Pondělí 6. července 1981

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji předsedovi vlády České socialistické republiky soudruhu Korčákovi za jeho projev.

Soudružky a soudruzi, v závěru našeho jednání o programovém prohlášení vlády přijme Česká národní rada usnesení. Doporučuji, aby pro přípravu návrhu na usnesení byla zvolena návrhová komise v tomto složení: soudruzi Čestmír Adam, Vladimíra Peřinová, Marie Rylková, Antonín Slavíček, Jan Uřičář, Oldřich Voleník a Zbyněk Žalman.

Má někdo jiný návrh? /Nikdo se nehlásí./ Není tomu tak.

Kdo tedy souhlasí se zvolením návrhové komise v uvedeném složení, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? Není tomu tak.

Děkuji. Prosím členy návrhové komise, aby na základě rozpravy připravili a České národní radě předložili návrh usnesení k programovému prohlášení vlády České socialistické republiky na závěr našeho jednání.

Do rozpravy se přihlásilo celkem 28 poslanců. Prvních deset poslanců vystoupí v tomto pořadí: soudruzi Oldřich Voleník, Bohuslav Horáček, Marie Smolíková, Václav Běžel, Josef Mečl, Jan Uřičář, Václav Růžička, Zbyněk Žalman, Ladislav Kubíček a Miloslav Vacík.

Přerušuji nyní, soudružky a soudruzi, naše jednání na 30 minut, to je do 15.00 hod.

/Schůze byla přerušena ve 14.30 hodin a znovu zahájena v 15.00 hodin./

/Po přestávce převzal řízení schůze místopředseda ČNR JUDr. Čestmír Adam./

Místopředseda ČNR JUDr. Čestmír Adam: Vážené soudružky a soudruzi, zahajuji přerušenou schůzi České národní rady.

V rozpravě jako první vystoupí místopředseda ČNR Oldřich Voleník. Připraví se poslanec Bohuslav Horáček.

Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, programové prohlášení vlády ČSR je významným politickým dokumentem pro nové volební období. Komunističtí poslanci ČNR a celá Česká národní rada jsou si vědomi závažnosti dnešního jednání a přistupují k projednávání programového prohlášení s veškerou vážností a odpovědností.

Naše odpovědnost je o to větší, že v současné době se parlamenty a národy světa vyjadřují k mírové výzvě SSSR. K této výzvě jsme se připojili s vědomím, že posilováním naší ekonomiky přispíváme k růstu síly světové socialistické soustavy, která je zárukou míru.

Nedávný sjezd strany vyšel z hluboké analýzy vnějších i vnitřních podmínek výstavby rozvinuté socialistické společnosti, z vůle a zkušeností našeho lidu, jak se projevila i ve volbách do zastupitelských sborů. Sjezd strany určil hlavní směry další činnosti ČNR a vlády ČSR.

Sjezd vyzvedl řadu úkolů, v jejichž řešení je potřeba dosáhnout skutečného obratu, to je změnit základní tendenci jejich vývoje. Celá řada činitelů hospodářského a sociálního růstu se již vyčerpala a přestala mít nosný charakter. Před námi vyvstaly nové úkoly - mobilizovat takové činitele, které mohou převzít těžiště dalšího ekonomicko-sociálního rozvoje.

Při stanovení linie pro další hospodářský, sociální a kulturní rozvoj naší socialistické společnosti položil XVI. sjezd KSČ největší důraz na zabezpečování efektivního a intenzívního rozvoje národního hospodářství ve všech jeho oblastech. Tím je dána i základna, ze které budeme vycházet při dalším rozvíjení naší úzké spolupráce s vládou České socialistické republiky v příštích pěti letech.

Budeme především dbát o to, aby všechny závěry, které XVI. sjezd přijal, všechny plánované úkoly v zájmu intenzifikace hospodářského růstu, byly důsledně a beze zbytku uskutečňovány.

Při sledování jednotlivých úseků ekonomiky soustředíme pozornost na to, s jakou účinností je ve výrobě dosahováno maximálních výsledků s minimálními náklady, jak je snižována energetická a materiálová spotřeba, jak se daří zajišťovat růst kvality a technické úrovně výrobků, jak jsou využívány pracovní síly, stroje, různá zařízení apod.

Ve všech těchto zdrojích intenzifikace jsou značné rezervy, jejich rozsah neumíme ani zdaleka vyčíslit - to je známá skutečnost. A přesto dosud přetrvávají tendence řešit otázky ekonomického růstu zvyšováním počtu pracujících nebo novou, stále nákladnější investiční výstavbou, která z velké části není ani řádně projektově, včetně rozpočtu, připravena.

Naše podpora vládě České socialistické republiky bude trvalá a účinná v jejím úsilí zabraňovat a postihovat projevy neefektivnosti, zajišťovat snižování nadměrné rozestavěnosti a investiční výstavbou řešit pouze takové klíčové problémy, kde jiná cesta neexistuje, zvlášť v případech, kdy jde o exportní a antiimportní výrobu a rychlou návratnost vložených prostředků.  

Jednou ze zásadních otázek bezprostředně souvisejících s intenzifikací našeho národního hospodářství, kterou XVI. sjezd velmi důrazně vyžaduje řešit, je vědeckotechnický rozvoj."Věda a technika," jak na XVI. sjezdu soudruh Husák prohlásil, "je určujícím činitelem intenzifikace a nejmocnějším zdrojem růstu produktivity společenské práce. Uskutečňování vědeckotechnického rozvoje je vpravdě revoluční úkol celé naší společnosti."

Máme poměrně rozsáhlou vědeckovýzkumnou základnu, v počtu pracovníků ve výzkumu a vývoji na deset tisíc obyvatel se Československá socialistická republika řadí na přední místo ve světě. Přínosy vědeckotechnického rozvoje však dosud neodpovídají jak našim požadavkům, tak i možnostem.

Není to pochopitelně jen záležitostí vlastních pracovníků výzkumu a vývoje, záleží i na dalších pracovištích, kde se rozhoduje o úrovni plánování a řízení i o tom, aby se v plánu ekonomického a sociálního rozvoje stal páteří a hlavním plán vědeckotechnického rozvoje.

Velké možnosti i odpovědnost klade na nás rozvoj vědeckotechnické spolupráce v rámci RVHP. Výsledky XXXV. zasedání Rady vzájemné hospodářské pomoci z minulého týdne jasně ukazují, že úspěšný rozvoj naší společnosti je zcela zákonitě spjat s dalším prohlubováním vzájemné hospodářské a vědeckotechnické spolupráce, v dělbě práce, založené především na využívání rezerv každé jednotlivé členské země. To znamená, že výhody, které členství v tomto hospodářském seskupení bezesporu nám stále více přináší, musí být v každé zemi vyváženo vyššími nároky na vlastní zdroje a na vlastní ekonomiku vůbec. Platí to pro všechny, platí to i pro nás.

Klíčový význam pro hospodářskou a vědeckotechnickou spolupráci naší země mají dohody o specializaci a kooperaci výroby a další smlouvy se Sovětským svazem. Budeme podporovat vládu ČSR v realizaci plnění závazků, které jsme na sebe převzali, a tak čestně obstáli jako důstojní partneři našeho velikého spojence a přítele Sovětského svazu.

Životně důležitou otázkou naší ekonomiky, kterou nejen musíme, ale také skutečně jsme schopni řešit jak prostřednictvím vědeckotechnického rozvoje, tak především okamžitým čerpáním rezerv, je dosahování vyšší míry úspor paliv, energie a surovin všeho druhu, včetně zemědělských produktů.

Zejména v dnešní době, kdy ceny surovin neustále rostou, pokládáme státní programy racionalizace spotřeby paliv, energie a kovů za skutečně maximální požadavek, jak říká s. Korčák, v hospodaření s těmito zdroji. Současně máme za to, že většího pokroku lze dosáhnout i ve využívání druhotných surovin, které není stále ještě dostatečně zajištěno a doceňováno.

Nový a opravdu revoluční proces intenzívního řešení rozšířené reprodukce v naší společnosti musíme zajišťovat jak shora, tak zdola. Nyní jde o to, aby naši lidé dobře pochopili, proč jsou tyto úkoly naprosto nutné, a porozuměli jejich podstatě. Musíme dosáhnout přelomu v myšlení lidí, v přístupech k problémům a ve způsobech jejich řešení. Jde tedy zároveň o velmi náročnou ideovou úlohu. Musíme dát příklad odpovědného přístupu především v centrálních orgánech, v samotné ČNR a ve vládě ČSR. Musíme přistupovat kriticky ke své vlastní práci, uplatnit vysokou sebenáročnost a nepřipouštět si žádné úlevy.

Úkolem prvořadého významu, který stojí bezprostředně před námi, je splnění státního plánu letošního roku. Začínáme nové pětiletí hospodářského rozvoje. Údaje statistiky dokladují, že od počátku letošního roku do konce května nesplnilo na území ČSR v oblasti ústředně řízeného průmyslu rozepsané úkoly celkem 20 VHJ s výpadkem 127 mil. Kčs, z toho 8 VHJ s výpadkem 57 mil. Kčs v průmyslu řízeném vládou ČSR.

Ve stavebnictví je situace ještě méně příznivá a výpadky proti plánu jdou do stovek milionů. Aby letošní plán byl ve všech podnicích beze zbytku splněn, nezbývá než přijmout taková opatření, která by přinesla nejen zlepšení, ale zároveň by vytvořila podmínky pro úspěšné plnění úkolů v příštím roce.

Soudružky a soudruzi, zvyšování efektivnosti a kvality veškeré práce v našem národním hospodářství a v celé společnosti se musí projevit v řídící, plánovací a organizátorské činnosti. Významný předpoklad k tomu vytvoří Soubor opatření. V jeho postupné realizaci a při zabezpečování úkolů státního plánu, na kterém - jak říká s. Korčák - se v současné době pracuje, musí dojít ke zkvalitnění řídící činnosti na všech stupních, na všech úrovních, počínaje vládou přes resorty, střední články řízení a hospodářské organizace.

Dosavadní zkušenosti však ukazují, že přístup některých vedoucích hospodářských pracovníků k realizaci Souboru opatření neodpovídá jeho významu. Není zaváděn s potřebnou iniciativou a výsledností. Ještě se nestal účinným prostředkem dosažení vyšší efektivnosti práce. Znovu se potvrzuje, že realizace Souboru opatření a intenzifikace národního hospodářství předpokládá současně též intenzifikaci v myšlení našich vedoucích pracovníků a k tomu i širší účast pracujících na řízení a správě.

K elementárním požadavkům řízení vždycky patří, že to, na čem jsme se usnesli, co bylo rozhodnuto, o čem jsme přesvědčeni, že je správné, musí se také splnit, kontrolovat a dovádět do konce.

Známe vlastní možnosti i problémy a nedostatky, s nimiž se musíme vypořádat. Významná úloha přitom připadá i ČNR a jejím orgánům, a to jak v jejich důsledném plnění kontrolní funkce, tak i přímým působením poslanců na materiální výrobu. K tomu vytváří příznivé podmínky i samo složení ČNR, v níž 67 poslanců pracuje ve významných průmyslových závodech, 36 poslanců v odvětvích zemědělství a potravinářské výroby a další, kolem 20, v hospodářství řízeném národními výbory.

S uspokojením přijímáme rozhodnutí vlády, že náročnějším řízením, uplatněním tvořivých přístupů a nového pojetí obsahu a forem práce budeme důsledně zabezpečovat hospodářský a sociální rozvoj, stanovený XVI. sjezdem naší strany.

Soudružky a soudruzi, při zabezpečování úkolů, které pro naši společnost vyplynuly ze závěrů XVI. sjezdu KSČ a jsou promítnuty do programového prohlášení vlády naší republiky, se musí také ČNR, její orgány a všichni její poslanci vyrovnat s vyššími nároky na efektivnost a kvalitu vlastní práce. Půjde o to, abychom co nejkvalifikovanější prací splnili svou ústavní funkci vůči vládě a odpovědněji jí pomohli v plnění jejích odpovědných úkolů. Česká národní rada, její orgány a všichni poslanci budou ve vztahu k výkonným orgánům, organizacím a národním výborům prosazovat důsledné plnění všech sjezdových závěrů.

Prvořadou povinností poslanců ČNR v jejich volebních obvodech je soustavné objasňování politiky KSČ a Národní fronty, získávání občanů pro plnění náročných úkolů socialistické výstavby. Musíme být příkladem v myšlení, jednání a probojování celospolečenských zájmů. Důvěra, kterou si získala linie naší strany a Národní fronty v období sjezdu a ve volbách, se musí udržet a upevnit. Vlastním příkladem musíme vést občany k trvalé pracovní aktivitě a společenské angažovanosti. Naší přední politickou úlohou je uplatnit sílu socialistické demokracie, získat tvůrčí činností všechny pracující, dělnickou třídu, rolnictvo i inteligenci.

Vážené soudružky a soudruzi, závěrem mého vystoupení mi dovolte, abych jako předseda Klubu komunistických poslanců ČNR vyslovil přesvědčení, že pod vedením naší strany, ve spolupráci s Národní frontou, jejími orgány a organizacemi vynaložíme společně všechny své síly a schopnosti k uskutečnění úkolů hospodářského a sociálního rozvoje, schválený XVI. sjezdem. Jejich plněním vytvoříme podmínky pro udržení a zkvalitnění životní úrovně pracujících, pro šťastný a mírový život našeho lidu.

Vážený soudruhu předsedo vlády, vážení soudruzi ministři, přijměte ujištění komunistických poslanců ČNR, že budou veškerou svou činností podporovat realizaci programového prohlášení vlády ČSR. Jejich jménem doporučuji České národní radě, aby přijala programové prohlášení vlády ČSR a vyslovila vládě svoji důvěru a plnou podporu. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Místopředseda ČNR JUDr. Čestmír Adam: Děkuji místopředsedovi ČNR soudruhu Voleníkovi za jeho projev. Jako další vystoupí poslanec Bohuslav Horáček a po něm bude mít slovo ing. Marie Smolíková.

Poslanec Bohuslav Horáček: Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, chci se svým vystoupením připojit k podpoře programového prohlášení vlády ČSR přednesené jejím předsedou soudruhem Korčákem. Zvláště k tomu bodu, kde se zdůrazňuje, jak všestranněji zužitkovat domácí suroviny. Náš výbor pro průmysl a stavebnictví se v minulém volebním období zodpovědně zabýval touto problematikou s mnoha podnětnými závěry. Chtěl bych na jednom příkladě z mého volebního obvodu ukázat, jakých výsledků je možné dosáhnout v zužitkování domácí suroviny při výrobě a vývozu sklářských výrobků.

Pracuji jako rytec skla v oborovém podniku Crystalex v Novém Boru. Výroba skla má u nás tradici, ale to nestačí. Chceme-li dobře naše výrobky prodat, musíme znát směr vývoje ve světě a v konkurenci naše výrobky dobře zhodnocovat.

Před deseti lety vedení VHJ a našeho oborového podniku Crystalex za podpory CZV KSČ rozhodlo, že další cesta bude uplatňování technického rozvoje, a to buď mechanizací, či automatizací výroby jednodušších výrobků a dílčích operací, ovšem při dodržení základních podmínek. Konečná kvalita výrobků musí odpovídat nejméně dosavadní úrovni ruční výroby.

Těch deset let plně potvrdilo koncepční správnost této cesty a prokázalo, že je dlouhodobě platná i pro další pětiletky. Zavádění špičkové techniky do tradiční sklářské výroby nebylo snadné. Byl to úkol náročný nejen odborně, ale i politicky.

Jakých výsledků bylo dosaženo za těch deset let? Jestliže jsme na náročné kapitalistické trhy vyvezli z našeho oborového podniku Crystalex v roce 1975 za 80 miliónů ve velkoobchodních cenách, pak v roce 1980 to bylo již za 183 milióny - to je o 129 % více. Úspěšně byly splněny úkoly roku 1980 a celé šesté pětiletky. Roční plány soustavně přeplňujeme a výsledky byly oceněny řadou vyznamenání /Rudé prapory, Vzorné exportní plnění apod./.

Bez výraznějších stavebních investic došlo k vysokému využití dříve vybudovaných základních fondů. Upevnili jsme postavení skla na světovém trhu. Máme kvalitní automatickou výrobu, která má výborný design a na trzích předstihuje světovou konkurenci NSR a Francie. Kromě toho máme značně široký sortiment v ruční výrobě.

Vysoká tempa růstu produktivity umožnila vést vhodnou mzdovou politiku zvláště u ručních řemeslných profesí. Došlo k výrazné stabilizaci sklářů, brusičů a malířů. Výrazně vzrostly technologicko-technické zkušenosti ve všech oblastech. Museli jsme dořešit a vlastními silami zavést doplňující, pro další rozvoj nezbytné, speciální druhy výroby, jako výrobu diamantových nástrojů, vlastní výrobu forem ze speciální oceli, vlastní výrobu jednoúčelových strojů a zařízení a výrobu obalů. Vzrostla odborná i politická sebedůvěra ve vlastní síly.

Nepotvrdily se tedy obavy, že působením technického rozvoje naše klasická ruční výroba bude ztrácet své desetiletím vybudované pozice na zahraničních trzích.

Cesta technického rozvoje zůstává naší hlavní zbraní v boji o ekonomický růst v 7. pětiletce.

Jakou cestou půjdeme? Rychlý rozvoj světové elektroniky umožní postupně vznik nových jednoúčelových zařízení, která bude možno nasadit bez výraznějších stavebních investic na stávající tavící zařízení. Cesta technického rozvoje musí výrazně ovlivnit snižování energetické spotřeby, úspory materiálů a kovů.

Soustředíme pozornost na režijní operace, které nám vážou dosud velké počty pracovníků. Je to vnitrozávodová doprava, mytí, čištění, balení, expedice.

Soudružky a soudruzi, uplynulých šest měsíců zkušeností se souborem opatření v našem oborovém podniku Crystalex ukázalo, že jsme vstoupili do nových ekonomických podmínek dobře připraveni. Kladně se nám osvědčila metoda vytyčování čtvrtletních vstřícných úkolů vůči výrobním závodům, spojená se vstřícnou hmotnou motivací. Letos poprvé od roku 1971 jsme dosáhli ve vývozu do nesocialistických států 51 % ročních úkolů za pololetí.

Ceníme si tohoto výsledku proto, že náš podíl ve vývozu, zvláště do nesocialistických zemí, je nejvyšší v československé ekonomice a plnění vývozních úkolů se nám počítá přechodem zboží přes československé státní hranice.

Při plnění našich úkolů jsme také závislí na ostatních hospodářských organizacích se kterými jsme v dělbě práce ekonomicky spjati. Děláme vše pro dobrou soudružskou spolupráci. Dobrá spolupráce se nám daří s PZO Skloexport Liberec, Severozápadní dráhou Ústí nad Labem, Severočeskými papírnami Štětí, Severočeskými plynárnami Úžín a dalšími.  

Soudružky a soudruzi, to co jsem zde řekl, to není chlubení, to je skutečnost a jsem hrdy na to, že pracuji v tomto podniku a mohu se podílet svojí prací na dobrých výsledcích.

Jako rytec skla jezdím již řadu let předvádět rytí skla do největších obchodních domů Kanady, USA, Velké Británie, Austrálie a dalších zemí. A mohu zde říci, že přes obrovskou konkurenci, která ve skle je, má české sklo výbornou úroveň, široký sortiment a je o něj zájem. Je zde dobrá záruka v trvalém růstu devizových přínosů pro naše národní hospodářství.

V našem výboru budeme podporovat resort v úsilí o plnění uložených úkolů a tak napomáhat realizaci programového prohlášení. /Potlesk./

Místopředseda ČNR JUDr. Čestmír Adam: Děkuji poslanci Bohuslavu Horáčkovi, slovo má ing. Marie Smolíková.

Poslankyně ing. Marie Smolíková: Přesto, nebo právě pro to, že tato pětiletka je především pětiletkou ekonomiky - pětiletkou vytváření ekonomických zdrojů pro naši společnost, nesmíme zapomenout na nezastupitelnou úlohu školy ve vzdělávání a výchově člověka. A to takového člověka, který by byl zárukou, že vědeckotechnický rozvoj našeho národního hospodářství a náročné cíle XVI. sjezdu budou bezezbytku splněny.

Je nám všem známo, že úkoly dané XV. sjezdem pro oblast předškolní výchovy v budování předškolních zařízení jsou vysoce překročeny a dnes v některých krajích je umístěno v mateřských školách více než 90 % tří - pětiletých dětí. V našem Jihočeském kraji je to více než 93 %. Není tomu dosud tak v Praze a v některých dalších aglomeracích, kde zaostal podíl závodů na řešení tohoto úkolu anebo kde vázne či se opožďuje investiční výstavba. To samozřejmě zvyšuje nedostatek pracovních sil, protože matky nemohou nastoupit do zaměstnání. V Praze, podle našich informací, je to více jak 2500 žen.

Vážným nedostatkem, který dosud přetrvává je, že jen malé procento mateřských škol je ve správě závodů a JZD. U nás v Jihočeském kraji pouze 14,5 % dětí ze všech dětí umístěných v předškolních zařízeních je umístěno v závodních mateřských školách a v některých krajích je podíl závodů ještě nižší. Uvedu Prahu, kde je pouze 4 % mateřských škol v péči závodů.

Soudružky a soudruzi, náš kulturní a školský výbor po celé uplynulé volební období sledoval realizaci školské soustavy v základních školách a svou iniciativní a kontrolní činností napomáhal k jejím dobrým výsledkům.

Mohu říci, že se podařilo vyřešit s podporou stranických a vládních orgánů v základních školách všechny naléhavě požadavky v materiální i kádrové oblasti a dnes mohu říci, že školská soustava přes zvýšený nárůst dětí, který jsme díky příznivé populaci zaznamenali, je zabezpečena.

Zavedení nové školské soustavy si vyžádalo značné úsilí. Vysoké nároky byly kladeny na resort školství, orgány národních výborů i výrobní podniky v tom, aby byly zabezpečeny učebnice, učební pomůcky, metodické materiály a aby byla zajištěna příprava učitele na nové úkoly obsahové přestavby.

Ne již tak dobře se dařilo řešit úkoly investiční výstavby, které nebyly splněny. V sedmé pětiletce bude třeba využít iniciativy NV a složek NF, občanské veřejnosti i pochopení závodů a družstev a potřebné kapacity pro základní školství budovat. Je třeba volit méně náročnou výstavbu formou přístaveb a modernizovat stávající objekty. Že je to možné, o tom jsem se přesvědčila na předvolebních schůzích ve svém volebním obvodu při hodnocení starých a projednávání nových volebních programů.

Hovoříme-li o realizaci nového pojetí výuky ZŠ, které dospělo již do pátého postupného ročníku, neznamená to, že se můžeme zcela spokojit s dosaženými výsledky. Kladů je ovšem daleko více, než případných nedostatků. Sami poslanci školského a kulturního výboru si průzkumem ověřili, že dosažené výsledky výchovně vzdělávací práce podle nových osnov svědčí o tom, že počáteční nedůvěra, zejména rodičů k některým obsahovým změnám byla již překonána a dosažené výsledky dokazují, že jdeme správnou cestou. Nové metody a formy práce i obsah výuky přináší dobré výsledky, což se projevuje ve větší samostatnosti žáků, v dokonalejším logickém myšlení, v lepší schopnosti řešit praktické úkoly - prostě vědomosti, znalosti i dovednosti žáků jsou hlubší.  

Nic z těchto uvedených a jistě potěšujících faktů vsak nesmí převážit nad aspekty výchovnými, nad tím, na kolik děti a mladí lidé vůbec vyrůstají v lidi s hlubokým vnitřním přesvědčením s našimi idejemi, v lidi pracovité, kvalifikované, svědomité a zodpovědné, všestranně připravené a odhodlané pomáhat rozvíjet materiální i duchovní hodnoty naší socialistické země.

V našem výboru jsme vznesli některé podněty a kritické připomínky, které se týkaly některých nedostatků v osnovách a učebnicích dějepisu a občanské nauky - kde více než jinde je nutné spojení výuky se životem, s praxí i uměním pedagoga aktualizovat učivo. Upozornili jsme např., že v učebnici dějepisu bylo neúměrně omezeno učivo o době husitské, o době našich nejslavnějších dějin, které v mladém člověku vzbuzují oprávněně národní hrdost.

Jedním z problémů, který nás znepokojoval a který odezněl i na našem posledním výboru, je výuka ruštiny a statistické zjištění propadovosti a nízkého klasifikačního průměru u tohoto jazyka. Měli jsme připomínky k tomu, jestliže se dítě učí od 4. třídy ruskému jazyku a někteří naši maturanti a vysokoškoláci mají potíže se tímto jazykem dohovořit, že není něco v pořádku. Z úst ministra školství jsme byli ujištěni, že resort i příslušné výzkumné ústavy se problematikou výuky ruského jazyka zabývají a hledají řešení - jak naučit děti ruskému jazyku a prostřednictvím jeho dobré znalosti vychovávat a upevňovat vztah mladých lidí k Sovětskému svazu, ke všemu tomu velkému a pokrokovému, co ruský národ přinesl světu.

Soudružky a soudruzi, stojí skutečně ještě před námi velké úkoly ve středním školství a zejména ve školství učňovském. Vláda i všechny orgány České národní rady včetně našeho výboru věnovaly po XV. sjezdu mimořádnou pozornost přípravě mladé generace na dělnická povolání. Pozitivně hodnotíme, že i v návrhu programového prohlášení vlády se staví otázka učňovského školství jako klíčová.

Již dnes můžeme říci, že jsme dosáhli prvních úspěchů v obsahové přestavbě středních odborných učilišť. V letošním roce nám úspěšně zakončili přípravu na dělnická povolání první absolventi středních odborných učilišť s maturitou. Je třeba říci, že i resorty pochopily svoji úlohu při přípravě vysoce kvalifikovaných dělníků, schopných plnit stále  

rostoucí požadavky vědy a techniky. Menší pochopení je dosud ve středním článku řízení - na některých výrobně hospodářských jednotkách a podnicích.

Problémy, se kterými se v oblasti učňovského školství setkáváme jsou následující:

- nedostatek kapacit, který vznikl jednak prodloužením učební doby o 4 měsíce, jednak koncentrací učebních oborů, zrušením individuálního výcviku a zavedením skupinové formy odborného výcviku - to všechno vyvolává značný nárůst kapacit. V příštích letech se situace ještě vyhrotí, protože budou dorůstat silné populační ročníky, které nám dnes silně naplňují základní školy. To vyvolá nutnost výstavby dalších středních odborných učilišť. U nás v Jihočeském kraji jsme museli přistoupit k směnnému vyučování na řadě středních odborných učilišť a v letošním roce se počet tříd se směnným vyučováním ještě zvýší, zvláště v krajském městě, v Českých Budějovicích, kde je koncentrována výchova a výuka řady profesí z celého kraje.

Stejně složitá zůstává i situace v ubytování a stravování učňů. Stávající kapacity jsou přeplněny a organizace řeší tento nedostatek dojížděním učňů i z velmi vzdálených míst. Tím se vědomě připravují o možnost mimoškolního působení na učně a naopak nechávají prostor působení mnohdy nežádoucím různým skupinám.

Přitom jsem si ověřila, že mnohdy jednoduchá adaptace vlastního objektu podniku by vyřešila tuto svízelnou situaci. V této oblasti není dosud plně využíváno možnosti sdružování prostředků, jak ukládá usnesení vlády ČSR č. 50 ze dne 18.2.1981;

- dalším problémem, který stojí před učňovským školstvím je nárůst počtu učitelů teoretické výuky, což se samozřejmě nesetkává s žádným nadšením plánovacích orgánů. Ovšem řešení tohoto stavu je nutné, protože nárůst hodin teoretické výuky je veliký na středních odborných učilištích a roste i počet učňů v jednotlivých oborech. V letošním roce jenom u nás v Jihočeském kraji je nárůst na středních odborných učilištích 1600 hodin týdně. Tyto hodiny není možno odučit jenom v přesčasových hodinách, protože kvalifikovanost ředitelů, zástupců i učitelů je na středních odborných učilištích nízká a celá řada si doplňuje svoji kvalifikaci studiem při zaměstnání, V Jihočeském kraji pouze 25 % ředitelů středních odborných učilišť má vysokoškolské vzdělání, 16 % zástupců ředitelů pro praktický výcvik splňuje předepsanou kvalifikaci, a potíže má i Jihočeský KNV s kvalifikovaností zástupců ředitelů pro teoretickou výuku, kde splňuje požadovanou kvalifikaci pouze 24 %. Stejná situace je i v učitelském sboru - jen 1/4 učitelů má aprobaci pro třetí stupeň. Také mistři a vychovatelé si postupně doplňují pedagogické vzdělání, na pedagogické fakultě třísemestrovém studiu. Postupně všichni pracovníci středních odborných učilišť potřebnou kvalifikaci získají, důležité v této době je jejich vztah k mladým lidem, jejich odbornost a politická uvědomělost.

Z vlastní zkušenosti mohu dodat, že zájem o výuku na středních odborných učilištích u mladých absolventů vysokých škol pedagogického zaměření není. Je to jednak proto, že formy a metody práce na středních odborných učilištích jsou náročnější než na ostatních středních školách a jednak i proto, že v podvědomí celé řady lidí příprava na dělnické povolání je něco druhořadého. A že tento názor přetrvává, o tom svědčí i skutečnost, že se nám nedaří dosti úspěšně nábor učňů, zvláště do těch oborů, které naše společnost nejvíce potřebuje. Musíme zdokonalit výchovné poradenství na školách. I když výchovu k volbě povolání nemůžeme zjednodušovat a činit za ni odpovědným jen výchovného poradce. Sebelepší výchovný poradce po několikaletém působení narazí nakonec na odlišný názor rodičů a jeho práce je marná.

Z měnit vztah rodičů a některé části naší společnosti k dělnickému povolání je úkolem dlouhodobým, ale nesmírně důležitým a nutným. Stále ještě totiž existují rodiče, kteří mají v rodině raději špatného studenta, než dobrého řemeslníka. Je to nelogické, ale je to fakt, jak o tom svědčí vysvědčení některých našich maturantů.

I závody budou muset projevit větší úsilí při získávání mládeže do učebních oborů. Nezískávat je jen na výhody, jak mnohdy vidíme v inzerátech - zahraniční rekreace apod., ale na zajímavou práci.

Při této příležitosti bych chtěla připomenout, že i krajské národní výbory musí pružněji reagovat na potřeby našeho národního hospodářství a na potřeby kraje, přehodnotit sít středních škol, zvláště škol odborných. Vzniká potřeba nových profesí a je třeba tyto zajistit odbornými přípravnými pracemi a silami. Jako příklad uvedu Jihočeský KNV, který na základě potřeb zřídil na střední průmyslové škole v Písku studijní obor zabezpečovací a sdělovací technika v železniční dopravě, na střední průmyslové škole ve Strakonicích obor železniční doprava a přeprava a připravuje zrušení ekonomické školy a zřízení textilní průmyslové školy, protože textilní průmysl je v průmyslu kraje silně zastoupen, zatímco s umísťováním absolventů ekonomických škol nastávají potíže.

Soudružky a soudruzi, na závěr bych chtěla říci několik slov k úloze učitele v socialistické společnosti, který sehrává vedoucí úlohu při realizaci školské soustavy. Je proto třeba věnovat ještě větší pozornost než dosud přijímacímu řízení na pedagogické školy a pedagogické fakulty. Vysoké požadavky v tomto výběru se musí klást nejen na vysoký intelekt uchazečů, ale i na jejich morální kvality a jejich vztah k dětem a mladým lidem.

V závěrech XVI. sjezdu i v programovém prohlášení vlády je vysoce oceněna práce učitelů, jejich důležité společenské poslání. Nás učitele to těší, ale i zavazuje. Mohu říci, že převážná většina našich učitelů vykonává svoje učitelské povolání s láskou, skutečným zápalem a pedagogickým mistrovstvím, je svým žákům příkladem ve škole i mimo školu, dokáže skloubit povinnosti z výchovně vzdělávacího procesu s činností veřejnou. Protože učitel nejen učí, ale musí se denně učit mezi širokými vrstvami pracujících. Myslím, že to nejlépe vyjádřil náš druhý dělnický prezident Antonín Zápotocký slovy, a tím bych své vystoupení zakončila. "Má-li být učitelstvo řádným vychovatelem mládeže, musí mít těsné spojení se svým okolím a prostředím. Jen přesvědčený socialistický učitel může přesvědčovat a vychovávat socialisticky, jen takový žije plnokrevným životem." /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP