vztahů, činností, které na tomto úseku existují. Ještě jednou bych závěrem připomenul Jsou to více jak dvanáctileté výsledky spolupráce Českého výboru Svazu družstevních rolníků a národních výborů v celonárodní soutěži o zlepšení pracovního a životního prostředí. Tato soutěž, ve které je zapojeno více než 90 % JZD, prokazuje svou účelnost pro zlepšení prostředí, působí na rozvoj iniciativy družstevníků a občanů a přináší značný celospolečenský prospěch. Vysoce si přitom vážíme velké podpory většiny národních výborů této soutěži, z nichž některé, jako např. Západočeský KNV, ji dotují i finančně. V několika případech jsem ukázal, jaká je potřeba rozvoje zemědělství v souladu s činností národních výborů.

Dnes projednáváme návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech a upravuje působnost MNV ve střediskových obcích Doporučuji dnešnímu plénu, aby tento návrh zákona schválilo. Vycházím z toho, že jeho přijetím vytvoříme předpoklady pro zlepšení dalšího rozvoje života obyvatel naší vesnice, včetně členů JZD, kteří tvoří jejich značnou část. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Vařečkovi. Slovo má poslankyně Zdena Žáková, připraví se poslanec Miroslav Šlouf.

Poslankyně Zdena Žáková: Soudružky a soudruzi, také kulturní a školský výbor se zabýval realizací opatření k dalšímu zdokonalování práce národních výborů. Mezi činnosti národních výborů patří i široká problematika výchovy a vzdělávání mladé generace. Vždyť v předškolních zařízeních, základních a středních školách a ve výchovných zařízeních spravovaných národními výbory, se vzdělává na 3,5 mil. dětí a mládeže. Všechny národní výbory se aktivně podílejí na realizaci dokumentu o dalším rozvoji čs. výchovně vzdělávací soustavy. Dokazují to mj. i výsledky dosažené při budování kapacit mateřských škol nebo výsledky výchovně vzdělávací práce na základních a středních školách. Národní výbory zajišťují potřebné prostorové, materiální a kádrové podmínky pro práci škol a školských zařízení. Trvalým úkolem je mj. i splnění plánu žáků, kteří jsou přijímáni do učebních a studijních oborů na středních školách zejména získávání mládeže do preferovaných oborů a zkvalitnění systému a účinnosti výchovného poradenství.

Nezastupitelná působnost národních výborů všech stupňů je rovněž v rozvíjení kulturně výchovné práce. Jejím úkolem je přispívat k všestrannému rozvoji osobnosti člověka prohlubování jeho světonázorové výchovy a politické uvědomělosti, zájmového vzdělávání, k upevňování vztahu k práci, k upevňování morálky vůbec, ke kultivaci vztahu člověka ke společnosti i k hodnotám, k rozvíjení jeho tvořivých schopností a společenské aktivity. Metoda jednotného plánování kulturně výchovné činnosti umožňuje intenzívnější kulturně organizátorskou práci, koordinuje ji, využívá spolupráce i dělby působení mezi národními výbory, hospodářskými orgány, společenskými organizacemi, školami, kulturními zařízeními, prostě všech prostředků i zainteresovaných.

Při projednávání těchto otázek v našem výboru jsme si ověřili, že oba resorty - školství a kultura - trvale a systematicky spolupracují s národními výbory, prohlubuje se jejich vzájemná informovanost, národním výborům je poskytována metodická pomoc a je prováděna kontrolní činnost.

Cílem projednávané problematiky v našem výboru však nebylo jen hodnocení dosažených pozitivních výsledků, ale i odhalování slabých míst a hledání rezerv. Dovolte, abych se zmínila alespoň o některých Poslanci našeho výboru po průzkumech ve svých volebních obvodech konstatovali, že v průběhu minulých let vlivem indexové metody plánování, vlivem různě příznivých období i vlivem osobních vztahů funkcionářů k určitým odvětvím vznikly značné disproporce mezi okresy a kraji v počtech pracovníků, v náplni jejich práce, ve mzdových prostředcích atd. Velmi proto ocenil např. přístup ministerstva kultury, které po prověrce náplně činnosti odboru kultury ONV a KNV zpracovalo vzorové náplně funkčních činností odborů kultury KNV a připravuje zpracování funkční náplně odboru kultury ONV. Takový závazný normativ se dá přece zpracovat pro téměř všechny činnosti, i když samozřejmě je nutno respektovat jisté zvláštnosti. Při nastávajících změnách v aparátech národních výborů by se totiž mohly tyto rozdíly ještě více prohloubit. Platí to i pro snižování administrativy. Práci je nutno zlepšit zjednodušením a přerozdělením činností a to za stejných podmínek a pravidel jak v Šumperku, tak v Teplicích či Kolíně. Rezervy v administrativních aparátech nesporně jsou, avšak subjektivní přístupy by mohly věci uškodit.

V národních výborech všech stupňů by také měly pracovat kvalifikované a kvalitní kádry. Zejména ve střediskových obcích bude záběr široký a dosud ne všichni jsou k tomu připraveni.

Máme dnes dostatek vysokoškoláků, ale např. novým absolventům právnických fakult chybí pro tuto práci mnoho dalších kvalit a zkušeností. Skladba studentů na právnických fakultách by vůbec měla mít převahu studujících při zaměstnání. Nebo na odborech výstavby ONV a KNV se projevuje chronický nedostatek architektů a přitom řada absolventů tvrdí, že nemají uplatnění. Nebo kvalita kádrů, které pracují v kultuře národních výborů. I zde jsou velké rozdíly mezi okresy a kraji v počtech pracovníků a nelze vinit jen centrální orgány, protože ani v jednom odvětví jednoho okresu není objektivně provedena dělba mezi okresním kulturním střediskem, knihovnou, kiny atd. Počet těchto kulturních pracovníků vůbec není zanedbatelný. Např. v okrese Šumperk je jich asi 500, ale jaká je jejich úroveň - 30 % fluktuace, nízký věk, téměř úplná feminizace, nízká kvalifikovanost. Důvodů je mnoho. Patří mezi ně i systém odměňování. Ale co mohou odvádět při rozvoji kulturního života v obcích, přímo mezi lidmi? Nelze to paušalizovat.

Máme dnes již řadu absolventů teorie kultury, výchovy a vzdělávání dospělých, ale i zde je potřebná životní zkušenost, politická fundovanost, vnitřní vztah a nadšení ke kulturní osvětě. I zde by asi měli být ke studiu vybíráni přednostně lidé z praxe než ti, kteří prostě chtějí jen získat vysokoškolské vzdělání.

Soudružky a soudruzi, mimořádnou pozornost musí NV věnovat přípravě mládeže pro dělnická povolání, ať už výkonu státní správy a kontroly nebo i přípravě vlastních učňů pro organizace přímo řízené NV. Kulturní a školský výbor s velkou naléhavostí projednal současný stav. Ministerstvo školství, tak jako každoročně svolalo 18. února t. r. poradu ředitelů SOU a po důkladné analýze zaměřuje se pozornost na tyto cíle:

- systematicky zkvalitňovat komunistickou výchovu ve všech jejích složkách,

- vytvářet podmínky k posilování profesionálních dovedností učňů, vybavovat učňovské dílny a pracoviště učňů současné úrovni odpovídající technikou a zařízením. Efektivně využívat vyučovacího času v odborném výcviku,

- důsledně pokračovat ve vytváření kádrových a materiálních podmínek ve SOU a pokračovat v tvorbě sítě SOU,

- zkvalitňovat vnitřní i vnější řízení SOU resorty i KNV,

- zkvalitňovat profesionální orientaci žáků základních škol podle společenských potřeb.

To je ovšem jen velmi strohé a obecné shrnutí všech náročných úkolů, které obnášejí mnoho problémů, starostí a mravenčí práce. Chtěla bych znovu podtrhnout přípravu a zajištění kádrů pro učňovské školství, a to jak budoucích, tak i těch současných. Oni provádějí přestavbu, ale o nových metodách práce vědí jen velmi málo nebo nic. Formy jejich politického působení nám často více škodí než pomáhají. Avšak my přece chceme a potřebujeme - samozřejmě za účinné spolupráce rodiny a celé společnosti - úroveň dělnické mládeže zvyšovat.

Příprava mládeže pro dělnická povolání nepůjde kupředu v tom čase a v té kvalitě, jak je žádoucí, nebudou-li cele získáni všichni zodpovědní pracovníci resortů, VHJ, GŘ, závodů a to, jak se ukazuje, není jednoduché, trvá to příliš dlouho a někde snad dokonce čekají na tvrdší a nekompromisní řešení.

Zároveň s těmito změnami připravují nové zákonné úpravy v tzv. "malém školství". Výbor připomíná, že je třeba dbát na souvislosti a nutnost souladu se zákonem o NV a zajištění i včasné vydání všech právních a organizačních předpisů a norem.

Soudružky a soudruzi, o významu NV a nutnosti dále zkvalitnit jejich práci tu bylo už mnohé řečeno. Dovolte mi závěrem jedno malé osobní vyznání: Velmi si vážím práce funkcionářů i těch nejmenších NV ve svém volebním obvodu. Řeší každodenně přímo mezi lidmi širokánskou škálu problémů od akcí Z, bydlení, zásobování, služeb, vody, dopravy, školství, kultury, zdravotnictví atd., jsou obětaví a nezištní, nehledí na čas a přitom vždy nesklízejí vděk. Mají rádi lidi a pracují pro ně. Čerpám od nich morální sílu pro svou práci. S lidmi se dá mnoho udělat, jen je třeba hledat k nim tu správnou cestu. Využívejme lépe toho bohatství, které je skryto v rukou a hlavách našich lidí pro další rozvoj naší společnosti. NV mají bohaté pole působnosti! /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP