Úterý 23. října 1979

Kontrolné orgány rôznych stupňov i poslanecké prieskumy narážajú často na formálnosť v kultúre. Prudký rozvoj záujmovej umeleckej činnosti v pokrízovom období (v Čechách vzrástol napr. počet krúžkov a súborov na takmer dvojnásobok) v niektorých okresoch však kladie dôraz len na kvantitu. Kontrola upozorňuje i na to, že dosiaľ k nedoriešeným otázkam na tomto úseku patrí nerovnomerná, často nízka úroveň materiálneho zabezpečenia práce súborov a krúžkov a najmä malá využívanosť kultúrnych domov a zariadení.

Kultúrne plány, zriadiť v každom okrese stálu galériu obrazov, nie sú ešte uspokojivo vyriešené. Pritom vizuálny zážitok z výtvarného diela patrí k najsilnejším v našom živote. Prieskumy poslancov a kontroly konštatujú, že ĽŠU, táto najorganizovanejšia, ucelená činnosť mládeže nemá ešte vždy vhodné miestnosti a národné výbory majú práce na tomto úseku dosť značné reštancie. Výrazné úspechy sme dosiahli v oblasti umeleckej tvorby, knižného trhu, knižníc, ochrany historických pamiatok, naproti tomu sústavne pretrvávajú problémy s populárnou hudbou, ktoré nám z času na čas avizujú i poslanci z iných výborov Snemovne národov. Táto zložitá oblasť dopláca na pretrvávajúce, nedostatočné rozpracovanie esteticko-ideových problémov a značnú nejednotnosť estetických kritérií. Po rozbore poznatkov z kontroly a prieskumov sme dospeli v kultúrnych výboroch k záveru, že by sa vyplatilo, aby centrálne miesta, ministerstvá a umelecké zväzy zabezpečili pre túto oblasť vypracovanie závažných esteticko-ideových materiálov a zodpovední pracovníci národných výborov, pochopiteľne, okrem rozhlasu a televízie, tieto materiály zvládli a vedeli ich aplikovať vo svojej každodennej práci.

Kontrolné orgány a prieskumy poslancov upozorňujú, že by sa mala ešte posilniť organizátorská práca v oblasti kultúry, malo by dochádzať k rýchlejšej výmene pozitívnych skúseností medzi českými a slovenskými krajmi a celú kultúrno-výchovnú činnosť treba chápať ešte komplexnejšie s dôrazom na všetko hodnotné a pokrokové. Poslanci Kultúrneho výboru Snemovne národov sa nazdávajú, že väčšia náročnosť v školskej práci i v kultúrno-výchovnej činnosti prospeje našej vzdelanosti a náš ľud s vďakou ohodnotí toto zvýšené úsilie. Ďakujem za pozornosť.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Z. Nováčkovi, hovoriť bude poslanec E. Krauskopf, pripraví sa poslankyňa Plíšková.

Poslanec E. Krauskopf: Vážený soudruhu předsedo, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, stížnosti, oznámení a podněty občanů představují významný zdroj informací a poznání, který je třeba důkladně využívat k odstraňování nedostatků a řešení problémů na všech stupních řízení.

Politickou důležitost správného vyřizování stížností a podnětů zdůraznily v prvé řadě závěry XV. sjezdu KSČ. Problematikou stížností a podnětů se zabývala v minulém roce i vláda ČSSR. Pravidelně se této otázce věnují také ústavně právní výbory obou našich sněmoven, které ve svém společném usnesení ze 17. 10. 1978 konstatovaly, že přes určité zlepšení práce se stížnostmi stále ještě přetrvávají některé nedostatky.

Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, dovolte mi uvést alespoň několik čísel, která ukáží jednak početnost, jednak trend vývoje oprávněných stížností.

V roce 1978 přijaly v ČSSR orgány a organizace celkem 146 171 stížností a podnětů. Po vyloučení duplicit, vzniklých zasláním stejných stížností na více orgánů nebo těm orgánům, které nejsou příslušné k jejich vyřízení, se počet zredukoval na 122 899 vyřízených stížností, tj. o 2 desetiny procenta méně než v roce 1977. V porovnání s rokem 1977 se zvýšil podíl oprávněných stížností o necelé jedno procento. Stejný zůstal u stížností týkajících se zásobování, úrovně obsluhy a obchodu a úrovně služeb. Ke značnému růstu oprávněnosti, a to zhruba o 13 procent, došlo u stížností na dodržování cen.

Poměrně vysoká je oprávněnost stížností na dopravu a komunikace v působnosti národních výborů České socialistické republiky, zvýšil se také podíl oprávněných stížností na životní prostředí a zdravotnictví, ale k největšímu vzestupu došlo u stížností, které upozorňovaly na závady v jednání a chování pracovníků a na nedobré poměry v orgánech a organizacích.

K poklesu stížností došlo v oblasti sociálního zabezpečení, pracovně právních vztahů a zemědělství. V ostatních skupinách stížností byl v minulém roce zaznamenán buď mírný pokles nebo stav zůstal na stejné úrovni. Oproti minulému roku se také zvýšil počet anonymních stížností, ale jejich oprávněnost se snížila jen nepatrně, a to asi o jedno procento proti roku 1977. Věcné zaměření anonymů zůstalo v podstatě stejné jako v minulých letech, většina z nich upozorňuje na nesprávné chování a jednání pracovníků, rozkrádání a poškozování majetku v socialistickém vlastnictví, zneužívání služebních dopravních prostředků, zneužívání funkcí, šikanování a úplatkářství.

Za pozitivní jev při vyřizování stížností lze pokládat skutečnost, že v roce 1978 došlo po přešetření oprávněných stížností ke zvýšení postihů vůči odpovědným osobám. Většinou šlo o opatření podle zákoníku práce a podle zákona o lidové kontrole, v některých případech byly vyvozeny kádrové závěry a v řadě případů byla uložena náhrada škody. Bohužel, účinnost těchto postihů nebyla tak důrazná, aby preventivně dostatečně varovala před opakováním nedostatků.

Zcela zvláštní kategorii tvoří ty stížnosti, které kritizují nedostatky v orgánech a organizacích a nesprávné jednání vedoucích pracovníků. V roce 1978 se této společensky závažné problematiky týkalo 21 446 stížností. Jejich příčinu je třeba vidět v nedůsledném postupu řídících orgánů, v zanedbávání běžné kontrolní činnosti, která mj. má někde velmi nízkou úroveň.

Prošetřením oprávněných stížností byly například zjištěny závažné nedostatky v evidenci majetku, v hospodaření finančními prostředky, ve skladování, v nedodržování inventarizačních předpisů a zajištění hmotné odpovědnosti příslušných pracovníků. Důsledkem takových zjištění bylo pak nejen rozvázání pracovního poměru nebo odvolání z funkce, ale v některých případech i postoupení výsledků prověrky orgánům činným v trestním řízení.

V oblasti ekonomiky a její ochrany byly prověrkou provedenou Výborem lidové kontroly ČSSR zjištěny značné nedostatky především v úrovni řídící práce státního a hospodářského aparátu a slabiny v práci revizních a kontrolních útvarů. Proto Výbor lidové kontroly ČSSR uložil soustavně zaměřovat kontrolu na aktuální otázky ochrany národního majetku.

Jak jsem již uvedl, značný počet stížností v minulém roce se týkal zásobování, obchodu, služeb a cestovního ruchu. Kritice byl podroben stále se opakující nedostatek některých druhů zboží včetně zboží běžné spotřeby. Z trhu se například vytratily levné flanelové košile, obuv cenově přístupná občanům s nižšími příjmy nebo důchodcům. Zjištěna byla špatná kvalita výrobků i z dovozu a pokud jde o služby, často je kritizována vadná práce opravářů, nedostatek náhradních dílů, nedodržování termínů apod. Pracující často poukazují také na nedostatečnou údržbu domovního fondu, nedostatky v dodávce tepla a teplé vody, na nešvary v železniční dopravě, poštovní a spojové službě a v závodech veřejného stravování.

Pokud jde o údržbu a obnovu bytového fondu, hovořil o tom ke Dni horníků a energetiků předseda vlády ČSSR s. Štrougal v souvislosti s úsporami paliv a energie. Občané velmi příznivě přijali jeho slova o tom, že by bylo třeba podrobněji zkoumat stav domů, které jsou pro novou výstavbu sídlišť určeny k demolici. Jsou přece případy, kdy stávající bytový fond po modernizaci a úpravách by mohl sloužit dalších 10 až 15 let. Tím by byly uvolněny finanční prostředky a stavební kapacity pro výstavbu nových bytů pro ty, kteří dosud byt nemají vůbec. Městský národní výbor v Českých Budějovicích reagoval na tuto problematiku tak, že na svém plenárním zasedání v září t. r. uložil příslušnému útvaru prověřit postupně stávající bytový fond s tím, zda je možné v některých domech vybudovat v nástavbách další bytové jednotky. Tato možnost bude pak nabídnuta podnikům pro výstavbu podnikových stabilizačních bytů. Tolik z mého volebního obvodu.

Soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych se vrátil ke stavu a úrovni vyřizování stížností. Dosavadní zkušenosti ukázaly, že přetrvává řada nedostatků. Kromě závad v evidenci, která pak neposkytuje potřebné údaje pro jejich zhodnocení, dochází i k tomu, že nejsou dodržovány lhůty stanovené pro jejich vyřizování. Stále ještě se setkáváme s věcnými nedostatky při jejich vyřizování; někteří vedoucí pracovníci i pracovníci za vyřizování stížností odpovědní nedoceňují jejich společensko-politický význam, opakovaně zdůrazňovaný nejvyššími stranickými a státními orgány. Konečně bude třeba také zlepšit signalizační povinnost a spolupráci kontrolních orgánů výborů lidové kontroly všech stupňů s orgány činnými v trestním řízení a národních výborů.

Přesto však lze konstatovat, že došlo k příznivému posunu v práci se stížnostmi, oznámeními a podněty pracujících a že cesta která vede k dosažení ještě lepších výsledků, existuje. Je to cesta větší náročnosti a cílevědomé efektivnosti, důslednosti a operativnosti. Stížnosti a podněty pracujících představují nejen velice silný a citlivý zdroj informací, ale ukazují také, s jakou důvěrou se pracující na různé orgány a instituce obracejí. Tato důvěra nesmí být nikdy zklamána; každé povrchní a formální vyřízení stížnosti znamená politickou škodu, znamená oslabení důvěry, kterou pak lze jen velice těžko znovu získat. Naše dnešní zasedání je věnováno problematice zvýšení účinnosti kontroly. Její neodmyslitelnou součástí je i vyřizování stížností a podnětů pracujících. Musíme dosáhnout toho, aby souhrnné informace z jejich rozborů účinně přispěly k řešení nežádoucích tendencí v oblastech, ve kterých nedostatky vyvolávají oprávněnou kritiku.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Krauskopfovi. Slovo má poslankyňa Plíšková, ktorá sa ako posledná prihlásila do rozpravy.

Poslankyně M. Plíšková: Vážené předsednictvo Sněmovny národů, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, ráda bych orientovala vaši pozornost na kontrolu jedné části usnesení Sněmovny národů č. 173 z roku 1975 k plnění linie XIV. sjezdu KSČ v oblasti vnitřního trhu, která se týká zvyšování kvality a zlepšování sortimentu potravinářského průmyslu. K tomu využívám poznatky z výborů pro zemědělství a výživu a některé zkušenosti z kontrolní a revizní činnosti v potravinářských závodech v mém volebním obvodu, v okrese Znojmo. Pokusím se na tom ukázat, jak kontrola přispívá k řešení problémů vyskytujících se při plnění státního plánu.

Chtěla bych podotknout, že na základě usnesení vlády č. 178 z roku 1977 byla do řízení jakosti vznesena plánovitost a systém a že také zmiňované usnesení Sněmovny národů, podložené osobními poznatky poslanců, využívají ve své činnosti jak ministerstva, tak i VHJ potravinářského průmyslu. To jsou zevšeobecněná a myslím, že pozitivní fakta.

Před pěti lety poslanci výborů pro zemědělství a výživu při průzkumech na závodech zjistili, že v potravinářském průmyslu se potýkáme se závažnými problémy. Kontrolou se zjistilo, že např. u většiny konzervárenských závodů je fyzicky i morálně zastaralá zavírací technika. V naší republice se přestala vyrábět, NDR nám ji přestala dodávat a dovoz této zavírací techniky ze SSSR, kde je na velmi dobré úrovni, nepokrývá konzervárenským závodům potřebné množství.

Obdobné problémy jsou u obalových materiálů, tuzemská výroba nestačí tempu z hlediska množství i sortimentu. Proto se musí stále více zvyšovat dovoz obalového materiálu. Stojí před námi úkol vyřešit problém tuzemskou výrobou a tím ušetřit devizové prostředky. To jsou jasná zjištění a také jasný směr, co dělat. Kontrola je zjistila a řídící orgány musí říci, jak věc řešit.

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, posláním kontroly je vyhledat problémy a nedostatky a zabezpečit jejich důsledné odstranění tak, aby se již neopakovaly. To je jedna z obtížných funkcí kontroly. Musí proto být integrovanou součástí řízení. Z toho důvodu má mít každý orgán a organizace vybudovaný vnitřní účinný pohotový kontrolní systém, aby bylo možno včas odhalovat brzdící elementy efektivního rozvoje výroby a kromě toho čelit i různým protispolečenským jevům, se kterými musíme v současné epoše rozvoje socialismu přece jen počítat.

Ve všech státních organizacích se v resortu zemědělství a výživy provádějí ve dvouleté, popř. jednoleté lhůtě periodické revize hospodaření a vnitropodnikové revize hospodaření. Tyto revize značnou měrou přispívají k utužování státní disciplíny, zejména v oblastech finančního hospodaření ve vztahu ke státnímu rozpočtu v dodržování cenové a mzdové kázně, v prosazování hospodárnosti s energií, v autodopravě a jinde. Zkušenosti ukazují, že výsledky revizí i tematických prověrek by měli být více využívány v řídící činnosti; ještě důsledněji je třeba vyvozovat preventivní opatření, ale i osobní odpovědnost a postihy vůči pracovníkům, kteří za nedostatky odpovídají. I když 11., 12. i 13. plenární zasedání ÚV KSČ zdůraznilo osobní odpovědnost pracovníků na všech stupních řízení při zabezpečování a plnění úkolů státního plánu, přesto se v praxi toto nedaří a příčiny se vydávají za objektivní. Těžko se prosazují a realizují např. opatření ke zvýšení hospodárnosti provozu osobních automobilů, úspora benzínu, paliv a energie a dalších, kde subjektivní faktor působí do značné míry všude.

Jaká je úroveň kontroly a jak se v praxi realizují její výsledky, jsem si osobně ověřila v potravinářských závodech v našem zemědělskoprůmyslovém okrese Znojmo. Vcelku vysoce rozvinutá a koncentrovaná zemědělská výroba v okrese vytváří předpoklady pro úspěšný rozvoj potravinářského průmyslu. Rozhodující podíl na objemu výroby mají čtyři závody: cukrovar v Hrušovanech nad Jevišovkou, mlékárna Znojmo, sladovny v Hodonicích a Fruta ve Znojmě. Podíl potravinářského průmyslu na celkové průmyslové produkci okresu se zvýšil z 51 % v roce 1976 na 56,1 % v roce 1978. Potravinářský průmysl v okrese se úspěšně vyrovnává i s plněním exportních úkolů. Hodnota exportu se zvýšila z 22 mil. Kčs v roce 1977 na 181 mil. Kčs v roce 1978. Potravinářský průmysl v okrese se postupně vyrovnává i s úkolem zvyšovat kvalitu a rychleji postupovat v inovaci výrobků.

V uvedených potravinářských závodech byl experimentálně zaváděn komplexní systém řízení jakosti. Projekt komplexního systému řízení jakosti přináší souhrn metod a prostředků, jak dosáhnout jakosti finálního výrobku s normou. Za tímto účelem, tedy pro získání co nejkvalitnějších výrobků potravinářských závodů, je v co nejširší míře zaměřena kontrola, prováděná orgány podnikových ředitelství, státních inspekcí jakosti, nebo vlastními kontrolními orgány na závodech.

Soudružky a soudruzi poslanci, jen tehdy splní kontrola na jakékoliv úrovni své poslání, jsou-li k nedostatkům, které odhalila, přijímána konkrétní opatření k jejich odstranění a také se realizují. Uvedu názorný příklad z cukrovaru v Hrušovanech nad Jevišovkou. V prvních letech provozu cukrovaru byla průběžnými kontrolami i kontrolami státní inspekce jakosti zjišťována zcela neuspokojivá kvalita rafinády. Vedoucí pracovníci z cukrovaru proto zaměřili celý průběh kampaně 1977 na odhalení příčin, které jejich výrobu negativně ovlivnily. Do čela řešení celého komplexu problémů se postavil vedoucí výroby, který také většinu řešení navrhl. Spolu s týmem pracovníků svoje návrhy také realizoval. Na řešení kvality rafinérie byly zaměřeny i tematické úkoly a zlepšovatelské hnutí, kontrolní činnost laboratoře, podáno několik zlepšovacích návrhů a celá organizace práce včetně získání lidí byla orientována pro tento záměr. V kampani roku 1978 byly již dosaženy výrazné obraty - byla dosažena žádoucí úroveň provozní spolehlivosti strojního zařízení a závod se kvalitou produkce řadí na prvá místa v podniku a přední místo v rámci cukrovarnického oboru ČSR.

Jiný příklad: na závodě Fruta ve Znojmě pracuje závodní komise lidové kontroly. Byla ustavena v roce 1973 jako jediná v rámci lihovarů a konzerváren v ČSSR. Úzce spolupracuje a je metodicky řízena okresním výborem lidové kontroly ve Znojmě. Komise zaměřuje kontrolní akce na hospodárnost, zlepšení pracovních podmínek, ochrany zdraví při práci s vedením závodu. Činnost komise slouží také k tomu, aby včas, preventivně, upozornila na vzniklé nedostatky, a tím aby bylo zamezeno popřípadě škodám. Komise provedla prověrku hospodaření s palivy, energií a surovinami na závodě, prověrku využívání odpadů potravinářského průmyslu ke krmným účelům, prověrku využívání pracovní doby, prověrku skladování kořenové zeleniny apod. Výsledky kontrol jsou projednávány ve vedení závodu i v ostatních složkách. Ředitel závodu vydává nápravná opatření s určením odpovědnosti jednotlivých pracovníků a s udáním termínů odstranění závad. Komise splnění těchto opatření zpětně kontroluje.

Několik příkladů účinnosti kontrol, které tato komise provedla: výsledkem prověrky hospodaření s palivy a energií bylo zjištěno, že nebyly namontovány vodoměry a paroměry na kontinuálních sterilizátorech. Nebylo možno ekonomicky vyhodnotit spotřebu páry a vody v provozu. Po provedené prověrce došlo k nápravě. Rovněž prověrka využívání odpadů ze závodu ke krmným účelům přinesla zlepšení nejen v pracovním prostředí, ale měla i kladný dopad ekonomický. Krmné odpady si odvážejí zemědělské závody, odpady kostí a masa se odvážejí ke zpracování do kafilerního průmyslu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP