Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Děkuji poslanci Kožíkovi,
který byl poslední z písemně přihlášených
řečníků.
Hlásí se ještě někdo z poslanců
o slovo? (Nikdo.) Není tomu tak.
Soudružky a soudruzi, tím vyhlašuji rozpravu
za skončenou.
Nyní ministr financí Československé
socialistické republiky soudruh Lér odpoví
na otázku poslankyně Zadražilové a na
otázku poslankyně Chodurové. Zároveň
pronese závěrečné slovo.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, dovolte mi nejdříve odpovědět
na vznesené otázky.
K otázce první, k ekonomickým ukazatelům
v místním hospodářství. Tato
otázka je velmi významná a široká
a chtěl bych odpovědět alespoň na
hlavní její aspekty.
Jak dobře víte, již vlastně třetí
rok budeme v ústředně řízeném
průmyslu a ve stavebnictví uplatňovat nové
způsoby hodnocení plnění plánu.
Od vžitého kritéria, že plán byl
splněn, když se splnila hrubá výroba,
v souladu se stranickými direktivami a usnesením
vlády postupujeme mnohem zásadněji, důsledněji
v měření splnění plánu,
to znamená výsledků podniků pro společnost;
měříme komplexem ukazatelů, v zásadě
komplexem 7 ukazatelů. Proto také například
za tři čtvrtletí t. r. byla polovina podniků,
která některý z těchto 7 ukazatelů
nesplnila. Tady vidíte tu velkou náročnost,
náročnější pohled na činnost
podniků a z toho vyplývající nutná
opatření.
V zásadě tento postup je uplatněn i v oblasti
národních výborů, samozřejmě
velmi diferencovaně podle té oblasti činnosti,
kterou národní výbory řídí.
Mohu říci, že v oblasti místního
průmyslu a stavebnictví se má zásadně
postupovat stejným způsobem při hodnocení,
zda místní průmysl a stavebnictví
plní úkoly plánu, které jim byly uloženy.
V otázce služeb je to především
ukazatel plánu služeb, a v tom plán služeb
pro obyvatelstvo, a tak bych mohl jmenovat další odvětví,
kde jsou pak diferencovaně stanoveny ty ukazatele, které
jsou rozhodující pro výslednou činnost
toho kterého odvětví.
To je první část mé odpovědi,
která spočívá v tom, že v zásadě
by i v místním průmyslu měla být
uplatňována stejně náročná
kritéria hodnocení činnosti podniků,
jako v celostátně řízených
odvětvích.
Druhá část odpovědi spočívá
v tom, že volba ekonomických ukazatelů má
velký vztah k tvorbě, regulaci a vývoji mezd.
Tady je situace poněkud složitější.
Obecně uplatňujeme, vlastně celostátně,
určitý systém, který - když to
pro krátkost času zjednoduším - váže
tvorbu a regulaci mezd v podstatě na ukazatele odvozené
od hrubé výroby. Také produktivitu práce
počítáme podle ukazatelů hrubé
výroby. l když pro regulaci mezd tento ukazatel -
upravené vlastní výkony - různým
způsobem zmírňujeme, abychom ty nejhrubší
vlivy odstranili. Experimentujeme systém, aby regulace
mezd a jejich tvorba nebyly vázány na ukazatele
typu hrubé výroby, ale na ukazatele typu čisté
výroby, nebo říkáme vlastní
výkony, nebo to mají být v příští
pětiletce vlastní výkony upravené
tak, aby vždy byly vázány na takový
ukazatel, který vyjádří vlastní
činnost a vlastní přínos kolektivu
podniku pro tvorbu národního důchodu. Tento
nový způsob se ověřuje a podle zpracovaných
dokumentů, které zatím ještě
nebyly schváleny, ale budou v brzké době
projednány, předpokládáme, že
obecně uplatníme v 7. pětiletce, tam, kde
to je prakticky možné a kde nejsou jiné lepší
způsoby, jako např. vyjádření
výkonu ve fyzických jednotkách, ukazatele
typu čisté produkce. Také produktivitu práce
budeme počítat v těchto odvětvích
podle ukazatele typu čisté produkce.
To chceme také uplatnit v oblasti národních
výborů, kde dnes v podstatě se víceméně
používá ukazatelů odvozených
od ukazatelů typu celkových výkonů
nebo hrubé výroby nebo celkových služeb,
i když někde je možno používat již
dnes tzv. redukovaných výkonů, tj. výkonů,
od kterých jsou odečteny materiálové
náklady. To ale není závazné, je to
fakultativní, používá se to ojediněle,
někde také na úrovni podniků, někde
ve vnitropodnikových útvarech. V některých
odvětvích, jako je třeba bytové hospodářství,
městská hromadná doprava, teplárny,
se používá závazný mzdový
limit.
Chci tedy říci k podstatě té otázky:
když budeme realizovat soubor opatření v plánovitém
řízení v 7. pětiletce, i v centrální
sféře i ve sféře řízené
národními výbory, uplatníme celou
řadu nových hledisek v hodnocení plnění
plánu a tvorby mzdových prostředků
a vyčíslovaných konečných efektů
podniků pro společnost, podle nových kritérií,
která zčásti dosud ověřujeme.
Bude jednotný postup v centrální sféře
i v oblasti národních výborů, abychom
nenaváděli ani v oblasti národních
výborů k plnění plánu a k tvorbě
mzdových prostředků pomocí materiálově
náročnějších a dražších
výkonů, než je to skutečně pro
společnost výhodné.
Ještě bych doplnil tuto odpověď tak, že
podle vládního usnesení nyní federální
orgány i orgány národních republik
pracují na celém souboru opatření
ve zdokonalení činnosti národních
výborů, kde přední místo také
zaujímá právě řízení
a ekonomika odvětví národních výborů.
V současné době národní vlády
zpracovaly ve svých orgánech soubor těchto
návrhů a na federální úrovni
budeme počátkem druhého čtvrtletí
příštího roku tyto návrhy koordinovat
a budeme potom moci ve své odpovědi soudružce
poslankyni podrobněji říci, jak se tato zásada
konkrétně promítne do jednotlivých
odvětví řízených národními
výbory.
Pokud jde o druhou otázku, zhospodárnění
autoprovozu. Ve vládě věnujeme těmto
otázkám velkou pozornost v plné šíři
problémů. Uvedu jen několik základních
kroků, kdy chceme odpovědět na to, že
skutečně musíme z dovezené ropy zužitkovat
maximum pro ušlechtilé formy spotřeby a musíme
minimalizovat náklady na tu část, kterou
musíme věnovat na dopravu. Chtěl bych říci,
že státní plán na příští
rok obsahuje celou řadu závazných úkolů
v této oblasti. Tak např. zavádějí
se roční limity spotřeby autobenzínu,
zavádějí se normy spotřeby pohonných
hmot podle jednotlivých typů vozidel. Je uloženo
snížit měrnou spotřebu motorové
nafty na tunokilometr v závodové dopravě
o 10 % proti roku 1978 a v ČSAD o 2,8 % proti roku 1978.
Je uloženo prověřit a do praxe uvést
opatření, která vyplynou z kontroly a prověrky
souběžně používaných doprav,
např. železniční a autobusové,
a vytvořit takový systém jízdních
řádů, abychom v této oblasti zbytečně
neplýtvati a volili energeticky nejúspěšnější
cesty dopravy. Je uloženo, aby došlo v příštím
roce ke snížení spotřeby mazacích
olejů o 8 % proti roku 1978. V nákladní dopravě
jde o celou řadu opatření, která mají
zlepšit její využití. Konkrétně
se např. předpokládá, aby v oblasti
nákladové dopravy došlo ke zkrácení
dopravních vzdáleností o 4 % proti roku 1978,
u závodové dopravy o 5 %, aby došlo k úspornějšímu
provádění převozu zemin při
provádění výkopů a násypů.
Dělají se opatření ke zhospodárnění
přepravy uhlí po ose, která je nehospodárná.
Řada opatření se týká i 7.
pětiletky. Je k tomu vypracován dokument, který
v podstatě obsahuje to, aby větší přesun
nastal ve veřejné nákladové dopravě
na úkor závodové nákladové
dopravy. Tak např. jestliže v letošním
roce podíl veřejné silniční
nákladní dopravy činil 28 % v tunách
a 50 % v tunokilometrech, ke konci 7. pětiletky to má
být 30 % na výkonech a 55 % na tunokilometrech.
Provádí se opatření k lepšímu
využití nákladního parku ve velkých
celcích. Na území hlavního města
Prahy podle usnesení federální vlády
a na základě sovětské expertízy
se provádějí rozsáhlá opatření,
která mají koncentrovat dopravní osy a mají
vést ke zlepšení, zejména k využití
závodové dopravy. Má dojít ke koncentraci
dopravních prostředků závodové
dopravy do větších celků. Tam, kde jsou
malé celky, je třeba je převést do
veřejné nákladové dopravy. Národní
výbor hlavního města Prahy a Pražské
dopravní středisko má orientovat využívání
současně volných kapacit závodové
dopravy, má zavést komplexní plánování
dopravy a v celém tomto průřezu uzpůsobit
nákladovou dopravu tak, aby byla podstatně hospodárná.
Do komplexu těchto opatření patří
i osobní doprava, zejména osobní doprava
pro služební účely. Vláda přijala
v této věci již některá usnesení
a znovu také přijala další opatření
v rozpočtu pro rok 1980. Konkrétně těmito
opatřeními bylo loni ušetřeno v oblasti
provozu služebních vozů asi 320 mil. Kčs.
Chtěl bych obrátit vaši pozornost na takovýto
vývoj. Jestliže socialistické organizace v
roce 1975 spotřebovaly skoro 500 tis. tun benzínu
a je to 100 %, tedy v roce 1976 už 103,9 % a v roce 1977
106,9 % - spotřeba šla tedy stále výše.
V důsledku opatření přijatých
vládou, se tento trend zlomil a v loňském
roce se vrátil na 103,9 %. Podle údajů, které
jsme včera dostali z počítače, za
leden - listopad letošního roku socialistické
organizace spotřebovaly autobenzínu již méně
proti roku 1975 skoro o 7 %. Chceme v těchto opatřeních
dále pokračovat a chceme, aby i tato snížená
spotřeba autobenzínu se snížila dále
v příštím roce o 20 % u provozu služebních
vozidel a vyjímáme z toho ta služební
vozidla, která slouží k takzvaným technologickým
účelům (spoje, obchod, záchranná
služba apod.). Současně chceme, aby se v příštím
roce vrátil automobilový park na úroveň
roku 1975, což znamená u ústředně
řízených organizací a některých
organizací řízených národními
výbory asi úsporu nebo vyřazení 22
tis. aut. Státní plánovací komise,
Mototechna, ministerstvo všeobecného strojírenství
provádějí realizaci těchto opatření
odkupem, aby v příštím roce ve výši
asi 600 ks dostávaly organizace malolitrážní
vozy místo vozů velkolitrážních.
Zejména se také chceme zaměřit na
to, abychom omezili počet aut tzv. referentských.
Toto chceme udělat na základě důsledné
prověrky a rozborů, které mají ministerstva
předložit vládním orgánům
v prvním čtvrtletí příštího
roku.
Chtěl bych říci, že tato opatření
v oblasti socialistického sektoru, ale také zvýšení
cen benzínu pro obyvatelstvo má efekt a účinky
pro národní hospodářství. Je
to možno měřit různými způsoby.
Domnívám se, že nejlepší statistika
je ta, která poměří, kolik jsme nakoupili
autobenzínu za srpen, září, říjen
a listopad ve srovnání s loňským rokem.
Za tyto čtyři měsíce po zvýšení
cen se celkově nakoupilo autobenzínu o 17 % méně.
Z toho u socialistických organizací o 15 %, u obyvatelstva
o 18 % méně. Tato opatření vedou k
tomu, že se nakupuje méně benzínu než
tomu bylo před těmito opatřeními,
a že to znamená efekt pro národní hospodářství,
který lze použít v jiném zpracování
a v jiném obratu těchto surovin. Proto zhospodárnění
autoprovozu v celém komplexu nám dělá
velkou starost a sledujeme tyto věci. Prohloubíme
statistiku spotřeby autobenzínu, nafty a mazadel
v příštím roce, abychom mohli opatření
účinně kontrolovat, provedeme komplexní
statistické šetření o vývoji
služebních vozidel ve všech organizacích
národního hospodářství, abychom
měli spolehlivou základnu pro kontrolu, že
úkoly, které jsme uložili, budou důsledně
plněny. Nebudou-li plněny, budou odpovědní
pracovníci za to penalizováni. Za to, že se
nedůsledně plnilo usnesení vlády z
loňského roku v této oblasti, vyinkasovali
jsme 100 mil. Kčs penále, a to z velké částí
na konto fondu odměn vedoucích pracovníků,
kteří měli tuto akci zabezpečovat.
Tak chceme postupovat i do budoucna.
Soudružky a soudruzi, nyní mi dovolte pár slov
na závěr. Chci jménem vlády Československé
socialistické republiky konstatovat, že rozprava k
návrhu státního rozpočtu na rok 1980
obohatila poznání dalších problémů
a ukázala i konkrétní místa, jimž
bude nutno v činnosti vlády věnovat zvýšenou
pozornost. Řada opatření se, pravda, shoduje
do určité míry s usnesením vlády,
nebo jsou promítnuta již do státního
rozpočtu. Nechceme však zůstat jen u toho.
Chceme v souladu s celým duchem jednání 14.
pléna ÚV KSČ, v souladu s jeho usneseními
a závěrečným vystoupením soudruha
Husáka účinněji prosazovat tah od
slov k činům po celé řídící
ose a účinněji kontrolovat plnění
přijatých usnesení.
Proto vás mohu ujistit, že obsah vašich vystoupení
v rozpravě i celý proces přípravy
dnešního zasedání umožňují
při dobré organizaci usilovat o splnění
vytyčených úkolů v příštím
roce. Ještě jednou vám děkuji za tuto
pomoc.