Naše závody s moderními stroji a zařízením,
naše vědecko- výzkumná základna,
vysoká kvalifikace a zkušenost našich pracujících,
to vše představuje obrovský potenciál.
A bez vědecké organizace, bez správného
plánování a dobrého řízení,
bez zvýšení zájmu o odpovědnost
každého bez výjimky nám tato široká
hospodářská a intelektuální
základna nedá to, co potřebujeme a oprávněně
očekáváme.
Chceme uvést do optimálního pohybu všechny
tyto základní činitele s cílem podstatně
zvýšit výkonnost našeho hospodářství.
Protože jen tak se budeme moci prosadit a výhodně
uplatnit ve světě i doma, jen tak budeme moci na
zahraničních trzích a vůbec v mezinárodní
dělbě naši práci v žádoucí
míře zhodnocovat.
Uvést plně do praktického života soubor
opatření, jimiž zdokonalujeme soustavu řízení,
nebude vůbec jednoduché a snadné. Mimo jiné
i proto, že tu bude působit setrvačnost v myšlení,
staré návyky a mnohde pohodlnost i nechuť jít
novou cestou. Cestou, která prověří
vztah i schopnost každého pracovníka k našemu
společnému dílu, k naplňování
záměrů a cílů hospodářské
politiky komunistické strany.
Očekáváme, že naši pracující
pochopí, že nová opatření jsou
nezbytným a účinným nástrojem
pro úspěšné zvládnutí
úkolů, které si v zájmu dalšího
budování vyspělé socialistické
společnosti vytyčujeme.
V nejbližších dnech se sejde předsednictvo
federální vlády se sekretariátem Ústřední
rady odborů, aby se společně dohodly na jednotném
postupu při realizací uvedených opatření.
Spolu s tím hodláme posoudit i některé
další otázky sociálního a materiálního
zabezpečení pracovního procesu i rozvoje
pracovní iniciativy.
Soudružky a soudruzi poslanci, poměrně rozsáhlou
a důležitou oblast představuje legislativní
činnost vlády, zaměřená na
soustavné zdokonalování našeho právního
řádu.
V současné době jsou to především
práce související s právními
úpravami, které si vyžádá realizace
souboru opatření ke zdokonalení soustavy
plánovitého řízení. Půjde
nejen o změnu řady zákonů, zejména
hospodářského zákoníku a zákona
o hospodářském plánování,
ale i vládních nařízení a předpisů
nižšího řádu. Jde o značný
rozsah prací, protože bude nutno novelizovat několik
desítek právních předpisů.
Snažíme se o to, aby nové normy co nejpřesněji
vyjadřovaly hlavní cíle zdokonalené
soustavy a zároveň vymezily co nejpřesněji
pravomoc a odpovědnost jednotlivých stupňů
řízení, orgánů a organizací.
Současně máme zájem na zjednodušení
předpisů o snižování jejich počtu.
V posledním období jsme rovněž věnovali
pozornost právním úpravám vnějších
ekonomických vztahů. Jak je vám známo,
v konečné fázi projednávání
je již návrh zákona o hospodářských
stycích se zahraničím, který nahrazuje
právní úpravu z roku 1948. Pokračují
práce na sbližování právních
řádů členských států
Rady vzájemné hospodářské pomoci,
zejména pokud jde o hospodářskou a vědeckotechnickou
spolupráci. Byla již dohodnuta úprava zabezpečující
stejné podmínky pro zapojení organizace do
mezinárodní hospodářské spolupráce
mezi členskými státy Rady vzájemné
hospodářské pomoci.
Na základě politickoprávních analýz,
které se během uplynulých let prováděly
ve spolupráci s orgány Federálního
shromáždění, připravila vláda
návrhy zásad novelizace občanského
zákoníku, zákona o rodině, občanského
soudního řádu a notářského
řádu. Navrhované změny těchto
základních kodexů nepochybně přispějí
k dalšímu rozvoji socialistických společenských
vztahů a k dokonalejší ochraně zájmů
celé naší společnosti i jednotlivých
občanů.
Jde například o úpravu takzvaných
sousedských práv, která přinese konkrétnější
regulaci sousedských vztahů a přispěje
k předcházení sporům mezi sousedy.
Zavádí se možnost nabýt osobní
vlastnictví k věcem a některá další
práva na základě oprávněné
držby trvající stanovenou dobu, zlepšuje
se právní ochrana občana při zhotovení
stavby na zakázku a umožňuje se vydědit
toho dědice, který zustaviteli po dlouhou dobu v
rozporu s pravidly socialistického soužití
vědomě neposkytl ve stáří,
nemocí nebo v jiných závažných
případech potřebnou pomoc.
Výrazně pokročila příprava
návrhu zásad novelizace trestního práva,
která má přinést další
upevnění socialistické zákonnosti,
zdokonalení ochrany bezpečnosti občanů
a prohloubení výchovné funkce trestního
práva. Přitom chci podtrhnout, že nejde o zpřísnění
trestů, nýbrž o zavedení správných
relací mezi trestnými činy a přečiny.
Počítá se též s možností
vyřizovat přečiny s menším stupněm
nebezpečnosti i mimosoudní cestou. Nově se
mají posuzovat trestné činy proti bezpečnosti
dopravy.
Je třeba říci, že právě
zdokonalení právního řádu a
dodržování socialistické zákonnosti
je oblast, ve které se v největší míře
uplatňuje těsná a plodná spolupráce
vlády s Federálním shromážděním,
s výbory obou sněmoven i s jednotlivými poslanci.
Je to spolupráce účinná, neboť
umožňuje využívání bohatých
zkušeností poslanců i podnětů
z jejich volebních obvodů.
Řadou opatření zvyšujeme účinnost
boje s trestnou a jinou protispolečenskou činností,
zejména pokud jde o ochranu socialistické ekonomiky.
Ukazuje se, že je třeba rázněji postupovat
proti rozkrádání majetku v socialistickém
vlastnictví i jeho nedbalé správě.
Věcí tohoto druhu není málo, a to,
co jsme proti nim až dosud dělali, není, přiznejme
si to, dostatečně účinné. Kázeň
a pořádek jsou nezbytné vždycky.
Tím více v současné době, kdy
ekonomické vazby jsou stále složitější
a rozvětvenější. Náročnost
úkolů, před kterými stojíme,
vyžaduje mnohem aktivnější přístup
k těmto otázkám, a to zejména od vedoucích
hospodářských pracovníků a
pracovníků státního aparátu.
Dovolte mi v této souvislosti malé odbočení.
Chci se dotknout problému úrovně a rozsahu
našich státních norem v oblasti normalizace
a měření, norem hygienických, požárních,
norem bezpečnostních zvláště
při práci, a ostatních státních
norem podobného charakteru.
Jejich smyslem - a to je jistě správné -
je chránit zájmy společnosti a občanů.
Ale při jejich tvorbě i nutných změnách
je třeba mít na zřeteli vývojové
tendence, nové technologie, ekonomické možnosti
a souvislosti, důsledky a souvislosti vyplývající
z rychle se rozšiřující mezinárodní
dělby práce, strukturální změny,
kterými prochází svět i naše
společnost, změny v poptávce a další
rychle se měnící podmínky.
Pracujeme dost pružně, aktivně s přihlédnutím
k společenským zájmům v této
oblasti? Nepochybujeme o tom, že některé normy
je třeba zpřísňovat, měnit,
ale nejednáme zde někdy příliš
resortně i alibisticky? Nevidíme ve státních
normách tohoto druhu bez ohledu na další souvislosti
všespasitelné řešení? Vždyť
praxe nás přesvědčuje, že sebepřísnější,
sebenáročnější norma, jestliže
není zasažena do reálných souvislosti,
nepřináší žádný užitek,
spíše naopak. Když například státní
normou chceme vytvořit podmínky, které zásadně
odporují zvyklostem v mezinárodním obchodě
v mezinárodní kooperaci či odporují
zavádění nových technologií,
pak ničemu neprospíváme, pak jen vytváříme
překážky, promarňujeme společenské
prostředky a zdroje. Proto i v této oblasti příslušní
vedoucí soudruzi, příslušné instituce,
musí udělat potřebný rozbor, nově
se nad věcmi zamyslet a hledat optimální
řešení.
V procesu dalšího zkvalitňování
právního řádu přichází
dnes na pořad dne jeden z dalších úkolů
- zdokonalení resortních právních
norem. Ty tvoří více než čtyři
pětiny celkového počtu právních
předpisů a jako jeho nejpočetnější
součást ovlivňují celkovou úroveň
našeho právního řádu. Vyžadujeme,
aby ministerstva a ostatní ústřední
orgány státní správy věnovaly
soustavnější pozornost kvalitě, srozumitelnosti,
přehlednosti předpisů, které vydávají,
aby včas rušily nebo měnily ty, které
zastaraly.
Chtěl bych vám, soudružky a soudruzi poslanci,
jménem federální vlády upřímně
poděkovat za vaši aktivní účast
a pomoc v legislativní oblasti a zároveň
vyslovit přesvědčení, že naše
vzájemná spolupráce bude i nadále
úspěšně pokračovat.
Soudružky a soudruzi poslanci, v úzké součinnosti
s vládami České a Slovenské socialistické
republiky věnovali jsme pozornost i činnosti národních
výborů, otázkám školství,
kultury a zdravotnictví.
Hledáme stále další cesty k neustálému
zdokonalování práce národních
výborů ve všech oblastech a působíme
k tomu, aby se rozvíjelo a upevňovalo jejich těsné
spojení s občany.
Právě na tyto otázky reaguje i dokument,
který v loňském roce projednalo předsednictvo
ÚV KSČ. Jeho cílem je zvýšit
účinnost politickoorganizátorské práce
národních výborů, upevnit jejich vliv
na komplexní rozvoj územních obvodů,
na rozvoj investiční výstavby a na maximální
hospodárnost při vynakládání
všech prostředků. Zvláštní
pozornost by národní výbory měly věnovat
zabezpečování potřeb občanů,
a to především ve městech a střediskových
obcích.
K realizaci úkolů, které vyplývají
z dokumentu předsednictva ústředního
výboru KSČ, přijala federální
vláda příslušná opatření.
Každoročně se zvyšují prostředky
určené pro rozvoj společenské spotřeby.
Jestliže se dnes řadíme na jedno z předních
míst ve světě v péči o dítě,
mají na tom značný podíl národní
výbory. Svědči o tom výsledky, jakých
dosahují ve svém úsilí zajistit potřebnou
předškolní péči o děti.
Ukazuje se zároveň, že kolem takových
obecně prospěšných akcí můžeme
soustředit lidi, že každý rád přiloží
ruku k dílu a vzdá se části volného
času ve prospěch dobré věci. Proto
se mimo jiné daří úspěšně
naplňovat volební programy Národní
fronty a výsledky v tomto směru jsou potěšující.
Za poslední čtyři roky vybudovali občané
v akci "Z" 83,5 tisíc míst v mateřských
školách, 4800 km vodovodů a kanalizací,
přes 2000 prodejen, více než 400 oddělení
zdravotnických středisek a téměř
1000 dětských hřišť. K tomu je
třeba připočíst i další
desetitisíce míst v jeslích a školkách,
které pro děti svých pracovníků
vybudovaly závody. Ve srovnání s předchozím
pětiletím téměř trojnásobně
roste podíl staveb z odvětví školství,
zdvojnásobují se výdaje na výstavbu
ve zdravotnictví. Považujeme také za správné,
že se nezapomíná ani na péči
o naše staré spoluobčany a že v akci "Z"
byla vybudována řada domů soustředěné
péče o přestárlé.
Vláda oceňuje tuto iniciativu občanů,
společenských a zájmových organizací
a politických stran sdružených v Národní
frontě. Jsme přesvědčeni, že
právě letos, kdy oslavujeme 35. výročí
osvobození naší vlasti Sovětskou armádou,
vytvoří naši občané nové
hodnoty a nová díla, která budou dobře
sloužit především jim samotným.
Celkově počítáme, že limit investiční
výstavby v akci "Z", stanovený pro šestou
pětiletku ve výši 21 mld Kčs, bude překročen.
Ovšem i zde je třeba postupovat odpovědně,
potřeby konfrontovat s možnostmi a respektovat pořadí
naléhavosti.
Stále pokračuje i v této drobné výstavbě
velká rozestavěnost, ne všechny investice patří
mezi nejhospodárnější a nejpotřebnější.
Některé z nich se realizují v místech,
kde nejsou předpoklady pro jejich optimální
využití. Například některé
městské národní výbory měly
ke konci minulého roku objednáno technické
vybavení pro dalších 14 zimních stadiónů,
a to i v místech, která mají méně
než 4-5 tisíc obyvatel. Zvážili opravdu
soudruzi ve všech místech účelnost,
stupeň využití a provozní náklady
takových zařízení?
Šestá pětiletka postavila před národní
výbory mimo jiné náročné úkoly
v komplexní bytové výstavbě. Celkový
počet bytů stanovený plánem bude sice
postaven, zůstanou však nesplněny úkoly
v občanské a technické vybavenosti. Úkol
XV. sjezdu Komunistické strany Československa tak
splněn nebude. Plnění jednoho z podstatných
úkolů zlepšování péče
o každodenní život občanů tak vykazuje
naprosto zbytečné slabiny. Zvláště
to pociťují občané Severočeského
kraje a hlavního města republiky Prahy, kde se komplexní
bytová výstavba od počátku pětiletky
stále opožďuje a ke konci minulého roku
nebyly prostavěny v uvedených aglomeracích
už téměř 3 mld Kčs. Jaké
to má národohospodářské negativní
následky, není ani možné vyčíslit.
V této souvislosti je třeba připomenout stanovisko
ústředního výboru strany a vlády
k závažné otázce, a to k neúměrnému
rozsahu likvidace stávajícího bytového
fondu. Postavit nových 650 tis. bytů v této
pětiletce a zároveň 330 tis. stávajících
zbourat, to je přepych, který si opravdu v této
etapě dovolit nemůžeme. Přes veškeré
upozornění se však v mnoha místech postoj
k této otázce nemění. Dostáváme
doslova stovky stížností a téměř
vždy při prověření na místě
se ukáže, že občané mají
pravdu a že lze nalézt jiná, pro společnost
i dané město či obec výhodnější
řešení.
Rovněž je třeba, aby národní
výbory zesílily tlak na kvalitu služeb, jejich
sortiment a dodržování termínů
při jejich poskytování. I když se dosáhlo
určitého zlepšení v rozmístění
služeb a při stanovení otevírací
doby obchodů a provozoven vzhledem k potřebám
pracujících, zůstávají tyto
otázky aktuální, neboť služby a
doprava jsou stále nedostatečné aspoň
v řadě, převažující části
míst přizpůsobeny dané pracovní
době.
Blíží se 35. výročí osvobození
naší vlasti. V městech i na vesnicích
se organizují národní směny. Chceme
zkrášlit svá města, upravujeme parky,
sportoviště, okolí svých domů.
To je třeba jen pochválit, ale otevřeně
si řekněme: nejsme s čistotou a úpravou
některých měst a některých
vesnic trvale tak trošku na štíru? Máme,
pravda, hezká města, kde se lidé soustavně
starají, aby vše bylo upravené a čisté.
Jsou ovšem i města či některé
čtvrti, kde je trvale nepořádek, nečistota,
kde chybí zeleň, kde nevšímavost a netečnost
k životnímu prostředí v dané
ulici či v sídlišti je na první pohled
zřejmá. A to přece není věcí
příslušných komunálních
služeb města, i když jejich odpovědnost
je třeba vyžadovat, to je i věc občanů,
občanských výborů, prostě úrovně
organizace svépomoci. V tomto směru je třeba
v příslušných místech zjednávat
nápravu v zájmu tohoto státu i v zájmu
jednotlivých občanů.
Pokud jde o školství, jak konstatovalo i březnové
plénum ústředního výboru strany
věnované ideologickým otázkám,
v popředí naší pozornosti je postupná
přestavba výchovně vzdělávací
soustavy.
Nový obsah a nové náročnější
cíle výchovy se již plně uplatnily v
předškolní výchově. Při
nebývalém růstu populace je jistě
úspěchem, že se již podařilo umístit
více než 76 % dětí předškolního
věku v mateřských školách. Dík
za to patří národním výborům
i těm závodům a družstvům, které
pochopily naléhavost řešení a plně
se o ně zasloužily. Pro další zlepšení
situace je nezbytné, aby společnosti, ale především
svým pracovníkům, ještě výrazněji
pomohly výstavbou mateřských škol i
další závody a družstva.
V letošním školním roce dokončujeme
obsahovou a organizační přestavbu již
celého 1. stupně základní školy.
Dosavadní výsledky a zkušenosti jsou uspokojivé
a dávají dobrý základ pro plnění
náročnějšího úkolu, jímž
bude postupná přestavba 2. stupně. Přistoupíme
k ní od příštího školního
roku.
Na středních školách se obsahová
přestavba připravuje a ověřuje. K
účinnějšímu spojování
teorie s praxí a škol se životem přijala
federální vláda zásady týkající
se provozní praxe žáků středních
škol a jejích účastí na společensky
prospěšné práci. Nově jsou řešeny
i otázky stipendií a celého hmotného
zabezpečení žáků a studentů.
Velkou pozornost věnujeme novým formám přípravy
mládeže na dělnická povolání.
Usilujeme zde o kvalitativně vyšší stupeň
vzdělávání dělnické
mládeže, o to, aby veškerá tato mládež
získala střední vzdělání
a rostoucí počet i úplné střední
vzdělání. V letošním roce nastoupily
již tři pětiny absolventů základních
škol do učebních a studijních oborů
nové soustavy. A více než 95 tis. učňů
a mladých dělníků a dělnic
se připravuje v současné době k získání
úplného středního vzdělání.
K zlepšení materiálních podmínek
učňovské mládeže přijala
federální vláda nové zásady
jejího odměňování a hmotného
zabezpečení.
Víme, že přestavba školství přináší
větší nároky i na práci učitelů
všech stupňů škol. Proto po úpravě
platů vysokoškolských učitelů
jsme v minulém roce upravili platy učitelek mateřských
škol, vychovatelů a učitelů 1. stupně
základních škol. Nyní je připravována
druhá etapa této úpravy, která zahrne
učitele zbývajících škol ve správě
národních výborů.
Třetí oblastí našeho přednostního
zájmu jsou vysoké školy.
Vláda schválila návrh nového zákona
o vysokých školách a předložila
jej k projednání Federálnímu shromáždění.
Jsme přesvědčeni, že vytvoří
dobré právní předpoklady k dalšímu
rozvoji výchovy všestranně a dobře připravených
odborníků pro současnou i náročnější
budoucí etapu rozvoje naší socialistické
společnosti.