V široce rozvinutém systému zdravotní péče půjde o zlepšení systému organizace a řízení s cílem zkvalitnit preventivní, diagnostickou, léčebnou a rehabilitační péči a účinnost hygienických a protiepidemických opatření a tím zlepšovat zdravotní stav obyvatelstva a snižovat nemocnost.
Mnoho práce čeká naše zdravotnictví i v uskutečňování dlouhodobých celospolečenských zdravotnických programů. Neméně důležitá bude i uvážlivá racionalizace sítě zdravotnických zařízení a postupné sjednocování zdravotnické a hospodářskotechnické služby do lépe vyhovujících spádových celků. Ve zdravotnickém výzkumu i v péči o růst kvalifikace lékařů a zdravotnických pracovníků se máme čím pochlubit, ale i zde rychlý vědeckotechnický pokrok vyžaduje neustrnout na tom, čeho jsme dosáhli.
Za jednu z podstatných otázek považujeme soustřeďování sil a prostředků na dokončování započatých investičních akcí a rozšiřování lůžek ve zdravotnictví a lázeňství. V této pětiletce počítáme s dalšími čtyřmi tisíci místy. Zvláštní pozornost si také vyžádá zvyšování lůžkových kapacit pro staré a dlouhodobě nemocné občany v zařízeních pro rehabilitaci a v lázních. Nemůžeme si však dovolit nahrazovat drahou výstavbou to, co je zaviněno nedostatečnou organizací různých vyšetření nebo dlouhým čekáním na operace. Ještě závažnějším problémem je růst pracovní neschopnosti - v minulém roce chybělo v ČSR pro nemoc a úraz denně více než 240 tisíc pracovníků. Snížení zbytečných ztrát pracovní doby považujeme za velice důležitý úkol ministerstva, zdravotnických zařízení i lékařů samotných.
Právem jsou našimi občany kritizovány poruchy v zásobování léčivy a zdravotnickým materiálem. Nezakrýváme si, že i zde ovlivňuje naše možnosti rychlý růst cen dovážených surovin a léků. Tato skutečnost však neomlouvá nedostatečně operativní řešení těchto věcí ze strany ministerstva ani neplnění úkolů podniky farmaceutického průmyslu. Do budoucna je nezbytné i lepší pochopení potřeb zdravotnictví ze strany dalších resortů. Spolu s dalším rozšiřováním vlastní surovinové základny bude nutné i zlepšení hospodaření ve zdravotnických zařízeních i domácnostech, protože na plýtvání léky nemáme a mít nebudeme. Je třeba si uvědomit, že náklady na spotřebu léků na 1 obyvatele stouply ze 180 Kčs v roce 1975 na 257 Kčs v roce 1980, to znamená o více než 42 %.
Zdraví našich občanů je jednou z nejcennějších hodnot. Každodenní výsledky zdravotnické péče jsou veřejností citlivě posuzovány. Ze všech těchto důvodů má takový význam úsilí o dobrý vztah lékařů a ostatních zdravotnických pracovníků k nemocným, proto přikládáme takovou váhu odpovědnosti za úroveň poskytovaných služeb a stavíme do popředí principy socialistické morálky.
Na výchově socialisticky myslícího a jednajícího člověka se významným způsobem podílí naše kultura a umění. Uplynulá léta prokázala, že většina opravdových umělců spojila smysl svého života i díla se socialismem. Rostou řady těch, kteří dokáží s vysokou tvůrčí přesvědčivostí zpodobnit krásu života, jeho radosti i starosti, z hlubokého vnitřního přesvědčení přispívat k zápasu starého s novým a aktivně se podílet na boji za revoluční přestavbu světa.
Mimořádné počiny oceňujeme, zralých plodů uměleckého snažení si vážíme, s průměrností se nespokojujeme a projevy neumění odmítáme.
Účinnost každého díla, každé kulturní akce je dána především její kvalitou. Naši podporu budou mít především ti umělci, kteří své odpovědné občanské postoje vyjadřují i mistrovským a účinným ztvárňováním nejaktuálnějších stránek současného života.
Zároveň považujeme za správné napomáhat zlepšování činnosti všech institucí, jež spoluvytvářejí základnu pro tvůrčí umělce, pečují o začínající talenty, přispívají k šíření nových děl. Za zvlášť důležité považujeme zvyšování úrovně kulturní a společenské aktivity širokých vrstev občanů ve městech i na vesnicích. Stojíme před úkolem postupného vytváření celospolečenského programu výchovy socialistickým uměním, zejména z hlediska potřeb mladé generace.
Trvalou součástí našeho úsilí zůstává prohloubení spolupráce našich národních kultur a rozvíjení internacionálních vztahů, zejména s kulturami socialistických zemí.
Významnou událostí nadcházejícího období bude dokončení přestavby Národního divadla. Po Paláci kultury to bude další svědectví péče strany a socialistického státu o rozvoj podmínek pro komplexní působení kultury a umění. Vláda bude i nadále podporovat komplexní přístup k zajištění dalšího kulturního rozvoje, který musí obohacovat pracující o nové duchovní hodnoty a upevňovat socialistický způsob života. To vyžaduje koncepčnější, plánovitější a náročnější řízení ze strany ministerstva kultury i národních výborů.
Na bohatství našeho kulturního života, na rozsáhlou sít osvětových zařízení jsme právem hrdi. Ale ani v této oblasti nelze přehlížet hlediska společenské efektivnosti a maximální hospodárnosti, účelného využívání materiální základny i nemalých finančních nákladů. V zájmu naplňování významných celospolečenských funkcí kultury bude prospěšné šířeji uplatňovat metodu sdružování prostředků.
Soudružky a soudruzi, před novými národními výbory, jejichž poslanci a programy dostali v červnových volbách plnou podporu a důvěru, stojí náročné úkoly. Měly by být dobrými představiteli lidové moci, odpovědnými a spravedlivými správci svých obvodů, i pečlivými hospodáři svěřených prostředků, politickými orgány se smyslem pro každodenní starosti lidí a důslednými uskutečňovateli reálných požadavků, energickými strážci socialistické zákonnosti i rozhodnými zastánci celospolečenských zájmů. Česká vláda si je vědoma, že jen v těsné součinnosti s krajskými, okresními, městskými a místními národními výbory je možné vykonávat státní moc účinně a jednotně, v souladu s potřebami občanů a s jejich aktivní pomocí. Požadavky současné etapy socialistické společnosti, zvládnutí cílů 7. pětiletky zvyšují nezastupitelnou roli národních výborů a zvýrazňují jejich úlohu iniciativních uskutečňovatelů celostátní politiky i místních vlád. V souladu s tím chceme dále posilovat jejich pravomoc a zvyšovat účinnost působení při realizaci komplexního ekonomického a sociálního rozvoje územních obvodů.
Volební programy Národní fronty, zabezpečující linii XVI. sjezdu KSČ v místních podmínkách, ukazují hlavní směry další činnosti národních výborů všech stupňů. Nezakrýváme si, že je čeká mnoho těžké a odpovědné práce - ve výstavbě měst a obcí, v tvorbě a ochraně životního prostředí, ve zlepšování bytových podmínek i služeb, v organizování kulturního života. Přitom rostoucí potřeby bude nutno uspokojovat při nižším tempu růstu zdrojů. Tím důležitější bude pochopení od občanů i podniků jejich získání pro aktivní práci ve prospěch svého města či obce.
I pro činnost národních výborů je stále důležitější, aby ekonomika centrálně řízeného i místního hospodářství a služeb byla opravdu ekonomická a zároveň přispívala ke spokojenosti lidí. Povedeme je proto k tomu, aby lépe využívaly vlastních materiálových a finančních zdrojů k plnění celospolečenských úkolů a uspokojování potřeb občanů. Je nutné, aby účinněji ovlivňovaly rozmístění a využívání pracovních sil, efektivnost investiční výstavby, hospodaření s půdním fondem, staraly se o dobrý chod celospolečenského organismu. Ve všech těchto oblastech mají nemálo pravomoci, ale je nezbytné ji v širším měřítku a důsledněji využívat.
Česká vláda se bude ve své činnosti řídit programovým dokumentem PÚV KSČ k dalšímu rozvoji národních výborů a závěry, které přijala k jeho rozpracování. Ve zdokonalování výstavby a zvyšování účinnosti působení městských a místních národních výborů v zájmu co nejúplnějšího naplňování všech jejich funkcí vidíme jednu ze základních cest přibližování výkonu státní správy potřebám občanů a zvyšování jejich podílu na správě státu. Vyhodnotíme zkušenosti z práce NV ve střediskových obcích a zaměříme se na vytváření podmínek pro jejich dobré fungování. Zabýváme se diferencovaným rozšířením působnosti národních výborů ve městech a obcích.
Budeme dále posilovat společný postup vlády s krajskými národními výbory. MNV musí věnovat větší péči harmonickému a perspektivnímu rozvoji příslušných územních celků. Značný význam přisuzujeme i projednávání územních plánů a ekonomické struktury velkých sídelních a průmyslových aglomerací.
Spolu s organizačními a správními podmínkami chceme vytvářet předpoklady k rozšiřování socialistické demokracie. Půjde zejména o další posilování úlohy volených orgánů a poslanců a o zlepšení politické a odborné úrovně aparátu. Z jeho práce bude zapotřebí důsledně vykořenit takové nešvary, jakými jsou byrokratismus a formalismus, povýšenectví, lhostejnost, papírování a rutina. Na řešení těchto otázek závisí další upevňování autority těchto orgánů státní moci a správy a prohlubování socialistické zákonnosti.
Ve schválených volebních programech Národní fronty - které jsou otevřenými dokumenty - vystupuje v tomto období do popředí vyvážený vztah cílů a prostředků, sil a zdrojů. Zvláštní postavení v nich zaujímá tradiční a osvědčená akce "Z ". Prosazujeme v ní orientaci na rekonstrukci, modernizaci a přístavby základních škol a zařízení pro učňovský dorost, budování vodovodních a kanalizačních sítí. Větší péči je nutno věnovat finančně nenáročným, ale důležitým akcím ke zlepšování životního prostředí. Této formě veřejně prospěšné aktivity budeme i nadále poskytovat soustředěnou podporu.
Důležitou součást volebních programů tvoří problematika služeb. Pro jejich rozvoj vytvořila vláda předpoklady přijetím řady opatření v oblasti koordinace výstavby a rozvoje opravárenských kapacit, určením organizací zajišťujících servis a opravy předmětů osobní spotřeby a materiálně technického zásobování.
Stranou pozornosti národních výborů nesmí zůstávat ani takové otázky, jako je kvalita oprav, vhodná provozní doba a sít sběren. Také tento úsek je citlivým, ale přesným barometrem vztahu národních výborů i jednotlivých poslanců k požadavkům občanů. Podle něho se soudí i o celkové úrovni péče našeho socialistického státu o uspokojování potřeb obyvatelstva. Také zde je zapotřebí oprávněné připomínky lidí - a není jich málo a mnohé se již dlouho opakují - řešit rychleji a rozhodněji.
Cesta posilování pravomoci národních výborů je nerozlučně spjata se zvyšováním jejich odpovědnosti za úroveň politického, hospodářského i společenského života jednotlivých obvodů. Vláda bude dbát, aby se zvyšoval jejich podíl na kontrole plnění úkolů státního plánu. Chceme důsledně vyžadovat, aby své povinnosti vůči národním výborům důsledně plnila všechna ministerstva a ústřední orgány; aby plně respektovaly jejich pravomoci, nezatěžovaly je zbytečnými směrnicemi, ale poskytovaly jim účinnější konkrétní pomoc.
Jsme si vědomi toho, že dobře a účinně vládnout je možné jen v těsné součinnosti s národními výbory, které mají nejblíž k lidem a k utváření konkrétních podmínek jejich života. Proto se chceme ještě více opírat o jejich zkušenosti a iniciativu a i v jejich nejvlastnějším zájmu budeme důsledně dbát o realizaci vládních usnesení ve všech oblastech a na každém stupni řízení. V mnoha směrech budeme muset být náročnější i sami na sebe. Víme, že čím lépe budou fungovat všechny orgány na republikové úrovni, tím úspěšněji se bude pracovat v základních článcích a tím lépe se bude dařit naší společné věci.
Soudružky a soudruzi, o úspěšném naplánování cílů programového prohlášení rozhodne pochopení a podpora občanů naší republiky. Ve spojení účinného řízení národních orgánů a masové iniciativy zdola vidíme zdroj naší síly a hlavní záruku dosažení stanovených záměrů.
Příčiny většiny současných potíží nespočívají v úrovni usnesení a rozhodnutí, ale jsou především v konkrétních lidech, pracovištích a místech. A proto v nich je klíč k řešení problémů. Centrální orgány mohou mnoho udělat pro vytváření podmínek, ale nemohou nahradit příslušné výkonné články a nejsou s to samy věci napravit. To však vůbec neznamená, že by v centrálních orgánech nebylo co kritizovat a co zlepšovat. Hlásíme se k odpovědnosti za uskutečňování požadavku, který na naši adresu vyslovil ze sjezdové tribuny soudruh Husák. Cituji: "V činnosti federální vlády a národních vlád se musí projevovat větší koncepčnost, včasné řešení nazrálých problémů, důsledná kontrola plnění přijatých usnesení a sjednocování postupu všech ústředních a územních státních a hospodářských orgánů. Vlády by měly dbát, aby centrální řízení více napomáhalo rozvoji tvořivé iniciativy hospodářských organizací a národních výborů."
Nemálo práce nás čeká při zdokonalování řízení ekonomiky i státní správy. Rozpracování cílů Souboru opatření a jejich tvořivé a komplexní uvádění do života považujeme za jeden ze základních směrů činnosti vlády. Je to i hlavní kriterium praktického naplňování sjezdové linie na všech stupních řízení, u každého vedoucího pracovníka. Budeme podporovat iniciativní hledání nových přístupů, metod a forem řízení a jejich praktické ověřování v konkrétních ekonomických podmínkách. Zvláštní důraz budeme klást na posilování kvality a autority plánů a zlepšování obsahu a stylu práce plánovacích orgánů všech stupňů, včetně České plánovací komise. V této souvislosti je potřebné zdůraznit, že všechny centrální orgány musí opustit pozici ochránců podřízených organizací a v mnohem větší míře než dosud se stát představiteli celospolečenských zájmů, tvůrci a organizátory koncepcí rozvoje celých odvětví. K tomu zaměřujeme i připravované komplexní programy rozvoje řízení resortů.
Při zdokonalování řízení máme na zřeteli i snížení administrativní náročnosti. Z kritiky XVI. sjezdu na adresu státní správy vyvodíme závěry a na chorobu bujení administrativy budeme hledat účinnější lék. Před státním a hospodářským aparátem stojí nemalé úkoly. Jejich zvládnutí však není v růstu jeho velikosti, ale ve vyšší kvalitě práce, v pozvedávání úrovně kvalifikovanosti a výkonnosti. Plnou odpovědnost za to má každý vedoucí pracovník a to se musí výrazněji projevit i v jeho hodnocení.
Při zdokonalování své kontrolní funkce se bude vláda opírat o záslužnou činnost celé soustavy výborů lidové kontroly. Tyto orgány - spolu s finančními, kontrolními a revizními orgány resortů a podniků - tvoří důležitou součást řízení i socialistického demokratismu. Jejich základním úkolem je napomáhat důslednému plnění hlavních úkolů hospodářské a sociální politiky v duchu stranických a vládních usnesení. V zájmu socialismu a v souladu s požadavky všech poctivých lidí bude nutno ještě cílevědoměji používat nástrojů kontroly v boji s nehospodárností, nekázní a dalšími protispolečenskými jevy.
V souladu s principy socialistického zřízení, rozvíjení socialistických společenských vztahů a jednotou práv a povinností občanů bude vláda dbát o ochranu státních zájmů a veřejného pořádku, o přísné dodržování socialistické zákonnosti a posilování právního vědomí. V tom mají odpovědné poslání orgány soudů, prokuratury a bezpečnosti.
Na řídících kádrech na všech stupních řízení bude vláda požadovat iniciativní tvořivý přístup, energické a důsledné zabezpečování úkolů XVI. sjezdu strany a rozhodné překonávání všeho, co zastaralo a stalo se brzdou. K tomu by měly napomáhat i pětileté plány přípravy kádrů, personálního a sociálního rozvoje.
V závěrech XVI. sjezdu KSČ k federativnímu uspořádání našeho státu bylo požadováno, aby zároveň se zdokonalováním řídící a koordinační úlohy federální vlády rostla i účast vlád obou republik při rozhodování o celospolečenských potřebách a jejich zabezpečení. K tomu cíli zaměříme koordinovaný postup s federálními a slovenskými orgány.
Jsme připraveni dál prohloubit součinnost s orgány ČNR, která vždy byla oboustranně prospěšná a věříme, že napomůže plnit naše společné cíle i do budoucna. Počítáme s projednáváním plánů práce i dalších otázek společného zájmu s ČNR.
Budeme pokračovat v dosavadní úzké a užitečné spolupráci s ÚV NF ČSR. S Českou odborovou radou chceme i nadále společně projednávat závažné otázky hospodářské a sociální politiky a usilovat o zvýšení účasti pracujících na tvorbě, realizaci, hodnocení a kontrole plnění plánu a vytvářet podmínky pro rozvíjení vstřícného plánování. Budeme pokračovat v osvědčené praxi společných jednání vlády s předsednictvem ústředního výboru Národní fronty i Českou odborovou radou.
Jsme si vědomi rostoucí úlohy zákonodárných sborů. Z naší strany chceme vytvářet podmínky k tomu, aby mohly ještě více přispívat ke kontrole státní hospodářské a sociální politiky a vláda bude dbát, aby k jejich doporučení bylo všemi ve všech článcích státní správy přihlíženo.
Soudružky a soudruzi poslanci, ve společnosti vzniká mnoho potřeb, před námi je množství úkolů. Nepřicházíme ale s jejich soupisem a nevycházíme z pouhých přání. Předkládáme vám program rozvoje ČSR a sociálních jistot jejích občanů. Vytyčujeme si náročné cíle s vědomím, ze odpovídají našim silám a možnostem. Předstupujeme před vás s perspektivou, založenou na společném úsilí, na rozhodném pokroku ve výkonnosti a odpovědnosti celku i jednotlivců, na pevné vůli obstát ve zkouškách této doby a vytvářet dobré předpoklady pro dny zítřejší.
Jsme přesvědčeni, že jsou v souladu s životními zájmy 10 miliónů obyvatel ČSR a odpovídají programu budování rozvinuté socialistické společnosti v naší zemi. Věříme, že budou příznivě přijaty dělníky, družstevními rolníky i inteligencí, příslušníky všech generací a že společným úsilím nás všech je naplníme v každém místě a pracovišti. Čas činů k naplnění našich záměrů nečeká. Myšlenky XVI. sjezdu KSČ je nutno začít aktivně uvádět do praxe již v přístupu k úkolům letošního plánu a v odpovědné přípravě na rok 1982 i celou sedmou pětiletku.
Dovolte mi, abych požádal Českou národní radu o posouzení a souhlas s předloženým programem činnosti vlády v novém volebním období a o vyslovení důvěry naší vládě. /Potlesk./