Ve své každodenní práci lidová
kontrola vychází z cílů politiky strany;
orgány naší soustavy mají plnou podporu
ústředního výboru a ostatních
stranických orgánů a pod přímým
řízením federální vlády
a vlád republik se aktivně angažují
za uskutečňování její politiky.
Odpovědnost lidové kontroly zdůraznil i XV.
sjezd KSČ, kdy orgánům lidové kontroly
všech stupňů byla v referátu generálního
tajemníka naší strany a prezidenta republiky
s. Gustáva Husáka adresována jedna z přímých
direktiv sjezdu - dále zkvalitnit a zvýšit
účinnost kontrolní práce. Věcný
obsah naší činnosti pro nás konkrétně
založily Směrnice pro hospodářský
a sociální rozvoj v ČSSR v letech 1976 -
1980 a šestý pětiletý plán.
Chtěl bych, soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, zdůraznit, že úsilí o naplnění
této direktivy sjezdu, její převod do praktické
kontrolní činnosti při realizaci závěrů
sjezdu, které byly konkretizovány na dalších
zasedáních ústředního výboru
strany, jsme v posledních třech letech učinili
základním východiskem a osou naší
veškeré práce. Na tomto základě
jsme cílevědomě zvyšovali politickou
i pracovní angažovanost všech našich orgánů,
funkcionářů i pracovníků.
Náročné úkoly, požadavky a potřeby
stranických a řídících orgánů
si vynucovaly uskutečnit obrat v naší práci,
obrat především v obsahovém zaměření
kontrolní činnosti, v komplexních přístupech
ke kontrolovaným problémům i v metodách
práce. Vymezené pracovní kapacity nám
zároveň předurčovaly působit
metodou přísného výběru a spojovat
své síly, zejména v soustavě orgánů
lidové kontroly.
Výbor lidové kontroly ČSSR proto zaměřoval
svou pozornost na klíčové otázky ekonomiky
a rozvoje národního hospodářství,
na úroveň řídící práce
na všech stupních, na analýzu a odhalení
skutečných příčin nedostatků.
Zároveň jsme v naší činnosti
posilovali prvky prevence a za hlavní kritérium
jsme si - v souladu s požadavkem V. I. Lenina na práci
kontrolních orgánů, tj. obratně a
včas zjednávat nápravu - vytyčili
prosazování skutečné a trvalé
nápravy všude tam, kde se vývoj a řídící
praxe odchylovaly od záměrů a linie strany.
Soudružky a soudruzi, nešli jsme v posledních
letech lehkou a populární cestou, zaměřovali
jsme se důsledně tam, kde vznikaly, popř.
existovaly potíže a nedostatky. Všichni, jak
víte, uznávají potřebu kontroly, ale
upřímně vám řeknu, že
nás nikde s velkou radostí nevítají.
Není nám při kontrole vždy lehko, ale
lehko není ani odpovědným vedoucím
pracovníkům, neboť často musíme
jít i do konfliktů. Vždy jsme ale sledovali
a sledujeme prosazení celospolečenských zájmů,
řídili se politikou strany a potřebami naší
republiky.
Při kontrole jsme usilovali nezůstat na povrchu
dějů, nesklouzávat na tzv. objektivní
příčiny, ale dobrat se podstaty věci,
skutečností, které rozhodujícím
způsobem ovlivňovaly stav prověřovaných
úseků. Zjistit skutečné příčiny
a souvislosti, proniknout k samé podstatě ekonomických
jevů, řídících a organizačních
vztahů a osobní odpovědnosti, v tom je náročnost
kontrolní práce. Přitom navíc - znalost
příčin je nejzákladnějším
východiskem k pozitivní změně stavu.
Musím otevřeně říci, že
ne vždy jsme se k takovému poznání dopracovali.
Někdy jsme se dobírali pravého stavu věcí
s neúměrným vynakládáním
sil, ztráceli jsme i čas cenný pro nápravu
a proto zdokonalování práce v tomto směru
budeme muset věnovat i nadále plnou péči.
XV. sjezd strany a zejména 11. a 12. zasedání
ÚV KSČ akceptovaly nezbytnost soustavného
úsilí všech orgánů a zvyšování
účinnosti řídící práce.
Ve zkvalitňování řízení
jsme i my spatřovali největší a okamžitě
mobilizovatelný zdroj pro zlepšení práce
na všech úsecích a všechny kontrolní
akce jsme proto cílevědomě orientovali k
aktivnímu působení v tomto směru.
Na rozdíl od dřívější
doby, kdy se kontrola soustřeďovala převážně
do podnikové sféry, jsme se snažili postihnout
celou osu řízení - podniky, VHJ i ministerstva;
snažili jsme se přitom rozlišit, kdy nedostatky
pramenily z nesprávné řídící
praxe, popř. kdy byly vyvolány i mezerami v systému
řízení.
Za nejvýznamnější jsme považovali
kontrolu konkrétní řídící
práce vedoucích pracovníků, která
se promítá - jak víte - do všech částí
řídícího procesu. Zkušenosti
ukazují, že nepřináší často
žádoucí efekt nikoliv z důvodu nesprávných
rozhodnutí, ale proto, že není důsledně
zabezpečována jejich realizace, která je
odvislá od účinné kontroly prováděné
osobně vedoucími pracovníky; zaměřovali
jsme se proto i na uplatňování zásady
"kdo řídí, ten kontroluje". Naše
dosavadní působení v tomto směru považujeme
pouze za prvé kroky a jsme rozhodnuti učinit tuto
práci trvalou součástí kontrolní
činnosti všech našich orgánů a
dále ji prohlubovat.
Za základní hledisko přínosu a prospěšnosti
kontrolní práce pro společnost jsme si vytkli
aktivně působit k tomu, aby v kontrolovaných
oblastech docházelo bezprostředně a ve složitých
otázkách postupně k trvalé nápravě.
Její zjednávání ovlivňuje řada
faktorů; jde především o hloubku kontrolního
zjištění, ale i účinnost opatření,
přijatých na základě kontroly. Provedení
nápravy je v rozhodující míře
v rukou vedoucích pracovníků, od jejich kvalitní
práce odvisí i efekt naší činnosti.
Kdybych měl hodnotit jejich přístupy, musím
říci, že nikdo nám spolupráci
neodmítl, ve většině jsme se setkávali
s pozitivními postoji. Přijatá opatření
nebyla však zdaleka vždy iniciativně a důsledně
zabezpečována, takže jsme se museli k prověřovaným
problémům mnohdy opakovaně a nejednou vracet.
Proto na otázku, zda ve všech případech
došlo k odpovídající nápravě,
nemohu dát jednoznačnou odpověď. Zpravidla
byla úspěšně zjednána tehdy,
když její provedení odviselo jen od prověřovaného
orgánu či organizace; nepoměrně složitější
je však v případech závažných
národohospodářských problémů,
kdy řešení odvisí od více orgánů,
kdy opatření mají vybočit z vyjetých
kolejí, kdy je nutno tvůrčím způsobem
hledat a uplatnit nová ekonomická, technická
i organizační řešení. Tady často
jako by byly bariéry, které jsou nepřekročitelné.
Je však nutno otevřeně konstatovat, že
ne vždy mají obtíže při hledání
řešení tento zčásti objektivní
charakter. Nezřídka se naopak setkáváme
s tím, že řídícími pracovníky
navrhovaná opatření neodpovídají
náročnosti úkolů, někdy nám
jsou dokonce vnucována kompromisní řešení,
která zjevně neposkytují záruku pro
dosažení potřebné změny. Často
se u vedoucích pracovníků projevovala nechuť
vyvozovat vůči podřízeným důsledky
z osobní odpovědnosti, a to i v případech,
kdy si to situace jednoznačně vyžadovala.
Hledání věcně správných
a účinných řešení, jejich
důsledné dovádění do praxe
i prosazování osobní odpovědnosti
pro nás tedy představovalo velice náročnou
práci, při níž jsme však měli
politickou podporu stranických orgánů i plnou
podporu vlád, které z našeho podnětu
v řadě případů přijaly
zásadní rozhodnutí.
Takto náročně pojatý kurs práce
Výboru lidové kontroly ČSSR prosazoval za
pomoci výborů lidové kontroly republik do
činnosti celé soustavy i kontrolního systému.
Pokroku jsme dosáhli především ve sjednocování
sil lidové kontroly, krajských, okresních
a městských výborů i závodních
komisí lidové kontroly, na základní
úkoly národohospodářského významu
a zároveň jsme usilovali, aby všechny naše
orgány pracovaly důsledně a dováděly
věci do konce.
Na rozdíl od naší soustavy jsme zatím
dosáhli jen dílčích výsledků
v rozvinutí spolupráce s ostatními kontrolními
orgány. Význam této spolupráce vyplývá
již z toho, že v nich působí zhruba 6
tis. pracovníků, a to už nepočítám
početný aparát různých inspekcí,
zatímco v lidové kontrole pracuje zhruba 1500 pracovníků.
Při některých pozitivních výsledcích
vidíme v této oblasti zároveň značné
rezervy v práci těchto orgánů. Spočívají
v tom, že nejsou vždy orientovány na klíčové,
prioritní úkoly, že mají nestejná
kritéria náročnosti a často i výkyvy
v kvalitě práce, což se v souhrnu promítá
do její nízké účinnosti. Mnohé
z nich tyto nedostatky a jejich příčiny důsledně
neanalyzují, aktivně nepůsobí k účinné
nápravě a jejich celkový vliv na zkvalitňování
řízení a prosazování státní
disciplíny není dosud výrazný. Orgány
vnitřní kontroly nejsou ve svých přístupech
a hodnoceních někdy ani dostatečně
objektivní; není výjimkou, že prováděly
na objektech kontrolu před námi, hlavní nedostatky,
popř. jejich příčiny však nezjistily
nebo zůstaly ve svých závěrech napůl
cesty.
Máme-li shrnout výsledky našeho postupu po
XV. sjezdu, mohu i při náročném hodnocení
říci, že jsme v plnění sjezdové
směrnice dosáhli pokroku v kvalitě, účinnosti
i výsledcích naší práce. Zároveň
jsme si plně vědomi, že jde o proces, který
byl nastoupen, který ale zdaleka nemůžeme považovat
za završený. Úkol, prohlubovat a zkvalitňovat
kontrolu a zvyšovat její účinnost, je
tedy stále plně aktuální pro všechny
kontrolní orgány.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, ve svém vystoupení se nemohu
vyčerpávajícím způsobem zabývat
výsledky naší několikaleté činnosti.
Směry našeho působení blíže
vyplývají z písemné informace, kterou
jsme vám dali k dispozici pro přípravu dnešního
jednání. A vy naši práci sledujete při
projednávání návrhu rozpočtu
a státního závěrečného
účtu, při projednávání
zpráv a vyřizování stížností
a podnětů pracujících, někteří
jste se zúčastnili jednání našeho
výboru a máte jistě i poznatky z poslaneckých
průzkumů. Přesto mi dovolte, abych alespoň
rámcově charakterizoval naši činnost
za poslední období, stručně se zmínil
o obecnějších poznatcích, které
vyplývají z provedených kontrol i o záměrech,
které na úseku kontroly chceme realizovat do konce
tohoto pětiletí.
Hlavní úsilí kontroly jsme soustřeďovali
na to, aby byly plněny rozhodující úkoly
státního plánu. Proto jsme se zaměřovali
na problémy, které se po delší době
negativně promítají do rozvoje národního
hospodářství, jednotlivých odvětví,
zabezpečování vnějších
i vnitřních potřeb a celkové efektivnosti
a které byly před nás postaveny ještě
s větší naléhavostí se zřetelem
k vývoji ve světové ekonomice.
Na novou konkrétní situaci bylo nutno reagovat novým
pojetím a přístupy i v kontrole. V žádném
případě jsme si nekladli za kritérium
globální plnění úkolů
nebo za jakoukoliv cenu. Šlo nám o to, aby roční
hospodářské plány odpovídaly
záměrům pětiletky, dále aby
stanovené úkoly byly věcně zabezpečeny
a plněny v předpokládané struktuře
a sortimentu; sledovali jsme tak zlepšení dodavatelsko-odběratelských
vztahů jako nezbytnou podmínku uspokojování
potřeb odběratelů, zejména finálních
výrobců. Zvláštní důraz
jsme kladli na využívání vnitřních
rezerv a prosazování hledisek efektivnosti, soustavně
jsme usilovali o upevňování autority plánu
a jeho stability, plánovací kázně
a disciplíny. Zároveň jsme ostře vystupovali
proti provádění neodůvodněných
změn a změkčování úkolů,
proti všem druhům spekulace od rozpisu plánu
až po jeho plnění a vykazování.
Na základě poznatků kontroly i ostatních
objektivních orgánů vláda činila
konkrétní opatření, např. v
poslední době k zamezení objektivně
neodůvodněných změn plánu.
Po celé období, o kterém hovořím,
jsme si byli vědomi, že za jednu z hlavních
priorit naší práce musíme považovat
kontrolu plnění úkolů v oblasti paliv
a energie; přímé úkoly nám
zde uložilo předsednictvo ÚV KSČ a také
federální vláda. Stejný význam
jsme přikládali oběma stránkám
tohoto dvojjediného úkolu - těžbě
paliv a výrobě elektrické energie i jejich
hospodárnému zhodnocování a úsporám.
Rozebrali jsme závažné problémy zabezpečování
těžeb v ostravsko-karvinském revíru;
na základě našeho materiálu i dalších
podnětů vláda stanovila zásadní
úkoly, mj. ke zdokonalení investiční
výstavby, lepšímu využívání
uhelných zásob a dobývací techniky.
Těžiště našeho kontrolního
působení jsme však viděli především
v severočeském hnědouhelném revíru.
Nemíním opakovat zde na tomto shromáždění
věcnou problematiku, skrývkou zemin počínaje
a spolehlivostí a využíváním
velkostrojové techniky konče. Sledovali jsme cíl
zlepšit řídící práci v
tomto revíru, zároveň ale také poskytnout
mu pomoc kontrolou plnění dodávek dobývací
techniky, její spolehlivostí apod. Předseda
federální vlády nám uložil dokonce
soustavně kontrolovat plnění úkolů
všemi zainteresovanými partnery; na základě
této kontroly jsme průběžně vyžadovali
od příslušných ministerstev a oborů
konkrétní a věcná opatření
k řešení nedostatků. Právě
v posledních týdnech jsme, soudružky a soudruzi,
ukončili prověrku v severočeském hnědouhelném
revíru. Tato prověrka měla za cíl
zkoumat zabezpečování úkolů
této pětiletky a vytváření
předpokladů pro těžbu uhlí v
7. pětiletce. Ukázala, že složitost i
naléhavost řešení problémů
se zde nezmenšuje; zprávu o výsledku s návrhy
opatření připravujeme pro jednání
vlády.
V souvislosti s těžbou uhlí jsme pochopitelně
nemohli pominout ani jeho přepravu. Zvlášť
jsme se zabývali hlavním železničním
tahem a investiční výstavbou, která
s ním souvisí, jeho propustností, technickým
vybavením, ale také úrovní řídící
práce ministerstva dopravy a zvlášť jeho
dispečerského aparátu.
Obdobně jako těžbu uhlí postavili jsme
pod trvalou kontrolu i výstavbu elektráren. I když
také zde přetrvávají některé
problémy, přece jen můžeme říci,
že bylo dosaženo, pochopitelně nejen naším
působením, ale soustředěným
úsilím stranických orgánů,
vlády i ostatních řídících
orgánů, značného pokroku jak při
výstavbě nových děl, tak při
provádění rekonstrukcí a generálních
oprav; v podstatě jsme dohnali zpoždění
vzniklé v páté pětiletce a výstavba
většiny elektráren probíhá v
souladu s harmonogramy.
Nemenší závažnost, jak už jsem se
zmínil, jsme přisuzovali racionální
spotřebě energie. Kontrolu jsme zaměřovali
na to, aby byly všemi potřebnými prostředky
zabezpečovány rozhodující racionalizační
akce, které mají národnímu hospodářství
přinést významné a trvalé úspory;
chtěli jsme čelit té praxi, kdy plánované
úspory jsou sice vykazovány, avšak převážně
jen jako výsledek plnění krátkodobých
opatření, často neprokazatelných,
přičemž hlavní racionalizační
úkoly plněny nejsou, podobně jako programy
zavádění technicky zdůvodněných
norem. V tomto směru jsme předložili věcné
náměty, které byly využity ke zpracování
dlouhodobého programu racionalizace paliv a energie, projednaného
vládou v minulých dnech.
V klíčové oblasti, jakou pro naše národní
hospodářství dnes představuje zahraniční
obchod, jsme položili důraz na zabezpečování
potřebných vývozních fondů,
zejména strojírenských výrobků;
mám na mysli např. textilní a obráběcí
stroje, traktory a investiční celky. Důraz
jsme kladli také na plnění vývozních
závazků vůči socialistickým
zemím v souladu s dlouhodobými dohodami.
Vedle výroby jsme soustředili pozornost na zlepšení
práce organizací i ministerstva zahraničního
obchodu. Smyslem naší činností zde bylo
zkvalitňovat řízení, prohlubovat komerční
práci z hlediska výběru nejvhodnějších
odbytišť, působit na dosahování
maximálních vývozních cen, větší
pružnost v nabídkovém řízení,
těsnější spolupráci zahraničního
obchodu a výroby a zabezpečování technických
služeb a servisu. K odstranění nedostatků
na těchto úsecích, které představují
značné rezervy, jsme vyvolali opatření,
jež by měla přispět ke zvýšení
efektivnosti zahraniční směny.
U vnitřního obchodu šlo především
o dodávky průmyslového spotřebního
zboží, a to nejen v jejich objemu, ale zejména
v sortimentu, i o zlepšování práce obchodních
organizací.
Neuspokojivý stav a výkyv v kvalitě řady
výrobků, např. traktorů, osobních
automobilů, chladniček, automatických praček,
akumulačních kamen, televizorů, některých
druhů nábytku a pleteného zboží
i obuvi, který ztěžoval situaci v exportu,
projevoval se i v připomínkách občanů
a který se v některých podnicích vymykal
jakýmkoliv normám, si vynutil, abychom postupně
v jednotlivých oborech a podnicích přistoupili
k soustavné kontrole kvality. Protože nedostatky na
tomto úseku spočívají téměř
výlučně v subjektivních faktorech,
šlo nám o důsledné prosazování
technologické kázně a pořádku
a v některých případech jsme museli
přistoupit dokonce k velmi důrazným opatřením
proti odpovědným vedoucím pracovníkům.
K plnění věcných opatření
jsme se kontrolně vraceli; dochází zde k
postupnému, i když zatím dílčímu
zlepšení, pozitivně se začíná
projevovat uplatňování komplexního
systému řízení jakosti. Dosažení
zásadnějšího obratu bude však i
v dalším období vyžadovat od řídících
orgánů, ale také od kontroly, nezmenšené
úsilí a neváhám říci,
i větší tlak.
Na úseku investiční výstavby a stavebnictví
jsme si kladli za cíl postupně vnášet
a posilovat v celém procesu této složité
činnosti organizovanost a disciplínu, a to se zřetelem
k tomu, že zde dlouhodobě přetrvávají
závažné problémy, které se nepříznivě
promítají do národního hospodářství
a jeho celkové efektivnosti.
V prvé řadě jsme působili k tomu,
aby byla prohlubována koncepčnost investiční
výstavby a její řízení; zde
se ukázaly mnohé slabiny v samotném systému,
a proto jsme naše kontrolní poznatky poskytli k využití
Vládnímu výboru pro otázky plánovitého
řízení národního hospodářství.
Dále jsme prosazovali zkvalitňování
výkonu funkcí investorů a mnoho práce
jsme vynaložili ke zlepšení činnosti a
plnění úkolů ze strany dodavatelů
stavebních prací i technologií. V souhrnu
jsme usilovali zlepšit vzájemnou spolupráci
všech účastníků a upevnit jejich
odpovědnost za úspěšný postup
výstavby z hlediska lhůt, nákladů
a parametrů staveb.
Druhý směr naší práce v této
oblasti představovala kontrola zabezpečování
významných staveb, za jaké jsme považovali
kromě důlní a energetické stavby např.
výstavbu tzv. trubkového programu a zejména
II. petrochemického komplexu. Na této stavbě
bylo nutno zavést základní pořádek,
zlepšit organizaci výstavby a upevnit disciplínu
v dodavatelsko-odběratelských vztazích; to
umožnilo celkově zlepšit průběh
výstavby a vytvořit předpoklady pro plnění
závazků podle mezistátní dohody. Opožďování
bytové výstavby a četné stížnosti
na její kvalitu i nedostatečnou občanskou
vybavenost vedly výbory lidové kontroly republik
a národních výborů ke kontrole zabezpečování
komplexní bytové výstavby, dokončovacích
prací a výroby stavebních materiálů.