Je potrebné, aby pri premieňaní tejto politickej
línie na skutočnosť sa zúčastňovali
uvedomelo, v plnej miere a zodpovedne zainteresované ústredné
orgány, národné výbory, hospodárske
a spoločenské organizácie a samozrejme kompetentní
jednotlivci. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
SN V. Vedra: Děkuji poslankyni Aulitisové. O
slovo se přihlásil místopředseda vlády
ČSSR soudruh Zahradník, aby odpověděl
na dotaz poslankyně Škardové. Prosím,
aby se ujal slova. Po odpovědi s. Zahradníka budeme
pokračovat v rozpravě, k níž se připraví
poslanec Vomastek.
Místopředseda vlády ČSSR J. Zahradník:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
k dotazu lze říci asi toto: v průběhu
druhé poloviny 5. pětiletky jsme v hlavních
výrobních odvětvích realizovali program
racionalizace práce a mzdových soustav a v letošním
roce jej dokončujeme v malém zbytku organizací
v odvětvích materiálních služeb.
Přistoupit k tak rozsáhlému a složitému
úkolu se stalo na počátku sedmdesátých
let objektivní nutností. Náročným
úkolům národního hospodářství
totiž neodpovídaly v mnoha směrech překonané
mzdové systémy, zavedené na přelomu
50. a začátkem 60. let. Proto už XIV. sjezd
KSČ uložil přizpůsobit odměňování
novým podmínkám a potřebám.
Hlavní ekonomický cíl - účinnější
hmotnou zainteresovaností podporovat plnění
hospodářských úkolů vytyčených
XIV. sjezdem KSČ, zvyšování efektivnosti
a kvalifikace - byl doprovázen požadavkem upevnit
a prohloubit socialistické principy odměňování
podle výsledků práce.
Od počátku bylo zdůrazněno, že
nejde o izolovanou mzdovou záležitost, ale že
dosažení vytyčených záměrů
vyžaduje komplexní pojetí, především
ve vytvoření dobrých technických,
organizačních a ekonomických podmínek.
Je přece obecnou zkušeností, že tam, kde
není výroba materiálově a technicky
dobře zajištěna, kde chybí objektivní
měřítka práce, prostě normy
všeho druhu, a kde plánování a vnitropodnikové
řízení má nízkou úroveň,
nemohou ani sebelepší mzdové systémy
zajistit efektivní výsledky, naopak odměňování
se obvykle těmto nedostatkům pasívně
podřizuje.
K programu racionalizace práce a mzdových soustav
se tedy přistupovalo cílevědomě, podle
zásad jednotného postupu stranických, státních,
hospodářských a odborových orgánů
a organizací, které tím daly celé
akci vysokou státní a především
stranickou autoritu.
Pokud se týká kritérií, od jednotlivých
organizací se vyžadovalo, aby včas a kvalitně
zabezpečovaly přípravu plánu, aby
prostředky na vyšší růst mezd si
vytvořily plněním progresívních
úkolů, využíváním rezerv
a rozvojem iniciativy pracujících. Základní
podmínkou byla objektivizace norem spotřeby práce
a dodržení plánovaného vztahu relace
mezi růstem produktivity a mezd.
Máme-li tedy hodnotit průběh a výsledky
tohoto programu, dovolte mi předeslat, že zásadní
změny mzdových tarifů, norem práce
a prémiových řádů i více
než 5 mil. pracovníků představovaly
určitá politická a ekonomická rizika.
Lze však odpovědně prohlásit, že
postupná realizace programu přispěla k pozitivním
výsledkům 5. pětiletky, jak to ve své
zprávě hodnotil předseda vlády ČSSR
s. Štrougal na XV. sjezdu KSČ.
Pro naši ekonomiku byl velkým přínosem
trvalý a vyšší než plánem
předpokládaný pokles podílu nákladů
živé práce na celkových nákladech
výroby. Podíl mezd na jednu korunu hrubé
výroby klesl za 5. pětiletku ze 16,3 % na 14,6 %.
Snížení mzdové nákladovosti představovalo
přibližně polovinu celkové úspory
nákladů a umožnilo tak kompenzovat překračování
plánované úrovně materiálových
a ostatních nákladů. Nižší
mzdové náklady se pozitivně projevily v překročení
plánovaného zisku.
Při tomto celkově kladném hodnocení
nelze zakrýt, že výsledky mohly být
ještě příznivější.
Vždyť přibližně 10 % organizací
své úkoly a závazky převzaté
při přestavbě nesplnilo. Nemůžeme
být spokojeni ani s tím, že se mnohde stále
ještě nehospodaří dobře se surovinami,
materiálem, palivy a energií, ale i s pracovní
silou. Neprosazuje se dostatečně účinně
technický pokrok, racionalizace výroby a práce
i zdokonalování vnitropodnikového řízení.
Proto se v poslední době zejména na účinnější
motivaci k řešení těchto závažných
problémů orientuje Vládní mzdová
komise. Mnoho politicky citlivé a odborně složité
práce bylo vykonáno při objektivizaci výkonových
norem, kde výchozí situace kolem roku 1972 byla
zvlášť neutěšená.
Podle šetření hlavních výrobních
odvětví představovalo skutečné
snížení spoření času asi
2,5 % faktického růstu výkonů a významně
tak ovlivnilo plánovaný růst společenské
produktivity práce v 5. pětiletce v hlavních
výrobních odvětvích. Víme ale
dobře, že určitá část
norem byla upravena podle zastaralých pracovních
a technologických postupů nebo nepřesnými
metodami.
Menší pozornost byla také, bohužel, věnována
obslužným a pomocným činnostem i celému
technickohospodářskému aparátu. O
tom, konečně, přede mnou soudruzi hovořili.
Tento úkol musí hospodářská
vedení organizací nadále řešit
i po provedené přestavbě.
Ve mzdových formách se zdůraznila orientace
na kvalitativní stránky hospodářského
vývoje. Nutno však otevřeně říci,
že stimulační funkce pobídkových
mzdových forem, především prémií,
nebyla v tomto směru v praxi některých podniků
plně doceněna a využita. V této oblasti
vidíme největší rezervy v dalším
zvyšování účinnosti odměňování.
Mzdové systémy vytvořily i lepší
možnost pro výraznější diferenciaci
v odměňování. S jejich využíváním
v praxi nejsme však rovněž zdaleka spokojeni.
Mnohým vedoucím chybí stále odvaha
prosadit výraznější diferenciaci podle
skutečných výsledků práce ve
prospěch výkonných, plně kvalifikovaných
a tvůrčích pracovníků, kteří
rozhodují o technické pokrokovosti výrobků
a efektivnosti práce podniků vůbec. Musíme
tuto nezdravou a socialismu cizí praxi od základu
změnit a dát plnou politickou podporu těm,
kteří důsledně prosazují socialistické
principy odměňování podle výsledků
práce.
Soudružky a soudruzi poslanci, proces racionalizace práce
a mezd neskončil přechodem na nové pracovní
a mzdové podmínky. Budeme a musíme jej dále
rozvíjet a tím naplňovat cíle a záměry
6. pětiletky i připravované 7. pětiletky.
V úzké vazbě na úkoly 6. pětiletého
plánu jsme přešli na diferencované řešení
aktuálních mzdových problémů.
Všechny resorty vypracovaly programy mzdového vývoje,
stimulace a diferenciace mezd, které ročně
zpřesňují tak, aby byly reálným
východiskem pro plnění věcných
úkolů plánu a proporcionálního
vývoje mezd ve zbývajících letech
pětiletky.
V rámci diferencované mzdové politiky byla
již přijata řada opatření, byly
zvýhodněny nejobtížnější
úseky práce v hlubinných dolech a vybrané
profese strojního obrábění kovů,
kde jsme měli doslova útěk pracovníků.
Preferuje se železniční doprava, zvýšila
se mzdová úroveň u intenzifikovaných
prací v textilním a obuvnickém průmyslu.
Zavedla se mzdová preference pro vybraná povolání
v hlavním městě Praze a posílila hmotná
zainteresovanost naplnění rozhodujících
úkolů investiční výstavby.
Všem organizacím se dala možnost platově
lépe oceňovat tvůrčí pracovníky
ve výzkumu a technickém rozvoji.
Hlavní váha efektivnějšího využívání
mzdových prostředků pro zvyšování
efektivnosti a kvality spočívá však
v praxi jednotlivých VHJ a podniků. Je důležité,
aby si zvláště vedoucí hospodářští
pracovníci těchto organizací uvědomovali
svou osobní odpovědnost za tuto důležitou
oblast hospodářské politiky strany.
Vládní komise i ministerstva práce a sociálních
věcí se pravidelně a kriticky zabývají
uplatňováním mzdové politiky po provedené
přestavbě. Se vší otevřeností
jsou příslušná odvětví
upozorňována na slabá místa a nedostatky
ve mzdové politice, pokud někde ještě
přetrvávají. Jsme si dobře vědomi
toho, že jde doslova o přerod v myšlení
i jednání, zejména řídících
kádrů, který je politicky, společensky
a ekonomicky nesmírně náročným
úkolem.
Soudružky a soudruzi poslanci, program racionalizace práce
a mzdových soustav jsme uskutečňovali v úzké
spolupráci se stranickými a odborovými orgány
a za účasti pracujících. Je velkým
politickým úspěchem a projevem síly
socialismu, že tento program byl realizován - na rozdíl
od nesocialistických zemí - bez vážných
konfliktních situací, třebaže jsme velmi
intenzivně šli na zpřesnění nebo
objektivizaci norem. Dovolte, abych využil této příležitosti
a poděkoval i poslancům a poslankyním, kteří
úzce spolupracovali při plnění tohoto
náročného úkolu a při výkonu
svých jistě velmi odpovědných funkcí
pomáhali řešit aktuální mzdové
problémy spojené s přestavbou. Ujišťuji
vás, že i mzdovou politiku bude vláda nadále
úzce spojovat se zdokonalováním soustavy
plánovitého řízení národního
hospodářství jako celku, se základními
směry a cestami efektivního rozvoje ekonomiky a
s růstem životní úrovně pracujících.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
SN V. Vedra: Děkuji místopředsedovi vlády
ČSSR soudruhu Zahradníkovi a ptám se poslankyně
Škardové, zda je spokojena s odpovědí.
(Poslankyně H. Škardová: Ano.) Děkuji.
Prosím proto poslance Vomastka, aby pokračoval v
rozpravě.
Poslanec Z. Vomastek: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, při uspokojování hmotných
potřeb obyvatelstva a upevňování jeho
životních a sociálních jistot staví
naše společnost na přední místo
své sociální politiky zajištění
bytů pro každou rodinu.
Bytový problém v poválečném
období vážně narušoval strukturu
životní úrovně. Tím však,
že každou pětiletku byly podle možností
daných rozvojem naší ekonomiky počty
nově postavených bytů zvyšovány,
řešení tohoto společenského problému
výrazně pokročilo. Jen v období od
roku 1969 do roku 1977 se u nás postavilo téměř
1,1 mil. nových bytů, což představuje
přes 46 % všech bytů postavených od
roku 1948. V samotném minulém roce bylo dokončeno
ve všech formách bytové výstavby na
134,8 tis. bytů, což bylo o 3,5 % více než
plán předpokládal. V různých
výdajích, příspěvcích
a dotacích bylo přitom podle údajů
nedávno projednávaného státního
závěrečného účtu na
bytovou výstavbu a bytové hospodářství
ze státních rozpočtů ČSSR uvolněno
téměř 20 mld Kčs. V letošním
roce je počítáno s možností dokončit
výstavbu více než 127 tis. bytů a zahájit
výstavbu dalších téměř
13 tis. bytů. Ve státních rozpočtech
je přitom na výdaje, příspěvky
a dotace do této sféry rezervovaná částka
téměř 23 mld Kčs.
Při takto nastoupeném tempu bytové výstavby
a jejím standardu se právem můžeme řadit
mezi státy, v nichž je v poměru k počtu
obyvatelstva stavěno nejvíce bytů. Ve srovnání
s tím se ve většině kapitalistických
zemí počet postavených bytů snižuje.
Např. v NSR klesl v letech 1973 až 1975 ze 714 tis.
na 437 tis. bytů, v USA ze 2 mil. na 1,3 mil. bytů.
Působí na to obtíže veřejných
financí, které vedou k redukci a změnám
v soustavě subvencí, růst stavebních
nákladů a důsledky hospodářské
deprese. Tato tíživá situace postihuje zejména
sociálně slabší občany těchto
zemí.
My se při hodnocení jednotlivých stránek
procesu bytové výstavby pochopitelně zaměřujeme
na hlavní rysy jeho společenské efektivnosti
a kvality a klademe na ně patřičný
důraz.
Základní pozitivní přínos řešení
našeho bytového problému proto nespatřujeme
jen v počtech každoročně postavených
bytových jednotek, ale též v soustavně
se zlepšujícím a plánovitě orientovaném
rozmisťování bytové výstavby
do takových míst, kde je z hlediska potřeb
rozvoje nutné stabilizovat pracovní síly,
či nahrazovat zastaralý anebo rušený
bytový fond. Pozitivní přínos tohoto
řešení dále spatřujeme v postupném
zvyšování bytového standardu, zvláště
pak výměry bytových jednotek a růstu
jejich vybavenosti, i v možnostech zkracování
doby jejich výstavby a dále v komplexnosti pojímání
celé bytové výstavby.
Myslím, že výsledky, kterých v těchto
směrech v podstatě dosahujeme, mohou být
označeny za velmi uspokojivé. Vždyť v
bytech po válce postavených žije již dnes
téměř polovina našich spoluobčanů.
Přitom velmi vysoký je počet bytů,
kde je současně zavedena elektřina a plyn,
ústřední topení a teplá voda.
Zvětšuje se průměrná plocha jednoho
bytu a roste podíl bytů o více místnostech.
V bytech s úplným moderním vybavením
žije již téměř 60 % domácností.
Ve vnitřním vybavení bytových jednotek
se stále více uplatňují unifikované,
moderní a vysoce progresivní prvky a materiály.
Stavební organizace, zvláště na Plzeňsku
a Karlovarsku, již dokázaly výrazně
snížit dobu potřebnou na výstavbu jedné
bytové jednotky a mají řadu následovníků
v dalších oblastech. V plánech současné
pětiletky je nejen postavit na 640 tis. nových bytů
a z toho ve Slovenské socialistické republice 230
tis., ale i rekonstruovat a modernizovat dosavadní bytový
fond tak, aby lépe odpovídal požadavkům
socialistického způsobu života našich
lidí.
To vše je rozhodně také příznivou
odezvou na závěry, které Sněmovna
národů pří projednávání
úkolů bytové výstavby v roce 1973
vytyčila.
Na druhé straně si musíme kriticky povšimnout
nežádoucích jevů či výkyvů,
které svými účinky dosahované
výsledky ještě ovlivňují. Týkají
se především nerovnoměrného plnění
úkolů výstavby bytů, zvláště
ke konci roku, a s tím spojených důsledků,
někdy i kvality odevzdaných bytů a jejich
kvality. Místně se týkají též
míry a problémů svépomocné
výstavby družstevní či relativně
delších lhůt této výstavby a
výstavby individuální, popř. i poklesu
intenzity v zahajování výstavby nových
bytových jednotek.
Zvláště se však týkají úkolů
komplexní bytové výstavby, jejichž plnění
není v této pětiletce příznivé
a je někdy našimi občany oprávněně
kritizováno. V minulém roce klesl např. podíl
stavebních prací na této výstavbě
a celkový objem prací se proti roku 1976 jen nevýznamně
změnil. Úlohy ročního státního
plánu byly přitom splněny jen na cca 93 %,
údajně pro investorskou, územní a
projektovou nepřipravenost, popř. pro pozdní
předávání stavenišť. Z hlediska
hospodárnosti a kvality veškeré práce
a z hlediska potřeb obyvatel nových krásných
sídlišť však musíme tento problém
považovat za zásadní a požadovat, aby
jeho řešení byla v dalším postupu
věnována mimořádná pozornost.
Získání bytů má zvláštní
význam pro rodiny s dětmi a pro mladá manželství
a je spojeno s řadou potřeb, souvisejících
s doplněním bytového zařízení
a s vybavením bytů podle bližších
představ jejich uživatelů. Ne všichni
tito uživatelé mohou být a jsou na tyto potřeby
předem ekonomicky připraveni, zvláště
když dojde ke změně jejich rodinných
podmínek.
Pro takové případy je významnou pomocí
především zavedená forma cyklického
spoření mladých lidí, určeného
pro mladé lidi od 15 do 27 let a spojeného při
splnění podmínek s přiznáním
prémie k úspornému vkladu, která prakticky
znamená jeho vysoké zúročení.
Podle našich poznatků se jej již zúčastnilo
přes 1,3 mil. mladých lidí. Jeho forma nalezla
své uplatnění nejen při vytváření
peněžních rezerv, použitelných
při zakládání rodiny, ale mladým
lidem přinesla na prémiích zatím 550
mil. Kčs a osvědčila se i jako prostředek
působící výchovně k tomu, aby
tito lidé si osvojovali vlastnosti, důležité
pro jejich další život. Kromě problémů
spojených s právem dispozičním jsme
se nesetkali s jinými skutečnostmi, které
by účinnost tohoto spoření mohly podvazovat.
Svůj konkrétní ekonomický význam
má pro naše spoluobčany též poskytování
finanční výpomoci formou účelových
a doplňkových půjček, použitelných
jak na výstavbu bytů, tak i na vybavování
rodin a zvyšování kultury bydlení.
Jejich poskytování vychází z úvěrové
politiky obou národních spořitelen a ze sociální
motivace jednotlivých druhů půjček,
resp. z konkrétní situace v zásobárnách
zboží na vnitřním trhu. Jak jsme se
o tom mohli přesvědčit při projednávání
státního závěrečného
účtu, byla v roce 1977 poskytnuta např. na
bytovou výstavbu spořitelnami půjčka
1,9 mld Kčs a na nákupy zboží 3,1 mld
Kčs, současně byla splacena částka
1,1 mld Kčs půjček na bytovou výstavbu
a 2,5 mld Kčs půjček na nákupy zboží.
Celkově můžeme jejich sociálně
ekonomické působení považovat za zdravé
a pro naši ekonomiku a vnitřní trh za dosavadních
podmínek a forem za únosné.
Pro dokreslení forem a možností společenské
podpory má význam též způsob,
jakým se na podpoře realizace ekonomických
zájmů jednotlivců i rodin podílí
též fond kulturních a sociálních
potřeb, jako nástroje uskutečňování
komplexních programů péče o pracující.
Ve výboru jsme se zabývali úlohou těchto
fondů a v tomto rámci pozitivně ocenili,
že z prostředků v těchto fondech soustředěných
je poskytována nemalá část formou
návratných půjček pracovníkům
na pomoc při řešení jejich bytových
potřeb, ať již jde o bytovou výstavbu
či modernizaci bytu, popř. příspěvek
na úhradu úroků půjčky uzavřené
u spořitelny. Ocenili jsme rovněž poskytování
zvláštních půjček na družstevní
bytovou výstavbu, v případech zájmu
na stabilizaci pracovního poměru, a to ve spojení
s možností prominutí 90 % poskytnuté
půjčky a došli jsme k názoru, že
všechny tyto formy mají své opodstatnění
a v oblasti hmotné zainteresovanosti působí
správným směrem.