Velmi pozitivně lze hodnotit též zákonitou
úpravu možnosti působení učitelů
vysokých škol na jiných pracovištích,
a naopak působení jiných pracovníků
na vysokých školách. Tím se realizuje
již dříve vyslovovaný požadavek
těsnějšího propojení vysokých
škol s akademií věd, resortními výzkumnými
ústavy a dalšími pracovišti společenské
praxe. Tato zásada může usnadnit vytváření
dočasných pracovních týmů,
složených z pracovníků různých
institucí, zaměřených na vyřešení
konkrétních problémů.
Zákon právem zdůrazňuje nutnost jednoty
výchovné práce a vědecké činnosti,
což je jednak zárukou vysoké úrovně
vzdělávacího procesu, jednak se tím
umožňuje využívat té skutečnosti,
že se na vysokých školách nevyhnutelně
musí a dá rozvíjet komplexní vědecká
práce ve všech oblastech vědy a techniky.
Zákon také nezapomíná, že vysoké
školy všech socialistických zemí mají
všechny předpoklady rozsáhlé a koordinované
vědecké spolupráce, která násobí
jejich síly a přispívá k efektivnosti
pedagogické i vědecké práce.
Na závěr chci zdůraznit ještě
jeden specifický rys, s kterým se setkáváme
na vysokých školách při realizaci výsledků
vědecké práce. Na výuce se totiž
posluchači seznamují s nejnovějšími
vědeckými poznatky i metodami vědecké
práce. Tyto poznatky si osvojují a staví
na nich, když odejdou do praxe. Tím se nejenom zvědečťuje
výroba, nýbrž také zajišťuje
možnost úspěšně navázat
na vědecké informace, s kterými se absolvent
potkává v praxi.
Návrh nového zákona vyplňuje četné
mezery, nejasnosti i nedostatky dosavadní právní
úpravy, které vyplývají i ze změněných
poměrů, stoupajících úkolů
vysokých škol a jejich studentů a stoupajících
nároků výstavby socialistické společnosti
na oblast vysokých škol. Budu proto pro něj
hlasovat. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Kožešníkovi. Slovo má
poslanec Dezider Zagiba a pripraví sa poslankyňa
Anna Rozsypalová.
Poslanec SN D. Zagiba: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, 15. zasadnutie ÚV KSČ znovu zdôraznilo,
že starostlivosť o mládež je v centre pozornosti
našej strany, zásadnou a trvalou úlohou socialistického
štátu. Najvýznamnejšou výchovnou
inštitúciou, ktorá formuje človeka v
rozhodujúcom období jeho života je spolu s
rodinou nesporne škola.
Po oslobodení našej vlasti Sovietskou armádou
sme v procese socialistickej výstavby vybudovali sieť
vysokých škôl aj na východnom Slovensku.
Len v mojom volebnom obvode v Košiciach na troch vysokých
školách a dvoch detašovaných pracoviskách
vysokých škôl študuje viac ako 11 tis.
poslucháčov denného štúdia. Pritom
sa vysoké školstvo technického smeru ďalej
rozširuje. Dnes mladí ľudia u nás majú
nebývalé možnosti vzdelávania a uplatnenia
získaných vedomostí. Takéto podmienky
sú zásadne nemožné ani v tých
najvyspelejších kapitalistických štátoch.
Ak dnes pristupujeme k prijatiu nového zákona o
vysokých školách, musíme zdôrazniť,
že náročné úlohy, ktoré
KSČ pred celú spoločnosť vytýčila,
zvýrazňujú aj postavenie a význam
vysokých škôl. Sústavne sa prehlbujú
spoločenské funkcie vzdelávania. Súčasné
legislatívne úpravy činnosti vysokých
škôl sú výrazom nevyhnutnosti aj formou
zákona vyjadriť požiadavky, splnenie ktorých
naša strana a socialistická spoločnosť
od vysokých škôl oprávnene očakávajú.
Súčasne ide tiež o zdokonaľovanie podmienok
a predpokladov pre komplexne chápanú prípravu
socialistickej inteligencie na zvládnutie náročných
úloh spojených s výstavbou rozvinutej socialistickej
spoločnosti a s veľkým triednym zápasom
medzi socializmom a kapitalizmom.
Základnou úlohou vysokých škôl
ako integrálnej súčasti našej spoločnosti
je komunistická výchova a vzdelávanie, formovanie
socialistického spôsobu života, výchova
mladého, socialisticky mysliaceho a konajúceho človeka.
Konkrétne poznatky a skúsenosti z môjho volebného
obvodu i praktickej činnosti mi umožňujú
konštatovať, že absolútna väčšina
našich vysokoškolákov si učenie marxizmu-leninizmu
nielen teoreticky osvojuje, ale aj vnútorne sa s ním
stotožňuje a plne sa angažuje za politiku strany.
Vo svojej aktívnej účasti na realizácii
súčasných i budúcich úloh rozvoja
i obrany socializmu vidí zmysel a podstatu svojho životného
poslania. Svedčia o tom napríklad pozitívne
politické postoje a činy vysokoškolákov,
ich študijné výsledky, účasť
na verejnoprospešnej práci, na rozvoji študentskej
vedeckej odbornej činnosti, kultúry, športu
atď.
Navrhovaný zákon, majúc na zreteli objektívne
potreby zvyšovania účinnosti marxisticko-leninskej
výchovy na formovanie ideovo-politického a morálneho
profilu absolventov vysokých škôl, oprávnene
požaduje postupne, ale sústavne odstraňovať
a zbavovať sa niektorých nedostatkov najmä v
oblasti svetonázorovej výchovy. Kritická
analýza účinnosti výchovnej práce
na vysokých školách v Košiciach ukazuje
na ešte nevyužité rezervy a možnosti, v
dôsledku čoho sa jednotlivci či skupiny poslucháčov
len veľmi pomaly zbavujú určitých prvkov
malomeštiackeho, individualistického chápania
svojho vzťahu k spoločnosti, uspokojujú sa
len s priemernými výsledkami v štúdiu.
Prehlbovanie socialistického charakteru vysokých
škôl musí byť chápané ako
postupné odstraňovanie všetkých nedostatkov
a rezerv v komunistickej výchove, v účinnom
svetonázorovom pôsobení v duchu marxizmu-leninizmu,
v uplatňovaní takého hodnotenia učiteľov,
ktoré vylúči možnosť, aby ich časť
neplnila dôsledne všetky úlohy výchovy
a vzdelávania. Naša strana a spoločnosť
si vysoko vážia prácu a plne doceňujú
významnú a nezastupiteľnú úlohu
učiteľov pri výchove mladej generácie.
Preto oprávnene kladú vysoké požiadavky
na ich politické, odborné a morálne kvality.
Nový zákon o vysokých školách
požaduje, aby výsledky, ktoré naša spoločnosť
pod vedením KSČ dosiahla, boli podstatne viac využívané
v politickovýchovnom a ideovom pôsobení na
poslucháčov. Ich funkčné spríkladňovanie
vo výučbe musí prispieť k formovaniu
pocitu hrdosti a obdivu nášho socialistického
vlastenectva, proletárskeho a socialistického internacionalizmu.
Oboznamovanie sa a tvorivé využívanie skúseností
najmä sovietskych škôl a učiteľov
musí byť zdrojom ďalšieho zvýšenia
účinnosti našej politickovýchovnej práce.
Sústavne objasňovanie životného významu
nášho spojenectva a spolupráce so Sovietskym
zväzom a ostatnými socialistickými krajinami
musí u poslucháčov vysokých škôl
viesť nielen k ich schopnosti chápať miesto našej
socialistickej vlasti v súčasnom triedne a ideovo
rozdelenom svete, ale aj k ich aktívnemu, angažovanému
postoju v zápasoch o spoločenský pokrok,
mier a spravodlivosť vo svete. Účinná
politickovýchovná práca na vysokých
školách musí dôsledne zohľadňovať
skutočnosť, že ich úlohou je vychovať
nielen odborníka s vysokou kvalifikáciou, ale komplexne,
t. j. ideovo, svetonázorovo, vedomostne a politicky socialisticky,
marxisticko-leninsky orientovaného, politike strany oddaného
a aktívneho, angažovane zaujatého budovateľa
socialistickej spoločnosti, ktorý svojím
vzorom a príkladom strháva aj iných. Hlavným
meradlom účinnosti ideovo-politickej práce
na vysokých školách musí byť preto
rast socialistického uvedomenia a presvedčenia príslušníkov
nastupujúcej socialistickej inteligencie, prehlbovanie
ich morálnych kvalít, aktívna schopnosť
realizovať, ale aj obhajovať a dôsledne presadzovať
politiku strany.
Výchovno-vzdelávací proces plniac spoločenské
požiadavky nadväzuje na dosiahnutú úroveň
spoločensko-historického poznania. V tomto zmysle
základný spoločenský význam
má bádanie a výchova v oblasti marxisticko-leninskej
teórie. Nie je možné si predstaviť čo
len na chvíľu absenciu marxisticko-leninskej prípravy
na našich vysokých školách. Stratili by
tým svoj vlastný charakter, prestali by pre nás
byť tým, čím sú. Nový
zákon preto oprávnene požaduje už v samotnom
úvode, aby vysoké školy pod vedením
Komunistickej strany Československa v celej svojej činnosti
spájali vedu, výskum a vzdelávanie do jednotného
celku, vychádzajúc pritom z princípov marxizmu-leninizmu.
Len splnením tohto predpokladu budú naše vysoké
školy schopné plniť úlohy, ktoré
sú na ne kladené, len takto je možné
pochopiť požiadavku prispôsobiť obsah i výchovno-vzdelávací
proces vysokých škôl, ich organizáciu
a systém riadenia tak, aby mohli účinnejšie
uskutočňovať úlohy vyplývajúce
z potrieb našej socialistickej spoločnosti. Práve
takýto postup je v súlade so slovami generálneho
tajomníka ÚV KSČ a prezidenta republiky s.
Gustáva Husáka, ktoré odzneli na XV. zjazde
KSČ, že úlohy výstavby rozvinutej socialistickej
spoločnosti "zvyšujú nároky na
prácu školy pri všestrannej socialistickej výchove
mladej generácie, pri pestovaní a formovaní
vysokých mravných kvalít socialistického
vlastenectva a internacionalizmu, pri jej stotožňovaní
sa s ideami socializmu a komunizmu."
Naše vysoké školy sa modernizujú obsahovo
i metodicky, sú spojené so životom našej
spoločnosti. Preto je pre ich prácu a jej východiská
samozrejmé a prirodzené, že ich základom
je teória marxizmu-leninizmu. Robotnícka trieda
v nej získala nielen mocnú ideovú zbraň,
ale aj nástroj k poznaniu a revolučnej premene sveta,
k budovaniu socialistickej a komunistickej spoločnosti.
Socialistický učiteľ, lekár, právnik,
umelec či osvetový pracovník, inžinier
či architekt, vedec či teoretik, nemôže
nemať primeranú marxisticko-leninskú prípravu
a nemôže mu byť cudzí vedecký svetonázor.
Zo záverov XV. zjazdu strany a 15. zasadnutia ÚV
KSČ vyplýva, že "úsilie strany",
celej ideologickej oblasti smeruje k tomu, aby sa nášmu
človeku vedecký svetonázor stal vlastným,
aby mu umožňoval rozumieť tendenciám spoločenského
vývoja, udalostiam doby a na základe vnútorného
presvedčenia účinne sa zúčastniť
na historickom diele výstavby socializmu". Ak od stupňa
svetonázorovej, politickej, morálnej, kultúrnej
vyspelosti našich pracujúcich do značnej miery
závisí úspešné budovanie rozvinutej
socialistickej spoločnosti, a ak rozvinutá socialistická
spoločnosť samotná nemôže byť
len výsledkom vedecky uvedomelej a organizovanej činnosti
robotníckej triedy a ostatných pracujúcich
pod vedením KSČ, potom marxisticko-leninská
výchova a vzdelávanie, ich dôsledné
uplatňovanie v praxi našich vysokých škôl
nemôže byť predmetom diskusie, ale naopak, je
podmienkou ich skutočnej modernosti. Ideovo-politický,
vzdelanostný, vedecký či morálny profil
absolventov našich vysokých škôl bude o
to bohatší, o čo účinnejšia
a bezprostrednejšia bude marxisticko-leninská výchova.
Práve preto pre všetky oblasti spoločenského
života, a teda aj v činnosti vysokých škôl,
fakúlt, činnosti katedier i každého
vysokoškolského pedagóga, musí sa teória
marxizmu-leninizmu tvorivo uplatňovať. Len tak budú
absolventi všetkých typov vysokých škôl
skutočne pripravení pre život v spoločnosti,
len tak sa stanú jej platnými členmi.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, aj tým, že navrhovaný zákon
o vysokých školách v uvedenom zmysle záväzne
orientuje prácu našich vysokých škôl
stáva sa významným nástrojom politickej,
spoločensky nutnej adaptácie ich práce na
skutočné potreby budovania rozvinutej socialistickej
spoločnosti v našej vlasti. Preto podporujem jeho
prijatie najvyšším zákonodarným
zborom ČSSR - Federálnym zhromaždením.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Zagibovi. Hovorí poslankyňa
Anna Rozsypalová, pripraví sa poslanec Anton Blažej.
Poslankyně SL A. Rozsypalová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
jak ukázalo usnesení XV. sjezdu Komunistické
strany Československa i jednotlivá usnesení
plén ÚV KSČ, je další rozvoj
naší socialistické společnosti, všech
oblastí života, do značné míry
závislý na intenzivním rozvoji vědy
a urychleném užití vědeckých
poznatků v praxi. Věda se stává materiální
silou a její užití v hospodářské,
kulturní i sociální oblasti urychluje cestu
vpřed. Pomáhá nacházet a rozvíjet
zdroje pro materiální zajištění
podmínek života člověka, pomáhá
však též při formování osobnosti
člověka rozvinuté socialistické společnosti,
při vytváření systému mezilidských
vztahů založených na soudružství,
vzájemné úctě a respektování
osobnosti. Nebývalý rozvoj naší vědy,
vytváření podmínek pro práci
vědeckých pracovníků, vysoké
společenské uznání, jehož se
v naší společnosti vědeckým pracovníkům
dostává, je výrazem skutečnosti, že
věda je nedílnou součástí našeho
života a práce.
Je proto naprosto přirozené, že se v centru
naší pozornosti nacházejí vysoké
školy, které odborně i politicky připravují
budoucí vědecké pracovníky, učitele,
inženýry, lékaře, umělce, psychology
a sociology a celou řadu dalších odborníků
různých profesí. A je také přirozené,
že naše společnost věnuje a bude věnovat
stále intenzívnější pozornost
těm, jimž je svěřena výchova
a vzdělávání těchto odborníků
- učitelům vysokých škol.
Vysoké požadavky na odborné znalosti a vědeckou
úroveň učitelů vysokých škol
na jedné straně a na jejích morálně
politický profil, politickou vyspělost a třídní
uvědomělost na druhé straně, vyplývající
z náročných úkolů, před
nimiž naše vysoké školy v budoucnu stojí.
Jde především o splnění požadavku
spojení vysokých škol se společenskou
praxí socialistické společnosti. To znamená,
vedle aktuálního řešení problémů
vědeckovýzkumného charakteru, připravovat
vysokoškolsky vzdělané odborníky nejen
pro základní a aplikovaný výzkum,
ale i pro oblast řízení jednotlivých
konkrétních úseků v závodech
a podnicích. Připravovat vysokoškolsky vzdělané
odborníky, kteří se nebojí praktických
problémů ve výrobě, protože jsou
na jejích řešení dobře teoreticky
i prakticky připraveni. Splnění tohoto požadavku
naších podniků a závodů a vlastně
celého národního hospodářství
však předpokládá, že vysoká
škola prostřednictvím svých učitelů
bude intenzívněji formovat osobnost svých
žáků, jejich životní hodnoty, postoje
a cíle v souladu s potřebami naší společnosti.
V referátu na 15. zasedání ÚV KSČ
v březnu, předneseném s. Biľakem, se
říká: "Základním kritériem
každého odpovědného pracovníka
musí být jeho bezvýhradná věrnost
věci socialismu, ideová a morální
vyspělost. Jen člověk, který je oddaný
socialismu a projevuje tuto oddanost konkrétními
činy, může nadchnout a řídit
kolektiv. Být příkladem v práci a
osobním životě. O takové lidi je nutno
se opírat, pověřovat je funkcemi, nelitovat
času na práci s nimi. V tom je záruka, že
bude méně byrokratismu, úzkoprsého
resortismu a neodpovědnosti:" (Konec citátu.)
Zvláště z těchto důvodů
je nutno akcentovat požadavky na již zmíněnou
všestrannou a kontinuální přípravu
vysokoškolských učitelů, a to jak formou
povinné pedagogicko-psychologické a ideově
politické přípravy, seminářů,
stáží, studijních pobytů na zahraničních
vysokých školách, vědeckých ústavech
a podobných institucích zejména v socialistických
zemích, tak i získáváním vědeckých
hodností kandidáta a doktora věd i vědeckopedagogických
hodností docenta a profesora. Vysokoškolským
pedagogům nesmí chybět ani hluboká
stranickost ani pedagogické mistrovství v umění
předávat své znalosti a dovednosti. Vždyť
v jejich rukou leží budoucí vzdělanost
našich národů, která zákonitě
musí vycházet z vlastních tradic, jak to
zdůraznil ve svém vystoupení místopředseda
federální vlády soudruh Lúčan.
Vždyť ve 14. století měla jen Praha 25
škol, na které měla velký vliv Univerzita
Karlova.
Úkoly v oblasti vědeckovýzkumné i
vědeckopedagogické a stále se zvyšující
počty studentů na vysokých školách
(např. 196 tis. ve školním roce 1978/1979 proti
151 300 ve školním roce 1975/1976) vyžadují
i kvantitativní růst vysokoškolských
učitelů; zabezpečit bude třeba také
optimální věkovou strukturu ve smyslu výrazného
snížení průměrného věku
těchto učitelů. I když hlavním
zdrojem nových vysokoškolských učitelů
jsou samy vysoké školy (absolventi vysokých
škol), bude nutno zvýšenou měrou do této
činnosti zapojovat i plně kvalifikované pracovníky
vědeckovýzkumné základny a společenské
praxe, zejména ve vyšších ročnících
vysokých škol.
Součástí zabezpečování
vysokoškolských učitelů je bezesporu
i vyhledávání studentů s předpoklady
pro vědeckopedagogickou práci, jejich systematická
odborná i morálně politická příprava.
Jistě v tomto směru přinese své ovoce
i studentská vědecká odborná činnost,
která se v posledních letech na našich vysokých
školách rozvíjí a která představuje
novou formu pedagogické práce vysokoškolských
učitelů se studenty, dále zapojování
studentů do týmů řešících
úlohy aplikovaného výzkumu atd.
Soudružky a soudruzi, v mém volebním obvodě
- město Gottwaldov - se nachází technologická
fakulta Vysokého učení technického
Brno. V loňském roce se studentské vědecké
odborné činnosti účastnilo celkem
162 studentů a 52 učitelů. Pro fakultní
kolo byla vybrána témata s dopadem do výrobní
a společenské praxe. Do celostátního
kola studentské vědecké odborné činnosti
bylo přihlášeno celkem 28 prací, z nichž
první cenu získaly 4 práce, druhou a třetí
cenu rovněž po 4 pracích. Na vyšší
ocenění bylo navrženo 6 prací a k publikaci
rovněž 6 prací.
Intenzivně se na uvedené fakultě rozvíjí
i výchova vědeckých pracovníků.
V roce 1979 zde bylo školeno celkem 30 aspirantů,
z toho 26 externích u 8 školitelů. Studijní
pobyt absolvovali 4 pracovníci. Byly obhájeny 3
kandidátské disertační práce
a 1 habilitace.
Fakulta technologická Vysokého učení
technického je vysokou školou, jejíž sepětí
s praxí je bezprostřední. Je typické,
že si její řízení před
léty vynutil prudký rozvoj průmyslu v gottwaldovské
aglomeraci; i dnes pracuje v přímém sepětí
s výrobou a společenskou praxí. Svědčí
o tom i úkoly, které zde byly v minulých
letech řešeny. Za všechny uvedu alespoň
některé.