Středa 12. prosince 1979

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Děkuji poslanci Kožíkovi, který byl poslední z písemně přihlášených řečníků.

Hlásí se ještě někdo z poslanců o slovo? (Nikdo.) Není tomu tak.

Soudružky a soudruzi, tím vyhlašuji rozpravu za skončenou.

Nyní ministr financí Československé socialistické republiky soudruh Lér odpoví na otázku poslankyně Zadražilové a na otázku poslankyně Chodurové. Zároveň pronese závěrečné slovo.

Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi nejdříve odpovědět na vznesené otázky.

K otázce první, k ekonomickým ukazatelům v místním hospodářství. Tato otázka je velmi významná a široká a chtěl bych odpovědět alespoň na hlavní její aspekty.

Jak dobře víte, již vlastně třetí rok budeme v ústředně řízeném průmyslu a ve stavebnictví uplatňovat nové způsoby hodnocení plnění plánu. Od vžitého kritéria, že plán byl splněn, když se splnila hrubá výroba, v souladu se stranickými direktivami a usnesením vlády postupujeme mnohem zásadněji, důsledněji v měření splnění plánu, to znamená výsledků podniků pro společnost; měříme komplexem ukazatelů, v zásadě komplexem 7 ukazatelů. Proto také například za tři čtvrtletí t. r. byla polovina podniků, která některý z těchto 7 ukazatelů nesplnila. Tady vidíte tu velkou náročnost, náročnější pohled na činnost podniků a z toho vyplývající nutná opatření.

V zásadě tento postup je uplatněn i v oblasti národních výborů, samozřejmě velmi diferencovaně podle té oblasti činnosti, kterou národní výbory řídí. Mohu říci, že v oblasti místního průmyslu a stavebnictví se má zásadně postupovat stejným způsobem při hodnocení, zda místní průmysl a stavebnictví plní úkoly plánu, které jim byly uloženy. V otázce služeb je to především ukazatel plánu služeb, a v tom plán služeb pro obyvatelstvo, a tak bych mohl jmenovat další odvětví, kde jsou pak diferencovaně stanoveny ty ukazatele, které jsou rozhodující pro výslednou činnost toho kterého odvětví.

To je první část mé odpovědi, která spočívá v tom, že v zásadě by i v místním průmyslu měla být uplatňována stejně náročná kritéria hodnocení činnosti podniků, jako v celostátně řízených odvětvích.

Druhá část odpovědi spočívá v tom, že volba ekonomických ukazatelů má velký vztah k tvorbě, regulaci a vývoji mezd. Tady je situace poněkud složitější. Obecně uplatňujeme, vlastně celostátně, určitý systém, který - když to pro krátkost času zjednoduším - váže tvorbu a regulaci mezd v podstatě na ukazatele odvozené od hrubé výroby. Také produktivitu práce počítáme podle ukazatelů hrubé výroby. l když pro regulaci mezd tento ukazatel - upravené vlastní výkony - různým způsobem zmírňujeme, abychom ty nejhrubší vlivy odstranili. Experimentujeme systém, aby regulace mezd a jejich tvorba nebyly vázány na ukazatele typu hrubé výroby, ale na ukazatele typu čisté výroby, nebo říkáme vlastní výkony, nebo to mají být v příští pětiletce vlastní výkony upravené tak, aby vždy byly vázány na takový ukazatel, který vyjádří vlastní činnost a vlastní přínos kolektivu podniku pro tvorbu národního důchodu. Tento nový způsob se ověřuje a podle zpracovaných dokumentů, které zatím ještě nebyly schváleny, ale budou v brzké době projednány, předpokládáme, že obecně uplatníme v 7. pětiletce, tam, kde to je prakticky možné a kde nejsou jiné lepší způsoby, jako např. vyjádření výkonu ve fyzických jednotkách, ukazatele typu čisté produkce. Také produktivitu práce budeme počítat v těchto odvětvích podle ukazatele typu čisté produkce.

To chceme také uplatnit v oblasti národních výborů, kde dnes v podstatě se víceméně používá ukazatelů odvozených od ukazatelů typu celkových výkonů nebo hrubé výroby nebo celkových služeb, i když někde je možno používat již dnes tzv. redukovaných výkonů, tj. výkonů, od kterých jsou odečteny materiálové náklady. To ale není závazné, je to fakultativní, používá se to ojediněle, někde také na úrovni podniků, někde ve vnitropodnikových útvarech. V některých odvětvích, jako je třeba bytové hospodářství, městská hromadná doprava, teplárny, se používá závazný mzdový limit.

Chci tedy říci k podstatě té otázky: když budeme realizovat soubor opatření v plánovitém řízení v 7. pětiletce, i v centrální sféře i ve sféře řízené národními výbory, uplatníme celou řadu nových hledisek v hodnocení plnění plánu a tvorby mzdových prostředků a vyčíslovaných konečných efektů podniků pro společnost, podle nových kritérií, která zčásti dosud ověřujeme. Bude jednotný postup v centrální sféře i v oblasti národních výborů, abychom nenaváděli ani v oblasti národních výborů k plnění plánu a k tvorbě mzdových prostředků pomocí materiálově náročnějších a dražších výkonů, než je to skutečně pro společnost výhodné.

Ještě bych doplnil tuto odpověď tak, že podle vládního usnesení nyní federální orgány i orgány národních republik pracují na celém souboru opatření ve zdokonalení činnosti národních výborů, kde přední místo také zaujímá právě řízení a ekonomika odvětví národních výborů. V současné době národní vlády zpracovaly ve svých orgánech soubor těchto návrhů a na federální úrovni budeme počátkem druhého čtvrtletí příštího roku tyto návrhy koordinovat a budeme potom moci ve své odpovědi soudružce poslankyni podrobněji říci, jak se tato zásada konkrétně promítne do jednotlivých odvětví řízených národními výbory.

Pokud jde o druhou otázku, zhospodárnění autoprovozu. Ve vládě věnujeme těmto otázkám velkou pozornost v plné šíři problémů. Uvedu jen několik základních kroků, kdy chceme odpovědět na to, že skutečně musíme z dovezené ropy zužitkovat maximum pro ušlechtilé formy spotřeby a musíme minimalizovat náklady na tu část, kterou musíme věnovat na dopravu. Chtěl bych říci, že státní plán na příští rok obsahuje celou řadu závazných úkolů v této oblasti. Tak např. zavádějí se roční limity spotřeby autobenzínu, zavádějí se normy spotřeby pohonných hmot podle jednotlivých typů vozidel. Je uloženo snížit měrnou spotřebu motorové nafty na tunokilometr v závodové dopravě o 10 % proti roku 1978 a v ČSAD o 2,8 % proti roku 1978. Je uloženo prověřit a do praxe uvést opatření, která vyplynou z kontroly a prověrky souběžně používaných doprav, např. železniční a autobusové, a vytvořit takový systém jízdních řádů, abychom v této oblasti zbytečně neplýtvati a volili energeticky nejúspěšnější cesty dopravy. Je uloženo, aby došlo v příštím roce ke snížení spotřeby mazacích olejů o 8 % proti roku 1978. V nákladní dopravě jde o celou řadu opatření, která mají zlepšit její využití. Konkrétně se např. předpokládá, aby v oblasti nákladové dopravy došlo ke zkrácení dopravních vzdáleností o 4 % proti roku 1978, u závodové dopravy o 5 %, aby došlo k úspornějšímu provádění převozu zemin při provádění výkopů a násypů. Dělají se opatření ke zhospodárnění přepravy uhlí po ose, která je nehospodárná.

Řada opatření se týká i 7. pětiletky. Je k tomu vypracován dokument, který v podstatě obsahuje to, aby větší přesun nastal ve veřejné nákladové dopravě na úkor závodové nákladové dopravy. Tak např. jestliže v letošním roce podíl veřejné silniční nákladní dopravy činil 28 % v tunách a 50 % v tunokilometrech, ke konci 7. pětiletky to má být 30 % na výkonech a 55 % na tunokilometrech. Provádí se opatření k lepšímu využití nákladního parku ve velkých celcích. Na území hlavního města Prahy podle usnesení federální vlády a na základě sovětské expertízy se provádějí rozsáhlá opatření, která mají koncentrovat dopravní osy a mají vést ke zlepšení, zejména k využití závodové dopravy. Má dojít ke koncentraci dopravních prostředků závodové dopravy do větších celků. Tam, kde jsou malé celky, je třeba je převést do veřejné nákladové dopravy. Národní výbor hlavního města Prahy a Pražské dopravní středisko má orientovat využívání současně volných kapacit závodové dopravy, má zavést komplexní plánování dopravy a v celém tomto průřezu uzpůsobit nákladovou dopravu tak, aby byla podstatně hospodárná.

Do komplexu těchto opatření patří i osobní doprava, zejména osobní doprava pro služební účely. Vláda přijala v této věci již některá usnesení a znovu také přijala další opatření v rozpočtu pro rok 1980. Konkrétně těmito opatřeními bylo loni ušetřeno v oblasti provozu služebních vozů asi 320 mil. Kčs.

Chtěl bych obrátit vaši pozornost na takovýto vývoj. Jestliže socialistické organizace v roce 1975 spotřebovaly skoro 500 tis. tun benzínu a je to 100 %, tedy v roce 1976 už 103,9 % a v roce 1977 106,9 % - spotřeba šla tedy stále výše. V důsledku opatření přijatých vládou, se tento trend zlomil a v loňském roce se vrátil na 103,9 %. Podle údajů, které jsme včera dostali z počítače, za leden - listopad letošního roku socialistické organizace spotřebovaly autobenzínu již méně proti roku 1975 skoro o 7 %. Chceme v těchto opatřeních dále pokračovat a chceme, aby i tato snížená spotřeba autobenzínu se snížila dále v příštím roce o 20 % u provozu služebních vozidel a vyjímáme z toho ta služební vozidla, která slouží k takzvaným technologickým účelům (spoje, obchod, záchranná služba apod.). Současně chceme, aby se v příštím roce vrátil automobilový park na úroveň roku 1975, což znamená u ústředně řízených organizací a některých organizací řízených národními výbory asi úsporu nebo vyřazení 22 tis. aut. Státní plánovací komise, Mototechna, ministerstvo všeobecného strojírenství provádějí realizaci těchto opatření odkupem, aby v příštím roce ve výši asi 600 ks dostávaly organizace malolitrážní vozy místo vozů velkolitrážních. Zejména se také chceme zaměřit na to, abychom omezili počet aut tzv. referentských. Toto chceme udělat na základě důsledné prověrky a rozborů, které mají ministerstva předložit vládním orgánům v prvním čtvrtletí příštího roku.

Chtěl bych říci, že tato opatření v oblasti socialistického sektoru, ale také zvýšení cen benzínu pro obyvatelstvo má efekt a účinky pro národní hospodářství. Je to možno měřit různými způsoby. Domnívám se, že nejlepší statistika je ta, která poměří, kolik jsme nakoupili autobenzínu za srpen, září, říjen a listopad ve srovnání s loňským rokem. Za tyto čtyři měsíce po zvýšení cen se celkově nakoupilo autobenzínu o 17 % méně. Z toho u socialistických organizací o 15 %, u obyvatelstva o 18 % méně. Tato opatření vedou k tomu, že se nakupuje méně benzínu než tomu bylo před těmito opatřeními, a že to znamená efekt pro národní hospodářství, který lze použít v jiném zpracování a v jiném obratu těchto surovin. Proto zhospodárnění autoprovozu v celém komplexu nám dělá velkou starost a sledujeme tyto věci. Prohloubíme statistiku spotřeby autobenzínu, nafty a mazadel v příštím roce, abychom mohli opatření účinně kontrolovat, provedeme komplexní statistické šetření o vývoji služebních vozidel ve všech organizacích národního hospodářství, abychom měli spolehlivou základnu pro kontrolu, že úkoly, které jsme uložili, budou důsledně plněny. Nebudou-li plněny, budou odpovědní pracovníci za to penalizováni. Za to, že se nedůsledně plnilo usnesení vlády z loňského roku v této oblasti, vyinkasovali jsme 100 mil. Kčs penále, a to z velké částí na konto fondu odměn vedoucích pracovníků, kteří měli tuto akci zabezpečovat. Tak chceme postupovat i do budoucna.

Soudružky a soudruzi, nyní mi dovolte pár slov na závěr. Chci jménem vlády Československé socialistické republiky konstatovat, že rozprava k návrhu státního rozpočtu na rok 1980 obohatila poznání dalších problémů a ukázala i konkrétní místa, jimž bude nutno v činnosti vlády věnovat zvýšenou pozornost. Řada opatření se, pravda, shoduje do určité míry s usnesením vlády, nebo jsou promítnuta již do státního rozpočtu. Nechceme však zůstat jen u toho.

Chceme v souladu s celým duchem jednání 14. pléna ÚV KSČ, v souladu s jeho usneseními a závěrečným vystoupením soudruha Husáka účinněji prosazovat tah od slov k činům po celé řídící ose a účinněji kontrolovat plnění přijatých usnesení.

Proto vás mohu ujistit, že obsah vašich vystoupení v rozpravě i celý proces přípravy dnešního zasedání umožňují při dobré organizaci usilovat o splnění vytyčených úkolů v příštím roce. Ještě jednou vám děkuji za tuto pomoc.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP