Zemědělství prošlo několika etapami
svého vývoje. Stejně tak, soudružky
a soudruzi poslanci, i školství. Každá
etapa má svou gradaci a tím i náročnost.
Tak je tomu především s nároky na absolventy
vysokých škol. Pod vlivem pronikání
a vstupu vědeckotechnických poznatků do zemědělství,
praxe realizuje třetí etapu vývoje našeho
zemědělství a tato skutečnost sama
dává odpověď na potřebnou kvalifikaci
absolventů vysokých škol pro zemědělskou
praxi. Zemědělství potřebuje specializované
pracovníky, kteří jsou schopni na konkrétních
pracovištích a v konkrétních podmínkách
realizovat požadavky rozvoje zemědělství
a na typy řídícího pracovníka
se širším profilem odborné přípravy
a schopnosti specializovat se v samostatné praxi.
Průzkum poslanců však také prokázal,
že je aktuální nově - opakuji, aktuální
nově koncipovat systém náročného
a postgraduálního a pomaturitního studia
pro absolventy vysokých a středních zemědělských
technických škol. Vždyť přece je
dostatečně známé, že inženýr
všeobecného zemědělství nebyl
nikde oficiálně povolán již 10 let k
nějakému postgraduálnímu studiu. A
dále, že je nezbytné prohlubovat vědomosti
pedagogických kádrů zejména na zemědělské
technické škole. Možná, že i na některých
oborech vysokých škol, kde se jeví pro další
vývoj vážné nedostatky.
Úkolem zemědělské praxe je také
vytvořit podmínky pro stabilizaci pracovníků
a zde je třeba věnovat pozornost také absolventům
všech typů škol. S otázkou stabilizace
je nutno neoddělitelně spojovat tvorbu pracovních
a životních podmínek pracovníků
v zemědělství. Před třemi léty
byl proveden poslanecký průzkum, jehož výsledky
zavazovaly zemědělské podniky k odstranění
vážných nedostatků. Přes značné
zlepšení bylo při letošním průzkumu
poslanců zjištěno, že sice některé
nedostatky ještě existují, ale stále
přežívají právě ty, které
nejméně potřebujeme.
Chtěl bych ještě konstatovat, že v oblast
sociální politiky v odvětví zemědělství
bylo vykonáno mnoho. Jde o všestrannou lékařskou
péči, která je na úrovni, je soustavná
a je systematická. Tato péče o zdraví,
ochranu a bezpečnost při práci se zpětně
kladně promítá do úměrného,
ale přece jen snižování úrazovosti
a nemocnosti v našem zemědělství.
Průzkum ukázal, že mnohá JZD zabezpečují
společné stravování nejen pro družstevníky
a důchodce, ale i pro důchodce - občany příslušné
obce. JZD a státní statky v oblasti sociální
politiky překračují hranice svých
podniků a berou do svých stavů zaměstnance
mateřských škol a jeslí, uvolňují
značné finanční prostředky
a materiálovou pomoc v akcích "Z". V úzké
spolupráci s národními výbory vytvářejí
tak podmínky hezkého životního a pracovního
prostředí pro všechny občany bez ohledu
na to, kde pracují.
Průzkum prokázal, že Svaz družstevních
rolníků věnuje velkou pozornost lázeňské
péči, rekreační péči
jak o přestárlé družstevníky,
tak péči o družstevníky a jejich děti.
Značný pokrok byl zaznamenán v otázkách
bytové výstavby, v níž se úspěšně
pokračuje, zejména na státních statcích,
ale i v JZD.
Co říci například, že existuje
státní statek - ubezpečuji vás, že
nejde o případ ojedinělý - který
má např. 9 dechových kapel, 4 cimbálové
muziky a národopisný soubor, pěvecký
soubor, které mají dobrou úroveň.
Tento statek, konkrétně Veselí na okrese
Hodonín, úspěšné plní
a překračuje své výrobní úkoly
v rostlinné a živočišné výrobě,
které jsou nesmírně náročné,
postavené okresní zemědělskou správou
hodonínského okresu.
Co říci závěrem, soudružky a
soudruzi poslanci. Průzkumy poslanců prokázaly,
ze v JZD i státních statcích existují
ještě značné rezervy ve zvyšování
kvalifikace a ve vytváření podmínek
a předpokladů pro stabilizaci pracovních
sil v zemědělství. Setkali jsme se například
se skutečností, že okresní zemědělské
správy, a ne jedna, mají zpracovanou kádrovou
objektivní analýzu v jednotlivých JZD, se
znalostí a perspektivou na 10 let. Mají propracovaný
systém přípravy kádrů podle
profesí, ale zejména podle náročnosti
stávající a plánované intenzity
rozvoje živočišné a rostlinné výroby.
Tento materiál je respektován a realizován
v zemědělských podnicích a tato skutečnost
se příznivě odráží v kádrové
stabilitě, v kádrové perspektivě a
odpovídá také dané náročnosti
středního článku řízení.
Přesvědčili jsme se o tom např. v
okrese České Budějovice, Plzeň-sever,
Nitra, Hodonín, Levice, ale i v dalších okresech.
Existují okresy a zemědělské podniky,
kde těmto otázkám není věnována
patřičná pozornost a proto není snad
náhodou, že tam, kde jsou nedostatky ve výrobě,
v plnění úkolů, tam, kde chybí
autorita vedoucích, zodpovědnost, je koneckonců
zaznamenán určitý chaos v řízení
a organizaci práce.
Všechny zjištěné skutečnosti v
provedeném průzkumu jsou kvalifikovaně zapracovány
do závěrečné zprávy. Poslanci,
pověření průzkumem, měli na
zřeteli zpracovat takový závěrečný
dokument, který by dlouhodobě sloužil poslancům
pro jejich práci ve volebních obvodech, aby poskytl
dostatek informací a poznatků federálnímu
i národním ministerstvům zemědělství
a výživy, zejména pak ministerstvům
školství ČSR a SSR, v neposlední řadě
však resortním gestorům, jímž bylo
13. plénem ÚV KSČ uloženo podílet
se na tvorbě podmínek k úspěšnému
plnění a zabezpečování rozvoje
socialistického zemědělství.
18. zasedání ÚV KSČ v souladu s předcházejícím
13. plénem ÚV KSČ k problematice zemědělství,
zdůraznilo nové náročné úkoly.
Chceme více masa, více zemědělských
produktů, abychom nemuseli dovážet, abychom
byli soběstační. Východisko z toho
je v prosazení další intenzifikace zemědělské
výroby, a to především v rostlinné
a živočišné výrobě a v jejím
zhodnocování zejména ve zpracovatelském
průmyslu.
Chtěl bych vyslovit zde na tomto místě názor,
že v etapě, kdy vedoucí kádry řídí
několikanásobně větší
celky, než tomu bylo v minulosti, své úkoly
začínají plnit zodpovědně.
Přitom získávají nové a nové
zkušenosti, stále se učí a s nimi i
ostatní pracovníci. Nové přístupy
a nové metody v práci jsou nezbytností, abychom
s menším počtem pracovníků, ale
s pracovníky, kteří dobře ovládají
zemědělskou techniku, technologii a dnes již
složité pracovní procesy, mohli plnit náročné
úkoly, které nám vytyčila Komunistická
strana Československa, federální vláda,
vláda České socialistické republiky
i Slovenské socialistické republiky.
Předsedající místopředseda
SN V. Vedra: Děkuji poslanci Zahradníkovi, slovo
má poslanec Muržic, připraví se poslanec
Mařík.
Poslanec A. Muržic: Vážený súdruh
predseda, vážení hostia, súdružky
poslankyne a poslanci, z rokovania XV. zjazdu strany, zasadania
Ústredného výboru strany, z dennej praxe
a prednesenej správy súdruha ministra Štancľa
jasne vyplýva, že otázka pracovných
síl je jedným z rozhodujúcich a limitujúcich
faktorov nášho ďalšieho hospodárskeho
a sociálneho rozvoja.
Zvlášť vystupuje do popredia problém efektívnych
a veľakrát veľmi rýchlych a na rozhodujúcich
miestach použitých kapacít pracovných
síl. Na riešenie tejto dôležitej spoločenskej
úlohy sa významnou mierou podieľa aj ČSĽA,
vojská ministerstva vnútra a do určitej miery
aj Zväzarm.
Významnou zložkou je výpomoc, ktorou ČSĽA
a vojská MV poskytujú nášmu národnému
hospodárstvu v zmysle uznesenia vlády ČSSR.
Spôsob jej poskytovania je riešený smernicami
pre poskytovanie vojenských výpomocí, uverejnených
v Ústredných vestníkoch ČSR a SSR
a služobným predpisom vojenskej výpomoci.
Vzhľadom na to, že hlavnou úlohou ČSĽA,
je stála, vysoká bojová pohotovosť,
je potrebné jej použitie pri vojenských výpomociach
riešiť centralizovane. Uvedenými uzneseniami
a smernicami sú riešené aj ostatné výpomoce,
ktoré sa poskytujú v mimoriadnych prípadoch,
akonáhle to vyžadujú dôležité
hospodárske záujmy štátu. Požiadavky
na použitie sa predkladajú vláde ČSSR,
ktorá o ich poskytnutí rozhoduje. V rámci
týchto výpomocí príslušníci
ČSĽA pracujú na najdôležitejších
úsekoch nášho hospodárstva. Predovšetkým
v poľnohospodárstve, ale aj v Severočeských
uhoľných baniach Most, na Paláci kultúry
v Prahe, metre v Prahe, jadrovej elektrárni Bukovany, plynovode
Konzorcium a na iných dôležitých akciách.
Za 4 roky 6. päťročnice bolo pri pomoci národnému
hospodárstvu nasadených dovedna 67 435 vojakov,
ktorí odpracovali bezmála 2,5 milióna pracovných
dní a poskytnutá pomoc 11 838 kusov vozidiel a techniky
v rozsahu 377 621 pracovných dní. Z toho skoro 50
% pripadá na pomoc nášmu poľnohospodárstvu.
Hrubé príjmy za prácu vojakov a výkon
techniky za štyri roky šiestej päťročnice
to je viac ako 353 mil. Kčs. V tomto roku do 31. októbra
bolo nasadených viac ako 14 tis. vojakov, ktorí
odpracovali 810 tis. pracovných dní.
Pri dobrovoľných výpomociach v osobnom voľne
odpracovali príslušníci ČSĽA v
tejto päťročnici viac ako 750 tis. pracovných
dní.
ČSĽA sa na riešení problému pracovných
síl podieľa aj inými formami. V rámci
náboru do dôležitých odvetví národného
hospodárstva sa uvoľnilo v tejto päťročnici
9900 vojakov 2. ročníka, ktorí boli z vojenskej
základnej služby prepustení o päť
mesiacov skôr.
Ďalším tisíckam brancov-baníkom
pracujúcim pod zemou je ročne poskytovaný
dlhodobý odklad vojenskej služby do 30 rokov. Pokiaľ
pracujú v hlbinných baniach je im vojenská
služba odpustená. Tento fakt pozitívne ovplyvňuje
nábor mladých ľudí pre banícke
profesie.
Na pomoc pri riešení situácie v doprave uhlia
sa využíva zdokonaľovacieho cvičenia vojenských
vodičov.
Žiada sa tiež pripomenúť celú oblasť
zvyšovania úrovne všeobecného vzdelania
i odbornej kvalifikácie, napríklad vodičov
kolesových vozidiel, mechanikov slaboprúdej techniky
i ďalších špecialistov v priebehu vojenskej
základnej služby, ktorých odbornosť je
buď priamo, čiastočne, alebo sprostredkovane
použiteľná v civilných povolaniach.
Pri riešení problémov v doprave v rámci
výcviku a vojenských výpomocí sa do
značnej miery zúčastňuje vojsko. Vytvorená
hodnota tohto vojska dosiahla v 6.5RP 1 miliardu 718 miliónov
Kčs proti 1456 tis. v piatej päťročnici.
Významná pomoc je poskytovaná pri generálnych
rekonštrukciách železničných tratí,
kde sa rozsah zvýšil zo 790 km v minulej päťročnici
na 918 km v tejto päťročnici. V tomto roku po
prvý raz prekročila 200 km a dosiahla 28 % ročného
objemu v celej sieti ČSD. Stavebné útvary
plnia úlohy na hlavných ťahoch i na technicky
a technologicky ťažkých úsekoch vedľajších
tratí v ťažkých smerových a oblúkových
pomeroch. Úspešne prekonávajú problémy
vyplývajúce z nerovnomerného zásobovania
obnovovacím materiálom a z nepovoľovania výluk.
Okrem toho pomáhali pri odstraňovaní následkov
zimnej kalamity a pri rade nehôd na železnici. Navyše
oproti plánu sa na základe socialistických
záväzkov podieľali na obnove alebo výstavbe
niekoľkých vlečiek, napríklad pre VŽKG,
Poľnohospodársky nákupný podnik Zlonice
a v tomto roku pre CELPAP Paskov a podobne.
Mostné útvary plnia organizačne, technicky
a technologicky neobyčajne náročné
akcie, z ktorých niektoré majú značný
význam nielen pre rezort dopravy, ale aj pre celé
národné hospodárstvo. Medzi najvýznamnejšie
patrí výmena piatich konštrukcií na
trati Plzeň-Cheb, obnova mostov cez Labe a Ploučnicu
v Dečíne, účasť na stavbe mostov
základného komunikačného systému
v Prahe, diaľnicovo-železničného mostu
v Bratislave a ďalších.
Vojenské železničné prevádzkové
stredisko zvýšilo o 25 % pomoc doprave odbornými
kádrami v prevádzkovo dôležitých
odvetviach dopravy a prepravy, vozňového a lokomotívneho
hospodárstva pri trvalom plnení plánu okolo
110 %. Najzávažnejšie je nasadenie v železničnom
uzle Praha, vo vozňovom depe Ústí nad Labem
a v železničných opravovniach a strojárňach
Ostrava. Veľmi dobré výsledky dosahujú
vojenské kolektívy posunovačov na zaraďovanej
stanici Praha-Vršovice v súťaži o najnižší
počet poškodených vozidiel.
Vojenské železnično-stavebné stredisko
pomáhalo baniam v oboch severočeských revíroch,
pri údržbe, opravách, premiestňovaní
a stavbe koľají. Prispelo tak k zabezpečovaniu
plynulej ťažby a odvozu uhlia a k riešeniu nepriaznivej
energetickej situácie.
Na rozvoji nášho národného hospodárstva
a tým aj na realizácii sociálneho programu
našej strany sa zúčastňujú v
značnej miere i hospodárske organizácie v
pôsobnosti MNO.
Predovšetkým je to odborový podnik Vojenské
stavby, ktorého hlavnou úlohou je zabezpečovať
investičný program ČSĽA. Na základe
uznesenia vlády a rozhodnutia súdruha ministra národnej
obrany ročne vyčleňuje značné
kapacity v prospech iných rezortov. Do okruhu najznámejších
stavieb, ktoré odborový podnik Vojenské stavby
realizoval v 5. päťročnici, alebo stavia v tejto
päťročnici, patria predovšetkým úseky
na autostráde D-1, pražského metra, dopravného
systému v Prahe, výstavba bytov a rôznych
zariadení občianskej alebo technickej vybavenosti
v miestach sústredenej bytovej výstavby.
Pracovníci tohto podniku vytvorili v piatej päťročnici
stavebné dielo pre mimorezortných investorov v hodnote
2 220 000 mld Kčs, z čoho výstavba metra
je 1 136 000 mld Kčs a na autostráde 612 miliónov
Kčs. V prvých štyroch rokoch 6.5RP realizovali
stavebné práce za 2 800 000 mld Kčs, z toho
na výstavbe metra 1 286 mld Kčs a na autostráde
511 miliónov Kčs.
Podobným spôsobom sa na rozvoji národného
hospodárstva zúčastňuje svojimi kapacitami
aj Vojenský projektový ústav, ktorý
ročne vyprojektuje pre rôzne investorské organizácie
projektové práce približne v hodnote 40 mil.
Kčs. V posledných rokoch je tento ústav napríklad
generálnym projektantom takých stavieb ako je Palác
kultúry v Prahe, autostrády D-8 Praha-hranice NDR
a D-11 Praha-Hradec Králové-hranica PĽR. Okrem
toho zabezpečuje rad úloh pre Štátnu
leteckú správu, Riaditeľstvo výstavby
hl. mesta Prahy a ďalších mimorezortných
investorov. Trvalou zložkou náplne práce tohto
ústavu sú aj zahraničné zákazky.
Trust Vojenské lesy a majetky zabezpečuje ťažbu
drevnej hmoty v lesných lokalitách, ktoré
sú vyčlenené pre prípravu a výcvik
vojsk. Napriek tomu, že hospodárenie na 225 tisícoch
ha lesa je značne sťažené neustálou
činnosťou vojsk, vyťažili podniky trustu
Vojenských lesov a majetkov v 5. päťročnici
dovedna 4,4 miliónov m3 drevnej hmoty a v prvých
štyroch rokoch tejto päťročnice 4 miliónov
m3.
Súbežne s tým obhospodarujú podniky
Vojenských lesov a majetkov v súčasnej dobe
viac ako 32 tis. ha poľnohospodárskej pôdy.
V snahe neodčerpávať už aj tak nedostatočné
kapacity z civilného sektoru, realizuje ČSĽA
pomocou stavebných jednotiek, rad akcií materiálnej
bázy. Len ako príklad uvediem vysokoškolské
areály Vyškov a Liptovský Mikuláš.
Podobne aj príslušníci Zboru národnej
bezpečnosti, Pohraničnej stráže a vojaci
vojsk Ministerstva vnútra, odpracovali v tomto roku na
pomoc nášmu národnému hospodárstvu
dovedna 1,8 mil. hodín. Z tohto úhrnného
počtu pripadá na pomoc v priemysle viac ako 87 tisíc,
v poľnohospodárstve 249 tis., v stavebníctve
468 tisíc, v iných oblastiach v rámci volebných
programov Národného frontu 1 milión hodín.
V rámci aktivity zložiek NF poskytovali pomoc nášmu
hospodárstvu aj členovia Zväzarmu, ktorí
v roku 1979 odpracovali 1852 brigádnických hodín.
Išlo najmä o pomoc pri prekonávaní kalamitnej
situácie na začiatku roka a pomoc pri zbere úrody.
V priebehu tohto roku pomoc Zväzarmu predstavuje už
1514 tis. brigádnických hodín.
Vážené súdružky a súdruhovia,
aj keď som na začiatku uviedol fakty o tom, ako sa
ČSĽA, vojská MV a Zväzarm podieľajú
na pomoci nášmu národnému hospodárstvu,
chcem zdôrazniť tú skutočnosť, že
hlavným poslaním našej armády a vojsk
NV je zabezpečiť obranyschopnosť ČSSR
a plnenie internacionálnych úloh v rámci
Varšavskej zmluvy pri obrane celého socialistického
spoločenstva. Táto nadobúda na význame
zvlášť v súčasnej komplikovanej
situácii, keď imperialistické kruhy na Západe,
vedené USA, a maoistická Čína ustupujú
od politiky uvoľňovania a nastúpili ostrý
kurz zvyšovania napätia.
Vyvolávajú konflikty a nedorozumenia, akých
sme svedkami v týchto dňoch a možno povedať
aj v týchto hodinách, kedy vládnuce kruhy
robia všetko pre sabotovanie ducha a litery helsinských
princípov, na pripravovanom, alebo už začínajúcom
rokovaní signatárov helsinských dohôd
v Madride.
Robia konkrétne a veľmi nákladné opatrenia,
aby dosiahli prevahu v počtoch vojsk, zbraňových
systémoch i technike. Svedčia o tom preťahovačky
okolo ratifikácie Salt-II a snaha o rozmiestnenie rakiet
stredného doletu v Európe, rast výdavkov
na výskum v oblasti zbraní, vojenskej techniky i
na armády vôbec. Tieto skutočnosti nemôžu
nikoho nechať na pochybách o tom, že i ČSĽA,
vojská Ministerstva vnútra, musia robiť zodpovedajúce
opatrenia na zvyšovanie vycvičenosti a pripravenosti
vojsk. Preto je potrebné dodržiavať platné
smernice o povoľovaní vojenských výpomocí
a starostlivo zvažovať každé nasadenie vojakov
na dlhodobé vojenské výpomoce.