Kontrolné orgány rôznych stupňov i
poslanecké prieskumy narážajú často
na formálnosť v kultúre. Prudký rozvoj
záujmovej umeleckej činnosti v pokrízovom
období (v Čechách vzrástol napr. počet
krúžkov a súborov na takmer dvojnásobok)
v niektorých okresoch však kladie dôraz len
na kvantitu. Kontrola upozorňuje i na to, že dosiaľ
k nedoriešeným otázkam na tomto úseku
patrí nerovnomerná, často nízka úroveň
materiálneho zabezpečenia práce súborov
a krúžkov a najmä malá využívanosť
kultúrnych domov a zariadení.
Kultúrne plány, zriadiť v každom okrese
stálu galériu obrazov, nie sú ešte uspokojivo
vyriešené. Pritom vizuálny zážitok
z výtvarného diela patrí k najsilnejším
v našom živote. Prieskumy poslancov a kontroly konštatujú,
že ĽŠU, táto najorganizovanejšia, ucelená
činnosť mládeže nemá ešte
vždy vhodné miestnosti a národné výbory
majú práce na tomto úseku dosť značné
reštancie. Výrazné úspechy sme dosiahli
v oblasti umeleckej tvorby, knižného trhu, knižníc,
ochrany historických pamiatok, naproti tomu sústavne
pretrvávajú problémy s populárnou
hudbou, ktoré nám z času na čas avizujú
i poslanci z iných výborov Snemovne národov.
Táto zložitá oblasť dopláca na
pretrvávajúce, nedostatočné rozpracovanie
esteticko-ideových problémov a značnú
nejednotnosť estetických kritérií. Po
rozbore poznatkov z kontroly a prieskumov sme dospeli v kultúrnych
výboroch k záveru, že by sa vyplatilo, aby
centrálne miesta, ministerstvá a umelecké
zväzy zabezpečili pre túto oblasť vypracovanie
závažných esteticko-ideových materiálov
a zodpovední pracovníci národných
výborov, pochopiteľne, okrem rozhlasu a televízie,
tieto materiály zvládli a vedeli ich aplikovať
vo svojej každodennej práci.
Kontrolné orgány a prieskumy poslancov upozorňujú,
že by sa mala ešte posilniť organizátorská
práca v oblasti kultúry, malo by dochádzať
k rýchlejšej výmene pozitívnych skúseností
medzi českými a slovenskými krajmi a celú
kultúrno-výchovnú činnosť treba
chápať ešte komplexnejšie s dôrazom
na všetko hodnotné a pokrokové. Poslanci Kultúrneho
výboru Snemovne národov sa nazdávajú,
že väčšia náročnosť v
školskej práci i v kultúrno-výchovnej
činnosti prospeje našej vzdelanosti a náš
ľud s vďakou ohodnotí toto zvýšené
úsilie. Ďakujem za pozornosť.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Z.
Nováčkovi, hovoriť bude poslanec E. Krauskopf,
pripraví sa poslankyňa Plíšková.
Poslanec E. Krauskopf: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci,
stížnosti, oznámení a podněty
občanů představují významný
zdroj informací a poznání, který je
třeba důkladně využívat k odstraňování
nedostatků a řešení problémů
na všech stupních řízení.
Politickou důležitost správného vyřizování
stížností a podnětů zdůraznily
v prvé řadě závěry XV. sjezdu
KSČ. Problematikou stížností a podnětů
se zabývala v minulém roce i vláda ČSSR.
Pravidelně se této otázce věnují
také ústavně právní výbory
obou našich sněmoven, které ve svém
společném usnesení ze 17. 10. 1978 konstatovaly,
že přes určité zlepšení
práce se stížnostmi stále ještě
přetrvávají některé nedostatky.
Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, dovolte
mi uvést alespoň několik čísel,
která ukáží jednak početnost,
jednak trend vývoje oprávněných stížností.
V roce 1978 přijaly v ČSSR orgány a organizace
celkem 146 171 stížností a podnětů.
Po vyloučení duplicit, vzniklých zasláním
stejných stížností na více orgánů
nebo těm orgánům, které nejsou příslušné
k jejich vyřízení, se počet zredukoval
na 122 899 vyřízených stížností,
tj. o 2 desetiny procenta méně než v roce 1977.
V porovnání s rokem 1977 se zvýšil podíl
oprávněných stížností
o necelé jedno procento. Stejný zůstal u
stížností týkajících se
zásobování, úrovně obsluhy
a obchodu a úrovně služeb. Ke značnému
růstu oprávněnosti, a to zhruba o 13 procent,
došlo u stížností na dodržování
cen.
Poměrně vysoká je oprávněnost
stížností na dopravu a komunikace v působnosti
národních výborů České
socialistické republiky, zvýšil se také
podíl oprávněných stížností
na životní prostředí a zdravotnictví,
ale k největšímu vzestupu došlo u stížností,
které upozorňovaly na závady v jednání
a chování pracovníků a na nedobré
poměry v orgánech a organizacích.
K poklesu stížností došlo v oblasti sociálního
zabezpečení, pracovně právních
vztahů a zemědělství. V ostatních
skupinách stížností byl v minulém
roce zaznamenán buď mírný pokles nebo
stav zůstal na stejné úrovni. Oproti minulému
roku se také zvýšil počet anonymních
stížností, ale jejich oprávněnost
se snížila jen nepatrně, a to asi o jedno procento
proti roku 1977. Věcné zaměření
anonymů zůstalo v podstatě stejné
jako v minulých letech, většina z nich upozorňuje
na nesprávné chování a jednání
pracovníků, rozkrádání a poškozování
majetku v socialistickém vlastnictví, zneužívání
služebních dopravních prostředků,
zneužívání funkcí, šikanování
a úplatkářství.
Za pozitivní jev při vyřizování
stížností lze pokládat skutečnost,
že v roce 1978 došlo po přešetření
oprávněných stížností
ke zvýšení postihů vůči
odpovědným osobám. Většinou šlo
o opatření podle zákoníku práce
a podle zákona o lidové kontrole, v některých
případech byly vyvozeny kádrové závěry
a v řadě případů byla uložena
náhrada škody. Bohužel, účinnost
těchto postihů nebyla tak důrazná,
aby preventivně dostatečně varovala před
opakováním nedostatků.
Zcela zvláštní kategorii tvoří
ty stížnosti, které kritizují nedostatky
v orgánech a organizacích a nesprávné
jednání vedoucích pracovníků.
V roce 1978 se této společensky závažné
problematiky týkalo 21 446 stížností.
Jejich příčinu je třeba vidět
v nedůsledném postupu řídících
orgánů, v zanedbávání běžné
kontrolní činnosti, která mj. má někde
velmi nízkou úroveň.
Prošetřením oprávněných
stížností byly například zjištěny
závažné nedostatky v evidenci majetku, v hospodaření
finančními prostředky, ve skladování,
v nedodržování inventarizačních
předpisů a zajištění hmotné
odpovědnosti příslušných pracovníků.
Důsledkem takových zjištění bylo
pak nejen rozvázání pracovního poměru
nebo odvolání z funkce, ale v některých
případech i postoupení výsledků
prověrky orgánům činným v trestním
řízení.
V oblasti ekonomiky a její ochrany byly prověrkou
provedenou Výborem lidové kontroly ČSSR zjištěny
značné nedostatky především v
úrovni řídící práce
státního a hospodářského aparátu
a slabiny v práci revizních a kontrolních
útvarů. Proto Výbor lidové kontroly
ČSSR uložil soustavně zaměřovat
kontrolu na aktuální otázky ochrany národního
majetku.
Jak jsem již uvedl, značný počet stížností
v minulém roce se týkal zásobování,
obchodu, služeb a cestovního ruchu. Kritice byl podroben
stále se opakující nedostatek některých
druhů zboží včetně zboží
běžné spotřeby. Z trhu se například
vytratily levné flanelové košile, obuv cenově
přístupná občanům s nižšími
příjmy nebo důchodcům. Zjištěna
byla špatná kvalita výrobků i z dovozu
a pokud jde o služby, často je kritizována
vadná práce opravářů, nedostatek
náhradních dílů, nedodržování
termínů apod. Pracující často
poukazují také na nedostatečnou údržbu
domovního fondu, nedostatky v dodávce tepla a teplé
vody, na nešvary v železniční dopravě,
poštovní a spojové službě a v závodech
veřejného stravování.
Pokud jde o údržbu a obnovu bytového fondu,
hovořil o tom ke Dni horníků a energetiků
předseda vlády ČSSR s. Štrougal v souvislosti
s úsporami paliv a energie. Občané velmi
příznivě přijali jeho slova o tom,
že by bylo třeba podrobněji zkoumat stav domů,
které jsou pro novou výstavbu sídlišť
určeny k demolici. Jsou přece případy,
kdy stávající bytový fond po modernizaci
a úpravách by mohl sloužit dalších
10 až 15 let. Tím by byly uvolněny finanční
prostředky a stavební kapacity pro výstavbu
nových bytů pro ty, kteří dosud byt
nemají vůbec. Městský národní
výbor v Českých Budějovicích
reagoval na tuto problematiku tak, že na svém plenárním
zasedání v září t. r. uložil
příslušnému útvaru prověřit
postupně stávající bytový fond
s tím, zda je možné v některých
domech vybudovat v nástavbách další
bytové jednotky. Tato možnost bude pak nabídnuta
podnikům pro výstavbu podnikových stabilizačních
bytů. Tolik z mého volebního obvodu.
Soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych se vrátil
ke stavu a úrovni vyřizování stížností.
Dosavadní zkušenosti ukázaly, že přetrvává
řada nedostatků. Kromě závad v evidenci,
která pak neposkytuje potřebné údaje
pro jejich zhodnocení, dochází i k tomu,
že nejsou dodržovány lhůty stanovené
pro jejich vyřizování. Stále ještě
se setkáváme s věcnými nedostatky
při jejich vyřizování; někteří
vedoucí pracovníci i pracovníci za vyřizování
stížností odpovědní nedoceňují
jejich společensko-politický význam, opakovaně
zdůrazňovaný nejvyššími
stranickými a státními orgány. Konečně
bude třeba také zlepšit signalizační
povinnost a spolupráci kontrolních orgánů
výborů lidové kontroly všech stupňů
s orgány činnými v trestním řízení
a národních výborů.
Přesto však lze konstatovat, že došlo k
příznivému posunu v práci se stížnostmi,
oznámeními a podněty pracujících
a že cesta která vede k dosažení ještě
lepších výsledků, existuje. Je to cesta
větší náročnosti a cílevědomé
efektivnosti, důslednosti a operativnosti. Stížnosti
a podněty pracujících představují
nejen velice silný a citlivý zdroj informací,
ale ukazují také, s jakou důvěrou
se pracující na různé orgány
a instituce obracejí. Tato důvěra nesmí
být nikdy zklamána; každé povrchní
a formální vyřízení stížnosti
znamená politickou škodu, znamená oslabení
důvěry, kterou pak lze jen velice těžko
znovu získat. Naše dnešní zasedání
je věnováno problematice zvýšení
účinnosti kontroly. Její neodmyslitelnou
součástí je i vyřizování
stížností a podnětů pracujících.
Musíme dosáhnout toho, aby souhrnné informace
z jejich rozborů účinně přispěly
k řešení nežádoucích tendencí
v oblastech, ve kterých nedostatky vyvolávají
oprávněnou kritiku.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Krauskopfovi.
Slovo má poslankyňa Plíšková,
ktorá sa ako posledná prihlásila do rozpravy.
Poslankyně M. Plíšková: Vážené
předsednictvo Sněmovny národů, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté, ráda
bych orientovala vaši pozornost na kontrolu jedné
části usnesení Sněmovny národů
č. 173 z roku 1975 k plnění linie XIV. sjezdu
KSČ v oblasti vnitřního trhu, která
se týká zvyšování kvality a zlepšování
sortimentu potravinářského průmyslu.
K tomu využívám poznatky z výborů
pro zemědělství a výživu a některé
zkušenosti z kontrolní a revizní činnosti
v potravinářských závodech v mém
volebním obvodu, v okrese Znojmo. Pokusím se na
tom ukázat, jak kontrola přispívá
k řešení problémů vyskytujících
se při plnění státního plánu.
Chtěla bych podotknout, že na základě
usnesení vlády č. 178 z roku 1977 byla do
řízení jakosti vznesena plánovitost
a systém a že také zmiňované
usnesení Sněmovny národů, podložené
osobními poznatky poslanců, využívají
ve své činnosti jak ministerstva, tak i VHJ potravinářského
průmyslu. To jsou zevšeobecněná a myslím,
že pozitivní fakta.
Před pěti lety poslanci výborů pro
zemědělství a výživu při
průzkumech na závodech zjistili, že v potravinářském
průmyslu se potýkáme se závažnými
problémy. Kontrolou se zjistilo, že např. u
většiny konzervárenských závodů
je fyzicky i morálně zastaralá zavírací
technika. V naší republice se přestala vyrábět,
NDR nám ji přestala dodávat a dovoz této
zavírací techniky ze SSSR, kde je na velmi dobré
úrovni, nepokrývá konzervárenským
závodům potřebné množství.
Obdobné problémy jsou u obalových materiálů,
tuzemská výroba nestačí tempu z hlediska
množství i sortimentu. Proto se musí stále
více zvyšovat dovoz obalového materiálu.
Stojí před námi úkol vyřešit
problém tuzemskou výrobou a tím ušetřit
devizové prostředky. To jsou jasná zjištění
a také jasný směr, co dělat. Kontrola
je zjistila a řídící orgány
musí říci, jak věc řešit.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, posláním
kontroly je vyhledat problémy a nedostatky a zabezpečit
jejich důsledné odstranění tak, aby
se již neopakovaly. To je jedna z obtížných
funkcí kontroly. Musí proto být integrovanou
součástí řízení. Z toho
důvodu má mít každý orgán
a organizace vybudovaný vnitřní účinný
pohotový kontrolní systém, aby bylo možno
včas odhalovat brzdící elementy efektivního
rozvoje výroby a kromě toho čelit i různým
protispolečenským jevům, se kterými
musíme v současné epoše rozvoje socialismu
přece jen počítat.
Ve všech státních organizacích se v
resortu zemědělství a výživy
provádějí ve dvouleté, popř.
jednoleté lhůtě periodické revize
hospodaření a vnitropodnikové revize hospodaření.
Tyto revize značnou měrou přispívají
k utužování státní disciplíny,
zejména v oblastech finančního hospodaření
ve vztahu ke státnímu rozpočtu v dodržování
cenové a mzdové kázně, v prosazování
hospodárnosti s energií, v autodopravě a
jinde. Zkušenosti ukazují, že výsledky
revizí i tematických prověrek by měli
být více využívány v řídící
činnosti; ještě důsledněji je
třeba vyvozovat preventivní opatření,
ale i osobní odpovědnost a postihy vůči
pracovníkům, kteří za nedostatky odpovídají.
I když 11., 12. i 13. plenární zasedání
ÚV KSČ zdůraznilo osobní odpovědnost
pracovníků na všech stupních řízení
při zabezpečování a plnění
úkolů státního plánu, přesto
se v praxi toto nedaří a příčiny
se vydávají za objektivní. Těžko
se prosazují a realizují např. opatření
ke zvýšení hospodárnosti provozu osobních
automobilů, úspora benzínu, paliv a energie
a dalších, kde subjektivní faktor působí
do značné míry všude.
Jaká je úroveň kontroly a jak se v praxi
realizují její výsledky, jsem si osobně
ověřila v potravinářských závodech
v našem zemědělskoprůmyslovém
okrese Znojmo. Vcelku vysoce rozvinutá a koncentrovaná
zemědělská výroba v okrese vytváří
předpoklady pro úspěšný rozvoj
potravinářského průmyslu. Rozhodující
podíl na objemu výroby mají čtyři
závody: cukrovar v Hrušovanech nad Jevišovkou,
mlékárna Znojmo, sladovny v Hodonicích a
Fruta ve Znojmě. Podíl potravinářského
průmyslu na celkové průmyslové produkci
okresu se zvýšil z 51 % v roce 1976 na 56,1 % v roce
1978. Potravinářský průmysl v okrese
se úspěšně vyrovnává i
s plněním exportních úkolů.
Hodnota exportu se zvýšila z 22 mil. Kčs v
roce 1977 na 181 mil. Kčs v roce 1978. Potravinářský
průmysl v okrese se postupně vyrovnává
i s úkolem zvyšovat kvalitu a rychleji postupovat
v inovaci výrobků.
V uvedených potravinářských závodech
byl experimentálně zaváděn komplexní
systém řízení jakosti. Projekt komplexního
systému řízení jakosti přináší
souhrn metod a prostředků, jak dosáhnout
jakosti finálního výrobku s normou. Za tímto
účelem, tedy pro získání co
nejkvalitnějších výrobků potravinářských
závodů, je v co nejširší míře
zaměřena kontrola, prováděná
orgány podnikových ředitelství, státních
inspekcí jakosti, nebo vlastními kontrolními
orgány na závodech.
Soudružky a soudruzi poslanci, jen tehdy splní kontrola
na jakékoliv úrovni své poslání,
jsou-li k nedostatkům, které odhalila, přijímána
konkrétní opatření k jejich odstranění
a také se realizují. Uvedu názorný
příklad z cukrovaru v Hrušovanech nad Jevišovkou.
V prvních letech provozu cukrovaru byla průběžnými
kontrolami i kontrolami státní inspekce jakosti
zjišťována zcela neuspokojivá kvalita
rafinády. Vedoucí pracovníci z cukrovaru
proto zaměřili celý průběh
kampaně 1977 na odhalení příčin,
které jejich výrobu negativně ovlivnily.
Do čela řešení celého komplexu
problémů se postavil vedoucí výroby,
který také většinu řešení
navrhl. Spolu s týmem pracovníků svoje návrhy
také realizoval. Na řešení kvality rafinérie
byly zaměřeny i tematické úkoly a
zlepšovatelské hnutí, kontrolní činnost
laboratoře, podáno několik zlepšovacích
návrhů a celá organizace práce včetně
získání lidí byla orientována
pro tento záměr. V kampani roku 1978 byly již
dosaženy výrazné obraty - byla dosažena
žádoucí úroveň provozní
spolehlivosti strojního zařízení a
závod se kvalitou produkce řadí na prvá
místa v podniku a přední místo v rámci
cukrovarnického oboru ČSR.
Jiný příklad: na závodě Fruta
ve Znojmě pracuje závodní komise lidové
kontroly. Byla ustavena v roce 1973 jako jediná v rámci
lihovarů a konzerváren v ČSSR. Úzce
spolupracuje a je metodicky řízena okresním
výborem lidové kontroly ve Znojmě. Komise
zaměřuje kontrolní akce na hospodárnost,
zlepšení pracovních podmínek, ochrany
zdraví při práci s vedením závodu.
Činnost komise slouží také k tomu, aby
včas, preventivně, upozornila na vzniklé
nedostatky, a tím aby bylo zamezeno popřípadě
škodám. Komise provedla prověrku hospodaření
s palivy, energií a surovinami na závodě,
prověrku využívání odpadů
potravinářského průmyslu ke krmným
účelům, prověrku využívání
pracovní doby, prověrku skladování
kořenové zeleniny apod. Výsledky kontrol
jsou projednávány ve vedení závodu
i v ostatních složkách. Ředitel závodu
vydává nápravná opatření
s určením odpovědnosti jednotlivých
pracovníků a s udáním termínů
odstranění závad. Komise splnění
těchto opatření zpětně kontroluje.
Několik příkladů účinnosti
kontrol, které tato komise provedla: výsledkem prověrky
hospodaření s palivy a energií bylo zjištěno,
že nebyly namontovány vodoměry a paroměry
na kontinuálních sterilizátorech. Nebylo
možno ekonomicky vyhodnotit spotřebu páry a
vody v provozu. Po provedené prověrce došlo
k nápravě. Rovněž prověrka využívání
odpadů ze závodu ke krmným účelům
přinesla zlepšení nejen v pracovním
prostředí, ale měla i kladný dopad
ekonomický. Krmné odpady si odvážejí
zemědělské závody, odpady kostí
a masa se odvážejí ke zpracování
do kafilerního průmyslu.