Otázku zabezpečování souladu mezi
růstem produktivity práce a průměrných
mezd jsem si ověřovala ve svém volebním
obvodě, v okrese Benešov.
Dosažená hodnota výroby za téměř
1 mld 912 mil. Kčs je proti loňskému srovnatelnému
období vyšší téměř
o 59 mil. Kčs. Z ročního úkolu bylo
koncem září splněno 72,6 %. Zvýšilo
se plnění plánu produktivity práce
a současně bylo zaznamenáno i zrychlení
jejího růstu v porovnání s loňským
obdobím. I když byl vývoj produktivity práce
v porovnání s loňským obdobím
příznivější než u průměrných
mezd, přesto však celkový vzájemný
vztah plnění plánu produktivity práce
a průměrných výdělků
doposud na našem okrese příznivý není.
Lépe se využíval fond pracovní doby
dělníků, snížilo se procento
pracovní neschopnosti, celkově se snížila
přesčasovost, stoupla denní i hodinová
produktivita práce, a to jak během roku, tak i ve
vztahu ke srovnatelnému loňskému období.
Ne všechny ukazatele však vykazovaly příznivé
tendence. Např. poklesla směnnost na 1,3 % a pokud
jde o neodpracované dny - placené dny zůstaly
na 0,6 %.
V průběhu třetího čtvrtletí
byl snížen schodek ve stavech pracovníků
a zvyšující se úroveň plnění
plánu výroby se projevila v plnění
plánu produktivity práce tak, že bylo dosaženo
její plánované úrovně za tři
čtvrtletí z 99,4 %. Ne všechny závody
okresu dosáhly plánované úrovně
produktivity práce, u několika byl zaznamenán
dokonce pokles. Naproti tomu průměrná mzda
zaznamenala v průměru předstih o 1,1 %, tedy
celková relace nepříznivá. Vývoj
vzájemného poměru plánu průměrných
mezd a produktivity práce se zlepšil ve třetím
čtvrtletí roku a je třeba v celé řídící
sféře dbát na to, aby tato tendence se stala
trvalou.
Základním nástrojem, podle kterého
je vývoj mzdových nákladů v závislosti
na vyprodukovaných hodnotách usměrňován,
je limit mzdových a ostatních osobních nákladů,
který je rozpisem ukládán do podnikových
plánů. Jeho kontrola a usměrňování
je úkolem nejen nadřízených nadpodnikových
orgánů, ale i objektivních státních
orgánů, především Státní
banky československé.
Jaký byl dosavadní vývoj v dodržování
tohoto limitu v našem okrese za tři čtvrtletí?
23 sledovaných podniků - bez experimentujících
Blanických strojíren Vlašim a jednotných
zemědělských družstev - vynaložilo
na mzdové a ostatní osobní náklady
339 mil. 189 tis. Kčs, to znamená, že došlo
k překročení, a to k absolutnímu překročení
proti nároku, vyjádřenému v tzv. použitelných
mzdových a ostatních osobních nákladech
o 39 tis. Kčs. Přitom je třeba uvést,
že 18 podniků z 23 sledovaných dosáhlo
úspor ve výši 3 mil. 271 tis. Kčs, zatímco
překročení závazného limitu
u 5 zbývajících podniků celkově
činilo 3 mil. 310 tis. Kčs. Podstatný podíl
na tomto překročení mají dva, svými
parametry absolutně největší podniky
- n. p. Metaz a n. p. Jawa, oba Týnec nad Sázavou.
Tyto skutečnosti jsou pochopitelně sledovány
a hodnoceny jak stranickými, tak i státními
orgány okresu.
Např. v n. p. Jawa hodnocení ukázalo, že
došlo v roce 1979 k poklesu směnnosti z 1,3 na 1,28,
že o 2 % poklesl v roce 1979 podíl úkolové
mzdy na objemu celkových výplat, že se zvýšil
podíl vyplacených prémií z nákladů
na základní mzdy téměř o 1
%. Byly však i pozitivní tendence: zlepšilo se
procento využití fondu pracovní doby a snížila
se přesčasovost. Tyto tendence se objevily ve třetím
čtvrtletí roku.
Hodnocení zároveň ukázalo na příčiny
současného stavu v n. p. Jawa. Z důvodů
zákazu nakládky motocyklů došlo k neplánovaným
vícenákladům na skladování
a ochranu ve výši 580 tis. Kčs, přičemž
podnik pochopitelně vysoce překračoval i
stav regulovaných zásob. I když se nyní
již situace v nakládce motocyklů zlepšila,
vynaložené vícenáklady se projeví
i v ročním výsledku hospodaření.
Dalšími příčinami jsou relativní
překročení materiálových a
jiných nákladů, které se promítlo
do překročení mzdových a ostatních
osobních nákladů částkou 383
tis. Kčs, energetická opatření částkou
313 tis. Kčs, nekvalitní výroba částkou
190 tis. Kčs a neplnění časového
plánu výkonů částkou 131 tis.
Kčs.
Je vidět, že kromě příčin,
které lze hodnotit jako objektivní - např.
zákaz nakládky či energetická opatření
- jsou příčiny překročení
v podnikové úrovni, jejichž řešení
je předmětem současných jednání
a podnik je může odstranit sám.
Výsledkem hodnocení jsou opatření,
jejichž realizace má do konce roku minimalizovat negativní
vlivy. Kromě toho byla samozřejmě ze strany
objektivních orgánů zavedena příslušná
opatření, která vycházejí z
platných předpisů o dodržování
pravidel mzdové regulace.
Obdobná hodnocení byla provedena i u dalších
podniků, které překračují závazné
limity mzdové regulace. Ukazuje se, že některé
uvedené problémy by se daly lépe řešit,
popřípadě by se neobjevovaly při operativnějším
a konstruktivnějším přístupu
nadpodnikových orgánů.
Soudružky a soudruzi, zabezpečovat předstih
růstu produktivity práce před růstem
průměrných mezd v současných
podstatně náročnějších
podmínkách plnění plánovaných
úkolů, znamená nejen postihovat vedoucí
pracovníky a kolektivy organizací, které
správně nedodržují hlediska tvorby a
čerpání mzdových prostředků,
případně organizací, které
překračují závazné mzdové
limity, znamená to také zabezpečovat a správně
uplatňovat diferenciaci mezd. Vidíme však,
že základní záměr, prohlubovat
diferenciaci mezd mezi jednotlivci a pracovními kolektivy
podle dosahovaných výsledků, není
ve mzdové praxi plněn s potřebnou důsledností.
Přitom při mzdové přestavbě
byly v průběhu racionalizace práce a mzdových
soustav v nástupu do 6. pětiletky vytvořeny
podmínky i předpoklady pro větší
diferenciaci mezd pracovníků, i vyšší
adresnost hodnocení výsledků jejich práce.
V praxi se však uplatňují v nedostatečném
rozsahu a nedůsledně.
S tím úzce souvisí a samozřejmě
s produktivitou práce, jeden ožehavý problém,
a to je otázka postihu nekvalitní výroby.
Zde je třeba požadovat a do podnikové praxe
prosazovat rovnováhu pravomocí a odpovědností
příslušných hospodářských
pracovníků a funkcionářů tak,
aby podle platných zásad pro postih nekvalitní
výroby mohly být objektivně a nekompromisně
zaměřeny dopady do hmotné zainteresovanosti
odpovědných pracovníků.
Za jednu z rezerv při zajišťování
správných proporcí produktivity práce
a mzdového vývoje, je možno označit
také oblast tvorby výkonových norem na podnikové
úrovni i norem na vyšší úrovni
tak, aby v každém okamžiku objektivně
odrážely současný stav vývoje.
To je rovněž jedna z cest, která může
přispět k intenzifikaci výroby a tím
i k řešení náročných úkolů,
které naše podniky a závody zajišťují.
Odpovídá základní směrnici
rozvoje našeho národního hospodářství,
vytyčené XV. sjezdem Komunistické strany
Československa.
Předsedající místopředseda
FS M. Žákovič: Ďakujem poslankyni
Formanovej.
Súdružky a súdruhovia, prerušujem naše
rokavanie na dobu 30 minút; budeme pokračovať
v 15.30 hodín.
Rokovanie bude riadiť podpredseda Federálneho zhromaždenia
súdruh Kučera.
V rozprave po popoludňajšej prestávke ako prvý
vystúpi poslanec Axman.
(Jednání přerušeno v 15 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 15.30 hodin.)
(Řízení schůze převzal místopředseda
Federálního shromáždění
B. Kučera.)
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Soudružky a soudruzi poslanci, zaujměte
místa.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, budeme pokračovat v rozpravě
k vládnímu návrhu zákona o státním
rozpočtu československé federace na rok 1980.
Ke slovu je přihlášen poslanec Axman. Prosím,
aby se ujal slova. Připraví se poslanec Kožík.
Poslanec SL M. Axman: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, z návrhu státního rozpočtu
a prováděcího plánu vyplývá,
že přes všechny nedostatky a složitosti,
které se v našem hospodářství
projevují a přes všechna nezbytná a
ve své podstatě správná úsporná
opatření, má tento rozpočet a plán
zabezpečovat další progresivní rozvoj
naší společnosti. Počítá
tedy i s dalším rozvojem kultury, která se
již dávno stala nejen proklamativně, ale fakticky
organickou a neodmyslitelnou součástí našeho
denního života.
Je přirozené, že ne každý ji konzumuje
jako zcela samozřejmou věc a že ne každý
z ní čerpá to, co potřebuje pro svoji
zábavu nebo vzdělání, či odpočinek.
Přesvědčujeme se ale na druhé straně,
že kultura ve svém celku dnes ve společnosti
objektivně plní svou nezastupitelnou funkci, která
logicky a zákonitě vyplývá z programových
cílů socialismu.
Čím náročnější
a složitější národohospodářské
a vědeckotechnické úkoly bude naše společnost
řešit, tím vyšší nároky
politické, odborné, kulturní i morální
budou kladeny na každého jednotlivého občana,
zejména na mladou nastupující generaci. Jde
tu tedy o vzájemnou podmíněnost rozvoje výroby
s růstem všestranného rozvoje tvůrčích
sil člověka za pomoci kultury a umění.
Proto také naší společnosti jde především
o plné uspokojování materiálních
i duchovních potřeb v zájmu harmonického
rozvoje lidské osobnosti.
Vyspělá socialistická společnost se
nemůže obejít bez pokračujícího
procesu kulturní revoluce, i když v dnešním
stadiu našeho vývoje již plní kvalitativně
jiné úkoly vzhledem k budoucnosti.
Každoročně vydáváme na rozvoj
kultury, vědy, školství a umění
vůbec ze státního rozpočtu značné
finanční prostředky. Řádově
jde o miliardy. To však neznamená, že si můžeme
dovolit s nimi nehospodárně zacházet. Naopak!
Nejaktuálnějším požadavkem současnosti
ve všech oblastech našeho národního hospodářství
je úspornost, racionalita a efektivnost lidské práce,
jak to tu ostatně skoro po celý den zaznívalo
ve všech příspěvcích.
Tento požadavek má své plné oprávnění
i ve sféře kultury a umění, ovšem
s tím rozdílem, že zde chápeme efektivnost
především ve smyslu účinnosti
ideově politického a kulturně výchovného
působení.
Kultura je obrovská ideologická zbraň, jejíž
působení se ani v kladném nebo záporném
smyslu nedá podceňovat. Je v přímé
návaznosti na působení všech ostatních
prostředků ideologické práce, jako
je tisk, rozhlas, televize, film atd.
V souvislosti se schvalováním rozpočtu a
plánu rozvoje našeho hospodářství
je nutné tím více tuto podmíněnost
a funkci zdůraznit! Beze vší snahy o nějaké
přikrašlování či zveličování.
V socialistické společenské praxi musíme
ovšem zásadově vyžadovat důslednou
ideově politickou činnost všech kulturních
zařízení, která se někdy, bohužel,
omezuje pouze na výkazy a čísla statistik
o uskutečněných kulturních akcích
a pořadech, nebo o číselné vyjádření
ekonomického efektu.
My ale potřebujeme především tvůrčí,
ofenzívní kulturní politiku, prováděnou
ve všech zařízeních a na všech
stupních řízení v duchu usnesení
XV. sjezdu KSČ! V dané situací a s výhledem
na 7. pětiletku to zejména vyžaduje dopracování
otázek ekonomiky kultury v zájmu vytvoření
potřebného souladu mezi kulturně výchovnými
a komerčními zájmy společnosti.
Rezervy jsou i v této oblasti, v oblasti organizace a řízení
kultury, v jejich komplexnosti, ve větší a
účinnější kooperaci, ve sdružování
prostředků, lidských sil i talentů.
Z mnoha volebních obvodů by bylo možno uvádět
příklady velmi dobrých zkušeností
s budováním společných kulturních
zařízení na základě sdružených
prostředků. Řada z nich byla vybudována,
rekonstruována nebo adaptována v rámci volebních
programů národních výborů při
využití svépomocné aktivity občanů.
Tato forma budování materiálně technické
základny kultury by se měla i v budoucnu ještě
více rozvíjet nejen v souladu s celospolečenskými
potřebami a možnostmi, ale především
v souladu s kulturně výchovnými cíli
i socialismu, což se, bohužel, vždy neděje.
Například v oblasti pracovní a společenské
morálky se stále ještě ve velké
míře setkáváme s nežádoucími
a škodlivými jevy, které velmi úzce
souvisejí se všemi projevy konzumního způsobu
života a které někdy negativně ovlivňují
vývoj mladé generace. Příklady snad
ani nemusím uvádět.
Většina našich občanů o těchto
problémech ví, ale domnívá se, že
o nich nelze do nekonečna jenom kriticky psát či
hovořit v tisku, televizi i jinde, ale že je již
na čase proti nim a jejich nositelům energicky a
účinněji zasáhnout všude tam,
kde se tyto problémy mají řešit.
Vyžaduje to osobní politickou a morální
vyspělost každého jednotlivce, zvláště
pak poctivost a důslednost vedoucích pracovníků
a také sílu postavit se za každého jednotlivce,
který se za správnou věc angažuje, ať
je to mistr nebo ministr.
Není žádnou náhodou, ale zákonitostí
dějin to, že celá vývojová činnost
komunistických a dělnických stran vždy
zdůrazňovala v ideologické oblasti účinnost
a sílu kultury a umění v celospolečenském
a internacionálním smyslu. Protože kultura
ve svém celku působí a musí působit
nejen na city, emoce a vědomí lidí, ale také
a vlastně především na jejich životní
postoje ve společenském dění, a že
je tudíž uměleckým odrazem jejich konkrétních
realizací.