Úterý 27. dubna 1982

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji soudruhu ministrovi Jungovi za odůvodnění návrhu a dávám slovo poslanci ing. Jiřímu Burianovi, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj poslanec ing. Jiří Burian: Soudružky a soudruzi, na dnešní plenární schůzi České národní rady přistupujeme k projednávání prvního významného legislativního opatření, které je součástí širokého komplexu opatření, jež podle závěrů XV. a XVI. sjezdu KSČ, podle usnesení ÚV KSČ a jeho předsednictva směřují k dalšímu zkvalitnění práce celé soustavy národních výborů.

Nezbytnost podstatného posílení úlohy národních výborů vyplývá ze současných náročných úkolů hospodářského a sociálního rozvoje. Při jejich plnění připadá nemalá úloha národním výborům, především při realizaci komplexního ekonomického a sociálního rozvoje jejich územních celků. Přitom XVI. sjezd KSČ položil zvláštní důraz na posílení pravomoci národních výborů ve městech a střediskových obcích. Zpráva přednesená na nedávném 6. zasedání ÚV KSČ označila posílení úlohy tohoto základního stupně národních výborů za jednu z klíčových otázek rozvoje celé soustavy národních výborů. Od základního článku této soustavy se odvíjí zdokonalování práce ostatních jejích článků.

Pokud jde o města, má potřebné podmínky pro zvýšení účinnosti práce městských národních výborů vytvořit, jak již víme, další připravovaná novelizace zákona o národních výborech. Částečně bude působnost městských národních výborů rozšířena již zákonem, jehož návrh dnes projednáváme. Předložený vládní návrh zákona totiž předpokládá, že rozšířenou působnost místních národních výborů ve střediskových obcích budou ve všech městech vykonávat též městské národní výbory.

Na dnešní schůzi zaměřujeme svou pozornost především na úlohu národních výborů ve střediskových obcích. Velké změny ve struktuře osídlení v posledních 20 letech, integrační tendence, které se projevují ve všech oblastech našeho národního hospodářství, včetně oblasti terciární sféry obhospodařované národními výbory, a požadavky na další demokratizaci správy a její přiblížení k lidu si přímo vynucují i postupnou integraci místních národních výborů v malých obcích.

Proces postupného vytváření střediskových obcí je zcela zákonitý.

Poslanci přinesli ze svých volebních obvodů a z průzkumů řadu dobrých zkušeností z přípravných prací, které předcházely integraci obcí a které kladly nemalé nároky na organizátorskou práci okresních a krajských národních výborů. Tam, kde současně se sloučením byly ustaveny občanské výbory jsou i příklady, že některé pracují dokonce lépe než dřívější místní národní výbor.

To jsou doklady správného pochopení politicky vytýčené linie, že v místech, kde přestaly působit místní národní výbory, nesmí ochabnout občanská iniciativa ani společenský život, zejména spolupráce se společenskými a zájmovými organizacemi.

Samozřejmě, že při budování střediskových obcí je třeba překonávat i některé obtíže, například ty, které souvisejí s budováním aparátu místních národních výborů.

Ve svých volebních obvodech i při průzkumu jsme se nejednou setkali s pochybnostmi, zda aparát místních národních výborů zvládne zvýšené úkoly. Přitom se však často hovořilo jen o počtech pracovníků, popřípadě o zvýšení tohoto počtu, přehlíželo se však, že při řešení otázek, týkajících se aparátu místních národních výborů ve střediskových obcích nemůžeme mít na mysli jen počty pracovníků, ale i další otázky, které souvisejí s vytvořením lepších podmínek pro práci aparátu, se zvyšováním kvalifikace jeho pracovníků, s jejich školením, s racionalizací a zjednodušováním správy.

Vládní návrh zákona byl projednán ve všech výborech České národní rady, s výjimkou výboru mandátového a imunitního a všechny výbory s ním vyslovily souhlas. Výbory uplatnily k návrhu doporučení na některé úpravy vládního návrhu zákona, které jsou obsaženy ve společné zprávě výborů ČNR a převážně směřují k vyjasnění a upřesnění některých ustanovení navrhovaného zákona. To sleduje v podstatě i doporučení na nové znění článku Ve vládního návrhu, který se týká úpravy zákona o úkolech národních výborů při zajišťování socialistického pořádku - konkrétně projednávání přestupků. Toto nové znění, navrhované výbory, přejímá z připravované prováděcí vyhlášky ministerstva vnitra ČSR k § 24 zákona o národních výborech, základní zásady o složení a jednání správních komisí pro projednávání přestupku přímo do tohoto zákona. Nebude proto třeba vydat zvláštní prováděcí vyhlášku.

Při doporučení této úpravy vycházejí výbory České národní rady ze zásady zjednodušení právního řádu.

Závěrem mi dovolte vyslovit přesvědčení, že navrhovaný zákon vytvoří po právní stránce dobré předpoklady pro postupné budování a zvyšování úlohy místních národních výborů ve střediskových obcích, pro zvýšení účinnosti jejich organizátorské a politickovýchovné práce a pro další upevnění jejich sepětí s občany.

Domnívám se, že mohu jménem poslanců České národní rady přislíbit, že ve svých volebních obvodech budeme vysvětlovat politické záměry

zákona, pomáhat při jejich realizaci, sledovat, jak místní národní výbory ve střediskových obcích využijí zvýšených pravomocí. O svých poznatcích budeme informovat orgány České národní rady, především její výbor pro národní výbory a národnosti.

Z pověření výborů doporučuji České národní radě schválit vládní návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech a upravuje působnost místních národních výborů ve střediskových obcích, a to s úpravami, které jsou uvedeny ve společné zprávě výborů České národní rady - tisk 25. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci soudruhu Burianovi.

Soudružky a soudruzi, předsednictvo České národní rady doporučuje, aby pro přípravu návrhu usnesení ke zprávě vlády České socialistické republiky o realizaci opatření k dalšímu zdokonalení práce národních výborů a jimi řízených organizací v ČSR byla zvolena návrhová komise.

Doporučuji, aby komise pracovala v tomto složení: předsedkyně komise - místopředsedkyně ČNR Marie Jarošová, členové komise - poslanci dr. Václav Šlapák, Jan Vávrů, Jiří Fleyberk, Marie Šmotková.

Máte k tomuto návrhu nějaké připomínky? /Nebyly./

Nejsou. Můžeme tedy o návrhu hlasovat.

Kdo souhlasí s tím, aby navržení poslanci byli zvoleni do návrhové komise, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.

Děkuji. Tím je zvolena návrhová komise. Prosím její členy, aby se o přestávce, která teď bude následovat, sešli v místnosti č. 28 vedle zasedací síně.

Dříve, než přeruším schůzi, upozorňuji vás, že zpráva vlády České socialistické republiky o realizaci opatření k dalšímu zdokonalení práce národních výborů a jimi řízených organizací v ČSR, přednesená soudruhem Juncem, bude uveřejněna v příloze časopisu Národní výbory č. 20, který vyjde v polovině května.

Přerušuji nyní schůzi na 30 minut. Budeme pokračovat v 11.35 hodin diskusí.

/Schůze byla přerušena v 11.05 hodin a znovu zahájena v 11.35 hodin./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v přerušeném jednání diskusí k prvním dvěma bodům našeho jednání. Jako první vystoupí soudruh docent Josef Mečl. Připraví se poslanec Václav Burian.

Poslanec doc. JUDr. Josef Mečl, CSc.: Soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi, problematika řídící práce ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy ve vztahu k národním výborům úzce souvisí s jedním ze základních politickoorganizačních principů našeho zřízení - s demokratickým centralismem. Ve zprávě předsednictva ÚV KSČ přednesené na 6. zasedání ÚV s. Poledníkem byly označeny za nesprávné takové tendence a názory jako by cestou k řešení problémů, s nimiž se dnes setkáváme, mohl být návrat k větší centralizaci. 6. plénum schválilo direktivu, že cesta k účinnějšímu řešení problémů je v plném uplatňování pravomoci a iniciativní činnosti národních výborů, důsledně však spojované s jejich větší odpovědností. V tom je hlavní východisko i pro přípravu a posuzování legislativní úpravy, která má být přijata k realizaci závěrů 6. pléna a kterou se bude Česká národní rada v dohledné době zabývat.

V podstatě jde o otázku dělby práce v příslušných oblastech mezi ministerstvy /a ostatními ústředními orgány státní správy/ a národními výbory, tj. vymezení působnosti ústřední a místní státní správy.

Při tom je nutné rozlišovat dvě různé skupiny činností národních výborů:

- v prvé skupině jde o zřizování a řízení hospodářských organizací národních výborů, otázky správy majetku a sdružování prostředků, stanovení hospodářského plánu a rozpočtu a hospodaření podle něho a otázky zřizování a správy fondů národních výborů.

Do druhé skupiny patří zejména - řízení rozpočtových, popř. příspěvkových organizací - a výkon státní správy /v užším smyslu/, tedy rozhodování o právech a povinnostech občanů a organizací podle správního řádu, popř. zvláštních předpisů např. ve stavebním řízení, při rozhodování o přestupcích, ukládání pokut organizacím, při ochraně životního prostředí atd.

Pokud jde o první skupinu, je správné vztahovat na ni i do budoucna ustanovení o tzv. samostatné působnosti národních výborů, obsažené v platném zákoně o národních výborech /v § 38/. V této sféře mají národní výbory vykonávat svou působnost samostatně, řídíce se jen zákony a jinými obecně závaznými předpisy. To znamená, že ministerstva a jiné ústřední orgány státní správy, pokud nejsou zákonem zmocněny vydat prováděcí obecně závazný předpis, nejsou v těchto věcech oprávněny řídit národní výbory a jejich organizace interními instrukcemi.

Podle dosavadních zkušeností samostatná působnost národních výborů nebyla plně respektována, a to ani ze strany ministerstev.

Je účelné, aby povinnost národních výborů řídit se v těchto věcech jen zákony a jinými obecně závaznými předpisy byla rozšířena o povinnost řídit se též usneseními republikových vlád.

To znamená, že pro zabezpečení těch nebo oněch případných nových úkolů, jež příslušné ministerstvo může zabezpečit jen pomocí národních výborů, resp. jejich hospodářských organizací, toto ministerstvo musí předložit věc k rozhodnutí vládě /ve formě návrhu vládního usnesení/.

Toto řešení odpovídá závěrům 6. pléna. Svědčí o tom, že ve zprávě předsednictva ÚV o úkolech národních výborů po XVI. sjezdu strany bylo pro sféru služeb placených obyvatelstvem stanoveno výrazně snížit počet používaných ukazatelů plánu zejména na centrální úrovni, hospodaření podniků a provozoven služeb postupně převést na důsledné uplatňování podnikového chozrasčotu. Bylo zdůrazněno, že při uplatnění zásad zdokonalení placených služeb připadá rozhodující úloha národním výborům.

Uvedený postup je rovněž v souladu s požadavkem zdůraznit odpovědnost vlády za řízení národních výborů.

Pokud jde o druhou skupinu, tj. činnosti, které nepatří do samostatné působnosti národních výborů, ministerstva /ústřední orgány státní správy/ řídí příslušná odvětví /úseky/- kromě obecně závaznými předpisy - též interními směrnicemi.

Pro toto řízení se ujal pojem odborné řízení", který se odvozuje od ustanovení platného zákona o národních výborech, podle něhož ministerstva, do jejichž působnosti náleží /úseky/ řízené a spravované národními výbory, zabezpečují odbornou stránku činností rozpočtových a příspěvkových organizací národních výborů /§ 368, odst. 2, písm. b/.

Pojem odborné řízení" se však dá z určitého hlediska vztahovat i na činnosti v první skupině, tj. ve skupině hospodářských organizací. Při jejich pojetí jakožto náležejících do samostatné působnosti NV však zde nemá praktický význam rozlišovat odborná a politická hlediska při řízení. Při vydávání prováděcích předpisů se rozsah úpravy řídí zmocněním v zákoně, pokud jde o vládní usnesení, řídící úloha vlády se zdaleka neomezuje na odborná hlediska.

Pro druhou skupinu by pojem "odborné řízení" měl tedy sloužit k provedení dělby práce mezi ministerstvy a národními výbory.

Pojem "odborné řízení" se dá obtížně obecně definovat. Politická a odborná hlediska se konec konců vždy víceméně prolínají. Je nutné otázku tedy řešit podle jednotlivých odvětví a úseků, a to případ od případu. Zde je možno charakterizovat tuto problematiku příkladmo. Tak v odvětví zdravotnictví je nepochybné, že léčebné postupy a procedury spadají pod pojem "odborného řízení", a tedy do působnosti ministerstva zdravotnictví. Ministerstvo zdravotnictví musí ovšem dbát i o uplatňování celospolečenských potřeb a zájmů, např. pokud jde o výstavbu a vybavení zdravotnických zařízení, a přitom se nedají navzájem oddělit politická a odborná hlediska. 6. zasedání ÚV KSČ zdůraznilo odpovědnost ministerstev i v tomto směru.

Při rozdělení do uvedených dvou skupin, tak jak jsem o tom hovořil, není možné bez dalšího do první z nich zahrnovat činnosti uvedené v první části ustanovení o samostatné působnosti NV. Jde o úkoly, které jsou v tomto ustanovení uvedeny pouze velmi obecně, bez odkazů na příslušná ustanovení. Jsou to třeba otázky péče o zlepšování životního prostředí, úrovně bydlení a uspokojování dalších potřeb občanů různými službami, o rozvíjení kulturního a společenského života a o vytváření podmínek pro rozvoj tělesné výchovy. Tyto věci jsou upraveny řadou zvláštních předpisů, z nichž už vyplývá dělba práce mezi ministerstvy na jedné straně a NV na straně druhé. Tak např. péče o zlepšování životního prostředí se dotýká řady složek jako jsou ovzduší, voda, půda, krajinné celky, a každý z nich podléhá zvláštnímu režimu.

Soudružky a soudruzi, závěrem k této problematice je nutné zdůraznit, že provedení dělby práce mezi ministerstvy a národními výbory musí být založeno na důkladném vyjasnění naznačených otázek a na jednotném výkladu chystané úpravy jako předpokladu důsledného dodržování.

Z uvedeného také vyplývá, že dosavadní právní úprava klíčových otázek řízení národních výborů z centra podle dosud platného zákona, tak jak jsem o ni hovořil, není jednoduchá, při výkladu není nesporná a mimo jiné i z tohoto důvodu její používání působilo v praxi potíže. Je proto třeba podle mého názoru propracovat takovou právní úpravu, která by byla zcela životná bez umělých slovních konstrukcí a věcně - v návaznosti na závěry 6. zasedání ÚV KSČ - stanovila jednak úkoly ministerstev při zabezpečování řídící úlohy vlád vůči NV, včetně některých zvláštních úkolů ministerstva vnitra, a jednak úkoly ministerstev vůči národním výborům, zejména při řízení jejich činnosti na základě vládou schválených koncepcí rozvoje odvětví, na úseku odborné pomoci, součinnosti ústředně řízených organizací s NV a jejich organizacemi, v péči o výchovu odborných kádrů, při zajišťování jednotného výkladu a používání předpisů v činnosti NV. Bude jistě prospěšné využít legislativní práce při realizaci závěrů 6. zasedání ÚV strany k tomu, aby připravovaná právní úprava ke zdokonalení hospodářství NV, ke zdokonalení úlohy volených orgánů, prohloubení řídících vztahů a zkvalitnění práce aparátu, ke zdokonalení práce, organizace a působnosti NV ve městech a k účinnějšímu řízení a pružnějšímu zabezpečování rozvoje placených služeb, svou jednoduchostí, srozumitelností a jednoznačností i přísnou věcností přispěla ke zkvalitnění celého zákona o NV. K tomu by pak mělo přispět i vyhlášení úplného znění zákona o NV v příštím roce.

Tak, jak bylo zdůrazněno na 6. zasedání ve zprávě předsednictva ÚV KSČ i v diskusi, jednoduchá, srozumitelná a přehledná právní úprava je důležitým výchozím předpokladem pro dodržování socialistické zákonnosti na všech úsecích - a to samozřejmě platí i pro národní výbory. Domnívám se, že projednávání připravovaných změn zákona o NV - té velké novely, tak jak o ní hovořil soudruh ministr Jung - které vyplývají z přijatých usnesení stranických orgánů a republikových vlád, je velkou příležitostí pro všechny poslance ČNR k tomu, aby ve volebních obvodech občany, s poslanci NV důkladně projednali návrhy na změny v zákoně o NV, které vláda ČSR předloží ještě v tomto roce na podzim. Jde o správné vyjádření nového obsahu, nových působností, vztahů a úkolů, které jsou pro zkušené funkcionáře NV velmi blízké a je třeba široce využít jejich podnětů a připomínek. Poslanci i jednotlivé výbory ČNR by si měli vytvořit ještě před vlastním projednáváním návrhů na podzim t. r. důkladnou názorovou, myšlenkovou základnu - právě ze zkušeností poslanců národních výborů. Přispěje to i k tomu, aby ještě před schválením zákona ČNR, před nabytím účinnosti byl jeho obsah na národních výborech, mezi poslanci a funkcionáři znám, aby k němu měli aktivní vztah a mohli ho považovat za dokument, k jehož tvorbě přispěli. To je důležité i pro jeho uvádění do života v příštích letech

Dnes je, soudružky a soudruzi, předkládán České národní radě vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech a upravuje působnost místních národních výborů ve střediskových obcích. Je to první krok k zákonné realizaci závěrů 6. zasedání ÚV KSČ. Je to úprava potřebná, je to úprava realistická a přitom perspektivní. Doporučuji proto schválit návrh zákona ve znění společné zprávy výborů ČNR. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný. CSc.: Děkuji poslanci dr. Josefu Mečlovi. Slovo má poslanec Václav Burian a připraví se poslanec Jiří Maryška

Poslanec Václav Burian: Vážené soudružky a soudruzi, v současné době pracuje v okrese Cheb jen 21 národních výborů. Značná integrace, dlouhodobě a pečlivě připravovaná, proběhla zejména do roku 1976, kdy pracovalo v okrese ještě 49 národních výborů. Snížený počet národních výborů vytvořil podmínky pro zkvalitnění práce národních výborů zejména v tom, že všechny národní výbory začaly pracovat minimálně s jedním uvolněným funkcionářem. Tím vzrostla autorita národních výborů a zkvalitnil se vlastní výkon státní správy.

Již v roce 1979 byl zpracován podrobný projekt výstavby národních výborů ve střediskových obcích a počítá se v něm, že v okrese Cheb bude pracovat 11 národních výborů střediskového charakteru, z toho 9 městských národních výborů a dva místní národní výbory. Okresním výborem strany i radou ONV byla velmi pečlivě zvažována poloha jednotlivých míst s přihlédnutím k zaměstnanosti obyvatelstva dopravní síti, předpokládanému hospodářskému rozvoji, vývoji bytové výstavby, technické i občanské vybavenosti a k podmínkám pro politický i kulturní a společenský rozvoj jednotlivých míst

K dalšímu rozvoji výstavby střediskových obcí provedl ONV ve spolupráci s národními výbory těchto obcí velmi podrobnou analýzu dosavadního stavu jednotlivých oblastí života a přijal příslušné návrhy, jak v nejbližší budoucnosti řešit potřeby jednotlivých míst Jedná se o potřeby zahrnující v podstatě všechna odvětví spravovaná národními výbory.

Tak např. v odvětví dopravy je zajištěno dostatečné množství spojů jak do střediskových obcí, tak i z těchto obcí směrem k okresu. Naproti tomu v oblasti vodního hospodářství jsou některé problémy zejména s přivedením vody do některých obcí střediskového charakteru, jako jsou např. Skalná, Plesná, apod. Počítáme s vyřešením tohoto problému v průběhu 7. a 8. pětiletky.

U poskytování služeb obyvatelstvu byly u všech střediskových obcí zpracovány podrobné rozbory, v nichž se jasně říká, jaké služby budou zajišťovány ze strany okresního podniku služeb a jaké služby bude zabezpečovat národní výbor střediskové obce, a to buď zřízením drobné provozovny anebo služby na povolení. Vyvstává nám v této oblasti požadavek u dvou národních výborů vybudovat domy služeb, a to v obci Dolní Žandov a Hazlov. Počítáme s vybudováním těchto domů služeb ve spolupráci s ONV v akci "Z".

Na úseku rozvoje obchodní sítě nemáme závažné nedostatky vzhledem k tomu, že této otázce byla věnována znaná pozornost zejména v období 6. pětiletky. Zbývá nám pouze dořešit výstavbu jedné průmyslové prodejny a jednoho nákupního střediska. I tyto otázky dořešíme z části v akci "Z" a z části ve spolupráci se spotřebním družstvem Jednota v Chebu.

V souvislosti se zajišťováním potřeb jednotlivých míst vznikly další problémy, ať už v přístavbě a rozšíření základních devítiletých škol a dotváření školských areálů, nebo u rekonstrukce některých kulturně společenských zařízení. I tyto otázky máme v plánu řešit ve svépomoci, a to v oblasti školství v rámci výjimky ministerstva školství z neinvestičních prostředků do 5 mil. Kčs s přístavbou určitých pavilonů.

Soudružky a soudruzi, působnosti a organizaci národních výborů ve střediskových obcích v oblasti státní správy a při zabezpečování hospodářského, sociálního a kulturního rozvoje věnujeme zvýšenou pozornost. Tuto zvýšenou pozornost věnujeme i práci volených orgánů a aktivů národních výborů, spolupráci národních výborů s organizacemi Národní fronty a závody a pomoci národním výborům ve střediskových obcích, a to prostřednictvím funkcionářů a pracovníků aparátu ONV.

Ke zvýšení úrovně řídící a politickoorganizátorské práce národních výborů, především v obcích střediskového významu, je poskytována soustavná metodická a organizační pomoc ze strany ONV za přímé účasti vedoucích odborů ONV. V okrese se nám osvědčila též forma dlouhodobé přípravy plenárních zasedání a daří se ji realizovat zejména ve větších místech, tj. v sídlech národních výborů v okrese, a to zpravidla 2 - 4 měsíce před vlastním jednáním plenárního zasedání. Tím jsou předem ujasňovány problémy, známe cíl projednávané otázky, ale co je hlavní - na přípravě plén se podílí široký aktiv lidí, tj. poslanců, členů komisí národních výborů, občanských výborů, v otázkách týkajících se širší veřejnosti též společenské organizace Národní fronty.

V činnosti komisí národních výborů je mimo jejich funkci iniciativní a výkonnou prosazována hlavně funkce kontrolní.

Své nezadatelné postavení v soustavě národních výborů mají mladí poslanci, sdružující se v aktivech mladých poslanců ustanovených při národních výborech. Těchto mladých poslanců pracuje po posledních volbách do národních výborů v okrese Cheb celkem 320 a práci s nimi je věnována ze strany ONV stálá, řekl bych zvláštní pozornost.

Jednou z účinných cest, jak pomáhat mladým poslancům, je nejen připravovat je na výkon funkce teoreticky, např. výkladem základních usnesení, zákonů, norem, případně jinými druhy školeni, ale připravovat je také prostřednictvím konkrétní, hmatatelně poznávací činnosti a zapojením do práce ve volebních obvodech, orgánech národních výborů, případně jiných aktivech národních výborů. Tyto formy pomoci mladým poslancům se nám vyplatily v tom, že po uplynutí volebního období 1976-1981 byla celá řada těchto poslanců navržena a zvolena do odpovědných funkcí.

Mezi nejvýznamnější aktivy /pomocné orgány národních výborů/ patří bezesporu občanské výbory. Dále hledáme cesty, jak jejich práci dále zkvalitňovat. Celkovou činností občanských výborů v našem okrese se zabývala okresní konference občanských výborů konaná tento měsíc, která také vytyčila další úkoly a směry jejich práce v dalším období.

Práce občanských výborů je pravidelně hodnocena národními výbory na měsíčních poradách, dále v rámci soutěže občanských výborů a v malých obcích pololetně v radě MNV. Na úrovni ONV je činnost občanských výborů hodnocena dvakrát do roka na základě kritérií soutěže "Za Chebsko krásnější".

Soudružky a soudruzi, národní výbory chebského okresu jsou si vědomy toho, že bez spolupráce s orgány a organizacemi Národní fronty nemohou úspěšně řešit a zabezpečovat širokou problematiku života okresu a jeho obyvatel. Jejich spolupráce se promítá zejména při zabezpečování volebních programů Národní fronty a soutěže národních výborů "Za Chebsko krásnější".

V plnění ekonomické části volebních programů a socialistických závazků na úseku investiční a neinvestiční části akce "Z" je docilováno soustavně vysoké aktivizace orgánů a organizací NF. K tomu přispívají i každoročně vzájemně uzavírané dohody s národními výbory. Kladem je, že celá řada organizací NF, ale i občanské výbory a závody přebírají patronáty nad akcemi celookresního významu, nad údržbou veřejných prostranství v péči o rozvoj zeleně, nad drobnějšími stavebními pracemi, nad názornou agitací v péči o aktuálnost a úroveň vývěsních skříněk a tabulí, o které se sami starají, ale také v závodech o tabule cti, panely a poutače v rámci celého okresu. Tyto úkoly se nám daří zabezpečovat ve větší části měst a obcí, jako např. v Aši, Hranicích, Lubech, Františkových Lázních, Chebu, Hazlově, Mariánských Lázních Plesné a v dalších.

Obdobná spolupráce se dobře rozvíjí se závody a podniky okresu. K tomu přispívá i účast poslanců a funkcionářů národních výborů na celozávodních schůzích a konferencích, kde jsou pracující informováni o plnění volebních programů Národní fronty a dalších úkolech národních výborů. Dozvídají se, jak jejich závod se podílí na tvorbě životního a pracovního prostředí, nejenom co potřebují od národního výboru, jak se podílí na plnění volebního programu, na celkovém rozvoji života v místě. Jenom v roce 1981 bylo uskutečněno takovýchto schůzí celkem 84 prakticky ve všech závodech okresu.

Po provedení integrace národních výborů byla v našem okrese dána záruka integrovaným obcím, že budou naprosto zachována jejich veškerá práva a že nebude dotčen rozvoj integrovaného území. A tento slib, který jsme dali již začátkem 6. pětiletky, je plně respektován a do dnešního dne není tato zásada ze strany řídících národních výborů porušována. Přímo úzkostlivě bylo dbáno, aby nebyl narušen společenský život, činnost společenských organizací Národní fronty, aby nebyl v žádném případě ochromen plnokrevný život obce, aby byla zvýrazněna úloha občanských výborů.

K zabezpečení řádného chodu národních výborů, s nimiž jsme již v projektu počítali jako se střediskovými obcemi, rozhodl okresní národní výbor již před několika lety uvolnit 9 pracovníků ze svého aparátu ve prospěch těchto národních výborů. Tím bylo docíleno toho, že se podstatně zvýšila kvalita výkonu státní správy, zvýšila se úroveň řízení.

Pomoc národním výborům v obcích střediskového významu i v ostatních místech je poskytnuta i na úseku snižování přebytečné administrativy. Po projednání návrhů a připomínek národních výborů a po konzultaci s jednotlivými odbory okresního národního výboru došlo již v roce 1979 ke značnému zjednodušení administrativy celkem na 9 úsecích činnosti, zejména na úseku finančním, plánovacím, výstavby, vnitřních věcí a zemědělství.

Například na úseku výstavby a územního plánu byl v našem okrese uzavřen sdružený socialistický závazek na pomoc individuálním stavebníkům rodinných domků s účinností od 1. ledna 1980. Sdružený socialistický závazek uzavřel odbor výstavby a územního plánování ONV celkem s 15 partnery. Závazek orientuje partnery především na poradenskou činnost, zkracování lhůt ve vyřizování záležitostí stavebníků, zjednodušování administrativních úkolů apod. Výsledkem závazku je ta skutečnost, že žadatel uplatní žádost a partneři sdruženého socialistického závazku vyřídí potřebné náležitosti a žadatel obdrží již konečné vyřízení žádosti. Neobíhá tedy instituce mnohdy nešťastný žadatel, ale obíhá jen dokumentace.

Uvedu ještě jeden příklad: Na úseku organizačním bylo zrušeno jakékoliv podávání hlášení o průběhu a docilovaných výsledcích v plnění volebního programu a plnění kritérií soutěže národních výborů. Není rovněž tomuto odboru zasíláno ani hlášení o organizátorské činnosti, o činnosti národních výborů, o činnosti aktivu mladých poslanců a další hlášení související zejména se schůzovou činností národních výborů. Celá tato problematika je řešena tím způsobem, že členové soutěžní komise okresu spolu s vedoucími představiteli, zejména s tajemníky národních výborů, navštíví osobně ve skupinách nejméně 2x do roku jednotlivé národní výbory a zapisují se jen dosahované výsledky, hodnotí se zkrátka národní výbory jen na základě skutečných výsledků a ne na základě hlášení, jak tomu bylo před přijetím tohoto opatření.

V současné době odbory okresního národního výboru se opětovně zabývají dalším snižováním nebo zjednodušováním administrativy, protože samotná praxe, kterou jsme nastoupili už v roce 1979 po provedených opatřeních, ukázala, že snížením administrativy došlo ke zkvalitnění výkonu státní správy, k zrychlení vyřizování žádostí občanů podaných u národních výborů a že zbylo více času na živou práci s lidmi.

Práce národních výborů na Chebsku není bez problémů a není provázena jenom samými úspěchy. Je co zlepšovat. Chtěl jsem však ukázat, že tam, kde je iniciativa pracujících, chuť přemýšlet, hledat nové formy práce, je možné mnoho dokázat. Zdaleka nejsou vyčerpán rezervy pro další zkvalitňování práce národních výborů ani u nás na Chebsku.

S předloženým návrhem zákona souhlasíme. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP