K vládnímu návrhu byly ve výborech
uplatněny některé připomínky
a návrhy, které upřesňují a
vhodným způsobem návrh doplňují.
Výbory se nevyhnuly ani objasněni různých
citlivých otázek i obav, se kterými se poslanci
při své přípravě setkali. Pro
úplnost zprávy o jednání výborů
je uvedu:
Ve výborech zahraničních
- byla vyjádřena obava, aby v procesu realizace
některých opatření nebyla podvazována
iniciativa jednotlivých podniků a institucí
v rozvoji exportní činnosti. Bylo podtrženo,
že základním kritériem musí být
především celospolečenský zájem
a v tom smyslu musí být využíván
státní monopol zahraničního obchodu;
- bylo dále připomenuto, aby přílišný
počet prováděcích nařízení
k zákonu nevyvolával složité uplatňování
zákona a z toho důvodu i rozšíření
administrativního aparátu;
- bylo zdůrazněno, že u zákona, a zejména
pak u prováděcích předpisů
je nutná srozumitelnost a jednoznačnost;
- bylo s uspokojením vzato na vědomí, že
zřizování provozních rad podniků
zahraničního obchodu neznamená další
rozšíření aparátu. Podrobně
byly prodiskutovány otázky vztahů federálního
ministerstva zahraničního obchodu a ČTK,
která provádí svojí činnost
na základě zákona č. 123. Jedná
se především o zahraničně obchodní
činnost ČTK, která bude nyní řízena
podle zákona o hospodářských stycích
se zahraničím.
Ve výborech pro plán a rozpočet
- byla vznesena otázka, zda bylo přihlédnuto
k potřebě zvýraznit úlohu, kterou
mají naše mezinárodní hospodářské
styky a kterou musí plnit náš zahraniční
obchod v rozvojových záměrech národního
hospodářství;
- bylo oceněno, že s prováděním
zákona nebudou spojeny žádné nároky
na rozpočtovou soustavu ani na pracovní síly;
- byla vznesena otázka, jaké praktické dopady
bude mít úprava, podle které budou mít
tuzexové poukázky charakter cenných papírů.
Ve výborech pro průmysl, dopravu a obchod
- bylo s uspokojením konstatováno, že navrhovaný
zákon v souladu s moderním pojetím monopolu
zahraničního obchodu připouští,
aby zahraničně obchodní činnost vykonávaly
nejen organizace zahraničního obchodu, nýbrž
i jiné, především výrobní
organizace. Řízení a kontrola veškeré
zahraničně obchodní činnosti bude
soustředěna do federálního ministerstva
zahraničního obchodu bez ohledu na to, komu jsou
organizačně podřízeny organizace,
které tuto činnost vykonávají. O tom,
v jakém rozsahu budou zahraničně obchodní
činnosti provádět výrobní nebo
jiné podniky, bude v souladu se zájmy státní
hospodářské politiky rozhodovat federální
ministerstvo zahraničního obchodu;
- byly vzneseny i otázky, zda má do oblasti zahraničně
obchodní činnosti, řízené přímo
federálním ministerstvem zahraničního
obchodu, patřit i námořní doprava
a obstarávání přepravy věcí
všemi druhy dopravních prostředků;
-byl vysloven souhlas s tím, že do pojmu zahraničně
obchodní činnosti se nově zařazují
i určité činnosti zahraničních
osob na území Československé socialistické
republiky (jako je stavba budov, montáže strojního
zařízení), což umožní jejich
regulaci podle zákona.
Ve výborech ústavně právních
byly zejména posouzeny návrhy na úpravu předloženého
zákona a navrženo přesné znění
úprav vládního návrhu.
Všechny otázky i vznesené připomínky
byly podrobně prodiskutovány, zdůvodněny
i zodpovězeny.
Výsledkem celého jednání je společná
zpráva výborů, obsahující úpravy,
které výbory doporučují zahrnout do
vládního návrhu zákona. Tuto zprávu
jste všichni obdrželi, takže znáte navrhované
úpravy i jejich zdůvodnění.
Jako společný zpravodaj výborů ústavně
právních, výborů pro plán a
rozpočet, zahraničních výborů
a výborů pro průmysl, dopravu a obchod Sněmovny
lidu v souladu se závěry výborů navrhuji
Sněmovně Lidu schválit vládní
návrh zákona o hospodářských
stycích se zahraničím tisk 75 ve znění
společné zprávy výborů ústavně
právního, pro plán a rozpočet, pro
průmysl, dopravu a obchod a zahraničního
výboru (tisk 17/SL). Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem spoločnému spravodajcovi výborov
Snemovne ľudu poslancovi Tichavskému.
Prihlásení sú ďalej poslanci: Hildegarda
Niedobová, Róbert Chocholáček, Josef
Martinec a Helena Uhlířová. Prosím,
aby se ujala slova poslankyňa Hildegarda Niedobová.
Pripraví sa poslanec Chocholáček.
Poslankyně SL H. Niedobová: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi, svůj
příspěvek bych chtěla zaměřit
na význam tohoto zákona z hlediska potřeb
současné praxe a použít k tomu několik
konkrétních příkladů z Třineckých
železáren VŘSR. Mám přitom na
mysli zejména tu část zákona, která
se týká vědeckotechnické spolupráce
se zahraničím, dále výrobní
specializace a kooperace a nakládání právy
k vynálezům, průmyslovým vzorům
a výrobně technickými poznatky ve vztahu
k zahraničí.
Vědeckotechnická spolupráce je jedním
ze základních faktorů ovlivňujících
nejen další vývoj a efektivnost technologie,
výzkumu, údržby, ale i dalších
činností každého hutního podniku.
Tak je tomu i v Třineckých železárnách,
kde má své nezastupitelné místo a
kde prošla dlouholetým vývojem. Hned v prvních
poválečných letech docházelo k přejímání
zkušeností z vyspělých vysokopecních
závodů Sovětského svazu. Všechny
nové myšlenky pomáhaly výrazně
zvyšovat ekonomii výroby surového železa
a oceli a znamenaly obrat v myšlení pracovníků.
Doslova revolučním krokem v ocelárnách
bylo např. zavedení nové metody oprav novátorem
Baryšnikovem, hrdinou socialistické práce SSSR
a nositelem Řádu práce ČSSR, jejímž
výsledkem bylo snížení prostojů
a zvýšení výrobní kapacity oceláren,
snížení spotřeby sypkých žáruvzdorných
materiálů a značné ulehčení
těžké a namáhavé práce
osádek pecí. V celé republice umožnila
tato metoda vyrábět ročně o 300 tis.
tun oceli více.
Třinecké železárny postupně rozšiřovaly
výměnu vědeckotechnických poznatků
s dalšími hutními podniky v Sovětském
svazu i v ostatních socialistických zemích.
V Sovětském svazu např. s metalurgickým
závodem v Dněprodzeržinsku, se kterým
nás stále pojí ty nejužší
kontakty. Pravidelně dochází k výměnám
vědeckotechnických zkušeností mezi předními
odborníky a v posledních letech je realizována
nová forma styků pod titulem "Od stroje ke
stroji", jejíž podstata spočívá
v tom, že skupina našich dělníků
pracuje v Dněprodzeržinsku a na oplátku zase
skupina sovětských hutníků v Třinci.
Výsledkem je celá řada dobrých nápadů,
jak změnit organizaci či technologii výroby
k dosažení lepších výsledků.
Velmi dobré jsou též kontakty s hutními
závody Hennigsdorf v NDR, Zenica v Jugoslávii, v
Miškolci v MLR, Hunedoara v RSR a prakticky se všemi
hutními podniky v PLR v rámci mezikrajové
spolupráce hutníků Severomoravského
kraje a vojvodství Katovického.
Nelze vyjmenovat vše, co je takto získáváno
na základě této spolupráce. Pro orientaci
mohu snad uvést jen to, že v letech 1975-1978 bylo
uskutečněno přes 800 zahraničních
služebních cest téměř dvou tisíc
pracovníků Třineckých železáren
a že celkový přinos vzniklý realizací
získaných poznatků dosáhl téměř
30 mil. Kčs. Efektivnost těchto cest, měřená
podílem jejich přínosů k nákladům,
se pohybovala mezi 11,86 Kčs až 14,32 Kčs za
1 vloženou Kčs.
K tomu bych chtěla dodat, že v Třinci je zaveden
osvědčený systém organizace služebních
cest a využívání získaných
poznatků, do kterého je zapojena i výpočetní
technika. Celý systém dovoluje zkvalitňovat
organizaci služebních cest, tzn. vybrat nejaktuálnější
téma a provést dobrou přípravu účastníků.
Pokud bych z tohoto pohledu hodnotila předkládaný
zákon, pak ustanovení Hlavy 5 tohoto zákona
se v praxi Třineckých železáren plně
již osvědčila, když byla prováděna
na základě opatřeni ministra hutnictví
a strojírenství ČSSR č. 32/1976.
Pozitivní přínos tohoto zákona je
třeba spatřovat zvláště v orientaci
vědeckotechnické spolupráce na zabezpečování
řešení výzkumných úkolů,
neboť právě v této oblasti je třeba
přednostně našim výzkumníkům
umožňovat, aby si vyměnili zkušenosti
se zahraničními kolegy a s jejich pomocí
urychlovali rozvoj vědy a techniky.
Soudružky a soudruzi, v době, kdy ve světě
dochází ke stále větší
koncentraci a internacionalizaci výroby, nabývají
ve sféře mezinárodních ekonomických
vztahů na významu též otázky
mezinárodní výrobní specializace a
kooperace jako kategorií, které poskytují
možnost dosahovat vyšších a všestranně
výhodnějších hospodářských
výsledků.
Návrh zákona o hospodářských
stycích se zahraničím upřesňuje
definici této specializace a kooperace s cílem co
nejpřesněji vymezit jejich pojmovou hranici ve vztahu
k ostatním typům zahraničně hospodářské
činnosti.
Podle názoru našich pracovníků, znění
zákona podpoří v oblasti hutnictví
železa zejména přístupy k další
specializaci výroby, především v členských
zemích RVHP. Po této linii byla již dosažena
řada významných úspěchů,
zvláště pokud jde o věcný hospodářský
význam specializačních smluv. Např.
v listopadu byla podepsána v Třineckých železárnách
specializační smlouva na dodávky kolejnic
S 49 do NDR a dodávky tvarové oceli velkých
rozměrů pro československý průmysl
z NDR pro léta 1980-1985. Smlouva předpokládá
roční dodávky kolejnic do NDR ve výši
35 až 40 tis. tun s tím, že protihodnota dodávek
tvarové oceli uspokojí potřeby našeho
průmyslu. S ohledem na svou vysokou hmotnou i hodnotovou
náplň se tato specializační smlouva
řadí mezi nejvýznamnější
za posledních třicet let.
Soudružky a soudruzi, poslední formou zahraniční
hospodářské činnosti, o které
bych se chtěla zmínit, je nakládání
právy k vynálezům, průmyslovým
vzorům a výrobně technickými poznatky
ve vztahu k zahraničí, jak uvedeno v Hlavě
6 návrhu zákona.
Postupující mezinárodní dělba
práce, spojená se specializací a kooperací
výroby vyvolává stále intenzívnější
mezinárodní směnu a tento proces se týká
nejen sféry výroby, ale i oblastí výzkumu
a vývoje.
Jednou z důležitých forem zahraničně
hospodářské činnosti ve vědě
a technice je licenční politika, jako součást
státní hospodářské a technické
politiky, navazující na vlastní výzkumné
a vývojové práce a na potřeby vnitřního
a zahraničního trhu.
V Třineckých železárnách dochází
k nákupu licencí, které významně
přispívají k modernizaci klíčových
hutních provozů a tím k řešení
rychlejšího a efektivnějšího rozvoje
naší hmotné základny. Například
přestavba Siemens martinských pecí na obou
ocelárnách přinesla již našemu
podniku mnohamiliónový ekonomický přínos.
Nebo pronájem programů na instalovaném počítači
IBM, který ročně přináší
podniku úsporu programátorské práce
takřka 100 pracovníků.
Naopak nejvýznamnější a nejúspěšnější
naší aktivní licenční akcí
z minulého roku je zase poskytnutí technické
pomoci a projektové dokumentace pro válcování
úhelníků v Zenici. Myslím, že
zákon svými ustanoveními, dotýkajícími
se této oblasti bude vhodně podporovat správné
a efektivní uplatňování těchto
práv, a to jak ve směru aktivním, tak i při
jejich přijímání a uplatňování.
Na několika těchto příkladech z praxe
jediného podniku jsem se pokusila ukázat, že
vládní návrh zákona o hospodářských
stycích se zahraničím podpoří
dobrou a účinnou praxi v provádění
zahraničně hospodářské činností,
poskytne jí potřebný právní
základ a přihlédne k důležitým
potřebám v rozvíjení našich mezinárodních
hospodářských styků. Vyslovuji se
proto pro jeho přijetí.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslankyni Niedobovej, slovo má poslanec Róbert
Chocholáček, pripraví sa poslanec Josef Martinec.
Poslanec SN R. Chocholáček: Vážené
súdružky a súdruhovia, jednou z rozhodujúcich
funkcií, ktorú má plniť navrhovaný
zákon o hospodárskych stykoch so zahraničím,
je cieľavedomé zabezpečovanie záujmov
socialistického štátu. Prostriedkom je monopol
zahraničného obchodu, ktorý v Československej
socialistickej republike, rovnako ako v ostatných socialistických
krajinách, tvorí základ právnej úpravy
pre uskutočňovanie zahraničnoobchodnej činnosti.
V Československej socialistickej republike má monopol
zahraničného obchodu, ako nástroj štátu,
bohatú históriu. Krátko po Februárovom
víťazstve robotníckej triedy, bol už v
apríli 1948 prijatý zákon o organizácii
zahraničného obchodu a medzinárodného
zastupiteľstva, ktorý bol založený na
princípe štátneho monopolu zahraničného
obchodu. Bolo to potrebné ako ochrana proti mnohým
machináciám bývalých súkromných
podnikateľov, ktorí sa prostredníctvom zahraničného
obchodu snažili vedome narušovať konsolidáciu
vojnou zničeného československého
hospodárstva. Veď podľa odhadu Štátnej
banky československej dosiahli devízové úniky
v rokoch 1945-1948 asi sumy 3,5-5 mld devízových
korún.
Najdôležitejšiu prednosť a mimoriadny význam
vzniku štátneho monopolu však treba vidieť
predovšetkým v tom, že sa tým umožnilo
štátu cieľavedome vykonávať zahraničný
obchod v súlade s potrebami ďalšieho vývoja
československej zahraničnej ekonomiky. Preto sa
podarilo v relatívne krátkom časovom úseku
vykonať základnú zmenu teritoriálnej
organizácie československého zahraničného
obchodu najmä na Sovietsky zväz a ostatné socialistické
krajiny. V roku 1947 bolo viac ako 80 % obratu zahraničného
obchodu s kapitalistickými štátmi a necelých
20 % s krajinami socialistického spoločenstva. Ale
už od roku 1950 mala výmena tovaru so socialistickými
krajinami rozhodujúci vplyv na rast československého
zahraničného obchodu, ako aj na vývoj jeho
tovarovej štruktúry. Za prvý štvrťrok
štátneho monopolu zahraničného obchodu
vzrástol obchodný obrat viac ako 6x, podiel obchodu
s krajinami s plánovaným hospodárstvom dosiahol
71 % a podiel členských krajín RVHP vyše
66 %. To umožnilo účinne vzdorovať dôsledkom
ekonomickej agresie, embarga a diverzie imperialistických
štátov. Monopol zahraničného obchodu
sa tiež veľmi osvedčil, pri obrane socialistických
záujmov v období vyvrcholenia studenej vojny, ako
aj pred početnými otrasmi kapitalistického
trhu. Stal sa teda jedným z významných nástrojov
pri budovaní socializmu, pri plánovitom proporcionálnom
rozvoji československého národného
hospodárstva, pri upevňovaní materiálno-technickej
výrobnej základne socializmu.
Aká je súčasná úloha monopolu
zahraničného obchodu? Súčasný
vývoj ukazuje, že popri doterajšej pôsobnosti
sa do popredia do stáva aktívna, vývojová
úloha, smerujúca k cieľavedomému rozvoju
hospodárskej a vedeckotechnickej spolupráce, a to
nielen s krajinami socialistického spoločenstva,
ale aj s ostatnými krajinami.
V oveľa väčšej miere ako doteraz musíme
využiť možnosti, ktoré nám dáva
komplexné plánovité riadenie a využívať
výkyvov cien na medzinárodných trhoch nakupovať
keď sú v sezóne nízke ceny a prichádzať
na trh s výrobkami vtedy a tam, kde ich môžeme
najlepšie zhodnotiť. V oveľa väčšom
rozsahu spojovať dovoz tovaru s podmienkou odberu našich
výrobkov a podobne. To sú veľké možnosti
zvýšenia efektívnosti zahraničnoobchodnej
činnosti, ktoré nevyužívame v súčasných
zložitých podmienkach.
Súčasný svetový vývoj priniesol
jednoznačnú požiadavku, vyvážať
výrobky na vysokej technickej úrovni a kvalite vyhotovenia,
ako nevyhnutnú podmienku efektívnej medzinárodnej
výmeny. Podmienky pre takéto výrobky treba
vytvárať už v samej oblasti cyklu výskum-vývoj-výroba
a výstup výrobkov. Zahraničný obchod
už musí vstupovať do týchto fáz
a so znalosťou svetového trhu ich ovplyvňovať.
Takáto aktívna úloha je nezastupiteľná
a je odvodená zo štátneho monopolu zahraničného
obchodu v oblasti vonkajších vzťahov, v ktorej
zahraničný obchod plní funkciu spojovacieho
článku reprodukčného procesu s reprodukčnými
procesmi ostatných krajín.
Zo skúseností zo svojho volebného obvodu
Námestovo, zo skúseností technika a poznatkov
poslanca, radiaceho sa k mladej generácii, považujem
za nevyhnutné všestranne podporiť líniu
KSČ a vlády smerujúcu k postupnému
prekonaniu prekážok, ktoré, ako povedal na
XV. zasadnutí ÚV KSČ s. Husák, sú
spojené s hlbokými zmenami vonkajších
podmienok ekonomického rozvoja v uplynulých rokoch,
ďalej s neplnením plánov niektorých
podnikov atď.