Středa 9. dubna 1980

Naše závody s moderními stroji a zařízením, naše vědecko- výzkumná základna, vysoká kvalifikace a zkušenost našich pracujících, to vše představuje obrovský potenciál. A bez vědecké organizace, bez správného plánování a dobrého řízení, bez zvýšení zájmu o odpovědnost každého bez výjimky nám tato široká hospodářská a intelektuální základna nedá to, co potřebujeme a oprávněně očekáváme.

Chceme uvést do optimálního pohybu všechny tyto základní činitele s cílem podstatně zvýšit výkonnost našeho hospodářství. Protože jen tak se budeme moci prosadit a výhodně uplatnit ve světě i doma, jen tak budeme moci na zahraničních trzích a vůbec v mezinárodní dělbě naši práci v žádoucí míře zhodnocovat.

Uvést plně do praktického života soubor opatření, jimiž zdokonalujeme soustavu řízení, nebude vůbec jednoduché a snadné. Mimo jiné i proto, že tu bude působit setrvačnost v myšlení, staré návyky a mnohde pohodlnost i nechuť jít novou cestou. Cestou, která prověří vztah i schopnost každého pracovníka k našemu společnému dílu, k naplňování záměrů a cílů hospodářské politiky komunistické strany.

Očekáváme, že naši pracující pochopí, že nová opatření jsou nezbytným a účinným nástrojem pro úspěšné zvládnutí úkolů, které si v zájmu dalšího budování vyspělé socialistické společnosti vytyčujeme.

V nejbližších dnech se sejde předsednictvo federální vlády se sekretariátem Ústřední rady odborů, aby se společně dohodly na jednotném postupu při realizací uvedených opatření. Spolu s tím hodláme posoudit i některé další otázky sociálního a materiálního zabezpečení pracovního procesu i rozvoje pracovní iniciativy.

Soudružky a soudruzi poslanci, poměrně rozsáhlou a důležitou oblast představuje legislativní činnost vlády, zaměřená na soustavné zdokonalování našeho právního řádu.

V současné době jsou to především práce související s právními úpravami, které si vyžádá realizace souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení. Půjde nejen o změnu řady zákonů, zejména hospodářského zákoníku a zákona o hospodářském plánování, ale i vládních nařízení a předpisů nižšího řádu. Jde o značný rozsah prací, protože bude nutno novelizovat několik desítek právních předpisů. Snažíme se o to, aby nové normy co nejpřesněji vyjadřovaly hlavní cíle zdokonalené soustavy a zároveň vymezily co nejpřesněji pravomoc a odpovědnost jednotlivých stupňů řízení, orgánů a organizací. Současně máme zájem na zjednodušení předpisů o snižování jejich počtu.

V posledním období jsme rovněž věnovali pozornost právním úpravám vnějších ekonomických vztahů. Jak je vám známo, v konečné fázi projednávání je již návrh zákona o hospodářských stycích se zahraničím, který nahrazuje právní úpravu z roku 1948. Pokračují práce na sbližování právních řádů členských států Rady vzájemné hospodářské pomoci, zejména pokud jde o hospodářskou a vědeckotechnickou spolupráci. Byla již dohodnuta úprava zabezpečující stejné podmínky pro zapojení organizace do mezinárodní hospodářské spolupráce mezi členskými státy Rady vzájemné hospodářské pomoci.

Na základě politickoprávních analýz, které se během uplynulých let prováděly ve spolupráci s orgány Federálního shromáždění, připravila vláda návrhy zásad novelizace občanského zákoníku, zákona o rodině, občanského soudního řádu a notářského řádu. Navrhované změny těchto základních kodexů nepochybně přispějí k dalšímu rozvoji socialistických společenských vztahů a k dokonalejší ochraně zájmů celé naší společnosti i jednotlivých občanů.

Jde například o úpravu takzvaných sousedských práv, která přinese konkrétnější regulaci sousedských vztahů a přispěje k předcházení sporům mezi sousedy.

Zavádí se možnost nabýt osobní vlastnictví k věcem a některá další práva na základě oprávněné držby trvající stanovenou dobu, zlepšuje se právní ochrana občana při zhotovení stavby na zakázku a umožňuje se vydědit toho dědice, který zustaviteli po dlouhou dobu v rozporu s pravidly socialistického soužití vědomě neposkytl ve stáří, nemocí nebo v jiných závažných případech potřebnou pomoc.

Výrazně pokročila příprava návrhu zásad novelizace trestního práva, která má přinést další upevnění socialistické zákonnosti, zdokonalení ochrany bezpečnosti občanů a prohloubení výchovné funkce trestního práva. Přitom chci podtrhnout, že nejde o zpřísnění trestů, nýbrž o zavedení správných relací mezi trestnými činy a přečiny. Počítá se též s možností vyřizovat přečiny s menším stupněm nebezpečnosti i mimosoudní cestou. Nově se mají posuzovat trestné činy proti bezpečnosti dopravy.

Je třeba říci, že právě zdokonalení právního řádu a dodržování socialistické zákonnosti je oblast, ve které se v největší míře uplatňuje těsná a plodná spolupráce vlády s Federálním shromážděním, s výbory obou sněmoven i s jednotlivými poslanci. Je to spolupráce účinná, neboť umožňuje využívání bohatých zkušeností poslanců i podnětů z jejich volebních obvodů.

Řadou opatření zvyšujeme účinnost boje s trestnou a jinou protispolečenskou činností, zejména pokud jde o ochranu socialistické ekonomiky. Ukazuje se, že je třeba rázněji postupovat proti rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví i jeho nedbalé správě. Věcí tohoto druhu není málo, a to, co jsme proti nim až dosud dělali, není, přiznejme si to, dostatečně účinné. Kázeň a pořádek jsou nezbytné vždycky.

Tím více v současné době, kdy ekonomické vazby jsou stále složitější a rozvětvenější. Náročnost úkolů, před kterými stojíme, vyžaduje mnohem aktivnější přístup k těmto otázkám, a to zejména od vedoucích hospodářských pracovníků a pracovníků státního aparátu.

Dovolte mi v této souvislosti malé odbočení. Chci se dotknout problému úrovně a rozsahu našich státních norem v oblasti normalizace a měření, norem hygienických, požárních, norem bezpečnostních zvláště při práci, a ostatních státních norem podobného charakteru.

Jejich smyslem - a to je jistě správné - je chránit zájmy společnosti a občanů. Ale při jejich tvorbě i nutných změnách je třeba mít na zřeteli vývojové tendence, nové technologie, ekonomické možnosti a souvislosti, důsledky a souvislosti vyplývající z rychle se rozšiřující mezinárodní dělby práce, strukturální změny, kterými prochází svět i naše společnost, změny v poptávce a další rychle se měnící podmínky.

Pracujeme dost pružně, aktivně s přihlédnutím k společenským zájmům v této oblasti? Nepochybujeme o tom, že některé normy je třeba zpřísňovat, měnit, ale nejednáme zde někdy příliš resortně i alibisticky? Nevidíme ve státních normách tohoto druhu bez ohledu na další souvislosti všespasitelné řešení? Vždyť praxe nás přesvědčuje, že sebepřísnější, sebenáročnější norma, jestliže není zasažena do reálných souvislosti, nepřináší žádný užitek, spíše naopak. Když například státní normou chceme vytvořit podmínky, které zásadně odporují zvyklostem v mezinárodním obchodě v mezinárodní kooperaci či odporují zavádění nových technologií, pak ničemu neprospíváme, pak jen vytváříme překážky, promarňujeme společenské prostředky a zdroje. Proto i v této oblasti příslušní vedoucí soudruzi, příslušné instituce, musí udělat potřebný rozbor, nově se nad věcmi zamyslet a hledat optimální řešení.

V procesu dalšího zkvalitňování právního řádu přichází dnes na pořad dne jeden z dalších úkolů - zdokonalení resortních právních norem. Ty tvoří více než čtyři pětiny celkového počtu právních předpisů a jako jeho nejpočetnější součást ovlivňují celkovou úroveň našeho právního řádu. Vyžadujeme, aby ministerstva a ostatní ústřední orgány státní správy věnovaly soustavnější pozornost kvalitě, srozumitelnosti, přehlednosti předpisů, které vydávají, aby včas rušily nebo měnily ty, které zastaraly.

Chtěl bych vám, soudružky a soudruzi poslanci, jménem federální vlády upřímně poděkovat za vaši aktivní účast a pomoc v legislativní oblasti a zároveň vyslovit přesvědčení, že naše vzájemná spolupráce bude i nadále úspěšně pokračovat.

Soudružky a soudruzi poslanci, v úzké součinnosti s vládami České a Slovenské socialistické republiky věnovali jsme pozornost i činnosti národních výborů, otázkám školství, kultury a zdravotnictví.

Hledáme stále další cesty k neustálému zdokonalování práce národních výborů ve všech oblastech a působíme k tomu, aby se rozvíjelo a upevňovalo jejich těsné spojení s občany.

Právě na tyto otázky reaguje i dokument, který v loňském roce projednalo předsednictvo ÚV KSČ. Jeho cílem je zvýšit účinnost politickoorganizátorské práce národních výborů, upevnit jejich vliv na komplexní rozvoj územních obvodů, na rozvoj investiční výstavby a na maximální hospodárnost při vynakládání všech prostředků. Zvláštní pozornost by národní výbory měly věnovat zabezpečování potřeb občanů, a to především ve městech a střediskových obcích.

K realizaci úkolů, které vyplývají z dokumentu předsednictva ústředního výboru KSČ, přijala federální vláda příslušná opatření.

Každoročně se zvyšují prostředky určené pro rozvoj společenské spotřeby. Jestliže se dnes řadíme na jedno z předních míst ve světě v péči o dítě, mají na tom značný podíl národní výbory. Svědči o tom výsledky, jakých dosahují ve svém úsilí zajistit potřebnou předškolní péči o děti. Ukazuje se zároveň, že kolem takových obecně prospěšných akcí můžeme soustředit lidi, že každý rád přiloží ruku k dílu a vzdá se části volného času ve prospěch dobré věci. Proto se mimo jiné daří úspěšně naplňovat volební programy Národní fronty a výsledky v tomto směru jsou potěšující.

Za poslední čtyři roky vybudovali občané v akci "Z" 83,5 tisíc míst v mateřských školách, 4800 km vodovodů a kanalizací, přes 2000 prodejen, více než 400 oddělení zdravotnických středisek a téměř 1000 dětských hřišť. K tomu je třeba připočíst i další desetitisíce míst v jeslích a školkách, které pro děti svých pracovníků vybudovaly závody. Ve srovnání s předchozím pětiletím téměř trojnásobně roste podíl staveb z odvětví školství, zdvojnásobují se výdaje na výstavbu ve zdravotnictví. Považujeme také za správné, že se nezapomíná ani na péči o naše staré spoluobčany a že v akci "Z" byla vybudována řada domů soustředěné péče o přestárlé.

Vláda oceňuje tuto iniciativu občanů, společenských a zájmových organizací a politických stran sdružených v Národní frontě. Jsme přesvědčeni, že právě letos, kdy oslavujeme 35. výročí osvobození naší vlasti Sovětskou armádou, vytvoří naši občané nové hodnoty a nová díla, která budou dobře sloužit především jim samotným.

Celkově počítáme, že limit investiční výstavby v akci "Z", stanovený pro šestou pětiletku ve výši 21 mld Kčs, bude překročen. Ovšem i zde je třeba postupovat odpovědně, potřeby konfrontovat s možnostmi a respektovat pořadí naléhavosti.

Stále pokračuje i v této drobné výstavbě velká rozestavěnost, ne všechny investice patří mezi nejhospodárnější a nejpotřebnější. Některé z nich se realizují v místech, kde nejsou předpoklady pro jejich optimální využití. Například některé městské národní výbory měly ke konci minulého roku objednáno technické vybavení pro dalších 14 zimních stadiónů, a to i v místech, která mají méně než 4-5 tisíc obyvatel. Zvážili opravdu soudruzi ve všech místech účelnost, stupeň využití a provozní náklady takových zařízení?

Šestá pětiletka postavila před národní výbory mimo jiné náročné úkoly v komplexní bytové výstavbě. Celkový počet bytů stanovený plánem bude sice postaven, zůstanou však nesplněny úkoly v občanské a technické vybavenosti. Úkol XV. sjezdu Komunistické strany Československa tak splněn nebude. Plnění jednoho z podstatných úkolů zlepšování péče o každodenní život občanů tak vykazuje naprosto zbytečné slabiny. Zvláště to pociťují občané Severočeského kraje a hlavního města republiky Prahy, kde se komplexní bytová výstavba od počátku pětiletky stále opožďuje a ke konci minulého roku nebyly prostavěny v uvedených aglomeracích už téměř 3 mld Kčs. Jaké to má národohospodářské negativní následky, není ani možné vyčíslit.

V této souvislosti je třeba připomenout stanovisko ústředního výboru strany a vlády k závažné otázce, a to k neúměrnému rozsahu likvidace stávajícího bytového fondu. Postavit nových 650 tis. bytů v této pětiletce a zároveň 330 tis. stávajících zbourat, to je přepych, který si opravdu v této etapě dovolit nemůžeme. Přes veškeré upozornění se však v mnoha místech postoj k této otázce nemění. Dostáváme doslova stovky stížností a téměř vždy při prověření na místě se ukáže, že občané mají pravdu a že lze nalézt jiná, pro společnost i dané město či obec výhodnější řešení.

Rovněž je třeba, aby národní výbory zesílily tlak na kvalitu služeb, jejich sortiment a dodržování termínů při jejich poskytování. I když se dosáhlo určitého zlepšení v rozmístění služeb a při stanovení otevírací doby obchodů a provozoven vzhledem k potřebám pracujících, zůstávají tyto otázky aktuální, neboť služby a doprava jsou stále nedostatečné aspoň v řadě, převažující části míst přizpůsobeny dané pracovní době.

Blíží se 35. výročí osvobození naší vlasti. V městech i na vesnicích se organizují národní směny. Chceme zkrášlit svá města, upravujeme parky, sportoviště, okolí svých domů. To je třeba jen pochválit, ale otevřeně si řekněme: nejsme s čistotou a úpravou některých měst a některých vesnic trvale tak trošku na štíru? Máme, pravda, hezká města, kde se lidé soustavně starají, aby vše bylo upravené a čisté. Jsou ovšem i města či některé čtvrti, kde je trvale nepořádek, nečistota, kde chybí zeleň, kde nevšímavost a netečnost k životnímu prostředí v dané ulici či v sídlišti je na první pohled zřejmá. A to přece není věcí příslušných komunálních služeb města, i když jejich odpovědnost je třeba vyžadovat, to je i věc občanů, občanských výborů, prostě úrovně organizace svépomoci. V tomto směru je třeba v příslušných místech zjednávat nápravu v zájmu tohoto státu i v zájmu jednotlivých občanů.

Pokud jde o školství, jak konstatovalo i březnové plénum ústředního výboru strany věnované ideologickým otázkám, v popředí naší pozornosti je postupná přestavba výchovně vzdělávací soustavy.

Nový obsah a nové náročnější cíle výchovy se již plně uplatnily v předškolní výchově. Při nebývalém růstu populace je jistě úspěchem, že se již podařilo umístit více než 76 % dětí předškolního věku v mateřských školách. Dík za to patří národním výborům i těm závodům a družstvům, které pochopily naléhavost řešení a plně se o ně zasloužily. Pro další zlepšení situace je nezbytné, aby společnosti, ale především svým pracovníkům, ještě výrazněji pomohly výstavbou mateřských škol i další závody a družstva.

V letošním školním roce dokončujeme obsahovou a organizační přestavbu již celého 1. stupně základní školy. Dosavadní výsledky a zkušenosti jsou uspokojivé a dávají dobrý základ pro plnění náročnějšího úkolu, jímž bude postupná přestavba 2. stupně. Přistoupíme k ní od příštího školního roku.

Na středních školách se obsahová přestavba připravuje a ověřuje. K účinnějšímu spojování teorie s praxí a škol se životem přijala federální vláda zásady týkající se provozní praxe žáků středních škol a jejích účastí na společensky prospěšné práci. Nově jsou řešeny i otázky stipendií a celého hmotného zabezpečení žáků a studentů.

Velkou pozornost věnujeme novým formám přípravy mládeže na dělnická povolání. Usilujeme zde o kvalitativně vyšší stupeň vzdělávání dělnické mládeže, o to, aby veškerá tato mládež získala střední vzdělání a rostoucí počet i úplné střední vzdělání. V letošním roce nastoupily již tři pětiny absolventů základních škol do učebních a studijních oborů nové soustavy. A více než 95 tis. učňů a mladých dělníků a dělnic se připravuje v současné době k získání úplného středního vzdělání. K zlepšení materiálních podmínek učňovské mládeže přijala federální vláda nové zásady jejího odměňování a hmotného zabezpečení.

Víme, že přestavba školství přináší větší nároky i na práci učitelů všech stupňů škol. Proto po úpravě platů vysokoškolských učitelů jsme v minulém roce upravili platy učitelek mateřských škol, vychovatelů a učitelů 1. stupně základních škol. Nyní je připravována druhá etapa této úpravy, která zahrne učitele zbývajících škol ve správě národních výborů.

Třetí oblastí našeho přednostního zájmu jsou vysoké školy.

Vláda schválila návrh nového zákona o vysokých školách a předložila jej k projednání Federálnímu shromáždění. Jsme přesvědčeni, že vytvoří dobré právní předpoklady k dalšímu rozvoji výchovy všestranně a dobře připravených odborníků pro současnou i náročnější budoucí etapu rozvoje naší socialistické společnosti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP