Úterý 7. července 1981

Místopředseda ČNR Zbyněk Žalman: Děkuji poslankyni Divilové. Slovo má místopředseda ČNR dr. Čestmír Adam a připraví se poslanec Mrázek.

Místopředseda ČNR JUDr. Čestmír Adam: Vážený soudruhu předsedo vlády, vážený soudruhu předsedo České národní rady, vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, dovolte, abych jménem Klubu poslanců České národní rady - členů Československé strany socialistické tu sdělil, že ústřední výbor naší strany na základě pečlivého rozboru dosaženého stupně vývoje naší společnosti a po bedlivém zvážení možných cest jejího dalšího rozvoje vyslovil svůj jednoznačný souhlas se závěry XVI. sjezdu Komunistické strany Československa, neboť je považuje za správné a oceňuje jejich prospěšnost pro národy a národnosti naší země, pro další upevnění národní svobody a státní samostatnosti, pro upevnění a zachování míru.

Mír považujeme za základní hodnotu lidského života, a proto se souhlasem přijímáme výzvu Nejvyššího sovětu SSSR k národům a parlamentům světa k přijetí účinných kroků k zastavení horečného zbrojení a k odvrácení nebezpečí války.

Považujeme za potřebné vyslovit tu své přesvědčení, že v úsilí o upevnění míru je třeba v duchu gottwaldovského pojetí Národní fronty prosazovaného vedením KSČ v čele se soudruhem Gustávem Husákem upevňovat jednotu všeho lidu a upřímný a srdečný vztah bratrství mezi Čechy a Slováky. Také proto budeme podporovat úsilí vlády o zvýšení výkonnosti a účinnosti národního hospodářství ČSR v zájmu posílení jednotné československé ekonomiky. Je rovněž potřebné, aby stoupala občanská kázeň, opravdové a prožité socialistické, občanské uvědomění a důsledné dodržování socialistické morálky.

Vážíme si všeho kladného, čeho bylo od našeho osvobození Rudou armádou v naší zemi dosaženo, a uvědomujeme si, že to vše není samozřejmé, že o udržení a rozmnožení těchto vymožeností musíme usilovat doslova v každou hodinu našeho života.

Komplexně pojatá socialistická soustava péče o člověka přinesla nám vysoké životní a sociální jistoty, na jejichž uskutečnění vydáváme přes dvě třetiny našeho státního rozpočtu. Tyto ohromné výdaje jsou umožněny výkonností a efektivností našeho plánovitě se rozvíjejícího socialistického hospodářství. Víme, že další prohloubení společenské spotřeby, v níž se naše péče o člověka uskutečňuje, bude záviset na rozvoji národního hospodářství, na účelnosti a hospodárnosti výdajů na celospolečenskou spotřebu i na dobrovolné práci občanů při plnění volebních programů Národní fronty v obcích, místech, okresech i krajích.

Jsme pro další prohlubování socialistické demokracie, neboť v ní se uskutečňuje vyšší forma občanských svobod a ona uvolňuje tvořivou iniciativu pracujících, která je hnací silou rozvoje naší socialistické společnosti.

Naši občané již svým založením jsou socialisté, mají rádi svou vlast a chtějí, aby byla krásným, bezpečným a šťastným domovem nás všech. Je naší povinností, abychom je správně vedli, dobře řídili, abychom jim cílevědomě vytvářeli podmínky pro uplatnění jejich dobrých vlastností, znalostí a zkušeností.

Proto přikládáme takovou váhu uskutečňování závěrů XVI. sjezdu KSČ ke zdokonalování řízení, plánování a organizace práce, proto podporujeme snahu, aby se Soubor opatření ke zdokonalování plánovitého řízení uskutečňoval soustavně, plánovitě a se zaujetím pro věc, aby se všude zdokonalovalo řízení. Vždyť i převážnou část oprávněných připomínek občanů k práci vnitřního obchodu a placených služeb lze odstranit zdokonalováním řízení.

Dáváme přitom k úvaze umožňovat řídícím pracovníkům získávat zkušenosti od osvědčených a úspěšných řídících pracovníků studijními pobyty. Předkládáme námět na zdokonalování řízení našeho materiálového hospodářství a soustavy oběhu zboží s plným využitím zkušeností socialistických zemí, zejména SSSR a NDR. Vždyť ve vztahu k hodnotě ročního národního důchodu je výše našich zásob nebývale vysoká a prostředky do zásob vložené by mohly být využity jinde daleko účelněji.

Bude účelné přezkoumat působení hledisek pro hodnocení plnění úkolů plánu a při upřesňování Souboru opatření uvést je do plného souladu se závěry XVI. sjezdu KSČ.

Vážnou pozornost zasluhuje otázka využití pracovníků. Zatím ojedinělé pokusy o zavedení dokonalejší organizace práce využitím metody předem určených pracovních časů ukázaly možnost zvýšit skutečnou produktivitu práce dělníků ve výrobě i o desítky procent za podmínky zajištěného přísunu a odsunu materiálu, plynulé a včasné dodávky energie, přípravků a výrobních podkladů. Přitom u řady výrobků máme skutečnou potřebu jednicového pracovního času nižší než v zahraničí a přesto tyto výrobky jsou při vývozu drahé. Leckdy to bývá způsobeno velkými režijními náklady a také velkými počty režijních pracovníků. Máme za to, že v cenové tvorbě bude muset být otázka režijních nákladů podrobena mnohem přísnějším měřítkům než dosud. A to platí i pro placené služby. Otázka režijních pracovníků se týká všech odvětví a všech stupňů řízení. A není pochyb o tom, že další zdroje pracovních sil máme také v málo efektivních provozech.

V této souvislosti se přimlouváme, aby se zdokonalilo plánování potřeby přípravy nových pracovníků pro jednotlivá povolání a odvětví. Je možno uvést řadu příkladů, kdy jedna odvětví přípravu na určitá povolání plánují a provádějí, a pak jiná odvětví připravené pracovníky různými způsoby přetahují.

Při připravování další etapy zdokonalování soustavy mezd a platů dáváme jako námět zabývat se otázkou rozdílnosti mzdy za stejnou nebo obdobnou práci i otázkou vztahu mzdy a platu ke koeficientu využití pracovní doby a namáhavosti povolání. Údaje o odchodech pracovníků z některých povolání a druhů prací budou pro to dobrým podkladem.

V souvislosti s otázkami pracovních sil a mzdové soustavy věnujeme svou pozornost také vývoji počtu pracovníků v příštích dvaceti letech, a to také s ohledem na osídlení území přiléhajících k naší hranici s nesocialistickými zeměmi. Považujeme to za vysoce politickou otázku. Myslím, že by naši občané měli podpořit každé úsilí vlády o zvýšení počtu narozených dětí, zejména nyní v období slabých ročníků mladých žen.

Oceňujeme péči věnovanou invalidním občanům a jsme přesvědčeni, že se nyní již konečně podaří dostat výrobu protéz pro ně na dobrou úroveň. Současně se přimlouváme za zajištění potřebné kapacity pracovního výcviku pro invalidy i o prosazení řešení tzv. architektonických bariér ztěžujících dosud život tělesně postižených občanů.

Sociální zabezpečení našich starých občanů je příkladné. Proto se prodlužuje jejich věk. Aby starší lidé mohli tyto výhody v co nejlepším zdraví užívat je účelné dávat jim z humánních důvodů možnost pracovní aktivity podle jejich možností, a to i na kratší pracovní úvazky. Velmi kladně hodnotíme budování domů s pečovatelskou službou a zejména zřizování středisek denní péče, která jsou pro staré občany i pro celou společnost velmi výhodným řešením. Budeme všemožně podporovat dobrovolnou pečovatelskou činnost občanů, neboť ona je skutečným výrazem našeho socialistického humanismu.

Zdravotní stav našeho lidu je dobrý, máme jednu z nejnižších pracovních neschopností. Hladina pracovní neschopnosti v SSR, která je nižší, však ukazuje určité možnosti dalšího snížení i v ČSR. Důsledný rozvoj lékařských oborů pro skupiny nemocí, které ovlivňují rozhodujícím způsobem pracovní neschopnost, by mohl i v tomto směru přinést kladné výsledky.

Ale chceme tu vyslovit názor, že zdraví občanů není a nemůže být jen věcí zdravotníků, že občané musí o své zdraví pečovat sami správnou životosprávou, střídmou výživou, omezením kouření a požívání lihovin, tělesným pohybem a otužováním. Nezastupitelnou úlohu má pro zvyšování dobrého zdravotního stavu naše tělovýchova. Proto budeme podporovat schválení příslušného vládního návrhu zákona o opatřeních k omezení spotřeby lihovin a kouření i rozvoj hromadné tělovýchovy a sportu.

Budeme podporovat další uskutečňování čs. výchovné vzdělávací soustavy a rádi bychom podtrhli tu výchovnou část, aby nám vyrůstal vpravdě nový vyspělý socialisticky uvědomělý občan s vysokou úrovní své morálky, socialistický vlastenec a internacionalista, nikoliv kosmopolita.

Oceňujeme na této soustavě její přípravu mladého pokolení na období plného uplatnění vědeckotechnické revoluce.

Dovolte tu mou osobní poznámku: abychom včas založili také u nás rozvoj biologického průmyslu, který má nyní v průmyslově vyspělých zemích bouřlivý růst.

Je i povinností naší strany svádět rozhodný ideologický zápas o správné pochopení socialistického pojetí vědeckotechnického rozvoje pro naši schopnost obstát v soutěži národů světa a pro objektivní nutnost docílit vyšší produktivitu práce a tím zajistit konečné vítězství socialismu ve světě.

Soudružky a soudruzi poslanci, dovolil jsem si přednést náměty pro rozpracování závěrů XVI. sjezdu KSČ do podmínek ČSR. Chci zdůraznit, ze i nám jde o jednotné pochopení těchto závěrů, o jejich správné rozpracování a jednotné uskutečňování.

Členové naší strany, poslanci ČNR, budou proto ve všech orgánech ČNR podporovat uskutečňování vládního prohlášení, které svou povahou konkrétního vládního programu navazuje na slavný příklad Košického vládního programu. Právě v té konkrétnosti programu vlády a jeho uskutečňování spatřujeme podstatnou přednost našeho socialistického zřízení. Nežijeme přitom v klamných představách, že budeme mít pět jenom úrodných let, že budeme snadno uskutečňovat náš vývoz, že vše půjde hladce, bez obtíží a bez starostí.

Ale víme, že vše, co se v této zemi dělá, dělá se pro lid a pro jeho blaho. Budeme proto nejen politicky vychovávat své členy k podpoře té etapy budování rozvinuté socialistické společnosti, kterou rozpracoval do konkrétních cílů a úkolů XVI. sjezd KSČ, ale budeme pro to získávat i politicky neorganizované spoluobčany.  

Proto budeme dnes hlasovat pro důvěru vládě vedené jejím předsedou soudruhem Josefem Korčákem a v celém volebním období ji budeme usilovně podporovat. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Zbyněk Žalman: Děkuji soudruhu Adamovi, hovořit bude poslanec ing. Mrázek a připraví se do rozpravy místopředsedkyně ČNR Marie Jarošová.

Poslanec ing. Miroslav Mrázek: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté. Při projednávání tezí programového prohlášení vlády výbor pro plán a rozpočet konstatoval, že připravované programové prohlášení je v souladu s dokumenty XVI. sjezdu KSČ, zejména s Hlavními směry hospodářského a sociálního rozvoje ČSSR v letech 1981 až 1985, a že usiluje o další maximálně možnou konkretizaci hlavních směrů na podmínky ČSR. To je důležité proto, že jen takový přístup ke zpracování programového prohlášení podle našeho názoru umožní České národní radě a jejím orgánům v průběhu celého IV. volebního období nejen kontrolovat, jak vláda své prohlášení plní, ale současně orientovat svou činnost na podporu důsledného plnění programového prohlášení vlády, ať už činností v ČNR, nebo činností poslanců ve volebních obvodech a na jejich pracovištích.

Jsme si přitom vědomi, že programové prohlášení vlády je schvalováno v období, kdy ještě zdaleka není vypracován plán na 7. pětiletku. Nebylo tedy možné očekávat, že by prohlášení obsahovalo zcela konkrétní a kvantifikované závazky vlády vůči ČNR a vlastně všemu lidu, pokud jde o úkoly v rozvoji ekonomiky do roku 1985. Samozřejmě musí obsahovat alespoň rámcové cíle, jichž má být dosaženo. Z toho plyne závěr, že posuzované programové prohlášení vlády nutno při všech kontrolních aktech v orgánech ČNR chápat v jednotě se 7. pětiletým plánem a zákonem o něm, který bude v ČNR schvalován koncem t. r. Jen za tohoto předpokladu bude pohled na účinnost práce vlády ČSR v celém volebním období komplexní.

Současně jsme doporučili, aby při závěrečných pracech na programovém prohlášení byly některé jeho partie více rozvedeny.  

Týkalo se to například problematiky technického rozvoje, zejména postavení, úlohy a zaměření výzkumné a vývojové základny a nutnosti zintenzívnění realizace výsledků této sféry, dále zajištění optimálního rozvoje modernizace bytového fondu jako směru rovnocenného nové výstavbě bytů, nastínění hlavních záměrů vlády při důsledném zajišťování realizace Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení národního hospodářství a cest k zajištění důsledného plnění plánů a rozpočtů na 7. pětiletku i na její jednotlivé roky.

Důsledná realizace programového prohlášení vlády do značné míry odvisí od pochopení a podpory obyvatel naší republiky, od jejich zájmu, iniciativy a aktivity. Ale stejnou, spíše však ještě větší váhu je nutno klást na neustálé zvyšování účinnosti řídící funkce vlády ČSR jako celku i jejích jednotlivých členů, kteří musí hájit jednotu a usnesení vlády nejen při jejím zasedání, ale i ve svých resortech při realizaci záměrů vlády.

Přitom základem upevňování systému státní moci je těsná součinnost mezi nejvyššími orgány výkonnými a orgány zákonodárnými a zastupitelskými. Tato součinnost jistě bude zajišťována i nadále různými formami, ale účinná bude jen tehdy, když oba orgány budou důsledně plnit své úkoly a budou mít tu nejlepší snahu vzájemně spolupracovat.

V dosavadním průběhu diskuse odezněla řada problémů, se kterými se jednotliví poslanci nebo výbory potýkají nebo potýkali.

Já nechci hovořit o jednotlivých konkrétních problémech, se kterými se zabýváme, ale chtěl bych pohovořit o tom, jak hodlá náš výbor do budoucna přispět k plnění programového prohlášení vlády ČSR.

Mezi základní principy činnosti našeho výboru patří působit formami vlastními výboru pro plán a rozpočet na rozvíjení, zdokonalování a posilování řízení a plánování národního hospodářství, prohlubování ekonomických nástrojů, posilování úlohy státních financí, zvyšování účinnosti cen, prohlubování účinnosti kontroly a racionalizace statistiky tak, aby se neustále upevňovaly výrobní vztahy a rozvíjely výrobní síly společnosti, prohluboval systém socialistické demokracie a upevňoval demokratický centralismus, aby bylo posilováno federativní uspořádání ČSSR a internacionální svazek národů a národností v ČSSR a aby byla stále účinněji zapojována naše ekonomika do mezinárodní socialistické dělby práce.

Při provádění této náročné činnosti pochopitelně nebudeme nahrazovat příslušné orgány výkonné, budeme ale soustavně působit na zvyšování náročnosti na jejich práci. To je podle našeho názoru pomoc výkonným orgánům a náš příspěvek k plnění programového prohlášení. Pevně věříme, že to i výkonné orgány budou takto chápat.

V prvé řadě budeme výrazně akcentovat ve veškeré práci výboru naši kontrolní působnost, opřenou o solidní poznávací a iniciativní činnost. Základem těchto činností by mělo být provádění průzkumů, zejména skupinových, při nichž bychom chtěli navazovat na výsledky dosavadních průzkumů o účinnosti systému řízení investiční výstavby, o dosahování parametrů nově vybudovaných kapacit, o dodavatelsko-odběratelských vztazích, o situaci v zabezpečování potřeb vybavenosti, údržby a oprav základních prostředků a o realizaci výsledků vědy a techniky ve výrobě.

Máme záměr, že všechny tyto problémy, jež spolu úzce souvisí a týkají se v podstatě reprodukce základních prostředků, vědeckotechnického rozvoje, zlepšení vazeb mezi plány a prohloubení dodavatelsko-odběratelských vztahů, budeme při průzkumech v celém IV. volebním období sledovat současně, nebudeme je jako dosud zkoumat izolovaně. Zároveň budeme sledovat i další souvislosti uvedených okruhů problémů na ostatní národohospodářské problémy, jako je dlouhodobost plánování, kvalitativní stránky celého reprodukčního procesu, hmotná zainteresovanost, prohlubování chozrasčotu, komplexní racionalizace, funkce cen, zefektivnění zahraničního obchodu, zdokonalování řízení a organizace, ale i otázky řízení jakosti, účinnost technické normalizace, snižování pracovní, materiálové, energetické a investiční náročnosti produkce apod.

V žádném případě nám ovšem nejde o to, chápat poslaneckou průzkumovou činnost jen jako záležitost poznávací; musí plnit také funkci kontrolní a iniciativní. Kontrolní v tom smyslu, že budeme soustavně sledovat, jak se realizují naše náměty z předchozích průzkumů a navíc jak se realizují za podmínek Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení. Jinými slovy, budeme současně sledovat, jak se v daných sférách realizuje Soubor opatření jako takový. Iniciativní funkci budeme přitom naplňovat tím, že průzkumy zdaleka neskončí jen zjištěním stavu, ale nástinem zcela konkrétních námětů pro výkonnou sféru k prohlubování Souboru opatření a ke zdokonalování plánovací, finanční, statistické i cenové metodiky a předpisů pro 8. pětiletku. Toto vyvrcholení průzkumové činnosti, kterému musí předcházet dúkladná analytická činnost výboru, povazujeme za výrazný přínos k realizaci programového prohlášení vlády.

Prakticky při projednávání každého problému ve výboru přijímáme usnesení a formulujeme doporučení vůči výkonným orgánům. Čas od času při různých příležitostech kontrolujeme průběh plnění těchto doporučení. Ve IV. volebním období chceme vsak tuto kontrolní funkci chápat ještě systematičtěji. Z celé palety problémů, jimiž se budeme zabývat, vybereme několik stěžejních, k nimž se budeme neustále kontrolně vracet až do doby důsledného uplatnění doporučení a podnětů poslanců v realizační praxi. Myslíme si, že tento přístup rovněž přispěje k plnění programového prohlášení vlády.

Je pochopitelné, že výbor pro plán a rozpočet se bude ve IV. volebním období zabývat prakticky všemi rozhodujícími otázkami rozvoje ekonomiky, samozřejmě z průřezového hlediska, aby nezasahoval do kompetence ostatních výborů ČNR. Bude však usilovat o to, aby docházelo k užší spolupráci mezi výbory ČNR při projednávání a řešení zásadních národohospodářských otázek.

Výbor pro plán a rozpočet se musí zabývat otázkami plánu rozvoje národního hospodářství a státních rozpočtů v celé komplexnosti, čemuž snad ne zcela vyhovuje současný systém rozdělení resortů do působnosti jednotlivých výborů ČNR. Měli bychom se snažit společně s ostatními výbory tento problém překlenout ve prospěch věci a i tím přispět k realizaci programového prohlášení.

Soudružky a soudruzi. Nepovažuji za nutné uvádět výčet otázek, jimiž se v nastávajícím volebním období hodláme jako výbor zabývat. Rád bych vás však ubezpečil, že to vždy budou ty nejaktuálnější úkoly, kde se vyskytují složité problémy vyžadující soustředěnou pozornost jak výkonných, tak i zastupitelských orgánů.

Samozřejmě svou činnost při podpoře plnění programového prohlášení vlády ČSR zdaleka neomezíme jen na půdu ČNR. Poslanci budou přinášet do výboru celospolečensky opodstatněné náměty z volebních obvodů a podněcovat ji mi výkonnou sféru. Počítáme s tím, že poslanci našeho výboru budou na základě poznání z jednání v ČNR informovat své voliče a spolupracovníky a získávat je k vědomému zvyšování aktivity a iniciativy a k tvůrčím přístupům při realizaci úkolů XVI. sjezdu KSČ a záměrů programového prohlášení vlády ČSR. Že budou prosazovat až na nejnižších pracovištích autoritu státního plánu, působit na to, aby s minimem vstupů bylo dosahováno maxima výstupů, aby se zvyšovala kvalita vědecké práce, aby bylo na všech pracovištích usilováno o co nejracionálnější přístupy a prosazovány principy komplexní socialistické racionalizace. Budou působit na to, aby technická inteligence dávala společnosti vše, co zná a umí. Budou vyvíjet tlak na hospodářské vedoucí, aby k řešení všech otázek přistupovali z celospolečenských hledisek a nikoli z pohledů resortních.

Mají jen jediný požadavek, který je vlastně předpokladem účinnosti takové práce poslanců ve volebních obvodech, aby řídící centrální sféra vytvářela svými rozhodnutími a přístupy optimální podmínky pro racionální chování podnikové sféry, aby pracovníci centrálních orgánů pracovali co nejracionálněji s minimem nároků na zbytečnou administrativu na nižších článcích, aby změnili své některé dosavadní přístupy, charakterizované mnohdy malou náročností, odpovědností a obavou z důsledků oprávněného rizika při rozhodování.

Vážené soudružky a soudruzi. Dovolte mi v závěru vyslovit plnou podporu výboru České národní rady pro plán a rozpočet programovému prohlášení vlády ČSR a ujištění, že náš výbor chce k jeho plnění přispět ze všech svých sil způsobem, který jsem ve stručnosti naznačil. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Zbyněk Žalman: Děkuji. Dávám slovo místopředsedkyni ČNR Marii Jarošové. Připraví se poslanec Jenerál.

Místopředsedkyně ČNR Marie Jarošová: Soudružky a soudruzi poslanci, chtěla bych se vyslovit k té části programového prohlášení vlády, která se dotýká práce národních výborů.

Pro další vývoj národních výborů a zdokonalování jejich práce má zásadní význam dokument Úkoly v rozvoji národních výborů, schválený předsednictvem ÚV KSČ v dubnu 1979. Vláda uvádí ve svém prohlášení, že se bude tímto dokumentem ve své činnosti řídit a zabezpečovat plnění usnesení, které přijala a přijme k jeho rozpracování.

V nejbližší době se bude jednat o realizaci opatření již vládou schválených, jež se týkají výstavby a působnosti národních výborů, ve střediskových obcích. Jde o určení střediskových obcí, jejich strukturu, působnost a vybavenost aparátem, jakož i koncepci rozvoje těchto obcí, zejména jejich center, v nichž jsou národní výbory konstituovány. Před volbami v roce 1980 byla provedena poměrně rozsáhlá integrace obcí, ale nejsou vytvořeny podmínky pro plné rozvinutí funkcí národních výborů ve střediskových obcích. Chybí k tomu legislativní, organizační a další předpoklady. V důsledku toho voliči poukazují mnohde na to, že se výkon státní správy občanům nepřiblížil, ale spíše naopak.

Výbor ČNR pro národní výbory a národnosti vstoupil do IV. volebního období s určitými pevnými záměry své práce. Realizace dokumentu předsednictva ÚV KSČ o úkolech v rozvoji národních výborů vstupuje do období, kdy je třeba vytvářet potřebné legislativní podmínky. Domníváme se, že není možno čekat několik let na vydání příslušných legislativních opatření, ale že je třeba jít cestou postupných kroků, to znamená, že je nutné realizaci jednotlivých částí dokumentu promítat do legislativních opatření. A v tomto směru by chtěl náš výbor sehrát svoji úlohu. Chceme soustředit pozornost na to, abychom svými věcnými poznatky přispěli k tvorbě legislativně právních předpisů pro práci národních výborů. V kontaktu s příslušnými národními výbory si chceme nejen osvojit problematiku zákonných úprav, ale na základě ověřování aplikace právních norem a na ně navazujících předpisů přispět k jejich zjednodušení.

Svoji kontrolní činnost bude výbor orientovat na základní stupeň národních výborů, protože místní a městské národní výbory jsou stupněm realizace hospodářské politiky strany i stupněm, v němž se naplňuje litera zákona. Vycházíme z toho, že až dosud byla pozornost výkonné sféry soustředěna na ONV, kde působí 54 % pracovníků národních výborů. Nyní bude třeba posílit základní stupeň, což ovšem předpokládá vytvoření norem právních, plánovacích i finančních, které by zajistily přiblížení výkonu správy občanům.

V práci výboru chceme využít - a domnívám se, že by to bylo vhodné i pro ostatní výbory ČNR - dohod mezi ČNR a krajskými národními výbory, schválených v minulém volebním období, a pokračovat v součinnosti s těmito národními výbory podle zásad, jež zmíněné dohody obsahují. Tato součinnost je nejen zdrojem informací pro výbory ČNR, ale poznatků získaných na národních výborech je možno využít i v kontrolní činnosti výborů vůči resortům.

Problematika, kterou náš výbor řídí, je velmi široká a dotýká se několika výborů ČNR. Je proto účelné hledat i správné formy koordinace a vzájemné spolupráce. Osvědčilo se nám společné projednávání vybraných otázek, zejména v oblasti hospodářství národních výborů. V tomto zaměření činnosti vidí výbor pro národní výbory a národnosti své uplatnění a účinnou formu pomoci té části programového prohlášení vlády, která se týká úkolů v dalším rozvoji národních výborů.

Soudružky a soudruzi poslanci, v závěru mého vystoupení mi dovolte, abych jménem nás všech poslanců ČNR zdůraznila naši povinnost aktivně působit v duchu mírové výzvy Nejvyššího sovětu SSSR. Výzva přijatá ve dnech 40. výročí napadení Sovětského svazu hitlerovským fašismem promlouvá z hloubi duše všech poctivých lidí na celém světě.

V boji proti fašismu zaplatil i náš národ příliš velkou cenu za to, že se nepodařilo odvrátit válečnou katastrofu. Cenu nejvyšší zaplatili také občané naší obce Lidice, jejíž zničení v roce 1942 se stalo pro celý svět symbolem fašistické zvůle.

Doba 40 let, která uplynula od hitlerovského vpádu do Sovětského svazu, vybízí k reálnému jednání v zájmu míru, který je ohrožován útočnou politikou některých kapitalistických států, především USA. Sovětský svaz bere na sebe úkol zabránit výbuchu válečné hysterie, spoutat síly agrese a zachránit lidstvo před zkázou. Jeho postoj plně charakterizuje humanismus, který do mezinárodních vztahů vnáší socialistický společenský systém. Tento postoj vyplývá z toho, že socialismus má jasnou představu světa a jeho dalšího vývoje, má budovatelské programy na desetiletí, má náplň pro život lidstva v míru.

Připojili jsme se k prohlášení Federálního shromáždění v pevném přesvědčení, že se všichni naši občané ztotožňují s touto mírovou výzvou a vítají každý krok, který vede k zachování světového míru.

Soudružky a soudruzi poslanci, naše milovaná Československá socialistická republika má ve svém štítě bránit a hájit mír. Braňme tuto společnou pravdu a nedopusťme, aby byla kdykoli a kýmkoli zneuctěna. /Potlesk./ 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP