Pritom sme si plne vedomí toho, že rozhodujúcu
úlohu v plnení plánovaných úloh
a úloh vyplývajúcich pre nás z prerokúvaného
rozpočtu federácie na budúci rok musí
zohrať politicko-organizátorská a riadiaca
práca na všetkých stupňoch riadenia,
najmä na úrovni podnikov. Pri rozvoji aktivity a skvalitnení
úrovne riadiacej činnosti a práce s ľuďmi
pri využívaní ich iniciatívy, pri ďalšom
rozvíjaní hmotných a morálnych stimulov
zo záverov tohtoročného decembrového
pléna ÚV KSČ. Jeho rokovanie zdôraznilo
náročnosť a zložitosť plnenia súčasných
úloh. Znova potvrdilo závery 13. zasadnutia ÚV
KSČ a úlohy z neho vyplývajúce. V
nadväznosti na jeho závery zvýšime pozornosť
aj na úsporné opatrenia a budeme dôsledne
dbať na maximálnu hospodárnosť vo využívaní
energetických zdrojov.
Odporúčam schváliť predložený
vládny návrh zákona o štátnom
rozpočte čs. federácie na rok 1980. Chcel
by som vás ubezpečiť, že aj poslanci Výborov
pre poľnohospodárstvo a výživu obidvoch
snemovní vynaložia maximálne úsilie
na zabezpečovanie úloh z neho vyplývajúcich,
ako aj plánu rozvoja národného hospodárstva
pre rok 1980. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS A. Žákovič: Ďakujem poslancovi
Minďašovi. Slovo udeľujem poslankyni Peterkovej.
Pripraví sa poslanec Votruba.
Poslankyně SL E. Peterková: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, vážení hosté, úspěšné
realizování záměrů státního
rozpočtu čs. federace a s ním propojených
rozpočtů obou republik na rok 1980 si jednoznačně
vyžádá, aby byly velmi důsledně
a na všech úsecích prosazovány a dodržovány
ty principy, které budou podporovat rozpočtovou
stabilitu a vyrovnanost, především tedy důsledně
plněna stanovená pravidla rozpočtového
hospodaření, jak je známe z příslušného
zákona z roku 1970. Dále pak, aby byl vytvářen
potřebný tlak na vysokou racionalitu hmotné
a finanční spotřeby a na zvýšenou
tvorbu vlastních zdrojů hospodářské
sféry a efektivní postup při využívání
rozpočtových prostředků.
To bude též vyžadovat, aby byly přísně
dodržovány zásady vytyčené pro
poskytování investičních a neinvestičních
dotací ze státních rozpočtů
a aby bylo dosahováno vysoce účinného
využití a působení těchto dotací.
Z podkladů, které máme k dispozici, a z výkladu,
který jsme k nim vyslechli, vyplývá, že
do hospodářské sféry by měla
v příštím roce plynout z rozpočtových
prostředků na všechny tyto dotace velmi vysoká
částka, konkrétně přes 71 mld
Kčs. Bude to zhruba o 6,5 mld Kčs více než
v roce 1979 a představuje to zvýšení
o více než 10 %.
Je však třeba vidět, že na takovémto
zvýšení se budou velkou měrou podílet
zejména zvýšené nároky na dotace,
používané v zahraničním obchodě
ke krytí rostoucích cen důležitých
dovážených surovin a materiálů.
Ostatní dotace se zvýší v hospodářské
sféře řádově malým tempem,
jak se o tom zmínil již ve své zprávě
s. ministr.
Z rozpočtových podkladů dále vyplývá,
že na dotacích ze státních rozpočtů
do hospodářské sféry se mají
v příštím roce podílet zhruba
jednou třetinou dotace investiční, zhruba
jednou polovinou dotace neinvestiční a dotace na
ekonomické nástroje v zahraničním
obchodě necelými 16 %.
Při projednávání rozpočtu ve
výborech jsme se dověděli, že na úseku
investiční výstavby bude důležitým
záměrem rozpočtové a finanční
politiky příštího roku, poskytnout nezbytné
dotace především na rozestavěné
akce v odvětví paliv a energetiky a na další
významné akce, které představují
nahrazení zastaralé či nedostačující
techniky moderním výkonným zařízením.
Tyto dotace by měly svou koncentrací působit
zvláště na zajištění klíčových
potřeb rozvoje a modernizace výrobní základny
a směřovat k podpoře docílení
vyšších technicko-ekonomických parametrů
výroby a snížení potřeby pracovních
sil. Předpokládám proto, že federální
ministerstvo financí a Státní banka československá,
jimž budou po rozpisu objemu těchto dotací
předloženy do března příštího
roku seznamy dotovaných staveb k vyjádření,
uplatní v něm přísná měřítka,
sledující důsledné dodržení
podmínek stanovených jak pro poskytování
dotace, tak souvisejících zejména s dodržením
zmíněných ekonomických cílů.
Všem nám je jistě dobře známo,
kolik a jakých problémů provází
proces investiční výstavby. Nejvíce
nás mrzí, když po realizování
jeho jednotlivých akcí nedochází z
různých příčin k dosažení
projektovaných vyšších parametrů
výroby a dochází k výpadku plánované
produkce a snížené tvorbě zdrojů.
V takovýchto případech by měla být
dotace právem zkracována, mělo by se tak
dít i tehdy, když požadované vyhodnocení
staveb není po jejich dokončení provedeno
včas, anebo na potřebné úrovní.
Zpřísnění postupu by podporovalo odpovědnější
přístup alespoň u těch investičních
záměrů, které mohou být po
finanční stránce realizovány jen s
pomocí rozpočtové dotace. Vždyť
dotace čerpané ze státního rozpočtu
na účelové stavby rozhodně nemohou
- jak jsme o tom již vícekrát hovořili
ve výborech pro plán a rozpočet - plnit jen
funkci doplňkového zdroje financování,
ale musí být vždy pojímány i
jako nástroj zainteresování orgánů
hospodářského řízení
na kvalitním a plynulém plnění důležitých
investičních záměrů.
V široké oblasti různých neinvestičních
dotací si zasluhují naší pozornosti
zejména ty dotace, které mají určité
vztahy k životní úrovni obyvatelstva. Především
provedená reorientace dotací na nové směry
jejich působení, v souvislosti se zdokonalením
ekonomických nástrojů v zemědělství
a s použitím výraznější
cenové diferenciace a prémií v této
oblasti, v duchu závěrů 13. zasedání
ÚV KSČ. Skupina našich poslanců se blíže
zajímala o to, jak tyto otázky jsou do rozpočtového
návrhu promítány.
Výše neinvestičních dotací do
sféry zemědělství a výživy
má podle rozpočtových předpokladů
dosáhnout přes 28 mld Kčs a jejich růst
proti roku 1979 téměř 4 %. Potřebu
dotací či intervencí k prodejním a
nákupním cenám, krytí prémií
za zvýšení tržní produkce, příplatků
k nákupním cenám a diferenciálních
příplatků pro sféru ústředně
řízených zemědělských
organizací a organizací řízených
národními výbory, vyjadřuje rozpočet
nemalou částkou téměř 24 mld
Kčs a pro JZD 4,4 mld Kčs. Správným
pochopením, rozpracováním a uplatňováním
závěrů zmíněného zasedání
je třeba v příštím roce dosáhnout,
aby působení těchto významných
dotací se příznivě odráželo
v plnění plánovaného růstu
zemědělské výroby v odpovídající
struktuře a kvalitě a ve zvýšení
podílu tržní produkce.
Naši pozornost si též zasluhují dvě
významné dotace ve sféře hospodářských
organizací, řízených národními
výbory. Jde o dotace na úhradu ztrát, plánovaných
v příštím roce v oblasti bytového
hospodářství a v oblasti městské
hromadné dopravy.
Podstata obou těchto dotací plyne z plnění
záměrů naší sociální
politiky. Tedy z udržování relativně
nízkého nájemného, v poměru
k tomu, jaké jsou dnešní náklady na
údržbu, opravy a modernizování bytového
fondu, dále z relativně nízkého dopravného
v uvážení, jak s růstem městských
aglomerací a vznikem nových čtvrtí
se přepravní trasy prodlužují a vznikají
nové potřeby dopravy osob.
Je však třeba přitom vidět, že
ne vždy jsou finanční prostředky vynakládány
ve sféře bytového hospodářství
hospodárně, jak co se týče nutnosti
a zaměření potřeby oprav a údržby,
tak i samotné kvality odvedených prací. Je
proto jistě správné, že v této
oblasti je zamýšleno vytvořit relativním
snížením výše dotace na zhruba
3,9 mld Kčs tlak na to, aby těchto prostředků
bylo v příštím roce daleko lépe
a hlavně hospodárněji využíváno.
Aby se však takové opatření neminulo
účinkem a nebylo podnětem k omezení
oprav či údržby bytového fondu, bude
zapotřebí dosáhnout nutného obratu
ve způsobech myšlení a rozhodování
řady pracovníků bytových organizací
a v jejich kontrolní činnosti, a dosáhnout
též většího zapojení občanů
k účasti na řízení a kontrole
prováděných prací.
Ani oblast městské hromadné dopravy není
bez rezerv hospodárnosti, např. ve spotřebě
energetických zdrojů a v možnostech zlepšení
tržeb. Velmi prudký nárůst dotace v
této oblasti na více než 2 mld Kčs,
resp. o 13 %, si rozhodně vyžaduje neponechat bez
povšimnutí jakékoli případy nehospodárnosti,
či nedostatky kontroly.
Na závěr bych chtěla ještě připojit
malou poznámku k oněm dotacím na ekonomické
nástroje zahraničního obchodu, o nichž
jsem v úvodu hovořila a v jejichž podstatě
se odrážejí cenové relace našeho
vývozu a dovozu. Závažné na nich je,
že v jejich vzájemném saldu by mělo
dojít v příštím roce k přechodu
tohoto salda z dosavadního aktiva do pasíva, blížícího
se miliardové dotaci ze státního rozpočtu.
Chtěla bych proto k němu zejména poznamenat,
že dopad tohoto salda by bylo možno zmírnit,
či každý vyšší růst
dovozních cen vykompenzovat dosažením lepších
cen našeho vývozu. K tomu by však musela přispět
- jak už bylo na to mnohokráte poukázáno
- daleko užší a lépe z hlediska potřeb
společnosti pojímaná součinnost výroby
a zahraničního obchodu, realizovaná po technické
a komerční stránce jak u jednotlivých
objektů, tak v celé základní struktuře
našeho vývozu. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS A. Žákovič: Ďakujem poslankyni
Peterkovej.
Slovo má ďalší prihlásený,
poslanec Votruba, pripraví sa poslankyňa Čambalová.
Poslanec SL P. Votruba: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci,
z referátu ministra financí ČSSR soudruha
Léra i z předložené zprávy k
návrhu státního rozpočtu ČSSR
na rok 1980 je zřejmé, že se předpokládá
i pro příští rok růst výdajů
na celospolečenskou spotřebu obyvatelstva. Nejde
nikterak o malé částky. V přepočtu
na jednoho obyvatele neinvestiční výdaje
na kulturní a sociální opatření
převýší již 8 tisíc Kčs.
Souhrnná částka přesahující
123 mld Kčs je pro naši představu až příliš
závratná, neboť většina z nás
je zvyklá běžně uvažovat v rozsahu
rodinných rozpočtů. Jako správné
hospodáře nás proto oprávněně
zajímá, jak se bude s těmito vysokými
částkami nakládat, neboť právem
očekáváme, že jejich využití
by mělo přinášet co největší
společenský prospěch. Ale nejen to! Podstatná
část těchto výdajů zabezpečuje
rozvoj placených i neplacených služeb obyvatelstvu
a dotýká se přímo čí
nepřímo každého občana naší
společnosti a zpětně ovlivňuje jeho
občanské postoje.
Chtěl bych to dokumentovat na zdravotnictví. Neinvestiční
výdaje pro příští rok mají
činit více než 19,5 mld Kčs. V tom jsou
zahrnuty i výdaje za léky a speciální
zdravotnický materiál v rozsahu téměř
5 mld Kčs. Nárůst proti letošnímu
roku je vyšší o 8 %. Z celkových výdajů
v oblasti zdravotnictví připadá na jednoho
obyvatele více než 1400 Kčs, z toho na léky
přes 200 Kčs ročně. Značně
se snížil počet obyvatel na jednoho lékaře.
Po Sovětském svazu jsme druhým státem
na světě s nejnižším počtem
obyvatel na jednoho lékaře. Vysoká úroveň
našeho zdravotnictví je zřejmá i z několika
příkladů mezinárodního srovnání,
týkajícího se vybraných zemí
za rok 1976, podle kterého připadlo na 10 tis. obyvatel
v ČSSR 24,7 lékaře, v Anglii 13,1, v USA
a v NSR 19,9 lékaře.
Všechny tyto číselné údaje svědčí
o rozsáhlé péči, kterou naše
socialistická společnost věnuje rozvoji zdravotnictví.
Ale odráží se tato skutečnost také
v plném rozsahu v každodenní praxi? Například
se zatím nedaří úspěšně
řešit obtíže v zásobování
léky. Výdaje na jejich spotřebu rok od roku
rostou, ale pacient má někdy opačný
dojem. Myslím si, že je v silách naší
společnosti vypořádat se s tímto stavem,
zamezit na jedné straně plýtvání
léky, ale na druhé straně zabezpečit,
aby ti, co léky skutečně potřebují,
je bez zbytečného shánění dostali.