Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Ptám se poslankyně Zadražilové,
zda je spokojena s těmito odpověďmi.
Poslankyně SL J. Zadražilová: Ano.
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Ptám se poslankyně Chodurové,
zda je spokojena s odpovědí soudruha ministra Léra.
Poslankyně SN D. Chodurová: Ano.
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Nyní se ptám společného
zpravodaje výborů Sněmovny národů
poslance Juríka, zda si přeje slovo.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
K. Jurík: Nie.
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Žádá o závěrečné
slovo společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu poslanec Prchal?
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Prchal: Ne.
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Soudružky a soudruzi poslanci, můžeme
přistoupit k hlasování o předloženém
návrhu. Při schvalování vládního
návrhu zákona o státním rozpočtu
čs. federace platí podle čl. 42 odst. 2 písm.
e) zákona o čs. federaci zákaz majorizace
a proto ve Sněmovně národů hlasují
odděleně poslanci zvolení v České
socialistické republice a odděleně poslanci
zvolení ve Slovenské socialistické republice.
V zasedacím sále je nyní přítomno
179 poslanců Sněmovny lidu, 65 poslanců Sněmovny
národů zvolených v České socialistické
republice, 63 poslanců Sněmovny národů
zvolených ve Slovenské socialistické republice.
Obě sněmovny jsou tedy schopny se usnášet.
Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny
lidu.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s návrhem
zákona o státním rozpočtu čs.
federace na rok 1980, podle doporučení společného
zpravodaje, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nezdržel.)
Děkuji.
S vládním návrhem zákona o státním
rozpočtu československé federace na rok 1980
vyslovili souhlas všichni přítomní poslanci
Sněmovny lidu.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů
zvolení v České socialistické republice.
Kdo z těchto poslanců souhlasí s vládním
návrhem zákona o státním rozpočtu
československé federace na rok 1980, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Rovněž nikdo.
S vládním návrhem zákona o státním
rozpočtu československé federace na rok 1980
vyslovili souhlas všichni poslanci Sněmovny národů
zvolení v České socialistické republice.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů, zvolené ve Slovenské socialistické
republice.
Kdo z nich souhlasí s vládním návrhem
zákona o státním rozpočtu československé
federace na rok 1980, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se hlasování? (Nezdržel.) Děkuji.
S vládním návrhem zákona o státním
rozpočtu československé federace na rok 1980
vyslovili souhlas také všichni přítomní
poslanci Sněmovny národů zvolení ve
Slovenské socialistické republice.
Tedy také Sněmovna národů vyslovila
svůj souhlas.
Vzhledem ke shodnému usnesení Sněmovny lidu
a Sněmovny národů konstatuji, že Federální
shromáždění Československé
socialistické republiky schválilo zákon o
státním rozpočtu československé
federace na rok 1980.
Soudružky a soudruzi poslanci, podle schváleného
pořadu projednáme nyní
a
Navrhuji projednat oba tyto vládní návrhy
společně. Jsou k tomu nějaké připomínky?
Nejsou.
Protože připomínky nebyly, prosím místopředsedu
federální vlády soudruha Karola Laca, aby
podal výklad k oběma vládním návrhům.
Místopředseda vlády ČSSR K. Laco:
Vážený súdruh predseda, vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci, rýchlym rozvojom, ktorý nemá obdobu
v nijakom inom odvetví, dostala sa elektrotechnika a predovšetkým
jej kľúčové súčasti -
elektronika a mikroelektronika - na čelo celého
procesu vedeckotechnickej revolúcie. Elektrotechnika a
mikroelektronika sa prelína všetkými oblasťami
ľudskej činnosti, umožňuje ako nikdy predtým
znásobenie produktivity práce prakticky vo všetkých
odboroch ľudskej činnosti. Má podstatný
vplyv na dosiahnutie úspor energie a materiálov.
Stále viac zvyšuje technickú úroveň
a zdokonaľuje funkciu výrobkov spoločenskej
povahy. Pripadá jej tiež mimoriadny význam
pre zabezpečenie obrany a bezpečnosti krajiny.
Elektronika a mikroelektronika významne zasahuje do sociálno-ekonomických
procesov ľudskej spoločnosti. Likviduje rad starých
povolaní a vytvára nové, ovplyvňuje
využitie pracovného času človeka. Zabezpečuje
získavanie, prenos, spracovanie, ukladanie a reprodukciu
informácií.
Elektrotechnika a jej kľúčová súčasť
elektronika sa stala jedným z rozhodujúcich meradiel
vyspelosti a technicko-ekonomickej úrovne priemyslovo vyspelých
krajín.
Nutnosť prednostného rozvoja elektroniky a mikroelektroniky
je navidomoči. Za tým účelom je, pochopiteľne,
potrebné vytvoriť všetky potrebné predpoklady,
zodpovedajúce úlohám československého
strojárstva a celého československého
socialistického národného hospodárstva.
Je potrebné uspôsobiť štruktúru
a organizáciu riadenia elektrotechniky a elektroniky charakteru
a úlohe, ktorú tieto odbory dnes majú v technike
a priemyslovej výrobe. Ak je elektrotechnika a elektronika
hlavným činiteľom vedeckotechnického
pokroku, určujúcim úroveň strojov
a zariadení a prelínajúcim sa všetkými
oblasťami hospodárskeho a spoločenského
života, je veľmi ťažké riadiť
ju napr. iba ako jeden z kompletačných odborov.
Zrejme sa má stať nosným rozvojovým
odvetvím riadeným priamo z hospodárskeho
centra. Zložitosť elektrotechniky a elektroniky a ich
technická a technologická náročnosť
vyžadujú tiež rozsiahlu a účinnú
medzinárodnú spoluprácu so socialistickými
krajinami i vyspelými kapitalistickými krajinami.
Všetky tieto dôvody viedli vládu ČSSR
k záveru o nutnosti vytvoriť pre túto oblasť
samostatný ústredný orgán štátnej
správy - Federálne ministerstvo elektrotechnického
priemyslu.
Podobné úvahy v ostatných socialistických
štátoch rovnako viedli, prípadne vedú
k vytváraniu špecializovaných centrálnych
orgánov zameraných na oblasť elektroniky a
elektrotechniky. Predovšetkým je možno spomenúť
takéto centrálne orgány štátnej
správy v Sovietskom zväze, Nemeckej demokratickej
republike a Bulharskej ľudovej republike.
Vláda ČSSR si je vedomá úloh nového
ministerstva. Vláda bude dbať, aby vznik a pôsobenie
nového ministerstva bolo rozhodným a zásadným
krokom k postupnému zvládnutiu potrieb ďalšieho
rozvoja národného hospodárstva v danej oblasti.
Bude usilovať o zefektívnenie riadenia podriadených
organizácií, okrem iného využitím
možnosti a výhod zodpovedajúceho organizačného
usporiadania výrobno-technickej základne. Odvetvové
riadenie elektrotechniky sa súčasne musí
stať oveľa náročnejším na
stanovenie cieľov, na rýchlu realizáciu inovácií
a výsledkov technického rozvoja vo výrobnej
praxi. To súčasne predpokladá kvalifikované
špecializované riadenie, plne zamerané na rozvoj
odvetvia.
Do nového ministerstva sa začlenia predovšetkým
výrobnohospodárske jednotky, ktoré sa zaoberajú
výrobou elektrotechnických a elektronických
výrobkov a pri ktorých je vysoká miera aplikácie
týchto výrobkov.
Ústavnoprávne a kompetenčné súvislosti
danej problematiky sú, súdružky a súdruhovia,
v skratke tieto:
K zriadeniu federálneho centrálneho orgánu
štátnej správy na čele s členom
vlády je potrebný - v súlade s čl.
81 odsek 2 ústavného zákona o československej
federácii - ústavný zákon.
Vymedzenie pôsobnosti nového ministerstva predpokladá
uskutočniť zodpovedajúce úpravy zákona
č. 133/1970 Zb., tzv. kompetenčného zákona.
Vnútorná štruktúra a úlohy nového
ministerstva, jeho vnútorné väzby a vzťahy
spolupráce vyjadrí štatút, ktorý
v súlade s § 85 citovaného zákona schváli
vláda ČSSR.
Predložený návrh ústavného zákona
sa zameriava na zriadenie Federálneho ministerstva elektrotechnického
priemyslu bez zmeny postavenia, funkcie a názvu doterajších
strojárskych ministerstiev, zriadených ústavným
zákonom č. 157/1973 Zb. Znamená vyčlenenie
niektorých častí materiálnotechnickej
základne týchto ministerstiev a ich zaradenie do
nového federálneho centrálneho štátneho
orgánu.